Pesti Napló, 1874. január (25. évfolyam, 1-25. szám)

1874-01-22 / 17. szám

téseire azt a megjegyzést tette, hogy az egész eljárás nem »államférfiul«. Mi megkíván­juk, hogy a­mit gr. Lónyay állított, azt be is bizonyíthassa és bizonyításai ne adjanak oly »félreértésekre« alkalmat, mint a ma Kerkapoly miniszterségéről s az ál­lamvasutak bérbeadása ügyében a Bankve­­reinnal folytatott tárgyalásokról tett állí­tásai. Ez a kis párbeszéd igen pikáns volt. A hallgatóság már izgalmasb jelenetekre volt elkészülve, a föllebbentett függöny azonban hirtelen lebocsáttatott. De constatálni lehe­tett és kellett, hogy a Lónyay és Kerkapoly közötti ellentét ma is úgy fenáll, mint azelőtt, s a 21-es bizottság tárgyalásai ez irányban sem hatottak javítólag. Ily előzmények után könnyű elképzelni, hogy az albizottság tár­gyalásai­­ mily érdekesek. II. (Folytatás esti lapunkhoz.) Lónyay Menyhért gróf: A bizottságnak majdnem minden tagja helyesnek ismerte el ezen el­vet és ezért a bizottsági tanácskozások leginkább azon kérdés körül forogtak, miként lehetne az állam közigazgatási rendszerét nemcsak olcsóbbá, elő­mzet­­szerűbbé is tenni, az öntevékenységnek nagyobb tért engedvén a községben, a megyében és a magán­eset­­ben. Szónok meg van győződve arról, hogy ama rendszerváltozás, a kormányzat minden ágában ne­vezetes megtakarításokat eredményezne, sőt ha czélszerűen rendeztetik az autonómia, meg fognak óvatni nemcsak a szabadságnak, de egyszersmind a rendnek is érdekes és rendszeres és­ kevésbé költsé­ges gazdálkodás fog lehetővé tétetni. Egyenes hatása az adózókra nem­­ lesz ugyan annak, ha — vissza­helyeztetvén a hatóságok sajá­t háziadójuk kivethetésének jogába a belügymi­nisztérium költségvetéséből 5 millió töröltetik, mert e részben ugyanannyi lesz az egyenes adókból a be­vételeknél leírandó, de mihelyt a megyék önmaguk adóztatják meg magukat, igyekezni fognak ezt a lehető leghelyesebb módon tenni, s a befolyó jöve­delmeket­ csak oly czélra fordítani, mely saját érde­kükben fekszik. Ez már nagy horderejű. Hogy az önkormányzati jog akként fejlesztes­­sék, hogy e mellett az állam iránti kötelezettségek is teljesítessenek, s így a költségvetésben nagy mérvű megtakarítások váljanak lehetségessé, arra nézve a törvény általi szabályozás és némely in­tézkedések szükségesek. Meg kell adni a házi adó kivetésének jogát, de egyszersmind a törvény által meg kell állapítani a czélokat, melyekre az fordítan­dó, és az irányt, melyben e czélok egymáshoz ál­lanak. Korlátlanul felruházni őket ama joggal nem lehet, a­mint ezt más államok példája is tanúsítja. Ezen pótlékok korlátait mindenütt a törvényhozás határozza meg, mert az állam érdeke azt követeli, hogy ne legyenek oly mérvűek, a­melynél fogva az adóképesség szenvedjen és az állam egyéb bevételei is veszélyeztessenek. De a törvényhatósági élet rendezésére is nagy fontosságú, hogy, a­mint több bizottsági tag is elis­merte, akként szabályoztassék, hogy ha a bizottsági tagok évenként pl. egyszer a költségek megállapí­tására és a számadások megvizsgálására nagy szám­mal összejönnek a gyűlésben, megegyezőleg a régi ..„z „. i - n v.„ smixcJLp<?.n_f\7^]szervnek mutatko­zésével, még pedig azon módozat mellet, melyet Csengery ajánlott, s kik ezen kötelességet, mint no­bile officiumot teljesitik. Általában igen termékeny eszmének tartja, és már akkor, midőn a megyék rendezőről volt­ szó, szóló a minisztertanácsban, egyetértőleg az akkori igazságügyminiszterrel, melegen pártolta a békebíró­­sági intézmény behozatalát, még szélesebb körre is kiterjesztve, mint Horváth Boldizsár említé. A nem­zet geniusával egyezik az meg, hogy a vidék tekin­télyes és befolyással bíró tagjai, kik iránt a nép bi­zalmat tanúsít, legyenek birái és ezek tehessék meg a rend fenntartására szükséges intézkedéseket. Egé­szen máskép kell ugyan nálunk alkotni a békebirák intézményét mint másutt, tekintetbe kell venni a mi viszonyainkat, de helyes azon eszme, hogy ezek lás­sák el a megyei ügyeket és ez egyez meg Tisza K. eszméjével is, a­ki a megyei intézmény hanyatlását annak tuladonítja, hogy megszűnt minden érdeklő­dés, mert megszűnt minden befolyás. A múlt napokban az képezte a vita tárgyát, ki­neveztessenek-e a megyei tisztviselők, avagy válasz­tassanak. Ez a czélszerűség szempontjából döntendő el. Hogy máskép kell a tiszti karnak alakulnia, mint eddig alakult, az bizonyos, mert csak így lehet a központi kormány kiadásait is nevezetesen kevesbí­teni. Első feltétel­e részben az, hogy legyen az illető egyén qualificált az az alkalmas a hivatal betöltésére. Osztozik Irányi Dániel nézetében, ki az állami tiszt­viselőkre nézve be akarja hozni az előzetes vizsgát és csak bizonyos qualifikált emberek alkalmazását, akar­ja megengedni. Ezt, a maga részéről is helyesli, de csak úgy véli alkalmazásba vehetőnek, ha az állam­­hivatalban való alkalmazásnak egyik qualificatió­­jául azt mondjuk ki, hogy a­ki államhivatalba akar lépni, legalább egy-két évi ingyen szolgálatot tegyen a­ megyénél, úgy mint Poroszországban is annak, a­ki hivatalt akar elnyerni, előbb pár esztendeig gya­­kornokoskodnia kell. Ezzel az éretnék­el, hogy a központi kormány orgánumai oly egyénekből álla­nának, kik az állami élet minden viszonyaival és kü­lönösen a helyhatósági viszonyokkal gyakorlatilag is ismeretesek, és így kikerültethetnének ama felszeg intézkedések, melyek e viszonyok nem ismeréséből származnak. A megyei tiszti kar továbbá csak akkor fog , czélszerű­en működhetni, ha nem változó, hanem állandó lesz. Elmúltak azon idők, midőn kevesebb igényt formálva a közigazgatás iránt,a megye közigaz­gatásának jó­ága úgy­szólván mindig az újólagos húznajutásoktól és attól függött, hogy melyik párt nyeri meg a választásnál a többséget. A mai kor igé­nyei szerint azonban állandó és egészen a hivatalnak élő azaz qualifikált tisztviselőségre van szükség. Végre nem kevésbé fontos, hogy minden rau­­­­nicipális tisztviselő felelős legyen cselekedeteiért,­­ még­pedig azokért, melyek a helyhatósági, azaz a vidéki ügyekre vonatkoznak, a végrehajtó bizott­ságnak, mint a­melynek e tekintetben ellenőrzése­­ adott állana; és valamint mind­azon ügyekben, ame-­­­lyeket a központi kormányzat mint pl. a pénzügymi-­­ niszter, a közlekedési miniszter megbízásából teljesít,­­ legyen felelős annak, kit a kormány ezen felügyelet-­­­tel megbíz.­­ Tudja előre, hogy ezen eszme sokaknak nem­­ fog tetszeni, de meg van róla győződve, hogy maga­­ a nép és a megyei politikában nem érdekeltek, csak­­ azt kívánják, hogy jó, qualificált, és az ügyeket , rendszeresen és gyorsan végző közigazgatási tisztvi­­i­selők legyenek. A megyék területi felosztását szükségesnek­­ tartja. Azonban óhajtja, hogy ez a régi históriai em­lékek sérelme nélkül, és az illetők meghallgatása mellett vitessék keresztül.­­ Ha az illető megyék fedezni képesek azon­­ költségeket, melyeket az állam czéljai követelnek, nem látja be okát, m­ert kellene oly mérvben, mint javaslatba hozatott, a megyék kikerekítését keresz­tül vinni. Nézete szerint egyesületi úton is lehet könnyebítést eszközölni a költségvetésben, számos humanitárius és közművelődési czélok tekintetében. A kőutak kezelését és a vízszedési jogot, az utak fenntartását és az építést át akarja adni a megyéknek. A katasterről, mely iránt a képviselőház legkö­zelebbi ülésében fog határozni, ez alkalommal szük­ségesnek tartja nézeteit elmondani. Maga is belátja annak szükségét, hogy a földadónál előforduló egye­­­ netlenségek, minél előbb kiegyenlítessenek. Azon­ban, hogy most ily nagy költségek szándékoltatak erre tétetni, ezt folytatásának tartja ama rendszer­nek, a­mely eddig követtetett, a­mely szerint minden tárgy, nem együtt véve a költségvetés szempontjá­ból tekintve, hanem önmagában tárgyaltatott és arra nem volt figyelemmel a ház, hogy egy vagy más ho­zott határozata vagy pedig organizatiója folytán mi­nő kiadások fogják az államháztartást terhelni. Be­ismeri azt is, hogy elméletileg a javaslat igen helyes, mert körülbelül másolata azon eljárásnak, melyet Poroszországban az utóbbi években létesítettek. Megengedi, hogy Poroszországban ez czélszerűen volt alkalmazható, de váj­jon ezen költséges és sok időt igénylő munkálat meg fogja-e nálunk is hozni a vár sikert, vájjon nem lesz-e következménye az, hogy e költséges munka keresztülvitele után is nagy egyenetlenségek fognak mutatkozni. A képviselőház előtt levő javaslat egy helyes theóriának drága és hosszú időt igénylő alkalmazása. Az általa 1869-ben javasolt rendszerben a valósá­gos, a tagadhatatlan és biztos alapok szolgáltak vol­na alapul a földadó kiegyenltésére. Ugyanis vala­­mely vidéken a földnek jövedelmét, ennélfogva az adóképességet meg lehet ítélni azon haszonbérekből, melyek pl. 10 évi átlagban ott fizettetnek. Továbbá mégis biztosabban, mint theoretikus kiszámítás, megállapítja az adóképességet valamely vidéken azon érték, melyet a föld képvisel, azaz az eladási árak. Figyelmeztet arra, hogy a földadó, ha terhes is az értékre nézve, a jelenleg biztalóra nézve nagy befolyást nem gyakorol, miután az illető vagy örökség, vagy vétel útján jutván a birtokhoz, annak ára, vagy örökség esetében annak értéke az adó le­vonása után számíttatott ki. Ennélfogva az adóeme­lésnek azon hatása van, hogy pl. a­kinek 1000 írt volt az adója és 2000-re emeltetett, annak birtoka értékében az 1000 írtnak megfelelő tőke 5%-ával, tehát 20.000 írttal csökkenik, holott viszont, ha va­lakinek adója leszállítatik,birtokának értéke ugyan­annyival emelkedik, a­mit akár örökség, akár eladás esetében tekintetbe kell venni. Jogosult tehát az, hogy a kiszámításnál az adó is hozzá­vetessék, és ha az említett három factor tudva van, ezért ez után is el lehetne érni, így pl. a földhitelintézetnél az ország minden vidékéről több mint tíz év óta léteznek becslések, a­melyek alapján rövid idő alatt és sikerrel lehetne az összes adóterhet vidékenként felosztani, egy megbí­zandó országos bizottmány által, melyben nemcsak a törvényhozás tagjai, hanem más szakértő és függet­len férfiak is vennének részt, kik mindezen adatok tekintetbevétele mellett átlagban megállapítanák az egyes adóterületekre eső összeget. A további kivetésre nézve a második fokozat­ban az adóterületekben fekvő egyes községek, ille­tőleg határok között az egész adóterületre eső adó aránylagos részének kivetése m­egtörténhetnek vagy az illetők által és itt ezérszerűnek is tartja a saját ügye­ikben való intézkedés elvét keresztül vinni, vagy pe­dig ha nem tudnának bizonyos záros határidő alatt JRSítfigXLXB esetben vag­y az országos­ bizottság lasztott bíróság határozna, vagy a­mennyiben ennél még egyszerűbb eljárás kívántatnék követtetni,mint­hogy az ország különböző részei között nagy ugyan a földadóra nézve az egyenetlenség, de egyes vidék­beli községek között mégis az adóképességre nézve az arányt megközelítőleg helyesnek mondhatni, e szerint oszlatnék fel az adóterületekben levő adó­községek közt az illető kerületre eső összes adó. A harmadik és utolsó fokozatban az adóköz­ségekben levő egyesek osztanák fel maguk közt a községre eső adó összegét. Az adónak községbeni felosztása nem járna nehézséggel, mert ha nem tud­­­­nának egymással megegyezni, czélszerűen lehetne alkalmazni azon kulcsot, mely szerint egymás közt a tagosítás alkalmával a birtokot elosztották. Felte­hető ugyanis, hogy midőn a birtok felosztásáról volt szó, a község tagjai maguk közt a leghelyesebb arányt voltak képesek felállítani és a­mi érvényes lehetett a birtok felosztására nézve, érvényesnek ve­hető fel az adótételek felosztására nézve is. Ezen rendszer keresztülv­ethetnék rövid idő alatt és sokkal kevesebbe kerülne­k a magánosok azon törekvéseit, miszerint az adók terhét magukra nézve lehetőleg könnyítsék, kizárná, nem inga­dozó, hanem biztos alapra fektetvén az adó ki­vetését. A békehírós intézményt, miként azt Horváth­­ Boldizsár előadta, szóló is pártolja, sőt nézete szerint­­ ezen intézmény hatáskörét még széles­íteni lehetne.­­ Ezen és más intézkedések következtében az igazság­szolgáltatás c­élját nevezetesen kevesebb összeggel érhet­nék el. A­mi a normál­ budgetre való átmenet módját illeti, nézete szerint vannak kiadási t jelek, különö­sen a rendkívüli költségvetésben, melyek létestését szóló őszintén óhajtja, de a melyek elhalasztása által egyenes kár nem okoztatik. Lehetnek e mellett oly terhek, melyek neveze­tes kiadások megtakarítását vonhatják maguk után, így például: Vannak bizonyos vonalak, melyekre az állam nagy összegeket fizet, és mely fizetés­­megszűnnék, mihelyt pár mértföldnyi meghosszabbítás által az eu­rópai vasút­forgalomnak kiegészítő részeivé válná­nak. Tehát azon vasutak kiépítése melyek zsákut­­czában végződnek, vagy pedig melyek nagyobb for­galmat hoznának a magyarországi vasutak számára, oly kiadásokat igényel, melyeknek megtételét épen a takarékosság elve igazolja. A­mi indítványának azon pontját illeti, mely az oisim jövedelmek növeléséről szól, Tisza Kálmán­nak erre vonatkozó nyilatkozata ellenében megjegy­zi, hogy javaslatának értelme az, miszerint sohasem­­ szabad az adóemelését oly mérvben fokozni, hogy ez­által az adóképesség csökkenjen, azaz nem szabad­­ oly mérvig emelni, hogy az adó magát a tőkét tá­madja meg. Mindenekelőtt tudnunk kell nézete szerint, mi a valóságos hiány. Sajnálja, hogy mindeddig a nettó tételek összeállítása hiányzik. A minisztérium által a tegnapi napon beter­jesztett kimutatások szerint, nem véve tekintetbe az adófelemeléseket, a jövő 3 évre rendes és rendkívüli költségvetésünkben a jövedelem levonása után 86 millió 700­ 000 frt hiány maradt tehát egy évre 20.800,0­0 esik. Ezen hiányt két uton lehetne fe­dezni : a kiadások kevesletté 3e, és a bevételek növe­lése által. A minisztériumoknál együtt véve meg volna takarítható a központi igazgatásnál, és az azonkívül megtakarítható, összegeket összeszámítva, ha nem is egyszerre, de lépcsőzetesen 10 millió is. Szónok ezután részletesen előadja, miképen lehetne emelni a garantírozott vasutak jövedelmét. Pb a 87 mértföldnyi északi vonalnál szeptem­ber havában 1.170,000 frt volt a bevétel, a­mi egy évet véve föl, tehát 12-szer sokszorosítva, tenne 7 millió bevételt, és így 1 mértföldre esnék 80,000. Miniszter korában arról volt szó, hogy bérbe akar­ják venni az államvasutakat Az ajánlat az volt, hogy 50,000 frt bevételnél 50%, 50—80,1­00 frtig terjedő bevételnél 55°/1-ot, 80,000 frton felül befolyó jövedelemtől 60 °/0-ot szolgáltattak volna át az ál­lamnak, mint tiszta jövedelmet a vasúttól. Megemlékezik ezután az adóilleték és bérhát­­ralékokról, a­melyek 1873 ban 57 millióra rúgtak. Tekintve, hogy az állam 6°/o-nál nagyobb kamatot fizet, nem volna talán czélszerűtlen a késedelmi ka­matnak 2%-al való emelése és ha itt levonatik is a jelenben felszámított összeg, mégis 1.700,000— 1.800,000 frtnyi többletre számíthatni. A­mi a dohány jövedéket illeti, ha e téren nem f­ezetnék oly nagy mértékben az állam megkárosítá­sa, összehasonlítva a mi jövedelmünk azzal, a­mely a monarchia másik felében éretik el, e jövedék jöve­delme 4 millió írttal szaporodhatnék, sőt a dohány árát egyenlővé téve Magyarországon a monarchia másik felében levő árral, a jövedelem még teteme­sebben emelkednék. Ezeken kívül még a só árának, a bor és bús fo­gyasztási adóemelése és a földadónak kiterjesztése által a határőrvidékre néhány milliót hisz megtaka­ríthatni. Ezeken kívül vannak még számos más adóne­mek, az úgynevezett luxusadók, melyek jelen pénz­ügyi viszonyunkat tekintve czélszerű­ek volnának a behozatalra A lőfegyverekre, luxuslovakra és foga­tokra is kellene adót vetnünk, miből 1500000 frtot lehetne várni. Nagyban és egészben azt azt az irányt­­óhajtja követve látni, hogy megtakarítsunk körülbelül 8 —10 milliót, hogy az államvagyon jövedelmének növeke­dése és a kamat­garanciák mérséklése folytán 7 mil­lió 800,000 írttal vegyünk be többet oly jövedelmek­kel, melyeket az adók emelése nélkül czélszerűbb kezelés eredményezhet 6.300.000 írttal, végre az adó­tételek emelése és új adók által 7—8 millióval nö­veljük bevételeinket. Ha csak fele valósíttatik is annak,a­mit szónok érintett, nincs ok az aggodalomra. Az átmenet nehézségei nagyok, s hogy ezen átmeneti korszakból könyebben kijuthassunk, kü­­lönféle javaslatok létettek. Szó volt az államjavak eladásáról. Maga is helyesnek tartja ezt, mert a leg­utóbb kötött terhes kölcsön visszafizetésére a leg­jobb eszköznek tartja. De szó volt az államvasutak eladásáról is. Azt tartja, hogy legczélszerűbb volna az államvasút északi részét megtartani,annál inkább mivel a vasúti kölcsön biztosítékául szolgálnak e vasutak, melyek czélszerűen kezeltetvén, rövid idő alatt képesek lesznek összes terheiket fedezni. A be­­keblezés mindeddig elmulasztatott, pedig az 1867. 13. tcz. megkívánja azt. Az állami vasutaknak azon részét azonban, melyek megszaggatva a déli vaspálya vonalán lé­teznek, igenis, szükséges vagy eladni, vagy ezekre nézve másként intézkedni, mivel csak akkor remél­hető jövedelmezések. Ez iránt tervezetek is voltak készülőben, melyek kivitelét azonban későbbi időkre kell halasztani. Megemlékezek még az adó és illetékhátralé­kok azon részéről, mely jelzálogilag biztosítva van és melynek hitelművelet általi f­oly­óvá tétele, ha csak 30 millió forintot tenne, az átmeneti esztendőkben a különbözetet fedezni képes volna. De fontos ez azért is, mert a hátralékok például 32 évi törlesztésre el­oszolva, képesítenék az illetéket folyó adótartozásaik pontos lerovására. Kiemeli még, hogy itt az ideje a közös aktivak jutni, 10 pereznyi szűrőt. Csöröve István nem fogadja el sem Somssich,­­ sem Lónyay javaslatát. A készítendő javaslat ugyan­is nézete szerint csak úgy készülhet egyenta­­­­tű meg és kimerítően, ha azt egy albizottság fogja kidolgozni. Vannak igen sok ügyek, a­melyek ezen­­ albizottság feladatát képezik s melyek természetök-­­ nél fogva olyanok, hogy alig ítélhető meg, hogy tu­lajdonképen az illető resport szerint, melyik albizot­­sághoz volnának utasítandók, ha Somssich indít­ványa szerint több albizottság küldetnék ki. Viszont, ha csak egy bizottság küldetnék ki, akkor azon nehézség állhatna elő, hogy midőn megtakarításokról lesz szó, akkor nem fog azon esz­me kifejtéshez juttatni, hogy a megtakarítások közül­­ melyik bírjon az egyik, vagy a másik felett elsőbb­séggel, és melyik megtakarítás volna elejtendő, ha több bizottságban dolgoznék az albizottság. A kiküldendő albizottság csupán az első kér­désre nézve kellene, hogy adjon véleményt, t. i. a lehető megtakarítások tekintetében. Nézete szerint nem csupán a terhek emeléséről van szó, hanem né­mely helyes financziális műtét keresztülviteléről is,­­ de mindenesetre az adó felemelése is szükségessé fog válni. Ily esetben pedig csak az képes megnyug­tatást szerezni az adózóknak, ha azt látják, hogy csak azon terhekkel fognak szemközt állani,melyek­re múlhatlanul és okvetlenül szükség van. Azon fe­lül azon közgazdasági elv sem téveszthető szem elöl, hogy nem szabad ezentúl adóztatás útján oly ter­­hekhez fordulni, — a végső eseteken kívül — me­lyek az adó tőkéjét és jövedelmét megtámadják, s így mindenekelőtt constatálni kell, hogy mi az, a­mi a legszigorúbb gazdálkodás mellett is elkerülhetle­­nül fedezendő. Ennélfogva következő módosítvány terjeszti elő: »Küldjön ki a 21-es bizottság egy hét tagból álló albizottságot, mely tekintettel a minisztérium által előterjesztett kimutatásokra s vizsgálat alá vé­ve a közigazgatás egyes ágazatait, a minisztériumok szervezése beosztását s kezelési rendszerét, adjon je­len pénzügyi helyzetünk szigorú követelményeinek megfelelőleg javaslatot a kiadásoknak szükséges apasztása iránt.« Ghyczy Kálmán elfogadja Gorove módosít­­ványát, s a bizottságot az előadott nézetek folytán nem is kívánja külön utasítással ellátni. Lónyay be­szédére vonatkozólag megjegyzi, hogy különösnek tartja azon javaslatát, mely szerint az adóhátralékok­ra kölcsön vétessék fel idegenektől, mert alig lehet reménylen­, hogy idegenektől kölcsönt vegyünk fel olyan pénzekre, melyeket magunk behajtani képesek nem vagyunk. Nem hiszi továbbá, hogy hasznos financziális operatiót lehessen csinálni az­által, hogy a jó vasutakat, a­melyek jövedelmeznek, megtartsuk magunknak, de azt reméljük, hogy meg fogják ven­ni azon vasutakat, a­melyeknél folytonosan kárt vallunk. A­mi az államvasutakra vonatkozólag tett ajánlatot illeti, ha az nem vétetett figyelembe, ebben menthetlen mulasztást lát a minisztérium részéről. Különben azt hiszi, hogy Lónyay tévedésbe ejtette a közvéleményt többek által, a­miket mondott, s ezt csak azzal indokolja, hogy nem tartja pénzügyi te­kintetben helyesnek, sőt nem tartja államférfias el­járásnak, hogy az ember milliónyi és milliónyi sum­mákra terjedő megtakarításokat csak úgy könnye­dén oda vessen a közvélemény elébe, a­nélkül, hogy kellő számítások által már bebizonyítva legyen, hogy ezen megtakarítások valóban realizálhatók is. Addig, míg ezt Lónyay nem bizonyítja be, javasla­tait olyanoknak tekinti, melyekre súlyt fektetni nem lehet. Lónyay Menyhért gr. megjegyzi, hogy köte­­­­lességet vélt teljesíteni, midőn javaslatait, melyekre nézve cs­ithatatlanságot nem igényel magának, elő­terjeszti. Hogy mit vél kivihetőnek, annak szóló leg­jobb bírája. Ha Ghyczy helyesebb javaslatokat fog proponálni, készséggel el fogja azokat fogadni. Nem becsüli túl erejét, de jogosítva érezte magát, miután három évig vezette az ország pénzügyeit, meggyő­ződését előadni. A­mi Ghyczy megjegyzését illeti az adóhátra­lékokra felveendő kölcsönt illetőleg, kérdi, várjon a magánéletben csak az vesz-e kölcsönt, a­ki bír fizetni. Egészen más nagy tőkét egyszerre megfizetni vagy csak részletekben. Fontosnak tartja tehát, hogy a bizottság tanácskoznék az iránt, nem volna-e mód ezen 50 milliónyi összeget az illető feleknek szer­­zendő kölcsön útján hosszabb idejű törlesztés mellett az állam hitelének támogatásával, de az adós jelzálo­gára beszerezni, mit szóló kivihetőnek tart. A­mi a vasutakat illeti, azt hiszi, hogy ha el­adhatjuk a rosszat, akkor adjuk el azt, és kár volna egyúttal a jót is eladni, melynek jövedelme folyton emelkedik. A­mi az államférfi a qualificatiót illeti, a fölött nézete szerint nem a bizottság, hanem az utókor fog határozni. Kerkapoly Károly­ erősen feltett szándéka a bizottságban és a házban is, csak azon észrevéte­lekre és azon tárgyalásokra venni az ország drága idejét igénybe, a­melyek az ország ügyének megja­­vítására czéloznak és megkímélni az országot attól, hogy ideje elraboltassék észrevételekre, s fejtegeté­sekre, a­melyek egyik vagy másik eljárását igazol­hatnák. A Lónyay által említett előrelátást illetőleg így szól: »A t. képviselő úr az előrelátás szükségét, vagy becsét igen hangsúlyozta, s annak hiányából származtatott igen sok bajt, a­mit én is beismerek, de kiemelte egyszersmind azt is, hogy ezen bajok nem mutatkoztak, nem látszottak az első években a­melyek plust is tüntettek fel. Én készen beismerem, hogy az a­mi a föld színén felül volt plus mutatkozott ez évi mérleg le­zárásával, de, ha méltóztatik előre gondolni három, négy vagy öt évvel, mikor már az is láthatóvá kel­lett hogy legyen a dolog természeténél fogva, mi azon előbbi években a földbe vettetett, és ha a szük­séglet rovatához oda méltóztatik gondolni a subven­­tió azon összegeit, melyeket a már akkor megszava­zott és engedélyezett vaspályák később követeltek, akkor egészen máskép áll a calculus. Az a­mit 1868-ban megszavaztunk 1870-ben kiadatott, a mi akkor elvettetett, 1870-ben kikelt, az építést teljesí­teni kellett. Ez nem annak factuma a ki 1870-ben végrehajtotta az építkezést, hanem annak factuma ki 1868-ban határozott. Ha méltóztatik ezen össze­geket az akkori szükséglethez hozzá­adni, magában azon években is épen oly rendkívüli deficitünk fog mutatkozni, a­milyent nem láttunk örömest kérőb­ben sem. Ugyanez áll az állami építkezésekre szük­séges kölcsönök kamatairól is,­­a­melyeket nem az tett szükségessé, ki pl. a felvételt negotiálta, hanem azon idő, azon ember, azon törvényhozás stb stb stb, a­ki alatt az építkezés elhatároztatott. Az államvasutak bérbeadását illetőleg meg­­jegyzi, hogy tárgyalások folytak a pénzügyminiszté­riumban ezen vasút bérbeadása iránt a bankverein­­nal, de nem hiszi, hogy ha a szerződés szerencsésen megköttetett volna, az 1875-ik évet megéli. Mi tör­tént szóbeli ér­intkezések közt, nem tudhatja. Siótó is kívánta a korábbi nyomot követni, azonban előké­re tetvén az aktákat, azokban a bérbevétel iránt semmi pracc is, fonnulázott ajánlatot nem talált. Lónyay Menyhért gróf kijelenti, hogy nem kívánt vádolni senkit, sőt kimondja, hogy a je­lenlegi viszonyoknak minden tényező oka volt. Arra kéri a bizottságot, hogy ne foglalkoznék személyes kérdésekkel, fia nem folytassa a dolog el neme folott a tanácskozást. Tisza Kálmán sajnálja, hogy Lónyay nem mutatta ki egyszersmind javaslatainak lehetőségét is. Gorove indítványát elfogadja, abban azonban azt kívánná kimondati­, hogy a kiküldendő albizottság tekintettel legyen a bizottságban felmerült eszmék­re, s hogy az albizottság fel­hatalm­aztassék egyszer­smind arra is, hogy a kormánytól előterjesztéseket kérhessen. Zsedényi Ede Lónyay javaslatát fogadja el, mely nem különbözik ugyan Somssich és Tisza Kál­mán javaslataitól, de formális tekintetből azon elő­nye van, hogy csak egy alválasztmányt javasol, és arra mindjárt az egész ügyre nézve akarná a javas­lat készítését bírni, egyszersmind oly általános néze­teket fejez ki, melyek minden rendes államháztar­tásnak feltételei. Irányi Dániel nincs tisztában azon különb­ség iránt, mely az előterjesztett javaslatok között létezik,azért a szavazást holnapra akarná halasztani. Simonyi Lajos dr. Gorove indítványát fo­gadja el Tisza módosításával. Az indítványok fö­lött azonnal elrendeltetni kéri a szavazást. Szavazásr­a bocsáttatván a kérdés, Gorove in­dítványát a bizottság összes tagjai —Iványit és Zse­­dényit kivéve — elfogadják, megtoldván azt azon módosítással, melyet Tisza javasolt. A kiküldendő al választmány tagjainak száma kilenczben állapíttatott meg. Beadatván a szavaza­tok, megválasztottak : Csengery Antal 18, Lónyay Menyhért gr. 18, Ghyczy Kálmán, Tisza Kálmán és Széll Kálmán 17, Sennyey Pál báró 16, Kerkapoly Károly 16, Horváth Lajos 12 szavazattal; Zsedényi, Móricz és Somssichra 7—7 szavazat esvén, új vá­lasztás rendeltetett el, melynek folytán Somssich Pál választatott meg. Sínök : Felszólítom az albizottság tagjait, hogy szíveskedjenek ülés után elnökválasztás, ala­kulási teendők és előleges dolgok megbeszélése vé­gett e teremben maradni. Horváth Boldizsár kötelességénél tartja fel­említeni, hogy tegnapi beszédében az igazságügymi­niszteri budgetből oly tételeket vont le, a­melyek már azelőtt is benne voltak, és nem azokat, a­me­lyek sem az igazságügyminiszteri, sem a belügymi­niszteri költségvetésben nem voltak, a­mi össze­sen 1,935000 frtot tesz. Ezen összeget a 1873-ik évi igazságügyminiszteri, 12 millió 288934 frtot tevő budgetből levonva az 1871-ki budgetben nem fog­lalt 7.987.070 forintot, a különbözet tesz 2.366.864 forintot. E tévedést sietségből követte el, mert a jog­ügyi bizottságból jővén fel, rögtön kellett szólania. Elnök : Az ülést ezennel eloszlatom, a jövő ülés napját még meghatározni nem lehet, a­miről a bizottsági tagokat a szokott módon értesíteni fogom. Ülés vége 2 óra 25 perc­kor. A­usztria. Az osztrák confessionalis törvényei Az osztrák reichsrathban ma előterjesztett con­fessionalis törvények a következők: 1. új intézkedések a katholika egyház terülő jogviszonyainak szabályozása iránt; 2. törvény a kolostori községek külső jogviszo­nyaira vonatkozólag; 3. törvény, melylyel a katholika vallás szük­ségletei fedezése czéljából a javadalmi vagyonnak vallásalapba való járulékai szabályoztanak; 4. törvény a vallási társulatok törvényes elit mérésére vonatkozólag. A legfontosabb az első törvényjavaslat, mely 4 czikkből és 53 szakaszból áll és 1. czikkében az 1855. nov. 5-ről kelt pátenst, melyben a concorda­­tum törvény erejével közzététetett egész tartalma szerint megszűntet és beható intézkedéseket tartal­maz a kath­ egyház külső jogviszonyainak szabá­lyozása iránt: 1. az egyházi hivatalok és javadalmak tekintetében; 2. az egyházi hivatalos hatalom és a lelkészkedés gyakorlása tekintetében ; 3. a katholi­­kus theol. facultások és a papi növendékek kiképzé­se tekintetében; 4. az egyh. testületek; 5. az egyházi védnökség; a plébánia községek; 7. az egyházi va­gyoni jog; 8. az egyház­igazgatásra vonatkozó ál­lami felügyelet tekintetében. E törvények leglényegesebb hatá­rozatai ezek: A törvény valamely egyházi hivatal elnyeré­sét az osztrák állampolgárságtól, erkölcsi és állam­polgári kifogástalanságtól teszi függővé. A püspököt minden plébánia általuk eszközölt betöltését stb. kötelesek az államhatalomnak bejelenteni. Az állam­kormány a nyerészkedés vagy a közerkölcsiség el­leni vétség miatt megbüntetett papok elmozdítását követelheti, és megtagadás esetén a lelkészt megil­lető állami functiókat saját közegei által teljesíttet­­heti. Minden egyházi hivatal megürülése bejelenten­dő az államhatalomnak A püspökök kötelesek ren­­deleteiket, pásztorleveleiket a közzététellel egyide­jűleg a politikai vagy országos hatósággal tudomá­sul vétel végett közölni. Az egyházi hivatalos hatal­mat soha sem szabad azon czélra felhasználni, hogy valaki állampolgári jogainak gyakorlatában vagy a törvények követésében gátoltassék. A papi növendékek kiképzése és a patronátus­­ szabályozása tekintetében utalás történik a kibocsá- t tandó törvényekre. A­mi a kolostori közösségek és a rendek felál­lítását illeti, az az állam jóváhagyásától függ, és az illető kérvény a püspök által az országos főnökhöz intézendő. Az államhatalom, ha a rendi szabályok erkölcsi vagy nemzetgazdasági tekinteteket értenek azok jóváhagyását megtagadhatja. Ezen szabály keresztülvitele czéljából a kormány a most fenálló kolostori közösségek stb szabályait is bekövetelheti. Az állam jóváhagyása különös állami tekintetek mi­att megtagadható, valamint más fenálló conventek­­től is a fenállhatási engedély megvonható, ha azok tagjai oly cselekedeteket követnek el, melyek a köz- vagy a családi békét zavarják. Az ünnepélyes fogadalom csak a teljes 24 éves korral van megen­­geve, és az államhatóság mindenkit a conventből kilépettnek tekint, ki előtte azon nyilatkozatot te­szi, hogy a conventnek stb nem tagja többé- Testüle­teknek tett adományok , hagyományok , kivált ha 3000 frtot meghaladnak, állami jóváhagyásra szorulnak. Törvényellenes tények constatálása ese­tén­ az államnak joga van a kolostorokat megvizs­gálni. A javadalmak megadóztatása kath. vallási és más cultur­ozésokra 10,000 írtig ’/a­d­ot tesz, és 12 1/2 °­ 0 -ig emelkedik. Új vallási társulatok alapítása attól tétezik függővé, hogy a vallásban vagy az isteni tisztelet semmi törvényellenest ne tartalmazzon, vagy a köz­­erkölcsiséget ne sértse, és hogy az új vallási társu­lat oly elnevezést viseljen, mely által más hitűek megsértve ne lássák magukat. Továbbá egy ily új vallási társulatból legalább egy hitközség fennállása biztosítva legyen. Ez az új törvények legfontosabb határozatai­nak vázlata. Az urak háza legközelebbi ülésében Glaser igazságügyminiszter a következő törvényeket fogja előterjeszteni: 1.a bemutatóra szóló, vagy hátiratozás útján átruházható részkötvényes birtokosai jogainak kö­zös képviseltetésére és az ilyen részkötelezvényekre engedett jelzálogi jogok könyvelési elbánására vo­natkozólag. 2. A záloglevél birtokosok jogainak megóvá­sára vonatkoznia?. 3. Vasúti könyvek vezetésére a vasutak irá­nyában engedett jelzálogi jogok hatályára és a vas­úti elsőbbségi kötvények jogainak biztosítására vo­natkozólag. Budapest főváros bizottságának köz­gyűlése. Január 21. A napirendet megelőzőleg a főpolgármester bejelenti, hogy király ő felsége 500 frtot küldött át a polgármesterhez a hozzá folyamodott kérvénye­zők közt leendő kiosztás végett, Lipovniczky Miklós közpályájának 50 éves jubileuma alkalmából 150 frtot adott a fővárosi szegény­ alap javára, Popper Ármin városi képviselő pedig 300 frtot a cholera­­árvák, Erzsébet árvaház, és városi szűkölködők közt egyenlő részekben való felosztás végett. Az elnök továbbá jelenti, hogy Schngerl Ferencz biz.­tag elhunyt. A főpolgármester előadja, hogy tegnap dél­után a belügyminiszter részéről leirat érkezett, me­lyet bejelentés czéljából föl is olvastat. A miniszter e leiratban arra utal, hogy a fővárosi bizottságnak a főmérnöki választásra vonatkozó határozata ellen­tétben, lényegesen ellentétben áll a törvénynyel és fővárosi szabályrendelettel és csonkítja a kijelölő választmány hatáskörét, kijelenti tehát, hogy e ha­tározatot helyteleníti és nem egyezhetik bele annak foganatosításába. A leirat folytán a főmérnöki állomás betöltése iránti intézkedés függőben hagyatik, maga a leirat a jövő közgyűlés napirendjére fog kitüzetni. Weisz Bernát kérdést intéz a polgármes­terhez, hogy mennyiben igaz a »Pesti Napló« mi­közleménye, hogy a Bruck Mór építészi vállal­kozóra egy kihágásáért kirovott 1000 frtnyi bírság 100 frtra szállíttatott le. G­e­r­­­ó­c­z­y Károly alpolgármester elmond­ja, hogy ez csakugyan megtörtént.­­ S szóló ezután részletesen ismerteti az ügyállást, mely röviden ebből áll :" A vízvezetéki vállalat, hire jár­ván, hogy a katonaság a Ludoviceumban levő gőz­mosodát a vízvezetéki telepre akarja áthelyezni, kér­vényt intézett a tanácshoz, ne engedné meg ezen egészségügyi tekintetből ártalmas áthelyezést. A kér­vény folytán a tanács karhatalmat küldött ki a már megkezdettnek vélt áthelyezés megakadá­lyozására. Azon jelentésre, hogy a városi karhatal­mat nála erősebb katonai karhatalom ellenállásra ké­szen várta, a tanács kiróvta az 1000 frtnyi bírságot, utóbb azonban kitűnt, hogy az egész áthelyezés ed­­digelé csak abból állott, hogy a vízvezetéki telepen két kis üst falaztatott be; az ügy tehát kiegyenlií­­tetett, s a bírság pedig 100 írtra szállíttatott le. A interpelláló meg levén a válaszszal elégedve azt a közgyűlés is tudomásul vette. Előterjesztettén azon lapunkban már ismertetett szerződés, mely a főváros s a kormány közt a fővám­­ház ügyében köttetett, a közgyűlés felhatalmazza a polgármestert e szerződés aláírására és utasítja a ta­nácsot a szükséges intézkedések megtételére. A tanács előterjeszti a városi javadalmak ke­zelésére vonatkozó és lapunkban már ismertetett ja­vaslatait, melyek vita nélkül elfogadtattak. A kormányhoz az újpesti és soroksári dunai ágnak, hajózhatóvá tétele és zsilippel ellátása végett előterjesztés fog intéztetni.

Next