Pesti Napló, 1869. május (20. évfolyam, 100–122. szám)

1869-05-23 / 117. szám

) közjogi barátok elborítanak Emtán szenve­ , ♦rónbeazédhea híven, át­a­l­á n o a b á g b J ® . . . .. m / i . J L fi A ^ J mUnfali ^Lr ll i orrem­ O tlfll 7.Antin rfl­nrmOfe A helyes­en kárholtatja Trefortot és bókot mond Somuichnak. ki kaposvári bukását Tacitus sza­vaival fogadta: „Malo periculosam libartatem, quam quietum servitium. — „Igen végai be* széde politikai részét — az alkotmányos élet­nek mint a tengernek hullámzani, sőt viharzani­a kell néha, különben pocaót* lesz belőle. Most áttér a sajtótörvényeknek leiratilag em­lített revisiójára a erőa.n sürgeti a hirlapbélyeg eltörlését. Hivatkozik Laboulaye szavaira:­­akarod tudni, hogy egy nép a civilisatio mily fokán áll, számláld meg hírlapjait , ebből bizton fog es következtetni.“ Beszédét így fejezte be :„Én attól tartok ura­m, hogy a hírlapbélyeg eltörlésé­ben is megélőznek bennünket a lattintuliak; ők az emberi testről is előbb vették le az em­­beralacsonyító rabláncsokat; félek, hogy a szel­lem Iánczait is előbb fogják levenni. Szeretjük mi uraim a reformokat, csak az a baj, hogy ná­lunk a r­form­ gyürmölc­einek nem el­l megérni, hogy azokat leszakaszszuk, hanem­ mégis kell ro­hadui­k, hogy azai, mint a* emancipato kérdése is, maguktól ölünkbe bu­jan*k; n­álunk addig húzzák l Uszijik a re­orm-kérdé­sek meg­oldását, hogy azok utoljára nem is a haldás, ha itt­ a nen­ze­­­b csület kérdései lesznek/ Ti­za Kálmánnal szavaz. Horváth Döme T. képviselőház ! Ha va­lamely idegen a ház asztalán fekvő választó ira­tok sokaságából fog az ez ország helyzetére kö­vetkeztetni , úgy bizonyosan akaratlanul is azon­ondolatra jutna, hogy ez ország vagy felette idlog, vagy felette szerencsétlen. Vagy felette boldog, mert ime­­ az egybegyűlt képviselők, a haza atyjai, jóllehet a fejedelem által az ország alkotmányos átalakítására, falat kenyérként szükséges reformtörvények hozata­lára lettek bizalomteljesen felhíva, mindamellett három rendbeli válaszfelirataikban, mindenek­előtt legsürgősebbnek csak­is azt találták, hogy a reform­törvényeket egy kissé elodázzák, azok­k­nak meghozatalát egy kissé később ejtsék, hogy azok helyett inkább, bárha talán az által meddő vita fogna is előidéztetni, bárha egyelőre a ked­vező eredményben ők is reménytelenek, hogy a két év óta annyit becsmérelt, annyit gyanúsított közjogi törvények ismét előtérbe hozassanak, ismét megvitassanak és revideáltassanak. Vagy fölötte szerencsétlen, mert ime az egy­­begyűlt képviselők, a haza atyjai, az ország közjogi helyzetét oly silánynak, oly korlátolt­nak találják, és érzik, hogy e nehéz közjogi viszonyok mellett, s azoknak újbóli revideálása nélkül, magukat reformtörvények hozatalára, egyelőre képesítetteknek nem is érezhetik. Istennek hála — tisztelt képviselőház ! itt is, mint más megyébben, az igazság a középponton találta­tik. Hogy hazánk még most ezúttal, különösen még az átalakulás küszöbén, nem teljesen bol­dog, nem teljesen kielégített, az igen természe­­tes. De hogy országos helyzetében nem szeren­­csétlen, éz kétségtelen. Hogy nem ez utóbbi, azt tanúsítják maguk­nak az illetőknek, itt e házban nem egyszer adott nyilatkozataik, miszerint elismerték, hogy az országos alkotmányos helyzet, a csak most két év előttinél is, akár anyagi, akár szellemi te­kintetben, mindenesetre előnyösebb. Tanúsítja azon ténykörülmény, hogy az illetők maguk is, habár a nem mindenben teljes je­lzések sze­rinti alkotmányos helyzetet, ők is velünk együtt élvezik és gyakorolják. Elvégre tanúsítja, hogy válassfelirataikban utólag bár, a reformtörvé­nyeknek megalko­ásához ravisto utáni hozzá­járulásukat, ők is megajánlották. Hogy hazánk épen küszöbön lévő átala­kulási helyzete nem fenékig sim­arany; hogy az ország alkotmányos átalakítására a re­formtörvények falatkenyérként szükségesek, hogy azok életbeléptetése jövendőnk életfel­­tételét képezi, és, rendezetlen állapotunkban a múltak után , természetes és kétségtelen. E válságos helyzetet eléggé indokolja e­gy­­magában azon ténykörülmény, hogy hazánk a közigazgatásnak és igazságszolgáltatásnak mindenik ágazatában, részint a 48. elő­ti hűbéri korszak, és intézkedések következtében, részint az egymásután következett absolut korszakbeli és provisotius ideiglenes intézkedések folytán, még mindig egy régi elhagyatott nemesi udvar­házhoz hasonlít, mely jobbatlan gyommal és szeméttel van telve. S hogy ily rendezetlen álla­potban, le a jóakaratu fejedelemtől az utolsó polgárig, mindenek fölött és mindeneknél elébb, csak­is refomtörvényeket kíván, mindenki vágya, reménye, követelése, leginkább abban ö­spontosul, azt első tekintetre az országban a higgadt szemlélő azonnal felismerheti. S hogy ily bevitelben a szükséges reformkérdéseknek, bármi tekintetből, csak is meddő vitákra vezé­relhető közjogi kérdések újabb revisiója vé­getti elodázása egy italában nem helyeselhető, az igen természetes. Valamint őszintén bevallom, nem helyeselhe­tem, nem értem, rém tudom telfogni czélját azon lépésnek, hogy általunk, egy képvi­sel­ő h­á­z által a kir. trónbeszédre négy rend­beli vá­aszfelirat lett beadva. Várjon nem fogott volna-e épen úgy czélhoz vezetni, nem még kevesebb időveszteséggel és kevesebb kesernyésséggel, ha egy válaaafelirat készítésébe compromittálván, a részletes tárgya­lásnál, módosítványok alakjában, minden párt­­árnyalatnak, minden egyes képviselőnek épen úgy mód és alkalom fogott volna szabályszerűen nyúttatni, hogy saját nézetét és érveit többé-ke­vésbé érvényre juttassa ? De ha már a t. ház által mind a négy rend­beli válaszfelirat tárgyalásra lett kitűzve: én egyszerűen kijelentem, hogy a négy közül én a bizottság által beadott válaszfeliratot foga­dom el Indokaim igen egyszerűek. Elfogadom azt, mert a többi felirat köz­, a jóakaratú fejedelemnek szívből származott, mil­lió és millió szívekhez szólott , a reform­törvényekre vonatkozó ujj mutatásával egy egész ország, egy egész nemzetnél jogosult­­ reményeket és várakozásokat keltett üdvösleté­­l ra a legelé­szerűbb, legcorrectebb és bizalom­­teljes­­n aufokiratot. Elfogadom azt, mert c akis ez egyiben ta­rlom fel a választó ira,­­ak jog­őbb jellegét és megkivántató­s igát. Én sierimem u janis, egy v. lwafa iratnak, mely egy több párarnyaauól akkuit „r.aágos testületnek ünnepelj­es nyilatkozata, nem le et az a hba á­­aa, Wy ref. rmiervenjeknél, akár m­g-tonió, akar jogk terjesa ő­véaa*ete*s gekte bucsiUoz­­nek.C akis az .elet fel. da a, hogy a vénjek bozatalával kész még abban, miként a bi­zottság aktívében van —­ a kir. reform f­ősoro­b­a­n jelentessék ki, avagy a kitűzendő reformot áta­­lánosságban, de legkisebb részletezés nélkül említe­ssenek fel. Elfogadom elvégre azt, mert az őszinte feje­delmi nyilatkozatra ez egyszerűen f­ön­­séges művet ta­rtom a többi közt legki­­elégitőbb őszinte válasznak. A­mi továbbá a többi válaszfeliratokat illeti, elismerem, hogy azok, a negyedikről szólami, és azt értetni nem is kívánván, irmodoruk, szöve­gezésük s különösen mérsékleti hagjukra néz­ve engem is megleptek; elismerem, hogy azok szerzőik és mestereiknek becsületére válnak. De az elismerés mellett is, tisztele­tes szabad legyen megjegyeznem, hogy én szerintem azok, a szó valódi értelmében nem is válasi­szerintem nem egyéb, korm­ű­­font pártpro­feliratok, hogy azok én mint igen eszélyes, igen grammok. És ál­lásomat igazolja azon fénykora meny, hogy a refo­mkérd­sek ér­intésénél az­ kl­án a kitűrendö reformtól vények, nemátal nov­á­bán, de több­­e , vagy megszorító, vagy jogkife­jesi­­tő partiall­ás­al körvon­aloztatnak. Így pé­dául ez e sö biróságok szervezése föl­­emn­tésénél, úgyszólván egyikben conditio tinó nonkiat kimond­atik , hogy a szervezés ál­taluk csak is a törv­éyhatóságok rendezésével együttesen fog eszközöltetni, így a válasz­ási és sajtótörvények fölemüté­­sénél m­ások egyikében jóformán kimondatik,­­ hogy e két törvény általuk, semmi esetre se megszorítással, csak­is jogszélebbítéssel oldat­­hatik meg. Ezen részletezés szerintem egy pártprogramm­­ba igen, de egy több pártárnyalatból alakuló országos testület nyilatkozatába aligha ül­hetik. De ha e megszorító, vagy jogkiterjesztő rész­letezések a szövegben benne hagyattatnának is: önként az a kérdés merül fel, váljon e fölemlí­­tés czélszerű vagy károssá válhatik-e? Én szerintem feleslegessé, de sőt esetleg ká­rossá is. Tudjuk, uraim , reformkérdések irányában a közérzület, a közvélemény sokszor igen hamar át szokott alakulni. íme, például hozom fel a megyerendezés kér­dését. A megyerendezés szükségét a felelős kormány már két évvel ezelőtt felismerte. — De mert itt és ott a közhangulat és közérzület nem volt eléggé kedvező: általa mind­eddigien fel­színre nem lett hozva. S ha így két képviselő itt a múlt országgyű­lésen a megyerendezés szükségét szorgalmazta, bizonyos lehetett benne, hogy a többségnél rokoni szavakra talál. És ime­­ ma már örömmel tapasztaljuk, hogy a megyerendezé­s szükségét minden pártárnya­lat, úgyszólván minden képviselő óhajtja, s ösz­­tönszerűleg belátja, hogy a törvényhatóságok határozott rendezése jövendőnknek egyik élet­­szüksége, így tessünk mi, tisztelt képviselőház ! a többi refo­rmkérdésekkel is. Épen azért nem helyeselhetem, hogy bármely válaszfelirat, egyes reformtörvényeknek akár megszorító, akár jogkiterjesztő partialitásába egyelőre már kiterjeszkedjék. Ha később a köz­érzület, és közszükségnél fogva változtatni kell rajta, már a­ compromissióval jár. De kü­lönben is az ilyes részletezés, énszerintem csakis a kérdéses reform tárgya­ása idejére és alkal­mára tartozhatik. Nem helyeselhetem továbbá azon módot, mi­szerint a hivatkozott válaszfeliratokba­n a kie­gyezési törvényeknek revidiálása és változtatá­sa sürgetőleg igényeltetik. Nem tagadom én, tisztelt képviselőház, hogy az úgynevezett közösügyi törvényekbe én sem vagyok szerelmes Azért-e talán, mert a törvénykönyvben és tör­ténelemben ez érdekben előttem praecedens nem lévén, ez eljárási módosat én előttem is még mindig szokatlannak tűnik föl. Azért-e talán, mert mint magy­ar ember, ha pusztán szívemet és hajlamomat követem ; ha­zámnak és nemzetemnek örömest több le­folyást és önállást szeretnék érvényesíteni.­­ De mert a bizonyost a bizonytalanért,a létezőt ez idők szerint másként nem is létesíthetőért feláldozni nem tudom, nem szeretem , mert erős meggyőződésem , hogy a létező közjogi tör­vények helyett még eddig körülményeink­­ közt kivihetőleg is jobbat felmutatni senki s­­em tudott, mert azok czélszerű megváltoz­­­­tatásához előzőleg évek sora, érett tapasz­­t­­alás, és számilag kedvező viszonyok igényel­­­­tetnek , én mindezen indokoknál fogva a­­ válaszfeliratbani revistasürgetést időszerűnek­­ és szükségesnek nem találhatom, azt részemről nem oszthatom. De ha netalán a válaszfelirat valamelyikében benne hagyatnék is, ugyan mijét eredményez­hetne ? Én azt hiszem, a közügy lefolyására nézve inkább utólag kárt, mint bevezetés hasznot fogna eredményezni. Én tartok tőle, hogy épen úgy járnánk vele,­­ mint apáink jártak 1790-től egész 1848-ig, a hír­neves gravaminalis országgyű­lési ügymenettel. Hiszen emlékeznek önök vissza, hogy a jog­­sérelmi ügyek annyi országgyűlésen át mi nagy szerepet játszottak. Minden országgyűlésen hűségesen ismételtettek, apránként elvesztette érdekét az ügymenet a nemzet előtt, a kormány mindinkább közönyössé vált, és lassan-lassan az egész gravaminális ügy az országos levéltár bentárába sétáltatott. Óvakodjunk, tisztelt képviselőház! Igen köny­­nyen megtörténhetik , ha közjogi törvényeink revisiója, általunk darare-borura, országgá ülés­ről országgyűlésre minduntalan szóba hozatik, a meddő vitákra, reformtörvényekre jótékonyab­ban felhasználható idők, fognak rendszeresen elpazaroltatni, úgy a nemzet s a közvélemény előtt a nagyfontosságú életkérdéseink iránt folytonos érdekletts­éget aligha tudunk kelteni, s a­z­ártékony közöny alulról és felülről aligha nem fogna bekövetkezni. Az én hitem és iri­gy­őződésem a közjogi tör­­vények reviziójára nézve eg­észen más. Én telj­es, meg vagyok sí­k­ént győződve,ha e­le űzet, ha a­z o­rszággyűlés évek során át, és érete tapasza ás­zán a közjogi törvényeknek gyarlóságait és hiányait, nem csak általános­­­­a­bban és csak is gáncsolólag, miként eddig tör­­reform tör-­­ tént, de tényleg , egészben és elemeiben ki tudja mutatni; ha egys­eremind képes lesz a jobbat, a czélszerübbet, a mi most még csak agyunkban zűrzavarosan, ‘nyughatatlan vágy­kint létezik — tényleg fdmutatni; képes lesz a jobbról, a czélszerübbről, a velünk egyérdekű fejedelmet és egyérdekű­ örökös tartományokat begyőzni; mert hiszen érdekeink még igen igen soká egy­ek fognak maradni! — hogy létező köz­jogi törvényeinknek mindnyájunknak egyenlően hasznos meg­változtatása akk­or fogván idősze­rűen javasoltatni, e részben méltányos igényeink is alkotmányos uton érvényesíttetni és teljesíttet­­ni fognak. Ez esél­yes eljáráshoz azonban nem ellen­szenv, de evek sora és érett tapasztalás fog bár­mely időben és korban igényeltetek Ezek azon néz pontok, a­melyek engem arra biztatak, hogy az utóbbi feliratokhoz nem csat­lakozhatom. Engedj­e meg a tisztelt képviselőház, hogy még egy pár óhajtást koc­káz ássák. Midőn a felsége által alig egy hóval ezelőtt az országgyűlés ünnepélyesen meglett Du­tva, m­eí­n a felségnek a ki­ásásba helyzett reform­­törvény évnés ujjuutalá­m egy egész nevz­­­t, egy etési országot elismerő óromra gerjesztett, óta helyszinén nem így k­onfi­átem­fel,de az országban ez.-r ésezer polgártársunk a 03 e.-z­e­­te nyilatkozatra fakad : ha e három éves ország­­gy­űlés a kijelölt reform-törvényeket kor­szerűen isten segélyével mind é­etbe lépte­teti, ngy­e három éves országgyűlés lesz a gondvise­léstől hivatva arra, hogy e sokat szenvedett ma­gyar hazának és a magyar nemzetnek máso­dik státorává váljék; úgy az országgyű­lés lesz arra is hivatva, hogy az alkotmányosan és korszerűen átalakítandó magyar hazát és ma­gyar nemzetet, emberi számítás szerint lehetőleg, ismét sz­ánd­ékra biztosítsa! Ha e feladat áll, az én hitem és meggyőző­­désem pedig az , úgy e felülről és alulról, a fe­jedelemtől és néptől egyaránt reánk bízott felada­tot teljesíteni a mi kötelességünk. Teljesítsük azt, tisztelt képviselőtársak ! egész odaadás­sal. Hagyjunk fel ez alkalommal is a meddő vi­tával. Gazdálkodjunk a mindennél drágább idő­vel ; takarítsuk azt meg lelkismeretesen, és lehe­tőleg a falatkenyérként oly szükséges reform­­törvénynek érdekében. S bizonyosak lehetünk benne, hogy a terhes, de szép feladatot, így, de csak is így ezen három év alatt teljesíthetjük. Még egyet, uraim, a­kik egész életüket a haza hűséges szolgálatának szentelték, azon férfiaink-­­­tól a nyilvános, a magánéletben, a journalistiká­ban nem egyszer aggályosan halljuk emlegettetni, hogy a t­éyleges jelenségek után, hazánkban, ■ különösen fajunknál a valódi hazafiság csökke­­­nőben van. Csökkenőben van azért, mert most ‘ már a nyilvános pályára lépő férfiú szokva van,­­ csakis vérmérséke és hajlamainál fogva először is s pártállást választani, s pártállásának a •­ hazafiságot áldozatul hoznia csakhamar másod­i természetévé válik. Ez aggálynak, ez észrevételnek mennyiben van helye, nem vitatom. De hogy sok igazság­­ rejlik benne azt törvényhatóságainknak két éves , nyilvános életmozzanatai, de sőt az utóbbi or­­­­szággyűlésnek is egyes jelenségei, nem kis mér­tékben igazolják. Rajtunk áll, tisztelt képviselőház! és aggályt, az észrevételt e függő kérdésnél íó tényleg meg­­c­áfolni. Mi rajtunk áll az értékek legdrágább­­jával, az idővel, és épen a reformtör­ények ér­dekében hűségesen gazdálkodni. Mi rajtunk áll követni a nemes példát, a­melyet im tegnapelőtt a balközépnek tisztelt, általunk is méltán tisztelt vezérszónoka, Tisza Kálmán képviselőtársunk a minő jeles, ép oly tapintat teljesen rövid felszó­lalásával, mindnyájunk követésére tanúsított. S azon óhajtás mellett, hogy mi, a­kik még az ügyben felszólalni kívántunk, bármely párt­árnyalathoz tartozzu­k, az adott szép példát mind tárgyilagosság, mind kellő rövidség tekin­tetében híven követni fogjuk — miként már je­leztem, egyszerűen és felelősségem érzetében ki­jelentem, hogy én a bizottság által beadott vá­laszfelirati j­avaslatot fogadom el. Vukovics Sebő tagadja az előtte szó­ló azon nézetét, mintha a sérelmek tárgyalása a múlt orsz. gyűléseken eredménytelen lett volna : sok üdvös törvény e tárgyalók folytán támadt, s az új­abb nemzedék ezen diseu­ziókból merí­tett tanulságot a szabadság kérdéseiről.—óhajt­ja, hogy a trónbeszéd ne foglalta vol­na az or­szággyűlés mind 3 évére terjedő teendőket, mi­­­után minden évi ülésszak külön volna úgy is­­ megnyitandó Ő Felsége által,­­ akkor soroltat­nának föl az idő szerint szükséges teendők. Szóló kész lesz pártolni a kormánynak javas­latait, ha azok az önkormányzat, a szabadság és haladás terén állandónak.­­ A választ­ási tör­vényről szóló része a trónbeszédnek pártszenve­délyeket és kicsapongásokat említ. Szóló a vá­lasztások körüli bűntényeket egyszerűen a ren­des bíróságok elé kívánja utasíttatni, és ez nem is tartozik a választási törvényekhez. Szomorú volna, ha kö­nny váltaná fel a választók érde­keltségét, és a párt­szenvedély nem is villálja annyira a válasz­ási szabadságot, mint a veszte­getés és az au­toritás befolyása. (Helyeslés balról.) A sajtótörvényekre nézve nem látja szüksé­gét külön provisiónak, vettessék az a köztörvé­­nyek alá, mint az ország polgárainak egyéb cse­­lekvénye és büntettessék a­­zerint, mint valakin kárt vagy becstelenséget követett el. (Helyeslés balról.) A gyülekezési jogot is a köztörvények alá kivánja helyeztetni. Az úrbéri maradványok megszüntetéséről szóló tételét a trónbeszédnek homályosnak­­ látja, óhajtotta volna, hogy azon megszüntetendő terhek névszerint megneveztes- Benek, nehogy a tulajdonijog iránti fogalmak ho­mályos kifejezések áral megzavartassanak. — Észrevételt tesz a közoktatás ügyére és a fő­­bb­ravevőszék felállítására. Örömmel fogadta szóló is a horvát testvére­ket , de óhajtja, hogy ezek ne táplálnának Fiume irányában oly fölfogást, mely a horvát kérdés végkefejezését annyira nehezíti s Fiume lakosságának érzelmeivel merőben ellenmon­dásban van. (Helyeslés balról.) Szóló nem találja eléggé őszintének a bizott­ság válaszfelirati javaslatát, mert ha helyén van is a több ég ré­vén azt mondani, hogy a közjogi vitát le­fejezettnek tekinti, nem lenne szabad el­hallgató, h­gy az ország nagy része nincs a 1­ö/jogi alappal megelégedve. (Derültet g a jobbon.) A trónbeFZ'ídnek következő tételét : „Kegye­lettel ti »»teljük hazánk múltját és annak em­l­­­­ke 11 de oly in’ézményekhez, melyek hajdan , kor­zerűek és talán szükségisek lehettek­, most' * azonban az ország közjavát, felvirágzását és alkotmányos fejlődését gátolhatnák, még e ke- ' gyelet mellett sem fogunk r­agaszkodni, a me­gyékre értette szóló. (Felkiáltások a jobbon , főrendiházra! a szentszékekre szól !) Egyábirán nem az a kérdés, mi legyen jogköre a megy­é­nek, hanem hogy mely elemek vétessenek m­a fel és mikép a megye képviseletébe. (E rénk he­lyeslés balról.) . Szaló nagyon óhajtaná, hogy ha az ellenzék töredékei egymással egyesülnének, a felelősség a vezérférfiaikat illeti, ezeknek azt tekintetbe kell venniök, hogy a szélső ellenzéknek mindig sza­bad extravagálni. (Nagy derültség.) Tissa K. javaslata nem tárgyalja elég bőven a delegatio kérd­sét; inkább el lehetett volna hallgatni a külön nemzeti hads­ereg ügyét, mert a­míg az iránt biztosítva vagyunk, hogy a ma­gyar ezredek nem fognak denamionalizáltatni, ne is említsük, hogy nincs nemzeti hadseregünk. (Helyeslés jobbról.) Ki a delegatio mellett szól, az az országgyűlés ellen küzd, és ki a delegatio ellen harczol, és az országgyűlés jogait pártolja. (E­lenmondás jobb­ról.) Három kel­ék tesz valamely testü­etet való­­ságon törvényhozóvá: 1­öz hogy gyakoroja a közö­sség-és törvényhozást; 2) hogy felügyel­jen a korm­ányn­ak bel- és külpolitikájára, és hogy azt helyetlése vagy rászólása szerint fentarthassa vagy megbuktathassa; 3)­ hogy az összes adókról kizárólag rendelkezzék. Már­pedig a magyar országgyűlés a delegátió ál­tal a 2-ik és 3-ik kelléktől nagy részben meg van fosztva. Nem ismét hitt el szóló, hogy az 1867. XII. t. sz. oly anny­ira sarkalatos egyez­mény volna; törvény ez, mint más egyéb, me­n­­nek megváltoztatását sürgetni, mihelyt káros volta beb­zonyult (De nem bizonyult be­ jobb­ról), hazafi kötelesség. (Helyeslés balról.) Nem is vált a delegatió alkotmányunk egyik intéz­ményivé, nem olyan az, mint a sajtó- és szemé­lyes szabadság, vagy az önkormányzati jog, melyeknek megsértése esetében mindnyájan fölbuzdulunk; már pedig szóló nem igen tud ha­zafit, ki a delegatió mellett föl tudna buzdulni és prisis boá­lta esetére bizonyára hal latba fogja a nemz­et azon ki­bánatát, hogy töröltessék el a delegatió. (É­énk helyeslés balról. De csak eri­­sisben! jobbról.) Érdemes-e ily intézmény föntartásáért ketté­szakító a nemzetet ? kérdi szóló. A nemzet sok áldozatot hozott a pragmatica sanctio teljes visszahelyezése érdekében, eltörölte a nádorság­ról szóló azon törvényt, mely a királyi méltóság­ra nézve obnoxiusnak látsz­tt, eltöröltetett a nemzetőrségről szóló t. sz. és módosíttatott az, mely az orsz.­gyülésnek feloszlatását tiltja az évi budget megszavaztatása előtt s ez által az orsz.-gyülés másodfokú választó testületté szállít­tatott le (Helyeslés balról, ellenmondó* jobbról), hogy válaszszon a delegatióba, mely épen a leg­­lényegesb jogokban és Magyarországot legköze­lebb érdekelhető esetekben hátrányunkra dönt­het, mihelyt az austriai delegátusok egy vélemé­­nynek és a magyar delegátióból csak egyetlen szavazatot nyernek is. (Fölkiáltások jobbról : És viszont!?) Pártolja Tisza Kálmán feliratát. Szamassa János hosszasabb beszédben c­áfolgatja Vukovich állításait és a bizottsági javaslat mellett szavaz. Csernátony Lajos most is egyszer a jobboldalnak is tetszésére kíván lenni azzal, hogy röviden fog szólni. Horváth Döme észre­vételére: miért terjesztetett be még 3 külön fel­irati javaslat ? azzal válaszol, mert nem válasz­tant a felirati bizottságba az ellenzékből sen­ki. Egyébiránt van ezen kívül­­ fontos ok a kü­lön javaslat beterjesz­ésére. E jő, hogy megmu­tassa az ellenzék, hogy nem komédiából elle­nez, és hogy mit a választások előtt vallott, most is vallja, bár azt senkiről nem állítja, hogy nem így tesz szintén. — A második ok az, hogy az országban van két nagy párt, az egyik elégedet­tek párja s ez a jobboldal, a másik ki nem elé­­gítetteké s ez az ellenzék. Ez pedig a jobboldal feliratát el nem fogadhatj­a.— A harmadik ok az, hogy az ellenzék kijelentse, miszerint ha a közjogi alapot nem helyeselheti is, de a reform kér­désekben kész a többséggel a haza javára kezet fogni.­­ A 4-ik és főok, hogy hatá­rozottan fejeztessék ki a béke fentartása iránti óhaj, mert ez a trónbeszédben csak mellékesen van érintve, Tisza Kálmán javaslata pedig tüze­tesebben kifejezi, mint a bizottságé. Ha békére vagy 20 évig lenne alapos kilátás, mindjárt sze­lídülne sok érzelem és fölvidámulna sok kilátás, de a közjogi alapot azért tartja az ellenzék oly veszedelmesnek, mert háb­rú esetében oly any­­nyira vészthozó. Az országgyűlésnek oly politi­kát kell pártolni, mely, a­mennyi közvetett be­folyása a külpolitikára a delegációk mellett ke­zében maradt, a háborút áhító külkormányokkal megértesse, hogy Ausztria által Magyarország nem fogja magát háborúba vonatni. Fölemlíti a porosz depeche közöltetése által támadt éles le­vélváltást. Óhajtja tehát, hogy kormányunk csak józan külpolitikát támogasson és minthogy e föl­fogást valamint a többi felsorolt három igényt csak Tasl Kálmán javaslata fejezi ki, ezt pár­tolja. (E­ánk helyeslés balról.) Peresei Béla: Az országnak nemcsak szám tekintetében, hanem intensive is nagy többsége a közjogi megál­lpodásban megnyugo­dott és a belreformok után kóvárgó nemzet ezen megnyugvásának nem felelne meg azon föltétel, hogy addig sikeresen a belreformok közül el­járni nem lehet, míg a közjogi alapot meg nem változtatjuk. Nem áll sem Simonyi Ernő azon megjegyzé­se, hogy a közjogi alap megváltoztatása iránti óhaj általános az orsz­gban, sem Vukovica azon állítása, hogy a delegáció okozta a nemzet meg­­hasonlását. A legközelebb lefolyt választások­nál legkevesebb helyen képezte a közjogi kér­dések körüli nézet­különbség azon oká­t, mely a választókat pártokra szaggatta. (Élénk tetszés.) Az ország lakói nem a közjogi alap megvál­toztatásától, hanem különösen a belreformok keresztül vitelétől vá­ják állapotaink javulását. Nem egyszer hallani, hogy a kiegyezkedés létrejöttekor többet kellett volna követelni és azt megadták volna; ha szóló azt hiszi, hogy az országnak sem álló­­ érdekében, oly kiegyezke­­dést létrehozni, mely a Lajthán túli országok ex stont áját tette volna kérdésessé. A tö­rénelemből tudni, hogy bármely átala­kulás azon fogyatkozásokban szenved, hogy mi­­­azo­n az­­ókat, a­melyeknek elérésére lét­­rejött, egyszerre létesíteni nem képes. Így van ez a 67 ik átalakulással is, melynek eredményei azonban kézzel foghatók, o­kansok, hogy el lehet mondani, miszerint ez országban soha practicusabb polnkcát nem űztek. (He­lyeslés.) Ezen gyakorlati politika folytatására hívja fel a trón­be­széd az országgyűlést. Ha ez alkal­mat nem használná fel a ház, maga volna „oka az ország elmaradásának. Vukovics ellenében megjegyzi, hogy nagyon örvendene, és ebben talá­koznék az ország óhaj­tásával ha a trónbeszédben felemlített kérdések ezen országgyűlés 3 évi ülésszaka alatt megol­­datl­ának. A lefolyt választásokról azt mondja, hogy a tapasztalt visszaél­őek csak annyiban maradja­nak emlékezetünkben, a­mennyiben igen hasz­nos anyagot nyújtanak a választási törvény át­alakítására. Miletics ellenében megjegyzi, hogy ha Magyar­­ország a nemzetiségeknek a ma­s évben adott engedményeken túl menne, ez egyenlő volna az addicat­óval, s az ússágnak, és így Mietics nyelvrokonainak is jólétét ásná alá. Tisza Kálmánnak a vallás­szabadságra vonat­­kozó észrevételére azt feleli, hogy oly miniszter mellett, mint Eötvös József b., ki a felekezetes­­ségen annyira túlemelkedik, nincs ok a följaj­­dulásra. Semmi sem b­ionyítja, hogy az ország­nak fontosabb teendői vannak, mint a lefolyt pár hónap, melyben az oly sok irányban nyilat­kozó közvé­lmény mindennel inkább foglalko­zott, mint e kérdéssel. Vukovics neheztel azért, mert a bizottság ja­vaslata érdemesnek sem találta m0fi£ e­mlíteni, hogy az ország egy része a közjogi megoldással nincs megelégedve. Nem vita jó, helyesen történt e ez, vagy nem, de elvárta volna Vukovics igazságérzeté­ül, hogy ugyanezen ész­revétellel kísérje az ellenzék javaslatát, mely tartotta érdemesnek fölemlíteni, hogy az ország nagy többsége azzal meg van elégedve. A bizottság javaslatára szavaz. (E­lenzés.) Szilágyi Virgil azon alapgondolatból kíván kiindulni nyilatkozatában, hogy valamint a trónbe-széd a kormány intenzióit fejezi ki a füg­gő kérdések iránt, úgy a válaszfelirat nem lehet egyéb, mint ha tükre a közhangulatnak. Az or­szág választó­polgárainak többsége alkotmá­nyunk közjogi alapjának megváltoztatását kí­vánja, de úgy látszik a jelen viszonyok mellett azt elérhetőnek nem tartja. Ha elérhetőnek tar­taná, nagyobb erélyt és nagyobb ellentállást fej­tett volna ki a kormányzati befolyásokkal szem­közt. A nemzet meg fog győződni, inkább mint eddig meggyőződött, a közjogi rendszer veszé­lyességéről s arról, hogy ennek megváltoztatá­­sát határozottan kívánnia kell. A jelen viszo­nyok között a reformkérdéseket, az ország ere­jének minden iránybani kifejtését kívánja első sorba állítani. ée e mellett teljességgel nem hi­szi, hogy a nemzet kész volna önállósági igé­nyeiről lemondani, s hogy megnyugodnék azon állapotban, midőn a legfontosabb államügyek feletti intézkedésekbe a nemzet törvényhozásán kívül álló idegen elemek befolyást gyakorolnak. A közjogi alap haladéktalan megváltoztatása és Ausztriáhozi viszonyainknak a personal-unió egyedül egészséges alapjába helyezése volna kí­vánatos, részint azért, mert a jelen közjogi rend­szer nagy mértékben gátolja benső intézménye­inknek a kor igényei szerint gyors átalakítását, részint azért, mert a mostani közjogi rendszer lidérctként nehezedik magára a nemzet és trón­közti kiegyezkedésre, s csak újabb bizalmatlan­ság és újabb bonyodalmak forrását képezi. A k k­özjogi követelés előtérbe állítása most le­­küzdhetlen nehézs­gekbe ütközik ugyan, de azért magát a követelést elejteni nem szabad. Az ország érdekeinek a jövőnelé tartozunk azzal, hogy a válaszfeliratba constatálva legyen, mi­szerint a nemzet a közj­ogi rendszer iránt meg­­nyugv­ással nem viseltetik, s hogy az nagy mér­tékben gátolja benső átalakulásunkat. Be fog következni a kedvezőbb con­juncturák azon nap­ja, midőn az ország önálló e­gy helyre fog állít­tatni. Ee jogi tekintetben tehát megóvni a jövőt és az alkoás, javítás és tevékenység terén a benső fej­ődést előmozdítani, mindkettő egyiránt kötelessége az orszá­gyűlésnek, mindkettőt egy iránt követeli a hazának érdeke, így fogja föl azóta a helyzetet és mivel Tisza Kálmán javas­lata felel meg fölfogásának,a részletes vita alap­jául azt kívánja elfogadtatni. E­­­n­ö­k fölszólítja a kérvény­­bizottság tag­jait, alakuljanak meg holnap, és intézzék el a hozzájuk utasított kérvényeket. A képviselőház, az elnök és a háznagy díjai­nak meghatározása és hivatalnokainak rendsze­resítése tárgyában vasárnap, d. 12 órakor zárt ülés fog tartatni. Az ülés végződik d. u. 2 óra után. Jövő ülés: hétfőn, d. e. 10 órakor. Tárgya a felirati vita folytatása, nem . Különfélék. _ Pest, máj. 22. — Lónyai pénzügyminister tegnap este Bécsbe u­szott — A „48-as párt k­olubbot alakított, melynek tagjai nem képviselők is lehetnek. Asztalos és Madarász V. ma szál­litattak Váczra. “ Giuseppe Salvonzu. n. nápolyi vi­­vómester, a ki vívónak vívó ugyan, de messze áll attól hogy mester legyen, miről mindenki meggyőződött, aki múlt vasárnap megnézte a „vívó akadémia“ czím alatti Chapon részére ren­dezett reclame előadást, köszönetet küldött be a „Magyar Újságához, melyben egyrészt megkö­szöni Chapon úrnak és „tanítványainak“ Kis­s Ferencznek és Sz­luha uraknak szíves köz­reműködését, más­részt mentegetődzik, hogy rá programmon ígért többi vívó mester nem állt ki vele a porondra. Az egyik, úgymond, a meg­hívást kereken visszautasította, a másik eljött ugyan, de úgy helyezkedett az ajtó mellé, hogy midőn a sor rá került volna, már nem volt jelen.“ — Mi, kik ezen u. n. akadémiát végig­­ulltuk, csak azt jegyezzük meg a talián reohter­e nagy hangú nyilatkozatára, hogy természetes­nek találjuk, ha a megjelent vívó mesternek nem volt kedve kiállani vele, kit Kis­s Ferencz (ki egyébiránt tudtunkkal évek óta Keresz­te­s­i József, és nem Chapon tanítványa.) oly derekasan megvert, hogy három vágást adott volna* kÜ ’ h°gy,ma*a C,ak­it kapott . A „P a s­t a­r 1,1 o y d“ masszám« egy hosszú leadert közöl azon hírre vonatkozóig mely szerint Temesmegye kisbecskereki vár.por­­párai G­rove István miniszterünket — a»on S&t v r8D ^ aa a,or®t«tt fiát ~ jelölték ki * Vukov­os lemondása által megürült képviselő, állomásra. Nem keressük a „PesZ Folytatás a mellékleten

Next