Pesti Napló, 1871. május (22. évfolyam, 100-124. szám)

1871-05-23 / 118. szám

118, 8?,ál­l. Kedd, május 23. ISTI, 22. évf folyam. Szerkesztési iroda: Ferencziek-tere 7. szám, I. emelet. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiadó­hivatal: Ferencziek-tera 7. szám földszint. A lap anyagi részét illető közle­­mények (előfizetési pénz, kiadás örüli panaszok, hirdetmények) a kiadó­hivatalhoz intézendők. REGGELI KIADÁS. Előfizetési föltételek: Tidékre, postán: ▼*&7 helyben, házhoz hordva. Egész évre ... 22 írt Félévre .... 11 írt. Negyedévra ... 6 , 60 kr. Két hóra .... 3 , 70 kr­ Egy hóra ... 1 , 85 kr Hirdetmények dija: 9 hasábos petitsor egyszeri hir­detésnél 9 ujkr. Bélyegdíj külön 80 ujkr. Nyilttér: 5 hasábos petitsor 25 ujkr. Pest, május 22. A vörös könyv. Pest, máj. 22. Ki külügyi hivatalunk diplomatiai le­velezésének legújabb füzetét azon vára­­kozással veszi kezébe, hogy benne pikáns leleplezéseket, érdekfeszítő újdonságokat talál, minden esetre csalódik. E tekintet­ben a vörös könyv utolsó kiadását elődei messze túlszárnyalták. A tér is, melyre terjed, sokkal szűkebb. A füzet nagyobb felét azon okmányok foglalják el, melyek a londoni conferentiára vonatkoznak, te­hát oly tárgyra, mely a dolgok mostani állása mellett már csak történeti érdeket nyújt. A­mi azonkívül a franczia köztár­saság elismerése, a román kérdés, a ten­­gerjog tárgyában a vöröskönyvben fog­laltatik, részint már előbb is közrebocsá­tott, részint oly aphoristikus formában jelen meg, vagy oly múló érdekű kérdé­seket tárgyal, hogy azok, kik izgalmat okozó leleplezéseket várnak, alig lesznek ez okmányokkal megelégedve. E jelenséget azon tény indokolja, hogy azon rövid idő­közben, mely a delegációk utolsó ülése óta lefolyt, a külpolitika semmi eseményt nem mutathat fel, mely a minisztérium­nak nagyobb tevékenységre alkalmat szol­gáltatott volna. A journalistára nézve, ki minél érdekesebb dobokkal akarna elő­­állani, ez sajnálatos lehet. Az államférfi előtt azonban ez csak örvendetes tanújele annak, hogy a viszonyok ismét a normá­lis korlátok közé térnek, hogy a politikai fejlődést rendkívüli megrendítő esemé­nyek nem zavarják. Mind­a mellett azonban — mint már volt alkalmunk megjegyezni — nem kell hinni, hogy a vöröskönyv épenséggel ér­dektelen. Az ily okmánygyűjtemény ter­mészetéből folyólag első­sorban arra van hivatva, hogy a külügyi működésről való számadás legyen, se végből adatokat kell tartalmaznia, melyek alapján az ellenőr­zés sikeresen legyen gyakorolható. Ez irányban amaz okmányok, melyek a lon­doni conferentiára vonatkoznak, sok je­lentékeny részletet nyújtanak. A mi álláspontunkról mindenekelőtt megelége­déssel kell constatálnunk, hogy a közös kormány, mind londoni képviseletét, mind ama külföldi kormányokat, melyekkel érintkezésbe jött, felvilágosítani igyeke­zett Magyarország amaz érdekei iránt, melyek a pontos és dunai kérdés szeren­csés megoldásához kötték, hogy körjegy­zékeiben és utasításaiban ez érdekeknek hangos kifejezést adott, mint az kivált ama jegyzékekből világlik ki, melyeket Beust gr. Apponyi és Wimpffen grófok­hoz (59. és 63. sz. a.) intézett. Bécsi, prá­gai, sembergi collegáink, kik semmi al­kalmat nem mulasztanak el, hogy a kül­­ügy­érnek majd német, majd lengyel vagy szláv politikát ajánlgassanak, érteni fog­ják eme megelégedésünket, bár ezzel sem­mi separatistikus álláspontra nem állunk, sőt ellenkezőleg azon meggyőződés által vagyunk áthatva, hogy Magyar­or­szág érdekei mindenben, mi a keretet illeti, teljesen azonosak az öszbirodalom érdekeivel. Természetesen más kérdés, várjon és hogyan sikerült ez érdekek érvényesítése ? E tekintetben a vöröskönyv illető fejeze­teiben hanyatlást tapasztalunk. Mily kü­lönbség van ama férfias hang közt, mely az 1870. nov. 29-ki sürgönyt áthatja, hol Beust gróf kijelenti, miszerint kész, szer­ződési kötelezettségéhez hiven, a legszél­sőbb lépésig követni Angliát, s a mártius 13-ai londoni szerződés közt, mely csak­nem orosz diadalnak illik be. De épen azért, mert a conferentia eredményével nem vagyunk megelégedve, igazságosak­nak kell lennünk, és nem szabad olyas­valakit egyedül felelőssé tenni, kit a bal­helyzet vétke egyedül nem terhel. Ha figyelmesen vizsgáljuk ez okmá­nyokat, első pillanatra észreveendjük, hogy a visszavonulás első jeleit oly ha­talom adja, melytől azt legkevésbé vár­ták volna, és bizony nem irigyeljük An­gliától azon érzelmet, melylyel ez okmá­nyokból fel fogja ismerni ama siralmas szerepet, melyet az ő minisztere a pontos­­kérdésben já­tszott. Fájdalom nem csak Anglia az, mely ily keserű csalódásokkal gazdagított , adta ugyan a vissza­vonulás jelét; a bukás azonban csak akkor vált véglegessé, mi­dőn a porta, minden várakozás ellenére, elhagyta zászlaját. Az osztrák-magyar birodalom ily viszonyok közt szomorú ugyan, de nem méltatlan szerepet játszott. Való, engedett a túlha­­talomnak, de csak akkor, midőn ez erőha­talmára támaszkodva daczolni kezdett. Beust grófot folyvást úgy látjuk, mint a­ki az angol kabinetet s a portát ellensze­­gülési erővel kész eltölteni, ismételten figyelmeztet a szerződésbe vezetendő sti­­pulációk kétértelműségére — kapkodik ide-oda, de mindhiába! Ausztria-Magyar­­ország elszigetelve volt, csak Olaszország maradt hive, oly hatalom, melynek szava nem egyensúlyozhatá Anglia félelmét, s a porta vakságát. Óhajtjuk a magunk ér­dekében, hogy Anglia s a porta soha se sajnálja meg e magaviseletét. Nekünk megmarad öntudata annak, hogy megcse­­lekedtük,mit tenni lehetett, a nélkül, hogy oly összeütközést idézzünk elő, melylyel magunk elszigetelten meg nem birkóz­hattunk volna. E szomorú képtől elfordulva, két fény­pontot emelhetünk ki. Első a németor­szági viszonyt illeti. Bár ez sehol sincs egyenest érintve, mégis elég jól utal reá, hogy a közeledési kísérletek nem voltak meddők. Bismarck urnak azon javaslata, hogy a conferentia Pétervárott tartassák, ba­rátsági jelnek nem nevezhető ugyan ,­­ de figyelembe veendő, hogy ez oly időre (nov. 23.) esik, mely a közeledést meg­előzte. Később Németország kevesebb actiót fejt ki, de ekkor úgyis nyakig el volt foglalva saját ügyeivel. Hogy nyilat­kozatai visszataszítók nem voltak, onnan is kitűnik, mert Beust gróf ismételve al­kalmat talál, hogy a berlini cabinet ma­gatartásáról meleg szavakkal emlékezzék, és pedig különösen a dunai kérdésben (78. sz.), mely alkalommal Beust gróf a berlini cabinet magatartásában bizonyíté­kát leli annak, „hogy kölcsönös érdekeink szabad és elfogulatlan megítélése a két birodalom viszonyainak csak legkedve­zőbb kifejlődésére, és azon baráti viszony erősbitésére szolgálhat, mely azokat máris örvendetes és reményteljes módon egye­­siti.“ Látjuk, hogy Beust gróf a berlini cabinettel szemben itt oly hangon beszél, mely semmi nyomát sem árulja el a bo­­szuvágynak vagy bizalmatlankodásnak; szintúgy a román kérdésben erélylyel és buzgalommal követi a berlini ca­binet kezdeményezését. (95. sz.) Ezek jelei, és mindenkép örvendetes jelei a Berlinben is komolyan mutatkozó tö­rekvésnek, hogy Ausztria Magyarország­gal barátságos lábra helyezkedjenek — s hogy viszont Bé­cben mit se mulasz­tanak el ennek lehetővé tételére. A második örvendetes­ kilátás Olasz­ország felé nyílik. A vörös könyv ugyan egészen hallgat azon kérdésről, melyre legközelebb szoktunk gondolni, ha Olaszország szóba jön, t. i. a római kér­désről. Ezen tényt hajlandók vagyunk arra magyarázni, hogy kormányunkra a római kérdés többé már nem is létezik. E nézetünkben megerősít azon barátságos magatartás, melyet a flórenczi cabinet a különleges osztrák-magyar ér­dekek diplomatiai tárgyalása alkalmával tanusított (52. 79. 80. sz.) Úgy számítunk ugyanis, hogy a fló­renczi cabinet semmiesetre sem mutatott volna oly barátságos érzületet, ha gyanú­­oka lett volna arra, miszerint az osztrák­magyar külügyi kormány bármily ellen­séges utógondolatra képes. A két­ cabinet ezen viszonyában legerő­sebb c­áfolata rejlik azon nyugtalanító híreknek, melyeknek terjesztését egy bu­kott osztrák clique irányelvéül tűzte ki, így a vöröskönyv által előidézett ösz­­benyomás tagadhatlanul némi részben megnyugtató, és a monarchia küldolgaira való pillantás némileg fölüdü­het azon gondokból, melyeket bennünk annak tran­­slattán bel­viszonyai keltenek. Pest, május 22. (A határőrvidék rendezése.) Biztos forrásból a­felől értesülünk, hogy a határőrvi­dék polgárosítására vonatkozó rendezkedések­­nek végr­egállapítása Bécsben most történik, s ezek azonnal közzétételnek, a­mint a reichs­­zath képr. háza hozzájárul az urasháza által a hányad-törvényjavaslatban tett módosítások­hoz. A polgárosítás fejedelmi parancsra fog végbemenni s hozzátehetjük, hogy tettleges fő­­foganszositás egy a határőrvidéken felállítandó kir. biztosság által történik, mely a magyar kormány hatósága alatt áll, s a határőrvidék s a magyar kormány között az összekötő kap­csot képezi. Egyszersmind fölemlítjük, hogy a zágrábi országgyűlés összeillése alkalmasint új­ Az új igazságügyminiszter. Pest, május 22. Több lep vasárnapi száma egy a jelen miniszterváltozásra s különösen az üre­sedésbe jött igazságügyminiszteri tárcza új betöltésére vonatkozólag részint vezér­­czikkek, részint rövid közlemények alak­jában igen összevágó jelentéseket hoz, melyek míg egyrészről biztosítanak a fe­lől, hogy az uj igazságügyminiszter már kiszemeltetek, addig más részről egyik rövidebben, másik körülményesen — jel­lemzik az uj igazságügyért és elmondják nézeteiket annak feladatáról, teendőiről. E hírek, a­mennyiben a miniszterség új­bóli betöltését jelzik, igen örvendetesek ; a­mennyiben pedig az uj excellentia fel­adatára és képességi fokozatának kellé­keire vonatkoznak, megvallom, reám leg­alább igen elszomorítólag hatottak. A „Reform“ egy ismert színezetű köz­leményében az új igazságügyi miniszter­nél csak másod­sorban látja szüksé­gesnek a jogi szakképzettséget, s első­sorban a szervezés keresztülvitelére szük­séges tulajdonokat követeli meg , míg a „P. Lloyd“ kijelenti, hogy Ő sem a tu­dományosságra, hanem az új miniszter természettől nyert genialitására fekteti a fősúlyt, mert — úgymond — arra sok ezer birónak egyszerre való kineveztetése vár, tehát kiváló szervezési képességgel kell bírnia; — abban azután mintkét lap egyetért, hogy szilárd jellemnek s füg­getlennek kell lennie. íme mily végtelenül szerény igénye­ket kötnek a leendő új igazságügyminisz­ter személyéhez! Mily könnyű Magyar­­országban az igazságügyi tárczára alkal­mas egyént találni! Mert olyan ember, ki nem bir szakképzettséggel — akárhány van, s a szervezés! ne édes Istenem! hisz nem kell neki feltalálnia a tojásnak he­gyére állitását — Columbus már feltalál­ta ; biróságok, törvényszékek s egyesbiró­­ságok vannak is, voltak is, ezek alakját és lényegét tehát nem kell újból kigon­dolnia ; a keretet is megkészitő elődje, neki tehát a képet kell beleillesztenie; de ne higyye valaki, hogy e kép valami ra­­faeli ecsetet igényel, — dehogy­ oly szo­bafestői munka lesz az, melynél ő a leg­jobb esetben is, segédmunkások vélemé­nyének meghallgatása után, csak a színe­ket határozza meg, a teendők többi részét segédmunkások végzik. Igen, a bírói sze­mélyzet kinevezése, a bíróságok szerve­zése nem kíván a már befejezett előmun­kálatok után egy- ket közönséges jó­zan észnél. Mert azt, hogy az igazságügy­miniszter akár a bíróságokat, akár a kir. ügyészségeket illetőleg valami új, eddig sehol nem hallott, nem látott dolgokat ta­láljon fel és szervezzen, ezt nemcsak nem kívánjuk, de igen szépen meg is köszön­­nek; a szervezés tehát igen szépen hangzik papíron, hanem a gyakorlatban nincs mélyebb jelentősége. Fontos feladat lesz 2 — 3000 biró kinevezése. Ugy de még nem született meg az a miniszter, ki, bármily gazdag élettapasztalással és ter­mészettől nyert genialitással bírjon is, egymagában, mások meghallgatása nél­kül, ennyi hivatalnokot kinevezzen akkér, hogy minden állomásra az oda illő egyént eltalálja, s másrészről nincs az a függet­len, nincs az a részrehajlatlan és gyakor­lati ember, ki mások meghallgatása után eszközölt kinevezéseknél is — ily nagy szám mellett — itt-ott ne tévedjen. Azt pedig, hogy oly férfi, kit fejedelme és a­­ nemzet bizalma ültet valamely kormány- a székbe, öntudatosan alkalmazzon haszna­­vehetlen embereket — a priori feltenni nem lehet, nem szabad!­­ Azon tulajdonok tehát, melyeket a kér­déses közlemények az új igazságügymi­niszternél, mint valami ritka feltételt hang­súlyoznak — egyszerűen üres szavak , s igen sajnálnám Magyarországot, ha egy igazságügyminiszterben más megkívánta­­tóságokat nem keresne, mint az itt jel­zetteket. Én ezt nem képzelhetem , sőt azt hi­szem, azon miniszterelnök, ki pusztán a mondott criterion mellett javaslatba hozott igazságügyi miniszterrel lépne a képvise­lőház elé — ennek élénk rászólásával ta­lálkoznék. Nekem az igazságügyminiszter képes­sége, illetőleg megkívántatóságai tekinte­tében egészen más nézetem van. Hazánk­ban — bár az igazságszolgáltatás emelése és tökéletesítése tárgyában a kormány már eddig is sokat tett — munkássága még mindig az előmunkálatok keretéből ki nem lépett. S ez természetes is. Mert ott, hol a jövő épület helyén csak felhalmozott romokat találunk, előbb eze­ket kell elhordatni, azután ásatjuk az alap­zatokat, emeljük a falakat stb. , de míg a sor a lakások kényelmes bebátorzására kerül, ahhoz idő és költség kell. A jó igazságszolgáltatás útjában állott romok elhordását a kormány már mun­kába vette, sőt már az új épület anyagát is kezdette az épület helyére szállítani, s azon rövid idő alatt, mely rendelkezésére állott — az adott viszonyok közt­i tete­mesen előhaladt munkálataival. Most a megindult munkásság szerve­zője, a tervszerűen intézett előrehaladás szelleme eltávozott, s az építés folytatása más intéző gondjaira bízandó. E válto­zásnál tehát első­sorban nem az lesz a kérdés lényege: hol veszünk ácsot, kő­­mivest stb. hanem az: az új é­p­í­t­ő­m­e­s­­ter lir-e elég képességgel a lé­tező anyag felhasználására, a kész tervek átérzésére s keresz­tülvitelére? Mert hiába a munkás ,­ba nincs miből és mi szerint dolgoznia! Igen­is, az új igazságügyminiszter a visszalépett Horvát Boldizsár terveivel, előmunkálataival, anyaggyűjtésével min­den lépten-nyomon találkozni fog ; az a kérdés: tud-e e nyomon tovább haladni ; tudja-e, akarja-e a megkezdett munkát felhasználni és folytatni? Vagy önállón — eltérve az eddigi tervektől — fog új irányt jelölni, új terveket készíteni? Íme itt van p. o. a polg. perrendtartás, a büntető törvény, az Ügyvédi a közjegy­zői rendtartás stb. részint már kész tör­vényjavaslatai, részint a szakbizottságok bírálata alatt levő tervezetei, ott van a polg. anyagi törvény codificatiojának óriási munkája; az a kérdés : ért-e ezek­hez az új miniszter, képes-e azok irányo­s alapelveit felfogni, megbírálni ? Helye­seknek s így fentartandóknak és bevég­­zendőknek tartja-e ezen előmunkálatokat, illetőleg egyes munkarészeket; vagy pe­dig hazánk és a tudomány szempontjá­ból a választott alapelveket ez eltévesz­­tetteknek s igy elejtendőknek véli-e? Az a kérdés: fog-e az uj miniszter ve­zérelveket kijelölni tudni ott, hol ilyek a megindítandó uj munkáknál megkiván­­tatók lesznek, s képes lesz-e ez elveket az eddig életbeléptetett rendszer elveivel öszhangzásba hozni ? vagy a­hol szük­séges, fog-e új rendszereket alkalmazni tudni? Ezek azon kellékek, melyek meg- vagy nem léte kell hogy döntő legyen az új igazságügyminiszter kiszemelésénél; eze­ket pedig semmi élettapasztalás, semmi természettől nyert genialitás egyma­gában nem nyú­jtja, ezekhez szak­­képzettség, alapos tanultság szük­séges. Régi dolog, hogy az igazságszolgálta­tás a közigazgatásnak mostoha gyerme­ke , de hogy nemcsak financiális tekin­tetben éreztetik ezt vele, hanem annyira ignorálják, miszerint a vezetésével meg­bízott egyénben feltételezett képességek fokozatával is kimutassák azt, hogy mos­toha — ez elszomorító dolog! BOSBACH PÉTER:­ ­­ra elhalasztatik, hogy ez országgyűlésen a ha-­i­­árőrvidék polgárosított részének képviselői is megjelenhessenek. (Az igazságügyminiszteri tárcza­ jelöltjei naponként szaporodnak. Tudvalevő, hogy a miniszterelnök ilynemű elhatározásait a legmélyebb­ titokban tartja, s volt már minisz­teri kinevezés, melyről a miniszter­társak is csak a hivatalos lapból értesültek. Így nem csodálhatni, hogy „beavatott“ körök is e tárgy­ban olykor roszul vannak értesülve, vagy hogy ma két lap Bittó Istvánt nevezi miniszteri jelöltnek, de azon hozzátétellel, hogy­­ a tár­­czával nincs még megkínálva. (A horvát bán) lemondásáról szóló hí­rek, mint hivatalos helyről biztosítanak, telje­sen alaptalanok. (A del­eg­at­ió tagjai), újabb hír sze­rint, csak holnap, kedden fognak ő felsége ál­tal fogadtatatni. Pest, május 22. (A képv.­ház osztályai) mai és tegnapi ülésekben a gömöri iparvasútról szóló javaslatot s a főrendiháznak az úrbéri maradványokról szóló javaslatban tett módosításait tárgyalták. Ez utóbbiakat az osztályok többsége visszauta­­síta. A IV. és IX. osztály holnap, kedden d. e. 10 órakor ülést tart. (A baloldali kör­ tegnap esti (máj. 21-én) értekezletén első­sorban a telepítvénye­­sekre vonatkozó törvényjavaslat kerülvén sző­nyegre, a kör elhatározta azon képviselők illető módosítványát pártolni az osztályokban, kik mint leginkább érdeklettek,ezt illetőleg egy külön értekezleten megállapodásra jutottak. Ez­után a gömöri vasút kérdése kerülvén szőnyeg­re, ennél az értekezlet két nehézséget hangsúlyo­zott; először, hogy az engedélyezett vasút nincs azon szigorú garantiáknak alávetve, melyeket a törvény a vasúti engedélyekre nézve megálla­pít, mi különösen akkor válhatnék hátrányossá, hogy ha a kormány a kiépítést consortiumnak engedné át; másodszor, hogy a bevitelt részben garantírozó sajó- és rimavölgyi birtokosoknak sem ezen módosított beegyezésük nincs bizto­sítva, sem a biztosítékot képező bejegyzések fölmutatva. Végre az első galicziai vasút tárgyal­tatott, melynél az első eredeti megállapodáshoz ragaszkodás, és a kettős síneknek követelése hangsúlyoztatok. (A m.kir. honvédség számára­) az elő- l­éptetési szabályzatnak tervezete — a „Katonai Kány“ szerint — már elkészíttetett és véle­ményadás végett egy bizottságnak adatott át Az előléptetési szabályzat tervezetében a sorban eszközlendő előléptetés és a soron kívüli módo­zat vétetett fel. A tettleges állományban meg­ürült főhadnagyi és századosi helyek betöltésé­nél mindig 2 hely sorban lenne betöltve, egy soron kívül és a negyedik a hadseregből átlépő tiszteknek lenne fentartandó. A megürült törzs­tiszti helyek közt kettő mindig a sorban való előléptetéssel, egy pedig a soron kívülivel lenne betöltendő. A szabadságolt állományban meg­ürült főhadnagyi és századosi helyek közt, há­rom sorban, egy pedig soron kívül lenne betölt­ve. Századosok csakis sorban lennének őrna­­­gyokká kinevezendők. Hogy valakit hadnagy­­gyá lehessen előléptetni béke idején, 1 évi szol­gálati idő kivántatnék, századosi előléptetésre 4 évi alantas tiszti szolgálat, őrnagyira 4 évi szá­zadosi tiszti szolgálat, ezredesire pedig 3 évi törzstiszti szolgálat kivántatnék. A tábornoki tisztségbe való előléptetés rangfokozathoz nem lenne kötve, sorban való előléptetéseknél csakis az őrnagyságra aspiráló századosok köte­lesek bizottság előtt vizsgát letenni. A soron kí­vüli előléptetést mindenkor bizottság előtti vizs­gatétel előzi meg. Háborúban a szolgálati idő kelléke nem kivántatnék. Rendkívüli érdemeket szerzett egyének mind béke, mind háború ide­jén rendkívülien léptethetnek elő. (A magyar koronaörség újraszer­vezésének alapszabályai k­ö­n­­ségei által már jóváhagyattak. A „Kat. Könyv erről a következőket közli: E testület 1872 ik évi január 1-től kezdve a m. kir. államkincstár költségein lesz fentartva és közvetlenül a m. k. honvédelmi minisztérium alá lesz helyezve. Tisz­tek és legénység a honvédség állományából lesznek véve. Ezentúl 50 korona közőr helyett csak 40 lesz. A koronaőrök naponkinti 10 kvnyi pótdíjban lesznek részesítve és ezenkívül az al­tisztek 60 és 30, a közőröknek egy része pedig 20 forintnyi évi jutalmat is kapnak. Az új egyenruha még nem határoztatott meg véglege­sen ; a tervezete egyenruha, vörös magyar nad­rágból, sárga­­ szabású csizmákból, fehér ércz­­pántos, testhez álló zekéből, ó-magyar ércz-sisak­­ból állana; fegyverül ellebárdot és ó-magyar kardot viselne a koronaőrség. ( H­o­n­v­é­d-z­ászlószentelés. ) A kassai honvédker­ületi parancsnokság által kér­dés intéztetvén az iránt: váljon a zászlószente­­lési szertartások minden esetben a róm. kath. egyh. rítusa szerint történj­enek-e ? erre nézve a honv. minisztérium következő körrendeletet bo­csátott ki: „Miután az 1848. XX­Ik s az 1868. Lil­. törvényczikk által a róm. kath. vallás hazánkban uralkodó lenni megszűnt s a törvé­nyesen bevett vallásfelekezetek egyenjoguak­­nak tekintetnek, de vonatkozva különösen az az utóbb idézett törv. csikk 19. és 91-ik §-aira, — az, hogy a honvédségi zászlószentelések csakis róm. kath. egyházi szertartások szerint lennének foganatositandók, egyáltalában el nem fogadható. — Ellenkezőleg mi sem áll út­­j­ában annak, sőt a vallási egyenjogúság elvéből kiindulva, semmiképen meg nem gátolandó, hogy a­­ zászlóaljak területén, a melyek el­­nyomólag protestáns vagy görög-keleti vallást követőkből állanak, a zászlószentelés ez­­ utóbb nevezett vallásfelekezetek egyházi szer­tárosai szerint menjen végbe. Vegyes vallásu területeken pedig azon, — az ildomosság- s köl­csönös vallási türelem elvei által ajánlt eljárás követendő, hogy a zászlót, ugyanegy ünnepé­lyen mindkét, vagy három felekezetbeli lelkész megáldja a maga módja szerint, — az e­gyház­ban végbe viendő szertartást a legnépesebb fele­kezet lelkészének tartván fenn, mig a másik felekezet lelkésze a szabad téren tarthat beszé­det s áldhatja meg a zászlót. Ily esetekben a kerületi, illetőleg a zászlóalj parancsnok urak tapintatától megváratik, mikép a szertartás leg­jobb egyetértéssel véghez viendő módozatai iránt, az illető egyházi és világi hatóságokkal előre tisztába jöjjenek, hogy az ünnepély ahoz képest, a vallási egyenjogúság és lelkiismereti szabadság nagy elveihez híven, senkit sem sért­ve, mindenkinek egyházi szertartásait tsztelet­­ben tartva, egy kölcsönös szeretetben élő nem­zet felvilágosult fiaihoz méltóan menjen végbe. (A kamatbiztosítéki számve­vőségről) a külföldi sajtó nagy elismerés­sel nyilatkozik. A lizhántali közönség egyik legelterjedtebb közlönyének, a „Volksblatt“­­nak legközelebbi számában közölt e tárgyú czikkéből pár megjegyzést annál szívesebben veszünk át, mivel hazai hírlapirodalmunk e fontos tárgyat kellőleg nem méltányolta. „Nemi

Next