Pesti Napló, 1870. február (21. évfolyam, 24-47. szám)

1870-02-23 / 43. szám

43. szám. Szerkesztési iroda: F Ferencziek­ tere 7. száza. I. emelet. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiadó­hivatal: Ferencziek tere 7. szám földszint. A­ lap anyagi részét illető közle­mények (előfizetési pénz , kiadás körüli panaszok, hirdetmények) a kiadó-hiva­lhoz intézendők. REGGELI KIADÁS. Szerda, február 23. 1870. 21. évi folyam. Hirdetmények díja: Előfizetési föltételek: Vidékre, postán, vagy helyben, házhoz hordva. Egész évre ... 22 frt. Félévre...................11 frt Negyed évre ... 5 „ 50 kr. Két hóra. .... 3 „ 70 kr. Egy hóra .... 1 . 85 kr. 9 hasábos pesftsor egyszeri hir­detésnél 9 nj kr. Bélyegdíj külímost gjkr. Nyílt­ tér : 6 hasábos patifreer 25 nj­ kr. Batthyány Lajos emlékére. — Huszonnegyedik kimutatás.­­ Lapunk szerkesztőségénél újabban begyűlt : Mar­­ovszky Ádám 3 frt, Molnár Antal 1 frt, Illés Lajos 1 frt, Potyondy Béla 1 frt, Demjén Lajos 1 frt, Balog István 1 frt, Hunyady Lajos 1 frt, Mihályi Ágoston 1 frt, Korán Imre 1 frt, Jánossy József 1 frt, Koller Gábor 1 frt, Kóka János 1 frt, Kas József 1 frt, Jurenák Gyula 1 frt, Molnár Endre 2 frt; a borsodmegyei Bod­­ván jan. 27-én tartott vadászati összejövetel al­kalmával begyűlt, és Törös Pál által a „Vasár­napi Újság“ szerkesztője által átszolgáltatott 15 frt, összesen 33 frt; — a 20-ik kimutatásban foglalt összeggel együtt 1637 frt 33 kr. 3 darab tallér s fél arany. Figyelmeztetjük újra azon lelkes hazafiakat, kik e nemes czélra gyűjtenek, hogy febr. 28-án a gyűlést b­e­f­e­­j­e­z­z­ü­k. A h­o­n­v­é­d-m­e­n­h­á­z­r­a beküldetett : Jurenák Gyula által 23 frt, mihez járultak : Marsovszky Ádám 3 frt, Molnár Antal 1 frt, Illés Lajos 1 frt, Pottyondy Béla 1 frt, Demjén Lajos 2 frt, Baky István 2 frt, Hunyady Lajos 1 frt, Mihályi Ágoston 3 frt, Korán Imre 2 frt, Jánossy József 2 frt, Koller Gábor 1 frt, Kaku János 2 ft, Kas József 1 ft, Jurenák Gyula 1 ft; — továbbá mint K­u­n­h­egyes községében hegyűlt, Rácz Mihály jegyző által beküldetett 28 frt 67 kr. rest, február 8.. A A torypárt állításai szerint az angol alkotmány fejlődésének története egy sa­játságos jelenséget mutat. Minden szabad­elvű reform, minden radicális újítás, mely ez évszázad folyamában az angol nemzet szellemi és anyagi emelésére bevezette­tett az alkotmány keretébe, egyedül és kizárólag a torypártnak érdeme. A wi­­thek, a szabadelvűek csak beszélni tud­nak — mondják ők, — fecsegéssel töltik a drága időt és a munkának terhét, a munkának kivitelét a tory-k nyakába ve­tik. Nem akarjuk ezúttal ez állítás igazsá­gát — a­mennyiben az a múltat illeti, bővebb vizsgálat tárgyává tenni; annyi azonban bizonyos, hogy a torypárt ez ön­dicsérete vagy szemrehányása a jelenre nézve semmi jogosultsággal nem bír. Most egy éve csak, mióta a Gladstone­­minisztérium által képviselve a wighek kormányozzák az országot s már is többet tenek a nemzet javáért, a népfajok közötti évszázados ellenszenv kiirtásáért, mint mennyi az utolsó tiz év alatt együttvéve e téren történt. Az ír egyházbill a parl­iament lefolyt sessiójának nem egyetlen áldásteli gyümölcse. Egész csoportja a közélet miinden ágára terjedő törvénynek lön kidolgozva és elfogadva, s hirek csak­is azért nem hatott át a csatornán a continensre, mert az ir­bili rendkívüli hordereje háttérbe szok­ta őket. Gladstone azonban e babérokkal még meg nem elégszik. A folytonos munka képezi minisztériumának jelszavát. Míg ő az ír földbirtok­beli kidolgozásával fog­lalkozott, addig egyik minisztertársa rész­letes közoktatási törvényjavaslat elkészí­tésére fordítá idejét. A javaslat, melynek részleteit olvasóink már ismerik,­­ pár nap előtt jön az alsóház elé terjesztve, s ha nem is áll egészen a múlt évben ala­kult birminghami közoktatási liga állás­pontjának magaslatán, tagadhatlan, hogy a jelen angol viszonyokkal szemben neve­zetes haladásnak tekinthető. Alapelvét e javaslatnak korunk azon nagy eszméje képezi, hogy az állam kö­telessége gondoskodni az elemi okta­tásról. Ott, hol a létező iskolák akár mennyiségileg, akár minőségileg az ál­lam által előírt kívánalmaknak meg nem felelnek, az állam a kényszer vagy a segélyezés eszközét tartozik alkalmazni a hiányok eltávolítására. Ez elvnek két igen fontos következmé­nye van. Megtöri egyrészt az anglikán egyház omnipotentiáját a közoktatás te­rén, másrészt véget vet ama gyakran — főleg munkás­körökből — jövő panaszok­nak, hogy a parlament megtiltá ugyan a fiatal gyermekeknek gyári munkára való alkalmazását, de nem gondoskodik arról, hogy ifjú éveiket olcsó és jó iskolákban tölthessék. Az egyházi befolyást illető­leg a javaslat a múltak hagyományai iránt tisztelettel viseltetik. Fentartja a hitfelekezeti iskolákat ott, hol azok az ál­lam által kifejezett korkívánalmaknak megfelelnek. Sőt a községi iskolákat ille­tőleg is a helyi iskola tanácsokra bízza el­határozását annak, vájjon bírjanak hitfe­lekezeti jellemmel vagy nem ? De bármi­lyen legyen is az iskola , a javaslat gondoskodik, hogy falain belől a szülők és gyermekek lelkiismereti szabadsága senki részéről meg ne csorbíttassék. A vallásoktatás sehol sem köteles tantárgy. A javaslatnak kétségtelenül egyik leg­nagyobb gyöngéje az, hogy alkotója a kényszeris­koláztatás elvét kimondani nem merte. Angliában, hol az egyéni szabad­ság az alkotmányosságnak egyik legfél­tékenyebben őrzött kincsét képezi, azt is a személyes szabadság korlátolásának tekintik, ha a szülők gyermekeik boldo­gulásának és jövőjének megalapítására kényszer útján vezettetnek. A kormány tehát nem akarja már előre is népsze­rűtlenné tenni a bilit, kihagyta belőle ez elvnek általános kimondását, de megen­gedi a helyi iskola-hatóságoknak szükség esetén azt saját iskoláikra nézve elrendel­ni s igy — habár mellékutakon — az is­ A „Pesti Napló“ tárcíája. Az állam és egyház közti viszony szenved-e változást a személyes csalatkozhatlanság dog­máus megállapítása által ? H. Volt idő, midőn a jogtudósok behatólag fog­lalkoztak a kérdéssel: vájjon a teljes vallási szabadság megilleti-e az oly egyházat is, mely­nek a­ feje az államterületen kivül székel, s isteni tekintélynél fogva jogosítottnak, nemcsak, hanem kötelezettnek is tartja magát, az állam ügyeibe parancsolólag, tiltólag, semmisítőleg, oldólag és kötelezőleg avatkozni, és a­mely b) csalatkozhatlansági elvénél fogva a vélemény­szabadságot hit dolgában, ha polgárilag tűri is, erkölcsileg soha meg nem engedheti, s minden más egyházakkal szemben azon állást foglalja el, hogy, ha te vagy az erősebb, nekem kell, hogy teljes szabadságot engedj, mert én vagyok az igazság; ha pedig én vagyok az erősebb, bocsánat, de én ezt nem viszonozhatom, mert te tévedsz, és a térnek nincs joga semmi szabad­ságra. Az angolok a szigorú törvényeket, melyeket a katholikusok ellen hoztak, s több századon át annyi makacssággal tartottak fenn, ezen egyház megférhetlenségével minden más felekezetekkel, és azzal indokolták, mert még az állam függet­lenségével sem egyeztethető össze, miután feje, a pápa jogot tart rá, hogy a királyt letehesse, a parliamenti aktákat cassirozhassa,s az alattvaló­kat a hűségi eskü alól feloldozhassa, mint ezt az előbbi századokban többször, a reformatio korá­ban pedig különösen VIII-dik Henrik és Erzsébet ellenében meg is kísérlette. Cromwell 1656. decz. 26-káról M­a­zá­ri­n­h­o­z kelt egyik levelében világosan ér­­tésére adja ezen bibornak és miniszternek, hogy ő nem idegen egy békeszerető és a hazai törvényt tisztelő katholicismussal békét kötni, s számára megfelelő körülmények közt polgári tü­relmet biztosítani. A pápával való összekötte­tést az angolok úgy ítélték meg, hogy az egy­szersmind összeköttetés a kül ellenséggel,egy II. Fülöppel, ki épen a pápai átok által tartá magát jogosítottnak az angol trón elfoglalására. Megerősíti őket e nézetben az, hogy a­kik ez összeköttetés közegeiül szerepeltek, complotto­­kat és összeesküvéseket szerveztek, s e czélra a pénzt és egyéb eszközöket az ország ellenségei­től kapták. E nézet oly mély gyökeret vert az angol nép lelkében, hogy egy Locke, Boyle és atalán a 18-ik századi philosophok egész befolyása párosulva a római curia XIV. Benedek, XIV. Kelemen és VI.P­i­u­s alatt tanúsított engesztelő és békés magatartá­sával, s támogatva a római kath. dogma- és ká­­nontudósok részéről adott megfejtések és biz­tosítékok által, hogy a pápai hatalom nem kor­látlan, hogy a középkori túlkapások nem hitelvi jogosítás, hanem az idő és akkori gondolkozás kifolyásai voltak csak, s az állam a maga jog­körében egészen souverain, s hogy az egyház türelmetlensége csak is a tanokat illeti, az azo­kat valló egyének és polgárokra pedig teljesség­gel nem terjed ki, vagyis a tanok kárhoztatása az egyének polgári jogait és szabadságait sem­miképen nem csorbítja; A­hogy, mondom, mindezen és sok egyéb tekintetek egész befo­lyása kivántatott hozzá, miszerint a mindent amnestiáló idők folytával az angol emberbará­­tok és liberálisok, kezdetben csak nagy messzi­­ről és igen csekély mérvben merjék a nagy mű­vet megkísérlem, mely a katholikusokra nehe­zedett súlyos törvényes békékat napjainkban végre összetörte. „A kath. egyház, álliták az emlitett tudósok, tanítja a polgári hatalom isteni eredetét, az en­gedelmességet, s a tartozást, megadni a császár­­nak (az államhatalomnak) a mi a császáré, Is­tennek pedig, a mi az Istené. Tanai, intézmé­nyei, cultusa, fegyelme, legalább az ő hite és meggyőződése szerint, mind olyanok, és oda irá­­nyozzák, hogy az embert a bűntől óvják, s min­dig jobbá és erkölcsösebbé tegyék. Ezen egy­ház, a hit­ erkölcsi életrendben fenntartja a te­kintélyt, melyre a társadalomnak szüksége van, ha a végtelenig űzött elpárolgás által lelki ni­­hilizmusba sülyedni nem akar. Az elfogulatlan történetírás az újabb időben már tisztába hozta, hogy a féltett túlkapások az állam jog­os hatás­körébe, ama századokban, melyekben elkövet­tettek, az akkor uralkodott jogmaximák, gon­­dolkozás és erkölcsök által igazolhatók, s a nemzedékre nézve,mely az állameszme öntudatá­val nem birt, midőn az egyházon kivül mindenütt csak ököljog uralkodott, s a tömegek egy ra­­konczátlan nemesség járma alatt nyögtek, való­di jótétemény voltak. Az emberiség érdekében áll nem annyira az, ki által és mely formában tartatik fenn a jog és a béke, hanem igenis, hogy az megtörténjék. Valamit ez csak az egy­ház által történhetett, hozzá való jogát nem von­ta kétségbe senki. A­mint azonban az állam­eszme ismét öntudatra ébredt, az állam az ő hi­vatását felismerte, s a czéljának megfelelő szer­vezkedés mindinkább tökéletes és szilárdabb lett, rögtön elfoglalta saját egész terét, a kérdé­­ses egyházi igények elavult antiquitásokká let­­tek, s az ezek miatt ellene emelt vádnak ma már semmi tárgya nincsen : a világi hatalom gyen­­gesége és a népek tudatlansága által lehetővé tett visszaélések megszűntek ezen okaikkal együtt, é­s hogy többé vissza sem is térnek, arról kezeskedik egész polgárisodásunk, —ezen óriási hatalom és erő, mely, ha csak romjain nem, hanyatlást és visszaesést nem tűr.* így, s ezen módon okoskodtak nem csak a katholikus, hanem igen sok esetben a prot. tör­ténet- és jogtudósok is; s csudálatos, okoskodá­saik majdnem minden prot. államban jótéko­nyan hatottak a katholikus polgárok sorsának enyhítésére, — de a kath. államok és fejedelmek féltékenységét és bizalmatlanságát még sem szüntették meg, mint ezt a „r­e­­­s­z­v­é­n­y­j­o­g” fentartása, s egyéb a „jus cavendi“-ból folyó intézkedéseik váltig tanúsítják. S ha e féltékenység és bizalmatlanság alap­ját nyomozzuk, rá­jövünk, hogy ezen hatalmak nem voltak megnyugtatva az iránt, mintha a római curia középkori elveivel őszintén szakí­tott, azokat megtagadta volna. A velenczei ku­­darcz után nem avatkozott ugyan többé nyíltan és egyenesen az államok polgári ügyeibe, de e jogról soha le nem mondott. Ha a pápák e jogot csakis történeti jognak te­kintik, mely bizonyos korban, bizonyos viszo­­nyok és állapotok közt önkényt és magától elő­áll, alaptalan lenne az államok minden aggo­dalma ma, midőn eléggé erőseknek érzik ma­gokat, hogy minden visszaélésnek útját állják,s szükség esetében népeik öntudatában mindig támaszra találnak. De a pápák földi uralmi su­­prematiájukat magában a pápaságban gyökere­­zőnek tartják, s nem fogják elmulasztani érvé­nyesíteni, mihelyt a társadalmi állapotok ked­vezőkké alakulnak. így például VI. G­e­r­g­ely pápa az 1080-as római zsinaton IV. Henriket másodszor kiközösítvén, a jogot, az országokat egytől elvenni, és másiknak adni, egyenest a kulcsok hatalmából származtatja, mely szerint a­mit feloldnak a földön, fel van oldva a mennyben, a­mit pedig megkötnek a földön, meg van kötve a mennyben. A pápa ezen ítéle­tet a zsinaton hozta, benne tant hirdetett, s azt az egész egyházhoz intézte, tehát minden ismér­­vek megvannak hozzá, hogy ez alkalommal a legünnepélyesebben „ex cathedra“ szólott. ,,Te­­gyétek, úgy­mond, legszentebb atyák s fejedel­mek (tudnillik sz. Péter és Pál), hogy az egész világ tudja és értse meg, miszerint ha van hatalmatok kötözni és áldozni a mennyben, te­­hetitek azt is, hogy országokat, birodalmakat, herczegség- és fejedelemséget, határgrófságokat és vármegyéket, és az emberek bármiféle birto­kait­­is érdem szerint bárkitől elvegyétek, és másnak adjátok. Ha ugyanis a szellemi dolgok bírái vagytok, mit kell rólatok, s hatalmatokról hinnünk, ha a világi dolgokról vagyon szó ?.. Tanulják meg a királyok és minden más világi fejedelmek, hogy mik vagytok ti, és mennyit te­hettek, s féljenek megvetni az egyház paran­csát. . Már tegyük fel, hogy a pápa csalatkozhatlan­­ságát a jelen római zsinat ki­találja kiáltani, VII. Gergely ezen tanítása, mint általa a lel­ki kulcshatalomból származtatott, s ünnepélyes alkalommal, ünnepélyesen ex cathédra kihirde­tett tan, azonnal dogmává válik. Mert a pápa ha csalhatatlan, vagy mindig, vagy so­­hasem volt az. »S ily dogma mellett mint fér majd össze a souverain állam és egy ilyen főnek isteni tekintélylyel alávetett egyház ? úgy hi­szem, az erre való feleletet bátran lehet bízni minden egyes honpolgár józan esze és lelkisme­­retére. Ha az államhatalmak bizalmatlan és féltékeny állást foglaltak el eddig is a kuria irányában,­­ pedig számolhattak püspökeikre, kik honpolgá­rok voltak, ismerték az állapotokat, tisztelték a törvényt, voksukat és befolyásukat érvényesít­hették a zsinaton, mely nélkül semmi új tant sem lehetett dogmává emelni, s támogatva az államtól, elég tekintélylyel bírtak, minden ille­téktelen beavatkozást a curia részéről, tisztelettel ugyan, de egyszersmind egész erélylyel is, vis­­­szautasítni: mire kell következtetnünk az esetre ha a pápa csalatkozhatlannak nyilváníttatott, s ő egymaga, ellenmondást nem tűrő hatalommal rendelkezik az egész egyház felett, a püspöktől kezdve le az utolsó laiku­sig ?.. . Alkotmányos országokban főleg mindig van­nak pártok , s találjon a curia csak egyet, mely­re támaszkodhatik, mely kész érdekeit az övével összekötni, nem fog-e a szellemi kard, miután a maga vágását megtette, hatni az anyagira is, hogy ellenkezőleg Krisztus parancsával, mozdul­jon ki az ő hüvelyéből . . . A javaslatba hozott kánonok XII-ike ugyanis azt tartalmazza : „Ha valaki azt mondja, hogy a mi Urunk és Üdvözítőnk Krisztus Jézus az ő egyházának csak arra adott hatalmat, hogy ta­nács és vélemény által hasson, nem pedig arra is, hogy törvény által parancsoljon, s az eltérő, két és megátalkodottakat külső biróságilag is üdvös büntetésekkel megfenyíthesse, és kénysze­­rithesse,­­ átok legyen.“ S hol lesz e törvényhozó és büntető hatalom­nak határa, ha áll, a­mit VI. Gergely tanít a pápák jogáról. Királyokat letenni, törvényes birtokát bárkitől elvenni, és másoknak adni ? ha egy sincs eltörölve a büntetés és fenyítés azon módjait és eszközeiből, melyek alkalmazá­sának köszönik a pápák a középkorban elért óriási sikereket. . ? A pápaság látszatra gyengének látszik , de azon irányban, melyben az elégületlenség, a factiosus szellem és az anarchicus szenvedélyek, növekedni fog az ő befolyása is, a két­ világban; s meg vannak-e államférfiaink nyugtatva az iránt, hogy perplexitásaink nem fognak kizsák­­mányoltatni az elavult praetensiok újból fel­élesztésére ? .......... kola-kényszer elve Angliába is beju­tott. E javaslat a Gladstone-minisztérium harmadik nagy­­ joggal mondhatni vi­lághírű műve. Ha a törvényhozás retor­­táin átmenve, megtisztul salakjától és tör­vényerőre emelkedik, úgy egyik méltó szeme leszen az angol alkotmányos intéz­mények ama hosszú lánczanak, melyet a világ joggal csodál és irigyel is az egye­sült királyságoktól. Pest, február 22. (A határőrvidéki kérdésben) közelebb interpellate történik a­­képv.­házban, mely alighanem alkalmat ad a ministerelnöknek, hogy a legújabban folyt tárgyalások fővonalait a házzal tudassa. (A köz­ös hadügyministérium­­b­a­n,­ mind tudva van, a hadsereg ellátása tár­gyában enquéte-bizottság ülésezik. E bizottság tegnapi közülésében a többségi javas­­lat, mely az egész ellátást egy vállalkozónak indítványozta átadatai, elvettetett, s helyébe Havas osztálytanácsos kisebb­­ségi javaslatát fogadták el, mely az egész ellátási rendszer és vezetése gyökeres reformál­­ását ajánlja. (A cs. kir. az a­b. Dun­ag­ő­zhaj­ó-t­ár­­s­a­s­á­g) s a magyar kormány között tudvalevő­leg tárgyalások folynak a társaság biztosítéki szerződésének megváltására.Mint a „W. Fr. Pr.“ értesül, a társaság igazgatóságának tegnapi ülésében elhatároztatott, hogy az igazgatóság a szerződéstől való elállást fogja indítványozni, de csak bizonyos feltételek előleges teljesítése mellett. E feltételek között első­sorban a mohács­pécsi vasút teljes megváltása áll. Csak ha a tár­saság erről biztosíttatik, fogják egybehívni az eldöntő közgyűlést. E közben megelégedéssel hallottuk, hogy a pesti gőzhajó-társaságok fusió­­ja örvendetesen előhalad. (A fővárosi kereskedők ré­széről­ az igazságügyminiszternél, mihe­lyest ez utóbbi egészsége ezt megengedi, egy küldöttség fog megjelenni, mely egy új csőd­törvény mielőbbi előterjesztését kérelmezendi­­ Ugyanez ügyben a Wahrmann Mórnál né­­hány nap előtt küldöttség volt, mely interpellá­ló megtételére szólította föl a Lipótvárosrész képviselőjét. (A czukor-enquete bizottság­ ma d. u. ülésében befejezte munkálatait.­­ A szesz-enquete bizottság pedig ma reggel ismét összeült, hogy a beérkezett szakértői nyilatkozatok alapján végleges meg­­állapodást létesítsen. A mostani tanácskozások­ban azon szakférfiak is részt vesznek,kiket a ma­gyarországi szeszgyárosok e eztelra mandátum­mal láttak el. (Udvarhelyszék közönsége) elismerésre méltó lelkesedéssel karolta fel egy Székely­kereszturon felállítandó állami tanító képezde ügyét. B. Eötvös erdélyi körútja alkal­mával Udvarhelyen értekeztek egy képezdének Sz.-kereszturon felállításáról, s most a kormány­nak e czélra igen szép ajánlatokat tettek. Ne­­vezetesen: Keresztur város és falva ajánlott 4 hold telket, s 4 évig ideiglenes tantermeket, — a keresztúri unit, gymnasium (a képezde elemi iskolájának helyiséget, a tanítónak lakást s a képezdei tanulóknak téli­ és nyári gymnastika helyet ígért szintén 4 évig (mig t. i. az állami épület elkészül). Ezenkívül 43 székely község ■ tőle telhető munkát és épületanyagot ajánlott, s mindegyik község írásbeli kötelezvényben terjeszté fel ajánlatát a ministerhez. Összesen, ígérnek 4325 napszámot 900 szekér fövenyt mintegy 100 öt követ, téglát, fát stb. kitől mi tellett. Még ezen felül a szék közönsége dec­­­sején tartott közgyűlésén elhatározó, s köte­­lező magát, hogy három éven át a közönség ke­belében lévő minden ház szám után ”egy-egy napszámot ad, vagy annak értékét, s e munka felében a képezde­t felében az Udvarhelyszé­­ken állítandó reáliskola építésére fordíttassék. A határozat szerint a szék 40,000 napszámot adand Ha mindenütt ily tettleges buzgósággal karol­nák fel ez ügyet, mint a derék székelyek, egy év alatt létre jöhetne a 20 tanító képezde. Mint halljuk, már az őszszel megnyílik a tanintézet Sz.-Kereszturon. Pest, febr. 22. □ A jobboldali szónokok sorát a képvise­lőház mai ülésében S­am­ass­a József nyi­totta meg. E beszédben találjuk legélesebben, a legtöbb gonddal és praecisioval körvonalazva azon álláspontot,melyet a jelen viszonyok között per excellentiam „ultramontánnak“ kell nevez­nünk­ Nem tudjuk, hogy e beszédben visszatük­­röződnek-e Eötvös báró egyházpolitikai inten­­ziói, hanem a ma hallottak után kívánnunk kell, hogy Samassa úr csak saját egyéni politikai né­zeteinek adott legyen kifejezést.Az egész beszéd polémia volt Ghyczy Kálmán szónoklata ellen, polémia, mely fegyvereit­ majd a múlt századok törvénytárából, majd az új kor modern eszméi­ből, majd a positív törvényből, majd az elvont radicális államelméletből merítette. Egyáltalán rendkívül beszédes jelenség, hogy az ultramon­­tanismus szószólói mily ritka ügyességgel tudják változtatni álláspontjaikat. Ha arról van szó, hogy az államnak minden téren meg kell óvnia jogos befolyását: rögtön kezek ügyében van a radicalis theoria, mely szerint az államnak semmi köze az egyház ügyeihez. Ha pedig a fundatiok természetének meghatározásáról van szó, akkor belemerültek a múlt századok porlepte ad­ásba, s a betűkből bebizonyítják,hogy itt kis állami czé­­lokról egyáltalán szó sem lehet. Az „álláspon­tok“ e caleidoscopszerű változata rendkívül ér­dekes és jellemző. Samassa beszédéből, mely a mai napnak min­den esetre legérdekesebb mozzanata volt, csak két pontot akarunk kiemelni. Ő megtámadja Ghiczyt, hogy mig egy oldalról azt kívánja,hogy az alapítványok természete előbb tüzetesen meg­­vizsgáltassák s csak azután határozzon a ház, más részről már maga ítéletet mond ez alapok természete fölött s igy praejudicál a későbben hozandó határozatnak. Mi Samassa úr beszédé­ből úgy vettük ki, hogy ő hasonló hibába esik. Ő is hivatkozik a parlamenti vizsgálatra, hanem egyúttal hosszú okoskodással a tanulmányi alap tisztán katholikus természetét bizonyítja. Meg­jegyzendő továbbá Samassa úrnak Zsedényi ellen tett amaz érvelése, mely szerint a catholica autonómia megállapítása körül egész más eljá­rást kell követni ma, mint követtek a protestáns autonómiával szemben 1790-ben. Ez óvatos és kissé homályos nyilatkozat csak nem tehet any­­nyit, hogy az országgyűlésnek még inarticulálni sem kell az autonómiát ? Ez a radicalismusnak oly neme volna, melyet értenénk ott,hol a teljes és korlátlan vallásszabadságot teszik az állam és egyházak közötti rendezés alapjául, de mely igen különös jelleggel bir azon oldalon, melynek érdekeiért küzdött ma köszönetét érdemlő őszin­teséggel — Samassy úr! Rónai Jáczint röviden beszélt és nem egé­szen hatástalanul. Egész okoskodása sokkal óvatosabb volt, sokkal erélyesebben hivatkozott az egész vita idő- és alkalomszerűtlen voltára, semhogy értenek, mért tartotta épen a propos­­nak ama kifakadását, melyet a „kétségbeesett“ szabadelvüség ellen intézett. Gróf Z­i­c­h­y Fer­­dinánd Eötvös báró eljárását minden tekintetben correctnek találta. Az ülés végén beszélt Z­u­p­­p­án Zsigmond, ki igen kedélyes, jóizü ötletek­kel bővelkedő tisztelendő urnak mutatta magát. Polémiái nem nélkülözik az elmeélt, de azért még a találtak mosolyát sem fanyarítják el soha. Magyar kiadása Pater Greuternek, de annak kesernyés utóizó nélkül. Országgyűlés. A képviselőház febr. 22-iki ülése. (Esti kiadásunk pótlása.) Napirenden van a vallás és közoktatási mi­­nisterium budgetjének általános tárgyalása. Samassa József nem kíván szólni Ghiczy K. azon aggodalmairól, melyeket az a kath. autonómia mikénti szervezésére nézve táplál, hanem csak arra szorítkozik, miket Gicczy a köznevelésre s a ministerium kezelése alatt álló alapokra vonatkozólag mondott. Hogy a kath. ifjúság azáltal, hogy neveltetése oly isko­lákban történnék, melyekre a létesítendő auto­­nóm testületnek befolyása van, talán századok­ra visszavettetnék, szónok nem hiszi, mert épen a papság által alapított iskolák emelték a ma­­gyar nemzetet azon nagykorúságára, melynél fogva nem engedné, hogy századokkal vissza­­vettessék. Hogy kié a tanítás és nevelés ügye, a felekezeteké vagy az államé-e, erre nézve szó­­nok azt állítja, hogy legkevésbé lehet állami ügynek mondani, mert mindenkinek volt isko­lája, de az államnak még mindig nem volt. A közoktás inkább sociális mint állami feladat. Az iskola ne legyen állami, hanem létesítsünk teljes oktatási szabadságot. A kor követe­lményeinek csak ez felel meg. Legyen verseny állami, fele­kezeti és magán­iskolák között. Ha kizárólag az állam joga volna a nevelés, attól lehetne fél­ni hogy minden ember tulságig magán viselné az állam bélyegét. Szónok azután áttér az ala­­pokra. Ecseteli a zavart, mely az egyház és állam között fennállott, de az újabb kor által tetemesen megváltozott viszonyokból keletke­zett. Szól a nyomasztó helyzetről, melybe a kath. egyház az állammal való egyesülése foly­tán jutott, úgyhogy nincs az a fontos és nincs az a jelentéktelen egyházi ügy, melybe az állam beavatkozást nem gyakorolhat. Kivánta volna hogy Ghyczy a tanulmányi alapra nézve is fel­függesztette volna ítéletét addig, mig ez alapok jogi természete megállapítva nem lesz, mert né­zete szerint ezen alap jogi természete is kétes, mint a többié és most még nem állít­ható határozottan államvagyonnak.­­ Az egyházi és állami jogok összezavarása ré­­genten meg volt magyarázható, de mió­­ta a vallási egyenlőség és viszonosság ki lön mondva, a kath. egyház viszonyának is meg kell változnia az állam irányában. Vissza kell követelnie az államtól azt, a­mit az államnak átadott azon előnyök fejében, mikben az az egy­házat részesítené és melyekről az egyház szintén lemond. Épen mivel a miniszter kezelése alatt álló javak jogi természete nincs megállapítva, szónok nem tartja a minisztert arra kötelezhető­­nek, hogy e javakról a számadásokat a ház elé terjeszsze, mert az 1848. HL tér. 6§. értelmé­ben ezt csak az „országos“ alapokra nézve köv

Next