Pesti Napló, 1879. szeptember (30. évfolyam, 211-235. szám)

1879-09-11 / 219. szám

szággyűlésnek lett volna feladata az 1848. törvény­ben kijelentett elvet részletes szervezés és alkalma­zás által érvényesíteni, hanem ez nem történt, mert a­helyett, hogy ezen országgyűlés minden vallásos kérdéseket szerves összefüggésben és részletezésben megoldó, s így egy tökéletesen egészet képező tör­vényt alkotott volna, meghozta egyedül némely egyes kérdésekre vonatkozó azon évi 53-ki töredékes tör­­vényt. Fölemlítem ezen különben is ismerős történel­mi adatokat csupán csak annak bebizonyítására, hogy a protestáns egyház nem kér, nem keres ke­­gyelmet, hanem törvényeken alapított jogokat kö­vetel. Méltán igényelheti tehát, hogy a 30 évvel ezelőtt törvényben kimondott hitfelekezetek közti egyenjogúság szerves összefüggésben és részletezés­ben szabályoztassék s alkalmaztassák már valahára a gyakorlati életben, mert a mindennapi események bőven konstatálják, mennyire óhajtja a társadalom az említett törvény érvényesítését. Ezen esemé­nyek hatalmasan intik a protestáns közegyházat arra, hogy jogosultságá­nak tudatában követelje a törvény­­hozástól, miszerint alkalmazásba ho­­zassék az, mit a törvény már harminc­ évvel ezelőtt biztosított Hogy ne soroz­zam elő mind­azon tárgyakat, melyek a hitfelekeze­­tek közti egyenjogúságra és viszonosságra vonatkoz­nak, csak két főtárgyat emelek ki egyedül, mint a többiek közt fontosabbat. Az egyik a vegyes há­zasságok eleibe most is még gördíttetni szokott akadályok, a másik a vegyes házasságokból eredő válópernek rendtartása. Szabályoztatok ugyan a vegyes házasságok ügye az 1848/*. évi IIL törvényczikkely által, de mindamellett mégis, mint azt a mindennapi tapasz­talás tanúsítja, akadályokkal találkoznak még min­dig a vegyes házasságok, s ezen akadályoknak oka abban rejlik, hogy a házasság érvényességére nézve az egyházaknak nézetei egymástól igen eltérők, de sőt ellenkezők is, s mindegyik hitfelekezet — mi igen természetes — saját nézeteihez ragaszkodik, mert a vallás a lelkiismeretnek alkotmánya, ez pedig meggyőződésen vagy hiten alapszik, s azért az egy­háznak körén belül meg nem támadható, s a val­lásnak eszméi felett csak egyéni konkrét fogalmak bíráskodhatván. Mind a mellett, hogy a vegyes há­zasságok még most is akadályoztatnak, teljes elis­meréssel be kell vallani, hogy azon egyház, mely a házasságra nézve a protestáns egyházzal ellennézetben van, egyene­sen és tettlegesen nem támadja meg többé a törvényt, sőt azon egyház vezé­reinek dicséretére legyen mondva, hogy némi esetekben hajlandók is e rész­­ben engedékenységet tanúsítani, hanem hogy egy részről eleget tegyenek papi hivatásuknak, másrészt pedig a világi törvényt tettleg ne sértsék, ezen feszült helyheztetésükben a törvénynyel szem­ben passiv negaczióval viseltetnek. De ezen passiv ne­­gaczio,habár az nem egyenes megtámadása a törvény­nek, mégis okozója annak, hogy a vegyes házasságok akadályokkal találkoznak, s ennélfogva a törvény tökéletesen nem érvényesíttetik. Szám nélküliek valójában azon akadályok, melyekkel vegyes házas­ságba lépni kívánó jegyeseknek kell megküzdeniök, s ezeket gyakran csak úgy győzik le, ha a jegyesek­nek egyike néha éppen lelkiismeretének sugallata ellenére is vallását hozza áldozatul a házasságnak. Tekintettel az ilyen konfliktusokra s azoknak szo­morú következményeire világos, hogy az e féle álla­potokat nem tűrheti az állam, azért hivatása segíteni a bajon, mert az állam összegét családok képezik, ezek pedig kulturális országban csak házasság által jöhetnek létre, feladata tehát a törvényhozásnak gondoskodni arról, hogy a házasságok ne akadá­lyoztassanak. Az állam mint konfessio nélküli mo­rális testület nem érintkezik a vallásokkal, hanem érintkezik egyedül az egyházakkal mint kebelében létező társulatokkal, melyeket, míg elveik az állam czéljaival összeférnek, kebelében nem csak tűrni sőt oltalmazni és egymás irányában védeni tartozik, de azért a konfessionális elvek, melyek ugyan az egy­ház körén belül szabadon állanak fel, szabályul nem szolgálhatnak a törvényhozásnak akkor, midőn a köz­állam érdekei felett intézkedik, legyenek akár­meny­nyire is eltérők a konfessionális nézetek, azok bán­­tatlanul állhatnak meg az egyház körén belől, mert szabad államban szabad az egyház, de viszont nem tűrheti az állam, hogy egyik egyház mint kebelében levő társulat tanait érvényesítse egy másik egyház mint szintén az államban létező társulat irányában, legkevésbbé tűrheti pedig ezt a házasságra vonat­kozólag, mert akármilyenek is legyenek a házas­ságra nézve a hitfelekezeti eszmék, az állam a há­zasságot, tekintettel következményeire s végczéljaira, önmagával szemben csak szoc­iális instituc­iónak tartja. A társadalmi téren nagy mérvben megszűnvén már a vallásos konfliktusok, a társadalomnak igényei nem akadályozzák többé a vegyes házasságokat, jele annak, hogy ezen házasságok napról-napra szapo­rodnak. Mennyire szükséges, sőt parancsoló ezen ügynek tisztába hozatala, elegendőleg igazolja azt a közvélemény. Elismerte az ez iránti intézkedésnek szükségét maga ő Felsége, igazságos és vallásos királyunk, midőn a legközelebb befejezett országgyűlést meg­nyitó trónbeszédében különösen hangsúlyozta a val­lásos kérdéseknek, jelesen pedig a házassági ügynek törvényhozás útján rendezését. Hallatlan eset való­jában hazánk történelmében, hogy midőn a leghu­mánusabb, a mindennapi élet viszonyaiba vágó leg­­liberálisabb ügyben felszólalt a király, ezen királyi felszólításra a törvényhozás elnémult, s így a leg­magasabb trónbeszéd legnevezetesebb pontjának or­szággyűlési tárgyalása, melynek elébe reménytelve nézett a haza, végképen elmaradt. A második tárgy, melyet a hitfelekezetek közti viszonosságra vonatkozólag, mint a többieknél fonto­sabbat s nagyobb horderejűt kiemeltem, a vegyes házasságokból eredő válópereknek rendtartása. Eltekintve attól, miként felettébb visszás és jogi szempontból semmiképen sem indo­kolható azon eljárás, miszerint egy és ugyanazon perben két rendbeli bíróság külön jogfelfogás sze­rint hozhasson ítéletet, ez a viszonosság elveinek sem felel meg, mert midőn az egyik fél felett a szent­szék ítél, akkor ugyanazon perben a második fél felett a világi biró bíráskodik, s midőn az egyik fél felett saját hitfelekezeti biró intézkedik, akkor a má­sik fél felett más hitfelekezeti biró hoz törvényes el­határozást ; az egyik biró mindig a megtagadásnak, a másik biró a lehetőségnek terén áll. A reczipro­­czitásnak csak úgy volna megfelelve, ha ezen váló perekben mind a két házastársra nézve a világi biró ítélne, vagy ha már az egyik félre nézve a szentszék az illetékes biró lenne, akkor a törvény biztosította egyenjogúságnál fogva hasonlólag a protestáns félre nézve is saját egyházának konzisztóriuma legyen az illetékes biró. Nincs pedig ok arra, hogy miért nem állhatna meg ezen recziproczitás, miután a protes­táns egyházban épen úgy léteznek választott birák­­ból álló fokozatos konzisztóriumok, mint a szentszé­kek más egyházakban. A mostani gyakorlat szerint a per előbb az alperes bírája előtt tárgyaltatik, s csak az egyik félre nézve hozott ítélettel ellátva lé­tetik a másik félnek bírájához, ki ismét ugyanazon perben hozza meg a második félre nézve kiható ítéletét. Ezen eljárási mód eltekintve attól, hogy töké­letesen eltérő a valódi jogi felfogástól, természeténél fogva oly­annyira lassú, hogy évek folynak le, míg a két rendbeli bíró ugyanazon perben mond végső íté­letet, holott ha valamelyik pernek, akkor csakugyan a válópernek haladéktalan elintézése van okadatolva. Kívánatos tehát, s ez felelne meg a viszonosságnak, ha a válóperek már időnyereség tekintetéből is egy­idejűleg, s egyszerre folynának le külön-külön min­den félre nézve saját konzisztóriumai előtt, s álljon fel ezen szabály addig, mig a szentszékek felállani fognak. Mindezeknél fogva legfőbb idejét látom an­nak, hogy a protestáns közegyház szorgalmazza s fennálló országgyűlés előtt egy olyan törvénynek al­kotását, mely az 1848. évi XX. törvényczikkelyben foglalt alapeszmére fektetve minden vallásos kérdé­seket szerves összefüggésben, s részletezésben meg­oldaná, s igy a fennálló mostani töredékes tör­vények helyett egy tökéletesen egészet képező tör­vényt alkotván, a hitfelekezetek közt elvben törvény által már kimondott egyenjogúságot és viszonossá­got a részletekben szabályozná. Az egyház körén kifelé irányzott kívánságunk tehát a hitfelekezetek közti egyenjogúságot s viszo­nosságot megállapított 1848. évi törvénynek tettle­ges életbeléptetése. Ennek szorgalmazása egyházunk iránti szent kötelességünk. Sürgős ezen óhajunk tel­jesítése, de nem kevés­bé sürgős azon feladatoknak életbe léptetése, melyeknek megoldását az egy­ház körén belül tartom felettébb szükségesnek. Ezek közt­ egyik fő feladatunk azon iparkodni, hogy h­a­­zánkban a protestáns egyház magyar szellemű s magyar érzelmű le­gyen. Sokkal alaposabban bizonyította be ennek szükségét boldog emlékezetű hivatalbeli elődöm e teremben tartott egyik beszédében, hogy sem azt most terjedel­mesen indokoljam. Azon eszme, hogy ezen egyház szellemben és tetteiben magyar legyen, korántsem zárta ki azon szabadságot, miszerint a közegyházban létező másfaju nemzetiségek isteni szolgálatukat anyanyelvükön ne végezhessék s ezen nyelvet saját belkörükben ne használhassák, de azért feltétlenül követeli azt, hogy minden nemzetiség, mely egyhá­zunk keretébe­n igy az államban létezik, a magyar alkotmányt élvezi, abban találja oltalmát s igy a magyar alkotmányosságnak kiegészítő részét képezi, szellemére nézve magyar legyen, mert a házagság nem egyedül a nyelvben, hanem a szellemben, érze­lemben és tettekben gyökeredzik. Hazánkban a pro­testáns egyházat a magyar nemzet, a magyar állam fogadta be kebelébe, s attól kapta jogait, ezen ked­vezményhez viszonyított kötelezettsége az egyháznak, hogy az értelemben s­­­etteiben magyar legyen. Lé­tezhetnek egymás mellett sokféle nemzeti fajok, él­vezhetik azok családi, társadalmi s községi belkörük­ben anyanyelvüket, de az állammal szemben csak egy állami nemzetnek jellegét viselhetik s az állam nyelvén érintkezhetnek egymás közt. Világos pél­dánk erre Helvéczia s még nagyobb mérvben Amerika, hol számtalan nemzetiségek egymás mel­lett állva, az állam irányában egy nemzetté ol­vadnak egybe és az államnak nyelvét használ­ják, s a mellett a legszebb egyetértésben élnek. Ezt a magyar állam a protestáns egyháztól méltán köve­telheti annál inkább, mert a protestáns egyház, mely­nek nem a stagnáczió, hanem a haladás fő jellemvo­nása, egyházi alkotmányánál s vallásának egyszerű tanainál fogva noha sem jöhet ellentétbe egy alkot­mányos állam érdekeivel, sőt hazánkban épen hivat­va van egyházi alkotmányának a magyar alkotmá­nyával való homogeni­tásánál fogva az állam czéljai­­nak előmozdítására.­­ Hogy tehát ezen hivatásnak kellőleg feleljünk meg, fő feladatunk gondoskodni ar­ról, hogy iskoláinkban az ifjú sarjadék zsenge korá­ban szívja már magába a magyar szellemet s a ma­gyar lelkesedést. Az utolsó időben egyházunk életében a szabad­ságnak egy káros kinövése mutatkozott, mely figyel­münket különösen vonja magára, ez az autonó­miának téves felfogása. Nyilvánult ez, fáj­dalom, épen némely nagyobb egyházakban, a­meny­nyiben azok bizonyos ügyekben alárendeltetésüket a felsőbb egyházi hatóságok irányában elismerni nem akarták. Ezen felfogásnak helytelenségét nem szük­ség indokolnom, elég ellenére megjegyeznem azt, hogy az autonómiának olyatén magyarázata, misze­rint egyes egyházak nem lennének kötelesek a felsőbb egyházi hatóságok irányában alárendeltetésüket el­ismerni, egyenesen vezetne az anarchiához. Az egy­házaknak autonómiája a valódi felfogás szerint a leg­szebb szabadságnak élvezete, de ezen szabadságnak korlátai szorosan vannak kijelölve, s az egyházak­nak ezen korlátokon túl lépése a közegyháznak alap­jait rázkódtatná meg. A társadalom terén csak ott létezik valódi szabadság, hol egyéni abszolút szabad­ság nincs. Miután tehát az autonómiának ezen hi­bás kinövése veszedelmeztetné a közegyházat, fel­adatunk őrködni a felett, hogy ezen téves nézet ne terjedjen. A protestáns egyházban sehol sem fejlődött ki oly tökéletesen a presbyterialis rendszer, mind épen hazánkban és Skócziában. Azon elv szerint, melyre a presbyterialis rendszer van fektetve, a lelkészi kar nem egy külön álló, hanem kiegészítő része az egy­házi községnek. A lelkész nálunk híveivel együttesen képezi az egyházat. Áll és fenntartotta magát ezen rendszer honi egyházainkban a protestantizmus kez­detétől fogva folytonosan. Csak azon egyetértés, ér­zelmek és működések egybe olvadásának és azon szoros kapocsnak, mely a hívek és lelkészek általá­ban az egyháziak és világiak közt uralkodott, követ­kezőleg a presbyteriális rendszernek köszöni Ma­gyarországban a protestantizmus fejlődését és kon­­szolidáczióját. Lelkész és hívek, egyháziak és világiak egyházi történelmünk igazolása szerint mindig egyet­értőig fáradoztak, közösen tűrtek és szenvedtek s egyenlő szellemben működtek egy kitűzött czél felé. Az érzelmek és gondolatok ilyen összhangzásában küzdött és vívott eredménnyel a protestáns egyház hazánkban. Azonban fájdalom most, jelei mutatkoz­nak annak, miként ezen szép viszony, mely a régi egyházban tántoríttathatlanul állott fenn, újabb idő­ben sok helyütt meglazult. Nem mindenütt, s nem is mindenkor, de nem is azon mérvben, mint hajdan, talál most a lelkész támogatást és rokonszenvet hí­veinél, gyakran elhagyatva, híveinek kellő részvéte hiányában magának kell küzdenie a fennforgó viszo­nyokkal, sőt némely egyházakban annyira halt meg a buzgalom, hogy a hívek lelkészüket épen ellenfél­nek s ugymondván csak az egyház szolgájának tart­ják. Szomorú események igazolják, miként ilyen vi­szonyok közt sülyed az egyház. Ugyanazért oda kell hatnunk, hogy a régi kapocs lelkész és hívei közt megújuljon s az egymáshoz ragaszkodás lendü­letet kapjon, s ez csak úgy érhető el, ha a presbyterialis rendszert követve a hívek, főleg azok­nak értelmisége s befolyásosabb tagjai lelkesedéssel veendenek részt a helybeli és esperességi gyűléseken, s a helybeli felügyelők s általában a világiak érde­keltséggel fognak viseltetni a közegyházi ügyek irá­nyában s legszorosabb érintkezésbe s barátságos vi­szonyban fognak állani a lelkészekhez. Ha ezen ka­pocs a lelkész és hívei, egyházbeliek és világiak közt általában feláll, úgy amint az haj­dan fennállott, nem újul meg bizonyosan soha töbé azon eset, mely pátens idejében felmerült, sidén több lelkészek az egyházon kívül lévő befolyásk és érdekek hatása alatt váltak el nézetekben hiveikől. A lelkészek, mint hi­veiknek vezetői leghatalmaabb morális erőt és be­folyást gyakorolhatnak a e­gyházakban, mennél lel­kesebben támogattatnak a­észben a helybeli felügye­lők, s általában a világiak ital, annál sikeresebb le­­end ezen erőnek működése, s annál inkább tüntetik ki a presbyteriális rendszer idvös hatása. Egy nagy hiányban sznved egyházunk hazánk­ban, abban t. i., hogy nincs szükségeinek megfelelő közalapra, mely körülmény sokban bénítja működé­sét. Vannak ugyan egyes alapítványok, de ezek spe­­c­iális természetűek, pedig olyan alapra volna szük­ség, melynek jövedelmei­bem bizonyos korlátok közé szorítva, hanem a felmerült szükségekhez alkalmaz­va szabadon lennének felhasználhatók. Ezen hiány napról-napra érezhetőbb lénn, felesleges volna ilyen közalap létrehozatalának sz­kségességét bőven indo­kolni, elég ezek közt felemlteni, hogy a teendőknek évről-évre rohamos növekedése és szaporodása, a szu­perintendens uraknak jobb dotácziójáról való gondos­kodást elodázhatatlan kötelességünkké teszi, részint azért, mivel hivataloskodásik köre már is annyira ki­terjeszkedett s fog még erjeszkedni, hogy a mun­káknak halmazát segítség nélkül jövendőre nem fog­ják meggyőzni, részint pedig azért, mert egy különös, állásukhoz illő szuperintervencziális javadalmazás­nak hiánya miatt egy egyháznak lelkészi állomásá­hoz vannak folytonosan közve . . . Áll ez az esperes úrnkra nézve is. Elfagyott lelkészeink s tanítóink nyugdíjazásáról nincs gondos­kodva, iskoláink kellő felszerelését nem fedezhetjük s több ilyen égető szükségenk felettébb sürgetik az ilyen közalapnak megalkotását, mit egy időre talán lehet még elnapolni, de anunk előbb utóbbi létreho­zatalát kikerülni nem fogjuk. Igaz, hogy az ilyen alapnak előteremtése nehéz, de szilárd akarat s ki­tartás mellett épen nem lehetetlen feladat. Hazánkban híveinknél száma egy millióhoz kö­zelítve legalább 900.000-re tehető ,egy családra négy személyt számítván, körülbelül 225.000 evangélikus család létezik az országban. Ha minden család az egyházi közalapra egyszer mindenkorra két forintot lefizetne, 450.000 írtból álló tőke gyűlne egybe, mely összegnek évi jövedelme a mostani kamatlábnak meg­­felelőleg körülbelől 30.000 frtot tenne s igy ezen summa évenkint állana rendelkezésére egyházunknak s abból fedeztethetnének azon égető szükségek, me­lyek eddigelé vagy éppen nem vagy csak rendkívüli nagylelkű adakozásokból fedeztetnek. Fel nem tehe­tő, hogy a buzgalomnak kellőleg leendő felébresztése mellett egy családtól nem tennék ki két forintnak egyszer mindenkorra leendő lefizetése. A Gusztáv Adolf alap garasokkal kezdődött, s folytonos fillé­rek szedésével gyarapittatik s eddig már milliókat osztogatott a szűkölködő egyházaknak a világ min­den részeiben, miért nem alakulhatna tehát közegy­­­házunkban is ilyen alap, melybe csak egyszer történ­nék az illetőségnek lefizetése? Ezen tervi­ek létesíté­sére csak akarat és lelkesedés kívántatik s az annyira óhajtandó alap megalakuland. A kivitelnek módját tekintve a családok összeírása s az illetőségeknek be­szedése esperességek útján volna eszközölhető. Nem is elkerülhetetlenül szükséges, hogy ezen tervnek azonnali kiviteléhez hozzá fogjunk, barátkozzunk meg egy egyelőre az eszmével, de még az sem volna szükséges, hogy a két forintnyi járandóság egy­szerre szedessék be, történhetnék ez részletekben is, s a kivitelnek megkezdésével be lehetne várni egy kecsegtető terméssel megáldott esztendőt, addig azonban indokolva volna, közelebbről megismerkedni az eszmével, s ez ügyben a tervet előkészíteni. Én meg vagyok győződve arról, hogy ezen közalapnak meg ■ alkotását jövendőre nem fogjuk kikerülhetni, de tel­jes reménységem és hiedelmem van, hogy ezen alap­nak létrehozatala a gyakorlati téren könnyebben lesz kivihető, mint az első pillanatban mutatkozik. Igaz, hogy mint minden megadóztatásnál, itt is lennének inexigibilitások, de attól el ne ijedjünk, mert bizto­san lehet számítani arra, hogy a behajthatatlanságo­kat dúsan pótolná azon többlet, mely a járandóságo­kon felül folyna be a tehetősebb családok részéről. Nem lévén kétségem abban, hogy ha épen nem is most, de később minden bizonynyal a szükség fog kényszeríteni ezen közalap megalakítására, azon esetre, ha az csak akkor lépne életbe, mikor én már nem leszek,a valószínűleg felmerülendő inexigibilitások pótlásának tekintetbe vétele mellett, a reám eső két frtnyi illetőségemet előlegesen kétezer írttal ezennel beváltom. Rövid vázlatokban, s csakis fővonásokban je­leztem azt, mit szerintem egyházunknak kifelé kí­vánni és szorgalmazni, befelé pedig tennie kell, hogy jövendőre az egyik irányban egyházunk jogi állapota biztosítva legyen, más irányban pedig léte virág­zóbbá váljék. Két hatalmas erővel vívta ki magának a Protestantismus mostani állását, s egyedül csak azzal biztosíthatja jövőjét is: — ezen két erő, a szilárd akarat és férfias kitartás, mely erőnek akármilyen küzdelmek közt uttó végre győznie kell mindig ott, hol a czél szent. Igaz, hogy ezen czélra vonatkozó akarat és a tett közt áll még a kivitelnek lehetősége vagy le­hetetlensége, az elsőt fel kell használni, a másiknak le­győzésén kell iparkodni figyelemmel arra, hogy gyak­ran mi most kivihetetlennek mutatkozik, időjártával kivihetővé válik, mert valamint az államok életében, úgy az egyház terén is az idő magával hozza saját köve­telményeit, de meg is hozza egyszersmind az azoknak kivitelére szolgáló eszközöket is. Használjuk fel te­hát a lehetőséget s szedjük le a már megérlelt gyü­mölcsöket, hogy időre várakozva ne szalasszuk el a pillanatot, vívjuk ki azt, mi az egyház terén most ki­vívható, mert a protesztanti­zmus a folytonos hala­dásnak és fejlődésnek szabad tért enged mindenko­ron. Ezen eszméket tartván szem előtt, felesleges volna székfoglalásom alkalmával egy programmot felállítani, melyet egyházi téren betöltött félszázados szolgálatomnak lefolyta alatt már eddigelé constatál­­tam s mely egyszerű két fogalomba találja kifejezé­sét, ezen két fogalom pedig az általam többször már említett akarat és kitartás. Nem fog bennem hiá­nyozni, mindeddig nem hiányzott sem az első sem a második, de kívánt hatása s eredménye csak akkor lehet, ha közegyházunknak ezen areopagusában ki­­válólag a főtisztelendő szuperintendens s a magos s nagymagu kerületi felügyelő urakban nyerendek tá­mogatást, kiknek tanácsát hivatalos teendőim fona­lául kívánom tekinteni. Ezen kérésemmel üdvözlöm különösen nagyságodat, tisztelt elnöktársamat. Az Isten már egyszer egy esperességnek élén kötött ket­tőnket egy­máshoz, az Isten egy időre elválasztott s az Isten ismét egybekötött minket. Ezen isméti egy­­beköttetésünknek azon mérvben örvend szivem, mely­ben a fájdalom tölté el azt, midőn elhagyta nagysá­god azon esperességi elnökséget, melyben él most is emléke s ez igazolja becses személyére vonatkozólag azt, hogy azon világosság, mely felvilágosit, eltűnik ugyan, de annak utófénye még sokáig tart. Midőn törvényes megválasztásom következté­ben az egyetemes felügyelőséget ezennel tettleg el­vállalnám, szabadjon még végtére két érzelemnek ki­fejezést adnom: egyik a fájdalomnak másik a hálada­­tosságnak érzete. Fájdalmas s felettébb fájdalmas tagadhatatla­nul az, hogy egy gyászos esemény, a közegyházat ért keserves csapás következtében foglalom el azon helyet, melyet egyházunkban halhatatlan emlékezetű elődöm nagy maga Zsedényi Ede, fájdalom csak rövid ideig, de egészen betöltött. Indokolva van ezen fáj­dalom, mert a közegyház a megboldogultnak szemé­lyében lelkes kormányzóját, martyr-koszorúval díszí­tett hű bajnokát, áldozatkész munkáját, én pedig ki­válólag tisztelt ifjúkori barátomat siratjuk. A jeles férfiúnak kitűnő erényeiről, egyházához hű ragasz­kodásáról s példás jótékonyságáról megemlékezvén maradjon köztünk különösen e helyen egykori műkö­désének szentélyében áldott emléke. Vegyül keb­lemben ezen fájdalommal a háladatosságnak érzete is, melyet az egyháznak bennem helyezett nagybecsű birodalma keltett fel. Mennél kitünőbbnek tartom azon állást, melyre szabad választás útján emeltet­tem, annál melegebben tudom méltánylani a megvá­­lasztatásom által bennem központosult bizalmat. Fogadják azért a tisztelt egyházak szives bizodal­­mukért s általa tett kitüntetésemért hálás köszöne­­temet. Érzem ugyan az egyetemes felügyelőséggel reám nehezedett feladatok megoldásának, kötelessé­gemnek és felelősségemnek súlyát, érzem ezt annál inkább, mivel megőszült korban az akarat nem áll mindig a tetterővel egyenvonalban, pedig az egy­ház terén nem éljük be akarattal egyedül, itt tett­erőre van szükség. Hanem az egyházi téren akadá­lyoktól visszariadni gyengeség, elcsüggedni nem szabad, s azért vigasztalom magamat azzal, hogy a nyilvánosság terén a bizodalom ébreszti fel a lelke­sedést, a lelkesedés pedig a tetterőt serkenti mun­kára, s azért újult bizodalommal lépek új hiva­tásomnak pályájára, reménylvén, hogy a Mindenható megadandja hanyatló testi erőmnek azon rugékony­­ságot/melynek hatása alatt az akarat tetté válhatik. S miként a napnak leáldoztával még mindig érezzük annak éltető erejét és látjuk fénysugárral körülvéve a távoli látkört, úgy én is éltem alkonyán, vallásomért mindig ,buzgólkodó forró szivem lükteté­sét még érezve, midőn egy tágasabb hatáskör nyílt meg előttem, megfogyva bár de törve nem, ajánlom fel hazámnak és egyházamnak mindenkor hűséges szolgálatimat, Isten engem úgy segéljen! Az élénk éljenzéssel fogadott beszéd után Bánó József, miután Péchy Tamás szembaja kö­vetkeztében akadályozva volt a megjelenésben, me­leg szavakban üdvözli a főfelügyelet a költő eme szavait: A­ki szivén hordja hazáját, azt a haza is szivén hordja, alkalmazva reá, azt mondja, hogy a­ki szivén hordja egyházát, azt az egyház is szivén hordja. R­a a­­ zólyomi főesperes a zólyomi esperesség nevében, Moczkovák beszterczebányai lelkész az ottani városi egyház nevében, Müller soproni igaz­gató a protestáns tanári kar nevében és Lahmer Ágost zólyommegyei alispán Zólyommegye törvény­­hatósága nevében üdvözlik. Sradvánszkyb. elérzékenyedve köszöni meg az üdvözleteket. Különösen jól esett neki a zólyom­megyei esperesség üdvözlete, mert 31 évig állt annak élén és a beszterczebányai egyházé, mert abban az egyházban ker­eszteltetett meg, ígéri, hogy a­mennyi­re testi ereje engedi, meg fog felelni a hozzá kötött várakozásoknak. K­a­r­s­a­y szuperintendens indítvá­nyozza, hogy Geduly mai beszéde kinyomassék, és a főfelügyelő beszéde egész terjedelemben jegyzőkönyv­be iktattassék. (Elfogadtatik.) Ezután Sradvánszkyb. a gyűlést feloszlat­ja és holnap reggeli 8 órára hívja össze. Különfélék: — szeph 11. (B. Haymerle)a leendő belügyminiszter, Ingolheimből, tegnap Bécsbe érkezett. (Schlauch Lőrincz) szathmári püspököt, bérmálási útjában, Nagy-Bányán ünnepélyesen fogad­ták. A püspök tiszteletére fáklyászene, s diszlakoma rendeztetett. (Stancsich György,) a pancsovai főispán­nak a gör. k. szerb nemzeti egyházi kongresszusra való kir. biztosi kineveztetését a mai hiv. lap tudatja. A kongresszus Karlovitzra, szept. 28-ra van egybehiva. (Párbaj.) Veszprémben e hó 7-én párbaj történt báró Dunay Oszkár és Zámbory Nándor kö­zött. Dunay oly veszedelmesen sérült meg, hogy fenn­maradásához nincs remény. (Pozsonyban) Bicker Teréz asszony e hó 26-án ünnepli századik születésnapját. Az asz­­szony egészen jól érezi magát. (A Benz-czirkusz­b­an­ tegnap este saj­nos baleset történt. A társulat volt igenrje, Mr. Hu­bert Cooke, egy déli termetű, rokonszenves arc­ú fia­tal angol, mint Jockey rá akarva ugrani egy nyerge­­letlen vágtató ló hátára, szerencsétlenül számított s a lovon és a manége párkányán át bezuhant a közön­ség közzé.Volt ijedés, sikoltás, hölgyek rosszulléte stb. s a czirkuszi személyzet részéről is nagy rémület, mi­kor látták, hogy a szegény művész nem birva felkelni, halavány, eltorzult arczczal fekszik a deszkákon. Kö­rülfogták, támogatták s végre nagy nehezen ki tudták vinni az öltözőbe, hova a véletlen jelen volt dr. Bakody Tivadar egyetemi tanár is sietett, a rosszul járt mű­vészt első­segélyben részesíteni. Pár percz múlva az­tán még mindig sápadtan és ámolyogva megjelent Mr. Cooke a közönség előtt, mely viharosan tapsolt. Közgazdaság. Üzleti hírek. * A budap­esti gabnatőzsdéről. BUDAPEST, szept. 15. A búzaüzlet, mely már tegnap kedvezőbb volt, élénk vételkedv mellett határozottan szilárd irányzattal nyílt meg. A tulajdonosok csak mérsékelten kínál­tak és emelték áraikat. Elkelt mintegy 15.000 mm, általában 10 krral, nagyobb tételnél 15 krral is magasabb árakon. B­o­r­s és árpa jelentéktelen kereslet mellett lanyha. Zab szilárd. Tengeri eladók hiánya miatt szilárd. Repcze keresett és szilárd. A határidő üzletben búza változatlan, tengeri máj.—júniusra 7 krral drágább, repere szilárd. Eladatott­: Búza tiszai uj 100 mm. 78® k. 12.40 időre, 700 mm. 78® k. 12.35 időre, 200 mm. 78 k. 12.32*/n időre, 200 mm. 77 k. 12.10 időre, 600 mm. 77 k. 12.121/n időre, 200 mm. 77 k. 12.15 időre, 100 mm. 76 k. 11.90 időre. Búza, pesti 400 mm. 768 k. 12.1 időre, 1500 mm. 76­ k. 12.17*­. időre. Búza, bajai 1500 mm. 76 k. 12.— időre. Búza, dunai 1000 mm. 77 k. 11.80 időre, 300 mm. 74 k. 11.15 időre. Búza, bánsági 100 mm. 76 k. 11.75 időre, 200 mm. 76® k. 12.10 időre, 100 mm. 76 k. 11.75 időre, 100 mm. 74® k., 100 mm. 75 k. mind 11.40 időre, 100 mm. 74® k. 11.25 időre kevert. Búza, fehérvári 600 mm. 76® k. 12.5 időre Búza, erdélyi 200 mm. 78 k. 11.25 időre, 100 mm. 79® k. 11.85 időre. Búza, felsőtiszai 200 mm. 76® k. 11.80 időre. Búza, északmagyarországi 100 mm. 76 k. 11.40 idő­re sárga, 100 mm. 72 k. 11.60 időre sárga, 100 mm. 75 k. 11.45 időre, 200 mm. 76 k., 100 mm. 75 k. mmn 10.90 időre üstökös. Nyoma­tik a kiadótulajdonos Athenaeum irodalmi és nyomdai részvénytársulat könyvnyomdájában, Budapest, barátok­ tere, Athenaeum-épület. Búza, aradi 200 mm. 75­­k. 11.60 időre. Árpa 200 mm. 7.50, 300 mm. 8.25 mind készp. Káposztarepcze 1000 mm. 11*/» készpénz. A­z­a­n s­z. Búza tavaszra 12.70 pénz 12.75 áru. — őszre 11.88 « 11.92 » Tengeri szept.—okt.-re 6.85 » 6.90 » » május—jun.-ra 7.97 » 8.— » Zab tavaszra 6.80 » 6.85 » — őszre 6.20 » 6.25 » Káposztarepcze szept.-re 11.*/« » 11.*/» » A budapesti értéktőzsdéről. BUDAPEST, szept. 11. A tőzsdén ma teljes üz­lettelen­­ség uralkodott. A spekuláczionális papírok árfolyamai vala­mivel lanyhábbak, míg befektetési értékek meglehetősen szilár­dak. Malompapírokban egyes kötések kevéssé változatlan árak mellett fordultak elő. Váltók és pénzek változatlanok. Az előtőzsde üzlettelen. A déli tőzsdén a következő kötések fordultak elő : Budapest 1871-ki kölcsön 79,67, Concordia malom 528,532, Erzsébet 270, Victoria 455,450, pesti közúti vaspá­lya 279, első hazai takarékpénztár 2760, Athenaeum 400. A bécsi gabonatőzsdéről. (Er. sürg.) BÉCS, szept. 10. Búza őszre 12.12—12.20 tavaszra 13.05—13.10 ; r­o­z­s magyar 8.50—9.20 ; z­a­b őszre —.-----.—, uj 6.60—6.70, tavaszra 7.10—7.15 ; tengeri 7.25—7.30, május—júniusra 8.20—8.30, julius—augusztusra 6.10—6.35, régi 7.20—7.30 ;Repczeolaj 80.75—81.—. őszre 30.75—31.— . szesz 32.75—33.—. A bécsi értéktőzsdéről. BÉCS, szept. 11. (Előbörze.) Hitelrészvény 254.75. Ma­gyar hitel 246.25. Lombard —.—. 1864-es —. Magyar jár. 91.42. Járadék —.—. Angol-osztrák 129.—. Államvasut 270.50. 1860-as —.—. Magyar sorsjegy —.—. Napoleond’or 9.35—. Unió-Bank 88.—. Gyenge. BÉCS, szept. 11. (Megnyitás.) Hitelrészvény 255.20. Ma­gyar hitel 246.50. Lombard —.—. 1864-es —.—. Magyar jár. 91.50. Járadék —.—.­Angol-osztrák 129.60. Államvasut —.—. 1860-as —.—. Magyar sorsjegy —.—. Napoleond’or 9.34—. Unió-Bank —.—. Szilárd. Budapesti marhavásár. Szeptember 11. (Schwarcz J. B. marhabizományos tu­dósítása.) A mai hetivásáron volt összesen 2292 drb vágó­marha, és pedig 848 ökör, 1316 tehén, 243 bivaly és 85 bika. Ökrök ára 51—53.50, tehenek ára 48 —49, kivételesen 50, bivalyoké 43—46 48% életsuly levonással. — Jó minőségű jószág egyes kisebb csapatokat kivéve nem volt, amiért a vé­­telkedv nem volt élénk és némely rész eladatlanul is maradt. Budapesti juhvásár: Szeptember 11. A tegnapi juhvásáron volt összesen 14084 darab. Jegyzett árak: erdélyi-magyar fajú juh párja 12 — 17 frt, német juh 11—16 és 34—38 frtig 100 klgrammonként. Az üzlet lanyha volt és egy meglehetős rész eladatlan maradt. Azon helyzetben vagyunk, hogy már esti lapunk­ban közölhetjük a budapesti értéktőzsde mai (szept. ll.) hivatalos árjegyzéseit. Államadósság:. M. v. kötv­­á­l. Ezőlödézsmvlts. é. 120 ft 300 kötv. (100 ft) 88.75 89.25 ftc. ezüstb.) 111.— 111.50 O. egys. áll.-ad. M. keleti v. el-­b. jegyekben 66.50 66.75 sebbs. kötv. I. O. egys. áll.-ad. kibocs. 71.50 72.— ezüstben ján. M. keleti v. el- illl. kamat 68.— 68.25 főbbs. kötv. O. egys. áll.-ad. II. kibocs. 82.— 82.50 ezüstben ápr. M. államv. kötv. okt kamat 88.— 88.50 1877-ről, 100 O. egys. All-ad. star.-ban5®/, 73.75 74.75 1860-k kisrs. M. díjjegy köl- 500 ft 128.— 124.— csőn 100 ft d. 99.— 99.50 O. egys. áll-ad. M. díjjegy köl- 1860-ki kiszs. csen 50 ft d. 98.— 98.50 100 ft 125.50 126.50 M. av.-járad. 6% O. egys. áll -ad. adóm. 91.60 91.70 1864-ki kisrs. M. földt. kötv. 87.50 88.25 100 ft 168.— 157.— M. földteherm. O. egys. áll.-ad. kötv., temes- 1864-ki kiszs. bánsági 87.50 86.50 50 ft 156.— 157.— M. földteherm. Pest város köles. kötv., 1867-ki 1870-ből 99.25 —.— kiszsl. zárad. 85.75 86.— Pestváros kö­cs. M. földteherm. 1871-ből 99.25 — kötv., erdélyi 16.25 8­6.75 O. arany járadék 79.50 79.75 Részvények. O.-magy. b. 818.— 822.— M. ált. földhitel —. • —.— Anglo-osztr. b. 128.— 129.— részv. társ. —.— —.— Ált. m. munk­. M. jelzálogb. —.— —.— hitelintézet 127.— 127.50 M. ált. hitelv. 248.— 246.50 Ipar­bank 40.50 41,50 Kisbirt. földh. 32.— 84.— Lipótv.b. 100 ft 39.— 40.­O.hitelintézet­­ 254.50 255.— Pesti iparbank 125.— 180.— A keresk­ed. b. 605.— 610.— Bpesti kézm. b. 72.— 74.— Unió bank 87.50 88.— Biztosító társulatok. Első m.biztos. 2850.— —.— Pesti bizt. int. 111.50 112.50 Pann. viszont- Unió v.sz.­bizt. bizt. intézet 810.— —.— Intézet 155.— 158.— Gőzmalmok. Concordia 526.— 528.— Moln.és süt.m. 820.— 325.— I. budapesti 1460.—1480.— » » » » Erzsébet-mal. 265.— 270 — m­. kibocs. 265.— 270.— Henger-malom 760.— 780.— Pannónia 1870.—1890.— Lujza-malom 265.— 268.— Viktoria 450.— 455.— Köziek, vállalatok. Alf.-fium. vasp. 133.50 134.50 Győr - Sopron- Ar.-körösv. » —.— —.— Ebenfurti —. • - —.— Báttaszék-Dom- Kassa-Oderb.v. 111.50 112.— Kev.-Zákányi 115.— 117.— 0. államvasp. 270.— 271.— Déli-vasút —.— —.— Pécs-barcsi —.— — .— Éjsz.-keleti v. 126.— 127.— Tiszai vasút —.— •­­.— Erdélyi vasút 104.50 105.50 Vágvölgyi 217.— 18.- ■ ■ Hegyi vasút 90.— 92.— 0. gőzh. társ. —.— .-----­Pesti közúti V. 279.— 280.— Takarékpénztárak. Orsz. központi 108.50 109.50 Bpesti fővár. 882. - 385.— Pesti hazai I. 2760.—2775.—­­ Pest külvárosi 50. - 51.— Kü­lönf. vállalatok. Alagút *9.— 99.50 S.-Tarj, kőszén 108.— 103.50 Ganz és tsa. vas- — vasfinom. 95.— —.— öntöde 387.— S3S.— Beblick-félevas- Gschwindt-féle öntöde 78.— 8 szeszgyár 275.— 280.— I. m. serfőződe 475.— 480 — I. m. gyapjúm. Sertéshizlaló 163.— 165 — és hízom. 156.— 160.— Baskuti köt. 223.— 2£4 — Athenaeum Spod. és csont­könyvny. 395.— 400.— liszt-gyár 245.— 250 — Pesti könyvny.- Újlaki tégla- és részv.­társ. 580.— 590.— mészégető 29.— —. — Kőszén-és tégla- köb. téglaég. 76.— 80.— gyár 67.50 68.— Franklin —.— —___ Sorsjegyek. O. hit. intézet 170.— 171.— Pénznemek. Os. k. reezés ar. 5.57 5.60 O. m. ezüst 100.— 100.10 O. m. 8iztos ar. 9.34 9.36 Ném. bír. bank-20 francos ar. 9.34 9.36 jegylOOb.m. 57.75 57.90 Török ar.­lira 9.22 9.29 Váltók. Ném.bankpiac­. 57.15 57.30 Svájc­i pénzpia-Amsterdam 100 ezok 100 frk. 46.20 48.30 holl. ftért 96.75 97.­ Zürich 100 ŕ 46.20 48.80 Páris 100frk. 46.20 46.40 Londoni britstll7.70 117.90 Brüssel 100 ŕ 46.10 46.20 Milánó 100 Marseille 100» —.— —.— olasz h —.— —.— Felelős szerkesztő: Ubvády Lajos. N y i I t-t é r.­­5- A legujabbakat kárpitok­ és díszítményekből ajánl SIIBIl­la, magyar kir. udvari szállító, 1629 József -tér 8. szám, gróf Andrássy-palota.

Next