Pesti Napló, 1889. augusztus (40. évfolyam, 209-239. szám)
1889-08-01 / 209. szám
Központi szálloda Budapesten, Kerepesi-út és Rottenbiller-utcza sarkán (a kÖZD. pálfadzat átellenében). Iff' Megnyitás augusztus 1-én. ^ Van szerencsénk a mélyen tisztelt utazó közönség becses figyelmébejánlani ezen újonnan épült szállodát, mely minden igényt kielégítő és kényelmes modern berendezéssel, 70 szobával, fürdővel, villamos világítással, személytől, húzóval (Vhft) minden emeletre van ellátva s a legmérsékeltebb szobaáraink jegyzéke minden szobába ki van függesztve. Előnyön fekvésénél fogva a Központi szálloda a legélénkebb közlekedési ponton van, a közúti vaspálya megállóhelye előtt, két percnyire a központi pályaudvar 45. ellenében, minélfogva kocsi használása nem szükséges oda megérkezés vagy elutazáskor, a város minden irányában pedig olcsó társaskocsiközlekedés van. Ezenkívül szállodánk Budapest legegészségesebb pontján fekszik, gyönyörű kilátással a városligetre. Midőn még kávéházunkat és vendéglőnket ajánljuk a t. utazó közönség figyelmébe, előre is biztosítva tiszta jó italoknak és izes ételeknek gondos kiszolgáltatásáról s igyekezni fogunk jó hírnevünket, melylyel mint vendéglősök bírunk, jövőre is t. vendégeink megelégedése által fenntartani. (1763) Budapest, 1889. julius hóban. Mély tisztelettel Bucher és Hellrngs szállodások. „THE GRESHAM“ életbiztositó-társaság Londonban. FAIRBANKSMERLEGEK. SUT Az egész világon a legtökéletesebbnek elismert mérleg-szerkezetek. “Ve A szabadalmazott Fairbank-mérlegek «százados rendszerűek, rendkívül érzéktülyel és tolósulyival vannak ellátva. Tartósság, pontosság és könnyű kezelésüknél fogva az összes világkiállításokon első díjat nyert 19* legkitűnőbb mérlegek. "^8® A jutányos árakban — melyek súlyokkal számított tizedes mérlegek árainál nem magasabbak — a hitelesítés, csomagolás és vasútra való feladás költségeiben foglaltatnak. Gazdasági erekér- és zsákmérlegeink, valamint marhamérlegeink a legkedveltebb mérleg-szerkezetek. Gyártásunk állami felügyelet alatt áll. Czim: Osztr.-magyar FAIRBANKS-TÁRSASÁG mérleg- és gépgyára, John Block vezérigazgató. BUDAPEST, Andrássy út 12. Gyár: ÚJPEST, K.-MEGYER. (1779) Á r J é g yV é le k e 1 ém tel világosi tónal szolgál készségesen a központi Iroda. Ajánlati felhívás Budapest főváros kölcsönére. Budapest főváros közönsége azon 25 millió 0. é. frtnyi kölcsönből, melynek felvételét a törvényhatóság a f. évi február hó 13-án 187. sz. a. kelt közgyűlési határozatával elhatározta és a nagyméltóságú m. kir. belügyminiszter ur f. évi július hó 3-án 42749. sz. a. kelt leiratával engedélyezte, egyelőre 20 millió 0. é. forintnyi kölcsönt kiván conversióra és beruházási czélokra felvenni. A kölcsön évi 4, azaz négy százalék kamatfizetés mellett 50 azaz ötven év alatt lesz törlesztendő, a kölcsönművelet, nemkülönben a kamat- és tőkefizetés teljesen bélyeg- és adómentes. Budapest főváros tanácsa a törvényhatósági bizottság f. é. június 19-én 688. sz. a., kelt közgy. határozata alapján ezennel felhívja mindazokat, kik pp.p kői PETRITSCH-féle leánytan- és nevelő-intézet (XVII. iskolaév 1889-00.) BÉCS, VT., Weltgasse 43. (a Mariahilferstrasse mellett). Gyermekkert, — ötosztályu népiskola, — háromosztályu polgári — ötosztályu népiskola, — háromosztályu iskola, — két évi önképző tanfolyam. NEVELŐINTÉZET. Intézeti kerthelyiség. — Zene «*8 tánczoktatás. Társalgási nyelv : francsia. Felvitelek naponta. Értekezési órák . 4-től 7-ig. Levélbeli megkeresésekre készséggel adatik válasz. — Értesítések kívánatra ingyen és bérmentve. (1810) Államérvényes bizonyítványok. A ZÓNATARIFÁÉ 5 kr drbja és 10 kr. könyvecske alakban kapható X.ABÁTH és TÁRSÁNÁL, Budapest, Andrássy-út 41. szám. Nagybani eladásnál megfelelő árengedés. (1818) IkCsLg'Szeu E , ikdLrálsz dHaaaa.vas-u.tff^e.. áillajacxTr©,su.ten 3.. Üzletvezetőség Szegeden. 14456. szám. Pályázat* A m. kir. államvasutak szegedi pályaudvarán folyó évi szeptember hó 30-án megüresedő vendéglői üzletnek bérletére ezennel nyilvános pályázat nyittatik. —Felhivatnak ennélfogva mindazok, kik az említett üzletet bérbe venni kívánják, hogy szabályszerűen bélyegzett s kellő bizonyítványokkal felszerelt ajánlatukat a m. kir. államvasutak szegedi üzletvezetőségéhez sürgősen nyújtsák be. A bérleti feltételek nevezett üzletvezetőség III. (forgalmi) osztályában tudhatók meg. Szeged, 1889. évi julius hó 17-én. Az üzletvezetőség. Cs. kir. szab. ruganyos-sérvkiti. POUTZER-tel, biztonsági övvel és sérvédővel, melyekkel már ezreket gyógyítottak. Kívánatra szántó, köszönet nyilvánítások betekintésre szolgálatra állanak. A Poltzer-féle sérvkötő, melynél a legkisebb pelota sem engedi a sérv kicsúszását, sőt, gyógyulást, tesz lehetővé és urak, hölgyek, valamint gyermekek által éjjel nappal viselhető s a csipőrölt lecsúszás teljesen ki van zárva- Megrendelésnél kérem a test körméretét és megjelölést, hogy a sérv a jobb, bal vagy kettősoldalú. Árak : egyoldalú 6— 10 firt, kettős 10—16 firt gyermekek a fele. Nagy raktár Mindennemű angol és franczia aczélsérvkörök, hátegyenes tartók, azülegen végtagok, brigatennők és minden betegápoláshoz szükséges czikkek. Különösen figyelmeztetem a enspeneoriumokra azarva abőr és gumiból, melyek a tágulást megakadályozzák, valamint a raganyon vaakötő és köldöksérvköteékeimre megrendeléseket utánvét mellett elfogad POLITZER MÓR, (hm) cs. k. szab. sérvkötőkészitő,Budapest,Deák Ferenc-u. Valódi franczia és amerikai gummi óvszerek (paeservativ) tuczatonként 8, 4, 5 ás 6 trt. Női különlegességek tuczatonként 4 frt. 1890. szám, 12-ik oszt. 1889. ------------------------Hirdettr m.éntr.------------------------------A cs. kir. közös hadügyminisztérium szándékozik a szükségelt 6,570 lovassági lótakarót 1889-ik évre, a ruházati intézeteknél elfekvő 1889-ik évi uj minta szerinti minőségek és méretek után általános pályázat utján biztosítni és írásbeli ajánlatok benyújtása czéljából ezennel nyilvános felhívást bocsát ki. 1. Ezen gyapjunemekből szállitandók: lótakarók az 1. számú ruharaktárba Brünnben . . ................................................................... 1,250 a 2. » » Budapesten................................................................. 4,020 » 3. » » Gráczban.......................................................................... 680 » 4. » » Kaiser-Ebersdorfban.............................................. ■ ■ 620 Összesen . . 6,570 A szállításnak kötelezetlen, az ajánlatban pontosan megjelölendő részletekben akként kell történnie, hogy az utolsó részlet 1890. évi márczius végéig elszállítva legyen. 2. A lovassági lótakarók minőségére nézve következő feltételek mérvadók: A lovassági lótakarók jó válogatott és tisztított erdélyi vagy bánáti Zigaia gyapjúból készítendők, kettős kötetben 4 nyéllel szövendők, puhán és lágyan a fogásban, nem bogos, hanem egyenletes fonattal, jól és egyaránt megnemezelve és mindkét oldalon egészen egyaránt felborzasztandók. A láncznak fonalszáma, kivéve a bordára való vastag szélfonalnak, legalább 1400 legyen. A bordák 4—4 erős szélfonal által képzendők, melynek mindegyike 4 egyszerű, ugyanazon minőségű fonalból állon, mint a láncz. A lótakarók legcsekélyebb súlya 4,2 kg., legnagyobb súlya 47 kg., hossza 230—235 cm., szélessége 145—150 cm. legyen. A lovassági takarók készitésére oly gyapjú használandó, mely élő és egészséges juhoktól származik. Dög, tímár és műgyapjak a takaró anyagok készítésénél a feldolgozásból kizáratnak. 3. A további minőségi-, vizsgálati-, átvételi és egyéb részletes feltételek a feltételi füzetekben láthatók, melyek ezen szállításra nézve valamennyi hadtest (katonai parancsnokság) biztosságánál, a brünni, budapesti, gráczi, kaiser-ebersdorfi és gyulafehérvári ruhaintézeteknél, a kereskedelmi múzeumnál mindenki által megtekinthetők. Ezen feltételi füzetek egyszersmind a hadtest (katonai parancsnokság) biztosságainál, nyomtatott ivenként négy krajer árjával kaphatók. 4. Az ajánlati tárgyalás 1889. évi augusztus 30-án a közös hadügyminisztériumnál fog végbevitetni. Ennél csak jóhitelü, teljesítő képességgel biró egyének ajánlatai fognak tekintetbe vétetni, kik a megajánlott czikkeket saját maguk gyáraiban készítik. Alkuszok, meg oly egyének, kik az osztrák-magyar birodalomban nem élvezik az állampolgári jogot, a szállítástól elvileg kizárva vannak. A közös hadügyminisztérium egyébiránt fentartja magának, hogy az ajánlók közül maga választ. 5. A közös hadügyminisztérium által még eddig nem ismert, a lovassági lótakarók készítésére vonatkozó pályázóknak intézkedniük kell, hogy az illetékes kereskedelmi és iparkamarától, illetőleg ha ezégjük a kereskedelmi lajstromba beigtatva nincsen, Ausztriában az illetékes I. fokú politikai hatóságoktól, Magyarhonban pedig az illető gazdászati kerületi egylettől egy, a jóhitelű és teljesítő képességüket igazoló s 50 kros bélyeggel ellátott bizonyítvány, a cs. kir. közös hadügyi minisztériumhoz, közvetlen és annak idejében beküldessék. Az erre vonatkozó, a jelzett helyeken benyújtandó kérvényre, melyen a név, üzletág, lakhely, a szállítmány mennyisége és minősége megemlítve legyen, a pályázóknak egy végzés fog kiállíttatni, mely az ajánlathoz melléklendő. 6. Az ajánlat a mellékelt minta szerint készítendő. 7. Az ajánlattal egyszersmind a letéti bizonyítvány valamely katonai pénztárnál vagy katonai fizetőhelynél letett bánatpénzről (lásd a mellékelt mintát) egy külön és lepecsételt borítékban beküldendő. A bánatpénz, az ajánló czikk után esedékes árértéknek öt százalékából áll. Ugyanez, ha a pályázó az ajánlatot elnyerné, a szállítási érték 10 százalékára (biztosíték) emelendő. 8. A bánatpénz letétele, ennek minősége megnevezése mellett (készpénz, értékpapírok, okmányok) az ajánlatban megemlítendő. 9. Az ajánlatoknak az 5-ik pont alatt említett végzéssel, a letett bánatpénz iránt külön beadandó bizonyítványokkal, közvetlen és legkésőbb 1889. évi augusztus 30-án d. e. 10 óráig a közös hadügyminisztérium iktató hivatalába kell beérkezniök. 10. Hiányos, érthetetlen és a hirdetménynek illetőleg feltételi füzeteknek meg nem felelő ajánlatok tekintetbevétel nélkül maradnak. Bécs, 1889. évi julius 18-án. Ajánlati minta» (60 kros bélyeg). Ajánlat lovassági lótakarók szállítására. Eu N. N. (város, kerület vagy vármegye, országi) lakos ezennel kinyilatkoztatom, hogy a leadási raktárnál elfekvő 1889-ik évi új minta szerinti minőségű és méretű.........darab lovassági lótakarót............... frt.... kr.........azaz.............forint...............krajczárért.............-ig szerződésileg szállítói hajlandó vagyok. A beszállítás az I. ruharaktárnál történik. Midőn ezennel kinyilatkoztatom, hogy az ezen szállításra vonatkozó feltételi füzetet a . . .. hadtest biztosságnál megtekintettem és megértettem, kötelezem magamat a lovassági lótakarókat, a feltételi füzet és hirdetményben előírt mindennemű feltételek pontos betartásával...........-ig.........havi részletekben akként szállítói, hogy az első részlet .... végéig, az utolsó részlet. . . -ig beszállítva legyen. Az ebbeli ígéretem pontos betartására kereskedem az 5 százalékos...........frtnyi bánatpénzzel, meg áll.............(értékpapír, készpénz, okmányokból sat.) és mely.............frt..........kr. szállítási értéknek megfelel s a külön boríték alatt egyidejűleg beküldött letétbizonyitvány szerint az I. katonai pénztárnál (fizetőhely) letétetett. A kereskedelmi és iparkamara (1. fokú politikai hatóság sat.) által kiállított végzés, a jóhitelű és teljesítő képességi bizonyítvány elnyerése czéljából benyújtott kérvényre mellékelve van. N, 1889 évi................n. N. N. az ajonló sajátkezű aláírása. _________ Boríték minta az ajánlathoz: A cs. kir közös hadügyminisztériumnak Bécsben.y. N. ajánlata lovassági lótakarók szállítására._____________________________________ Boríték minta a bánatpénzhez: A cs. kir. közös hadügyminisztériumnak Letétbizonyitvány.........fztró. Bécs be u. (készpénz, értékpapírok, okmányokban). N. N. ajánlatához lovassági lótakarók szállítására. (1808)_____ csen kötésére vállalkozni kivánnak, miszerint a már megállapított feltételek alapján ebbeli ajánlatukat a kölcsön névszerinti összege után 5°/0 bánatpénzzel felszerelve és lepecsételve 1889. évi szeptember hó 2-án, legfeljebb déli 12 óráig Budapesten, IV. ker., régi városház I. emeletén 30. ajtószám alatt Viola Imre tanácsu k úr kezéhez benyújtani szíveskedjenek. A részletes feltételek, nemkülönben a kibocsájtandó részkötvények mintája f. évi augusztus hó 2-tól fogva időközileg a IV. ker. Lipót utcza 32. sz. a. fekvő újvárosház III. em. 27. sz. a. Viola Imre tanácsnok úrnál naponkint 8—10 óra között külön példányban megkaphatok s kívánatra megküldetnek. A bánatpénzt legkésőbb f. évi szeptember hó 1-én déli 12 óráig a fővárosi központi pénztárnál IV. ker., régi városház I. em. kell letenni s a letéti nyugtát vagy annak hiteles másolatát az ajánlathoz csatolni, — ezenkivül a kibocsájtandó részkötvénynek és a feltételeknek aláirt példányát szintén az ajánlathoz kell mellékelni. Ajánlatok csak az egész 20 millió forintnyi kölcsönösszegre téve fogadtatnak el, s a fenti határidő letelte után ajánlatok el nem fogadtatnak s az ilyenek, valamint azok, melyek a biztosítékról szóló letéti nyugtával és aláírt feltételekkel és kötvénymintával ellátva nincsenek, semmi szin alatt figyelembe nem vétetnek Budapesten, 1889. évi julius hó 18-án. (1800) A fővárosi tanács, 714. szám. HIRDETMÉNY. A kenyér- és zabszükséglet biztosítása czéljából Szombathelyen a cs. kir. csapatok megérkezése napjától (körülbelül f. é. október 15-től) 1890. évi deczember 31-ig a Sopron, 1889. évi junius 30-tól keltezett 615. számú hirdetményben felvett összes feltételek fentartásával 1889. évi augusztus 22-én, délelőtt 9 órakor a polgármesteri hivatalban Szombathelyen nyilvános biztosítási tárgyalás fog tartatni. A napi szükséglet lesz körülbelül: 1030 adag kenyér 840 grammal, 58 » zab 3360 » i összesen 15 hónapra körülbelül 904 » » 4200 » i 18,000 métermázsa. Ezen tárgyalásnál kizárólagosan ötven krajczáros bélyeggel ellátott írásbeli ajánlatok fogadtatnak el. Az ajánlatok toendak : } J ffiTM .SAgSA A bánatpénz tesz: } \ ** jj“£ “J® Minden ajánlattevőnek határozottan kell nyilatkoznia, hogy ezen tárgyalásra előkészített feltételi füzetben foglalt feltételeknek magát aláveti. A bővebbi feltételek naponkint a soproni cs. kir. hadélelmezési raktárnál betekinthetők, hol is ezen tárgyalásra Sopron, 1889. évi julius 30-tól keltezett két összhangzó példányban kiállított bérletfeltételi füzet kitéve van. Sopron, 1889. évi július 30-án. (1816) Cs. kir. hadélelmezési raktár. jk/a,g.37-sir 3sixán.3Tisaismno-TTSievitaJiE.. Hirdetmény 50247/CH. szám. Berlinből-Soroksárra útirány előírása nélkül feladott és a magyar fegyvergyár részére rendelt gépekre, gépalkatrészek, vasáru és aczélárukra folyó évi augusztus hó 1-től visszavonásig, legkésőbb azonban f. év végéig vissztérítés útján és pedig az eredeti fuvarlevelek alapján, melyek legkésőbb jövő év márczius hó végéig beterjesztendők, következő díjtételek nyernek alkalmazást. Gépek vasból Gépalkatrészekre vasárukr és aczelárukra Szállítólevél és kocsinként szállítólevél és kocsinként "Viszonylat tetez. szer. 5000 10,000 telsz. szer. 5000 10,000 pennyiság] kg. kg. mennyiség kg. kg. Feladása esetén márka 100 kgkért Brlin—Soroksár 7.40 5.06 4.81 6.33 * 30 4.17 Budapest, 1889. julius hóban. A m. kir. államveluták igazgatásába egyszersmind az érdekelt vasutak nevében. 60,517,/CII. szám. Hirdetmény. A mint már korábban közzététetett, f. évi augusztus hót-én a m. kir. államvasutak összes vonalain (ide értve az államosított magyar nyugoti vasút magyar vonalait és a budapestpécsi vasutat), továbbá a csáktornya-zágrábi (zágoriai) vasúton, a magyar északkeleti vasúton (ide értve az államosított magyar gácsországi vasút magyar vonalát, valamint a munkács-beszkidi vonalat), végre a kassa-oderbergi vasút magyar vonalain és a számos völgyi vasúton (az utóbbi két vasúton azonban csak az előbb említett vasutakkal való közvetlen forgalomban) személyek és podgyász szállítására új díjszabások lépnek életbe. Az ezen díjszabásokban foglalt határozmányok mikénti alkalmazására nézve a t. utazó közönség különösen a következőkre figyelmeztetik. 1. A szomszédos forgalmi jegyek csakis tényleg a forgalmi díjszabásban megjelölt szervuzódállomások között teendő utazásokra használhatók, ennélfogva azokat valamely hoszszabb utazásra költségeinek részbeni fedezeére használni nem szabad, minthogy ezen jegyek árai csakis tekintettel a tisztán helyi forgalomra állapíttatik meg. Az esetben tehát, ha megállapíttatnék, hogy valamely utas szomszédos forgalmi jegyekkel ugyanazon vonattal állomásról állomásra nagyobb távolságokra utazik,vagy hogyha az útnak egy részén a szomszédos forgalom, másik részén pedig a távolsági forgalom I—XIII.vonalszakaszának valamely jegyét használja, jegye érvénytelennek tekintetik és bevonatik, tőle pedig az üzletszabályzat 14. §-a értelmében azon állomástól, melyen a vonatra felszállt és ha ezen állomás nyomban kétségtelenül meg nem állapítható, a vonat által megtett egész út hosszára eső rendes menetdíj kétszerese, de legalább 3 frt 60 fr illetve a zagoriai vasúton 3 frt szedetik be. Szárny- vagy melékvonalakra és viszont történő utazásokhoz azok a közvetlen csatlakozó vonattal történnek, szintén egy huzamban való utazásnak tekintetik. E szerint tehát nem szabad p. o. Gyöngyösről Budapestre szándékolt utazásnál Gyöngyösről V.Györkre szomszédos forgalmú és onnan a közvetlen csatlakozó vonattal távolsági forgalmú VI. vonalszakaszú jegygyel Budapestre utazni. Ha azonban valaki valamely állomáson kiszáll és útját ugyanazon irányban valamely későbbi vonattal folytatja, a továbbutazáshoz bármely távolsági forgalmú, vagy azon állomásnak szomszédos forgalmában, amelyen a másik vonatra felszállt, megint csak szomszédos forgalmú jegyet használhat. Meg van engedve továbbá, hogy ha valaki a 60 kros illetve a zagoriai vasúton az 50 kros pótilletéket megfizeti, hogy a továbbutazáshoz ismét szomszédos forgalmú jegyet használjon illetve, hogy annak illetékét utánfizetésként leróvhassa. Természetesen, hogy ha az utas valamely távolsági forgalomba tartozó állomásra uszik tovább, akkor általa a megfelelő távolsági vonalszakasz illetéke fizetendő. Figyelmeztetik a t. közönség egyúttal, hogy a szomszédos forgalmú menetjegyek a közönség kényelme érdekében oly szöveggel láttattak el, hogy azok úgy az illető állomásról a szomszédos vonalszakasz állomásaira, valamint viszont való utazásra is használhatók, továbbá, hogy ezen jegyeket nem kell a személypénztáraknál lebélyegzés végett felmutatni, így tehát az elutazásnál a visszautazásra szóló jegy, vagyis mindjárt két jegy váltható, miáltal a viszautazásnál azon kellemetlenség, hogy az utas újólag a pénztárhoz forduljon, elesik. Tudomására hozatik továbbá, hogy úgy a személypénztáraknál, mint a nagyobb városokban fennálló menetjegy-irodákban a szomszédos forgalmú jegyekből egyszerre tíz darab is váltható és hogy ezen jegyek, valamint a Budapest környékével való forgalomban kiadandó jegyfüzetek jegyei mindaddig érvényesek, mig azokkal utazás nem történik. A t. ez. utazó közönségnek saját érdekében ajánltatik, hogy a jegyeknek nagyobb részben egyszerre való váhatását főkép vasár- és ünnepnapi kirándulásoknál vegye igénybe, különösen azért is, hogy az ily napokon előfordulni szokott nagyobb tolongásnál a többszöri jegyváltástól megkíméltessék. 2. A díjszabásnak a jegykiadásra be nem rendezett megállóhelyekre vonatkozó határozmányai olykor értelmezendők, hogy az ily megállóhelytől a legközelebbi renderállomásig vagy jegykiadásra berendezett legközelebbi megállóhelyig térjdő vonal úgy a szomszédos, mint a távolsági forgalomban a jegy árába be nem számíttatik, így P. o. a közvetlenül Rimaszombat előtt fekvő Jánosi megállóhelytől Rimaszombaton túl fekvő valamely állomásra és viszont való utazás esetében az illetékek mindig csak Rimaszombattól, illetve csak odáig számíttatnak. 3. Minden jegy csakis a legrövidebb útirányon át használható. Megengedtetik azonban, hogy párhuzamos és a távolság tekintetében egymástól lényegesen el nem térő vonalaknál, de csak XIV. vonalszakaszú jegygyel, a hosszabb vonal is használtassák az esetben, ha a hosszabb vonalon a vonatok az utazásra nézve kedvezőbben, azaz vagy gyorsabban, vagy alkalmasabb időben közlekednek, így p. o. Predealról Budapestre az utazás úgy az aradi, mint a 15 kilométerrel hosszabb nagyváradi útirányon át történhetik. Az azonban már nem engedtetik meg, hogy valaki B.-Brodról Aradra, XIV. vonalszakasza jeggyel közben, vagyis p. o. Szabadka—Csaba—Szolnok—Hatvan—Fülek—Miskolcz — P.Ladány—Kocsárd— Tövis —Piskin át utazzék. Megjegyeztetik egyébiránt, hogy a jegyek egyáltalában az utazás megkezdésétől számítva csak 48 óráig érvényesek, mely idő különben elégséges arra, hogy valaki az ország egyik határától a másikig utazhassák. 4. A díjszabásban foglalt azon határozmány, hogy a távolsági forgalomba tartozó viszonylatok mindenkor csak Budapestig és Budapesttől számíttatnak, úgy, hogy Budapesten túl fekvő állomásokra való utazásoknál egyfelől az azon túl terjedő vonalak külön-külön szakasznak tekintetnek, mihez képest a kiinduló állomástól Budapestig és Budapesttől a rendelt tési állomásig külön-külön szakaszjegyek váltandók — csak akkor és annyiban alkalmazhatik, amennyiben az utazásnak természetszerűm, vagyis az útirány rövidebb voltánál fogva Budapestszemélypályaudvaron, Bpest-Ferenczvároson, vagy Bpest-Kelenföldön át kell történni, így p. o. nem alkalmaztatok ezen határozmány Ruttkáról Predeálra, Szolnokon, vagy pedig Rendéről Pénteire Rákoson át történő utazásoknál, mivele visztonylatokbanBudapestet— érinteni nem kell. — Ellenben nem engedtetik meg, hogy oly viszonylatokban, melyekben az utazásnak természetszerűen Budapesten át kell történni, Budapest kikerültessék, így p. o. nem engedtetik meg, hogy valaki egy XIV. vonalszakaszu jegygyel Zimonyból Ruttkára, Szabadka-Csaba-Szolnok-Hatvanon át utazzék. 5. Különböző kocsiosztályra, vagy vonatnentre combinált jegyek, a helyi forgalomban a vonalszakaszu rendszer természetéből kifolyólag ki nem adhatók, ennélfogva az esetben, ha valamely utas különböző kocsiosztályban, vagy különböző nemű vonattal közvetlen jegygyel akar rendeltetési helyére utazni, általa a beutazandó egész vonalra a használni szándékolt legdrágább kocsiosztálynak, illetve vonatnemnek megfelelő jegyet tartozik váltani. Így P. o. ha valaki Selymeczbányáról G.-Berzenczére vegyes vonattal, G.-Berzenczéről Fülekre gyorsvonattal és Fülekről Feledre személyvonattal közvetlen menetjegygyel akarna utazni, akkor általa Selmeczbányán gyorsvonatú VM-ik vonalszakasza jegy váltandó, és pedig ha G.-Berzenczéről az I. oszt.-ban akar utazni, már Selmeczen I. oszt. jegyet kell váltania, habár a Selmecz G.-Berzenczei vonalon első oszt. kocsik nem közlekednek. Figyelmeztetik azonban a t. ez. utazóközönség, hogy oly esetekben, midőn a gyorsvonat csak kisebb távolságra, a hozzá csatlakozó személyvonat pedig nagyobb távolságra vétetik igénybe, akkor az utazás olcsóbb, ha az indulási állomáson csak azon állomásig változik menetjegy, ahol a vonatnem vagy osztály megváltozik és ezen állomáson újra váltotik a továbbutazásra szükséges menetjegy, így p. o. ha valaki B.-Hunyadról Tövisig akként kíván utazni, hogy B.-Hunyadról Kolozsvárig a gyors- és onnét Tövisig a személyvonatot használná, akkor közvetlen jegy váltása esetén az I. oszt.-ban 6 frtot, a II. osztályban 5 frtot és a III. osztályban 3 frtot fizetne, míg ha B.Hunyadról Kolozsvárig gyorsvonatú, ott pedig kiszállván, Medgyesig személyvonata jegyet vált, akkor összesen csak 5 frt 30, 4 frt 30, illet. 2 frt 65 fr fizetendő. Megjegyeztetik azonban, hogy ily kétszeres jegyváltás csak akkor történhetik, ha azon közbeveső állomáson, amelyen új jegy váltandó, azt a vonat tartózkodási ideje megengedi, mert az esetben, ha a továbbutazásra szükséges jegy a kalauznál változik, akkor a továbbutazásra szóló jegy árán kívül még 60 kr, illetve a zagoriai vasúton 50 kr pótilleték fizetendő. Ezen intézkedés azért mutatkozik szükségesnek, nehogy a kalauzok a vonaton eszközlendő gyakori jegyváltás által annyira vétessenek igénybe, hogy a vonat biztonságára vonatkozó teendőiktől túlságos módon elvonassanak. 6. Hasonló okból személy, omnibus vagy vegyesvonatokra érvényes jegygyel a gyorsvonatot még a különbözet ráfizetése mellett sem szabad használni. Azon esetben tehát, ha valamely utas személy-, omnibus- vagy vegyesvonatú jegygyel mégis — habár a kalauznál történő előzetes bejelentés mellett is — a gyorsvonatra felszáll, akkor jegye érvénytelennek tekintetik és bevonatik, azonkivül pedig tőle azon állomástól, ahonnan a gyorsvonatot használta, az illető rendeltetési állomásig járó illeték és azonkívül még 60 kr illetve a zagoriai vasúton 50 kr pótilleték beszedik. 7. Ha valamely utas alacsonyabb kocsiosztályból útközben magasabb kocsiosztályba szállt , és azt a kalauznak azonnal bejelentette akkor azon állomástól, ahonnan a magasabb kocsiosztályt használta a két kocsiosztály közti illetékesnek az illető rendeltetési állomásig járó különbletét és azonkívül még 60 kr, illetve a zagoriai vasúton 50 kr pótilletéket tartozik megfizetni. 8. Az utazás a helyesen használt útvonalon fekvő állomások, illetve megállóhelyek bármelyikén egyszer megszakítható, iy esetben azonban a jegy, továbbutazásra való érvényesítése véget, a vonat elhagyása után azonnal az illető állomás főnökének illetve megállóhely vezetőjének bemutatandó. Ily utazások megszakítása esetén a szomszédos forgalom 2-ik, valamint a távolsági forgalom I—XIII. vonalszakaszának jegyei az illető állomás főnök illetve megállóhely vezetője által — úgy mint eddig — a továbbutazásra szóló érvényesítési záradékkal láttatnak el; a távolsági forgalom XIV vonalszakaszának jegyei pedig az állomási főnök illetve megállóhely vezetője által kiállítandó és a menetjegy kiegészítő részét képes igazolványnyal érvényesíttetnek a továbbutazásra. Ezen igazolvány az utas által elő oldalán ez utazás megszakításának bejelentésekor az állomási főnök illetve megállóhely vezetője jelenlétében, hátoldalán pedig az utazás folytatásakor a kalauz előtt a kocsiban aláírandó. Az esetben, ha a két aláírás összehasonlításánál eltérés mutatkoznék, akkor az utas igazoló okmányait, melyekkel személyazonosságát beigazolni képes, a kalauznak bemutatni tartozik. Ha az utas a kalauz kivonatára személyazonosságát elfogadható módon kellően igazolni nem tudná, jegye érvénytelennek tekintetik és bevonatik, tőle pedig azon állomástól, hol utazását megszakította, az esedékes illetékek kétszerese, de legalább is 3 frt 60 kr illetve a zagoriai vasúton 3 frt beszedetik. A távolsági forgalom XIV. vonalszakaszának minden oly jegye, melyhez a fentebb említett igazolvány kiállíttatott, hátoldalán a nedves állomási bélyegzővel elláttatik. Ha ily lebélyegzett jegyhez az utas az igazolványt előmutatni nem képes, jegye érvénytelennek tekinteik és tőle az üzletszabályzat 14. §-ában megszabott illeték beszedetik. Mindezen ellenőrzési intézkedések azért történnek, hogy azon visszaélésnek eleje vétessék, hogy a már használt jegy a továbbutazásra más által használtasék. Megjegyeztetik még, hogy a jegyek fent említett 48 órai legnagyobb használhatási időtartama a fentiek értelmében történt megszakítás esetén 24 órával meghosszabbittatik. 9 Megjegyeztetik továbbá, hogy a jelenleg fennálló következő jegyek továbbra is kiadatnak s pedig 1. az általános körutazási jegyek azon korlátozással, hogy azok kizárólag a bevezetésben emlett vasutak vonalain történő használatra augusztus 1-étől kezdve nem adatnak ki. 2. Az összes külföldi menet és menettérti jegyek, továbbá a Budapestről a déli vasút kelenföld-székesfehérvári vonalának állomásaira szóló menettérti jegyek, valamint a Budapestről Aussee, Gmunden, Ischl, Marienbadh, Gleichenberg és Balatonfüredre szóló menettérti jegyek, a jelenlegi határozmányok épségben tartása, tehát az ezekre nézve megállapított podgyász szabadsúly fentartása mellett. 3. Használhatók továbbá érvényességi tartamukon belül a kiszolgáltatásuk alkalmával fennállott határozmányok épségben tartása, tehát amennyiben azokkal eddig podgyász szabadsúly is jár, ennek további fenntartása mellett az augusztus 1-je előtt kiadott következő jegyeke pedig : az éves bérleti jegyek, az értékjegyfüzetek (a szomszédos forgalmi, valmint az idegen vasutakra szóló közvetlen jegyek váltásának kizárásával), a tanulói bérletjegyek, a füzetjegyek, az összeállított magyar forgalmú körutazási és egyéb menettérti jegyek. Mindazon menet-, menettérti- és egyéb mérsékelt jegyek, melyek a fentiekben nincsenek felsorolva, augusztus 1-én hatályon kívül helyeztetnek. Végre felkéretik a t. közönség, hogy előforduló kételyek eloszlatása végett illetékes közegeinkhez fordulni szíveskedjék, melyek utasítva vannak a szükséges felvilágosítások készséges nyújtására. — Budapest, 1889. julius hóban. Az igazgatóság. A kiadótulajdonos ÁbhCBMQfit irodáliái s nyomdai r. társulat betűivel Budapest, barátok tere, A tensaetua-epftea, Fontos szenvedőknek. Fontos szenvedőknek. Fiók Ausztriában. Fiók Magyaroságban: BÉCS, BUDAPESTEN, Gizellastrasse I., a társaság saját Ferencz József-tér 5. és 6. szám házában, a társaság saját házában. A társulat vagyona 1888. junius 30-án .... frank 102.846,222,50 Évijövedelem dijakban és kamatokban 1888-ik évi jun. 30-ikán.......................................... 119,161,290.75 Kifizetések biztosítási és járadék szerződések és visszavásárlásokra stb. a társ. fönállása óta (1848.).......................................................... , 202,808,180.— Az utolsó 12 havi üzleti időszakban a társulatnál 1 50.971,150. frank erejéig új ajánlatok létettek, mi által a társulat fennállása óta tett ajánlatok összege . 1.561,757,680. frankra rúgnak. A kötvényeket kiállítja, valamint minden egyéb felvilágosítások az osztrák-magyar monarchia minden nagyobb városaiban az ügynök urak és az ottzsrák és magyar fiókok által, mindenkor készségigél ingyen adatnak. (1714) Értesítések és díjtáblázatok, melynek alapján a társaság a