Pesti Napló, 1870. november (21. évfolyam, 264-288. szám)

1870-11-19 / 279. szám

tartja s megvárván az összes szerződő hatalmak összetartását Oroszország ellenében, azt a­j­ánlj­a, hogy a hatalmak szerződési köteles­­ség­üknek tartj­ák mindazon orosz hadihajó megsemmisítését, mely a szerződés ellenére a fekete ten­geren mutatkozni merészel. — A Times nem hiszi, hogy Oroszország Berlinben szövetségesre talál. Anglia csak egy választ adhat s ez tiltakozás azon szem­telen mód ellen, melylyel a szerződés felmondatott. Nem lesz csoda végzi a vi­láglap , ha Oroszország elé az egész egyesült Európa állana. A „Morning Post“ így nyilatko­zik : Azon mód, melyen a keleti kérdés szőnyeg­re hozatott, bizonyítja, hogy Orosz-és Po­roszország a háború előtt m­e­g a­­a­kudtak s most kell sajnálnunk, hogy oly hatalmas szövetségesün­ket, milyen Francziaország volt, elvesztettük. A semleges hatalmak segítsék tehát Francziaországot, hogy oly békét köthessen, m­e­l­y területét épségben hagyja. Mindenesetre nagy fontosságú és egyáltalában ki nem derített kérdés az: mily viszonyban áll a pétervári kabinet a berlinihez? Berlini hírek szerint Bismarck gróf Russel angol megbízott­­nak azon határozott nyilatkozatot tette, hogy közte­s Gortsakoff herczeg közt a keleti kérdés­­ben megállapodás nincs. A „K. Z.“ — mely a porosz kormány nézetei elöl nem szokta elzárni hasábjait — a többek közt következőket mond a szóban forgó ügyről: „Oroszország eljárása in­correct ugyan, de magában a dologban igazat kell neki adnunk. A párisi békezáradék a feketetenger semlegességéről csak a portának adja meg a tengerszoros birtokát, s így túlsúlyt ad neki Oroszország felett. Ha Európa nemzetei közt állandó békét akarunk alkotni, jogaiknak is egyenlőknek kell lenniök.“­­ Félhivatalos berlini hírek szerint a kérdés békésen fog rendeztetni s Oroszország a közvélemény meg­­nyugtatására nagyobb csapatok szabadságolá­sára késznek nyilatkozott, mi azonban nem igen valószínű, mert egy orosz császári rendelet épen most terjeszti ki az általános védkötelezettséget azon társadalmi osztályokra is, melyek eddig mentek voltak alóla. B­e­u­s­t gróf válasza, bécsi hírek szerint,rövid és kimért. Negatív állást foglal el az Oroszország által fölvetett kérdésben. Beust gróf nem bocsát­kozik részletes taglalásba, miután azon álláspont, melyből Oroszország a körsürgönyben kiindul, alapjában hibás. Oly szerződésnek egyes hata­lom részéről való önkényes felmondása, melyet Európa hatalmai aláírtak, nemzetközi jog szerint lehetetlen. Az osztrák-magyar sürgöny nem érinti a congressus eszméjét. Ama hirek ellenében, mintha Ausztria már megkezdette volna katonai készülődéseit, a fél­­hivatalos W. A. következő megjegyzést közöl: „Az 1856-ki párisi szerződés napirenden levő kérdése már is a legkülönbözőbb hirek tárgya jön, melyek a napilapokban terjesztetnek s a többek közt katonai készülődésekre is vonatkoznak, melyek állítólag részünkről té­tettek vagy folyamatban vannak. Egy galicziai lap már annyira is megy, hogy részleteket is közöl,melyek a csapatszállításra, a vaspályaszol­gálatra stb. vonatkoznak. Ezzel szemben csak publicista kötelességünknek vélünk eleget tehet­ni, ha az ily hírekre vonatkozólag a sajtó köze­geinek a legnagyobb elővigyázatot ajánljuk.“ Valószínűleg e categóriába tartozik egy bécsi lap azon híre is, mely szerint Anglia ki­jelentette, hogy katonával nem, hanem pénzzel segíten­­di Ausztriát az eshető orosz háborúban s e czél­­ra már meg is kérdezte, mennyibe kerül havon­­kint az osztrák-magyar véderő eltartása. A porosz-franczia háború szinhelyéről semmi újság. Úgy látszik, hogy azon nézet megvalósul, miszerint nem Páris felmentése czéljából ragad­ta meg a Loire hadsereg a támadást. 80,000 em­ber Páris alatt a roppant német túlerő által va­­lószínűleg összetöretett volna. Paladine tábornok azért jött Orleans alá, hogy minden rendelke­zés alatti franczia haderőt magához vonjon. A keleti hadsereget, mely az Oignon folyónál történt veresége után Besangonban újra szerveztetett, Orleansba rendelték s igy a fősereg 20—30,000 emberrel, mely Werder porosz hadteste ellen úgy sem sokra mehetett volna, szaporodott. A vők szállítására szoktak használni, hoztak a laktanya udvarába, beleveték a képviselőket és Vincennes-be és a mazasi fogházba vitték. Mi­előtt deczember 3 dika derengett volna, a törvényhozó testület legkiválóbb tagjai és Francziaország legkitűnőbb tábornokai — fogva voltak, mert Changarnier, Bedeau, Lamo­­rieiére és Leflo tábornokon, Thiers, Charras ez­redes , Roger du Nord és Miot-on kívül 232 nép­­képviselő ült a börtönben, közöttük: Berrier, Odillon, Barrot, Barthélemy, St. Hilaire, Gusta­ve de Beaumont, de Broglie herczeg, Cecile ad­­mirál, Dufaure, Duvergier de Hauronne, Lanjui­­nais, Montebello herczeg, Oudinot tábornok, Remusat és a tudós Tocqueville. A foglyok közt volt 12 államférfiu, a­kik már miniszterek is voltak és kilenczet közülök maga az elnök tett azzá. Ezek voltak azok, kik a börtönfalak közt szenvedtek , a kik pedig őket a börtönbe vetet­ték, ezek voltak: Bonaparte Lajos hg.,Morny, Maupas és St. Arnaud, kik mind Fralin de Per­­signy tanácsával és beleegyezésével és a Fleury által gyakorolt nyomás alatt cselekedtek. Igaz, hogy a hadsereg is segített, de láttuk, hogy pa­rancsnoka,Magnan,gondoskodott róla,hogy a had­ügyminiszter parancsai mögé rejtőzzék és Mag­­nan vizsgálat esetén kétségkívül bebizonyította volna, hogy ő az ország első fér­fiainak éjjeli el­­fogatásánál csak eszköz volt, nem pe­­g kezde­ményező. A köztársaság törvényei értelmében a legfőbb törvényszéknek volt kötelessége az al­kotmány ilyetén megsértései felett ítélni. Az ítélőszék már együtt volt, midőn fegyveres kato­nák elűzték a bírákat helyeikről, de ezek már kibocsátották a parancsot az elnök perbefogatá­­sára. Mielőtt szétmentek volna, elnapolták ma­gukat bizonytalan időre, s elég bátrak voltak a perbefogatást az elnöknek tudomására juttatni. Ha a kézbesítő az Elysee-kben találkozik Fleury ezredessel, csakhamar tapasztalta volna, hogy Fleury nem az az ember, a­ki megengedje, hogy különben is szorongatott urának még egy tör­vényszéki idézéssel alkalmatlankodjan­ak, bretagnei sereg szinte Paladinéhez csatlakozott HirSzerint Bourbaki szintén Orleans felé tart s akkor a franczia sereg 150—180,000 harczos­­ból álland, mely sereggel azután akár Frigyes Károly, akár Páris ellen lehet nyomulni. Az Or­­leansnál visszavert német seregek főparancsnok­ságát a mecklenburg-schwerini nagy­­herczeg vette át. Hir szerint a porosz főha­­diszállás Versaillesből más helyre fog átté­tetni. Budget-tanulmányok. A földmivelés, ipar és kereske­delmi minisztérium. (y) A földmivelés, ipar és kereskedelmi mi­nisztérium szükséglete 1871 re majdnem másfél millióval nagyobb, mint 1870-ben volt. Az ösz­­szes szükséglet ugyanis 8.714,390 frt, az 1870-ki 7.237,500 írthoz képest. E minisztérium költségvetése a múlt évivel összehasonlítva következő tételeket mutat fel: 1871 1870 különbség Központ: 168.150 159.900 + 8.250 Kereskedelmi bányászati ipar­és külker, szé­sok 44.000 49.000 - 5.000 A gazdaság különböző ágai­nak emelésére 108.400 85.000 -4­­23.400 Gazdasági tanintézetek 187.600 145.700 + 41.900 Álladalmi ló­tenyésztés 2.310.000 2.071.400 +238.600 Veszteg-inté­zetek 44.200 44.200 — A keleti mar­havész elfojtá­sára 47.000 51.000 — 4.000 A pesti állat­gyógy­intézet 32.800 13.400 + 19.400 Bányakapi­tányságok 61.450 56.900 + 4.550 Földtani in­tézet 26.900 24.000 + 2.900 Statistikai hi­vatal 56.970 — + 56.970 Posta 4.018,920 3.646,300 -f 372.620 Távirda 1.411,200 890.000+ 521.200 Kév <£s tenger­ parti egészs­ügy 59.800 46.000 + 13.800 Pesti zálogház 137.000­­ +137.000 Az egyes tételeket tekintve, a központi igaz­­gatás szükségleteinek emelkedése a tiszti java­dalmazások javításából keletkezett. Feltűnő, hogy kereskedelmi, bányászati s ipari czélokra az 18­71 -ki évre 5000 írttal kevesebb vitetett fel, mint 1870-re; de ez csak látszólag van igy, mert tényleg sokkal több vétetett fel. E tétel alatt ugyanis 1870-ben statistikai czé­lokra 17.000 ft vétetett fel, holott ez összeg az 1871-iki költségvetésben külön tételben és pe­dig 56,970 írttal szerepel; úgy hogy ha az em­lített tételt ez összeggel megtoldjuk, a két évben hasonló czélokra 1871. 100,970, és 1870-ben csak 49,000 ft szerepel. Jelesen kereskedelmi czélokra 1871-ben 20,800 ft, holott 1870-ben csak 15,250, iparczélokra 1871-ben 16000 frt, holott 1870-ben csak 11,200 frt vétetett föl. A gazdaság különböző ágainak emelése szempontjából 108,400 frtot látunk felvéve; itt is sokkal több (23,400) jelenkezik 1871-ben; különösen e rovatban a következő új tételek for­dulnak elő: —a néptanítók számára nyári szün­idők alatt tartandó gazdasági tanfolyamokra, — néptanítók jutalmazására, kik iskoláikban magu­kat a földmivelési oktatás körül kitüntették, — a debreczeni tanító képezde mezőgazdasági tan­folyamának költségeire, — a kassai tanító ké­­pezdén a gyümölcsészeti és selymészeti oktatás költségeire, — fatenyésztési és kertészeti, lenter­melési, dohánytermelési vándortanitó alkalma­zására, — a nagy­szentmiklósi földmivelési is­kola évi segélyzésére, — a gazdasági szakkép­zés előmozdítása czéljából 6 ifjúnak külföldön kiképeztetésére, — magyar borok ismertetése, terjesztése s a külföldi borkezelés tanulá­nyo­­zása érdekében teendő utaztatásokra, — a mé­hészet emelésére. A többi tételek közül különösen a statistikai hivatal, a posta, a távirda és a pesti zálogház érdemel figyelmet, miután a többinél vagy nem fordul elő lényeges változás, vagy a költség­­emelkedés leginkább a tiszti javadalmazások ja­vítása következtében keletkezett. A statistikai hivatal egészen új szervezetet nyer, s így a költségemelkedés 17,000 írtról 57,000-re igazolt; eddig e hivatal csakugyan a minisztérium mostohája volt, leginkább bijno­­kokkal dolgozott és csodálni lehet, hogy annyi eredményt mutatott is ki ily szervezet mellett. Az új költségvetés szerint a hivatal egy igaz­gató, 2 titkár, 2 fogalmazó, 2 segédfogalmazó, 7 számtiszt s 1 irodavezetőből fog állani, azon­kívül még tiszteletdíjak is fel vannak véve sta­­tistikai bel- és kültagok számára. A postánál is lényeges változás állt be: egy központi főigazgatóság állíttatik fel, s így a mi­nisztérium kebeléből az eddigi postaosztály kü­lön testté alakul; — hasonló, habár nem oly praegnans változást látunk a távirdánál. E válto­zások magától érthetően nagyobb költségeket vesznek igénybe, de tekintettel arra, hogy ez­által a szolgálat lényegesen megkönnyebbül és a rend a posta és távirdánál általa előmozdítta­­tik, e változást mint reformot helyeselnünk kell. A pesti zálogház költségvetése a képviselő­ház múlt évi kívánalma folytán vétetett fel és csak átfutó tétel; ez intézet ugyanis külön alap, jövedelmeit maga élvezi, s azokból saját maga fedezi is szükségleteit. Az általa igénybe vett 137.000 főt, mely a földmivelési minisztérium szükségletét terheli, ugyanoly összegű jövedelem által ellensúlyoztatik s igy a minisztérium nettó budgetjében elő nem fordulhatnak.­lentésekről, kérvényekről, interpellátiókról s a vasúti kölcsönkötvények sorsolásáról valamint a Zsedényi-féle interpellációról. Ezen utóbbi ügy, mint már említettük, azzal ért véget, hogy e kér­dés tárgyalásra kitüzetett. A tárgyalás kedden lesz, Zsedényi indokolt napirendjével szemben. Wahrmann Mór következő indokolt napi­rendje fog akkor a tanácskozás tárgyául szol­gálni : „A ház tudomásul vévén a pénzügymi­niszter válaszát, mely szerint a közös pénzügy­­miniszter Magyarországot illetőleg csak az ille­­tékes magyar­ kormány megbízásából tette a kér­déses előlegezési műveletet , elvárja, hogy ha a szükséglet annak útján igazolva és elismerve lesz, terjeszszen elő a kormány ja­vaslatot az iránt, mi­kép legyen az végleg fedezendő.“ A ház erre véglegesen elfogadja a China, Liam és Japánnal kötött kereskedelmi szer­ződést. A szerződés áttétetik a főrendekhez tárgya­lás végett. Elnök: A mai ülésnek egyéb tárgya nincs. Kedden reggel 10 órakor lesz a legközelebbi ülés, melynek napirendjét a pénzügyminiszter úr válaszának tárgyalása fogja képezni. Ha idő­közben szükség lenne ülést tartani, annak ideje a szokott módon közzé fog tétetni. Ülés vége 12 óra 5 perc­kor, Országgyűlés. A képviselőház ülése nov. 18-án. (Elnöki bejelentések; kérvények ; interpellatiók ; a m. vasúti kölcsön kötvényeinek sorsolása; a Zsedényi­­féle interpellatio ügye ; a China,Siam és Japánnal való szerződés.) Elnök S­o­m­s­sich Pál, jegyzők Széll K., M­aj­­­á­t­h I., Jámbor Pál. A kormány részéről jelen vannak: Kerka­­p­o­l­y K., Bedekovich K., Gorove I., S­z­l­á­v­y József, E­ö­t­v­ö­s J. K. Esti kiadásunkban szólottunk az elnöki beje­ Ausztria. Az osztrák képviselőház felirati javaslata. A felirati vita tegnap kezdődött az osztrák képviselőházban. A javaslat leglényegesebb ré­szeiben így hangzik : C­s. és ap. k. Felség! A képviselőháznak legelőbb is élénk sajnál­kozását kell kifejeznie a fölött, hogy a császári kormány intézkedései folytán a birodalmi kép­viselet rendes parlamentáris tevékenysége hat teljes hónapon át, és még oly időpontban is meg volt szakasztva, melyben a Francziaország és a a német államok közötti sajnos háború kitöré­sekor, valamint a világbéke hatalmas megrendü­lésével szemben a monarchia törvényes képvise­lőinek alkotmányszerű közreműködése. Felsé­gednek a tartománygyűlésekhez intézett ma­gasztos szavai után sürgősen parancsoknak mu­tatkozott, és súlyos politikai és pénzügyi felelős­ségtől óvhatta volna meg a kormányt. Noha a közvetlen háborúveszély távol maradt drága hazánktól, és ezen birodalom a külbéké­­nek folyton örvendett, de a különben is megszo­rult állami pénzügyre mégis rendkívüli terhek rovattak, melyeket elkerülni, vagy rega’áb’,­ kö­rültekintő és czélirányos intézkedések által ke­vesbíteni lehetett volna. Hogy a súlyos áldozatok egészen hiábavalók s a birodalomnak kifelé a békés állapotok jövőre is biztosítva legyenek, a képviselőház a német államokhoz való őszinte ba­rátságos viszonyt az osztrák csá­szárság félreismer­­etlen érdeké­ben levőnek tartja... A képviselőház csak mélyen sajnálh­aja, hogy a jelenlegi cseh tartománygyűlés többsége fel­séged ismételt felszólításának, a birodalmi ta­nácsba való követek törvényes választása iránt nem engedett, és így sem az állami alaptörvé­nyek iránt tartozó tiszteletet, sem a maga szá­mára mindig igénybe vett és a császári kormány által annyiszor és oly elnézőleg hivatkozott osz­trák hazafiasságot nem tanúsította. Habár az egyenes választásoknak azóta történt végrehajtása által Csehországnak visz­­szaadatott a képviselőházban való képvisel­­tetés,­­ ez még­sem volt oly számban eszközölhető, mint ez a birodalmi tanács egyben hivatása alkalmával feloszlatott előbbi cseh tarto­­mánygyűlés alkotmányszerű tevékenysége által történhetett volna, és a képviselőház korábbi ülésszakai alatt valóban történt is. Ha tehát már a többi tartománygyűlések fel­oszlatása alig félig letelt választási időszak múl­va, siker által nem koronázott rendkívüli mód volt az alkotmányos intézmények megszilárdí­tására, úgy az alkotmányellenes pártokkal sike­­retlenül folytatott alkudozások után elhatározott későbbi feloszlatása a cseh tartománygyűlésnek, az alkotmányszerű birodalmi képviselet gyors létesülésére nézve egyenesen veszélyesnek lát­szott. A császári kormány által a cseh alkotmányelle­nes ellenzékkel az alkotmánynak minden pártra nézve megtámadhatlan jogi fennállása iránt meg­kezdett alkudozásai csakugyan igen sajnos ered­ményt mutatnak. A képviselőház, midőn ezen sajnos eredményre leplezetlenül rámutat, korán­­sem akarja félreismerni a jóakaratú c­élzatokat, melyek a kívánatos megegyezésre való törekvés­nél eleintén uralkodhattak. De a képviselőház nem zárkózhatik el annak megismerése elől sem, hogy a császári kor­má­n­y ezen alkudozások folytatásában folytonos balered­mények után jóval túlment a megengedett határokon, és majdnem kimeríthetlen elnézése által lényegesen hozzájárult az ellenzék köve­telései felbátorításához, a törvény minden jogi­államban megtámadhatlan tekintélyének aláásá­­sához és még az alkotmány tételének is meg­­rendítéséhez. Azon megvetéssel szemben, mely Csehország­ban a kormány folytonos hátrálása folytán az állam alaptörvényei iránt mindinkább lábra ka­pott, a szellemi haladást és az anyagi jóllétet egy iránt érdeklő alkotmányszerű törvények kíméletlen keresztülvitele, valamint a min­den nemzetiségű és vallású polgárok egyen­lő törvényes védelmének fen­tartása a kor­mány első és legsürgősb feladatának mutat­kozik, mely az egyenes választások kénysze­rű elrendelése által még korán sincs teljesítve, és melynek most a birodalmi képviselet minden egyéb, habár egyformán fontos feladatait meg kell előznie. Mindamellett és a­nélkül, hogy egy félreveze­tett lakosság törvényellenes kihágásait túlbecsül­né a képviselőház, valamint az előbbi ülésszak­ban, úgy jelenleg és mindenkor kész lesz, a már eddig is a fenálló alkotmány fölötti tanácskozásnál bőven tanúsított őszinte békülé­­kenység szellemében lelkiismeretessen megvizs­gálni és beh­atólag tárgyalni minden törvényes javaslatot, mely alkalmas lehet az egyes tarto­mányok óhajait teljesíteni és az alkotmánynak általános tényleges elismerését békés úton ered­ményezni, a­nélkül, hogy a birodalom szükséges parlamentáris egységét vagy a királyságok és tartományok alkotm­ányszerű önállását­ veszé­lyeztetné. A képviselőháznak azonban ki kell fejeznie azon várakozását, hogy a kormány előterjeszté­sei tárgyává az alkotmány azon változtatásait is teendi, melyek a képviselőháznak a tarto­mánygyűlések választásától több évi tapasztalat által elodázhatlan szükséggé vált megszabadítá­sát czélozzák. Szintúgy azt hiszi a képviselőház, hogy a tar­tományi autonómia netáni bővítésének a reichs­­rathválasztások szabadelvű reformjától való el­­választhatlansága mellett, mely a f. évi ápril 28-ai körsürgönyben a kormány programmja gyanánt állíttatott fel, annál inkább meg kell maradni, mivel jelenleg nemcsak a birodalom keleti országainak egységes alakulása, hanem a szomszéd német tartományok közelálló szövetség állami egysé­gesítése Ausztriára nézve minden királyságok és tartományok erő­teljes és összefoglaló központi kép­viseletét sürgős szükséggé teszi. Megelégedéssel üdvözli a képviselőház a szent­székkel fennállott egyezmény végre bekövetke­zett felbontását és bizton reméli, hogy az ezen alkalomból bejelentett kormányjavaslatok is a concordatum teljes megszüntetése czéljából a leggyorsabban és az állami alaptörvények szel­lemében fognak megtétezni. A képviselőház ernyedetlen kitartással fog minden javaslat fölött tanácskozni, és ezen ház utóbbi feloszlatásának egyik legkárosabb követ­kezménye gyanánt fájlalja azt, hogy azon fára­­dalmas és kiterjedt munkálatok, melyek a tör­vényhozás említett tévein a múlt ülésszakban majdnem befejeztettek, ha nem is egészen el­vesztek, mégis évekre elhalasztottak. A javaslat azután a képviselőház készségét fejezi ki az adóreform és népoktatás iránti kor­mányjavaslatokat tárgyalás alá venni, és így folytatja . A képviselőház azonban csak akkor várhat tevékenységétől kielégítő sikert, ha a császári kormányt is azon kötelességszerű és kitartó tö­rekvés lelkesítendi, hogy ne csak az alkotmány formáit tisztelje, hanem inkább annak tartalmát és szellemét őszinte odaadással és tántoríthatlan tett .erővel kivétel nélkül érvényesítse. A jelen kormány eddigi államjogi eljárásában azonban a képviselőház legnagyobb sajnálatára épenséggel nem lát biztosíté­kot rendezett és biztosított alkotmányszerű á­l­l­a­po­t­o­k vég­leges helyreállítása iránt. Ha már a rendkívüli parlamentáris események melyek alatt a jelenlegi császári kormány létre­jött, az alkotmányhű lakosságban nem kelthet­tek bizalmat, úgy azóta az alkotmány híveinél atalán azon ítélet képződött, hogy a jelen kor­mány politikai actiója sikeretlen kísérletek sorát mutatja, melyek még csekély elő­­relátás feltételezése mellett is az alkotmány szelleme elle­ni súlyos hibákal jelölendők meg. Az alkotmányt ellenző pártokkal békés meg­egyezésre való minden hajlandóság mellett, a jogilag és tény­leg alapos kívánalmak teljesíté­sére való minden készség mellett azonban a bi­rodalom zászlajának mindenkor erősen és sza­badon kell lobognia a tartományok színei fölött, mindenek előtt a Felséged által szentesített bi­rodalmi alkotmánynak szentnek és sérthetetlen­­kell lennie minden néptörzs előtt, az állam alap­törvényeinek nem csak az adott jogok körében, hanem az előszabott kötelmek terén is mint min­den egyéb államtörvénynek hajthatlanul és ha­tározottan keresztül kell vitetnie. Akkor, reméljük, nincs messze azon idő, melyben e birodalom minden népei azon haza­fias meggyőződésben fognak találkozni és egye­sülni, hogy osztrák hazájuk és szabadelvű alkot­mányuk bármely másnál több tért és alapot nyújt nekik átalános jogvédelem, nemzeti egyen­jogúság és szabad haladás számára. Még nincs veszve Ausztriára egy állam legna­gyobb kincse, népeinek hazafisága, csak komo­lyan és határozottan ki kell tartani a szabadság lobogója alatt és minden koronák fölött magas­ra tartani az osztrák császári koronát , így az osztrák képviselőház is, melyben min­den szív a szeretett hazáért, az örökös uralko­dóért ver, szilárd bizalommal számít Felséged császári védelme és utalmára a birodalom drága kincse, az alkotmány számára ! Isten óvja Ausztriát! Ist­en áldja és tartsa Felségedet! Ígéretünkhöz képest közöljük a birodalmi ta­nács urak házának tegnapi üléséből a válaszfel­irati vita főbb mozzanatait. Petrino miniszter a felirat 4—10 pontjáról mondja el a kormány nézeteit. Látható mozga­lom keletkezik az elnök azon nyilatkozatára, hogy a földművelési miniszter úré a szó. A bal­oldal feltűnő izgatottsággal várja a gyűlölt férfiú szavait. Schmerling, Auersperg és Hartig exclas urak felugranak s élénken beszélgetnek. Végre a miniszter így kezdi beszédét: „Ez az el­s­ő al­kalom, hogy szót kérni van szerencsém (Hosszas megszakítás, kiáltások balról: ez az utolsó alka­lom,hosszas nyugtalanság.) Petrino azután magá­ra tér át s azt mondja,hogy különbséget kell közze tenni, mint képviselő s mint a korona tanácsosa közt, s mint ilyen nem érdemli a tanúsított el­lenszenvet. Áttér azután a felirati javaslatra. A legfőbb vádpontja az, hogy a minisztérium az országgyűléseket feloszlatá. Ez igen eredeti vád. A kormány a kiegyezés végett írta ki az új vá­lasztásokat. Talán az előbb kormányon volt párt perkorrestálja ezen egészen alkotmányos eljá­rást. De ha a felsőház is ily pártszempontból ítéli meg a dolgot, félreismeri hivatását. A jelen kormány alkotmányosan felelős, de csak a ko­ronától függ a képviselőtestületek feloszlatása, vagy új minisztérium kinevezése, s így a mos­tani minisztérium ellen hangoztatott rászólás is a korona ellen irányul (Odó) s a kormány köte­lessége ezt visszautasítani. A javaslat 4. pontja igen aggasztó kifejezést tartalmaz. Azt mondja, hogy Ausztria népeinek kiegyezése az alkotmány alapján lehetetlen. Ez az alkotmányosságot lehetetlennek jelenti ki Ausztriában. A kormány csak alkotmányos esz­közöket alkalmazhat, de ezek — például az egyenes választások Csehországban — az alkot­mány­pártnak nem sok hasznot hoznak. Alkot­mányellenes eszközöket használjon e czél eléré­sére ? Alkotmányos kényszerről szólanak a kor­mány ellenségei s a sajtószabadság korlátozásá­ról. De a kormány, daczára, hogy sokat szenved a sajtótól, ily valamire nem is gondol. „A felirat — mondja végül a miniszter — hadüzenet mindazok ellen, kik ama párt dogmáit vakon el­fogadni nem akarják, melyhez a ház többsége tartozik. De a­ki hadüzenetet bocsát ki, annak vezérekkel kell birnia, hadsereg álljon mögötte, s sikerre számíthasson. A népek azonban nem állanak e p­árt mögött, s a siker már egyszer nem kedvezett neki. Itt sokat szólottak a coali­­tionans minisztérium ellen; azt hiszem, hogy csak ily minisztériumok kormányozhatják Ausz­triát.“ — A többi beszédek semmi lényegesbet nem tartalmaznak, — s az ülés eredménye : a többségi felirati javaslat elfogadása­, s i­g­y bizalmatlansági szavazat a kormány ellenében már tudva van. Francziaország katonai helyzete. A por­osz hivatalos „Star“ következő czikket hoz : Francziaország jelen katonai helyzetének megítélésekor főleg következő három pont jó tekintetbe : a jelenleg rendelkezésre álló regulá­ris és irreguláris csapatok száma, a német sere­gek által megszállt terület terjedelme, azon véd­erő körülbelüli becslése, melyet Francziaország a még meg nem szállt területeken szervezni képes. Bármily eltérők is az iratok a franczia hadse­regek számáról a háború kitörésekor, feltehető, hogy az 400—450,000 emberből állt. Ezek kö­zül 123,700 ember october elejéig, 10,000 annak folyamában és 150,000 ember Metzben, tehát összesen 284,000 ember, a sebesültek és bete­gekkel 340,000 ember került német fogságba. Jelenleg tehát a franczia hadseregből mintegy 100,000 van még franczia területen. A 20—30 ezer ember a várakban, továbbá mintegy 70,000 rendes katona Párisban és a Loire hadseregnél, — ezek a franczia hadsereg maradványai, me­lyet Napóleon császár Sadowa óta Niel és Leboeuf tábornagyok által szerveztetett Porosz­­ország ellen. Csak egy pillantás a térképre, s látni fogjuk, hogy Francziaország negyedrészénél több van a németek által megszállva, s így erős ellenállás szervezésénél figyelembe nem jöhet. Eltekintve attól, hogy Páris az ország fővárosa és fő fegy­vertára, a németek által teljesen körül van véve, ezek előretolt hadtesteket küldöttek minden ol­­­dalra, s főleg délre, s igy az ország egy negyed­részének többje van kezeikben. De fontosabb a területi nagyságnál az, hogy épen ez országré­­szek,iparuk gazdagsága és terményeiknek jósága valamint lakosaik vitézsége, s az itt fekvő kato­nai intézetek sokasága folytán nagy befolyással vannak az ország további ellenállására. Metz bu­kásával — mivel Páris is cernirozva van — azt mondhatni, hogy Francziaország a Loireig és Rhoneig német birtokba került. Strassbourg­­gal és Metztzel az ország legfontosabb fegyver­helyei jutottak német kézbe, oly várak, melyek­ben mindenféle fegyvertárak, ágyúöntödék és lőporgyárak, tüzérmű­helyek s mindennemű de­póik voltak, s bőven el voltak látva mindenne­mű készlethalmazzal. A nevezett két váron kí­vül Toul, Marsai, Vitry, Sedan, Soissons, Laou, Schlettstadt, Verdun, Neu-Breisach már elesett, míg a többi fegyvergyárakkal, fegyvertárakkal, ágyúöntödékkel és más technikai intézetekkel ellátott helyek vagy szinte corniroztatnak, vagy el vannak zárva a többi országrészektől, mint az ágyúöntödék Douayban és Bourgesban, fegy­vergyárak Metzig, Klingenthal, Charleville és Maubeugeban stb., melyek Francziaország el­lenállási képességénél figyelembe nem jöhetnek. Ezek daczára Francziaország jelen fetei még­is a háború folytatását határozák el. E czélra Trochu tábornok a legfeltétlenebb meghatalma­zásokkal van ellátva Párisban, míg az ország többi vidéki négy főparancsnokságra osztottak, melyekben az ellenállást katonailag szervezni Bourbaki, Fiéreck, Polhés és Cambriels — fő­hadiszállásuk Lille, Mons, Bourges és Besangon városokban —­ bízattak meg. E négy katonai kerületből függetlenül létezik továbbá a lyoni hadsereg Walsin-Eszterházy tábornok alatt, a Loire-hadsereg Aurelles de Paladine tábornok alatt, valamint a Garibaldi által szervezendő szabadcsapatok. Katonailag szervezett és fe­gyelmezett ezred azonban jelenleg csak kevés van; az összes szervezett csapatok a követke­zők: Párisban ama rendes csapatokhoz, me­lyek a franczia hadsereg maradványát képezik, amaz irreguláris csapatok számítandók, melyek szervezését már augusztus és septemberben megkezdették. Mily nagy a Párisban levő sereg száma, nem tudjuk, de egy 2 milliónyi lakossal bíró városban 300,000 fegyverest előállítani le­het, de csak kis részük lesz katonailag szervez­ve és fegyelmezve. A fővárostól délre a Loirenél és Lyonban alakult hadsereg, ez utóbbi még szervezte­­tése közben Etwalnál majdnem egészen meg­­semmisíttetett. Jelenleg az ország közepén és délen alakul két uj hadsereg. Az egyik Bour­gesban, a másik Besancon erődített táborában. Északon Bourbaki iparkodik a köztársaság el­lenállását szervezni s Lillében alakit új hadtes­tet, a Bretagneban Keratry gyűjt csapatokat, nyugaton le Monsban Fiéreck tábornok szervez egy hadtestet. Ezek ama csalódások, melyekben a kormány a franczia népet ringatni iparkodik, midőn meg­vonják tőle amaz igazságot, hogy hadseregeket rögtönözni nem lehet, hogy harczképes hadse­reget, mely az ország szívéig előnyomult önér­zetes ellenséggel megküzdeni képes lenne, egy hó alatt alkotni nem lehet. Az ily hadsereghez igen begyakorolt gyalogságból begyakorolt lo­vasság, tüzér- és mérnökkar stb. szükséges. Mindezt alig lehet tíz év alatt alkotni. Eddig a hivatalos lap. A­mint látszik nem csak Párisban, hanem Berlinben is csalódások­ban ringatják magukat az emberek! Különfélék. Pest, november 18. (A fővárosi közmunkatanács) teg­nap előtt ülést tartott Tisza Lajos elnöklete alatt. A fontosabb tárgyak ezek voltak. Elnök beje­lenti, hogy Reitter F. a műszaki osztály vezető­­je lemondott a közlekedési ministeriumban brit állomásáról s most véglegesen a közmunkata­nácsnak szenteli idejét. A budai Koronás féle ház az alagútnak Krisztina városi nyílása mellett rövid időn leromboltatni határoztatik. A köz­munkatanács tárgyalás alá veszi a városligeti boulevardra vonatkozó exposét és a miniszté­riumhoz felterjeszteni határozza. Több rendbeli építési engedély elintézése után, tárgyalás alá vétetik a pesti korcsolya-egylet kérelme a vá­rosligetben felállítandó csarnok iránt. E csarnok

Next