Pesti Napló, 1866. május (17. évfolyam, 4809-4833. szám)

1866-05-23 / 4826. szám

ne—4826 Szerda, május 23. 1866. 17. évi folyam, Szerkesztési iroda: Ferencziek tere 7. szám, 1. emelet. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Ferencziek tere 7. szám földszint. A lap anyagi részét illető köz­lemények (előfizetési pénz, ki­adás körüli panaszok, hirdet­mények) a kiadó­hivatalhoz in­­tézendők. Kiadó­hivatal: Előfizetési feltételek: Vidékre, postán, vagy helyben, házhoz hordva. Félévre . . 10 frt 50 kr. o. é. Évnegyedre : 5 frt 25 kr. o. é. Hirdetmények díja: 7 hasábos petitsor egyszeri hirde­tésnél 7 uj kr. Bélyegdíj külön 30 uj kr. Nyilt-tér: 5 hasábos petit­sor 25 uj kr. Pest, május 1866. "V­élemény­ az erdélyi részek assimilatiójáról. I. 1848-ban magyar királyságunk ősal­kotmány­as lényeges reformon ment át, ez azonban csakis reform volt, és nem radi­­cális újbólialkotás. 1848 nem tette „tabula rasa“-vá a múl­tat, hogy helyébe valami egészen újat teremtsen, a nemzet nem mondott le ős­alkotmányáról, hanem midőn az összes népet felszabadítá, esen népet vissza­vette az alkotmány sánczai közt. A magyar alkotmány e szerint a haladó kor szellemével s az állam­házvitelnek a világ-civilisatióhoz alkalmazásával lénye­ges módosításon ment ugyan át, a­mely­nek természetes következményei el sem áradhattak; de ez nem volt egyéb, mint reform az alkotmányon, s így ősalkotmá­nyunk mindazon alapelveinek és jogai­nak, melyek e reformmal összeütközésben nem állanak, sértetlenül fenn kell marad­­niok, valamint más részről minden oly intézménynek, mely a reform átvitelére lényeges akadályul szolgál, múlhatlanul meg­ kell változnia, s illetőleg eltöröl­tetnie. Két nagy reform-ténye volt az 1848-ki törvényhozásnak, melyeknek természetes következménye a többi, s melyek maguk is egymásból természetesen folytak ki. A jogegyenlőség elve kimondatott, s az addig pár százezerre menő „populus“ közé, mely az ország nemeseiből, s általá­nos nemességgel vagy polgári joggal biró egyes nép töredékeiből állott, egyszerre tizenkét milliónyi szabad polgár lépett be. És midőn e szabaddá tett nép belépett az alkotmány terére, nemcsak azt igénylé, hogy rablánczai letörjenek, de követelt a jog által polgári jóllétet is. A törvényhozás erről is nemesen intéz­kedett, birtokot adván a népnek, s elfo­gadván általánosan a közterhek hordozá­sát, mi által a népnek adott birtokra néz­ve, addigi tulajdonosaik kártalaníttassa­­nak, az államháztartásra nézve pedig múl­hatlanul növekedő költségekben minden polgár, vagyona arányában, osztozzék. Az állam szüksége valamint jövedelme a szabad nemzet tízszeresedése­ által szin­tén tízszerezve jön, s ezen nagy háztartás kezelése többé nem mehetett a régi primi­tív közegekkel. A collegialis vagy dicasterialis kor­mányzás lehetlenné vált, nemcsak azért, mert százak érdekei és igényei helyett milliók érdekei és igényei lépvén előtérbe, a kormány élén a különböző szakérte­lemnek hiányoznia nem lehetett; de azért is, mert a nép­felszabadulás után a dica­­sterialis formával alkotmányosan kormá­nyozni lehetetlenség. Alkotmányos kormány nem le­het felelősség nélkül. Ez kétségbe vonhatlan igazság. Azon felelősség pedig, mely alatt ős dica­teriális kormányunk állott, a nép fel­­szabadulás után többé fenn nem tartható, mert nem ellenőrizhető. És ha ez állítmányom is igaz — a­mit azonnal bebizonyítani törekszem — úgy mélhatlanul gondoskodni kellett törvény­hozásunknak a népfelszabadulás ad­ásá­­val egyszerre oly kormányzati forma megalapítására a­mely az alkotmány folytonosságát lehetővé tegye, s erre csak az Európa szerte honosult felelős szakmi­niszteri rendszer lehetett alkalmas. Tarthatlan volt pedig a dicasterialis rendszer azért, mert e rendszernél a felelősség közvetlenül a nép irányában gyakoroltatik, s a nemesség helyét most az összes nép megosztván, ily nagy tö­meg által a közvetlen kérdőre-vonás, va­lamint irányában a közvetlen felelősség - - gyakorlatilag kivihetetlen. A dicasterialis rendszernél a nemzet a király mellé állitá a korlátnokat, s ennek m­egrendelé, hogy az uralkodónak a tör­vénynyel ellenkező tanácsot adni ne merészeljen, s a király törvényellenes rendeleteit ne ellenjegyezze, s ha ellenje­gyezte, az országgyűlés­ joga volt az ily tanácsost halálra s javai elvesztésére ítélni; de még itt nem határozódott az ellenőr­ködés, az országos és megyei hivatalokat az ország és megye választá, s ezek az or­szággyűlésnek és illetőleg a megyének voltak felelősek. Ha a fejedelem tanácsa hamis tanácsadás által vétkezett és tör­vénytelen rendeletet adott ki, az aláren­delt tisztviselők kötelessége volt azt nem venni teljesedésbe, s ha végrehajták, a megye­gyűlés elcsapta őket. Sőt ennyi garantia sem volt elég, a törvény az egyesnek is kötelességévé tette az ellent­­állást, a mint látjuk ezt az 1504-ki I. czikkben, hol az országgyűlés beleegye­zése nélkül kivetett adó fizetéséért az egye­seket is büntetés alá vonandóknak hatá­rozták. De végre is e felelősség csak a nóta büntetés, vagy a testületi és személyes ellentállás által lévén érvényesíthető, vagy folytonos lázadásokra, vagy oly politikai párt­gyilkoltatásokra vezetett, melyek miatt hazánk történelmében hemzsegnek a tragikus jelenetek. Vagy pedig, ha a nemzet az ellentállást és vérbüntetést mel­lőzte, halomra gyűltek a sérelmek, s az al­kotmányos lét csak fictióvá vált. Ha igy volt ez akkor, midőn szinte csak egy érdek, a nemesség fisiocrat ér­deke állott az alkotmány sánczain belől, s a lakosság csak egy­­töredékét kellett a kormánynak kielégítenie, vagy ellentállá­­sától tartania s mi történnék most, midőn több mint 12 millióra menő nép testületi vagy személyes közvetlen ellenállása ga­­rantírozná az alkotmányt, s avagy micso­da alkotmány volna, ha ezen felelősség épen lehetetlensége miatt megsemmisít­­tetnék. Nem lehetett tehát újabbat vagy jobbat gondolni, minthogy a közvetlen felelősség helyett a nép mandatariusai előtti, vagyis a parliamentáris felelősség állíttassék fel, tehát a dicasteriális forma helyett a mi­niszteriális. Ha a kormány tár ez áf­ával felelős az országgyűlésnek, akkor természetesen a cardinális hivatalok összealkot­ásánál a nép közvetlen vagy közvetett választási jogának korlátoltat­n­ia kell, a kormány kinevezési hatáskörének előnyére. Ím, ez a tér, melyen ősalkotmányunk lényeges reformja múlhatlanul szükséges­sé vált, mint kikerülhetlen következmé­nye a tömeg felszabadulásának, a­melyet ezeroldalú érdekeinél és nagy tömegénél fogva csak a felelős szakminiszteri rend­szer által lehet kormányozni, máskép kike­rülhetlen lévén a két szélsőség, úgymint: az absolutismus vagy az ec­t­ocra­­tia alternatívája, így a népfelszabadulás ter­mészetes kö­vetk­ezménye a fele­lős miniszteri rendszer. E rendszernek pedig önként folyó és kimaradhatlan következménye az, hogy az egy történelmi j­o­g­g­a­l bíró és alkotmányosan vagy törté­nelmileg összetartozó tartomá­nyok avagy helyhatóságok, ré­szek és területek, a közös kor­­mányzásra s az ezt ellenőrző és utasító közös törvén­yhozásra nézve egyesíttessenek. Így kellett természetesen szorosabban egyesülnie az utóbbi századokban külön országos hatósággá elszakadt Erdélynek is az anya­királysággal, s ez elméletnek any­­nyira természetes következménye volt az egyesülés kimondása, hogy Erdély terü­letén még azon elemek is, melyek más­felé gravitáló törekvéseket ápoltak, s így a szászföldi képviselők is egyértelemmel és ellenmondás nélkül fogadták el az uniót 1848-ban, sőt azt az 1865-ki kolozsvári ad hoc gyűlésen is elvileg a szász és román épen úgy, mint a székely és magyar czél­­szerűnek nyilvánitá. Senki ezen szorosabb unió ellen elvi ellenvetést felhozni nem tudott. Szorosabb uniónak mondom az 1848- dikit, mert maga a viszontegyesülés már első Lipót császár és magyar király alatt végrehajtatott. Eléggé bizonyítja ezt az említett uralkodó ünnepélyes oklevele 1688-ik évi május 9-től, melyet Karaffa által küldött meg Erdély rendeihez, s mely igy szól: „Redit­­am (Transylvania) ad regem Hungáriáé, a quo fatorum invi­­dia, et ambitiosis nonnullorum ausibus segregata erat.“ De az ország rendei is megannyiszor, és az 1790-ki országgyűlésről pedig a ma­gyar országgyűléshez küldött mart. 7-ről kelt átiratukban is elismerik és kimond­ják, hogy Erdély a magyar szent koro­nával egyesülve van : „Revolutis ac­­tis publicis pactique conventis — igy imák Erdély rendei — quibus Iib­us quondam imperater et rex Hungáriáé di­­▼U8 Leopoldus I­us Transylvaniam in fidem et protectionem suam, suorum­­que successorum haereditariorum regum Hungáriáé recepit, perspicuum ac inne­­gabile evasit unionem inter hunc Principatum, et sacram regni Hungáriae corenam jam aetate iltefati imperatoris et regis Huügariae — ntercessisse.“ Világos tehát, hogy uniónk már ak­­kor végrehajtatott, s hogy Erdély nem tért egészen vissza azon szorosabb egy­­ségre, mely a separatio által megszakadt,­­ hogy nemzeti fejedelmei alatt megala-­kult országi állását a közvetlen magyar korona alatt is fenntartani kívánta, an­­nak oka a dicasterialis rendszerben gyö­­kerezett, a mely természeténél fogva az egy­es helyhatóságoknak v­agy tartomá­­nyoknak nagyobb előnyt nyújt, ha köz­vetlen választott kormány közegei által ellenőriztetheti a korona körében saját jogait, mint hogy ha e választási jog alap­­jáni ellenőrzést nagyobb és hatalmas t­­erülettel osztja meg, a­mi az ő közl­eményét paralysálhatja ; már pedig Er­­délynek a vallások szabad gyakorlata, s a nemesség személyes szabadsága körül ily fényes jogai maradtak fenn, a­melye­ket csak maga kívánhatott ellenőrizni. Miután a miniszteriális rendszer esz­­méje nemcsak királyságunkban, de az osztrák örökös tartományokban is kimon­­datott, oly rendszer jön a birodalom egész területén kimondva, mely alél az egyes részekre nézve kivételt nem tehetni; mert ily kivétel vagy a szabadságot, vagy a­ kormányzást tenné lehetlenné. Mert lehetne-e nagyobb anomália, mintha a két milliónyi lélekszámú Erdély licasterialis rendszerrel kormányoztat­­nék, a birodalom két nagy tényező része közt, melyekben a miniszteri rendszer van alkalmazva? Fenntarthatná-e e kü­lön lebegő terület saját szabadságát és függetlenségét a­nélkül, hogy valamelyik hatalmas­ rész absorbeálja? E helyzet­ben Erdély nem lehetne egyéb, mint vagy a magyar, vagy az osztrák részek gyarmata; míg a magyar közös miniszté­rium és közös törvényhozás által része az egésznek, s az egész áll jót az ő szabad­ágáért és törvényei sérthetlenségéért. Reitter felelete a „P. Naplódban megjelent ily czimű czikkre : „Hasznos volna-e Pest városát körül csa­tornázni ? Hasznos nem, hanem inkább káros volna.“ IV.*) C­­áfolatom felvett sorozata szerint a most kö­vetkező „mi hasznot sem hozó“ czim alá P. úr ellenvetései közül csak egyet sorolhatni; azt ugyanis, melyet a felszólalásának első, azaz a nem hasznos rovatában felhozott két el­lenvetése közül utolsónak tett, elsőnek a csator­na káros volta melletti érvei közül a legkomo­lyabb színűt anticipálva, t. i. azt, mely szerint csatornater­vem Pest árvíz elleni biztosságán csorbát ejtene. Felhozom pedig ez ellenvetését is főképen azért, hogy új példából lássuk, meny­nyire nem válogatós P­­ár az eszközökben, ha velük czért érhetni remél. Felkap ugyanis mindjárt elején egy általánosan hamisnak és fo­náknak elismert vízépítészeti nézetet, s kapcso­latba hozza valahogyan a tervem szerinti csa­tornával, nyilván azért, hogy e fonák dolog dia­dalmas leverésével mintegy utat törjön többi ellenvetései befogadására. Ide írom az egész, nem igen hosszú helyet. „Pestnek ármentesítésére — mondja P.­ur — semmiféle csatorna hasznos nem lehet, még ak­kor sem, ha azon régi Dana-ágat 200 öl széles­ségben rajta kiásnánk is, mely Pestet a régi tér­képek szerint állítólag valaha környezte, mert azt a legelső árviz ismét és ismét elisz ápolná, épen úgy, mint a Tisza azon sok ásást, melyek néhány évvel ez­előtt több ezer forint költséggel Szeged városa ármentesitésére tétettek.“ P. úr ezen soraiból nemde mindenkinek, a­ki csatornatervemet közelebbről nem ismeri, azt kell kiolvasnia , hogy én e csatornában közvet­len eszközt látok Pest ármentesítésére; továbbá, hogy a tervem szerinti csatorna is oly féle ásás akar lenni, melyet a Duna, tapasztalás szerint, ismét és ismét be fogna iszapolni ? Pedig a mi­lyen igaz, ha elvontan veszszük, mit P. úr itt látszólag ellenem felhoz , ép oly hamis állítás, hogy oly fonák dolog, mint a csatorna általi ár­­vízleszállítás szándéka, valaha eszemben megfor­dult volna. Hogy én a pesti Duna csatornát nem úgy fog­tam fel, mint közvetlen eszközt Pest ármentesí­tésére, egyenesen kijelentettem a terveimet ismer­tető nyomtatvány II. szakaszának berekesztésé­ben. — Miután ugyanis az I. szakaszban meg­mutattam, hogy Buda-Pest megóvására nézve a Duna árja általi ismét elpusztulástól ma is csak úgy állunk, mint állottunk az 1838-dik évben, sőt valószínűleg még roszabbul — s hogy ebben, fájdalom, nem csalódtam, a Dunának közelebb múlt tartós kis vizállá­sakor mindnyájan szem­mel láthattuk. A Duna medre oly félelmes álla­potban levőnek mutatkozott, hogy minden tél közeledtével könyörögnünk kellene a jó Isten­hez ; toldaná meg jóságos türelmét még egy év­vel, minthogy tenni ismét nem értünk rá — ki­mutatván — mondom — ez I. szakaszban Buda- Pest veszedelmét, a II. szakaszban pedig. *) Tömörebb sorokban közöljük e c­ikk utolsó részét, nem azért, mintha kevesebb fontosságot tulajdonít­­nánk e résznek, hanem azért, hogy e nagyérdekű ügyben minél többet adhassunk e­gyszerre az érdek­lett olvasóközönségnek. S­z­e­r­k. hogy vaa egész Duna vizének egy med­rbe szo­rításával járó folyam­szabályozással ez egyetlen hiányos sikerű mentőszer ; megemlítvén továbbá, miszerint a néhai orsz. épit. főigazgató Lechner József, ugyan ez elvből indult szabályozási terve 1842-ben — a­mennyire tudom —végrehajtásra azért nem jutott, mert az e terv szerint végkép elrekesztendett soroksári Dunaág fenntartása körüli érdekek hatalmas védőkre találtak, bere­kesztésül a következő szavakban adok számot arról, hogy én mi után jutottam a pesti Duna csatorna eszméjére. „Már pedig világos, hogy mindazon érdekek,­­ melyeket 1842 ben a soroksári Duna-ág elrekesz-­­­tése ellen, még pedig nem minden jogosság nélkül­­ felhoztak, s melyek még akkor is, midőn pedig az 1838-iki veszély benyomása még egészen fris volt, s oly nagy sulylyal birtak, hogy miattok a szabályo-­­­zás elmaradt, most is még teljes erejökben meg-­­ vannak. A ki tehát, mint én, erősen meg volt­­ győződve egyfelől arról, hogy a Duna szabályo-­­ zásával, mint a­mely egyedüli nem csalóka vé-­­­delem a semmi által, mi eddig történt, kevésbé valószínűvé nem lett víz­veszély­tel­en, tovább­­ késni annyit tenne, mint a sorssal kikötni,­­ másfelől arról, hogy a szabályozás ezé­r­­­­­át csak akkor lehet bizonyosan el­ ,­érni, ha a Duna telj­esen egybevonva, és így a soroksári Duna-ág elrekeszt­­ve lesz, a­ki végre, mint én, éveken át csak-­­ nem mindennap a Duna szabályozásával egybe­függő dolgokkal foglalkozott, ennek előbb-utóbb , azt a kérdést kellett tenni magának, vájjon nem ; lehetne e azokat az érdekeket, melyeken a Duna-­­ szabályozás már egyszer hajótörést szenvedett,­­ akkor is megóvni, ha a soroksári Duna-ág el­­ lenne rekesztve ? „A gondolat menetele már, melyet e kérdés­­ megfejtésében követtem, a következő volt: „Ha a soroksári Duna ágnak nyitva kell ma­­­­radni, ezzel, a dolog velejét tekintve, nem ért-­­­hetek egyebet annál , hogy annak hajózható­­ voltát fenn kell tartani. De hajózható marad a­­ soroksári Duna-ág akkor is, ha csatornává lesz alakítva. Ha tehát az a felső és alsó torkolatánál­­ egy-egy hajózási zsilippel el lesz rekesztve , úgy­­ mind a Duna szabályozás kivonatának, mind a soroksári Duna-ig meghagyását kívánó érdekek-­­ nek elég lesz téve. „A két Duna-zsilip tetemes költsége azonban­­ akkor a szabályozásnak terhére esnék, minthogy , a soroksári Duna ág csatornává változtatása­­ magában aligha adna valami különös jövedel­­m­met, úgy de két zsilipnél akkor sem kellene több, ha a soroksári Duna-ág egy, Pest városán keresztül vezetett csatorna által meghosszabítva, és felső torkolata Pesten felül téve lenne. Igaz ugyan, hogy e meghosszabbítás költsége tetemes lenne, de másfelől egy Pesten keresztül vezetendő hajózási csatorna nyil­ván oly sok hasznot ígér, hogy már előre is szinte bizonyosnak látszik, hogy szorosabb kiszámítás után a vállalat jövedelmes volta megbizo­­nyos, annyival is inkább, minthogy a csatorna biztosítására szükséges hossztöltést a Csepel-szi­­getnek a fő Duna felőli partján is lehetne ve­zetni, mi­által nemcsak az egész Csepel-sziget, hanem a soroksári Duna-ág balpartján fekvő ter­jedelmes ártér is minden áradás ellen biztosítva lenne. „Ezek azon elmélkedések, melyek engem azon eszmére vezettek, melyen e javaslatom alap­szik, “ (t. i. Pest körülcsatornázása) stb. E szavaimból, úgy hiszem, félre nem érthetőleg foly, miszerint én a pesti Duna-csatornát nem oly építményként terveztem, mely Pest ármentesíté­­sére szolgálna. És P.­ur mégis máshelyt még világosabb szavakkal reám fogja e fonákságot, egyenest mondván : „Meg kellene ezen 13 millió forintos körcsatornát (az sem áll, mert ez összeg a Duna-szabályozás és a Csepel-sziget ár­­mentesítése költségeit is magában foglalja) Reit­­ter úr szerint építeni már csak azért is, mert kü­lönben Pestnek árvíz elleni mentesítését és ille­tőleg az erre nélkülözhetlen soroksári Duna-ág elzárásét eszközölni nem lehetne.“ Szintén ilyen valami pedig az is , mire P. ur a tiszai sok ásás eliszapolásának felemlítésével c­éloz. Mert tökéletesen igaza van abban is, hogy folyó, azaz nyílt csatorna, a­milyenek ama ásá­sok, ha 200 ölnyi szélességben is kiásnák, előbb utóbb eliszapodnék. Csakhogy én, tudva, mikép a nagy közönség előtt a folyó csatornák eszméje kedvesebb, nyomtatványom 27. és 28. lapjain okaimat elsorolva, miknél fogva nem nyilt, ha­nem szekrényzsilipen csatornát terveztem, ma­gam is kiemelem, hogy a csatornát zártnak azért is tervezem, mert „egy nyilt csatorna évenként tetemes tisztítási költségeket kívánna, minthogy a Duna Pestnél az Ipoly miatt igen sok iszapot hord, mely a mindenesetre sokkal lassabban fo­lyó csatorna vizében a fenékre ülepednék, s így a csatornát (t. i. a folyót) csakhamar betöltené.“ És most, miután már mindazokon végig men­tünk, miket P.­ur maga a pesti Duna-csatorna eszméje ellen felhozni „honfiúi kötelességé­nek tartotta“ : lássuk még azon két utolsó ellen­vetését is, melyekkel már nem a csatorna eszméje, hanem tervezésem és számításaim megbízható voltuk ellen fordul. (Folytatása következik.) a pesti takarékpénztár egyesületének, úgy hiszi, hogy az egész irodalom értelmét fejezi ki. 2. Olvastatott a budaij takarékpénz­­t­á­r 1­e­v­el­e, melyben a választmány tudósittatik, hogy a budai takarékpénztár 200 forinttal járul az egylet alaptőkéjéhez. A választmány nyilvános köszönetét fejezi ki a budai takarékpénztár egye­sületének. 3. Titkár jelentette, hogy kiadó - e­u­­­s­o fa­­testvérek, kik a „Képes Világ“ czimű folyóira­tuk bruttó jövedelmének 5 százalékát az írói segélyegyletnek felajánlották, az első évnegyed­ről számoltak, s 60 ft 85 krt küldöttek be az egylet pénztárába. Köszönettel fogadtatván, az emlitett folyóirat újabban is sjánltatik az irók és közönség részvétébe. 4. Olvastatott S­z­a­b­a Tamás levele , ki „Széptani tanulmányok“ czimü munkája tiszta jövedelmének egy részét az írói segélyegylet alaptőkéjének ajánlja fel. Köszönettel fogad­tatik. 5. Az egylet közgyűlése folyó évi november havában határoztatott megtartatni, miről Septem­ber végén részletesen fognak tudósíttatni az egy­let tagjai, addig is egy bizottság neveztetik ki, mely az egylet alapszabályainak módosításával, illetőleg hiányaina­k javításával bízatott meg, hogy a választmány kész javaslattal léphessen a közgyűlés elébe. 5. Olvastatik a pénztárnoki jelentés a folyó év első negyedéről, mely egész terjedelmében itt következik . Kimutatása a magyar irók segélyegylete pénz­tár forgalmának az 1866ik é­l­ső év­negyedében. Bevétel. 1. Pénztár-maradvány 1865-ik évről.................................. 73,148 ft 11 kr 2. Alapítványi tökéből ... 210 „ — „ 3. Alapítványi töke kamataiból 352 „ 50 „ 4. Évdijakból......................... 274 „ — „ 5. Segélyezésekből .... 287 „ 51 „ 6. Ideiglenesen tett kiadásokból 1250 „ — „ Összesen 75,522 „ 12 „ Kiadás. 1. Ideiglenesen (letétemények) 72,1 91 „ 1 „ 2. Segélyezések.................... 1474 „ 98 „ 3. Kezelés, vegyes és rendkívüli 361 „ 68 „ Összesen 74,727 „ 67 „ Levonván a kiadást a ^bevétel­ből, marad........................ 794 „ 45 „ A befizetések részletes kimutatása. I. Alapítványi tökében. 1. Gróf Nemes Ábrahám (úrbéri papírban) 210 ft II. Al­a­p­i­t­v­á­n­y­i töke kamataiból. 1. Hertelendy Kálmán 200 ft után 1865-re 10 ft. 2. Bogyay István 200 ft után 1865-re 10 ft. 3. Tomory Anasztáz 200 ft után 1865-re 10 ft. 4. Oszterhuber József 200 ft után 1865re 10 ft. 5. Nagy Gedeon 200 ft után 1866-ra 10 ft. 6. Lengyel Miklós 1864—65-re 200 ft után 20 ft. 7. Debreczen városa 600 ft után 1865-re 30 ft. 8. Gr. Batthyány Zsigmond 200 forint után 1863— 64—65-re 30 ft. 9. B. Révay Simon 1865-re 10 ft. 10. Gr. Zichy-Ferraris Emmanuel 200 ft után 1865 re 10 ft. 11. Szeged városa 200 ft után 1864. oct. 1-jétől 1866. sept. végéig 12 ft 50 kr. 12. Ifj. Csapó Vilmos 200 ft után 1865-re 10 ft. 13. Gr. Andrássy Aladár­ 300 ft után 1865-re 15 ft. 14. Gr. Pejachevich László 500 ft után 1865-re 25 ft. 15. Gr. Karácsonyi Guido 400 ft után 1866 ra 20 ft. 16. Gr. Bethlen Károly 200 ft után 1865-re 10 ft. 17. Gr. Zelinszky László örökösei 200 forint után 1866-ra 10 forint. 18. Horváth Lajos 200 ft után 1866-ra 10 ft. 19. Ranolder János 200 ft után 1866-ra 10 ft. 20. Szontagh Pál 200 ft után 1865 re 10 ft. 21. Horváth Judith Nedeczkyné 200 ft után 1863 — 64—65 re 30 ft. 22. B. Vécsey József 200 ft után 1865-re 10 ft. 23. Néhai gr. Zichy János helyett gr Zichy Nándor és János testvérek, mint örökösök, 1863—64— 65­ re 30 ft. Össze­sen 352 ft 50 kr. A magyar irók segélyegylete. A magyar írók segélyegylete igazgató-választ­mányának e hó 1-jén b. Eötvös József elnöklete alatt tartott ülésében a következő nevezetesebb tárgyak fordultak elő: 1. Olvastatott a pesti takarékpénz­tár levele, melyben a választmány arról tudó­sittatik, hogy a takarékpénztár ismét 400 forint­tal járul az írói segélyegylet alaptőkéjéhez. A pesti takarékpénztárnak ez már ötödik alapít­ványa ; a pesti takarékpénztár az egylet első ala­pítói közé tartozik, s azóta folyvást a legnagyobb részvéttel viseltetik az egylet iránt. Midőn az igazgató-választmány hálás köszönetét fejezi ki III. Évdijakból. 1. Gr. Dassewffy Marczel 1862—67. évekre tett kötelezettsége után 1866. első felére 6 ft. 2. Abonyi Lajos 1862—67 után 1865 re 12 ft. 3. Vargics Imre 1864—69 után 1864 utolsó feléről, s 1865 és 1866-ik évekre 30 ft. 4. Csacskó Imre 1862—67 után 1865 re 12­ ft. 5. Lelkes András 1862—67 után 1865. 12 ft. 6. Homonnai kaszinó 1862—67 után 1865-re 12 ft. 7.Pánthy Endre kan. 1864— 69 után 1864—65-re 24 ft. 8. Gr. Zichy Jenő 1862-67 után 1862--63-64—65-re 48 ft. 9. Magyar­óvár városa 1862—67 után 1865- re 12 ft. 10. Kállay Ákos 1863—68 után 1863— 64—65 —66-ra 48 ft. 11. Prugberger József 1862—67 után 1865 re 12 ft. 12. Reviczky Ist­ván 1862—67 után 1865-re 12 ft. 13. Maszák Hugó 1862—67 után 1863. évi hátralék 7 ft. 1864. első felére 6 ft. 14. Ifj. Bertha György 1862—67 után 1864 utolsó három negye­déről és az 1865-ik évről 21 ft. Összesen 274 forint. IV. Adományokból és vegyesekből. 1. Közpénztári vagyon után kamat 1 ft 30 kr. 2. Ugyanabból 3 ft 47 kr. 3. Zilahy Imre 1 ft. 4. Névtelen Gyulai titkár utján 1 ft. 5. Gr. Ká­rolyi György Nagy Károly városában levő ven­déglője termeinek színi előadásokra való áten­gedésével bevett egész jövedelmet, 20 ft. 6. Kriaz­­csory Zsigmond Aradról 5 ft. 7. Névtelen Man­­tuából 2 ft. 8. Szakáll Lajos a „Pesti Napló“ útján 5 ft. 9. Kratky-Baschik bűvészeti előadása jövedelméből 17 ft 30 ft. 10. Schrecker Ignácz fényképész a már eladott akadémiai albumokból bevett jövedelem után százalékot, 110 ft 50 kr. 11. A sukoró­alji ifjúság által­ rendezett tánczvi­­galom jövedelme 80 ft. 12. Schrecker Ignácz úr az újabban eladott a akadémiai albumokból be­vett jövedelem után százalékot, 31 ft 50 kr.13. Közpénztári vagyon után kamat 9 ft 44 kr. Ösz­­szesen 287 ft 51 kr.

Next