Pesti Napló, 1890. november (41. évfolyam, 301-329. szám)

1890-11-21 / 320. szám

320. szám. Budapest, 1890. Péntek, november 1I. 41. évi folyam. Szerkesztési Iroda: Ferencziek­ tere, Ath­enaeu­m-é­s fi­l­a­t. A lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak es Kéziratok nem adatnak vissza. Kiadó-hivatal: Ferencziek­ tere, Athenaeu­m-é­p ni­­­e­t. A lap anyagi részét illető közlemények (előfizetési pénz, kiadás körüli panaszok, hirdetmények) a kiadó-hivatalhoz intézendők. Ára 4 kr. vidéken 5 kr . (esti lappal együtt 7 kr.) Politikai napilap. Előfizetési feltételek: A reggeli és esti kiadás postán egyszerre küldve, vagy Budapesten kétszer házhoz hordva: Havonként X fit 50 kr. — 3 hónapra 4 fit 50 kr. — 6 hónapra 9 fit. Ha az esti kiadás postai kü­lönki­ldése kívántatik, postabélyegre havonként 35 kr., évnegyedenként 1 forint felülfizetendő. Hirdetések szintúgy mint előfizetések a »Pesti Napló« kiadó­hivatalába Budapest, Ferencziek­ tere, Athenaeum-épület, küldendők. Ára 4 kr. vidéken 5 kr. (esti lappal együtt 7 kr.) Nemzeti kultúrpolitika. Veszekesznek a képviselőházban a felett, hogy a csecsemőgyermekek minő vallásra ke­r­­eszteltessenek, s nem tudnak pártatlanok lenni, pedig az államra és a nemzetre vajmi csekély fontossággal bír, hogy pár száz gyer­mek a hatszáz ezer közül, kik egy évben ha­zánkban születnek, mely törvényesen bevett egyház kebelébe iktattatik. Sokkal, de sokkal fontosabb, hogy minő neveltetésben részesül ama hatszázezernyi uj nemzedék. Mert ez lé­nyeges mindmegannyi embernek jövő sorsára nézve, mivelhogy a születés magában véve az élethez kevés, jobb részét az ember nevelte­tésének köszönheti. — A tökély foka, me­lyet a nevelés nyújt a léleknek és a test­nek, adja meg az embernek belső értékét képesíti őt az élet feladataira, fokozza erejét, hogy szerencséjének kovácsa lehessen. Ha ez áll az egyesre nézve, áll mindenkire nézve is, s tehát az általános nevelés az általános czivilizácziónak mértéke és eszközlője. A ne­velés adja meg a népnek a közműveltséget, s­­ a nemzeti kultúrát, melyet a tehetség teremt,­­ a nevelés teszi közkincs­sé. Ez pedig már­­ nem közömbös az államra nézve, hanem a legnagyobb mértékben politikai érdek, hogy a közoktatás olyan legyen, mely megfelel nemcsak a tanítás azon czéljának, hogy az ember kellő ismeretekkel elláttassék, mi­előtt nagy és munkaképes lesz, hanem hogy egyszersmind az állam egyetemes czéljainak megnyeressék, a nemzettel összeforrjon és a hazaszeretet erényeit elsajátítsa. A magyar közoktatásügynek ezen nemzeti missziója le­beg szemünk előtt, midőn sajnálva konstatál­juk ily nemzeti kultúrpolitikának hiányát. E helyett a kormány hibájából és a kormánypárt taktikázása miatt felekezeti vil­longás tartja a kedélyeket izgalomban, s mi­dőn a nemzeti egység akadályainak elhárítá­sára a társadalom és az állam magyar szel­lemben összefoglalására s a közmivelődés emelésére kellene minden erőinket konc­en­­trálni , akkor államférfiainknak tetszik in­kább szétforgácsolni az erőket, s a társadal­mat a felekezeti osztályozás szerint több ré­szekre szakgatni, melyek egymással kiegyen­­líthetetlen dogmatikus ellentétben vannak, nyilván mert a kormány azon tanácsot kö­veti : divide et impera. Ezen káros és rossz politika ellen gyönge szóval, de nagy igazsággal küzdött a kép­viselőházban ma Benedek Elek, kiirthatatlan idealizmussal. Előtte egy nemzeti kultúr­politika eszményképe lebeg, mely által Ma­gyarország népét boldoggá, békéssé és gaz­daggá, Magyarországot állammá, a magyar nemzet fenmaradását biztossá véli tehetni, ha megértenék kormányférfiaink és képviselőink, hogy mennyivel nemesebb és nagyobb czél a gyermekek nemzeti neveléséről gondos­kodni, mint a keresztvíz felett mondott papi áldás és imádság miatt birkózni. Némelyek a képviselőházban megértet­ték a szemrehányást, mely a fiatal képviselő panaszában rejlik, s visszaóhajtották az ál­dásosabb közoktatásügyi tárgyalást a dúló vallásháború helyébe. Ám a zavaros vizeket, melyek elárasztották a képviselőházat és az országot, mert a kormány nem tudta azokat szabályozni, engedni kell lefolyni, addig itt szántani, vetni nem lehet. Mi azonban mégis azt tartjuk, hogy itt az ideje, midőn a nem­zeti kultúrpolitika diadalmaskodjék azon par­­tikularisztikus s gyakran nemzet és állam­ellenes közoktatási politika felett, mely Ma­gyarországon még ma dominál. Ha lesz új éra, annak a közoktatási po­litikában is lenni kell Ott sem maradhatunk a »nem bánom« hanyag és gondolatszegény politikája mellett, mely a népoktatást és a középiskolákat kiadja a felekezeteknek és a nemzetiségeknek a magyar állam és a nem­zeti közművelődés érdekeinek megóvása nél­kül. Nem maradhatunk a fukarság és közöny azon alacsony mértékén, melyről közoktatási budgetünk tesz szomorú tanúbizonyságot. Nem maradhatunk utolsók Európa czivilizált nemzetei között. De mikor fog a haladás induló órája ütni, ha az országgyűlésen csak egy néhány­an kevesen bírnak lelkesedéssel és értelemmel a nemzeti kultúrpolitika iránt; ha mindig el­nyomja a pártoskodás nemcsak az igazságot, a hazafiságot is; ha anyagi érdekek és hata­lomvágy a nemzeti közszellemet elfojtják. Hi­szen a nemzeti kultúra csak a szentlélektől születhetik. Budapest, nov. 20. Az alkotmányjog és a kormánypárt. A képvise­lőház mai ülésében S­z­i­v­á­k Imre képviselő az elke­resztelési kérdésben tudvalevőleg egy határozati ja­vaslatot terjesztett be, mely szóról-szóra azt mondja, hogy »a ház az 1868:53. törvényczikket,mint amely egyrészt az állam és a vallásfelekezetek és másrészt a vallásfelekezeteknek egymás között annyira szüksé­ges békéjét biztosítja, módosítani nem kívánja.­ úgy látszik, hogy sem a benyújtó képviselőnek, sem az azt aláírt képviselőnek nem tűnt fel az az alkotmány­­jogi monstruozitás, mely a határozati javaslat e pont­jában foglaltatik. Az ember nem tudja, vájjon nem-e NI. András dekrétumának az a bevezetése visszhang­zik ebben a javasolt határozatban, mely az »In per­petuum« időmeghatározását írta fel a törvény hom­lokára, a­minek közbevető­leg az lett a vége, hogy annak legfontosabb rendelkezése nem épen sokára hatályát vesztette ; az sem elég vi­­­lágos, hogy a törvényhozó hatalom egyik fak­torának egyik része minden formai szubsztrátum nélkül miként és mi jogc­ímen hozhat ily határoza­tot. De hogy a nemzet képviselőtestülete határo­­zatilag kimondja azt az abszolút érvényű elvet, hogy azt a törvényt nem kívánja módo­sítani, a­mely törvény, annak bevezetése szerint, tehát a törvényhozás expressze kifejezett akara­tához képest maga is ideiglenes érvénynyel bír, addig t. i. míg valamennyi vallásfelekezet egyen­jogúsága törvény útján általánosan nem szabályozta­tik, a­mely törvény tehát ipso jure maga kívánja újra alkotását, ezt senki sem fogja érteni, a­kinek van egy kis érzéke az alkotmányjogi s különösen a tör­vényhozási legkezdetlegesebb alapelvek iránt. A leczi­ogatás. Nagyon jellemző tünetek azok, melyeket a kormánypárton és sajtójában tapasztalunk s ezek a tünetek kezdik leszállítani a politi­kai bátorságot oda­át arról a magaslatról, me­lyen azt magunk is hittük, hogy áll. Mert lehetetlen, hogy pusztán a párt­szenvedélynek fékezhetlen haragja az,melylyel a »Nemzet« mai esti lapjában a képviselőház­ban történtekről beszél, midőn Hock János képviselőt támadja meg azért,hogy a magyar püspöki karnak magatartásáról abban az ér­telemben merészkedett nyilatkozni, melyet e magatartásnak maga Csáky Albin gr. adott. Lehetetlen azért, mert e támadás szemmel láthatólag taktikai czéllal bír s ütni csak az­ért akar balra, hogy jobbra meg előkészítse a kiengesztelést. Annál jogosultabb pedig e feltevés, mert Hock János beszédének ez a része benn a házban, a kormánypárt soraiban, éppen nem idézett elő felháborodást, mely úgy látszik csak későbbi megfontolás eredménye s arra van szánva, hogy azt hivatalos alakban mu­togassák a félhivatalos orgánumban — kifelé. Nem akarunk arról szólani, a mit a »Nemzet« azon okokra nézve mond, melyek Hock Jánost a kormánypártból kilépésre bírták, vagy ha úgy tetszik, kényszerítették. Hanem az azután, hogy a kormány fél­hivatalos a Csáky Albin gr. beszéde után blasfemiáról beszél, melyet Hock Já­nos követett el a püspöki kar ellené­ben, oly meglepő, hogy ez kelthet méltó feltűnést. Mi sehol az egész házban, még a kormánypárt soraiban sem fedeztük fel azt a »kínos feltűnést«, melyet az keltett volna fel az egész házban,a »Nemzet« szerint,hogy »a képviselőháznak mélyen tisztelt elnöke nem talált szavakat ez eljárás megbélyegzé­sére.« És valóban a lehető legfurcsábban hangzik, midőn a »Nemzet« azt mondja, — természetesen az ülés után,­­ hogy »nem csak a katholikusok, de bármi vallásfeleke­zethez tartozók joggal megkövetelhetik a ház tisztességének őrétől, hogy olyan szavak, minekkel Hock János ma a püspöki kart illette, a képviselőházban méltó megrovás nélkül el ne hangozhassanak.« De ugyan mi történt az isten szerelméért, hogy a kormány félhivatalosa Hock Já­noson is, de meg egyúttal a ház elnökén is üssön egy nagyot, szóról-szóra azt jelentvén ki, — a­mi valóságos kinyilatkoztatásképpen hangzik, — hogy: »a legfőbb egyházi hatalom tisztessége nem szorul ugyan a képviselőház elnökének védelmére, de a h­á­z tisztessége kívánja meg, hogy azok, kik magukat a képviselőház előtt nem védhe­tik, ne lehessenek martalékul oda dobva egyes képviselő alaptalan gyanúsításainak.« De ha a »Nemzet« megrovást követel a képviselőház elnökétől Hock Jánossal szem­ben, mert ő a vallás és közoktatásügyminisz­ternek a magyar püspöki kar eljárására néz­ve mondott valóban sújtó ítéletét reprodu­kálta, ugyan kérdjük, miért nem jutott eszé­be ily megrovást követelni gróf Csáky Albin miniszterrel szemben, a ki nem ke­vésbbé súlyos váddal illette, sőt erkölcsi tekintetben és a kormányszékről hangoz­tatva még élesebben támadta meg a püspöki kart, »mely magát a képviselőház előtt nem védheti?« Ha ezt szabad volt tenni a kor­mány padjairól, a honnan minden szó s min­den sújtó ítélet kétszeres sulylyal esik lat­ba, szabad volt tenni úgy, hogy a »Nemzeti­nek nem jutott eszébe ezért megbélyegzést kérni a ház elnökétől: vájjon mi történt egy­szerre, hogy midőn egy szerény képviselő a miniszternek az országban elhangzott szavai­ból kivonja a politikai következtetést, mely abból folyik, akkor felzúdul és felháborodik — nem a kormánypárt a házban, hanem fel­zudul és felháborodik a »Nemzet« s szenve­délytől habzó ajkakkal mond anathemát e képviselő és egyben a ház elnöke fölött? Nem tehetünk róla, de mi úgy látjuk a szituácziót, hogy a kormány a maga félhiva­talosa által most le akarja czirogatni a püspöki karon azt az éles támadást, melyet az ellen gróf Csáky Albin elnöki megrovás nélkül elkövetett s hogy e leczirogatás még alaposabb és biztosabb sikerű legyen, nem habozik a porba rántani le a képviselőház el­nökének tekintélyét is, kit azzal vádol, nyíltan az utc­ára kiáltva le, hogy az nem tudja, hogy a képviselőház tisztessége mit kíván. Ennek a nagyon jellemző , különben teljesen érthetetlen dühösködésnek más jelen­tősége ennél nem lehet, a­mi valóban igen különös színben mutatja be most azt a bátor fenyegetést, melyet gróf Csáky Albintól csak az imént hallottunk s teljesen megingatni képes azt a bizodalmát, melyet a kormány magatartása ebben a kérdésben kezdetben tág körökben felkelthetett. Mert a fenyegetés és leczi­ogatás a po­litika körében épp úgy, mint a köznapi érintkezésben az érzelem-világ ikertestvérei, melyek különböző czélok szolgálatában több­kevesebb őszinteséggel, kisebb-nagyobb lele­ményességgel, de elég gyakran szoktak sze­repelni. Az u. n. elkeresztelési rendelet törvényességéhez. (II.) A kultuszminiszter úr tegnapelőtti beszé­dében akként érvelt,hogy a kihágás­i törvény 53. §-a csakis a vallási békét veszélyeztető illeték­telen »felvételek« ellen nyújtván oltalmat, ennélfogva neki joga volt az anyakönyvekkel való visz­­szaélés által fenyegető veszélyeket is meggátol­ni. Sőt erre köteles volna, mert az anyakönyvi beveze­tések úgy államrendészeti szempontból a népesedési mozgalom nyilvántartása, a hadkötelezettség s adó­kötelezettség tekintetéből, valamint az egyén jogkö­rének szempontjából a vallási és családi státus kérdé­sei tekintetéből a jogrendet megzavarhatják. Azonban a­ki hadköteles, az hadköteles, akár a katholikus lelkész anyakönyvébe, akár a reformá­tus lelkész anyakönyvébe lett bevezetve. S a polgárok létszáma sem nem gyarapszik, sem nem apad az ál­tal, hogy melyik lelkész eszközli a bevezetést. A ren­delet tehát ezekkel az államrendészeti szempontokkal semmi összefüggésbe sem hozható. De az egyén jog­körét sem zavarhatja az anyakönyv, mert az anya­könyvi bevezetés a vallási s családi státus tekinteté­ből nem változtathat semmit a törvény szerinti jog­állapoton. Az e kérdésekre vonatkozó bevezetések még közokirati bizonyíték erejével sem bírnak. A kultusz­miniszter úr e tekintetben is téves tant hirdetett. Mert az anyakönyv közokirat ugyan, de nem min­den rovatában s nem minden részé­be­n. A büntetendő törvénykönyv 397. §-ának kije­lentése, hogy az anyakönyvek közokiratot képeznek, még nem dönti el azt, hogy mennyiben s hogy mily részükben képeznek okiratot ? Ennek megállapítása a tudomány s a törvény szellemét kutató judikátúra feladata. Az anyakönyv például gyakran oly mellékes észrevételeket és jegyzeteket tartalmaz, melyekről kétségtelen, hogy nem közhitelűek. S az anyakönyv egyátalán csak azon részeiben bír közokirati bizonyí­ték erejével, hol (tárgyi köréhez tartozó) tény­ről szól, vagyis a kor tekintetében. A vallási státus és a születés törvényessége azonban nem ténybeli, hanem jogi kérdések. E kérdéseket az állam ható­ságai csakis az állam törvényei s törvényes jogsza­bályai alapján bírálhatják el, s így ezen kérdések oldaláról sem fenyegetheti veszély a jogrendet. De ha csakis a szükségesség szempontja fo­rogna szóban, az egész kérdés legfölebb a kormány­zati tapintat kérdését képezné, mert a rendelet tör­vényessége nem függ annak szükségességétől. A rendelet azonban az anyakönyvi beve­zetések körüli viszszaélések megtorlása szem­pontjából a törvénybe ütközik. Mert az nem áll, hogy a törvényhozás az 1868-dik viszo­nossági törvény rendelkezéseit egyedül csak a val­lási békét megzavaró felvételek (53. §.) ellenében részesítette volna büntetőjogi oltalomban. A tör­vényhozás a kihágási törvény­könyvben az 1868.Lil­. t.-cz. egész területét ölelte fel, büntetőjogi szankcziókat rendelve, hol azoknak szükségét látta, s implic­ite megtagadva a büntető­jogi szankc­iót, hol annak szükségét nem látta. A vallás elleni kihágások ez. fejezetben megvonta a vallási béke oltalmának határait. És­pedig ott is nem­csak a miniszter úr által idézett 53. §-ban, hanem az 52. §-ban is, mely az 1868. Lil­. t.-cz. 19. §-ának az ünnep- és vasárnapokra vonatkozó határozmányait büntetőjogi szankczió alá helyzi. S ugyanakkor gondoskodott a törvényhozás az anya­könyvek vezetése körüli visszaélések elleni büntetőjogi szankcziókról is. E téren is megvonta a büntetőjogi olta­lom körét s határait. Jelesül »A családi ál­lás elleni kihágások« ez. V. fejezetben (60. §, 1., 2., 3. p.). Ezen egész fejezet nem intézkedik egyébről, mint az anyakönyvek vezetése körüli visszaélések megtorlásáról. Azon kérdés tehát, hogy az anyakönyvek kö­rüli visszaélések mely esetekben s mennyiben esnek büntetőjogi szantézió alá, szintén meg van állapítva a törvényben. A­miből következik, hogy a­mely anya­könyvi visszaélés ezen törvény szerint nem büntet­hető, azt a törvény ellenére rendeleti útán büntetés­sel sújtani nem lehet. E törvény szerint pedig az anyakönyvek körüli visszaélések a vallási státus szempontjából nem büntethetők, hanem csakis a családi státus szempontjából. S ennek keretén belül is csak akkor, ha a bevezetés a születés törvényességének kérdését érinti. A legis ratio világos. Midőn a törvény­hozás az 1868 . Lili. törvénycikk oltalmának modifikácziójánál mérlegelte, hogy az anyaköny­vek körüli vissz­aélésekkel szemben szükséges-e s mennyiben a büntetőjogi oltalom, a vallási status ol­talmát elejtette, mert az e körüli anyakönyvi vissza­élésekből a jogrendre úgy sem származhat veszély. S szorítkozott a családi státus törvényességi kér­désére, mert az e körüli visszaélések, ha nem is zavar­­tatják meg az állam jogrendjét s bár nem lehetnek ,jogi kihatással az egyén személyi státusára, de mégis erkölcsileg sújtják az illetőt, beszennyezik eredetét, mert a ki az anyakönyvben mint törvénytelen szüle­tésű szerepel, az erkölcsileg capitis diminutiót szen­ved a társadalom tág köreiben. Miután tehát a törvény megvonta az 1868. Lili. t.-cz. oltalmának határait, sőt az anya­­könyvek körüli visszaélések büntető­­­jogi megtorlásáról expressz külö­nösen is gondoskodott, ennélfogva kétségte­len, hogy a kormány közjogi sérelmet követett el, mi­dőn a törvényhozás által már szabályozott terü­letre lépve, a törvény által a büntetőjogi szankc­iók köréből kizárt eseteket a büntetőjogi szankcziók körébe utalta. A febr. 26-iki rendelet azonban nemcsak a ha­tásköri jog szempontjából, hanem materiális tartal­mánál fogva is sérelmes. A febr. 26-iki rendelet letért az 1868. évi viszonossági t­ö­r­v­é­n­y álláspont­járól. Intézkedései homlokegyenest összeütköznek az 1868. Lilr. törvénynek, melynek védelmére kel, úgy szavaival, mint szellemével. Az 1868. törvény 12. §-a ugyanis a vallási stá­tus jogkérdését csakis állami szempontból szabályozza. Hogy az egyházak kit tekintsenek ma­gukénak, ezzel nem foglalkozik, hanem csak azzal, hogy államilag hogyan szabályozza. S állami szem­pontból parancsoló szabályokhoz kötötte a vallási stá­tust. De hogy ki eszközölje a megkeresztelést ? Milyen templomban ? Ki eszközölje az anyakönyvbe a beveze­tést ? Ezzel a törvény nem törődött. Vagyis az 1868.törvény 12.§-a a viszo­nosság postulátumát egyedül a vallási status állami jog szempontjából való biztosításában látta, nem pedig abban, hogy de facto ki keresztel s hogy de facto ki vezet be az anyakönyvbe. Ugyanigy fogta fel a törvény szellemét a kúria, mely a törvény szellemének illetékesebb interpretátora, mint a miniszter úr. Mit tartalmaz ezzel szemben a febr. 26. rende­let? Büntetés terhe alatt kényszeríti a katholikus lelkészt, hogy akit illetéktelenül megkeresztelt, azt az illetékes felekezet lelkészének kiszolgáltassa. Azaz kényszeríti arra, hogy vagy ne kereszteljen (midőn a szülők hozzá viszik a gyermeket, hogy azt megkeresz­telje), vagy hogy adja át idegen felekezet lelkészének (miután már a katholikus szentegyház kötelékébe felvette.) Továbbá szigorúan megtiltja az illetéktelen lelkésznek az anyakönyvi kivonat bármi czélra való kiadását. Azaz tényleg lehetetlenné teszi, hogy más kereszteljen s hogy más ve­zessen be az anyakönyvbe, mint a 12. §. szerint illetékes lelkész. A rendelet czélja tehát nem az, hogy a vallási státus jogkérdése az állam jogterületén biztosítva legyen, hanem czélja a vallási státus egyházi ellen­őrzése ; czélja, hogy a vallási státus kérdését mindenki egyházi szempontból is az 1868. 12. §. sze­rint kezelje. Ezzel a kormány leszáll magaslatáról a fele­kezeti harcrtérre. Az állam hatalmi közegeit moz­gósítja, hogy őrt álljanak a keresztelési medenc­éknél. A febr. 26-ai rendelet tehát új jogállapotot kreál a viszonosság terén. A rendelet szerint ezentúl a keresztyén vallásfelekezetek viszonosságába fog ütközni maga a keresztelés ténye, s maga az anya­könyvbe való bevezetés ténye is, mihelyt azt nem a 12. szakasz szerinti lelkész végzi. Vagyis a miniszter rendeleti útán megváltoztatja a ke­resztyén vallásfelekezetek viszonos­ságáról szóló alaptörvényt. A közjogi sérelem tehát nemcsak az új bün­tetőjogi szankc­iók felállításában rejlik, hanem ma­gukban a szankcziókkal védett intézkedésekben is. A rendelet normái az 1868. törvény szellemébe ütköző normák Végül a strictum jus szempontjain fölül kétség­telen az is, hogy a febr. 26-iki rendelet a lelkiisme­reti szabadság durva megsértése. Gyorsan meg is ér­lelte áldatlan gyümölcsét. Közéletünk egész képe hirtelen megváltozott. »Uj korszak­ helyett, mintha a középkor tért volna vissza. Vallási harcz a kép­viselőházban, dogmatizáló államférfiak, felekezetekre széthulló társadalom. Mily más szellem uralkodott az 1868. törvény alkotásakor. E törvény például az át­térésről intézkedve, nem kötelezte a lelkészt arra, hogy az áttérés bejelentéséről szóló bizonyítványt a más felekezet lelkészének átküldje, még arra sem kö­telezte a lelkészt, hogy az áttérőnek a bizonyítványt kiállítsa! így tiszteli az 1868. törvényhozás a vallási meggyőződéseket. A rendelet pedig kriminális ostort suhogtat a lelkiismeret szabadsága fölött. Dr. Sík Sándor, 1887. május 20-án Milánhoz intézett emlékirata, melyben égre-földre kéri a királyt, ne indítsa meg a válópert s melyből kitűnik, hogy a Garasanin-kor­­mány akkor azért bukott meg , mert ellenezte a válópert. — Garasanin után Risztics alakított új minisztériumot . Risztics emlékiratát Natália most szintén közzéteszi és éppen ettől várja a legnagyobb hatást; azt mondja róla, hogy »a nimbusz, melylyel eddig Risztics úr környezni tudta magát, ez a közlemény nagyban csorbítani fogja.« Az iratból az tűnik ki, hogy Risztics akkor is helyeselte Milán eljárását s irányában bizonyos kötelezettsége­ket vállalt, miért is Natália azóta mindig rossz vi­szonyban volt Riszticscsel. Natália közzéteszi M­i­­lánnak öt sajátkezű levelét. Közülök kettő nagyon érdekes s azt mutatja, mennyire elcsüggedt Milán a slivniczai vereség után; akkor formálisan felajánlotta nejének a régensséget s maga »örökre« távozni akart Szerbiából. A belgrádi indóházban már készen állt a külön vonat, hogy Milánt külföldre vigye s csak Garasanin hiúsította meg szándéka kivitelét. Ez Natália emlékiratának lényeges tartalma. Risztics és a kormány most azon fáradoznak, hogy rávegyék a szkupzsinát, hogy el se fogadja az emlékiratot, melynek felolvasása mindenesetre zajos jeleneteket idézne elő. Budapest, november 20. Natália exkirályné memoranduma. Az emlék­irat, melyet Natália exkirályné a szerb szkupatina elé akar terjeszteni, az exkirályné köréből érkező hírek szerint, nem nagy terjedelmű. Először is a válóperben hozott ítélet törvényességét támadja meg. Azután felhívja a szkupstinát, állapítsa meg szaba­tosan azon jogokat, melyek őt mint anyát és király­nét fia irányában megilletik. Natália azt mondja, hogy itt nemcsak oly jogokat követel, melyek a fen­­álló törvények szerint minden szerb anyát megillet­nek, hanem olyanokat is, melyek neki tényleg már megadattak. Ez állítás bebizonyítására az emlékirat­hoz n­y­o­l­c­z okmány van mellékelve, melyek mind igen érdekesek s uj világításba helyezik a szerb ki­rályi udvar viszonyait 1886 óta. Az okmányok egyike egy titkos szerződés, mely Milán és Natália közt a bolgár háború után köttetett s mely a szülők jogait oly szellemben írja körül, mint most Natália óhajtja. Egy másik okmány Garasanin akkori miniszterelnök Benedek Elek beszéde. A képviselőház november 20-iki ülésén. nap-T. ház! A közoktatásügyi vita harmadik­ján, azt hiszem senki sem veszi tőlem elhamarkodott­ságnak, ha felvetem azt a szerény és alázatos kérdést, hogy lehet-e már a közoktatásügy, a nemzeti kultúra siralmas állapotáról beszélni ? T. hát! A­kik e ház falain belül, vagy kívül figyelemmel kísérték a megelőző két nap folyamán elhangzott beszédeket, lehetetlen, hogy fel ne tűnt volna előttük egy igen sajátságos jelenség. A ház be­fejezi a földmivelési tárc­a költségvetésének tárgya­lását, s mert az úgy déli 1 óra tájban esett meg, mint rendesen a ház minden oldaláról felharsant a kiál­tás: »Ma! Holnap!« Végre is dönt a ház, még­pedig a »ma« mellett. Erre a ház igen érdemes elnöke csengetyűjével helyreállítja a csendet, megnyitja a kultuszminiszteri tárcza 1891. évi költségvetésének tárgyalását. Feláll erre Országh Sándor t. képviselő úr, e tárcza előadója és elmondja az ő sablonos jelentését, a­mely szerint az 1891-iki költségvetés ebben meg abban különbözik a megelőző költségvetéstől. Nagyon helyes. Szólásra pedig elsőnek fel lévén jegyezve Irányi Dániel­t. kép­viselő úr, felállt és elmondja a tőle megszokott hév­vel, a vallás­szabadságról szóló ismert beszédét, de .. itt következik a meglepő fordulat: a t. képviselő úr belekeveri beszédébe a kultuszminiszter ominózus ren­deletét, a­melynek következtében körülbelül 300 kér­vény fog majd a ház irattárába kerülni, de a­mely kérvények ez idő szerint tényleg elintézetlenül hever­nek a kérvényi bizottság előtt. Következik a t. miniszterelnök úr. Kijelenti, hogy a kormány rendeletét fentartja és erre feláll a t. vallás- és közoktatásügyi miniszter úr, a­ki kap a kedvező alkalmon és kiönti szívének minden keserű­ségét, a­melyet az általa kibocsátott rendelet követ­keztében el kellett nyernie, vissza kellett fojtania. T. hát! Én a kultuszminiszter úrna­­ ebbeli jo­gát elismerem, de viszont azt kérdem, hogy ha a vallásügyi miniszter úr kiönti az ő szívének keserű­ségeit, nem kérdezhetem-e teljes joggal, hogy hol van a közokt. miniszter úr ? S nincsenek-e egyébb fonto­sabb keserűségei ? Mert megvallom, nagy sajnálkozás­sal kellett konstatálnom a kultuszminiszter úrnak különben fényes beszédéből a következő passzus hiányát: »Igaz te hát, hogy én kibocsátottam egy ren­deletet, mert szükségesnek találtam, de hiszen a ház majd behatóan, egészen külön foglalkozhatik ezzel a rendelettel; beszéljünk talán egyébről, beszéljünk azokról a nagy nemzeti feladatokról, a­melyek meg­mérhetetlenül fontosabbak azoknál a kicsinyes súrló­dásoknál, melyeknek ez a rendelet létezését köszöni. Ne arról a pár száz elkeresztelt gyermekről beszél­jünk, hanem beszéljünk azoknak a gyermekeknek megszámlálhatatlan ezreiről, akik rongyosan és éhe­sen csatangolnak a városok és falvak utczáin, s a­kik nem járhatnak iskolába, mert nincsen sem ruhájuk, sem kenyerük, sem könyvük.« (Élénk helyeslés és tetszés a bal és szélső balon.) Máskülönben, t. hát, ha vannak e házban olya­nok, a­kik attól tartanak, hogy az én beszédem, mely más téren mozog, t. képviselőtársaimat ki fogja zök­kenteni az izgalmas s talán éppen azért jól eső han­gulatból, valószínűleg kellemesen fognak csalódni. Hiszen az én beszédem is telve lesz panaszokkal, bé­­kétlenkedéssel, keserűséggel, egy oly embernek a keserűségével, ki sehogy se tud beletörődni abba, hogy egy nemzetnek, melyben meg van a fizikai és erkölcsi őserő, melyben minden keresés nélkül meg­találhatók a nagyratermettség kellékei, éppen a nem­zeti kultúra nagy feladatainak megharc­olásához le­gyen hiányos fegyverzete, s hogy éppen a nemzeti kultúra és ezzel a nemzeti állam alapjainak egyik legfontosabb része iránt találkozzék oly nagyfokú szűkkeblűséggel, melynek hivatalos nyelve lehet óva­tosság, de a­mely a valóságban nem egyéb, mint a nagy nemzeti feladatoknak a maguk nagyságában, a maguk komolyságában való sajnálatos fel nem is­merése. (Úgy van ! Úgy van! Élénk helyeslés és tet­szés a bal és szélsőbaloldalon.­ Te­hát, azok a t. képviselőtársaim, a­kik két esztendővel ezelőtt elmondott beszédemnek legalább szellemét emlékezetekben tartották, beszédem elejé­ből meggyőződhetnek arról, hogy e két esztendő óta az én pártállásom változott ugyan, de nem változott meg abbeli vélekedésem, hogy ha van a kormányzat­nak egy ága, mely teljes joggal megkövetelheti a vele való foglalkozást s a minden párttekinteten felül való emelkedést, akkor az bizonyosan a közoktatás, a nemzeti kultúra ügye, hogy a legkevesebbet, a­mit ez ügynek megadhatunk s meg kell adnunk, az a pártatlan érdeklődés és fesztelen kritika ; oly csekély­ség ez, a­melynél csekélyebb csak e tárcza költségve­tése lehet. (Élénk helyeslés a bal és szélsőbalon.) Valóban, te­hát, ha bennem meg­volna az irigy­ségre való hajlandóság, tudnám én irigyelni a kabi-

Next