Pesti Napló, 1867. augusztus (18. évfolyam, 5184–5208. szám)

1867-08-01 / 5184. szám

sok alapján zsarnoki elnyomás is történhetnék, csak úgy állhat meg az egyenlőség, ha minden hitfelekezet szabad lesz a maga hitelveiben, . . . a polgári egyoldalú és kiváltságos protectiónak meg kell szűnni, s a status protectiójának minde­nekre egyaránt kell kiterjedni; a kormányt leg­kevésbé sem terhelheti azon vád, mintha a tör­vény végrehajtásánál az ismeretes „abs­pue ta­m­en prejudicio r. catholicae religionis,“ clausu­­lát kívánná követni.“ A kormány ezen szabadelvű, elvileges kijelen­tésében azon biztos reménynyel nyugodtak meg az illetők, hogy a nyilvánított elvek és ígé­retek a törvény értelmében tettekben is fognak valósulni. Azóta sok borús időket átélve, ma — hála Is­tennek — valahára ismét alkotmányos mezőn állunk, hol az elejtett fonalat újra felvehetjük. Összes közoktatásügyünk, s ebben a protes­táns iskolaügy, az előttünk fekvő társadalmi re­formok közt legjelentékenyebb és legégetőbb. A prot. iskolaügyben feladatunk : az 1848. XX. t. czikk alapjára épiteni fel újonnan az 1791. XXVI. t. sz. idevonatkozó szakaszait: a vallás­egyenlőség , viszonosság és államsegély elvét egyházunk iskolai autonómiával benső összhang­zásba hozni, az állam és egyház közjogi viszo­nyát, jogkörét közoktatásügyünkre nézve meg­alapítani. Ez képezi az iskolaügy külreformját. Ezután, csak ezután kezdhetünk a belreformhoz , az összes közoktatási rendszer korszerű átalakí­tásához. Míg iskolánk falait fel nem emeljük, de nem tetőzzük, hogy foghatnánk a tantermek berende­zéséhez. Gondosan figyelve protestáns életünk jelen mozzanatait, úgy veszszük észre, hogy az 1848- ban született különböző vélemények ma is létez­nek , de tetemesen meghiggadva. S nagy fejlődés jeléül tekinthető, hogy az iskolaügyi reform kiindulási alapjául már többé nem az állam vagy egyház elkülönített önérde­két, hanem magát a nevelés czélját ve­szik. És ezen derekas álláspontról minden külön­böző véleményt ezen korszerű eszme lengi át : köznevelésügyünk nemcsak az egyházé, hanem kitűnőleg az államé is. Ennek meggyőződéssé válta reformunk meg­oldását tetemesen megkönnyíti. Sajtóirodalmunk terén ma alig találkozunk e fontos kérdés iránt itt ott (jelesül a „Prot. Egy­házi és Iskolai Lapokéban) felmerülő gyér fejte­getésekkel, de ezek is tartózkodnak a dolog mé­lyébe nyúlni. Ama lap érdemes szerkesztője pedig „a kor­mány nyilatkozata utánra véli h­alasztandónak cubus-ügyi kérdéseink tüzetes fejtegetését.“ Én pedig azt hiszem, hogy kormányunknak ez ügyben bizonynyal kényes, nehéz állását és nyi­latkozatát tetemesen megkönnyítené, ha prot. egyházunk kebeléből a közvéleményt felderítő­­leg és tájékozólag minél több-több hangok emel­kednének. Egyházkerületeink is munkálkodnak immár a cul­tus-ügyben. Kell hogy iskola­ügyünk reformját is tüzetes tanulmányozásuk tárgyává tették legyen. Különben óhajtva várják, hogy a kormány által az 1848 : XX. törvényczikk 3-dik §-sa alapján tartandó értekezletre annak idején fel­hivatva, — egyházi és iskolai ügyeiket a nem­zet közmegelégedése, és jólétére mielőbb meg­oldhassák. Miként tartanám én a protestáns iskolaügy külreformját legczélszerűbben megoldhatónak, annak idejében tüzetesen ki fogom fejteni. Vezérelveim következők lesznek : 1. Közoktatásügyünk ezélját: hasznos magyar állampolgárrá és protestánssá nevelni egyénein­ket, mai korban csak úgy érhetjük el sikeresen, ha a munkafelosztás nagy elvét itt is alkalmazva, közoktatásügyünk egyik részét , az állampolgár­rá nevelést az állam, másik részét: a protestáns­sá nevelést, egyházunk kezébe teszszük le. S ebből folyólag meggyőződésem , hogy az állam nevelésügyünkbe nem azért követelend több befolyást, mert segélyezni fogja iskoláinkat, hiszen e segélyezés, a pénzügyi kezelés némi mó­dosításával, az 1791 : XXVI. t. sz. 5-ik szakasz­beli autonómia mellett is keresztül vihető, hanem teszi ezt az állam a nevelés czéljának sikeresi­­tése és nemzeti erőnk fejlesztése magas szempont­jából. — De 2. Protestáns iskoláinknak eddigelé az emlí­tett köznevelési, általános czélon kívül más kü­lönös hivatása is lévén, t. i. a protestáns egyház védelme s a vallásegyenlőségi eszmének teljes diadalra segítése ; mig a protestáns iskolák eme különös hivatása el nem enyészik.: azaz mig a vallásegyenlőség eszméje életbeléptetve nincs, a protestáns egyház az 1791 : XXVI. t. ez. 5-ik szakaszában biztosított iskolai autonómiájáról le nem mondhat. KUN BÉLA. — Az egyenjogúsítás kérdésében a kö­vetkező közlemény közzétételére kéret­tünk fel, mit mi — hogy a szerkezet ere­detisége a maga épségében maradjon — változtatás nélkül teljesítünk : A zsidó emancipatió kérdéséhez. A honi sajtóban minap folyt vitatkozás az úgynevezett zsidó emancipatió kérdése felett, oly szenvedélyes, hévvel történt bizonyos oldalról, hogy annak módja annyira botránkozék az il­­ledelem általános törvényeiben, hogy a magyar zsidóság higgadtabban gondolkodó részének el­lentetszésére talált. Ugyanis a zsidó egyenjogosultság kérdése ál­lami fontossággal bír, és kell hogy az korszerűleg oldattassék meg; de épen azért szükséges, hogy az minden hamarkodás és túlzottságtól mentve, gondos fontolással jöjön létre, hogy annál köny­­nyebben foganatosíttassék, és a köznép avval megbarátkozva jövőben is minden netalánt felke­rekedő ellenséges rohamnak, mint kősziklás vár­ként ellentállhasson. A pessimisták megnyugta­tására legyen szabad említenem, miszerint a tör­ténelem azt közli velünk, hogy a középkor ho­mályos idejében, mely alatt mindenütt Európá­ban a legvérengzőbb sebet a zsidóságon ejtett, itt Magyarországban semmiféle kártékony befolyást nem gyakorolt a zsidóságot illetőleg, mivel már akkor is a szabadelvű magyar ember a zsidóban­­ is az embert becsülte meg. Azon felül biztosítékul az izr. emancipatió méltányos megoldásának szolgálhatnak az ország­nak legnagyobb férfiú a törvényhozó testületben elmondott amazon emlékezetes szavai, miszerint a catechismus nem tehet különbséget a politikai jogok élvezetében , és e tiszta jelemű nagy em­ber őszinteségéről kétkedni, méltatlanságnak, sőt bűnnek tekinthetni. Az emancipatió két-há­­rom hónapig elhalasztása korántsem okul szolgál­hat azon elkeseredett izgatottságnak, mely a tör­vényhozótestület elnapolása óta bizonyos körben támasztatott. Braun József, számtalan pesti előkelő izraeliták nevében. TÁRCZA. Ősembernyomok és egyéb régiségek Hon­tmegyében. A lapokban olvassuk, hogy Párisban, f. évi aug. 17—20-dik napjaiban, őstörténelmi congressus fog tartatni, s aug. 18-án meg­fejtésre ezen kérdés tűzetik ki: Mely geológiai viszonyok, állatok és növények közt találtatnak az ember létezésének első nyomai ? A tenger és szárazföld min® változásokon ment azóta ke­resztül ? E fontos kérdések megérdemlik, hogy még a congressus előtt, csekély tudományunk szerint, mint laicusok, hozzászóljunk, hogy addig a szak­értők által tovább fejtegettessenek, megérleltes­­senek. Mert én, ki a szakértő geológok figyelmét ezennel felhívom, a geológiához nem értvén, elég, ha az alajtást — hypothesist — vagy ha úgy tetszik, eszmét kimondom , tessék tovább fej­tegetni. A bécsi régi „Presse“ közelebbi, valamelyik na­pheti tárczájában, ír az ázsiai népek által úgy tartott szent lábnyomok­ról, mi­lyet Hindustanban és Syriában tizet számlál elő, köztük a legnagyobbat Ceylon szigetén, mely közel egy öl hosszú és aránylag széles, valóságos ember-lábnyom, ,melyet a buddhisták Buddha, a mohamedánok Adám ősapa lábnyomának tarta­nak, mely megfelelt egy, közel hat öt magas ember nagyságának. Ily, véleményem szerint, úgynevezett özönvíz előtti ősembereknek, kik a hagyomány szerint óriás termetüek, s mint Ádám és M­­athusalem, közel ezer évesek valának, a lábnyomai, a sziklákon nálunk Hont megyében is szemlélhetők, s a nép nyelvén óriás lé­pések­nek mondatnak. Drégely falu határában, a Szondi vére szen­telte várhegyhez nyugatra, a harmadik hegy ol­dalán van egy kőlap, u. n. óriás p­ad, rajta egy ember ülésének vagy kettős ülepének be­nyomult helye, és az alatta lévő másik kőlapon két lábnyom. E két lábnyom hossza tizenöt hü­velyk, tehát ha egy öles ember talphosszát tizen­két hüvelyknek veszszük, ezen láb embere nyol­­czadfél láb magas lehetett. Palást határában, a régi Palásti, jelenleg Mile család birtoktagján, egy négyszög­öl sziklatáblában van egy jól lát­ható óriási lábnyom, melynek hossza huszonnégy hüvelyk, széle tizenkettő, a sark, bokahajlás, hü­velyk, mind tisztán kivehető. E lábnyom tehát egy két öl magas emberé lehetett. E sziklatáblát egyik közbirtokos helyéről ki akarta vétetni, s a nemzeti múzeumnak, mint természeti ritkaságot elküldeni, de a többiek nem engedték, jobbnak ítélve, hogy e nevezetesség eredeti helyén ma­radjon. Mondják, hogy e határban volna egy másik óriás lépés is, am annál kisebb, és kevésbé kivehető. Ipolyság határában az u. n. oldali szőlő­hegyen egy □ sziklatáblán van egy óriás lépés, mely azonban nem csupasz lábnyom, mint az előbbiek, hanem mintha valaki bocskorban, vagy bő csizmában lépett volna a kosárba, úgy hogy a száradó sár, az üres lábnyom szélein ki­duzzadt. Erről szóhagyomány is van, míg a töb­­biekről nincs. A mesebeli királyfi ugyanis, ki az ördögfiaktól leleményessége által elsajátita a hipp-hopp bocskort, melyben ott termett, a hol akart, verseny-ugrásra hívta ki a drégeli óriást. Az óriás meg lett bűvölve, mert ugrás közben egyik lába a honti szakadásba, másik az ipoly­­sági oldalárokba megsülyedt. A két árok távola, közben az Ipoly völgye, léguton jó ezer él. Amaz óriási lépés az árok parton, a királyfi mesés bocs­­korának nyoma. Ezen óriás lépésre Ipolyság egy, 1256. évi határjárási okmányában, s erről tudako­zódás után a többiekre jöttem, melyben monda­tik : ibi est etiam meta ad fossam gigan­­d­um. Tehát itt áll egy hatszáz éves szóhagyo­mány, egy még régiebb után, tényleg illustrálva. . Van még egy óriás lépés, a drégek­hez nagy­ságra hasonló,Tesmagon, a Somos erdőben; van­nak ily Riesenschuhe, mint Kachelmann János írja, a bányavárosok történelmében, Erste Vor­lesung, 1853. 1. 64. Schüttiisbergen, Selmecz határában és Újbányán is. Tehát ezen kis megye terén majdnem annyi óriás lépés van, mennyit a „Presse“ fentemlitett tárczaczikke Hindostanban és Syriában összeirt. Nem kétlem, ha a termé­szeti ritkaságok barátai az erdőcsöszöket, pász­torembereket a hegyvidéken, kivált Erdélyben megtudakoznák: vannak-e tudomásukra azon vidéken hasonló sziklákba nyomott óriási ember­lépések ? — nem kétlem, mondom, hogy egy kis statistikáját állíthatnék össze az ily özönvíz előtti embernyomoknak. Előttem, mint sok egyéb, nekem megfoghatlan természeti ritkaságok tűntek fel elsőben ezen óriási lépések. Midőn a magyar Akadémia m. é. dec. 9-ki gyűlésében szóba jött, hogy a kőkor­­szak kezdetén még a mostani Magyarországot tenger borította, ötlött fel azon eszmém, hátha a hegyeken már ember lakott, midőn az Alföldet még víz lepte ? és hogy ezen hegylakók véletlen fenmaradt lábnyomai, az akkor tölepén hig, utóbb megkeményedett sziklatömegen ? Most a tavaszi jobb időjárásra halasztom, hogy ezen ősemberi lábnyomokat körülményesebben megtekintsem; de sajnos, jelen fájós lábbal hegyeket nem mász­hatván, azon remény táplál, hogy akad hazánk­ban geolog és természetbarát, ki jelen figyelmez­tetésem következtében e nevezetességeket meg­­tekintendi és szakértőleg leh­ondja. Azon lai­us ellenvetésre, hogy a szikla, bár több ezer évig álljon vízben, még­sem puhul meg annyira, hog­y az ember lába nyoma, miként a sár­ban, besüppedő, látható maradjon, majd megfelel tán a geolog. Hiszen a római téglák hány száz év óta állnak vízben, még­sem omlanak szét, de mielőtt kiégették, a betűnyomatot felvették. Az ősvilág melege, és nedvének a mostaninál na­gyobb foka, mely annyi óriási állatot és növényt hozott létre, hihetőleg az embert is a mostaninál nagyobbra növelte. A Garan-Kövesdnél látható csiga és teknőcz-halmazokat Rómer Flóris az ős­ember eledele maradványainak lenni véli. Kimutatva lévén úgy , hogy az ősember lé­tezésének nyomai Hont megyében, a párisi con­­gressusban előfordulandó fentebbi kérdés további fejtegetését szakavatott geologra és palaeontologra bízzuk. Nem mulaszthatjuk el egyébiránt figyel­meztetni a szakértőket, kik majd a helyszínen egyébként is meggyőződhetnek a tenger és szá­razföldnek itten az Ipoly környékén történt válto­zásairól, hogy Drégely vidékén s a szomszéd Hon­ton és Kemenczén, nemcsak sok édesvízi csigák, teknőczök és egyéb vízi­ állatok, hanem mamm­u­­tok maradványai is találtatnak. A mammutok egész nyája veszhetett el a Cserhát hegyek közt a rettentő catastrophában, és csontjaikat a zápor s tavaszi hóolvadás máig gyakran hozza nap­fényre. 1813 tavaszán a honti szakadás zuhataga egész mammut vázat omlasztott le. Nógrád me­­gyének több rendbeli önálló hegyei: a Salgó, Karancs, Somoskő, Medvés stb. mind vulkán ere­detre mutatnak. Ugyanezen Ipoly völgyén van Tarnóczánál azon ősvilági 24 öl hosszú kövüli nyirfa, mely Európában egyetlen a maga ne­mében. Augustus 20-kán továbbá a congressuson azon kérdés tűzetik ki: a barlangokat átalában lak­ták-e azon egy időben, azon egy fajta emberek? Csak egy pár kis barlang létezvén megyénkben, e kérdésre nem felelhetünk. De érdemesek a tör­ténész figyelmére azon fülkék, melyeket a tatár és török elöl menekülő nép a sziklákba vájt ma­gának bűvé helyül, milyenek a honti, perecsé­­nyi, szokolai erdőkben találtatnak; azon titkos hosszú alagutak, melyek a néhai Teszéri család Patkós nevű hajdani kastélyából, ma korcsma a selmeczi országútban, és Semberen, a Semberi család máig álló ősi kastélyából a szomszéd hegységbe, még eddig nem tudni, hova vezet­tek ki. A congressus többi napjait a kő, bronz, vas­­korszakbeli nyomozódások veszik igénybe. Hont­­megye földének kebele, mondhatom , gazdag tára mindhárom korszakbeli maradványoknak. A megye történelmét csak pár év óta tanulmá­nyozom ; eme barbár­ kori régiségekre pedig csak tavaly lettem figyelmes, és már is egynémely ér­dekes ódonsággal szolgálhatok. E vidéken u. n. pogány temető, sok község határában van, durva agyagu barna urnákkal. Felemlítem ezek közt az ipolypereszlényit és a magya­­rádit. Amaz van az Egeres és Kapros dűlőben, nem messze a viski Mahérhez, melyben egy lé­gióra való ideiglenes római castrumra, melynek széle 50, hossza 300, sánczai az Ipoly partján köröskörül 25—30 öl magasak, akadtam s véle­ményem szerint a már ismert bényivel, s a még ismeretlen felső palojtaival, a Nagy-Kürtös patak két ágának egybefolyásával, az u. n. pogány hegyen, mindhárom Mark Aui és római csá­szár korából, ki Kr. u. 174 évvel e tájon viselt hadat a kurdok ellen — tehát a pereszlényi po­gány temetőben, mondják, a homok közti fekete foltok megannyi urna­helyek. Itten három év előtt egy öt fontos kőfejsze, durva mű; egy csi­­nosb köbaltának az eleje, és egy még csinosb Serpentin köfokosnak a foka találtatott, melyek, úgy vélem, mint a mai síremlékek, nagyságuk, diszek szerint amott is az elhunytnak rangját jelölik. Mindhárom kömü, egy negyedik Ipolysá­gon találttal együtt, jelenleg birtokomban van. A magyarádi pogány temetőben,­­ az ottani fürdőhöz egy puskalövésnyire, különféle agancs­szerszámok találtatnak az urnák közt, melyek többnyire kilyukasztva, hajdan az oldalhoz köt­ve viseltettek, és szintén életmódját, rangjelét mutathaták az urnába temetett halottnak. Ezen agancs-szerszámokból a barsmegyei gyógyász­társulatnál több példány szemlélhető Léván, né­hányat Rómer Flóris a „Műrégészeti Kalauz­“ ban ki is adott. Hogy ezen művek az itt lakott kundok vagy szarmatoktól származhattak , a Krisztus születése táján, onnan gyanitom, mert egyik urna mellett szintén fekete durva cserép­ből homokóra találtatott, melyet a barbárok a műveltebb görögök, vagy rómaiaktól tanulhat­tak el. A pereszlényi balta, és kivált fokos szin­tén már előrehaladt civilisatióra mutat. — Min­denesetre a barbárok maradandóbban gondos­kodtak övéik hamvainak fenntartásáról, mint mi keresztények, kiknek fakoporsóik a földben szétmállanak, és pár száz év múlva a többi föld­től semmiben sem különböznek. A magyarádi pogány temetőben levő állatcsontokról, de az ipolysági téglaégetőnél talált ily urna és környe­zetében levő hamu, cserepek, kos­szarv és cson­tokból, azt következtetem, hogy ezen barbárok tort ültek a temetési szertartásoknál, s azon tor maradványai eme csontok és cserepek. A barbár korból egy, három mértföld hosszú égetett sárfal maradvány is különös figyelmet érdemel. Kezdődik e fal a Dunánál, közel az Ipoly jobb tövéhez Helemba határán, s e falu hegyes erdős földén Lerednél az Ipolyhoz húzó­dik ; itt egy négyszög bástya, fentebb Pásztónál egy körsáncz, Keszinél magasb falak, Bélnél is­mét árok látszik e vonal hosszában Szeréig, hol megszakad. Néhai Csicsmanczai József helembai lelkész, a vonal hosszán tett több rendbeli ása­tások után azon véleményben volt, hogy e fal készítésénél előbb harmadfél láb széles és ugyan­oly mély árkot ástak, azt megrakták fával, erre rakták ismét a sárfalat, melyet két oldalt föld­del, kemény helyek hagyásával megtömtek, s úgy gyujták meg alant a fát, mint ezt az égett fal alatti hamu gyanittatja. E fal vonal, mint mondák, Szerénél az Ipoly partján megszakad, de fentebb a két mértföld hosszú Búr patak fején túl, Borfönél ismét, de más alakban, t. i. már terméskövekből rakva, mellette mély,u. n. fekete árok­kal, meg­kezdődik, s a Szitnyáig tart.— Egy időbeli, egy, rendeltetésü-e e két fal : ki tudná megmondani ? Az, hogy az alsó falvonal mindenütt az Ipoly jobbján húzódik, holott az Ipoly maga már elég természetes határt képez, alig érthető; hacsak az Ipoly balparti uralkodó nép vagy király a jobb partit, az Ipoly használatától el nem akarta zárni. Mindegyik, alsó és felső, úgy látszik, inkább határ, mint védfal akart lenni. A Búr völgye, melynek mintegy közepén van Magyarád a ma­ga estem­etőjével, tán semleges maradt a szom­szédok közt, mint szent köztemetkező hely. Csak jelezni kivántam , mennyi tere van a közel száz négyszög maérlföld területű Ipoly völ­gyén, különösen a 45 négyszög mf. nagyságú Hont megyében a geolog és palaeontolognak vizs­gálódásra, kivált pedig az archaeolognak, ha majd a pogány­ temetők egymásután időjártával meg­nyittatnak. Ama barbar koriaknál ifjabb római korszaknak, az itt található pénzeken kívül, tud­­tommal három emléke van : Szobnál egy kettős őrtorony romjai, s melyeket fentebb érinték, Visknél és Felső-Palojtánál ama Mark Aurel ko­­rabeli táborsánczok. A középkor román és góth ízlésű templomaiból, eredeti vagy átalakított ál­lapotban, még vagy ötven áll.­ A török uralom érszakából ismét Szécsénke, Puszta-Illési és Szeresténynél a rizsföldek öntözésére vizsogó gátak szemlélhetők. Hőke Lajos: Vidéki tudósítások. Tolna, jul. 28. Tolnának ma szép ünnepe volt, mert hazánk és megyénk dicső fiát, Perczel Mór honvéd tábornokot 18 évi szenvedésteljes hontalanságbóli visszatérte után körében fogad­ható, hová Faddról Bartal György képviselő úrnál családi körben töltött ebéd után szép ban­dérium előlovaglása, mozsarak durrogása közt elérkezvén, a város végén hazánk e nagy fia, és egész családja tiszteletére emelt diadalívhez meg­érkezett, hol is a tolnai honvédek nevében Groffe János gyógyszerész volt honvéd által fogadtatott, lelkes beszéddel és szívélyes üdvözléssel; innen zászlók elővivése és zeneszó mellett a város egyik főterére kisértetvén, a város elöljárói, tisz­­teslejei és a nép által lelkes éljenekkel fogadta­tott, Pécsy József prépost helybeli plébános ál­tal lelkes szónoklattal üdvözöltetett, melyre a tá­bornok ur lelkes szavakkal felelt, ecsetelvén há­láját a gondviselés iránt, köszönetét e város pol­gárainak szives részvétekért; igyekezni fog, hogy hazánk most megkezdett reményt nyújtó re­­generatiójához ő is már nem a zöld mezőn fegy­verrel, hanem a zöld asztalnál tapasztalataival segédkezet nyújthat, mit tenni főtörekvése lesz, mert hiszi, hogy hazánk csak úgy lehet boldog, ha összetartva, karöltve járunk felvirágoztatá­sára. Nem kevesek szemében lehete e két szó­noklat alatt kényeket látni: a viszontlátás örö­meinek, és egy jobb jövő iránti reménynek ké­nyeit, mert e szelidebb korszaknak beálltával egy boldogabb jövőnek hajnalát látjuk közeled­ni. E szívélyes üdvözlés után útját folytató öröm­mel látott vendégünk családjával Szegszárd felé, hol hasonló lelkes fogadás várt reájok. I. Keszthely, jul. 22. Gorove István, a föld­­mivelés-, ipar és kereskedelmi miniszter tegnap, miután az indóháznál az őt megillető ünnepélyes­séggel fogadtatott volna, gr. Festetich Tasziló gyönyörű négyes diszfogatán városunkba érkez­vén, a grófi kastélyba szállt. E megtisztelő láto­gatás nagy örömre hangolta az egész lakosságot, főleg mert első ízben volt szerencsénk alkotmá­nyos magyar felelős minisztert üdvözölni falaink között, de mert némi büszkeséggel is tekintünk azon állásra, melyet az egykor híres Georgicon s újabb időben az ország, gazdasági intézet foly­tán főleg a mezei ipar okszerű fejlesztésének terén elfoglalunk; kétségkívül szinte egyik in­doka a megtisztelő látogatásnak. Délután 6-7 óra közt a miniszter úr színhá­zunkat látogatta meg, hol László ismert színtár­sulata működik, a társulat összevágó játékában a miniszter úr élénken látszott gyönyörködni. Este a helybeli polgárság az országos gazda­sági intézet hallgatóival együtt fényes fáklyás­zenét rendezett a körünkben tartózkodó minisz­ter tiszteletére, mely alkalommal tartott lelkes üdvözlő­ beszédre a miniszter úr tiszta, csengő ékes szavakban köszönte meg a polgárság meg­tisztelő figyelmét, a király és alkotmány iránt kötelességszerűe hűséges ragaszkodást a legne­mesebb polgári erények közé sorozó, buzdítólag figyelmeztetett egyszersmind a jelenkor intő jel­szavára, a forgalom és munkásságra! Élénk él­jenzéssel fogadott lelkes szavai után az intézeti dalárda néhány igen jól sikerült dallamot zen­gett el, mire a miniszter úr az öt megtisztelő so­kaság közé vegyült s leereszkedő nyájassággal köszönte meg újra Keszthely lelkes polgárai és az országos tanintézet hallgatóinak iránta tanúsított megtisztelő figyelmét.­ Az egybegyült sokaság szűnni nem akaró éljenzés közt azon óhajtással oszlott szét, vajha minél gyakrabban üdvözölhet­né a miniszter urat falai közt. Másnap az országos gazdasági tanintézetet látogatta meg, ezután pedig a helybeli m. kir. postahivatalt, hol azonban megütközéssel kelle tapasztalnia, hogy a postavevények és egyéb nyomtatványok még mindig német szövegűek. Innen a miniszter úr a távirdai­ hivatalba tekin­tett át, hol nem kis meglepetéssel olvashatta a k. k. Telegraphenamt. A hivatalnok épen egy sürgöny leadásával volt elfoglalva, nem is gya­nítva a magas vendég kilétét, egész egykedvűen kérdé: „Sie wünschen,a­mire a miniszter úr sem­mit sem válaszolt. A hivatalnok másodszor is is­métlő „Sie wünschen?“ ekkor a jelenlevő posta­mester nem kis zavar közt adja az egy szót ma­gyarul nem tudó hivatalnoknak tudtára: S. Ex­­cellenz der Handelsminister. A miniszter úr kevés kérdezősködés után fi­gyelmeztette a hivatalvezetőt, hogy a német fel­iratot magyarul eszközölje, s több szükséges intézkedéseket tett. És ma délután 1 órakor fényes kiséret közt elhagyó városunkat. R ... eh. G . . . a. (A „B. K.“-ből.) Az eperjesi kath. kir. főgymnasiumhoz Bort­­niczky Plncid, Lasztókay László , Thewrewk Árpád ottani helyettes tanítókat, továbbá Ko­­valik József tanárjelöltet rendes tanárokká ne­vezem ki. Kelt Budán, 1867. jul. 26-án. B. Eötvös József, s. k. vallás- és közoktatási magy. k. miniszter. A beszterczebányai kath. k. főgymnasiumhoz Simonics József, Schlott Gyula és Turjay László tanárjelölteket, továbbá Egry Ferencz selmeczi gymn. helyettes tanitót rendes tanárokká neve­zem ki. Kelt Budán, 1867. jul. 26-án. B. Eötvös József, s. k. vallás- és közoktatási magy. k. miniszter. Petrovics Károly budai lakos vezetéknevének „Petőfidre kért átváltoztatása f. évi julius 26-án 13.075. sz. a. kelt belügyminiszteri rendelettel megengedtetett. Granditsch Károly horvát-nádallyai néptanitó vezetéknevének, Károly, Etelka és Jozefa gyer­mekeire kiterjesztve, „Nagy“ ra kért átváltozta­tása 1. évi julius 26-án 12.845. sz. a. kelt belügy­miniszteri rendelettel megengedtetett. Maros-Vásárhely szabad királyi város tanácsá­nál lévő tiszt. Írnok Steinbach Ferencz vezeték­nevének „Kőpataky“-ra kért átváltoztatása f. é. jul. 22-ről 12.167. sz. a. kelt belügyminiszteri rendelettel megengedtetett. A magyar kir. pénzügyminiszter a buda­pesti adóbizottmányhoz pénzügyi titkárokká Saáry Rd­ácz, Csendessy József és Kempelen Radó adófelügyelőket nevezte ki. A magyar kir. pénzügyminiszter Zimányi Ká­rolyt, Pfhnem Lászlót, Fináczy Gyulát, Trettina Jánost, Alker Ernőt, Héberth Bélát, Scholcz Rezsőt, Bélik Radót, Nagy Ferenczet, Bicsánsz­­ky Arnoldot, Trettina Lajost, Hammel Adolfot, Geller Nándort, Csizik Károlyt, Lácz Feren­czet, Balázsovits Gyulát, Petrovay Bogdánt, Ha­lász Imrét, Tarkovits Józsefet, Vay Pétert és Va­­sady Lajost fogalmazókká nevezte ki. A magyar királyi igazságügyi miniszter által a kassai magyar kir. első folyamodású jövedéki törvényszékhez Halmy Menyhért, megyetörvény­széki ülnök, eddigi hivatali állása megtarthatása mellett, és a debreczenihez Kémery Károly kit. ügyvéd, az ügyvédségnek új tisztével nem ellenkező módoni gyakorolhatása mellett, jöve­déki törvényszéki ideiglenes ülnököknek nevez­tettek ki. A m. kir. pénzügyi miniszter Schauschek Ig­­nácz eddigi budai magy. kir. országos főpénz­tári első ellenőrt, ezen főpénztárnak igazgatójává, Násztel Rezső eddigi budai orsz. főpénztári se­gédet első ellenőrré, Rosztoczky János főpénz­tári segédet másod-ellenőrré, Heichele József eddigi második pénzkezelőt első pénzkezelővé, továbbá Kulcsár Károly budai jövedéki fő- és adóhivatali tisztet, Ritter Antal és Halács János budai főpénztári járulnékot harmadosztályú pénz­tári tisztekké nevezte ki. Gömör megyében Dobsinán egy távirdai mel­lékállomás korlátolt napi szolgálattal megnyit­tatott. A komáromi távirdai állomásnál elháríthatlan akadályok miatt néhány napra, további intézke­désig, az éjjeli szolgálat felfüggesztetett. Különfélék. Pest, jul. 31. — Perez­e­l Mór Tolnából P.-Szt.-Lászlóra készül, Deák Ferencz látogatására. — Honvédemlék. A napokban gyűjtő­­ivek fognak kibocsáttatni, hogy a begyülendő összegből azoknak, kik 1849-ben Pesten ki vé­geztettek, s jelenleg a pesti temetőben szétszórt hantok alatt nyugosznak, méltó helyen emlék állíttassák. Az elhullott martyrok ezek voltak: b. Jeszenák János, Szacsvai Imre, b. Perényi Zsigmond, Csernyus Zsigmond, Giron, Hencs Mátyás, Abancour, Csányi és Fischer Károly. — A magyar kir. kereskedelmi minisztérium Gombos Bertalan hétszemélynök úrnak az általa készített s hasznosnak bizonyult „Mixtura stoma­­chica hepatica“ árulását megengedte. — A magyar orvosok és természetvizsgálók Rimaszombatban I. augustus 12-től 18-ig tartan­dó XII-ik nagy­gyűlésére vonatkozólag a tisztelt közönségnek ezennel tudomására hozatik, misze­rint mindazok, kik ezen nagy­gyűlésben részt venni kívánnak, az illető igazolási jegy megszer­zése végett augusztus 5-éig (bezárólag) öt írttal ellátott bérmentes leveleikkel Dr. Rózsay József főorvoshoz (Deák­ tér 54. sz.) forduljanak, hogy az igazolási jegy megküldethessék. Augustus 6-tól kezdve pedig dr. Pollak Henrik úr (Lipótváros, sétatér-utcza 6. sz.) volt szíves átvállalni ezen jegyek megküldését, s ennél fogva a nevezett időtől kezdve mindazok részére, kiknek ezen je­gyekre szükségök lesz, ő fogja eszközölni. — Magyar mérnök-egyesület. A vá­lasztmány július 21-ikei ülésében előfordult tár­gyak közül felemlítjük a következőket: 1. Pregsz Mór indítványozza : rendeztessenek Pesten elő­adásokkal is egybekapcsolt állandó iparkiállítá­­sok, melyek addig is, míg kellő ipartanodák a jövendő nemzedék sorsát javíthatják, mostani iparosainknak is már alkalmat nyújtanának to­vábbi kiképeztetésükre. E fontos indítványt, no­ha tárgyánál fogva inkább az iparegyesület elé tartoznék — a mérnök-egyesület is támogatni határozta, a­mennyiben egyrészt bizottságot kül­dött ki, mely a Pest városa tanácsához intézendő emlékiratot kidolgozni fogja, másrészt pedig a párisi világtárlat tanulmányozására küldött tag­jait az ilynemű állandó kiállítások rendszabályai­nak, tervezeteinek megszerzésére utasította. 2. Szkalniczky Antal indítványozza : keressék meg a közlekedési minisztérium az iránt, hogy Vajda- Hunyad várának Schmidt bécsi tanár által e nyá­ron foganatosítandó felvételét támogatni, s a m. mérnök-egyesület egy vagy két tagjának csatla­­koztatását elősegíteni kegyeskednék.­­ Ezen indítvány, melyet a középítészeti szakosztály meleg ajánlattal terjesztett a választmány elé, egyhangúlag el lett fogadva. 3. Ugyancsak Szkal­­nitzky indítványára a közlekedési minisztérium meg fog kéretni, hogy az újonnan készítendő építési rendszabályok, életbeléptetésük előtt, vé­leményezés végett a középítészeti szakosztálylyal közöltetnének. 4. Szükségesnek mutatkozván, hogy az egyesület a jövő Sz.-mihályi évnegyedtől kezdve kényelmes gyülhelylyel, nevezetesen ülés­teremmel, társalgó, olvasó szobákkal rendelkez­hessék, Reitter, Szkalnitzky, Hieronymi választ­mányi tagok megfelelő helyiség felvételére és a szerződés megkötésére felhatalmazást nyernek. 5. Titkár 24 új tagot jelent be, közöttük Eugéne Lacroix urat Párisból, a „Bibliographie des ingé­­nieurs etc.“ és az „Annales du Génie Civil“ hí­res kiadóját. A legközelebbi ülés augustus 4-kén fog tartatni. — B. Sina Simon a koronázás alkal­mából 10,000 ftot ajánlott fel közczélokra. Ez összeg ő Felsége jóváhagyása mellett két részre osztatván, felét a pesti vakok intézete, másik felét pedig a pesti „Erzsébet“ árvaleányintézet kapja. — Mányik Ernesztina korán el­halt alténekesnőnk hamvai felett, mint halljuk legközelebb díszes emléket szándékoznak emelni.

Next