Pesti Napló, 1905. március (56. évfolyam, 60-90. szám)

1905-03-01 / 60. szám

Budapest, szerda PESTI NAPLÓ, 1905. március I. 20. szám­­ --------------- —--------- ■ ■..............- —....................... .| ; fogva nem engedheti, hogy a korona fé­nye belesodortassék pártharcokba, és hogy elhomályosítsák egyoldalú párt­érdekek tömjénezésével. Az alkotmá­nyos fejedelem, ki egy bizonyos politi­kai párttal azonosítja magát, leszáll trónusának magasságáról és beleso­­dorja a koronát a pártharcok árjába. Mennél élesebben domborodnak ki a politikai küzdelmek keretei, annál gon­dosabban és féltékenyebben kell őrizni a pártokon felül emelkedő korona sem­legességét. Ha éppenséggel nincs is po­litikailag felelős kormány, mely testé­vel és lelkével fedhetné az uralkodó kor­mányzati tevékenységét, akkor kétsze­res alkotmányos kötelesség az uralkodó politikai semlegességének megóvása és a kormányzati tevékenységnek a kike­rülhetetlen sürgős állami szükségletekre való megszorítása. Politikailag felelős kormány hiányában a koronának oly­annyira a politikai küzdelmekbe való belevonása és beleavatkozása, mint azt gróf Tisza István bukása óta szemlélhet­jük: a magyar alkotmányos szervezet­nek oly tüntető arculcsapása, melyért az elégtételt egyedül az 1848: III. tör­vénycikkbe iktatott miniszteri büntető­jogi felelősség elvének kíméletlen gya­korlati alkalmazása szolgáltathatja.­­ Budapest, február 28. Kmety Károly a függetlenségi pártban. Kmety Károly egyetemi tanár, országgyűlési kép­viselő ma levelet írt Kossuth Ferencnek, amely­ben közli, hogy belép a függetlenségi pártba. A levélben többek közt ezeket írja : A jelenlegi kormányválság megoldása körül­­ fölmerült jelenségek komoly tanulságul szolgálnak­­ arra, hogy rendkívüli s alig legyőzhető nehézségei lesznek azon jogos törekvésünknek, hogy a külügyi és hadügyi közös intézmények, a „paritásos dualiz­mus” törvényes elvéhez képest átalakíttassanak, azokban a magyar államiságnak úgy lényegbeli, mint külsőségekre vonatkozó kívánalmai egyaránt megvalósíttassanak. E sajnálatos jelenségek meg­figyelése és lelkiismeretes mérlegelése azon meg­győződést keltette bennem is, hogy az 1728. évi I. és lI. törvénycikkből folyó viszonos véde­mi köte­lezettségnek hathatós és sikeres teljesítése, úgy részünkről, mint az osztrák császárság ré­­ gi magyar opera. («Mária­» Regényes dalmű­ 3 felvonásban. Irta: Béri (Moravcsik) Gén»; zenéjét szerzették: Szabados Béla és Szendy Árpád- Első előadása a Magyar Királyi Opera­­házban 1906. február 28-án.) — A Pesti Napló eredeti tárcája. —­­ Az Operaház mai újdonsága nagyjelen­tőségű művészeti kérdést, a magyar nem­zeti opera, a magyar műzene ügyét tolja előtérbe. Akárhányszor halljuk valamely új magyar opera keletkezésének hírét, fájdal­mas reménynyel gondolunk arra, hogy ez a hatt lesz-e az igazi nemzeti opera, ez a zene­szerző-e a hivatott ember, aki a modern zene­szerzési technika vívmányaiban ragyogó szín­­magyar operát hozza ajándékba nemzetének. Ma már túl vagyunk az­on a tagadó állás­ponton, amely a magyar­ zenének nagyobb zenei feladatok megoldására való alkalmat­lanságát hirdeti. Öreg zenészeink, meglett­­korú, megállapodott hírű művészeink, fiatal, növendék komponistáink, a kis forradalmá­rok, zenei jakobinusaink, mind egy célért küzdenek. Valamennyien magyar hangulata, magyar levegőjű, külsőségeiben, belső tartal­mában egyaránt magyar zenét akarnak al­kotni. A «Mária» különösen aktuálissá teszi a magyar műzene ügyét, hiszen tárgya a ma­gyar történelemből van véve, alkotói a ma­gyar zenevilág közbeeső lésben álló, derék munkásai. A szöveg írója Béri Géza, jó izlésű, nagy műveltségű, muzsikén­g ember. Szabados Béla komoly tehetségű, alapos kép­--- * • ......* ■ KT-S­­­zettségű zeneszerző, akinek nagy a feltaláló képessége, merészen csapongó a fantáziája és nem megvetendő, a­zok régebbi sikere ré­vén szerzett­­ színpadi rutinja. Szendy Ár­pád évtizedek óta nagy szorgalommal, még több hivatottsággal kultiválja a komoly ma­gyar zenét. Magyar szonátája, első rapszódiája az újabb magyar zeneirodalom gyöngyei, a­melyek egymagukban körülbelül annyit érnek, amennyit úgy 8—4 év alatt Magyarország di­lettáns és nem dilettáns komponistái össze­véve produkálnak. Tehát jogosan kérdezhet­jük: meghozták-e ezek az emberek az új nemzeti operát? Nemzeti opera-e a Mária? A felelet tagadó, a Mária nem igazán magyar munka. A kérdés súlypontja a tárgy meg­választásában rejlik. A «Mária» cselekménye Szent István korában, a Koppány lázadása idején történik. Amíg Pázmán lovag, a ki­rály hű embere csatára indul, erős pogány­­had lepi meg a várat. A pogányok vezére Tarján, a hős Koppány halálát akarja meg­­beszülni. A várban harcosok helyett imád­kozó nőket talál. Köztük van Mária, Pázmán leánya, aki szelídségével, nyugodt fenségé­vel megigézi a pogány vezért. A keresztény sereg csakhamar visszatér, Tarján vitézül küzd, de seregét szétveri, pozdorjává töri az ellenfél ereje.­ Tarján biztos halál előtt áll. Visszatér a várba, Máriát akarja még egy­szer látni, az ő szelíd képe kísérje utolsó út­jára. A nemes leány megszánja a vezért, rej­­tekajtót, a menekülés biztos útját mutatja neki. Tarján szabad lesz, elmenekül. A második felvonás a pogányok bakonyi rejtekén játszódik, Tarján és Csilla egybéke-, 4SU.-AJ*- — -•-- -IV--. — fi' - A. • • • .. széről, sokkal célszerűbben történhetnek ama közös szervezetek megszünteté­sével, vagyis önálló és különálló magyar, illetőleg osztrák diplo­máciai és hadügyi szervekkel és intézményekkel." Polczner Jenő és a szegediek. Szeged­ről jelentik. Tegnap a belvárosi függetlenségi és 48-as kör is egyhangúlag bizalmatlanságot szava­zott Polczner Jenő képviselőnek a választások alkalmával báró B­á­n­f­f­y Dezsővel szemben tanú­sított magatartásáért.­­ Ugyancsak tegnap az első kerületi polgárok elhatározták, hogy újpárti kört alakítanak. Az alakuló nagygyűlés március 5-én lesz. Az osztrák Kossuth, Budapest, február 28-­ától kezdve az osztrákoknak is van Kossuth Ferencjük. Ősrégi nemes. Nagy tör­ténelmi név viselője. Unokaöcscse Ausztria egykori miniszterelnökének. Pártvezér és al­­elnöke az urak házának. Tegnapi beszéde után az egyik tekintélyes bécsi lap azt írta róla, hogy úgy beszélt, mint Kossuth Ferenc, és persze jól lehordta, mert elárulta Ausztria ér­dekeit. Nem utolsó dolog tehát, ha már az osztrák urak házára is jut egy Kossuth. És ámbár a mi mértékünk szerint herceg Auers­perg olyan messzire van a Kossuth-féle poli­tikai felfogástól, mint az­ ég a földtől, mégis jellemző, hogy még a szükségszerű engedé­kenység ilyen minimumát is «Kossuthizmus»­­nak bélyegzik Ausztriában. Bármennyire is támadják azonban a bécsi körök és a bécsi lapok Auersperg herceget, és bármennyire szeretnék felszólalását legsa­játosabb egyéni elhatározásnak feltüntetni, azt az egyet be kell ismerniük, hogy az ed­digi merev elzárkózást­­r megtörte egy olyan felszólalás, amelynek határát és mértékét épp az adja meg, hogy Bécsben is «Kossuthia­­mus»-nak mondják. És megtörte egy olyan férfiú, aki elvégre súlylyal és tekintélylyel bír a politikai világban, aki tehát egyéni vé­leményének hangoztatásában is legalább arra tarthat igényt, hogy véleményét komolynak és nagyfontosságúnak tartsák. Ránk nézve Auersperg fejtegetése nagyon tanulságos. Megtudjuk először is, hogy a kö­zösség gondolatától a világért sem akarnak odaát megválni és hogy az első embert, aki a közösség szükségességének hangoztatása mellett a közös viszonynak új alapokon, a magyaroknak tett engedmények árán való ren­dezését tartja szükségesnek, nyomban kiátkoz­nák. Ebből következik, hogy a közösségnek odaát nagy értéke van, amelyért, minthogy mindenképpen meg akarnák tartani, nagy árt is hajlandók fizetni. Az ellenzéki többség meg­tanulhatja, hogy a nemzeti követelések jo­gosságát titokban odaát is elismerik, de jobb taktikának tartják hallgatni. Megtanulhatja tehát, hogy e követelések mellett éppen ezért még nagyobb állhatatossággal kell kitartania. Hisz ha ma már az osztrák urak házának al­­elnöke is azt hirdeti, hogy két különböző szem­pontból kezelt hadsereg nagyobb értékkel bír, mint­ az olyan közös hadsereg, amelynek az egyik évben az egyik, a másik évben a má­sik államfélben tagadják meg az újoncokat, és ugyanaz a politikus arra a konklúzióra jut, hogy Magyarországtól bizonyos koncesz­­sziók meg nem tagadhatók, akkor milyen ala­pon boldogulhat Magyarországon egy olyan többség, vagy egy olyan ellenzék, amely leg­alább is ugyanezt nem követeli? Elvégre egy Auersperg mögött nem maradhat magyar el­lenzéki többség a maga követelésével! Auersperg tekintély az udvar előtt is. Bizonyos, hogy nézetét olyanok is osztják,­­akik a király környezetében vannak. Másképp ilyen beszédet császárhű osztrák­ politikus nem mond a legkonzervatívebb testületben. Fel kell tenni tehát, hogy osztrák részről is ér­vényesül az uralkodó előtt olyan felfogás, amely megegyezik a magyar nemzet jogos követeléseivel. Ha azonban figyelembe vesz­­szü­k azt a jelentést is, hogy báró Beck, a ve­zérkari főnök, hosszasan kapacitálta Auera­­perget és le akarta beszélni beszédjének meg­tartásáról, akkor körülbelül arról is szerez­tünk újabb bizonyságot, hogy melyik az a mán sík felfogás, amely az Auerspergek bár kény­szerű, de mindenesetre méltányosabb felfogá­sát a magyaroktól légmentesen elzárt ural­­kodó előtt teljesen diszkreditálja, lését ünnepük. A vezér lelkében Mária képe lakozik, visszautasítja a főtáltos leányának a kezét. Lódobogás, harci zaj zavarja meg a pogányok áldozását, keresztény foglyokat hoz­nak. Az egyik Orbán, a másik Mária — aki Tarjánt keresi a rengetegben. Isteni külde­tés, «égi látomás» vezérli: «Vezesd az üdvre, akit hőn szeretsz, te légy az ő térítő szel­leme.» Tarján elhagyja övéit, az új hitre tér; a király kegyelmével, Pázmán lovag Mária ke­zével ajándékozza meg. Boldogsága azonban nem tart soká. Az elhagyott Csilla boszut forral. Titkos szerelmesével, Káldorral, a ki­rályi palotába lopódzik, ahol a fanatikus, vad Káldor orozva leszúrja az álmodozó Tarján vezért. Csilla Máriát akarja leszúrni, de a kisiető szolgák lefogják a kezét. Közben az udvar, a király is megérkezik. Szent István halállal bünteti a gyilkosokat. Mária azon­ban kegyelmet kér férje gyilkosának. A büszke Csilla nem kér a Mária kegyelméből, szívén szúrja magát, Mária pedig élettele­nül rogy Tarján holttestére. Mi a magyar, a nemzeti vonás ebben a tör­ténetben? Semmi más, mint a szereplők neve, a Szent István koronás alakja, a Bakony sö­tét rengetege — vagyis a keret, a külsősé­gek. Az esemény éppen úgy lejátszódhatott volna a thüringiai őserdőben, a brandenburgi fejedelmek székesegyházában, mint a Bakony­ban és István király székesfehérvári udva­rában. A pogány és keresztény világ harcai ta­gadhatatlanul érdekes milieót szolgáltatnak, azonban egész más nézőpontból kell a dől­

Next