Pesti Napló, 1885. április (36. évfolyam, 90-117. szám)

1885-04-08 / 96. szám

96. szám. Szerkesztési iroda: Ferencziek-tere, Athenaeum-ép­ü­l­e­t. A­ lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kéziratok nem adatnak vissza. Kladd-hivatal: Ferencziek-tere, Athenaeu­m-é­p­ü­l­e­t. A lap anyagi részét illető közlemények (előfizetési pénz, kiadás körüli panaszok, hirdetmények) kiadó-hivatalhoz intézendők. Egyes szám 4 kr. Budapest, 1885. Szerda, ápril 8. Reggeli kiadás. 36. évi folyam Előfizetési feltételek: Postán küldve, vagy Budapesten házhoz hordva reggeli és esti ki­adás együtt: 1 hónapra 2 frt. — 3 hónapra 6 frt. — 6 hónapra 12 frt. Az esti kiadás postai különküldéséért felülfizetés havonként 35 kr., évnegyedenként 1 forint. Hirdetések szintúgy mint előfizetések a »Pesti Napló« kiadó­hivatalába Budapest, Ferencziek-tere, Athenaeum-épület, küldendők. Egyes szám 4 kr. m Budapest, ápril 7. KOSSUTH­­ Irettaán.a,13. IV-d­ik­ Isötete. (Utánnyomás tilos.) "V" isszaemlékezések. Széchenyi István. I. A ki e szakasz czimét látva, azt gondolná, egy feleselő feszegetéseket olvasand gr. Szé­­rényi István közélete felől, csalatkoznék,­yesmit irni minden élők közt én legkevésbbé hetek hivatva, mert tekintve az ellenszenves legenkedést, melyet a halhatatlan emlékű ifiu irányomban tanúsított (irányomban ő, nem ő irányában én, erre felemelt fővel iratkozhatom), és tekintve az ellentétes írást, melyet, azon rövid időszak kivételével, midőn minisztertársak voltunk, velem szem­en a közéletben elfoglalni magát indíttatva vette, lehetetlen volna saját egyéniségemből anyira kivetkőznöm, miszerint az ő közéletét h­álgatva, az önapológia gyarlóságát egészen ikerülhessem, hazafias érdemei iránt pedig okkal nagyobb elismeréssel viseltetem, mint­­ha hogy bűnnek ne tekinteném meg akarni ordítani azoknak taktikáját, kik a Széchenyi­­ultusz rőzsekötegeit a gyűlölet máglyájává adták össze számomra. Nagy volt köztünk az ellentét, az tagad­­atlan, s az ellentét bizony nemcsak modor kő­üt forgott, mint ő egykoron mondani szokta. Tényeket jelzek, nem bírálgatok. Ő liberális arisztokrata volt, én demo­­rata. A »pour le peuple« (»a népért«) mindkettőnk programmjában benne volt, de »par le peuple« (»a nép által«) az övé­tül ki volt zárva, az enyimnek sarkalatos étele volt. Kimondotta ugyan, hogy az »egyenlő ogok, egyenlő kötelességek« neki eszménye, sőt nálunk ő mondotta ki korunkban legelső. .’’öle tanultam. De az ideál megvalósítására ntézett izgatást ő kárhoztatta, nem, mintha sem óhajtotta volna, hogy valaha megvaló­­ulhasson, hanem mert azok közt, kik a köz­­dolgok menetére befolyást gyakorolténak, azt gén sokan érdekeikkel ellenkezőnek tekintet­ék, s az ideálnak első fele (a jogegyenlőség) a hatalomnak Béc­sben, itthon pedig a konzer­­vatív fő- és nem főrendeknek mind a két fele sem volt inyekre; ezt tartva szem előtt, ő a politikai intézményeket illetetlenül kívánta faggatni a privilégiumok alapján, s a nemes­ségnek az adózó nép terheiben megosztozását, vagyis a közteherviselést nem akarta, hanem myagi érdekű beruházásokra országos pénz­árt akart a nemesség által fizetendő szubszi­­lium alapján. Én ellenben a mondó voltam, hogy há­­■om oka van nemzetünk erőtlenségének jo­­jai megóvása körül; három veszélye a haza jelnyugalmának s jövendő biztonságának; járom akadálya közjóléte kifejtésének. 1. hogy­­ közterhekben a nemesség a néppel nem osz­­tozik, 2. hogy a nép legnagyobb része a ne­­messég robotozó jobbágya, 3. hogy a nép po­­itikai jogokkal nem bir. Én tehát nem egy vagy más különleges czélra nemesi szubszi­­lium­ot (mit Istentől elátkozott rendszernek szoktam volt nevezni), hanem közös tehervise­lést, a jobbágyság felszabadítását s a népnek a politikai jogegyenlőség alapján az alkot­mány sánczaiba bevételét akartam s nemcsak elérkezettnek véltem az időt, hanem veszély nélkül el nem odázható szükségnek is ítéltem, hogy bízva az igazság elsejében, ne hagyjuk magunkat semmi ellenzés által visszatartóz­tatni attól, hogy Széchenyi ideáljának az »egyenlő jogok, egyenlő kötelességek« igéjé­nek megtestesítésére törekedjünk. Ő felrázta nemzetünket aléltságából, az­tán a felébresztett nemzet tevékenységének hasznosításával a tisztán anyagi érdekek azon mezejére kívánt szorítkozni, melyen a bécsi hatalom beegyezését is kieszközölhetni vélte, tehát a nemzet közjogi érdekeit nem vette fel működése körébe, sőt rosszallotta, ha ki fel­vette. Én felvettem, tehetségem szerint min­dent pártoltam, a­mit ő a tettek mezején kez­deményezett (ő engem soha, az anyagi érde­kek mezején sem), de többet, de mást is akar­tam. Akartam, hogy az ember is szabad le­gyen a hazában, de maga a haza is szabad legyen, nem idegen czélok eszköze, nem ide­gen érdekek szolgája. Én azokhoz tartoztam, a­kik nem hanyagolva el semmit, a­mit az anyagi téren a haza javára az adott viszonyok közt is tenni lehetett, a felébredt nemzet te­vékenységét a közjogi reformokra s a nemzet törvényes önállásának intézményes biztosítá­­sára is irányozták, nemcsak jog­i nemzeti ön­érzet és történelmi hivatás szempontjából, ha­nem azért is, mivel akként voltak meggyő­ződve, hogy nemzeti önállás nélkül még az anyagi jólét előmozdítása körül is csak len­­düzgetni, foltozgatni, tatarozgatni lehet, de egészséges közgazdászati állapotot teremteni nem, mert ennek alapfeltétele, hogy a nemzet ne csak azon a téren mozoghasson, melyet előre az osztrák érdekek túlsúlya el nem zár, hanem magát önczélnak saját érdekeinek egész körében tekintve, szabadon rendelkezhessék, a­mint saját jóléte megkívánja, vagyis, a­mint Széchenyi magát az utolsó rendi országgyűlés végén (akkor már hely­eslőleg) kifejezte: »Ma­gyarország saját tengelye körül foroghasson.« Ő megnyugvását találva abban, hogy a kormányban ismert a hon java iránt oly jó akarattal viseltető férfiakat, hogy ha találko­zik velük, akaratlan is kalapjához nyúl (bár olyanok is voltak, kik előtt még jobban fejé­be szorítja) rosszallóit minden ellenzékeske­­dést, nyíltan kimondotta, hogy ő a kormány embere, s a nemzetet arra buzdította, hogy vesse magát »az udvar« karjai közé. Én azon tényből indulva ki, hogy Ma­gyarországot a magyar kormányszékek útján kormányozzák, de nem magyar komány kor­mányozza, nagyon szűknek ítéltem azt a tért, melyen azoknak jóakarata érvényesülhet, kik előtt Széchenyi kalapot emel, s a megyei ön­­kormányzat elzsibbasztására irányzott intéz­kedésekből és a horvátok közt fejét felütött »illirizmus« legyezgetéséből, ne mondjam szí­­togatásából azt látván, hogy a mérvadó ide­gen befolyás azt a bizonyos »jóakar­atot« egy­részt nagyon osztrák abszolutisztikus szagúvá, másr­észt annyira gyöngévé teszi, hogy még az ismeretes »divide et impera« maxi­mának is megadja magát: én a nemzetünk jogai felett örök ébren őrködő alkotmányos, de loyális ellenzék embere voltam, mely el­lenzék azonban annyira nem fakcziózus jelle­gű volt, hogy támogatására a kormány biz­tosan számíthatott, ha jót akarand, s a jót törvényes után akarandja; miként ezt magá­nak Metternich herczegnek is világosan meg­mondottam.1) Hosszúiba lehetne az ellentétek lajstro­mát nyújtanom, de ennyi elég annak indoko­lására, hogy az ellentét köztünk nem csupán modor, hanem irány körül forgott. Hogy melyik volt a, helyes ez ellentétes ir­ányok között? a felett ítéletet mondani majd azon korra fog tartozni, mely nem lesz többé a mulékony opportunizmus s azon pártszen­vedélyek befolyása alatt, melyek a mai korba még nagyon is élénken belejátszanak. — Én ugyan megvallom, részrehajlatlan történet­iratot még sohasem olvastam ; egészen elfo­gulatlannak még magát Gr­i­b­b­o­n­t sem ta­láltam; de ha lesz egykor hazánk újabb ko­rának részrehajlatlan történetírója, az számot fog vetni a tényekkel, a helyzettel, az európai történelem bölcseletének törvényeivel, meg fogja rostálni az adatgyűjteményeket, megol­­vasandja a mit a Falkok 2) s Kemény Zsig­­mondok 3) írtak, s meg azt is, a mit Pécsi Zombath Mihály 4) s vele egy irányban má­sok írtak. E vitába bele­szólani én hozzám nem illenék, mert részrehajlatlan nem lehet­nék ; védekezni nem enged önérzetem, a vádo­lástól eltilt a személyes tisztelet s a hazafias kegyelet nagy ellenfelem emléke iránt. Én csak azon szándékkal fogtam e sza­kasz megírásához, hogy két adatot szolgál­tassak Széchenyi István életrajzához, az egyi­ket ifjú korából, midőn még nem kezdte meg a hazában nyilvános tevékenységét, mely ne­vét dicsővé, emlékét halhatatlanná tette; a másikat azon gyászos emlékű katasztrófa fe­lől, mely őt a tettek mezejéről lesodorta. Tartozni véltem e két adattal a történelem­nek, mert az elsőre nézve azon helyzetben vagyok, hogy Széchenyi saját előadását is­mertethetem meg, a második felől elterj­edt hírek pedig kiigazítást kívánnak. Azonban a köztünk fenforgott ellentétek fentebbi töredékes vázolása felelevenített em­lékezetemben némely dolgokat, melyek ha közérdekkel nem bírnak is, talán mégis elcse­­veghetők, mert életrajzi vonások, melyek a köztünk fenforgott viszonyra egy kis lélek­tani mécsvilágot vetnek s részben legalább — azt hiszem — ismeretlenek. Ezeket tehát előre akarom bocsátani. II. 1841-ben kezdten szerkeszteni a Pesti Hirlapot. Széchenyi nem helyeselte annak irányát. A mint tudva van, megtámadott. Ez volt kezdete a politikai ellentétnek, mely köz­tünk kifejlett s az 1847—8-ki pozsonyi or­szággyűlés végszakáig tartott. De én hitem­­tudtom nélkül már sokkal előbb eléggé sze­rencsétlen voltam egy nemét az ellenszenv­nek vagy antagonizmusnak kelteni fel magam ') Lásd Wesselényi Miklóshoz írott levelemet egy beszélgetésem felöl Metternich herczeggel, mely levél — ha nem csal emlékezetem — pár év előtt nyilvánosságra hozatott. 3) „Gr. Széchenyi István és kora“ 3) „Magyar szónokok és státusférfiak könyve.“ •­ „Gr. Széchenyi István viszonya az 1848-ki tör­vényes átalakuláshoz“. iránt gr. Széchenyiben, még pedig oly időben s oly körülmények közt, hogy elmondhatom Garay »Konth«-jával: »az Isten tudja, miért!« Ez az 1832 — 6-iki országgyűlés alatt igen hátravonult, szerény életet éltem Po­zsonyban. Nagyon csendes, hallgatag ember voltam. A politika vendéglőjében nem vol­tam szakács, a­ki főz, még csak »kukta« sem, csak amolyan pinczérforma, a­ki szétszolgálja, a­mit a szakácsok tálalnak- Egyszerű »repor­ter« voltam, egyéb semmi. Megesett rajtam egyszer — csakis egyetlen egyszer, mindjárt kezdetben — hogy eléggé »zöld« voltam szót kérni egy kerületi ülésben. Meghallgattak. De a­mint leültem, »elpudeáltam­« magamat, mint a­kit tilosban kapnak. »Varga­ ne tovább a kaptafánál,« mondom magamnak. És jól mon­dom. Meg is fogadtam, meg is tartottam vé­ges végiglen. Soha sem fitogtattam »bölcse­­ségemet.« Soha­ nemcsak a tanácsteremben nem. De másutt sem, sem szóval, sem írásban. Azon pszeudo-biográfiában, melyre egy előbbi szakaszban hivatkozás van, valami olyasforma is mondatik, hogy én politikai szónoklatokat tartottam unokaim serlege előtt, miket azok áhítattal hallgattak. Mesebeszéd, soha sem történt. Soha! Nem is ismertem őket. Iroda­­főnököm dolga volt az iroda, mely szállásom­tól jó távol esett. Nem érintkeztem sem ve­lük, sem általában az országgyűlési ifjúság­gal. A zajt kerültem. Társadalmi összekötte­téseim a főrendek közt b. Wesselényi Miklós­ra és gr. Andrássy Károlyra (Gyula gróf atyjára), a másik táblánál néhány követre voltak szoritva, azokkal is legtöbbnyire csak ebédnél, vacsoránál találkoztam, mert ország­gyűlési tudósításaim sok dolgot adtak. Nem értettem a gyorsirászathoz, csak közönséges írással tettem ülések alatt jegyzeteket: a ki­magasló szónoki szépségeken, a jellegező mondatokon és sarkalatos adatokon kívül jó­formán csak a vezérszókat jegyeztem fel, me­lyek az okoskodás vonalát kicsövekelik; jegyzeteim amolyan csontváz voltak, melyre testet rakni az emlékező tehetség feladata volt. Hát biz én, ha nem voltam volna is ma­gányt kedvelő »insociabilis« medve termé­szetű (mindig az voltam), nem igen értem vol­na reá társaságba vegyülni. Mikor mások az ülések után szórakozást kerestek, nekem író­asztalomhoz kellett sietnem, nehogy emléke­zetem cserben hagyjon, s a csontváz váz ma­radjon. Nehéz munka volt, de hát az ember, ha komolyan reá adja fejét, sok mindenfélébe bele­gyakorolhatja magát, még a kard-­elnye­lésbe is, a­mit egy-egy kóbor akrobata való­sággal megteszen. Nem is találkoztam soha senkivel, a­ki szememre vetette volna, hogy hűtelen »reporter« vagyok, nem is vet­hették , még a kormánypártiak sem, mert noha igen természetesen minden rokon­­szenvem a szabadelvű ellenzéki szónokokhoz vonzott, nem vesztettem szem elől, hogy kö­telességem hű képét adni a tanácskozások­nak, tehát nem kevesebb figyelmet fordítot­tam az (esztergommegyei) Andrássy szónok­­lataira, mint akár a Deákéra s a Czirákyéra, Pálfy Fidelisére, mint a Wesselényiéra vagy Széchenyiére, ki akkor még nem volt a »kor­mány embere«, annyira nem, hogy csakis egyedül ő volt az, a­ki a kormánypárt nagy elszörnyülködése közt egy vegyes ülésben e megszólítással merészkedett beszédet kez­deni : »Felséges haza!« Horrendum dietu! —• még most is látni vélem azokat a réfnyi hosszú arczokat, melyeket a nemzeti szuverenitás e proklamácziójára a Czirákyak, Pálfy Fidelisek vágtak! Annyira nem volt kormánypárti, hogy lesz ő gyakran adott al­kalmat József főherczeg nádornak a »Domi­nus Gomes Széchenyit« jól megleczkéztetni, a­mire ő aztán másnap rendesen ily szavak­kal szokott reflektálni: »tegnap ő csá­szári királyi Fensége méltóztatott engem jól megszidni« — a mire viszont ő cs. kir. fensége méltóztatott jóizűn moso­lyogni. Széchenyinek azonban minden szavát vallásos áhitattal lestem, mert benne hazánk regener­átorát tiszteltem , de az egész ország­­gyűlés alatt soha sem jöttem vele semminemű érintkezésbe, nemcsak közvetlenül nem, de még csak közvetve sem; ő nem hordatta or­­szággyűlési tudósításaimat, még csak azt sem volt okom feltenni, hogy méltónak találta akár azoknak, akár személyemnek csak léte­zéséről is tudomást venni. Azt hittem, azt sem tudja, hogy a világon vagyok. Csalat­koztam. Tudta, hanem olyformán tudta, mint a­ki nem szereti, hogy a világon merek lenni. Erről volt alkalmam meggyőződni. Pestre mentem megtelepedni, a­mint az országgyűlés berekesztetett. A »nemzeti kaszinó« tömérdek hirlapot h­ordatott és szép könyvtár­a volt, szerettem volna hasznukat vehetni; megkér­­­tem Wesselényit, hozza ajánlatba felvétele­met. Természetesen rögtön megtette. — Alig hogy a felvételi ajánlás a’palatáblára kiíratott, Széchenyi megszólított, hogy beszélni kívánna velem négy­szem­közt, bizalmasan. Előadta, hogy mi czéljai voltak a kaszinóval, s mennyi bajába került lecsillapítani a féltékenységet »odafenn«,ahol nagyon nem szelhették a gon­dolatot, hogy a magyar mágnások Bécstől el­szokjanak, s még inkább nem szerették, hogy legyen otthon a hazában egy társas gyülhely, ahol azok, a­kik lendíthetnének valamit ezen a szegény hazán, találkozhatnak, eszmét cse­­r­élhetnek, a tevékenységre ingert kaphatnak. De hát ügygyel-hajjal sikerült azt az idegen­kedést legyőznie, a dolog megvan, már nem félnek »odafenn« a kaszinótól, maga Met­ternich is tagja, s »regis ad exemplum totus componitur orbis.« Már most (mondá), ha ön (már hogy én!) felvéteti magát, Metternich újra gyanakodóvá leszen, azt fogja gondolni, hogy itt valami agitaczionális fészek készül, még eszébe juthat ki is huzatni nevét a tagok lajstromából, s persze a kolompos nyájat von maga után. Kérem Önt, nagyon kérem vo­nassa vissza az indítványt. Mondhatná Ön: ha nem tetszik, golyózzuk ki. Hja­ az nem me­gyen , Ön nagyon népszerű ember, a kaszinó járatta tudósításait két példányban ; nagyon kapós volt;­­ az nem megyen; aztán ha mehetne, sem megyen; a golyózásból így is, amúgy is szakadás lenne, épp ebben van a baj. Nagyon kérem Önt, ne hozzon minket zavarba, lépjen vissza; mert ha Ön inszisztál, Jézus­ Mária úgyse, tartok tőle, hogy a­mit oly nehezen építettem, összedől. — így Széchenyi. Csodálkoztam, s — nem tagadhatom — boszankodtam is a társadalmi osztr­aczizmus e furcsa neme felett. Bocsásson meg nekem a gróf — mondám — h­a őszin­tén bevallom, hogy Mortimer szavai Lord Leicesterhez ötlenek eszembe Schiller Mária­ Stuartjából: »wiekleine Schrittegeht ein so grosser Lor dan diesem Hof«, — de hát ez nem az én dolgom, hanem mondja meg nekem a gróf: igazán olyan potenczíro­­zott Sámsonnak néz Ön engem, a kinek nem is kell az oszlopokat megráznia, hanem elég egy hírlappal kezében, egy szivarral szájában amott a harmadik szobában egy karosszékbe betelepednie, miszerint ez az Ön épülete össze­­omoljék? mert azt csak nem teszem fel a grófról, hogy engem annyira nem gentle­mannek tartson, miszerint azt tegye fel rólam, hogy a kaszinó h­ospitalitásával visszaélni ké­pes lehetnék ? — Dehogy teszem fel,­­dehogy teszem, Isten őrizzen! de hát lássa: Ön nem is kép­zeli, mennyire fontos embernek tartják Önt »odafenn«, nagyon gyanakodó szemmel nézik, félnek Öntől; ez tény, én tudom, ebben van a dolog bibéje. Megvallom, — felelem — ezt csakugyan nem képzeltem, nem is képzelem, nem bírom elgondolni, hogy minek köszönhetném ezt a csiklandós megkülönböztetést. De nem ez van a dologban. Hiszen van itt a kaszinó tagjai közt ember, a­ki igazán Sámson, minden tekin­tetben Sámson, nem ilyen törpe egyéniség, mint szegény magam. Wesselényit értem, tőle bizony félnek oda fenn; megmutatták, hogy félnek, mert hiszen borára-derűre már »nóta« pert is akasztanak a nyakába, oly kitüntetés, melyben én még nem részesültem, lehet, hogy fogok, de ekkorig még nem részesültem; ha­nem azért, hogy az a »Sámson« tagja a kaszi­nónak, bizony nemcsak hogy az ön épülete össze nem dőlt, de még csak Metternich sem lépett ki, nem is teszi, mert nevetségessé tenné magát, pedig ő okos ember; tudja, hogy »le ridicule tue« (a nevetségesség öl). Hát nem ez van a dologban. Ellenszenv van. Nagyon saj­nálom, mert örömömre vált volna közlegény­­kednem a haza jövendőjének azon zászlaja alatt, melyet Ön oly dicsőségesen kibontott, s azt hittem, jöhet idő, midőn becsületes igye­kezetemnek tán sikerülhet tenni valamit, a mi feljogosíthat azt mondani gróf Széchenyi Ist­vánnak :»én is itt vagyok! I, p­r­a­e, sequar.« De hát rokonszenvr­ől, ellenszenvről ember nem tehet; nem akaratától függ; terem, mint a subagallér. Tűrnöm kell. Remény­em, any­­nyit felteszen felőlem a gróf, hogy a hol elv­ről, közügyről van szó, nincs az Istennek az a teremtett embere a föld kerekségén, a kinek komor tekintete előtt meghátrálnék, de itt nem arról van szó; a kaszinó a grófus­ teremt­ménye ; itt ön a házi­gazda; én annak nézem, s nem szokásoal oda tolakodni, a­hol tudom, hogy nem szívesen látnak. Hát legyen nyu­godt a gróf, nem alkalmatlankodom a méltó­­ságos uraknak; visszalépek ; egy kis csodál­kozást viszek magammal, de biztosítom méltó­ságodat, hogy ez egy mákszemnyit sem fog csorbítani azon őszinte, mély tiszteleten, mely­­lyel Ön iránt viseltetem. Megköszönte engedékenységemet s vi­­szontbecsülése felől biztosított. — Ilyen volt első beszélgetésem gróf Széchenyivel. (Folyt. köv.) Kossuth Lajos, Budapest, ápril 7. Kossuth Lajos nagy hazánkfiának eddig meg­érkezett kézirata három szakaszból és két függe­lékből áll. A három szakasz közül kettőt a mai szám­ban vesz az olvasó. A harmadik holnap következik. A két függelék közül az egyik Wesselényi Miklósnak és Deák Ferencznek eddig ismeretlen egy-egy leve­lét, a másik az iparegyesület keletkezésének elbeszé­lését tartalmazza Kossuth Lajostól. Tisza Kálmán miniszterelnök, ki — mint Bécs­­ből táviratilag értesülünk — 11 órakor gróf K­á­l­­no­ky külügyminiszterrel és Szögyényi osztály­főnökkel konferált volt, délben gróf Taaffevel értekezett. 1 órakor a külügyi minisztériumban egy­begyűltek a közösügyi miniszterek, továbbá gróf Taaffe, Dunajewsky, Pino osztrák, és Ti­sza Kálmán, gróf S­z­a­p­á­r­y és gróf Széche­nyi magyar miniszterek, hogy részt vegyenek a közös miniszteri konferenczián, a­mely délután 4 óráig tartott. Több közösügyi dolog tár­gyaltatott , nevezetesen kiterjeszkedtek e nemű ügye­ket illetőleg a legközelebbi hónapok munkaprogramm­­jára is. Döntő határozat azonban a jelenleg legfonto­sabb kérdésben, vájjon a vámnovella a két parlament­ben tárgyaltassék-e,­­ még eddig nem hozatott. A konferencziákat holnap, de csak majd délután, foly­tatni fogják, minthogy a délelőtt folyamán mindkét miniszterelnök ő­felségénél jelentést tesz. A Brisson-minisztérium a franczia politikai világ mindazon köreiben, melyek a köztársaság konszolidá­lását szívükön viselik, élénk rokonszenvvel és biza­lommal találkozik. Olyan kabinetnek tartják, mely bír az állandóság előfeltételeivel. Brisson és Freyci­­net, Allain-Targé és Sadi Carnot, Campenon tábor­nok és Legrand, mindnyájan ismert nevek és kipró­bált tehetségek a modern Francziaországban. A ke­­vésbbé ismertektől, mint például Clamagerau pénz­ügyminiszter, ki a szenátusban egy kitűnő budget­­beszéddel keltett föl­tűnést, szintén a legjobbat remé­lik. A kabinetnek határozottan radikális színezete van, melyet azonban a gyakorlatban enyhíteni fog azon ügyesség, melylyel Brisson az egyes tárczákat szétosztotta, így például ő maga az elnökség mellett inkább a közoktatási tárczát óhajtotta. De hogy az ultramontánokat el ne ijeszsze, e tárczát a kevésbbé radikális színezetű Gobletnek en­gedte át, s magának az igazságügyit tartotta meg. Éppen úgy történt Allain­­ Targéval, Gambetta egykori pénzügyminiszterével. Minthogy a befolyásos finánczkörök nagyon féltek terveitől, ezúttal nem a pénz-, hanem a belügyminisztérium élére került. Hen­ri Brisson, az új kormány megalkotója, 1835-ben született. Mint ügyvéd és hírlapíró tűnt fel még a császárság idején, 1871-ben Páris egyik képviselője s a Gambetta-kormány kinevezésekor a képviselőház elnöke lett. Még eddig nem volt miniszter, Ő a re­publikánusok jelöltje a köztársasági elnökségre, ha Grévy bármi okból le találna mondani. Freycinet 1828-ban született; a nemzeti véde­lem kormánya alatt tűnt fel s jobb keze volt Gam­­bettának az uj hadak szervezésében. Azután a magán­életbe vonult vissza. De mikor 1876-ban szenátorrá választatott, ismét a politika terére lépett s azóta több ízben volt a kormány tagja; a közlekedési, kül­ügyi és miniszterelnöki tárczák élén állt. Egykorú vele Goblet igazságügyminiszter, ki már előbb is ke­zelte e tárczát. Allain-Targé belügyminiszter 1832- ben született. Mint képviselő s utóbb pénzügyminisz­ter erélyesen megkisérte a vasutak államosítását. Ez összeütközésbe hozta a nagy pénzhatalmakkal s ezért nem kapta most a pénzügyi tárczát. Pierre Legrand 1834-ben, Couvinot és Herault 1837-ben, Loubet 1838-ban, Larrien 1840-ben született. A Brisson­­kormány ma délutáni ülésen mutatta be magát a kép­viselőháznak. A gabonavám és a bimetallizmus. A vélemények Németországban meg vannak oszolva az iránt, hogy váljon a gabonavám felemelése következtében a bel­földi gabonaár is emelkedni fog és a­mennyiben ez nem fog bekövetkezni, a vámemelés tisztán fiskális hatású lesz s így az agrár­érdekek nem lesznek ki­elégítve. Még az is kérdés, váljon azon indítvány, mely szerint a vámokból befolyó új jövedelmeknek egy része a direkt adók leszállítására fordíttassék, se­gíteni fog-e a helyzeten. Az agrár­párt most arra tö­rekszik, hogy a bimetallizmust Németországban meg­honosítsa, mert azt hiszi, hogy akkor az árak névleg mindenesetre emelkedni fognak, a­mennyiben a pénz értéke az értékében leszállott ezüsthöz mérve maga­sabb lesz. De a bimetallizmus behozatalának esélyei az utóbbi időben még inkább megromlottak, mint annak előtte. A Schorlemer-féle indítványt a minap a német birodalmi gyűlésben a nagy többség elvetet­te, és az agrár­párt részéről folytatott izgatásnak sem lehet már biztos kilátása a győzelemre, minthogy azt e pártnak be kell látnia, hogy Anglia csatlakozására az ezüstpénz behozatalát illetőleg semmikép sem szá­míthatni többé, már­pedig a bimetallisták eddig leg­alább mindig azt vallották, hogy Anglia csatlakozása bizonyosnak tekinthető. Grünwald és Censor. A Budapesti Szemle leújabb füzetében Grün­wald Béla képviselő, a kiváló public­ista, hosszasabb bírálat tárgyává teszi a Censor álnév alatt megjelent »Társadalmunk és nemzeti hivatásunk« röpiratot. Grünwald Konczkés alá veszi Censor főbb eszméit s a magyar állam és társadalom feladatait fejtegetve, a többek közt ezeket mondja: »A szerző igazságtalan a magyar társada­lom iránt, midőn ezt a túlnyomólag földmivelő társa­dalmat elitéli azért, hogy nem eléggé demokrati­kus szellemű, tudva azt, hogy e társadalomban hiá­nyoznak a demokráczia elemei, s tudva azt, hogy egy agrikol társadalom már természeténél fogva nem le­het demokratikus szellemű. De nézzük most már, ala­pos-e szerzőnek az a vádja, hogy a magyar társada­lom nem támogatja az államot a nemzeti hivatás teljesítésében? A­ki a magyar társadalom szól-

Next