Pesti Napló, 1871. április (22. évfolyam, 76-100. szám)

1871-04-01 / 76. szám

ki a halálbüntetés eltörlése mellett írandó leg­jobb pályaműre. Mancini párbeszédével az ün­nepély végét érte. Rómából oly értelmű hírek érkeznek, hogy a Vatikánban végre belátni kezdik, hogy idegen közbenjárásra többé nem szabad számíta­­niuk. Antonelli Európa valamennyi udva­rainál tudakozódott, nem adnának-e a pá­pának menhelyet, de Anglia kivételével minde­­n­nen meglehetős hidegen kitérőleg válaszoltak. Csak Anglia nyilatkozott késznek a pápának Máltában székhelyet adni. Ily körülmények kö­zött a pápa teljesen felhagyott azon szándékkal, hogy elmegy Romából. Végül azonban még egy hírt, melyért azon­ban a „Gazeta di Torino“-ra hárítom a felelős­séget. Szerinte ugyanis Victor Emanuel el volna határozva Rómába való bevonulása után lemon­dani trónjáról s a magánéletbe vonulni vissza. ORSZÁGGYŰLÉS. A képviselőház ülése mart. 31 én. (Folytatás esti lapunkhoz.) (Kérvények. Ivánka Imre póttörvényjavaslatot nyújt be az úrbéri örökváltságok orsz. kárpótlásáról szóló 1868. XXX. t. cz.-hez. A brassói gör. román ügy tárgyalása, a községi törvényjavaslat vég megszava­zása. Simonyi Ernő hat. javaslata a közlekedési háló­zat kiegészítése tárgyában. Irányi Dániel, hat. javas­lata a hivataloknak pályázat által leendő betöltése tárgyában. Halász Boldizsár hat. javaslata a vadászati törvényjavaslat tárgyában. Az úrbéri birtokviszonyok rendezéséről szóló tvjavaslat tárgyalása.) Elnök: Somssich Pál. Jegyzők : Széll, Ivacskovics, Jámbor, Majláth. A kormány részéről jelen vannak: Kerkapoly, Pauter, Horvát, Gorove, Tóth. Tudósításunkat esti lapunkban Simonyi Ernő határozati javaslatánál fejeztük be. Simonyi Ernő határozati javaslata oda ter­jed ki, hogy egy országos bizottság küldessék ki, mely a kormánynyal és a közlekedési minisz­terrel együtt, tekintettel a már engedélyezett vasutakra, állam- és országutakra, úgy mint vízi munkákra és csatornákra, készítsen egy tér­képes kimutatást azon vas- és közutakra és vízi munkákra nézve, melyeknek létrehozása közle­kedési eszközeink hálózatainak kiegészítésére országos szempontból szükséges. E bizottság­ba, melynek ülései nyilvánosak, a felsőház 4, a képviselőház 8 tagot választ. Indítványozó e határozati ja­vaslatot hosszasab­ban indokolja. Közlekedési eszközeink előállí­tása 3 különböző ágazatra oszlik: a vasutak, kő­­utak építésére s a folyók szabályozására, illető­leg a csatornák építésére. Különös fontossággal bír a csatornák építése és a folyók szabályozása, mert ezek, mint közle­kedési eszközök, legolcsóbbak. Nagyfontosságú kérdés a Dunának szabályozása, mert ez világ­kereskedelmi érdekkel bír. Erre nézve szakér­tők meghallgatása és az ügynek tanulmányozása lenne szükséges, mit legczélszerűbben országos bizottság eszközölhet. Nagyfontossággal bírnak a vasutak is. Vas­­utaink kiépítésében határozott terv nem követ­tetek. Először is 1967-ben a minisztérium a képvise­­lőháznak egy vasúthálózati tervet terjesztetett elő s ezen terv elfogadás végett közöltetek a tör­vényhatóságokkal is, ezek megtették rá észre­vételeiket , de azután a terv terv maradt, és mind a törvényhatóságoknál, mind a miniszté­riumnál elveszett, többé előtérbe sem jött, és csak annak indokolásául szolgált, hogy akkor azon kölcsön felvételére felhatalmazást nyerjen a minisztérium a háztól, melyet azon év elején Parisban felvett. Ha lett volna a törvényhozásnak némi meg­állapítása, ez fogott volna történni. De a tör­vényhozás bizonyos megállapítást hiában sürge­tett a kormánytól. Vasutaink nagy része vagy épülőfélben van, vagy már meg van szavazva, azonban ámbár vasutaink hálózata igen terje­delmes, kiegészítettnek nem tekinthető. Alig van vasút, mely az országból kivezet. Épít­tettünk vasutakat magunk magunknak és igye­keztünk reá, hogy mindenkinek jusson vasút. (Derültség), hanem ezen vasutak sehova nem vezetnek, nemzetgazdasági szempontból pedig ezért csak akkor érünk, hogyha ezen vasutakat országos szempontból egészítjük ki, hogy ha ezen vasutaknak össszeköttetését a külfölddel biztosítjuk. Hasonlóan áll a kőutak ügy­e, melyek között a vicinális utak egészen elhanyagoltattak. Ezen is csak tervszerű eljárás segít­het és miután in­dítványa ilyenre czéloz, ajánljja azt elfogadásra. (Helyeslés balfelől.) Gorove István közi­ miniszter: Elmondja rö­viden észrevételeit azon indítványra, mely a mai tanácskozás alapjait képezi. (Halljuk!) Mielőtt magára az érdemre nézve észrevéte­leit előadná, figyelmezteti a házat és az indítvá­nyozót, hogy e részben már némi előzmények alkottattak, a­melyeket a háznak akkor, mikor tekintetben határozni fog, figyelembe kell venni. Különösen az indítvány 3-dik részére vonatko­zólag, a­mely azt mondja, hogy országos bizott­ság által javaslat készíttessék az országos közlekedési közutakra, vagy jobban mond­va köutakra, vízutakra és vasutakra néz­ve követendő eljárás iránt; figyelmezteti a házat, hogy a köutakra nézve a ház már a múlt budgettárgyalás alkalmával egy határo­zatot hozott; elhatározta a közlekedési minisz­térium, utasíttassék az úthálózatra nézve a jövő ülésszak, vagyis a jövő budget tárgyalásakor egy határozati tervezetet nyújtson be. Ezen ha­tározat megalkotva lévén, a közlekedési minisz­térium igyekezni fog ezen határozatnak eleget tenni. A­mi illeti határozati javaslatának többi ré­­szeit, következő észéevételei vannak irányában. Ezen határozati javaslat kivitele legnagyobb akadályra talál a vízi közlekedési eszközökre nézve. Kívántatik az, hogy ezen vízi utakra nézve és általában a folyam szabályozásra nézve esz­közöltessék egy teljes tökéletes mérnöki felvé­tel, a mérnöki munkálatban tétessenek meg a kiszámítások, és a kiszámítások alapján terjesz­tessék elő az enquette-bizottságnak, vagy az országgyűlésnek azon költségvetés, mely egy ily folyam szabályozását tárgyazza. Figyelmezteti az indítványozó urat, hogy mily roppant nehézséggel jár egy folyam kölségveté­­sének készítése, ha azt mind­ennek megelőzni kell. A Dunaszabályozásra nézve mondhatni 30 és több éven keresztül történtek munkálatok, mely munkálatok eredménye az, hogy csak egyik részének Pozsonytól Győrig való szabályozása 36.000.000 frtba fogna kerülni, ily felvétel a Duna alsó részére nézve is történt a 20-as évek­ben. Meg fogja engedni a t. képv. ur, hogy a tudomány mai állapotában az ezelőtt 50 évvel készült tervek ma már majdnem használhatatla­­nok, használhatatlanok nemcsak technikai tekin­tetben, hanem financiális tekintetben is, miért ? azért, mert az akkori kiszámítás a mostani pénz­értékeknek tökéletesen nem felel meg, mert általában minden munka sokkal drágább, mint akkor volt. Ez tehát szintén használhatatlan; egy ily munkálatnak az al-dunai hajózási akadá­lyok elhárításának szükségét a minisztérium tel­jes készséggel vallotta be, sőt szónok egyéni meggyőződésétől vezéreltetve kijelenti azt, hogy a Duna szabályozásánál legszükségesebb, legfontosabb s mielőbb létrehozandó munkálat­nak tartja, a vaskapunál levő hajózási akadá­lyok elhárítását. A törvényhozás most nézeteinek megfelelőleg egy pár folyamnak szabályozását, illetőleg az al-Dunának hajózhatóvá tételét elhatározta és a kormány ennek keresztülvitelén fáradozik; ilyen a Vágh folyó szabályozása, ilyen a Sza­mos és legközelebbről ilyenné válik a Bega és Temes és Garam vizeinek szabályozása. Ezek előmunkálatai több időt igényelnek,­­mert ma már a tudomány, a theória maga is többet kí­ván, mint kívánt azelőtt, és magának a tervek­nek meghatározása is sok­kal szigorúbb és pon­tosabb, mint volt évek előtt. , Az indítványozó­­által tervezett r­enquete­ co­­missio, mely természeténél fogva is sokkal ne­hezebben mozog, mint például a végrehajtási hatalom közegei, össze fog ülni és el fogja hatá­rozni, hogy ennyi meg ennyi folyónak szabá­lyozása szükséges, s ennek eszközlése a kor­mány kötelességévé tétetvén, ez megbízza e tekintetben az illető mérnököket a tervek elké­szítésével, a szakbizottság pedig várni fog, míg ezen mérnöki munkálatok teljesíttetni fognak, hogy aztán az országgyűlésnek véleményét elő­terjeszthesse. A vasutakra nézve Simonyi szintén igyeke­zett indítványát motiválni. Szónok bizonyosan állíthatja, hogy maga a comissió sem fogja jobban eltalálni azt, hogy melyik a legjobb vas­úti rendszer akár technikai akár financziális tekintetben, mit az országnak már most aján­lani képes lenne. Ennek érzetében micsoda né­zet vezérelheti már most a törvényhozást? Ve­zérli azon helyes nézet, mely egy hozott határo­zatánál már érvényre is emeltetett, hogy t. i. minden egyes vasút kérdése előbb a kormány által tanulmányoztassék, az iráni előterjesztés tétessék a törvényhozásnak, mielőtt a felett ha­tározzon. Szónok kétségbe vonja, hogy akár a közleke­dési minisztérium mint a végrehajtó hatalom egyik orgánuma, akár egy ily­en qyere, bizottság az összes közlekedési rendszerre nézve, ma már oly rendszert tudjon a képviselőháznak aján­lani, melyet nyugodtan és habozás nélkül el­tagadhasson. Ezután Simonyi többi ellenvetéseire válaszol­va, azzal végzi beszédét, hogy kéri a házat, mi­szerint a képviselőház a budget tárgyalása al­kalmával hozott azon határozatnál maradva, ezen hat határozati javaslatot, mint a­melynek practicus kivitelét úgy sem látja lehetőnek, ne fogadja el. (Helyeslés jobbról.) Simonyi Ernő végszóval élve, ajánlja hat. javaslatát. A többség nem fogadja el. Következik a napirend második tárgya. Irányi hat. javaslatának felvétele vagy fel nem vétele. Iványi Dániel rövid indokolás után ajánlja következő hat­ javaslatát. „Tekintve egyrészről, hogy az államnak mi­nél képzettebb és megbízhatóbb tisztviselőkre van szüksége, és hogy az alkalmazásnál a legki­tűnőbb és érdemesebbeket illeti az elsőség, mi pályázat útján érhető el legczélszerűbben; tekintve azonban másrészről, hogy némely főleg magasabb hivataloknál a jó ügyvezetés és felelősség lényeges feltételét a főnök különös személyes bizodalma képezi s azért ezeknek be­töltésénél a minisztert ily korlátok közé szoríta­ni nem lehet. Utasítsa a képviselőház a minisztériumot, hogy törvényjavaslatot készítsen, mely szerint az államtitkári, miniszteri tanácsosi és ezekkel egyrangú, valamint az elnöki titkári állomások kivételével minden rendszeresített államhivatal előre meghatározott vizsgálat és bizonyítványok alapján az illető miniszter által kinevezett bi­zottmány előtt tartandó pályázat útján töltessék be, fenmaradván a miniszternek a jog, mely szerint az ajánlottak közül szabadon választ­hasson.“ Elnök fölteszi a kérdést, kívánja-e a ház ezen indítványt napirendre tűzni ? A többség ki nem vehető. A jegyzők meg­számlálják a szavazatokat, 68 nem akarja a föl­vételt, 71 akarja. E szerint a többség a napi­rendre tűzés mellett van. A hat­ javaslat hús­­vét utánra tűzetik napirendre. Következik Halász Boldizsár következő hat. javaslata : „Hogy a vadászati törvényjavaslat nem csak azért, hogy a hűbéri viszonyokra vonatkozók közt legelőször mutattatott be, hanem mivel ha­logatása veszélylyel jár — első­sorban tárgyal­­tassék.“ A ház e határozati javaslatot vita nélkül el­fogadja. Következik­ az úrbéri törvények tár­gyalása. Huszár Imre központi előadó. A központi bizottság e tvjavaslatot általánosságban elfo­gadta, a czimet akként változtatta meg: a­z 1848. IX. t. sz. által megszüntetett úr­béri kapcsolatból fenmaradt j­o­g- és birtokviszonyok rendezéséről. Mindazáltal az eredeti törv. javaslatnak öko­nómiájára, külalakjára és beosztására nézve a közp. bizottság több változtatásokat látott szük­ségeseknek, melyekhez az igazságügyminiszter úr is hozzájárult, és ennélfogva ezen törv. ja­vaslat némileg megváltozott alakban kerül a t. ház elé. Ajánlja a javaslatnak általánosságban elfogadását. A javaslat általánosságban vita nélkül elfo­­gadtatik. Következik a részletes tárgyalás. Az 1. §. Így szól: I. Fejezet. Általános határozatok. 1. §. Úrbéri földbirtokoknak azon telkek te­kintendők, a melyek az úrbéri táblákba, mint az úrbéri jobbágy- és úrbéri zsellértelkek állomá­nya iktatvák be, vagy későbbi időben úrbéri tartozások szakadatlan megvétele által ilyenek­nek ismertettek, — akár voltak ezek úrbéri, akár úrbért pótló szerződési bánás alá vetve. Kiss János az 1. §. végéhez következő hozzá­adást indítványoz : „vagy a földesúr által kár­pótlás végett felterjesztettek és kárpótoltattak.“ Horvát Boldizsár igazságü­gyminiszter és a központi előadó ezen módosítást nem fogadhat­ják el, minek folytán az elvettetik. Elfogadtatnak ezután a 2., 3., 4. §§-ok. 2. §. Az úrbéri kapcsolatnak az 1848-diki tör­vények által tett megszüntetése következtében, a volt jobbágyok a kezükön levő úrbéri földbir­tokban (úrbéri jobbágy- és úrbéri zsellértelkek) teljes tulajdoni , szabad rendelkezési joggal birnak. 3. §. Az úrbéri telkekkel a volt úrbéresek tu­lajdonává válnak a már törvényesen elkülönzött vagy jövendőben törvényes után elkülönzendő legelők, nemkülönben azon erdők és nádasok is, melyek az úrbéri faizás és nádlás fejében a volt úrbéreseknek az úrbéri telkek után illetmény­képen adattak vagy adatni fognak. 4. §. Az úrbéri jobbágy és úrbéri zsellértelkek állományának törvényes mértéke,az eddigi úrbé­ri törvények által meg lévén állapítva, ez szolgá­­land minden urbéri tárgyalásnál zsinórmértékül. Az 5. §. igy szól: 5. §. Az 1848. IX. törvényczikk által, az úr­béri kapcsolat véglegesen meg lévén szüntetve , az úrbéri kapcsolatból eredő és származtatott következő jogok és kötelezettségek is elenyész­tek : 1) a házatlan úrbéri zsellérek (subinquilini) tartozásai; 2) a pálinka-kazánoktól fizetett díjak, a­men­-­­ nyiben ezek az úrbéri viszonyon alapulnak; 3) az úrbéri telken nyitott boltoktól a bér­szedés joga; 4) a földes urnák azon joga, mely szerint egykori jobbágyának, a tégla-vagy mészége­­tést, a kővágást, agyag- vagy sövény-ásást annak földén megtilthatta, vagy ezen jog gyakorlásá­ért magának szolgáltatást köthetett ki, a­hol ezen jog a jobbágyi kapcsolat megszüntetéséig gyakoroltatott, és ezeken kívül 5) a kizárólagos mészárszéki jog. A még fenálló többi királyi kisebb haszonvé­telek szabályozásáról külön törvények intéz­kednek. Madarász József az 5-ik §. 3 ik pont­jában e szó után „úrbéri telken nyitott bol­toktól“ a következő szavakat kéri hozzá tétet­ni : úgy az úrbéri telkeken épített száraz szél vagy műmalmoktól a bérszedési jog megszűnik. Nehrebeczky Sándor, a malomjog megszün­teté­ét illetőleg az igazságügyi miniszer ur a 1. javaslatot elkészítette; ezen jog tehát ott külön elintézést nyerene. Ez 1836. törvények értelmé­ben a malomjog földesúri regale, a földesúri jo­gok közé számíttatott, és igy nem azok közé, melyek mint az úrbéri birtok után járók meg­szűntek ; szónok azért a módositvány ellen van. Simonyi Ernő: A malomjog nem volt rega­le, hanem épen úgy, mint a boltok nyitása, jus dominate. (Ellentmondás.) Paczolay János czáfolja Simonyit Az 1836. 6. értelmében az őrlési jog földes­úri jog volt. Erre a módosítás elvettetett és a szerkezet el­fogadtatott. A 6. §. igy hangzik : 6. §. A­mennyiben az 1848: XII. törvény­­czikk által a volt földesuraknak biztosított kár­mentesítés még kiszolgáltatva nem volna, a megtérítendő összeg kiszámítása az 1868 dik XXXIII. törvényczikk 5-ik §-ának határozatai, a kifizetés pedig az eddig fennállott szabályok szerint történik. Salamon Lajos kérdést intéz az igazságügy - miniszterhez a kir. kisebb haszonvételek és az italmérési jog tekintetében. Kérdi, van-e e te­kintetben kész javaslata, és­pedig olyan, melyet már a minisztertanács elfogadott volna, hogy azt még ez ülésszak alatt a törvényhozás tár­gyalhassa. Mert míg ezen kérdés meg nem ol­­datik, addig minden más intézkedés félszeg fog maradni. Horvát Boldizsár igazságügyminiszter azt feleli, hogy e tárgyban neki van javaslata, a minisztertanács nem jutott még megállapodásra- Mikor fog ez sikerülni, ezt szónok még nem ké­pes megmondani. De mielőtt a kérdés megoldatnék, kénytelen a pénzügyminiszter statistikai adatokat gyűjteni az iránt, mennyire megy azon kárpótlás, melyet az államnak közvetítése alá kell vennie. Ha ez igen nagyra megy — most két-háromszáz mil­lióra fogna menni,­­ akkor a minisztériumnak egy más módozatról kell gondoskodni. Minden­esetre rajta lesz a kormány a t. házat biztosíta­ni, hogy minél előbb oldassák meg ezen kérdés is, hogy ennek megtörténtével törvényjavaslatot terjeszthessen a ház elé. (Helyeslés.) A §. erre elfogadtatik. Erre következik a II. F­e­j­e­z­e­t. Elfogadtatik észrevétel nélkül a 7., 8. és 9. §. II. Fejezet. Pusztatelkek. 7. §. A puszta telkek (sessiones desertae), azoknak, illetőleg azok jogutódainak tulajdonai, kik e pusztatelkeknek 1848. évi május 1-én bir­tokában voltak. 8. §. Pusztatelkek után, melyekért országos kárpótlás fizettetett, vagy fizettetni fog, az úr­béri legelő és erdő illetőleg nádas-illetmény szintén úgy kiadandó, mint más úrbéri birtok után. 9. §. Pusztatelkek egyes részei, melyek 1848. május 1-je előtt nem úrbéri vagy urbért pótló szerződés szerint, hanem az 1836. IV. t. sz. 14. §-a értelmében a megszállásig viszonszolgáltatás terhe alatt osztattak ki, szintén a birtokosok tu­lajdonai maradnak és a kárpótlás azokért is az átalános úrbéri kárpótlási szabályok szerint aránylag adandó ki. A 10. § így szól : III. Fejezet. F­oglalások. 10. §. Az undéri állománynak a földesúri ma­gán­birtokból vagy a közösekből foglalás által keletkezett minden nagyobbítása, nem különben annak a volt földesuraság által tett foglalásból származó kevesbítése ott, a­hol az úrbéri rende­zés még meg nem történt, vagy a közösség a legelőre, erdőre vagy nádasra nézve a volt föl­­desúr s a volt úrbéresek közt még fennáll, az eddigi törvények szerint ítélendő meg, azonban a következő korlátos közt: a) az 1820. évi január 1-ig fennállott békés birtok se egyik se másik részről meg nem tá­madható ; b) az 1820. évi január 1-je óta 1859-ik év végéig történt foglalások iránti kereset csak azon esetben érvényesíthető, ha ezen kereset akár külön per utján, akár pedig együttlegesen az úrbéri rendbeszedési, legelő vagy erdőkülön­­zési perek, már 1859-ik év deczember 31 ikéig megindittatott; c) mind az 1859 dik év végéig tett foglalá­sok iránti kereset, a­mennyiben ennek az a) és b) pontok értelmében helye van, — mind pe­dig az 1859-dik évi deczember 31-ike óta tör­tént újabb foglalásokra vonatkozó kereset ösz­­szefoglalandó a már folyamatban levő úrbéri rendbeszedési s illetőleg a legelő - vagy erdő­­elkülönzési perrel, a­mennyiben ez utóbbi már megindittatott vagy ezentúl a jelen törvény alapján fogna megindíttatni, s ezzel együttlege­sen jön tárgyalás és bírói eldöntés alá. A c) pontnál Tisza Kálmán az eddig köve­tett bírói praxis iránt bővebb felvilágosítást kí­vánván kapni, kéri e pontot holnapra halasztani. Horvát Boldizsár is a holnapra halasztás mel­lett van, miután most a kívánt felvilágosítást nem tudná megadni. Erre e­z­ elhalasztatott. Erre elfogadtatnak a 11., 12., 13., 14. §§-ok. 11. §. A mint az úrbéri rendbeszedés végbe­ment s a volt földesur s a volt úrbéresek közt a közösség a legelőre, erdőre s nádasra nézve megszűnt, a foglalások iránti kereset, a ma­gánjogi törvények hatálya alá esik. 12. §. A jelen törvény 10. §-ában érintett, és a volt jobbágyoknál maradt foglalások se a maradványföldek, se az irtások közé nem so­­rozhatók, és azok után legelő vagy erdőillet­mény nem jár. 13. §. A 10. §-ban megtámad­atlanoknak ki­mondott foglalásokért semminemű kárpótlás nem jár. IV. Fejezet. Maradványföldek. 14. §. Azon földek, a melyeket a volt jobbá­gyok az úrbér behozatalakor megállapított úr­béri állományok mérvén felül birnak, a meny­nyiben sem foglalásnak, sem irtványnak, sem pusztateleknek, sem bérföldnek (censualis föld) vagy haszonbéri birtoknak nem tekinthetők, s amelyekből az 1848 ik évig fennállott törvé­nyek szerint a volt földesur új telkeket tarto­zott volna alakítani, úrbéri maradvány-földeket képeznek. Ezen földek a volt földesuraknak járandó s a birtokosok által fizetendő kárpótlás mellett a je­len birtokosoknál maradnak, anélkül azonban, hogy e birtoktöbblet a volt jobbágyokat a le­gelő és erdő elkülönzésénél nagyobb legelő- és erdő-illetményre jogosítaná föl, mint a­mennyit az úrbérben megállapított telkeik mérvéhez ké­pest követelhetnek. A 15. §. így szól: 15. §. Zsellértelkek belsőségeinél maradvány felszámításának helye nincs. Ha azonban ily telkekhez úrbéri természetű külső földek is tartoznak , ezek a zsellérek ál­tal megváltandó maradványföldekül tekinten­dők. Madocsányi Pál e­z­et egészen kihagyni kívánja, miután az úrbéri viszonyok ép úgy ál­lanak az úrbéri zsellérekre, mint a telkes gaz­dákra. A 15-ik §. annál inkább kihagyandó, mert 1­ er arról szól, hogy a zsellértelkek belsőségé­nél a maradványföld számításának helye nin­csen. A belsőségnél sehogy sem lehetett a ma­­radványföldeket számítani, mert bár­mennyivel birt belsőségben az úrbéres volt jobbágy, az nem képezhette tárgyát a maradványföldek föl­­számításának, mivel maradványföldet csupán az képezhetett, mivel ő többet birt rétekben és föl­dekben, ha kevesebbet birt belsőségben mint az úrbéri lajstromban ki volt jelölve, kapott boni­­ficatiót, ha többet birt, beszámíttatott neki az illetmény rétekben és földekben. Nehrebeczky Sándor ás Ghyczy Kálmán a 3. meghagyása mellett szólnak. Ez utóbbi módosítást nyújt be, mely szerint hozzátétetni kívánja e szakaszhoz: „Ezek a zsel­lérek által megváltandó maradványföldekül te­kintendők, a mennyiben az úrbéri táblában ki­tett mennyiséget meghaladják. (Helyeslés.) vallásuaknál : Katholikus özvegy összesen 9972, 1000-ből tehát 73, ágostai 753, vagyis 1000-ből 63, helvét hitvallású 711, 1000-ből 68, zsidó 1742, vagyis ezerből csak 44. Tehát az arány meglehetős hullámzása mellett a zsidó vallásúak ismét határozottan kedvezőbb arányt tüntet­nek fel. E pontnál szükséges a nők özvegységi viszo­nyát külön is felmutatni, kiknél az özvegység sokkal többet mondó mozzanat lévén, több ta­nulmányra is ad módot. Számuk a férfi e viszo­nyáénál tetemesen s mindig több, úgy itt is: özvegy nő katholikus 8252, férfi 1720, ágos­tai 562 nő, férfi 191, helvét vallásu 573 nő, férfi 138, zsidó 1342 nő, férfi 400. Tehát a katoliku­soknál majd ötannyi, a zsidóknál majd nagyany­­nyi, az ágostaiaknál három, s a helvét vallá­­suaknál négyannyiak körülbelül az özvegy nők, mint az özvegy férfiak száma. Általános és fő­oka e tüneménynek a nők másodrendüsége az önállóságban, — mig a férfi mindig nősülhet s kérhet nőt, s többnyire ifjúra vágy, — a nő már özvegységében tartózkodó, — egyszersmind a női élet szívósságából is feltételezhető azon na­gyobb szám, melyben az özvegyek fek­ünnek. Az elváltak összes száma 1299—495 férfi 804 nő, az egyes vallásokra­ nézve a katholikusoknál 5 fér­fi 8 nő, az ágostaiaknál 6 férfi 8 nő, a hel­vét vallásuaknál 6 férfi 13 nő, a görög nem egye­sülteknél, — csak is ez aránytalanságért jegy­zem itt meg, — 2 férfi alig, de 12 nő, a zsidók­nál 4 férfi 7 nő jut körülbelöl ezerre. Összeha­sonlítva, következtethetjük tehát, hogy az el­váltak arányát a katholikus valláséval szemben, mely e részben mindenben gátolólag lép fel a mennyire lehet: meglehetősen megközelíti a többi vallások azon engedménye, hogy az elvál­tak ismét házas viszonyba léphetnek. A gör. nem egyesülteknél az arány anomália, — mely­ből következtetést vonni — átalánosat, merész­ség lenne. Ez volna körülbelöl Pest város lakosságának általános rövid átnézete. Műveltségére és életko­ri viszonyaira nézve, foglalkozásában és lakvi­szonyában még sok érdekes van — miről majd alkalmilag. B—a J—s. Várady János, Justh József és Paczelay Madocsányit pártolják. Horvát Boldizsár igazságügyminiszt. Ghiczy módosítványához járul, vagy pedig kéri elfogad­tatni eredeti javaslatát, melynek 1. alineája igy hangzik:„a zsellér telkeknél maradvány felszáml­­tásának helye nincs.“ Mert a maradvány a tel­kes jobbágyoknál mindig a telek competentiájá­­hoz tartozott, igy tehát a jobbágyoknál meg volt határozva, mind a belsőségre, szántóföldek és ré­tekre nézve, ha p. o. a­ki telkes jobbágynak volt beírva és azon osztály szerint járt neki 18 hold és azután kitűnt, hogy 24 hold, a­mi azonfelül maradt, az lett a remanentia. Huszár Imre előadó az eredeti szerkezet el­fogadását javasolja, mely szótöbbséggel el is fo­gadtatok Ghyczy módosításával. Ülés vége 2 órakor. A főrendiház ülése mart. 31. Elnök : Majláth György. Jegyző : Csáky Gyula gróf. Ülés kezdete 11 óra 40 percz. Az 1871. államköltségvetésről szóló szentesi­tett 1. czikk kihirdettetik. A képv.­ház átküldi a községek rendezéséről szóló 1. javaslatot, mely a jogügyi bizottságnak adatik ki, tárgyalása a húsvéti szünet utánra tű­zetik ki. Ülés végződik 12 órakor. KÜLFÖLD. A párisi községi választások. A választás napján a párisi nemzetőrség köz­ponti bizottsága következő kiáltványt tett közzé: „Polgárok! Küldetésünknek vége szakadt, m­i helyet en­gedü­nk az új­on v­ál­as­zto­ttakn­ak, s a rendes megbizottaitaknak. Önök hazafisága és önfeláldozása által támogatva képesek voltunk keresztülvinni a nehéz munkát, melyet önök nevében kezdtünk. Önök erélyes támogatása folytán a solidaritás többé nem csupán képzeleti, a köztársaság meg van mentve. Ha tanácsaink önök elhatározására bírnak némi súlylyal, en­gedjék meg önök, hogy elmondjuk, mit várunk a mai szavazás eredményétől.“ „Polgárok! Ne téveszszék szem elöl, hogy azok fogják önöket legjobban szolgálni, a­kiket önök saját kebelükből választanak, a­kik életet nyernek önök életéből, a­kik egy bajban szen­vednek önökkel. Óvakodjanak a dicsvágyóktól s a szerencsefiaktól; az egyik úgy mint a má­sik csak saját érdekében ad önöknek tanácsot, s mindig nélkülözhetlenebbé akarják magukat tenni. Óvakodjanak a fecsegőktől is, kik tettre nem képesek; ők képesek mindent feláldozni egy beszédnek, a szónoki hatásnak, egy szel­­lemdús szónak.­­ Kerüljék azokat is, a­kiknek a szerencse rendkívül kedvezett, mert ezek rit­kán tekintik a munkást testvérüknek.“ „Keressenek önök őszinte meggyőződésű nép­embereket, kik szilárd elhatározásúak, tevéke­nyek, józan értelműek és ismert becsületességűek legyenek. Adjanak előnyt azoknak, kik nem hajhászszák önök szavazatait. A valódi érdem a szerényé, s a választóknak dolga felkeresni az embereket, nem pedig a jelölteké, hogy ők lép­jenek fel. — Meg vagyunk győződve, hogy ha önök tekintetbe veszik figyelmeztetéseinket, önök valahára inaugurálni fogják a valódi nép­­képviseletet , önök oly megbízottakat találan­­dónak, a kik sohasem fognak önök zsarnokai lenni.“ „A városházán 1871. márt. 25. A bizottság. A vál­aztások eredménye ez volt: Az első kerületben megválasztatott Adam 7292, Rochard 6629 szavazattal, továbbá Malin és Barre. E kerületben Vermier és Jules Miót megbukott. — A második kerületben megválasztatott Bre­­lay, Loiseau-Piuson, Tirard, Cheron. — A har­madik kerületben megválasztatott A. Arnaud 8679 szavazattal, továbbá Demay, Pindy Cle­­ray, Clovis Dupont. — A negyedik kerületben megválasztatott Lefrancais 8905, szavazattal, Arthur Arnould, Clemence, Gerardin, Amouroux. E kerületben Louis Blanc 5322 szavazattal megbukott.­­ Az ötödik kerületben s a hatodik kerületben szintén 5 ismeretlen nagyságot vá­lasztottak meg. A hetedik kerületben megvá­lasztották dr. Por­set, Brunei és Lefevret. A nyolczadik kerületben Arthur Arnauldot kivéve, ismeretleneket választottak. A kilenczedik kerületben Emanuel Ferryt kivéve, ismeretle­neket választottak. A tizedik kerületben Pynt Felix 11813 szavazatot kapott s kívüle még négyet választottak meg. All. kerületben De­­lescluzet 18,379, Assy-t 18,041, Eudes-t 17,392 szavazattal választották meg s ezenkívül még négy tagot. A 12., 14., 17. kerület ismeretlene­ket választott. A 15. kerület egy kivétellel ugyan­azokat választotta, kiket a 7. kerület megválasz­tott. A 16. kerületben Pynt Felix 1332 és Victor Hugo 1274 szavazattal választatott meg. A 18. kerületben Blanqui Vermorel és Pascual Grous­­set, egyenkint 14 ezer szavazatot nyertek. Kivil­­lek e kerületben még négyet választottak meg. A 19. kerületben Delescluzet ismét megválasz­tották 5840 és Jules Miot-t 5520 szavazattal. A 20. kerületben megválasztották Blanquit másod­szor 13,498, Flourenst 13,333 szavazattal. KÜLÖNFÉLÉK: Pest, márt. 31. (Ő felsége a király) tegnap este a ko­­ronaherczeggel Bécsből Meranba utazott. (A svéd királyné), Vilma Friderika, tegnap d. e. 10 órakor meghalt, 43 éves volt s tüdőgyuladásnak esett áldozatául. A királyné 1828-ban született, orániai herczegnő volt, Vil­mos Frigyes, németalföldi herczeg leánya. A svéd-norvég király, XV. Károly, 45 éves, az el­hunyt királynéval 1850-ben kelt egybe, s 1859- ben lépett a svéd trónra. A 21 éves házasságban egy gyermek született, Lujza Jozefin herczegnő, ki jelenleg 20 éves s a dán koronaherczeg neje. (A közös hadügyminiszter­ a magyar királyi s a lajthántúli cs. k. honvédelmi minisz­tériumokkal egyetértőleg a folyó évre nézve a következő községeket helyezte a katonai bér­szabályzat magasabb osztályaiba. Az első osz­tályba tartoznak ezentúl Brünn és Lemberg; a második osztályba Prága, Grácz és Fiume; a harmadik osztályba Liza, Troppau, Marburg, Insbruck és Szombathely; a negyedik osztályba Salzburg, Reichenberg, Teschen, Szolnok és Vu­ko­vácz ; az ötödik osztályba Lajtha melletti Bruck, Pilsen, Jicin, Jaroslav,Pergine, Cormons, Rimaszombat és Iregh; a hatodik osztályba

Next