Pesti Napló, 1862. november (13. évfolyam, 3818-3842. szám)

1862-11-25 / 3837. szám

271- 3837 13 ik évi folyam. Kedd, nov. 25.1862. Szerkesztési iroda : Kírener­jk tere 7-ik szám , 1-ső emelet. E lap szellemi részét illeti­ minden költemény* a szerkesztőséghez intézendő. Bémentetlen levelek csak ismert kezektől fo­gadtatnak el. Kiadói hivatal: Ferencziek terén 7-dik szám földszint. A lap anyagi részét illető közlemények (előfizetési pénz , kiadása közöli panaszok, hirdetmények) a kiadó­hivatalhoz intézendők. Előfizetési föltételek: Vidékre, postán : Helyben, házhoz hordva s Félévre . . . . 10 írt 60 kr. a. é. Évnegyedre . . . 6 írt 86 kr. a. é. Hirdetmények díja: 7 hasábos petit-sor egyszeri hirdetésnél 7 cjks. Bélyegdij külön 30 njkr. Magán vita 6 hasábos petit-sor 26 njkr. PEST , november 24 1862. A bécsi centralista lapok a „P. Naplót“ olyv­ást buzdítják a kiegyenlítés iránti­yilatkozatokra, s még sem szólanak az mnesíiáról. Pedig a­kik a november 19-ki­­gfelsőbb kegyelmi tényt tanácsolták, a sbékülés előkészítésében több lélektani bölcseséggel jártak el, mint azok tehet­ők, kik a függő nagy kérdések megoldá­­ára az erkölcsi kényszert, sőt tán még ló erőszakolást is, czélszerű­ eszköznek­ekintenék. A szavakaa­l sok visszaélés történt már,­­ minden kétségen kívül a legbotrányo­sabb akkor, midőn alájuk idegen értelem csempésztetett, Így­ például, lehet azt, a­ki akaratunkra hajlani nem akar, kelle­metlen vagy v­eszélyes helyzetekbe so­dorni, lehet elhallgatatni, a védelem esz­közeitől megfosztani, lefegyverezni, hó­dolatra kényszeríteni; — és aztán, mi­dőn czért értünk, azon állapotot, melyet előidéznünk sikerült, történt legyen bár az egyéneken vagy nemzeteken, nevez­hetjük elnyomásnak, sőt békének is mert hiszen temetőben szintén béke van , — de a szavakkal visszaélés nélkül bizonyára nem nevezhetjük kibékítés­­nek, s annál kevésbbé kiegyezke­désnek. Ausztria ellenségei és barátai egyaránt érzik, mekkora fontosságú mind a bi­rodalom belviszonyaira, mind pedig nagy­hatalmi helyzetére nézve, a Magyaror­szággal kiegyezkedés. Ámde a kiegyez­kedés a felek szabad hozzájárulását feltéte­lezi, s csak úgy lehet hasznos, ha a kedé­lyek megnyugtatásával jár. E nélkül nincs erkölcsi értéke, s nem szerzi meg a hatalomnak sem azon erőt, sem azon kezességeket a­mely­ekért létesí­tése óhajtva jön és valódi becscsel birhat. Mi a kibékítés művét nem a paragra­­phok mennyisége, de a kedélyek meg­nyugtatásának mértéke szerint tarthatjuk csak sikerült és állandó vívmánynak. S midőn naponkint látjuk, hogy a jogos kö­telezettségeket is mily negéddel szakítják szét azon politikai elméletek, melyek a népek hosszas békétlenkedése nélkül soha felszínre sem kerültek volna : nem me­rünk a betűk iránt akkora bizodalommal viseltetni, hogy a kedélyek megnyerésé­nek körén kívül keressünk vagy helyesel­jünk megoldásokat. A bécsi centralisták nagy súlyt fektet­nek az erélyre, s a minisztériumot ismét oly tevékenységre kezdik nógatni, mely sérelmeinket szaporítaná, hogy aztán az egyezkedésre hajlandóbbakká tegyen. — Emlékeztetjük őket Bach báró­a , a Kronl­und alkotás nagy mesterére, s kérd­jük, ha az erély, mely hasonló empyricus eszközökre támaszkodik, elegendő kezes­sége volna az erkölcsi sükernek : mit gon­dolnak, mai napon az örök városban ül­ne-e az „erélyes“ báró ? Pedig a római követ akkori eljárásában több logikát látunk, mint a centralisták mai napi ta­nácsaiban , mert absolutismust ráparan­­csolni, sőt ráerőszakolni lehet valakire, de erőszakolt alkotmányosság ellenmondást foglal magában, s nem egyéb az, mint az absolutismusnak roszul palástolt formája. Ami pedig a megpuhítást illeti,itt egy pa­rabola jut eszünkbe a szélről és a napról, melyek egyszer versenyre keltek a fölött, melyikük képes egy tetőtől talpig felső ru­hájába burkolt emberrel letétetni köpenye­gét. A szél egész erejével neki rugaszko­dott, hogy lesodorja a köpenyeget, de az utas annál szorosabban keltte azt maga köré. A nap ellenben nyájasan sütni kez­dett, s a fölmelegedett utas önkényt le­tévő köpenyét. Fiat applicatio! Nem vonjuk kétségbe, hogy Magyar­­országban valamint mindig volt , úgy most is van hajlam a becsületetes ki­egyenlítésre, de azt is tapasztalásból tud­juk, hogy e hajlam ahoz képest nyilatko­zott élénkebben vagy halványabban min­dig, a mint a bizalom hévmérője feljebb vagy lejebb szállott. Oly módon, mint a centralista lapok eljárnak , a bizalmat megnyerni nem lehet, s a­ki a magyar­­országi hangulatot ismeri, minden látnoki tehetség nélkül megjósolhatja, hogy ha az ő általuk oly meggondolatlanul sürge­tett erély formája alatt netalán az ország integritása t­ámadtatnék meg ismét , ak­kor a megnyugtató kiegyenlítésnek még reménye is semmivé tétetnék — még­pedig hosszú időre. KEMÉNY ZS­IGMOND: állják az országgyűlések a birodalmi ta­nács fülébe oly pillanatban, midőn az utóbbi testület teendőinek legfontosabb részével foglalkozik, azon részszel, mely a legnagyobb nyugalmat, a legérettebb megfontolást, a leghiggadtabb, legalapo­sabb vitatást igényelné. Az adó majdnem megannyi közvetlen és közvetett nemé­nek fölemelése forog szóban, és a kapus máris hallhatóan csörömpöl a kulcsokkal, hogy hazamenésre intse az urakat, miként a vendéglős a rendőrségi óra megérkez­tekor az elkésett vendégeket. Innen azon szomorú kénytelenség ered, hogy igen fontos dolgokat úgyszólván „röptiben“ kell eldönteni, vagy azon veszélynek ten­ni ki magát, hogy — kifogyván az idő­ből — e sorsban utóbb talán még fonto­sabb tárgyakat kellene részesíteni. Más körülmények közt egy nagyon kö­zel fekvő kérdést intéznénk azon urak­hoz, kik a szellemi felsőbbség hangján panaszkodtak egykoron a magyar or­­szággyűlés tétlenségéről, de a viszonyok nem kedveznek ily szóváltásnak, és így csak külön tárgyunkra kell szorítkoz­nunk. A birodalmi tanács utolsó üléseit a bé­lyeg- és illetéktörvény vette igénybe, melynek tételeire lényeges módosítás,vagy — szabatosan szólva — tetemes, fölebb emelés vár. Bármint vélekedjünk is a bi­rodalmi­anács jogilagos állásáról, annyi bizonyos, hogy tevékenységének imént említett része — legalább bizonyos ideig — hazánkra nézve is közvetlen fontossá­gú, mert a fölemelt bélyeg- és illeték­téte­lek bennünket csakúgy fognak terhelni, mint bárki mást. A pénzügyminiszter ezt egyenesen ki is jelentette, nemcsak azon pontnál, mely az országbírói értekezletnek bélyegügyekre vonatkozó határozmányait megszünteti, hanem azon utólagos nyi­latkozatában is, mely szerint a magyar földhitelbank fizetési utalványai ugyan­azon bélyegnek alávetendők, mint a bécsi hitelintézet vagy a trieszti kereskedelmi bank utalványai. Sokat lehetne szólni a felett, váljon jogosult-e a birodalmi tanács oly hatá­­rozmányok megszüntetésére, melyeket ő Felsége szentesített; továbbá azt lehetne kérdezni, miképen alkalmazzák majd az osztrák polgári törvény szerint idomított bélyegtörvényt az ettől eltérő magyar polgári peres eljárásra, és nem kell-e at­tól tartani, hogy a magyar hatóságok számtalan esetben hézagosnak találandják e törvényt, és hogy aztán a hézagokat önkényes interpretáló által kellene kitöl­teni — vagy a kincstár, vagy a magánfél hátrányára, hanem ehhez szaklapjaink majd hozzá fognak szólni — mi csak né­hány átalános megjegyzésre szorítkozt­­nk. Ezek közt az első azon aránytalan mér­tékre vonatkozik, melyben a nálunk az­előtt teljesen ismeretlen bélyegadó egy évtized alatt fölemeltetett. Az á­d­­­a­n­­d­ó (fixe) bélyegtételek átla­gosan megkétszeresedtek. Midőn a bélyeg nálunk behozatott — hogy csak a legsűrűbben előforduló téte­leket érintsük — bizonyos okmányokra 15 és 30 pengő krajczárnyi bélyegdij ro­vatott. Behozatván aztán az uj osztrák ér­ték a 15 régi krajczárból (=26 uj kr) lett 30 uj kr, és 30 pengő krajczárból (=50 U* uj kr) lett 60 uj krajczár. Aztán 1859-ben feltaláltatván a Kriegszuschlag, a 30 uj krajczárból lett 36 uj kr és a 60 krból 72 uj kr. A pénzügyminiszter leg­­újabb javaslata szerint a 36 krajezár 50 re, a 72 pedig 1 forintra emeltetik. Tehát a régi 15 krajezár (V( forint) helyébe lépen( 50 kr (*/2 forint), és a régi 30 kr (V* fi) helyébe egy forint! Hasonló arányban fog emelked­ni a percentuális illetékek nagy része, neve­zetesen oly vagyontól, mely, mint péld. az egyházaké, vasuttársulatoké, csak nagy ritkán szólt egyik kézből a másikba át­menni. Itt azon furcsa érv hallatszott, hogy ezen adónem teljesen jogosult, mert míg péld. a magánosnak vagyona átlago­san 10—15 év alatt más birtokos kezére jut, az egyházak, társulatok stb. javai sok évtizeden, sőt talán századokon át marad­nak ugyanazon testület birtokában, hogy­­tehát ily esetekben az állam elveszti azon vagyon­átviteli illetéket, melyet a magán­vagyon átruházásából szokott leűzni. El­nézünk azon elv vitatásától, várjon a tő­­k­evagyon képezheti e a megadóztatás tárgyát, midőn az e vagyonból húzott j­ö­­vedelemre amúgy is adó van vetve, hanem ettől elnézve sem tartjuk helyes­nek azon állítást, miszerint a fent emlí­­tett vagyon birtokosa nem változik, és hogy ez veszteség az államra nézve, fő­leg miután az új bélyegtörvény bár­minemű évi jövedelem megszerzésére külön illetéket ró. Ha tehát példá­ul ka­nonok neveztetik ki — a szokott jövedel­mi adón kívül — az új tisztség átvállalá­sakor a nyert évi illet­mények szerint szá­mítandó per centuális illetéket kell fizetnie; a dolog tehát úgy tekintendő, mintha az egyházi vagyon azon része, mely az ő jö­vedelmét hajtja, reá szállt volna; méltá­nyos-e aztán az egyház ezen vagyonrészétől még külön „illeték-aequivalens“et is köve­telni? Egy vasúti társulat vagyonát a részvények képviselik; a részvények példa­halálozás esetén csak úgy változtatják birtokosukat, mint bármely más neme a vagyonnak, és ezen átruházás a vagyon­­átviteli illeték alá esik, mi igazolja itt még külön aequivalens követelését? Aztán még a közlekedési intézetek által kiadott menetjegyeket is a bélyegadó alá vonják, a mi tudtunkra, sehol Európában nincs behozva. Vájjon kit akarnak ez ál­tal megadóztatni ? A vasúti vállalatot ? De hisz ettől amúgy is húzzák a percen­­tuális illetéket, és részvényeit azonkívül bélyeg alá vetik. Végre pedig biztosak le­hetünk arról, miszerint a jegyek bélyeg­díját nem a társulat viselendi, hanem az utasokat fogja vele terhelni. Már­pedig van-e akár csak jogszíne annak, hogy valakit adóra köteleznek azért, mert uta­zik, azaz­­ egy közintézetnek amúgy is megadóztatott jövedelmét szaporítja ?! Végre micsoda logika van abban, hogy a­ki tár­saskocsin megy Palotára, az adó­mentes, a­ki pedig gőzkocsin megy, az bélyegdíj fizetésére köteleztetik ? Azonban száz ilynemű kérdésre is csak egy a válasz : az államnak pénzre van szüksége, és így venni kell azt, a­hol csak lehet. Hanem épen ebben a „lehet“ben van a dolog bibéje , mert ezalatt nem anyagi, hanem úgy­szólván jogias és nemzetgaz­­d­á­s­z­a­t­i lehetséget kell érteni. Az államnak nem szabad mindenün­nen pén­z venni, a­hol van, hanem csak onnan, a­hol j­o­g­c­z­i­m létezik, melynél fogva az egyénre áldozatot ró­hatni a közjó kedvéért,és a­hol a pillanat­nyi financz­ai előny nem jár sokkal sú­­lyosb nemzetgazdászati hátránynyal. Ha­nem persze ily tekintetek kellő meglato­­lására idő kell és nyugalom; azonkívül pedig az összes érdekeltek képviseltetése, megannyi feltétel, melynek létezésével a mostani birodalmi tanács nem dicseked­hetik. Legokosabb tette a testületnek az, hogy az új bélyegtörvényt csak egyetlen évre szavazta meg. Pest, november 24-én. (Fk.) „Ote toi, que je m’y mets“, —­lódulj, hogy helyedbe léphessek! Ezt ki­ Bécsi dolgod. A reichsrab­ berekesztésének határide­je már igen közel, s még mennyi fontos ügy vár elintézésre. Csak a 63-as költség­­vetést, az adók fölemelését s a bankügy elintézését említjük. A hírlapok többnyi­re nem helyeslőleg nyilatkoznak arról is, a­mi naponként történik, így, midőn a forgalmat és közlekedést az utazási jegyek megadóztatásával terhelik; a „Wiener Kaufmannshalle“ egybeállításokat tesz az utazási jegyek árára nézve, melyekből ki­tetszik, hogy az osztrák birodalomban most is legköltségesebb az utazás. Északi Németországban egy harmadik osztályú jegy ára egy mértföldre 15 kr*, déli Né­metországon 11 71 kr, m­i Ausztriában 18 kr. Kitetszik ebből is, hogy Ausztriá­ban a személyszál­­tási díj 20 százalékkal drágább, mint északi, s 57 százalékkal drágább, mint déli Németországban. Hoz­zá­tehetjük, hogy 80 százalékkal drágább, mint Belgiumban. Szükségtelen monda­nunk, hogy e körülmény is befoly a for­galom akadályozására s a termelés drá­gábbá tételére. A „ World“, mint látjuk, ha­sonló egybeállításokkal kimutató nem iség, hogy a föld sehol sincs annyira terhelve, mint az osztrák birodalomban már jelen­leg is. A „Morgen Post“ s más lapok, a bélyeg s más díjakra vonatkozólag, érin­­tik, mi drága az igazságszolgáltatás. A „Presse“ most az ellen szólal föl, hogy a modenai herczeg hadserege is az ausztriai birodalom kincstárából tartozik. Némely külföldi lapok végre a kamatszelvényi adót támadják meg, mely által az osztrák állampapírok külföldi birtokosai meg­adóztatnak. A „Morgen Post“ ezen és más egyéb szózatokkal szemközt, melyek a reichsrath működését bírálják, azt hiszi, érezni látszik a követek háza, hogy a köz­vetett és egyenes adók fölemelésével nem végezheti be működését, s hacsak a vá­lasztók azon vádjának nem akarja magát kitenni, hogy csak új terheket rótt a nép­re, a­nélkül, hogy új szabadságokat szer­zett volna annak — a­mit az absolutis­mus is megtehetett volna, — h­­­átralevő kevés idejét fölhasználja arra, hogy leg­alább oly törvényt igyekszik létrehozni, mely az egyesületi jogot biztosítja.­­ Hogy erre váltig szükség van , hosz­­szasan kifejti a „M. P.“ Az osztrák biro­dalomban most csak kereskedelmi­, ipar­­vállalati és jótékony egyletek vannak, azokat sem támogatja erős közszellem. H­ogy ez máskép van más országokban, neki is Angliára, csak Németország né­mely államára hivatkozik az idéztükt lap , megemlíti a munkások Lipcsében tartan­dó nagy­gyűlését stb. Meglátjuk, mennyiben teljesülnek a „M. Post“ reményei. Az ellenzéki lapok több reményt köt­nek a nemsokára összülő országgyűlések működéséhez. A „Wanderer“ reménye, hogy nem­csak azért hívják össze ez országgyűlése­ket, mivel a törvény úgy rendeli, hanem a re­nd­szab­ másfélévi ülésezése után ezek­nek is engednek annyi időt, hogy az illető országok nélkülözhetlen szükségeiről ta­nácskozhassanak, miután első összejövete­­lük úgyis csak a reichsrat­ok választására volt szorítva. Miután minden koronaor­szág szükségei kapcsolatban lehetnek oly tárgyakkal is, melyek közös ügyeknek mondhatók, reményű a „Wanderer“, hogy ily esetekben az országgyűlések petitiók­­kal fognak járulni a koronához, így a szabad sajtó, egyesületi jog ügyében, s — a­mit a reichsrath elmul­asztott tenni — kifejezendik Ő Felsége előtt forró kí­­vonatukat : bár mielőbb megtörténnék a „birodalom másik felével“ a rég óhajtott kiegyezkedés (a­minek kezdeményezése úgy is a legfelsőbb akarattól függ.) Hasonló reményekkel tekintett nem rég a „Waterland“ is az országgyű­lések elé. Most azonban némi aggodalom száll­ta meg egy közelebbi választás alkalmá­val. „Megint egy tanulságos részlet al­kotmányos életünkből!“ — így kiált föl: „Egy országgyűlési képviselő választásá­nál Krumau, Hohenfurt és Kaplisz váro­­sok részéről (Csehor­szágban) von Grüner cs. k. Kreishauptmann legyőzte ifj her­czeg Schwarzenberg Adolf urat 44 szava­zatnyi többséggel 353 szavazat közöl.“ A „Bohemia“ s más centr*alista lapok ebben demoisstratiót látnak az „octoberi párt“ (sic!) ellen s a „februári alkot­mány“ mellett, s a democratia győzelmét a feudalizmus, az aristocr­atia fölött. A „Va­terland“ ezek ellenében csak a bureau­­cratia győzelmét látja. „Az újabb válasz­tásoknál, úgy­mond, majd mindenütt a „Bezirks- és Kreisvorsteberekre stb. esett a választás. A rejtély kulcsa abban van, hogy a hivatalnokok mindig több jártas­ságot szereznek a­zon választási mechanis­­mus kezelésében, mely annál nagyobb befolyást enged a hivatalnokoknak, mi­nél inkább el van látva azon cautélákkal, melyek — mint p. o. az indirect válasz­tás, magas census, az adófizetés szerint képzett választó testületek stb. — hibá­san tartatnak „conservativ“ intézkedések­nek. Oly tévedés, melyet a conservativ párt több évtizedig vallo­­, de a­melytől más államokban hosszas alkotmányos tapasz­talat után már elállott.“ Fontosnak tartja e körülményt kiemelni a „Waterland.“ Az úgynevezett „Dämpfer“-ek csak a bureau­­cratia és plutocratia érdekeinek tesznek szolgálatot. Tanulságos példát nyújt e részben Francziaország. ,,A napóleoni vá­lasztási rendszer mindezen elővigyázati szabályokat fölvette és szélsőig vitte; ez az oka, hogy a törvényhozó testület úgy van összeállítva,­­ mint miniszter úr pa­rancsolja, s a préfet-k és souspréfet-k és mairek rendelik. Pillanatra igen kényel­mes és kellenes mód, nagyon alkalmas még a jó­hiszemű conservativeket is meg­csalni. (mint a porosz conservativekkel is történt), de valósággal nincs rendszer, mely a valódi conservativ elveken na­gyobb sebeket ütne, mint ez. Ugyan­azon gépezet, mely Perigny és Fould uraknak engedelmeskedik, szintoly enge­delmes szolgája lesz egy Ledru Rollinnak vagy Jules Favrenek, ha hatalomra jut­nak.“ Úgy hiszi­k, Vaterlandi, e rendszert nem helyeselhetik a monarchiai kormány­forma állandó érdekeinek szóvivői, nekik független elemeket kell óhajta­­niok a törvényhozásba. A bureaucraticus elem túlnyomósága a képviselő testület­ben nagyon két­élű fegyver stb. Az enge­delmes kormányhivatalokból álló törvény­­hozást a theratismus humbugjának nevezi a „Waterland“, és alkotmányos bábjá­téknak. Az amnestiáról végre nyilatkozik egy centralista lap , a „Presse.“ Nem hiszi, hogy ez kivételes szabály maradjon, mely­lyel csupán a magyarokat akarják jutal­mazni az alkotmány elleni izgatásért. Mi­nő jóakarat Magyarország irányában! A „Wanderer“ általában utal a kormány­lapok hallgatagságára e tárgyban. Ki­emeli, hogy az amnestia 200, részint el­itélt, részint nyomozás alatt álló egyénre van kiterjesztve, s megjegyzi , hogy Ő Felsége oly kegyelmi tényt mivelt, mely a reichsrathban befolyásos részről erköl­csileg lehetetlennek mondatott. „Jele — mond hozzáadólag az idéztük lap — hogy a fejedelem oly szózatokra is hallgat, a­melyeket nem hallhatni a Schottenthor előtti házban.“ A „Botschafter“ most már oly dolgo­kat közöl Pestről,melyeket maga is kétel­kedve ír le. Ilyen a „Vorberathungs- Versammlung der Deákseben Partei“ a pesti casinóban, mely — egyéb határo­zatok mellett — egy valóban különös miniszteri combinatiót hozott létre. Azt hiszszük, álmodta ezt a „ Botschafter“ le­velezője, s most maga sincs tisztában a felől, hallotta-e vagy pedig álmodta. Jobb kútfőket keressen a bécsi collega, mint a minőkből pesti hireit meríti! Az alföldi vasút a létesülés kü­szöbén. Alig néhány hete, hogy az alföldi vasút eszméjét Trefort Ágoston úr e lapokban megpendítette, s én, az általam akkor még szerkesztett „Magyarország“-ban felka­roltam , s ime, már tegnap az alföld népes és gazdag községei, pénz - és birtok-aristo­­craták, itt tanácskoztak a fővárosban, an­nak minél előbb létesítése felől. Mi nem­csak azt mutatja kézzelfoghatóan, hogy az eszme, az indítvány korszerűes helyes, de annak ily rövid idő alatti megélése kétségen kívül helyezi azt is, miszerint e vasút az érdeklett vidékek rég érzett szüksége, s csak rá kellett mutatni a gyógyszerre, melynek már nevére is éb­red az üdülés, a pezsgőbb élet után sóvár­­gó alföld. A gyűlést, mely az alföldi vasút ügyé­ben tegnap a köztelken tartatott, a­mint tudom, nem h­o­t­t­a össze senki. Annyi volt, mondva csak, hogy ott e tárgyban az elmúlt napon tanácskozmány lesz. Mégis, Váradtól a Dunáig húzott vonal­ban eső községek közül Szalonta, Sarkad, Gyula, B. Csaba, Orosháza, Szarvas, T. Komlós, Makó, Szentes, Holdmező-Vásár­hely, Szeged, Szabadka, Baja, Zombor városok nagyszámú küldötteit láttuk a te­remben, s köztük a pénzvilág és birtok­­aristocratia tagjai közül oly férfiakat, mint gróf Károlyi György, b. Eötvös József, báró Wenckheim Béla, gróf Dessewffy Emil, Majláth György, Fröhlich Frigyes, gróf Károlyi Sándor, gróf Haller Sándor*, Koppély Frigyes, gróf Zichy Ferencz, Hollán Ernő, gróf Szapáry Antal, Érkövy Adolf, gróf Batthyányi Géza, Lévay Hen­rik, gróf Wenckheim Rudolf és többek. Báró Wenckheim Béla emelt először szót, s figyelmeztetvén a jelen voltakat, hogy a tanác­sozás vezetésére mindenek­előtt elnököt szükség választani; ajánlatára gr. Károlyi György ur ő excja, ki annyi sze­rencsésen létesült hazai vállalatnak állott és áll jelenleg is élén, hogy már nevéhez látszik kötve lenni a siker, egyhangú fel­kiáltással elnöknek választatott. Ezután alálirt szólttatott fel a jegyző­könyv vezetésére. S ezzel a tanácskozás alaki kívánalmának elég lévén téve. Trefort Ágoston úr röviden előterjeszté a tanácskozás alá veendő ügy genesisét, kifejtő tervének czélszerű és szükséges voltát, annak az érdeklett vidékekre és átalában nemzetgazdászati fontosságát, s végül a tanácskozmány feladatára térve, a következő indítványt terjesztette elő: A Nagy-Váradról induló s Bihar, Bé­kés, Csongrád s Bács megyéken keresztül a Dunáig vezetendő vaspálya építésének előkészítésére alakíttassék egy, Pesten szé­kelő, állandó bizottmány, mely az elnök­ségen kívül 16 tagból álljon. E bizott­mány oda utc­sitandó: 1- szer, hogy tegye magát összekötte­tésbe az érdekelt vidékeken ez ügy elő­mozdítására már létező bizottmányokkal, s a­hol pedig ily vidéki bizottmányok még nem léteznek, hasson arra, hogy ala­kíttassanak, s azokkal kezet fogva, gyűjt­sön adatokat az illető vidékek termelésé­ről s forgalmáról, s ez ügyet tanulmá­nyozza s tanulmányoztassa. 2- szor. Sajtó utján hasson, hogy az or­szág e pálya hasznosságáról, szükséges­ségéről s országos érdekű voltáról győ­ződjék meg. 3- szor. Idő­s körülmények szer­int tegye magát érintkezésbe külföldi tőkepénze­sekkel, hogy maga idején e pálya kiépi-

Next