Pesti Napló, 1874. április (25. évfolyam, 75-99. szám)

1874-04-01 / 75. szám

összefüggésbe kell azt hozni a törvényható­sági szervezettel, és akként rendezni, hogy magában álló elkülönített hivatalt többé ne képezzen, hanem a főispán alá rendelve, mint a kormánynak né­pnevelési ügyekben közege, közvetlen összeköttetésbe lépjen a törvényha­tósággal­. De hogy a népoktatási ügy egészen s kire­­kesztőleg a megyei hatóságnak adassék át, hogy az államnak és a kormánynak talán még­a felügyeletre se legyen közege, hogy az ellen­őrzést közvetlenül ne gyakorolhassa, hogy pl. az államsegély szüksége­s mértéke felől ne határozhasson s a maga által adott segélyről tán számot se vehessen, hogy az államhata­lom ez ügyből egészen kizárassék, arra sza­vazatunkat Magyarországon soha sem adhat­nék, mert meg vagyunk győződve, hogy a közoktatás ügye nálunk ma még és még igen sokáig, eminenter állami, vagy ha úgy tet­szik országos ügy, melynek országszerte egy­öntetű, összevágó s tervszerű vezetése, nem­zeti irányban való fejlesztése s szigorú ellen­őrzése az államnak nemcsak önfenntartási és haladási ösztönében gyökerező joga, ha­nem legelső kötelességeinek is egyike. A IX-es albizottság jelentése a 21-es bizottsághoz. — Hetedik közlemény — Miután azonban az albizottság meggyőződése szerint gyökeres orvoslás csak úgy lesz létesíthető, ha a szerzett, s némely újabban megnyílt vonalakra nézve ezután szerzendő tapasztalások alapján a ta­­riftakérdés teljes egészében oldatik meg, a­mi ismét csak az esetben fog czélhez vezetni, ha vasutaink átalában az üzlet és kezelés szempontjából újra fog­nak czélszerűbben csoportosíttatni. A minisztérium felszólítandó lenne, hogy azon módozatokat, melyek ezen czélok elérését biztosítják, és azon eljárást, mely ez irányban követendő lenne és az eredményt minél előbb biztosítani képes, vegye komolyan fontolóra. Vegye egyszersmind fontolóra s a­mennyiben a felügyeleti jogkörébe esik, hajtsa végre, amennyi­ben azontúl megy hozzá javaslatba mindazon módo­­■­datokat, a­melyek által a kamatbiztosítással ellá­tott vasutaknál az államgarantia terhe köny­­nyíthető. Ezen gyökeres reformok hatását azonban előre biztos alapokon kiszámítani nem lehet, valamint nem határozható meg azon idő sem, a­melyben annak lé­tesítése remélhető, és így az ezen után elérhető je­lentékeny megtakarításokat ezúttal a mérlegbe fel nem veszi. Igyekezni kell azonban, hogy m­ielőbb keresz­tülvitethessék, egész erélylyel fel kell használni az erre vezető eszközöket. Megjegyzi azonban hogy a kamatbiztosítás nagy terhét azon körülmény teszi még súlyosabbá, hogy a vasútengedélyezési rendszer nem a bruttó, hanem a társulatokra nézve kényelmesebb és elő­nyösebb, az állam pénzügyi érdekeire nézve azonban minden esetre hátrányosabb nettó­ jövedelmi alapra helyeztetett, a­mennyiben jövőre is kamatbiztosítás mellett engedélyeztetnének még vasutak, a nettó jö­vedelem helyett a bruttó jövedelem rendszerére kell átmenni. A közmunka és köztek, minisz­tér­i­u­m költségeire nézve a következő javaslato­kat terjeszti az albizottság elé: Kamatbiztosítási számszék; az albizottság elismeri szükségét annak, hogy a ka­­matbiztosítással ellátott vasutak számadásai szigo­rúan vizsgáltassanak át és ez irányban az állami fel­ügyelet kellő pontossággal és az államkincstár ér­dekeinek szigorú érvényesítése mellett a lehető leg­több eredménynyel gyakoroltassék, s így a maga ré­széről nem tesz kifogást az ellen, hogy ezen czél ér­vényesítésére szükséges költségek a költségvetésbe annak idején felvétessenek. Miután azonban jelenleg az állami felügyelet az illető közegek és hatóságok részéről egyidejűleg több irányban gyakoroltatik és igy hiányzik azon öszhang és és összeköttetés, mely a sikeres működés feltételét képezi. Az állami felügyelet akkér lenne szervezendő, hogy a számadások ellenőrzésére és megvizsgálására hivatott közegek és a felügyelet többi teendőivel felruházott hivatalok között szorosabb összeköttetés létesittessék, hogy igy az egyöntetűség és öszhang­­zatos működés biztosittassék. A számszéknél egyébiránt netalán elkerülhe­tucsujáró helylyé vált s csak úgy hemzsegett a párisi öreg herczegnőktől és grófnőktől. Midőn kiszaba­dult, huszonnégy éves korában tagjává választotta az akadémia. Három tudós akart számára felvételi beszédet csinálni. Mind a hármat elutasította, mert egyikük nagyon is okos volt neki, a másik kettő pe­dig nem elég eszes. Maga írta meg beszédét azon stylusban s azon hajmeresztő orthographiával, melylyel szerelmes le­veleit szokta volt írni. Ezen beszéd még ma is a legjobbak közé tartozik, melyek az akadémiában tartottak. Egy másik szakasz Mirabeauval foglalkozik. Jules Jamin a hírneves szónokot mint salon-embert rajzolja, mely oldaláról kevésbé ismeretes. Mirabeau egy angolnak elmeséli XV. Lajos udvarának m­yste­­riumait. Monsieur de S­­houette pénzügyminiszterré neveztetett ki, maga sem tudta, hogy es járkép ? Na­gyon megijesztette e méltóság. Mit fog csinálni, ha a király a nagy politikáról fog neki beszélni! A király végre fogadta az új pénzügyért s p­dig Madame Pompadour jelenlétében. »Monsieur Silhouette,« szólt hozzá, »az ön termében a csillárokat nem Martin aranyozta meg?« Többet azután egy hangot sem szó­lott. Silhouette nem tudta, mit feleljen. Ott állott né­mán. Végre valahogyan kijutott. Kezdetben fel akarta magát akasztani, vagy pláne elbocsáttatását kérni. Sógora azonban megvi­gasztalta. »Azt hiszed talán, hogy a pénzügyminisz­terséget el kell hagyni, mielőtt az ember nyert volna valamit . Oh rá a XV. Lajos még nagyobb szamár, mint te vagy. Csak légy nyugton. Azért hozta szóba lámpáidat, mert nem tudott hamarjában mást mon­dani. Tegnap azt kérdezte a velenczi követtől, hogy hány tagja van a tizek tanácsának, mire a kö­vet, mi­t igazi velenczei egész nyugodtan válaszolt: »n­a­g­y v­a­n­­ felséges uram.« így vonulnak el szemeink előtt XV. Lajos ko­rának valamennyi szereplő egyéniségei. Valóságos őrültek tornya, melynek csúcsa már ég. Ez a hatalmas királyság udvara, mely éven­ként harminczhét milliót nyelt el. Midőn már senki sem tudott, a bajra segíteni, összehívták az états ge­­neraux t. A.z öröm nagy volt és általános. Ez volt Fülöp­ Ágost, szt. Lajos, XIV. Lajos királyságának utolsó öröm- és di­das ünnep,­ tétlenül szükségessé vált munkaerő szaporítás a köz­­­igazgatásnak és egyéb hivataloknál eszköz­­lendő létszám leszállítás által eszközöltessék, hogy így az állampénztár újabb terheltetése elkerültessék és igy a kamatbiztositéki számszék és kormány­biz­tosok költségeire az albizottság a folyó évre elő­irányzott összeget véli meghagyandónak. Állam építészeti hivatalok és k­ő­u­tak fenntartása. Az albizottság e két czimre nézve, azon összefüggésnél fogva, melyben azok állanak, együttesen adja elő nézeteit, még­pe­dig először azon javaslatokat terjeszti elő, a­melye­ket a kő­utak fenntartására nézve, mint a közigaz­gatás ezen ágazatában behozandó új rendszert, in­dítványoz. Az albizottság a kőutak kezelését és fenntar­tását az önkormányzat hatáskörébe véli bocsátandó­­nak, az állami felügyeletnek fenntartása mellett, me­lyet e czélból részletesen szabályozni kell. Minden meglevő ként fenntartása átadatnék a megyék kezelése alá. A megyék ezen útvonalakat a törvény által e czélra kijelölendő forrásokból fogják fenntartani. Törvény által határozandók meg azon útvona­lak, a­melyek stratégiai vagy egyéb közforgalmi te­kintetekből országos fontossággal bírnak. Ezeknek fenntartásához ugyanazért az állam az illető tör­vényhatóságoknak segélyt nyújt azon esetre, ha azo­kat többi útjaik fenntartása mellett jó karbantartani saját forrásaiknak teljes kihasználása mellett sem képesek. Az országos segélynek módját és mérvét tör­vény fogja szabályozni. Új utak építése a törvényhatóságokat illeti. Azon útvonalak azonban, melyeket a törvény­­hozás stratégiai vagy más országos tekinteteknél fogva orsz. útvonalakként rendel kiépíttetni, állam­költségen fognak készíttetni, elkészülvén azonban, fenntartásuk a megyék kezelése alá esik. Arra nézve, mily források jelölendők ki a tör­vényhatóságok számára az utak fenntartására, az albizottság következő javaslatokat teszi : Első­sorban és első forrásul a közmunka értéke lenne kijelölendő. A közmunkaügy törvény által lehetőleg igaz­ságos alapon rendezendő olyképen, hogy a szabályo­zás által munkaérték tekintetében éressék el azon eredmény, a­mely ma is elérhető volna, ha a köz­munka igazságos alapon vetetnék ki, a megváltás helyesen állapíttatnék meg és teljesen kihasznál­tatnék. A közmunkatörvény főbb elvei közül csak annyit tart ezúttal kimondandónak az albizottság, hogy a közmunkaérték a megállapítandó módozatok szerint pénzben is, természetben is leróható, se mun­­kaértéknek minő természetű utakra és minő sor­rendben fordításáról is a törvény tüzetesen intéz­kedjék. A közmunkában fekvő erőt tartoznak a me­gyék kellőleg kihasználni, és a­mennyiben az utak fenntartása igénybe nem venné, tartoznak új utat építeni. Másodsorban az utvámot jelöli ki az albizott­ság a következő módon : A törvényhatóságnak megengedtetnék, hogy oly utakon, melyek jó karban vannak, és élénkebb forgalommal bírnak, úgy szintén költségesebb hida­kon, a minisztérium jóváhagyása mellett, mérsékelt vámot szedhessenek, azon esetben azonban, ha a tör­vényhatóságok útjaik fenntartására államsegélyt akarnak igénybe venni, a minisztérium által a vám­szedésre köteleztessenek is. Ezen két forráson kívül, az önadóztatást is azon forrásokhoz sorozza az albizottság, a­melyek­ből a törvényhatóságok az útfenntartási költségeket fedezhetik. Azon törvényhatóságok, melyek a közmunka és útvámból az útfenntartási költségeket fedezni és a szükséges új utakat kiépíteni nem képesek, költség­vetéseikbe a törvény korlátai között e c­ímen fel­veendő összegből fedezhetik azokat. A­mennyiben a törvényhatóságok kimutatják, hogy ezen három for­rás teljesen kiveríttetett már, és így az önadóztatás forrása is igénybe van véve , áll elő az állam segé­lyének esete azon utakra nézve, melyek abban a fenntebbiek szerint részesülnek. Az albizottság még két eszmét érint itt meg . Kívánatos, hogy a minisztérium annak idején gondoskodjék at rendőri törvényről, és adjon ki an­nak idején az útépítésre nézve az ország viszonyai­hoz, és vidéki körülményekhez mért általános tájé­kozó szabályokat. Hogy a fenntebb vázolt elveiben, körülírt rend­szer életbe léptethessék, mindenekelőtt a közmunka törvény meghozatala sürgősen szükséges. Ha a közmunka törvény fennterintett irányban megalkottatik, és ott, hol a forgalom nagysága azt jövedelmezővé teszi, vámok állíttatnak, az utak az albizottság javaslata értelmében a megyei kezelésbe lesznek átadandók. Ez által, tekintettel arra is, hogy a megyei ke­zelés mellett az útfenntartás kevesebb költségbe fog kerülni, az államitok czimén felvett összegből már 1875-ben 2.435.000 fit, 1876-ban 2.500,000 ft lesz törölhető. E mellett is még több mint két millió marad a kormány rendelkezésére, Horvát-Szlavon országok szükségletén kívül. Ezen összegből oly törvényható­ságok segélyeztetek, melyek annyi állami fontos­sággal biró kőutat vesznek át, hogy azoknak fenn­tartási költségeit többi útjaik fenntartása mel­lett a köz­munka és utvámforrásokból nem képesek fedezni. Az albizottság nézete szerint az egész kérdés részletes megoldása után jelentékenyebb megtakarí­tások is eszközöltethetnek az útfenntartásnál, de nem akart az albizottság tovább menni, mint a­med­dig mehetni vélt a­nélkül, hogy az utak fenntartását veszélyeztesse. Oly törvényhatóságok, a­melyeknél a köz­munka- és átvámalapokból felesleg fog mutatkozni, kötelezendők lesznek ezen felesleget új utak építé­sére vagy rendszeres kezelésére, vagy általában köz­lekedési czélokra fordítani, valamint arra is kötelez­hetők, hogy­­, házi pénztárból bizonyos összegeket új utak vagy egyes esetekben nagyon elhanyagolt szükséges útvonalak vagy nagyobb hidak felállítá­sára fordítsanak. A­mi az államépítészeti hivatalokat illeti, ezen czímnél nagyobb mérvű megtakarítások azonnal alig lesznek elérhetők, a rendszer azonban alakítandó akkép, hogy az építészeti hivatalok a megyei mér­nöki hivatalokkal olvasztassanak egybe, és a kőutak kezelésén kívül az állam és törvényhatóság által, il­letőleg azok költségén eszközölt víziművek végre­hajtása is ezekre bizassék; az állami felügyelet szem­pontjából az utakra nézve a 10 útfelügyelő biztos, valamint a vízszabályozást illetőleg is az állami felügyelet gyakorlására hivatott felügyelők meg­­tartandók. Ezenkívül az állami felügyelet a magántársu­latok szabályozási munkálkodása felett a törvény értelmében ezután is gyakorlandó lesz. A rendszer ezen átalakítása után lesz az elér­hető megtakarítások összege megállapítható. Miután az állam utak kezelése is átadatik a törvényhatóságoknak, az út- és vízépítészeti mérnö­kök a kormány által nevezendők ki, az átmenet módozata — tekintettel a jelenleg hivatalban levő megyei és állami mérnökökre, — részletes in­tézkedések által lesz megállapítandó, valamint szabályozandó a viszony, mely a mérnöki hivatal és az állandó bizottság között fenn fog állani. Viziutak fenntartása és viz­­é p i­t­é­s. Az ország jelen pénzügyi helyzetében a legszigorúbb takarékosságot tartva szem előtt, ezen czímre nézve azon elv lenne szigorún szem előtt tartandó, hogy csak is azon munkálatok költségei veendők fel az állami költségvetésbe, a­melyek kivá­ló országos fontossággal bírnak, a többiek ennél­fogva az illető vidéki érdekeltek által lévén vise­­lendők. Ezen utóbbiakra nézve is azonban megköveteli az ország helyzete, hogy a közelebbi években csak a legszükségesebb kiadásokra és oly halaszthatlan munkálatokra szorítkozzék az ország, melyek szer­ződésszerű kötelezettségek szempontjából elkerül­­hetlenek vagy már megkezdett munkálatok biztosí­tására szolgálnak; azt hiszi az albizottság, hogy ezen szempontok érvényesítése mellett és a kezelés és fenntartás költségeinél és az adminisztratio decentrali­­satája által eszközlendő megtakarítások figyelembevé­telével a minisztérium által tervezett költségek mér­sékelhetők lesznek. Meg kell azonban jegyezni, hogy a közelebbi években szerződésszerű kötelezettségek miatt és a­zon körülmény folytán, hogy némely mun­kálatnak befejezésére szükséges összeg alig lesz megvonható , a szükséglet nagyobb lesz mint a to­vábbi években, és így az albizottság a miniszterrel egyetértőleg ezen egész c­ímre nézve az átruházási jognak engedélyezése mellett, a­mi könnyíteni fogja a költségek mérséklését, az 1875-ik évre 900,000, az 1876-ik évre 800,000, az 1877-ik évre 700,000 frtot vél a költségvetésben felveendőnek, a­minek folytán 1875-re 485,000 frt, 1876-ra 585,000 forint, 1877-re 685.000 forint megtakarítás éretnék el. Az államvasutak üzleti kia­dásai és bevételei ekkér vannak a közmunka minisztérium részéről tervezve : 1875-re kiadás 7.500,000, bevétel 10.000,000, tiszta jövede­lem 2.500,000, 1876-ra kiadás 9.000,000, bevétel 12.000. 000, tiszta jöved. 3.000.000, 1877-re kiadás 10.500.000, bevétel 14.000.000, tiszta jöved. 3.500.000. Ámbár a minisztérium által az 1875-től 1877-ig terjedő mérlegekbe mindig csak 2.500.000 évenkinti tisztajövedelem van felvéve. Ehhez jön a gömöri pálya évi 413.400 ft tisz­­tajövedelme. Az albizottság az állami vasutak ezen tiszta jö­vedelmét nagyon csekélynek tartja. Az üzleti kiadások szerfelett magasak , azok­nak aránya a bruttó bevételekhez, valamint a tiszta jövedelem aránya a nyers bevételekhez hasonlítva azt más egyenlő viszonyban lévő pályákhoz — na­gyon kedvezőtlen. A tapasztalás igazolta, hogy ilyen forgalmi vonalaknál, melyek 100,000 frt bevételt mutatnak fel, a tiszta jövedelem a bruttónak 50°/ok át szokta kitenni, a­míg nálunk ennél sokkal roszabb arány mutatkozik. Ezen kedvezőtlen eredményt egyfelől a tarifa szabályozása által, másrészt az üzleti költségeknek leszállítása és az administratió körében eszközlendő reformok útján létesítendő megtakarítások által le­het csak megjavítani. A minisztériummal eziránt folytatott tárgyalá­soknak eredményekép előadja az albizottság, hogy az északi állampályánál a forgalom érdekeinek kellő megóvása mellett, oly tarifa­emelés lenne életbelép­tethető, hogy az átlagos díjtétel a jelenlegi 0,87. kr. helyett pályamértföldenként és mázsánként 1 kr. legyen. E szerint, beleszámítva az üzleti kiadások kö­rében eszközölhető megtakarításokat, az állami vas­pályák tiszta jövedelme javulna oly arányban, hogy a minisztériumnak erre nézve véglegesen előadott nézetei szerint, mint teljes valószínűséggel bíró ala­pos fedezetet körülbelül a következő összegeket le­hetne az állampályánál felvenni. Az északi vonalak jövedelmét és a déli vona­lak veszteségét véve fel, az összes állampályák tisz­ta jövedelme együtt kitenne, összesen 1875-re 1876-ra 1877-re tiszta jövedelem 3,413.480, 3,913.480 4,413 480 frt. Ebből a gömöri, a mely a gömöri kölcsön fe­dezetéül szolgál 413.480. Marad a többi 3.000.000, 3.500.000, 4.000.000 frt. Tehát a miniszteri előirányzatnál évenkint 500.000 írttal több. Az albizottság az északi államvaspályáknál ez alkalommal nagyobb tarifa­emelést nem hozhat ja­vaslatba annál, a­melyet maga a miniszter az üzlet eredményei alapján mint olyant ajánl , mely a forgalmat nem csökkenti , és így a jö­vedelem fokozása szempontjából biztosnak tekint­hető, s itt csak­is arra akar még utalni, hogy az üzleti költségekben eszközlendő megtakarítások által is törekedni kell az államvasutak tiszta jövedel­mének emelésére. Ezen eredmények az összes állampályák háló­zata után, melybe 1874. végéig az időközi kamatok­kal együtt oly nagy összegek építtetnek be, melyek­nek névszerinti értéke és valóságos terhe még na­gyobb, oly kedvezőtlenek, hogy az albizottság kény­telen kijelenteni azon nézetét, hogy ha a miniszté­rium a legközelebbi jövőben a tariffa­emelés, az üzleti kiadás apasztásával és egyéb, az üzlet körében életbe léptetendő rendszabályokkal ezen bajt nem orvosolja, kénytelen lesz az ország az államvasutak állami kezelésével felhagyni, mert bármily nagy fontosságot tulajdonítson az albizottság azon tekin­tetnek, hogy ezen, a közforgalomra oly nagy jelentőségű vonalakat az állam kezelje, az állam jelen pénzügyi helyzetében, oly nagy kamat­ve­­szte­­séggel és pénzáldozattal a kezelést nem folytathatja. Az államvasutakra nézve még a következő javasla­tot teszi az albizottság. Az állami vasutaknál két­­ gyár van, az egyik a forgalmi eszközök kijavításá-­­ val, a másik új gépek és kocsik előállításával fog­­­­lalkozik. Az államnak nem állhat feladatában gyári üzle­tet folytatni, főleg a jelen pénzügyi helyzetben, azért a két gyár közül az, a­mely új gépek és kocsik elő­állításával foglalkozik, mihelyt kedvező alkalom kí­nálkozik, elárusítás útján a magán­ipar kezébe lesz bocsátandó. Különfélék. Budapest, martius 31. (Bartal György kereskedel­mi miniszter) keddi és csütörtöki napon 12 órától­ kettőig fogja a kihallgatást keresőket fogadni a minisztérium hivatalos helyiségeiben. (A magyar tudományos aka­démia­ szerdán, ápril 1-én összes ülést tart, mely­nek tárgyai: 1. Jelentés a gr. Karácsonyi drá­mai pályázatról. 2. A márczius havi folyó ügyek, e több rendű pályamunkák bemutatása. Arany Já­nos főtitkár­ (Hegyes községének) elöljárósága emlékoszlopot tervez az 1849. jul 14-én Hegyes alatt elesett honvédeknek, s e czélból aláírási ivet bocsájt ki Bácsmegye községeihez. (Tűzvész S­z­o­b­o­n.) Mint nekünk ír­ják, mart. 28—29-dike közötti éjjel 10 órakor Szo­bon tűz támadt, mely fenyegeté a szolgabirói hiva­talt. Huszár Lajos főbiró ur nagy lélekjelenléttel azonnal biztonságba helyezé a hivatalos iratokat s egy szolgájával hozzá látott az épület megmentésé­hez, melynek fedele már lángot fogott.­­ Vizes konyharuhával fején, szivacscsal szájában, rohant a lángok közé és baltával lefeszítvén a farészeket, az épületet megmenté. Oltás közben a helyszínen ter­mett Luczenbacher Pál ur is nagy segélyt nyújtott A nép tétlen maradt. Összesen két ház égett el s ezek egyikében Murányi Miklós ur két értékes lova is a tűz áldozata lett. (Tűz Nagyváradon.) Nagyvárad úgy­nevezett Újváros részében tegnap reggel 2 óra táj­ban a Kőrös-laktanya nagy kiterjedésű istálóján,me­lyeknek padlásán nagy mennyiségű takarmány volt felhalmozva , eddig ismeretlen okból tűz támadt, mely óriási sebességgel terjedt, s a szél által szittatva a szomszéd házakra is elharapódzott. A városi tűz­oltók fáradozásai daczára a laktanya padlása a ta­karmánynyal együtt és azonkívül három ház a tűz martaléka lett. (Névtelen fenyegető levelek.) N. Rőczéről írják nekünk, hogy ott mart. 20-dikán a város különböző helyein elszórt magyar s tót nyelvű névtelen leveleket találtak, melyek a következőket tartalmazták: »Fekete szoba 1874. 1./3. Nemes ta­nács ! E hó 10-dikén éjféli 11 órakor tartott 11 tagú összeesküvők gyűlése határozata folytán tudtára adom, ha Molitórisz igazságtalan, epelázas, boszuálló járásbiró mától számítva 4 hó lefolyta alatt II. Rőcze város kebeléből végkép el nem távolittatik, úgy egész város fent határozott idő után ha többszörrel is hamuvá perzseltetik. Tanács megbízásából Inibla jegyző. Mo­­litórisznak későbbre hagyjuk a kimondhatatlan mulat­ságot.» Molitórisz járásbiró Rőczén a közbecsülést oly mértékben birja, hogy a névtelen levelek folytán kül­döttségek s egyesek, összesen mintegy 120 székely kereste fel, kik kérték, hogy a galád névtelen fenye­getés által ne zavartassa magát működésében.­­ A névtelen levelek tárgyában a nyomozás meg­­indittatott s levelezőnk azt is említi, hogy a járásbiró majdnem folytonosan az ottani tót gymnasium tanárai és tanítványai elleni panaszok és bűntények elintézésével van elfoglalva. Csak most kellett méh­­lopásért a deák tetteseket 60 o. é. forintig elmarasz­talnia, majd mindjárt Ormisz Sámuel volt igazgatót súlyos testi sértésért elítélnie, újból meg kalács lo­pásért inquirálnia, majd végre Zoch tanár ellen korcsmár verekedésért keresetet indítania. Ormisz tanár nem is késett a »Narodni Novine«-ben megtá­madni a járás­bírót, magát mint martyrt tüntetvén fel, s a városban, a­hol a tanintézeten kívül ilyen dol­gok előfordulhatnak, a névtelen fenyegető levelek keletkezésén sem lehet csodálkozni. (Az államhivatalnokok hely­zet­e ) A következő sorokat vettük : E lap múlt évi 253. számának »Törvényszéki csarnok« rovatá­ban Schulhoff Géza ügyvéd úr tollából »Az államhi­vatalnokok helyzete« czím alatt egy közlemény je­lent meg, mely a tisztelt szakközönség figyelmét Bitter Lajosnak a kincstár ellen a Pest-belvárosi kir. járásbíróság előtt indított perére hivta föl. Nem­ czé­­lem jelenleg a hiányosan s egyoldalulag közölt tény­állásra s nem különösen Schulhoff urnak az állami ipart érdeklő téves fogalmaira reflectálni. — szán­dékom ezúttal csakis a szakközönség tájékoztatása a per stádiumáról. Schulhoff úr kellő tudomással birt arról, hogy a védencze részére hozott kedvező e. b. ítélet ellen fellebbezési jogorvoslat lön bejelentve, s indokaival kellő időben be is adva. Ezen körülmény akaratos elhallgatása hihetőleg abban leli indokát, mert megemlítésével felperesen kívül a pert még megnyertnek senki­­sem tarthatta. Ez évi márt. 5-én a pesti kir. ítélő tábla felperest keresetével feltétle­nül elutasítván, alperes kincstárt az alól fölmentette. Ajánlom tehát Schulhoff urnak figyelmébe, hogy jö­vőben nyert perének nyilvánosság elé hozatala ese­tében legyen szives egyúttal megjegyezni azt is, váj­jon jogerőre emelkedett-e vagy sem nyert ítélete? Finis coronat opus. — Szopó János, ügyvéd. (A szolnoki királyi törvény­szék) 1873. évi ügyforgalmi kimutatásából a kö­vetkező adatokat emeljük ki: telekkönyvi ügydarab volt 4209, elintéztetett 4169, maradt hátralék 40 ; váltó és polgári ügydarab 7908, elintéztetett 7849, maradt 59; fenyitő ügydarab 3420, elintéztetett 3392, maradt 28. A bünfenyítő ügyek között 471 be­fejezett vizsgálat volt, ezek közöl az év végével véglegesen és végtárgyalás utján 432 elintéztetett. (Szerencsétlenség dynamittal.) E napokban Eszterházy hgnek Gloriette nevű vajta­­hegyi vadászlakj­a, az ottani vadász vigyázatlansága folytán, majdnem légberöpült. A vadász ugyanis, mint a­­Sopron írja, rókalyukak pusztítására pár font dy­­namitot vett, de ez valahogy megnedvesedvén, a vadász azon szerencsétlen gondolatra jött, hogy a veszedelmes portékát a tűzhelyen megszárítsa. A mit sem sejtő vadászna épen ebédfőzéssel foglalko­zott, a mellékszobában egy nőcseléd az asztali te­­rite, midőn a tűzhely egyszerre borzasztó robajjal szétpattant, s a beomló falak a vadászt, nejét, szol­gálót és egy kis gyermeket, eltemeték. Ezeket több­kevesebb veszélyes sérülések közt sikerült később a vadászsegédnek és munkásoknak kiszabadítani. A szerencsétlenség a vadászra magára oly szomorú hatással volt, hogy elmeháborodástól lehet tartani, ha meggyógyulna is. (Felhívás iparstatisztikai adatok gyűjtése tárgyában.) A budapesti kereskedelmi és iparkamara a kerületének ipari viszonyairól szóló statistikai jelentés szerkesz­tésére szükséges adatok gyűjtése ügyében felhívást küldött be hozzánk, melyből közöljük a következő­ket, az illető köröknek figyelmébe ajánlva azokat. Az országos viszonyok azon pontos megismertetéséhez, mely nélkül észszerű törvényhozzás és közigaz­gatás nem is képzelhető, kétségkívül a pontos és megbízható iparstatisztika is szükséges. Az orszá­gos statisztikai hivatal foglalkozott ugyan a Magyar­­ország iparstatisztikájának szerkesztésére szükséges adatok gyűjtésével, de az összegyűjtött anyag oly jelentékeny hézagokat mutat fel, és annyi helytelen adatot foglal magában, hogy az ország ipari viszo­nyainak kimerítő és valóságnak megfelelő fel­tüntetésére alapul nem vehető.­­ A keres­kedelmi és iparkamarák , melyek a kamarai­ törvény értelmében működési körükön belül adatok gyűjtésére vannak kötelezve, az illető körök részéről szintén nem találkoztak a kívánatos támoga­tással. Ezen sajnos tapasztalatnál fogva a budapesti kamara elhatározta, hogy a kerületének iparára vo­natkozó statistikai adatokat személyes gyűjtés által szerezze be, mely feladattal a kamara iparosztályá­­nak tollvivője, Steinacker Ö­dön úr bizatott meg. —­­Nem kételkedünk b­enne, h­ogy az iparintézetek mind készségesen szolgáltatni fo­gják azon felvilágosítá­sokat, melyeknek teljes és rendszere összefoglalása a kamarai kerület egyes vidékeinek ipari tevékeny­ségéről oly képet fog nyújtani, melyre az érdekelt körök is üzleti tevékenységüknél támaszkodhatnak. Az egyes közlemények részletességétől és hitelessé­gétől függ, hogy ezen közérdekű vállalat minél előbb kielégítő eredményre vezessen. (Az éhhalál Indiában.) Egyre ré­mesebbek lesznek a hírek,­­melyek Keletindiából ér­keznek ; a lakosság százezrei, sőt milliói az éhhalál­nak vannak kitéve. A kormány sokat tesz ugyan a­­ nyomor enyhítésére; élelmi­szerekről gondoskodik, s közmunkákat végeztet, és a segélyezés czélszerű ke­zelése mellett sok százezer ínségest lehetne megmen­teni. De mint sok egyéb esetben is, mikor nagyobb­mérvű működés kifejtéséről van szó, itt is az állam­gépezet sokféle kereke nem vág egybe ; a compli­­kált hivatalnoki intézmény sokfejűsége és sokkezű­­sége csak hátrányosnak bizonyul a segély gyors, ál­talános foganatosítására nézve és a kormány legjobb szándékait is illusóriussá teszi. Megható módon írja le a bengálai éhező la­kosság sorsát Mr Forbes, a »Daily News« indiai le­velezője, ki egyszersmind a legélesebb szavakkal ostorozza az angol hatóságok oktalan terv nélküli eljárását. A következő sorok rövid kivonatát képezik Forbes az utolsó levelének, melyet az Durhanghától, Bengália tartomány északkeleti részében fekvő vá­roskából, február hó 20-tól intézett a »Daily News«­­hoz . Az ezen kerületben elrendelt ínséges munkák közé, írja Mr Forbes, a körülbelül 12 mértföld hosz­­szúságú buheyrai országút építése is fel van véve. Azt gondolván, hogy e munkák megtekintése jobban meg fog ismertetni a lakosság állapotával, minthogy, mint értesültem, körülbelül hat­ezer ember — férfi, nő és gyermek — van ott elfoglalva, két kísérővel, az ínség enyhítésére kiküldött első hivatalnokkal és egy fiatal mérnökkel útnak indultam. Az egész után tömegesen találkoztak velünk szerencsétlenek, kik sokkal gyengébbek voltak, semhogy csak fél ásó földet emelhettek és odább vihettek volna, és kik mindnyájan egy nyílt tér felé tódultak. E téren két mangója alatt két bennszülött fel­vigyázó ült, az egyik főkönyvet tartott kezében, a másik előtt nagy vaspénztár állott, közöttük vagy kétezer ember tolongott, kiket néhány, szintén ben­­szülött rendőr tartott vissza. Minél inkább közeledtünk, a zaj, jajgatás és a zsivaj mind nagyobb lett, láttuk a lassúságot és a formalitásokat, melyekkel a két hivatalnok a fizeté­seket teljesíti, és az első pillanatban azt hívők, hogy a zaj csak a szerencsétlen éhezők tolongásának kö­vetkezménye. Közelebb érvén azonban, öregét apraját ugyan­azon jajveszéklésben hallam kitörni, akik már kiál­tani gyengék voltak, ugyanezt suttogák. Kísérőim elhalványodtak; kérdésemre felelek, hogy a szegé­nyek azért jajgatnak, mert már 4 nap óta bért nem kaptak. Négy napig bért nem kapni, legnagyobb ré­szénél azt jelenti: négy napig éhezni, és innen volt a kiéhezett emberek borzasztó látványa. Kivált egy öreg ember alakja, ki épen előttünk tántorgott, örök­re be lesz vésve emlékezetembe. Hústalan ajkai el voltak fonnyadva, szemei mélyen beesve és szem­üregei félig porral telve ; egész testén nem volt egy unézia hús, az egész csupa csont és fakószinü rán­­czes bőr. A szerencsétlen, ki gyengeségtől nem birt szó­lam, kérdésünkre csak fölemelte keze négy ujját, igy jelezvén, hogy négy nap óta nem kapott bért és ugyanannyi idő óta nem evett.­­És ilyen példát számosat láttam. Mi igyekeztünk ugyan a legsür­­gősb szükségen segíteni, azonban a közvetlen köze­lünkben észlelt esetekre kellett szorítkoznunk. Mr Forbes leírja ezután a hatóságok rendsze­retlen eljárását. Calcuttában van egy közmunkahi­vatal, mely az egész országra nézve az ínséges mun­kák kiosztásával, ellenőrzésével és kifizetésével van megbízva; azonban mióta Indiában vagyok, még senkitől egy jó szót nem hallottam e hatóságot ille­tőleg. Ez a hatóság kerületekre osztotta az országot, de a szükséges segéderőkről, felügyelők, mérnökök­ről nem gondoskodott, így a kerületbe honnan je­lenleg srok, egy Anderson nevű első mérnök lett kiküldve mindössze egy segéd és három felügyelő kíséretében, és ennyi segédlettel a három legnagyobb kerületről kell gondoskodnia. Azonban senki sem tudja, hogy Anderson úr hol található, segéde szin­tén távol van, és a hivatalnok, kinek az itteni útépí­tésre közvetlenül fel kellene ügyelnie, néhány nap előtt felsőbb parancsra máshova szállíttatott. Ez okból a munkák félbeszakítottak,és természetesen bér nem fi­zettetett ; de sokszor ha dolgoznak is, nincs fizetés elő­ször, mert nincs pénz rendelkezésre, és 2-szor mert nin­csenek hivatalnokok a kifizetésre. Pedig a t­ény meg­szabja, hogy az ínséges munkáknál a bért naponként kell kifizetni, és semmi föltétel alatt hosszabb idő­közökben. Dürbungalban csak néhány (angol) mért­­földnyire, a munkákra tízezer rúpia fekszik, de a hivatalnak a­kinek az utalványt alá kellene írnia, nincsen helyén, helyettese nincs kinevezve, és így 7000 ember a legborzasztóbb nyomornak, az éhha­lálnak van kitéve. De ha a pénz meg is érkezik kevés az erő, mely azt kifizetné. Az itteni gazdálko­dást legjobban megvilágíthatom a következőkkel: a hivatalos jelentések szerint az itteni kerületben 7000 ember van ínséges munkával elfoglalva, azon­ban az utolsó órában kiküldött fizető mester épen most jelenti, hogy 12.000 munkás van künn; ötezer számára természetesen nincsen pénz; hogy ezek mit kezdjenek, azt csak a jó Isten tudja. Ha ilyen körülmények között a legközelebbi jövőben a gyermekek és a gyengébbek el fognak hullani, mint a legyek, az csak a calcuttai építési hivatal nyomorult hanyagságának vétke lesz. Személyi hirek. (H­a­t­á­r­o­z­á s­o­k.) Kézdi-szentléleki Kozma Gábor f. hó 22-én, élete 66. évében Kis-Kenden el­hunyt. Helyi hirek. (Deák Ferenc­ a­r­c­z­k­é­p­e.) A. fő­városi közgyűlés tudvalevőleg bizottságot küldött ki, mely Deák Ferencznek a fővárosi tanácsterem szá­mára elkészítendő arczképe ügyében a szükséges in­tézkedéseket megtegye. E bizottság tegnap ülést tartott, melyen véglegesen elhatározta, hogy az arcz­­kép elkészítésével Than Mór bizassék meg. A to­vábbi intézkedések megtételére a bizottság a főpol­gármestert hatalmazta fel. (Egyházi z­e­n­e.) A budai egyházi zene­egylet ápr. 3-án azaz nagypénteken d. u. 4 órakor a budavári főtemplomban Kneifel A. zeneigazgatónak »Stabat Mater«-jét orgonakiséret, magánrészek s ve­gyes karral fogja előadni. A magánrészeket ének­lik : Stegmann Hermina, Bolberitz Clemence kisasz­­szonyok, Bogisich Mihály és Schmidt Ferencz urak. Ezt megelőzi : »Jeremiás próféta siralma« o­’gonarki­­sérettel énekli Hóman Alexa k. a­, nemzeti színházi tag és Schmidt Ferencz ur. (Az átalános munkás­pénztár) megvásárolta a három dob­utc­ában levő Kállay-féle házat 54.000 frtért. Ez épület házbére által az ala­pítvány pénztőkéjét akarják szaporítani, hogy ké­sőbb munkaképtelen munkások segélyezésére szol­gáljon. (A kórházak kérdéséhez.) Az egészségügyi bizottság tegnapi ülésében a kórházak ügyében kiküldött hetes albizottság által előterjesz­tett szabályrendelet tárgyaltatott. Ez alkalommal dr. Schermann Adolf azon anomáliára utalt, hogy míg a kerületi orvosok, harmadrendű jegyzők a köz­gyűlés által választatnak, a kórházi igazgatót és fő­orvosokat a tanács nevezi ki; a szabályrendelet 106.

Next