Pesti Napló, 1864. január (15. évfolyam, 4164-4188. szám)

1864-01-22 / 4180. szám

17—4180 15. évf folyam. Szerkesztési iroda: Ferenciek tere 7-dik sírm, 1-sír emelet. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen tételek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiadó­hivatal: Ferencziek terén, 7-dik szám, földszint. A lap anyagi részét illető közlemények (előfizetési pénz, kiadása körüli panaszok, hirdetmények) a kiadó-hivatalhoz intézendők. Előfizetési feltételek : Vidékre, postán : Helyben, házhoz hordva . Félévre . . .­­ . 10 írt 60 kr o. é. Évnegyedre . . . . 5 frt 25 kr o. é. 1864. Péntek, jan. TI. Hirdetmények dya . 7 hasábos petit-sor egyszeri hirdetésnél 7 uj kr. Bélyegdij külön 30 uj kr. Magánvita 6 hasábos petit-sor 25 uj kr. Fest, jan. 21.1864. (Fk) Azon interpellatióról szólván, me­lyet Mühlfeld és társai a schleswig-hol­­steini ügyben a kormányhoz intéztek, — teljesen valószínűtlennek mondtuk azt, miszerint ezen interpellációt az állammi­niszter sugalta volna, hogy ily módon éd­ai-val válhasson el Rechberg­ gróf po­litikájától. Nem volt nehéz ezt állítani, miután egyfelől tudjuk, hogy Schmerling lovagnak, mint a német birodalmi minisz­ternek, neve ott áll a malmöi békekötés alatt, és miután másfelől a nevezett állam­férfi következetességét is ismerjük. Azóta a jólértesült bécsi lapok egyenesen meg­erősítették ama véleményünket, közve­tett megerősítéséül pedig azon kedvet­lenség szolgál, mely a bécsi követek házának azon követei sorában uralkodik, kik mindeddig híven ragaszkodtak az ál­lamminiszterhez. Ezen ragaszkodásuk kemény próbára fog tétetni azon vita alkalmával, melyre a schleswig-holsteini ügy érdekében kö­vetelt 10 milliónyi pótlék hitel okot fog szolgáltatni. A bécsi lapok már előre is komoly figyelmet fordítanak e tárgy felé, meglatolgatván a kormány­követelés el­fogadtatásának vagy elvettetésének való­színűségét, és mindkét eshetőség követ­kezményeit. A magunk tájékoztatása érdekében — mert elvégre ránk nézve is mind közvet­len, mind közvetett fontossággal bír e tárgy, habár képviselőink nem folynak be annak eldöntésére — szükséges rövid szemlét tartani a bécsi alsóház egyes pártjai felett, melyeknek általános pro­­grammjából nem nehéz következtetést vonni azon véleményre, melylyel mind­egyik a kormány kivonata irányában viseltetik. I­tt vannak először is a kizárólagos osztrákok, az úgynevezett „Stocköster­­reicherek.“ Ezek azt mondják : Ausz­triának sürgetőbb teendői vannak, mint a schleswig-holsteini kérdéssel foglalkozni; itt benn még elég nagy a zavar, tessék itt rendet csinálni, aztán legszükségesb költ­ségeinkre sincs pénzünk ; csak az imént szavaztuk meg nehéz szívvel, de elhárít­­hatlan kénytelenség nyomása alatt, azt a 85 milliónyi kölcsönt a deficit fedezé­sére. A Bund határozatai ellen, az igaz, Ausztria nem tehet kifogást, és miután ez az executiót elrendelte, szavazzák meg Isten nevében ezen executió költségét, de egyébre nincs pénzünk ; meglehet, hogy Schleswig megszállása cum appertinen­­tiis, igen genialis politika kifolyása, de e genialitás pénzbe kerül, és így nekünk nem ke­l­l punctum ! A tulajdonképeni német párt — más pontból kiindulva­­— ugyanezen ered­ményhez jut. Ő így szól: mi örömest hoznánk áldozatot, még azon esetre is, ha Ausztria többet akarna tenni, mint a­mire a szövetségi adtó kötelezi, de ak­kor ezen „több“ olyasmi legyen, a­mi Németország erejét, tekintélyét növeli, Ausztriának ottani befolyását, népszerű­ségét gyarapítja; oly politikára azonban, mely ennek épen ellenkezőjét eredmé­nyezi, mely a Bundot légbe röpíti, Né­metországban viszályt idéz elő, Ausztriát pedig minden népszerűségtől megfosztja, és a reactionárius Poroszországra támasz­kodik, ily politikára mi nem áldozunk! A lengyelek így okoskodnak : nekünk a német szövetséghez semmi közünk nincs; előttünk a schleswig-holsteini ügy csak a nemzetiségi elv szempontjából bír érdekkel, — ezen szempontból természe­tesen a német nemzet és az ezzel karölt­ve járó kisebb német államok részére kell állanunk, nem pedig a túlsó oldalra, hol jelenleg a két németországi nagy hatal­masság áll. E hatalmak a londoni szer­ződéshez ragaszkodnak; e szerződés el­lenkezik a német nemzet, és különösen a schleswig-holsteiniak akaratával , te­hát nem támogathatjuk e téren Ausztria politikáját, és nem adhatunk pénzt ily po­litika foganatosítására. Az erdélyiek gondolkozásmódja köny­­nyen kitalálható; ezen urak három hónap óta ülnek itt, és nem tettek egyebet, mint az adó­fölemeléseket és új terheket meg­szavazni ; vasúti ügyek mikénti eldőlé­­séről még senkinek sincs fogalma, — annyit azonban tudnak , hogy minél több pénz kell a kormánynak más dol­gokra, annál csekélyebb a kilátás, hogy az erdélyi vasút érdekében a kamatbizto­sítás terhét még ez idén magára válla­­landja. Tehát a vasúti kérdésre nézve bi­zonytalanságban lenni, a közterheket újabb milliókkal szaporítani oly czélra, mely iránt Erdélyben csekély az érdek, e mellett pedig még csökkenteni az erdé­lyi vasút gyors létrejöttének valószínűsé­gét — ily körülmények közt az erdélyiek indulatára nézve nem lehet kétség. A kormány tehát a szóban álló kér­désre nézve az alsóházi pártok egyikére sem számolhatna. Hozzá­járul még az is, hogy a minisz­terek és követek közti közlekedés igen gyérré lett, és rég vesztette hajdani „ke­délyességét.“. Az államminiszter ritkán látható az ülésekben, s mióta nyiltan lo­bogtatja Rechberg gróf schleswig-holstei­ni politikájának zászlóját, a követek ro­­konszenvében tetetemesen alá szállt. — Rechberg gróf hetek óta nem jelent meg az alsóházban, Plener úr komor, mert új adó előterjesztvényeivel irgalmatlanul bánnak, neki pedig pénz kell már most is, és még több keilend ezentúl. — Las­ser csupán csak mint szakminisz­ter vesz részt a tárgyalásokba­n. — Mecséry és Burger a felső ház vörös bár­sony­székein kényelmesbnek érzik magu­kat, mint a Schottenthor előtti házban : Degenfeld és Nádasdy nincs itt. — E szerint nem valószínű, hogy a miniszterek valamely­ike személyes befolyása ál­tal kedvezőleg hathatna a követek hangu­latára. Tehát el fogják vetni a kormány kö­vetelését ? Megvalljuk, hogy ezt nem hiszszük! A követek tudják, hogy ekkor csak kettő állhatna be, t. i. vagy ők küldetnének haza, és míg új kamara egybelép, a kor­mány a febr. patens 13. §-a szerint mégis azt tenné, a­mit akar, tehát az egész spe­­ctaculumnak semmi gyakorlati haszna nem volna, vagy Schmerling kabinetje lelépne, ezt meg a mostani majoritás nem akarja. Alkalmasint tehát ezt az utat fogják választani. Kitűnvén a kormány előterjesztéseiből, hogy e 10 millió már az executios ha­tározat kivitelére is szükségeltetett volna, úgy, hogy Schleswig megszállásának költ­sége ez előterjesztvényben még nincs számba véve — elvitázhatlan lévén to­vábbá az, hogy Ausztria a szövetség exe­­cutiós határozatát teljesíteni köteles volt: a 10 milliót, vagy ehhez nagyon közel álló összeget, mint a Bund által elrendelt executió költségét megszavazandják, és e szavazatot Rechberg gróf legújabb­­szövetség-ellenes) lépéseinek éles kárhoz­­t­atásával kísérendik. A kormány pedig szívesen fogadandja el a 10 milliót, mely egyelőre elegendő ; valami 2—3 hét múl­va a reichsrath haza széled, és ha ezután még több pénz kellend, a kormány a fentemlített 13. §. szerint megteendi a „szükséges intézkedéseket“, a birodalmi tanács következő sessiójában előadván amaz intézkedések „okait és eredményeit“, a­minek hallatára a ház a februári pátens értelmében nem tehet egyebet, mint a közlötteket örvendetes vagy nem örven­detes — tudomásul venni! Bécsi dolgok. A reichsrath pénzügyi bizottmányának első osztálya 19 iként egy öt óra hosszat tartott ülés­ben a 10 milliós kölcsönnel foglalkozott. Gróf Rechberg elejétől végig jelen volt- A tagok a legnagyobb titoktartásra kötelezték magukat. Azonban egy morva lap értesülése szerint több kérdést tettek gróf R­e­c­h­b­e­r­g­h­e­z. 1) Mire támaszkodik Ausztriának Schleswig-Holsteinba történő csapatküldése ? 2) A szövetség mennyi katonaságot kivon Ausztriától, s mennyiben ajánlkozott maga is ? 3) Esetleg van-e más czélja is a császári kormánynak, mint az execu­tio és szövetségi határozatok, s mennyivel több költség kívántatik e czélra? Mit vél a kormány, meddig fog tartani az expeditió ? 4) Minő mér­tékben tarthat számot Ausztria a költségek megtérítésére ? 5) Mennyi katonaság vonult ki, s mikor fog utána vonulni a többi is. Gróf Rechbergtől kívánni fogják a Poroszor­szággal folytatott levelezés előterjesztését. Mint bécsi lapok írják, a schleswig-holsteini expeditió költségei 12%/a millióra mennek. — A haderő 25,899 ember és 4449 ló. A szállítási költségek jelenleg egy millió forintra rúgnak. — A „Wiener Abendpost“ ismét nyilatkozik a schleswig-holsteini ügyben, szólván azon frank­furti telegrammról, mely Ausztria és Poroszor­szág nyilatkozatát tárgyazza. A bécsi kormány­lap így szól : Ausztria és Poroszország közelebb a szövet­ségnél tett nyilatkozata alkalmas lehet végkép eloszlatni azon aggodalmakat, mintha a nagy­hatalmaknak csak legtávolabbról is szándéká­ban volna fölhagyni szövetségi kötelességeikkel, vagy nem akarnák egészen teljesíteni. A cse­lekvés (Action) a szövetség számára, csorbut­E­r­d­é­l­y (s egyszersmind Magyarország) egy első rendű fontosságú ügye nem­sokára a reichs­rath elé kerül: — ez az erdélyi vasút kérdése. Csak parlamentáris szempontból véve az ügyet, a legkétségtelenebb tény az, hogy Erdély és Ma­gyarország többsége határozottan a várad­­kolozsvári vonal mellett van. Kimondá ezt a Magyar Gazdasági Egyesület 1862-ben e tárgy­ban felsőbb helyen járt küldöttsége, mely ki­­emelé, hogy csak a nevezett vonal számíthat a nép rokonszenvére és hathatós pártolására; ki­mondta és bebizonyították ezt a reichsrath bi­zottmányában résztvett erdélyi képvisel­­­ő­k, mondván, hogy egy erdélyi országgyűlé­­lésen (bárminő elemekből álljon) csak a várad­­kolozsvári vonalnak lehetne többsége. Mindezt kétségbe nem vonhatták a reichs­­rab­beli bizottság többi tagjai, — s úgy látszik, szóba sem jött. — Pedig indenki előtt világos, hogy bármely parlament tagjai előtt soha sem lehet alárendelt kérdés egy-egy országos közvé­lemény, kivált ha az egy-egy országos nagy érdekekkel találkozik. De a Skenék fajának más az eszejárása. — Talán helytelen is volt oly világosan meg­győzni őket a valódi köz­hajtásról, s roszul tették a most Bécsben levő erdélyi jöb­bsza­­b­ok, hogy oly nagyon pengették az erdélyi többség kivonatát. Talán ez egyik ok volt rá, hogy annál inkább ellenezzék.­­ Tegnapi te­­legrammunk jelenti, hogy az erdélyi vasútvona­lak közül, melyeket a kormányjavaslat előter­jeszt, azt ajánlja, mely legkevésbbé elégíti ki az erdélyi anyagi érdekeket s legáltalánosabb óhajtásokat. A reichsrath „plenum“-ában másként fordul­hat a dolog. Ez nem tartozik a lehetlenségek közé, de nem pessimismus, hanem egy kis ta­pasztalás kell hozzá, hogy csak roszat jó­soljunk. Mint egy bécsi lapban olvassuk, az erdélyi vasút ügyében kinevezett bizottság, mielőtt ama végleges határozatot hozta volna, 19 év rendkí­­vül zajos ülést tartott. G­r­o­­­s­z erdélyi képvi­selő azt javasla, hívjanak meg szak­értőket a bizottság ülésébe, a tanácskozásra, mely az erdélyi vasút­vonalak elsőségei felett folyt. Ez az indítvány öt szava­zatot nyert, de öt más tag ellene szavazott — mintha a geographiai és nemzetgazdasági szem­pontokat, mikről a szakértők felvilágosítást ad­hattak volna, nem tartaná lényegesnek az utób­bi öt tag. Így gondolkodhatott az ülés elnöke is, mert szavazata az utóbbi „kr­ow-nothing“-ok részér­e dönté el a kérdést. Erre Schindler tag kijelenté, hogy kilép a bizottságból. Az arad-szebeni vonal megszavaztatott. A Parlamentarismus nagy áldás, de ha a­tatlanul fennmarad illetősége határain belül, s kétségkívül hatalma nem ke­vesbül, hanem nö­vekszik, ha a német nagyhatalmak saját cse­­lekvésöket is hozzáadják, mi magában is szaba­dabb és önállóbb, s ezenkívül népjogi előzmé­nyei vannak, minőket a szövetség nem bir. A nagyhatalmak politikája nincs ellenkezés­ben a szövetségi jogok gyakorlatával , sőt inkább egymás mellett állanak, s minél szo­rosabban összeesnek ott, hol közös a czél, hogy a herczegségek joga megvédessék, mi fő czélja egész Németország fölléptének, annál kétségte­len az eredmény, annál örvendetesebb siker remélhető. Erre természetesen mindenekelőtt az szükséges, hogy elháríttassék azon bizalmatlan­ság, mely mit sem használt az ügynek, de két­ségkívül érzékeny károkat okozhat. A „szövet­ségtörés“ szó igen roszkor s igen sértő modor­ban mondatott ki. Mi részünkről azon meggyő­ződést mondjuk ki, hogy már a legközelebbi jövő és a politikai helyzet átalakulása, melyhez közeledünk, be fogja bizonyítni, hogy a nagy­hatalmak politikája se el nem vált Németor­szág valódi nemzeti feladataitól, sem el­válni nem akar.­­ A schleswig-holsteini expeditióra a bécsi minisztérium által a reichsrath­elébe terjeszten­dő kölcsön tárgyában, mint Bécsből írják, az autonomista párt és a lengyel képviselők ab­ban egyeztek meg, hogy megtagadják a köl­csönt. A baloldal még ingadozik. A baloldal és az autonomisták gyűlést tartanak, melyben az elnök, Herbst, a meg nem szavazás mellett nyi­latkozott. — E gyűlés alkalmasint nem döntött még. Nem csoda, hogy a bécsi lapokat oly élén­ken foglalkoztatja emez ügy. — Alig volt még oly kérdés a reichsrath előtt, mely annyira al­kalmas lenne tettleges szakadást idézni elő a képviselőház és minisztérium közt. A kormány a reichsrathoz folyamodik kölcsönért oly expe­ditióra, melyet, mint némely lap el akarja hitetni, a reichsrath többsége rászáll. Ki meri-e majd mondani a kölcsön megtagadását a ház? — Ez a kérdés. Valódi parlamentáris országban ez vagy a minisztérium lelépését, vagy a ház föl­­oszlatását vonná maga után.­­ De a reichsrath képviselői alkalmasint nem fogják élére állítani a dolgot, tudván, hogy a reichsrathnál vannak amaz alternatíva közt közép­utak, parlamentek tagjaiban hiányzik annak szelle­me, s egy egy kis adag államférfim felfogás, az ama szellemmel legellenkezőbb tünemények­nek gyakran lehetünk tanúi. — Szükséges ezt tudnunk, hogy az ily tünemények meglepők ne legyenek, mert a meglepetés csak a keserű­séget szokta növelni, míg a­ki a fejlemények menetét némileg érti, higgadtabban szemléli azokat, s nyugodtabban néz szembe a jövővel. Pest, és Alföld, Fiume­ in. A magyar korona vasúthálózatának tenger­parti véghelye Trieszt; feladatunk, miként ígértük, mérnöki adatokkal bizonyítani be, mi­szerint e véghely kiviteli kereskedelmünk vég­telen hátrányára van.­­ Hogy e véghely nem­csak kereskedelmünk központja, fővárosunk, de valamennyi ipar, kereskedelmi városaink és termelő helyeink érdeke ellen van. Tehát hogy országunk első rendű érdekébe ütközik. Hogy e tengerparti véghely czéljainkra nézve természetellenes, ezt sikerült első czikkünkben bebizonyítani.­­ Hogy maga a vonal arányta­lanul hosszú, és hogy ennélfogva a szerfelett magas szállítási ár miatt termény­készleteink nagyobb mennyiségben nem jelenkezhetnek Nyugat Európa piaczán, hogy e miatt a mind­inkább növekvő versenyt ki nem állhatjuk stb., az kiderül a következő adatokból. A magyar vasúthálózat központja Pest lévén, egyszersmind kereskedelmi központja orszá­gunknak. Induljunk ki legelőbb is országunk kereskedelmi központjából. A „pest-pragerhof trieszti“ vonal 81­/2 mért­föld. A déli vasúttársulat szerfelett magas ár­jegyzéke szerint egy mázsa szállítása mértf­öl­denkint 25 agro mellett 1.75 krba kerül, akkor, a­midőn az éjszaki német pályák csak féláron, a dunagőzhajótársulat 0.33 krajczárért szállítja mázsáját. Tehát Pesttől Triesztig egy mázsa szállítása 1 ft 42 krba kerül. A „pest kottori-fiumei“ vonal ellenben csak 71 mértföld, e vonalon terménykivitelünk nö­vekvő élénkülése, s a reménylhető szállítási ver­seny miatt a szállítási ár mázsájától legfeljebb 1 krra emelkedhetnék, a­mi tehát Pesttől Fiu­méig 71 krt tenne; épen fele a pest trieszti szál­lítási árnak. Vessünk egy pillantást a dunántúli kerületre, a sopron - szombathely-körmend kottor­i vonal előbb utóbb ki fog épülni; elképzelhetjük, mily közel hozza e vonal a dunántúli kerület kiviteli kereskedelmét a tengerhez, ha maga Bécs, mely Sopronynyal már össze is van kötve, 5 mértföld­del közelebb lesz a tengerhez. U. i. a bécs­­trieszti vonal 78'/a mértföld, a bécs-sopron-kot­­tori-zágráb-fiumei vonal ellenben csak 73 mért­föld. Ide járul a „székesfehérvár-szeny­győr-bécsi“ — nem is említve az országos magyar gazda­sági egyesület emlékiratában „Pest-Nána-Sel­­mecz Körmöcz-Oderberg“ felé, és a „Pest-Mis­­kolcz-Kassa-Galliczia“ felé tervezett vonalakra háruló előnyöket. De térjünk át másik főfontosságú vonalunkra, melynek tengerparti véghelye szintén Fiume, nevezetesen a várad szeged - eszék-diakovár­­fiumei, és a zimony-diakóvár sziszek-károlyvá­­ros-fiumei vonalakra, s hasonlítsuk össze a már kiépült vonalakkal, melyeknek tengeri véghelye Trieszt. Váradtól Szegedig majdnem egyenes vonal­ban 22 mértföld, Szegedtől Eszékig 17, Eszék­től Diakóvárig 4, Diakóvártól Fiuméig 53, tehát az egész várad fiumei vonal 9­4 1/­1 mért­föld hosszú. Zimonytól Diakóvárig 21, Diakóvártól Szi­szekig 24, Sziszektől Károlyvárosig 9, Károly­­várostól Fiuméig 20­2. A zimony-fiumei vonal tehát tesz 741/2 mértföldet. Ellenben : A trieszt-pragerhof-kanizsa-pest-szegedi vonal 106­­2 mértföld. A trieszt szem­brttek zágráb-sziszeki vonal 44 1/4 mértföld. Hogy Zimony, gabona kiviteli kereskedel­münk eme legfontosabb gyülhelye, áruival a tengerhez jusson, 96 mértföldnyi útra volt szük­sége. Eszék, hogy terményeivel tengert érjen, 74 mértföldnyi utat volt kénytelen megtenni. Károlyváros eddigi távolsága a tengertől 43V2 mértföld stb. Kitetszik ezekből, hogy e tervezett vonalain­kon, melyeknél saját s első rendű kikötőnk Fiume a véghely Szeged 32 mértfölddel Zimony 21­/2 „ Eszék 17V2 n Sziszek 15'/n Károlyváros 23 „ stb. rövi­debb úton szállíthatja áruit a tenger azon pont­jához, honnan a nyugat-európai piacz még vala­mivel közelebb is esik, mint Trieszthez. Íme, csak öt fontosabb kereskedelmi várost említünk , s már is Fiume és Trieszt között 109 mértföldnyi szállítási távkülönbséget találunk. Viszonyítsuk ehhez többi kereskedelmi, ipar, termelő stb. helyeinket, a különbség mindenütt ugyanaz. Már­pedig miután az áru vételára helyben a kiviteli véghely piac­án elérhető ártól függ,­­ elképzelhetjük, minő befolyással leendett a ter­mesztő tevékenységének fokozására ily nagy távkülönbségeknél meggazdálkodható nagyobb haszon, a­mily gazdag forrás ez az ország jó­létére. Midőn Fiume ipar- és kereskedelmi kamrája, a végképeni tönkre jutás félelmétől indíttatva, 1857. a saját költségén fedezendő sziszek-ká­­rolyváros-fiumei 29 mértföldnyi vonal előmun­kálatainak megengedhetéséért folyamodott, a mag.­kereskedelmi minisztérium az engedélyt ugyanazon év május havában egyenesen meg­tagadta ; míg ellenben Sziszektől­ Zágrábig, s in­nen Steinbrückig, hol ez ágvonal a „bécs­­trieszti“ fővonallal kapcsolatba jö, daczára an­nak, hogy 44­2 mértföld, és igy löb/1 mértföld­del hosszabb a sziszek-károlyváros fiumei vo­nalnál, e vasúti összeköttetés engedélyezve jön , é­s 1862. oct. 1-én már át is adatott a forga­lomnak. A déli társulat egy újabb mentő horgony szerzésének reményében kötelezettséget vállalt Károlyvárost összeköttetésbe hozni Zágrábnál a sziszek-trieszti vonallal. A föld­beváltási­ bi­zottmány e vonalon már be is fejezte munkála­tait.­­ A Zágráb-Károlyváros közti egyetlen állomás is meg van állapítva Soenesinán, úgy, hogy e 6 mértföldnyi egyenes vonal még ez év végével átadatik a forgalomnak. RADICH ÁKOS: Vidéki tudósítások. P­o z­s­o n­y, január 18. A legutóbbi állam­sorsjáték 100,000 ftnyi főnyerő száma Edi vál­tóház által adatott el, és pedig a húzás előtti napon egy, épen az­nap Olaszországból hazaér­kezett F. Sch. főhadnagynak, ki az ünnepeket családja körében való töltendő. A fiatal­emberre nézve kétségtelenül szerencse, s nem vennék neki vétkül, ha a sorsjáték elleni számos kifo­gásokat doctrinár kifakadásoknak bélyegezné. Már­pedig érdemes ezúttal ismételni, hogy a szerencsejáték Ausztriában és honunkban is oly terjedelmeket kezd venni, hogy ma holnap az egész tőkekészlet játszani fog. Csaknem minden hét vagy nap az egész népességet lélekzetben tartja. Mindenki nyerni akar, mindenki egyszer­re és fáradság nélkül gazdaggá akar lenni, s mindenkinek legközelebbi úrigondolatja: sem­mit sem tenni. Leginkább fiatalságunk, a műveit és az úgy­nevezett készült vagy készülő osztály, melynek képzelődése tágas tért s kifejlődést nyer. Csak­nem minden nap hallom, ha megnyer­em, oda­hagyom , vagy ama foglalkozásomat, azaz, más szavakkal, heréje leszek a társaságnak. Kiszá­­mithatlanok azon károk, melyek e bajból neve­lésünk és erkölcsi állapotunkra nézve képződ­nek. Csak egy osztály van hazánkban, mely még e csenevészes bajtól ment, s ez az úgyne­vezett parasztosztály , ha játszik is, csak a kis sorsjátékban, nyerhetése nem forgatja ki őt sod­rából, a jóra való gazda még erre sem ad sem­mit. És ismét csak arra jutunk, hogy hasonla­tosságot teszünk, és Angliára utalva úgy talál­juk, hogy ez gyakorlati egészséges nevelésű nép, mert a sorsjátékot nem tűri, s mivel a népség ott nem játszik, megtartja egészséges és gya­korlati irányzatát. Én részemről nem tartom va­lószínűtlennek, hogy valamint antipálinka egy­letek támadtak,­ úgy legközelebb antisorsjáték egyletek fognak keletkezni, melyek ellensulyo­­zandják e szellemi opiaticum járványos és mé­­telyes kórságainak terjedését. Ön lapjai megemliték Németh János udv. ta­nácsos és nyug.­váltótörvényszéki elnök kimúl­ták De megemlitni méltó, hogy vele egy igen jó akaratú, figyelmét mindenre kiterjesztő és specificus táblabíró szállt a sírba. Senkinek sem ártott, és mindenkinek iparkodott segítni, min­denhez értett, de nem volt különös szakmája. Egy alkalommal bevallá, hogy ő universal ge­nie, mert nincs az a tárgy, mihez megyei életé­nek gyakorlatánál fogva hozzá­szólni nem tud­na. A mennyi fogalma volt az universal génjéről, természetesen annyit alkalmazott magára. Da­­czára annak, hogy sokat és sokszor beszélt, és e miatt rá némelyek nehezteltek, ő a vissza­ke­rülendő közéletben éreztetni fogja hiányát, mert sok beszéde mellett jó és lélekismeretes kikül­dött volt, ki minden megbízatásainak készség­gel megfelelt. Nyugodjanak békével hamvai. A pozsonyi jogászbál igen fényesen ütött ki, s a fiatalság nagyban mulatott. Egymást köve­tik nálunk a vigalmak. A katonatisztek két bált adnak, ez egyesült lövészség és dalárda szinte kettőt. Hogy mindezt az erszény megérzi, két­ségtelen, mely körülménynek következő eset szolgál illustratiójául. Egy úri­ember több jóra való ismerőst keresett fel kölcsön végett, és min­denütt azon egy feleletet nyerte, hogy nem adhat, mert nincs; erre végre kitört, mondván : meg nem foghatom ezen urakat, mindenki dőzsöl és dorbézol, s midőn a megszorult ember náluk pénzt kér, egynek sincs állítólag pénze. A pa­rabola rész lehet, de igaz nemcsak Pozsonyban, hanem mindenütt. r. 1. Zágráb, jan. 14. A kanczellár ő nagyméltósága ma reggel visszautazott Bécsbe. — Várjon missiójának sikerével megvan-e elégedve, azt nem tudhatjuk, de annyi bizonyos, hogyha a tegnapi közgyűlés alkalmával szerzett tapasztalásait akarnék zsi­nórmértékül venni, kétkednünk kellene! Alig tudtuk meg ő exc. megtörtént elutazá­sát, már­is szállongtak bizonyos emberek, ke­zükben egy röpirat forma veres borítékú nyom­tatványt szorongatván. Sikerült ezen „mit kivá"

Next