Pesti Napló, 1868. január (19. évfolyam, 5307–5330. szám)

1868-01-29 / 5328. szám

hogy magán a földmivelési téren is tör­téntek igen üdvös és igen időszerű be­ruházások. — Eredményeinél fogva az elsők közé sorozom itt a gőzcséplők számának nevezetes szaporodását, s ezt Felségednek azért mutatom fel, mert a vasúti összeköttetések és a gőzhajó­zási fejlődések után a kellő munkaerőt nélkülöző hazánkban a gőzcséplők el­terjedésének tulajdonítom, hogy ez évi nagy gabona kivitelünk ily rögtönzötten és váratlanul lehetséges lett. A külföld által igényelt gabonát sem mennyiség­ben, sem minőségben nem lett volna az ország képes a piac­okra vetni, ha nem birnák már az előállítás azon kifejlettsé­gét és biztosságát, mely a cséplés e­leme által eszközölhető. A külföldön mutatko­zó szükségek fedezésére tehát mi voltunk az elsők képesítve. Isk Felséged előtt ismeretesek a bajok, me­lyek a gabona-kivitelben mutatkoztak. Vasúti összeköttetéseink, mint már fen­tebb szintén megérinteni alkalmam volt, ily belföldi termés és ily külföldi szükség­let igényeinek kielégítésére elégtelenek­nek bizonyultak be. E bajokon segítve lesz nagy részben már az­által is, ha az alföld­fiumei, kassa-oderbergi vasutak elkészül­nek, s általuk új kiviteli erők támadnak Éjszak és Dél-Nyugat felé. E nagyobb mérvű gabona kivitel köz­vetlen eredményein, az idegen pénz beszi­várgásán s a tőke szaporodásán kívül, nyeremény még az is, hogy a külföldi kereskedés szélesebb összeköttetéseket ala­kított hazánk kereskedésével, hazánk ter­melő és forgalmi képességét ismerni ta­nulta, szóval utat nyitott, érintkezési szá­lakat fűzött jövőre, melyek mellett a ke­reskedés nagyobb-kisebb mérvben a jö­vőben biztosabban és könnyebben folyhat. Nevezetes szolgálatokat tettek már régeb­ben a földmivelés érdekeinek a gazdasági egyletek. Ez egyletek száma e rövid idő­szak alatt örvendetesen szaporodott, így alakult az abaúj-tornai, a biharmegyei, a gömöri, a borsodi, a kassai és debreczeni gazdasági egylet , a kertészeti egylet Debreczenben, a gyakorlati kertészeti tár­­sulat Pesten. Átalakíttatott az országos erdészeti egylet, s alakulóban van még a máramarosi gazdasági egylet. A hazai gazdasági egyletek tényleges működését ez évben, úgy látszik, a politi­kai átalakulás mozgalmai szok­ták itt-ott háttérbe, de reményem van, s nagy vesz­teségnek tartanám, ha e remény nem tel­jesülne, hogy az oly szép tevékenységet tanúsított s nem egy eredményt mutatott egyletek, visszanyervén a közélet immár törvényesen szabályozott menetét, újra felkarolják érdekeltjeik s az ország föld­mivelési ügyének ápolását, s haladni fog­nak a pályán, melyen a siker majdnem láttatlanul alakul, de mely épen azért nyújt talán nagyobb hazafi örömet, mint bármely más iparág, mert azt csak soha nem szünetelő ápolás, rideg fáradozás, bosszú s a kezdetre nem egyszer vissza­térő kitartás küzdi ki. A földmivelés terén sikert nagy rész­ben a gazdasági tanintézetektől várhatni. Úgy tekintettem, hogy kötelességem Fel­séged e részbeni szándékait telhetőleg va­lósítani. Felséged megrendelé a keszthelyi és debreczeni gazdasági tanintézetek felállí­tását. Első gondjaim közé sorolom tehát a keszthelyi tanintézet többnemű hiányos­ságait orvosolni. Ez intézet új igazgatót nyert, tanerői czélszerűen kiegészíttettek, gazdasági beruházása növeketett,kertjének jobb karba hozására az intézkedések meg­történtek. Tanulói száma is folyvást sza­porodik. A debreczeni gazdasági intézet földmí­­ves iskolája 20 tanulóval a múlt évben megnyittatott, s a gazdaság megindítására a szükséges beruházások megtörténtek. A felsőbb tanintézet, a kellő előkészületek után, a jelen év október havában fog meg­nyittatni. A mellett folynak az előmunkálatok az iránt, hogy ily gazdasági tanintézet állít­tassák, egy Erdélyben, egy Felső-Magyar­­országon, s még egy földmives iskola Hradeken. ________ A lótenyésztés előmozdítására szánt díjak ez évben is, mint rendesen, kiadat­tak, s a kormány meggyőződése e rend­szabály üdvös voltáról megerősödött. A nemesebb lófaj tenyésztése czéljából Fel­séged által 1859. évben tett alapítvány­ból nemes tenyész-anyag beszerzésére 40,000 ft fordittatott ez évben, a mi 14 darab jeles telivér kanczárak és egy ménnek behozatalát tette lehetségessé Angolországból. Elárvereztetésük igen kedvező eredménynyel ment végbe, s ez bizonyítékul szolgál az alapítvány ren­deltetésének sikerességéről. Marhatenyésztő sük­k ellenben, fájdalom, ez évben sem kerülte el az é­vk óta sú­lyosan reá nehezedett csapást, a keleti marhavészt. De teljes megnyugvással , mondhatom, Felséged kormánya megtett mindent, mit az ország sajátszerű gazda­sági viszonyainak, s az adott körülmé­nyek tekintetbe vétele mellett jó lélekkel tehetett. S hogy működése nem volt ered­ménytelen és az eszközök nem rosszul vá­lasztottak, mutatja a következő statistikai öszehasonlítás a múlt évek tapasztalá­saival. 1861. september havától 1865. május haváig Magyarom­ágon összesen 530 he­lyen uralkodott a vész, és 834,166 mar­halétszámból elveszett (a lebunkózottakat is beleértve) 137,126 db. . . 167,% 1866. júliustól 1867 január végéig 74,043 létszámból 150 helyen 8348 db........................11.3% 1867. februártól 1867 végéig összesen 51 helyen 32,263 lét­számból 2092 db ........................6 % °/0 S ha az elveszett értéket (egy-egy mar­ha árát átlag 50 ftra tévén) és a vész al­kalmából (birbozásokra, utaztatásokra, napidijakra stb.) tett országos költsé­­séget veszszük az összehasonlítás alapjául. Az első (1861 — 1865-ig), összesen 3 év és 8 hónapra terjedő­ időszakban a mar­haveszteség volt .... 6,858,300 frt, a költség........................ 73,823 „ Összesen 6,932,123 frt Egy­­hónapra tehát mintegy 154,000 „ A második (7 hónapos) időszakban a marhaveszteség volt................................... 417,400 frt, a költség........................ 51,176 „ Összesen 468,576 fr. Egy hónapra tehát mintegy 66,940 „ A harmadik (11 hónapos időszakban) ellenben: a marhaveszteség. . . . 104,600 ft, a költség mintegy . . . 50,000 „ Összesen: 154,600 ft. Egy hónapra számítva tehát : 14,050 „ Mely számok úgy aránylanak egymáshoz, mint: 11,4­7 :1. S ha nem tagadható is, hogy ez évben Magyarországon valamivel szelídebb le­folyású volt is a vész, a­mennyiben a megbetegedett marhákból: az első időszakban elveszett . . 64%, kigyógyult.........................................35%, a második időszakban elveszett . 51%, kigyógyult.........................................41%, a harmadik időszakban elveszett 37%, kigyógyult.........................................57%, mégis bátran állíthatni, hogy a fenteb­bi számokban kitüntetett kedvező ered­mények legfőképen az alkalmazott rend­szabályoknak köszönhetők. Ezen rend­szabályok között első­sorban említen­dő a külön e czélra rendelt miniszteri biztosok kiküldése, kik a helyszínen egy­séges és gyors intézkedések által töre­kedtek a részt elfojtani vagy meg­szorítani , továbbá azon intézkedés­nek , hogy oly helyeken , hol a vész tömöttebben jelenkezett, s az elhurczo­­lás veszélye nagyobb volt, szigorú ka­tonai elzárolás alkalmaztatott. Így történt ez a jászkunsági, móriczgáti és szt.-lászlói pusztákon, Nagy-Körös és Rákos-Keresz­­túr határán, valamint a Beregh és Szepes­­megyei országszéleken Gralliczia ellen. Erdélyre nézve, hol hasonló eljárás kö­­vettezett, de nem a minisztérium közvet­len felügyelete alatt, az összehasonlítás­hoz szükséges részletes adatokról jelenleg nem rendelkezem. S ha itt kevésbé vi­gasztaló eredményt kellene felmutatnom, oka főleg abban van, hogy a vész külön­féle körülményeknél fogva már tetemesen elterjedt volt, mielőtt a fentebb érintett rendszabályok alkalmaztattak. A jövőre nézve kimerítő törvényjavas­lat készült el a marhavész elleni rend­­szabály­ok alkalmazása iránt, mely ha Felséged és az országgyűlés szente­sítését megnyerendő, alapos reményünk lehet ezen pusztító csapásnak idő halad­tával lehető megszüntetésére. Jelentésem berekesztéséül említést te­szek még némely kiküldetésekről, melye­ket a közgazdászat egyik-másik ágának teljesebb tanulmányoztatása és előmozdí­tására az év folytában czélszerűeknek láttam. így, hogy a legutóbb érintett tárgyhoz kapcsoljam előadásomat, dr. Galambos egyetemi tanár kíséretében húsz fiatal állatorvos az ország költségén Nagy-Kő­rösre küldetett ki, hogy a nevezett tanár vezetése alatt alkalma nyíljék a marha­vész természete és lefolyása iránt a hely­színen alapos gyakorlati ismereteket sze­rezni. Dr. Zsamár Vilmos és Tormay Béla ta­nárok pedig részt vettek, mint a magy. kormány küldöttei, a m. é. september ha­vában Zürichben tartott állatorvosok con­­gressusában, s ezen küldetéssel kapcso­latban meglátogatták és tanu­­lmányozták a külföld némely nevezetesebb állatgyógy­intézeteit. A külföldi gazdasági tanintézetek ta­nulmányozása végett Sporzon Pál, akko­riban műegyetemi tanár, jelenleg pedig a keszthelyi tanintézet igazgatója, és vele Kodolányi Antal, az orsz. gazd. egyesü­let segéd­titkára utazták be a nyugati országok egy részét. A hazai szőllőművelés és borászat te­rén szerzendő,A tapasztalás és adatgyűj­tés végett dr. Entz Ferencz és Gryürky Antal elismert tekintélyű borászok járták be az ország összes bortermelő vidékeit. A párisi világkiállítást pedig, különö­sen az ipar fejlődésének tanulmányozá­sa és , ismertetése végett dr. Nendtvich Károly műegyetemi tanár látogatta meg, a kezelésem alatt álló országos közgazda­­sági alap költségén. Feladatául vala még kitűzve Nendtvich tanárnak a kender áztatás és törés jelen fej­lettségi állapotát szemügyre venni; hazai földmivelésünkre nézve e nagyfont­osságu ügy­felséged közgazdasági minisztériu­mát szakadatlanul, s reményiem nem si­kertelenül foglalkoztatja. A cs. k. bécsi geológiai intézet küldöt­tei által a magyar felvidéken tett földtani kutatásoknál végre Felséged kormánya két, kellő előkészültséggel biró magyar ifjú alkalmazása által részesíté magát. Mindezen említett egyéneknek kikül­désük alkalmával tett tapasztalataik és működésükről szóló jelentés tétetvén kö­telességgé : ezen, nagy részben már be is adott jelentések illő formában legköze­lebb közzé fognak tétetni. Mielőtt e jelentésemet bezárnám, en­gedje meg Felséged, hogy ismételten je­lezhessem, miként az, a kormánynak né­mely ágazatában való működésén fölül, a nemzet nem egész egyévi anyagi mun­kásságának főbb mozzanatait akarta csak előtüntetni, azokat főleg, melyekkel a kor­mánynak állásánál fogva érintkezésbe kell­ jönnie. Áttekintve jelen helyzetünket, azt kell hinnünk, hogy mindaz, ami itt elősorolva van, csak kezdetleges lendület, mely a szunnyadó erők ébredését, a régibb tő­kéknek előnyösebb, s a nemzet vagyono­­sodására kihatóbb, az újabbaknak gyü­mölcsöző elhelyezését tünteti fel. Nem el­érhetők az alkotások oly mértékkel, min­t az előhaladottabb világ vállalkozá­sai és beruházásai tüntetnek fel, s azért hazánkban sem fog ezen lendület más­ként, mint a kezdet feletti hazafias öröm­mel és az önbizalom erőt fokozó érzetével üdvözöltetni, s messze kiható buzdításra, serkentésre szolgálni e téren, melyen a haza jövő anyagi n­agysága kell hogy épüljön. — Részemről úgy ítélem meg e mozgalmakat, hogy ha Isten viszon­tagságtól megóvja az országot, a je­len év folytatni fogja a hasznos közgaz­dasági vállalatok sorát, melyet a múlt év megkezdett. Végül említenem kell még, hog­y szán­­dékom szerint ez előterjesztés csak vissza­tekintés akar lenni a legközelebb lefolyt azon időre, mely alatt Felséged kormá­nyának a kezdet nehézségeivel s az anya­gi kiegyezkedési kérdések szabályozásá­nak munkájával kellett kiválólag foglal­koznia. Nem lehetett ez programm, mely a jö­vőre a földmivelés, ipar és kereskedés terén teendőket tűzze ki. De Felséged kormánya minden irányban érzi a teen­dők szükségét; nekem pedig szabad azon reményemet kifejeznem, hogy a feladat­­ban, mely a magyar közgazdasági mi­niszter előtt áll, Felséged atyai gondos­kodása, valamint Felséged s a törvény­­hozás bölcsesége és a hazafiak buzgalma attól a támogatást nem fogják megvonni. Pesten, 1868. január 15. GOROVE ISTVÁN, s. k. A delegatiók. A közös ügyek elintézésére kiküldött magyar bizottság IV. ülése. B­é­c­s, január 27. Az ülés kezdődik d. e. 11 órakor. Elnök: Somssich Pál; tollvivő: Hor­váth Lajos. A kormánypadon a közös minisztérium részé­ről senki sem jelent meg. A múlt ülés jegyzőkönyve felolvastatik és hi­telesíttetik. M­a­j­­­á­t­h Antal gr. benyújtja ő Felségé­nek legkegyelmesebb válaszát, melylyel a tisz­telgő magyar bizottságnak felelt. Ezen beszéd, valamint a korelnök beszéde,a jegyzőkönyv mellé csatoltatik. Olvastatik a napirenden álló ügyrendi javaslat bevezetése, melynek értelmében P­á­l­­­f­f­y József gr. indítványára az elnök megbizatik hogy a bizottság számára a nyilvánosság igé­­nyeinek inkább megfelelő helyiségről gondos­kodjék. A javaslat c­íme változatlanul megmarad, „I. szakasz“ helyett pedig „I. fejezet“ létezik. Az 1. és 2. §. elfogadtatik. A 3. §-ra Horváth Lajos megjegyzi, hogy a póttag meghívására nézve nincs azon eset tekintetében intézkedés, midőn a bizottság már együtt ülésezik, azért e kitétel: „az ország­gyűlés illető háza vagy annak elnöke által“ így volna módosítandó : „az országgyűlés illető háza vagy a bizottság elnöke által.“ Elfogadtatik. A 4—8. §§. elfogadtatnak. A 9. §-ban L­i­p­t­h­a­y Béla b. indítványára a „birodalmi tanács delegatiójának“ kifejezése helyett az 1867. XII. törvényczikkből vett diplo­­maticus kitétel: „Ő Felsége többi országai bi­zottságának“ fogadtatik el. A 10. §. 3-dik pontjából Bónis Sámuel azon megjegyzése folytán, hogy a jegyzőkönyv­be a szavazás nélkül hozott határozatok is veendők, e szók szavazás nélkül“ elhagyatnak. A 14. §-t Z­s­e­d­é­n­y­i Ede vagy kiha­gyatni, vagy módosíttatni kivánja, mert külön­ben ezen §-t nem képes az 1867. XII. t. sz. azon szakaszaival összeegyeztetni, mely­ek a delegatió hatáskörét megszabják. Ezek szerint ugyanis a delegatió nem érintkezhetik mással, mint a közös kormánynyal és a másik delegatióval, s ügy­rende kivételével csak egy­értelmű határozatokat hozhat a másik bizottsággal.­­ A 14. §. szerint pedig egyesek kérvényeket nyújthatnának a delegatióhoz, s ezen intézke­dés az országban, miután csak önálló testü­letekhez szokás kérvényeket benyújtani, azon hiedelmet kelthetne, mintha ezen bizottság­nak szándéka volna a törvényben megszabott hatáskörén tágítani. De különben is, miután ezen ő. maga is azt rendeli,­­hogy ily kérvény csak az egyes bizottsági tagok indítványaképen terjeszt­hető elő: fölösleges a kérvények iránt intéz­kedni, miután minden tagnak a törvény és ezen ügyrend szerint is jogában áll indítványt tenni. Cse­ngery Antal nem tart attól, mint az előtte szóló állítja, hogy ha ezen ügyrendet az országban jól megolvassák, azon aggodalom tá­madhasson, mintha a bizottság hatáskörén túl akarna terjeszkedni. Szóló nem látja a 14. §. rendelkezését ellentétben az 1867. XIL t. sz. ha­­tározmányaival, mert a delegatió csakis a hatás­körébe utasított ügyekben fogad el kérvénye­ket. A bizottság kezdeményezési jogát sok eset­ben úgy gyakorolja legtermészetesebben, ha az impulzus kívülről jön ; ezen kívül hol tegyen pa­naszt a magyar korona alattvalója a közös mi­nisztérium rendelkezése ellen másutt, mint a magyar bizottságnak ? Ezeknél fogva megtartat­ni kívánja a §. szövegét. Váradi Gábor pártolja Csengery né­zeteit és üdvözli Zsedényit azon téren, hol ezen bizottság hatáskörét tágítani egyátalában nem akarja. Szóló egyébiránt nemcsak a bizottság hatás­körébe eső panaszokat tart ezen bizottsághoz terjeszthetőknek, hanem egyesek részéről felvi­lágosítások és szakértők véleménye is nemcsak elfogadhatók, hanem elutasíthatlanul figyelembe veendők. A korlát meg van az által szabva, hogy az ily kérvények csak egyes tagok indítványaképen kerülhetnek elő. Zsedényi Ede épen Várady utolsó érve folytán tartja fölöslegesnek a 14. §., annyival inkább, mert ki fogja meghatározni, hogy mikor tartozik a kérvény a bizottság hatáskörébe? (Zaj: A törvényes ügyrend!) Szaló attól is tart, hogy ha majd itt nem vétetnék elő a kér­vény, elviszi a kérvényező a másik bizottság­hoz, ott még talán felvétetik, s ez által mégis előkerülhet a magyar delegátió elé. (Zaj.) Egyéb­iránt sajnálja, hogy ha már Várady a XII. t. sz. hozatalánál nem szavazott szólóval, most annak szigorú alkalmazását ellenzi. (Zaj.) P­u­­­s­z­k­y Ferencz minden scrupulust meg­szüntetve lát a 29. §. által, mely szerint minden kérdésnél előzetesen felvethető, s ez esetben mindenek előtt eldöntendő, hogy váljon a fenn­forgó ügy a bizottság hatáskörébe tartozik-e ? Egyébiránt nem is keletkezik minden kér­vény felett határozat, gyakran csak kezdemé­nyezésre szolgáltat okot. S­i­m­o­n­y­i Lajos b. nem osztozhatik Zse­­dényi azon aggodalmában, mintha az osztrák delegáció bele­szólhatna abba, mi tartozik ezen bizottság hatáskörébe, mert ezt a törvény hatá­rozta meg. Ivánka Imre Zsedényi ellenében kije­lenti, hogy azt majd a következés fogja meg­mutatni, ki ragaszkodik inkább a törvény értel­méhez. Manojlovics Milán nem helyeselhetné a kérvényezés fontos jogának megszorítását al­kotmányos országban, s e megszorítást nem is tartja ezen bizottság jogában állónak. Veszélyt nem lát e jog gyakorlatában, minthogy meg van szabva a kellő korlát, és ha, mint Zsedényi ál­lítja, fölösleges e §., inkább elfogadja a fölösle­ges rendelkezést, mely az egyéni jogot biztosítja, semhogy megszorítás következzék a §. kihagyása által. A 14. §. változatlanul elfogadtatik. A 15. §. megmarad. Olvastatik a 16. §. Csengery Antal fel­hozza, hogy ezen ügyrend 29. §-a, mely bárm­ly tárgy előterjesztésénél annak előzetes eldöntését rendeli el, váljon az e bizottság hatáskörébe tar­tozó-e, tökéletesen megfelel a XII. t. ez. azon imént idézett §-ának, mely a delegáció hatás­körét szorosan körülírja, s ezért szükségesnek tartja, hogy ezen pont, mely kellő biztosítékot nyújt az iránt, hogy e testületből soha központi parlament ne nőhesse ki magát, a felolvasott §-sal is összhangzásba hozassék. Ennélfogva indítványozza, hogy a 16. §. azon általános szabálya után, hogy a különböző kér­dések albizottságokhoz utasítandók, a következő toldalék iktattassék : „Az albizottsághoz utasítást azonban általános tárgyalás is előzheti meg.“ E §-ban is „a birodalmi tanács delegátiója“ helyébe a már elfogadott kitétel volna alkalma­zandó. E módosítványok egyhangúlag elfogadtatnak. Olvastatik a 17. §. . Ghiczy Kálmán nem kívánja ugyan, hogy az ellenindítványok mindig kinyomatan­­dók legyenek, mert ez a tanácskozásnak rendes folyamát sok esetben csaknem lehetetlenné ten­né, de nem akarja azon eshetőséget kizárni, hogy midőn a bizottság maga valamely ellenin­­dítványt oly nyomatékosnak lát, hogy azt nyom­tatásban és bírni maga kívánja, vagy midőn az ellenindítvány a tanácskozás első napján adat­ván be, annak kinyomatása miatt a tanácskozás fenn nem akadna, az indítvány ki ne nyomathas­sák. A felolvasott szöveg pedig ezen lehetőséget kizárn­á, mert az mondatik, hogy az ellenindít­­ványok csak azon esetben nyomatnak ki, ha oly időben nyújtatnak be, hogy kinyomatásuk meg­történhetik az illető kérdés tárgyalása előtt. Ennélfogva szóló azt indítványozza, hogy a 17. §-nak csak első pontja maradván meg, a többi helyébe ez tétetnék meg: „Ezek azon esetben nyomatnak ki, ha kinyomatásuk az illető kérdés tárgyalását nem hátráltatja.“ E módosítvány elfogadtatik. A 18—22. §§. elfogadtatnak. Olvastatik a 23. §. -­a­n i­s czélszerűbbnek tartja, hogy a java­solt szövegtől eltérőleg, a tárgyhoz érdemleg minden bizottsági tag kétszer szólhasson, mert a tapasztalás azt mutatja, hogy a szólók tudva azt, hogy többször fel nem szólalhatnak, minden lehető ellenvetés megelőzése végett, minden is­­­­mert érveket felhoznak, s így sokszor akaratla­nul hosszabb beszédeket tartanak, holott, ha egy másodszori felszólalásra van kilátás, igen sok érv egészen érintetlenül marad. A tanácsko­zás érdekében azt óhajtja tehát, hogy mind az általános, mind a pontonkénti tárgyalásnál a bi­zottság minden tagja kétszer szólhasson, az utol­só szó az előadót, illetőleg az indítványozót il­letik. K­e­r­k­á­pso­n­y­i Károly a módosítvány utolsó pontját fölöslegesnek tartja, minthogy szerinte a 21. §. intézkedik arról, hogy kit illet az első és utolsó szó. V­ár­a­dy Gábor nem tartja fölöslegesnek a módosítvány utolsó pontját, mert a 21. §. utolsó pontjában az első felszólalás joga azon feltétel­hez van kötve, hogy „albizottsági tárgyalás nem bocsáttatott elő.“ Csengeri Antal pártolja Bónis módosít­­­ványát lényegében, de mivel annak szövege szer­­­rint nem világos, hogy a részletes tárgyalás minden pontjánál szólhatni kétszer, s továbbá azon tekintetből , hogy lehetnek előadók és egyszersmind indítványozók, a következő tüzetesebb szöveget ajánlja: „Mind az ál­­­talános vitában , mind a részletes tárgya­lás alkalmával , az egyes pontoknál a bi­zottság minden tagja szólhat. Az első és utolsó szó az előadókat és indítványozókat illeti. (He­lyeslés.) L­i­p­­­h­a­y Béla b. azon észrevétele után, hogy az előadók és indítványozók végszava közt a sorrend meg volna állapítandó, egyszerűen Csengery szövegezése fogadtatott el. Ezen módosítás folytában a 24. §. végpontja és a 25. §. egészben kimarad, úgy hogy a­z­ok száma rendre egy­­yel kevesebb. Az eredeti 26. §. azon szavai helyett, hogy a miniszterek „és pedig ismételve is“ minden tárgy­hoz hozzá­szólhatnak, az épen elfogadtatott mó­dosítás következtében Várady indítványára ezek tétetnek : „bármennyiszer.“ Olvastatván a 27. szakasz, Zsedényi Ede helytelennek tartja, hogy abban indokolás foglal­tatik, s e szavak után a magyar kir. miniszté­rium tagjainál a következőket: „mint a magyar korona mindennemű érdekeinek a végrehajtás­ban törvényes képviselői, kik az érdekeket kép­viselni a közösügyi előterjesztések előkészítésé­nél is jogosítvák,­ kihagyatni kívánják. Mihajlovits osztja a nézetet, Pulszky Ferencz ellene szól. Szükségesek e szavak, nehogy a­­ magyar miniszterek a közös minisztérium alá­rendeltjeinek , közegeinek tekintethessenek , s hogy tőlük megtudhassuk, váljon a közös költ­ségvetés a törvény értelmében beleegyezésükkel dolgoztatott e ki. Az eredeti szerkezet tartatik meg. Csengery Antal a szólás jogára nézve történt megállapodás folytán a 28. szakasz második ki­kezdésének következő szerkezetét hozza indít­ványba, a­kik netalán személyes megtámadásra válaszolni kívánnak, de csak a személyes meg­támadásra válaszolás végett. Manojlovics Emil lehetőnek tartja, hogy a má­sodik beszéd is félreértetik, ez esetben a félre­értett szavak megmagyarázására jogot kiván adatni. A bizottság e szakaszt Csengery Antal módo­sításával fogadja el. A 29., 30., 31., 32., 33. szakaszok változtatás nélkül elfogadtatnak, a 34. szakaszra nézve elfogadtatik Bónis, Széchen Antal gróf által támogatott azon indítványa, hogy a kérdés fel­tevéséhez mindenki kétszer szólhat. A 35. és 36. szakasz eredeti szerkezete fogad­tatik el. A 37. szakasz e pontjait: „határozatot csak a bizottsági összes tagok absolut többségével hoz­hatni. Ha az eredmény kétséges, a felállók fe­jenként összeszámíttatnak.“ Zsedényi ekként óhajtja módosíttatni : „A szavazás fejenként történik. Határozatot csak a bizottsági összes tagok absolut többségével hozhatni. — E szakasz hosszabb vitára ad al­kalmat. Hozzá­szólnak : Bónis, Ivánka, Horváth La­jos, Orczy Béla báró, Várady Gábor és Csen­gery Antal. A bizottság ez utóbbinak véleményét fogadja el, mely szerint a 37. szakasz első kikezdése ek­ként szól : „A szavazás felállás vagy ülve mara­dás által történik. Bármely tag kívonatára a fel­állók fejenként összeszámíttatnak.“ E szakasz második kikezdése, valamint a 38. és 39. szaka­szok szerkezete betartatik. Következik már most egy új szakasz, mely így szól: Határozatot csak a bizottsági összes tagok absolut szótöbbségével hozhatni. A 41-dik szakasz zárszavai Csengery Antal indítványára következőleg állapíttattak meg: „Zárt ülések­ben jegyzőkönyv nem vezettetik, se határozat nem hozathatik.“ (1867. XII. 45.) A 42. szakasz első kikezdése Ivánka és Zichy Antal stylaris módosításaival fogadtatik el. Haj­­nald Lajos érsek a 3-ik kikezdésben, hol ar­ról van szó, hogy ha az együttes ülésekben az egyik bizottság kisebb számban jelenik meg, a nagyobb számmal megjelent bizottság tagjai számát sorsolással leszállítja, világosan kitétetni óhajtja, hány tag sorsoltassék ki a felső, hány tag az alsóháziak közül. Kerkápolyi azt feleli, hogy ha három sorsolandó ki, az esetben egy felső és két alsóházi tagnak kell kilépnie, ha négy, azon eset áll elő, mely az egynél, ha hat, mi a háromnál, s így tovább. A bizottság megnyug­szik e magyarázatban. A 43, 44, 45. szakaszok változatlanul elfogad­tatnak. A 46. szakasz első kikedzése Simonyi Lajos báró indítványára ekként állapíttatik meg: „Az üzenetek útján előlegesen megállapított kér­dést minden megnyitó beszéd nélkül“ stb. A 46,47, 48. szakaszok változatlanul elfogad­tatnak. A 49. szakasz azon rendelete, mely szerint az együttes ülésről felvett jegyzőkönyv mindig azonnal hitelesítendő, hosszabb élénk vitát kelt. A bizottság végre a következő szerkezetet fo­gadja el: Az ily ülésről felvett jegyzőkönyvnek a szavazásra kitűzött kérdést, az igennel és nemmel szavazók neveit, s végre a határozatot kell magában foglalnia, és mihelyt annak szö­vege iránt a két bizottság külön üzenet útján megegyezett, közösen hitelesíttetnie. Az 50-ik szakasz illetőleg, mely szerint a kö­zös ülésről szóló hitelesített jegyzőkönyvet az elnök és az illető jegyző írja alá, Bánó József azt kívánja, hogy azt két jegyző írja alá. Az ere­deti szerkezet fogadtatik el. Az 51. szakasz második kikezdése Faur in­dítványára következőleg szól: „Az elnök az

Next