Pesti Napló, 1905. október (56. évfolyam, 271-301. szám)

1905-10-01 / 271. szám

271. szám Budapest, vasárnap ________PESTI NAPLÓ. 1905. október 1. 3 második szerkezet aképpen, hogy a­­közös in­tézkedés (elintézés) kizárólag csak a sértet­lenül fentartott alkotmányos fejedelmi jogok körébe soroztatik. A Deák Ferenc által harmadszor lediktált szöveg aztán igy szólt: «A hadügyre nézve ő felsége alkotmányos fejedelmi jogainak sértetlen fentartása mel­lett mindazt, ami az egész, hadseregnek és így a magyar hadseregnek is egységes vezérletére, vezényletére, belszervezetére vonatkozik, kö­zös elintézés (intézkedés) alá tartozónak is­merjük el.» De akkor, mikor a 15-ös bizottság javasla­tát 1867 januárjában tárgyalás alá vette a 67-es bizottság, — megjegyzendő, hogy az már az 1866-iki ,s­adovai katasztrófa után tör­tént, — ez a szöveg sem maradt meg. Ámbár teljesen az előbbinek intenciója szerint módo­sult aképpen, hogy az «alkotmányos fejedelmi jogok» után kihagyatott a «sértetlenül fentar­­tatvány» (miután ez sub intelligitur), valamint a végén­ kihagyatott a «közös intézkedés», — mivelhogy az uralkodó, akire az intézkedés joga ráruháztatik, — úgy is közös. Ily módon állt elő, a fejedelmi jogokra nézve ugyanazzal a gondolatmzenettel, mint ami az első szövege­zésben nyilvánult meg, az 1867: 11. §-ának jelenlegi szövege. Az a szöveg, melyből ma a ’ "korona azt magyarázza ki, hogy ebben benne van a közös hadsereg nyelve fölötti ren­delkezési jog­­is, és hogy az 1868: XL. te., mely a védrendszert megállapítja, éppen azért nem terjeszkedett ki a n­y­e­l­v kér­désre, mert ezt az 1867: XII. te. 11. §-ából kifolyólag kizárólagos fejedelmi jognak is­merte el. S melyből viszont azok, akik ma a magyar vezényszót követelik, azért magya­rázzák ki az országgyűlésnek erre vonatkozó jogát, mert­ az 1867: XII. tc. sehol sem mondja, hogy az «egységes vezérlet, vezénylet és bel­­szervezet» a nyelvre is vonatkozik, ben érvényesüljön», — választ se ad­jon, hogy még az alkotmány megsérté­sére, sőt esetleges felfüggesztésére is feljogosítva érezze magát, minthogy a koalíció, az alkotmányos jogok révén, oly felségjogokhoz nyúl, melyeket tör­vény védelmez meg, s még kevésbbé adhatnak jogcímet arra, hogy a király a fölvetett kérdésnek még tisztázását se engedje meg, hanem a merev non pos­­sum álláspontjára helyezkedve, készebb legyen a nemzetnek összes alkotmányos jogát illuzóriussá tenni, vagy elkobozni, mintsem egyetlenegy felségjogát, — me­lyet érinteni, vagy megsérteni senki sem­ akar, — alkotmányos diskusszió tár­gyává engedje tenni. S miért nem adnak mindezek jog­címet mindezekre? Azért nem adnak, mert ha a király élénken emlékezik is mindazokra, amik az 1867. XII. törvénycikk meghozatalá­nál történtek, megfeledkezni látszik mindazokról, melyek a nemzetnek a hadsereggel szemben fentartott jogaira, azoknak alkotmányos konzekvenciáira, s az azokkal kapcsolatos és királyi jó­váhagyást és szentesítést nyert törvé­nyes megállapodásokra vonatkoznak, a­mikről legközelebb fogok szólni. Eáefe­ fények. A mai generáció sze­mében talán csak­ történelmi tények, de a király­ szentében, aki ezeket az esemé­nyeket személyesen átélte, azokat ve­zette, azoknak minden részletét ismerte,­­ csak olyanok, mintha tegnap történ­tek volna. A magyar közvélemény át­alakulása is, melyben négy évtizednek tapasztalásai és evolúciói szűrődnek le, a király szemében úgy tűnik fel, mintha csak tegnapról mára változott volna meg. S mindezek nagy szerepet játszanak abban a lelki harcban, mely az uralkodó előtt a magyar nemzetet ha­mis színben tünteti fel. Ámde, ha mindezek valóban igy történtek is, ha az 1­867. XII. törvény­cikk alkotói: Deák, Andrássy, Lónyay, stb. az 1867. XII. törvénycikk 11. §-át tényleg abban az értelemben hozták meg, amint azt a vezényszóra nézve a király magyarázza, ha való is az, hogy ez a pont nemcsak törvény volt, hanem paktumszerű megállapodás, melynél fogva a magyar nemzet, mi­dőn a király az alkotmányt visszaállí­totta és arra megesküdött, nemcsak jo­gokat nyert, hanem oly kötelezettséget is vállalt, melyet a király éppen olyan becsületbeli tartozásnak tekintett, mint magára nézve a koronázási eskü meg­tartását; ha való is, hogy az országgyű­lés tényleges többsége ma is hatvanhe­tes alapon áll, s a korona szerint köte­lezve van a katonai felségjogokat oly értelemben tisztelni, mint azt a hat­vanhetes alap megalkotói tették,­­ de mindezek még akkor sem adhatnak jog­címet a koronának arra, hogy a nemzet többségével, mint jogtalan tényezővel álljon szembe, hogy a többség feliratára, mely azt kívánja, hogy­­a hadseregben a nemzeti jelleg, nyelvben és jelvények­ Tözcsóva és olajág. Budapest, szeptember . 30. A szocialisták táborából egyazon időben békés és háborús hangok hallatszanak. Párt­lapjuk a béke olajágát kínálja a koalíciónak, pártvezetőségük pedig a polgárság tüntető ün­nepének megzavarását hirdeti. Ezt a két tü­netet behatóbb figyelemre kell­ méltatni és meg kell­ állapítani a kettő közül, melyik az igazi szándék. Végezzünk előbb a háborús jelszavakkal. Tudvalevő, hogy a polgárság az egyetemi ifjú­sággal egyetértően tüntető fáklyásmenet ren­dezését határozta el. Ennek a tüntetésnek az a célja, hogy a polgárság rokonszenvét nyil­váníthassa a nemzeti jogokért küzdő koalíció­­val szemben, és bizonyos ünnepies formában juttassa kifejezésre a polgárság együttérzé­sét azokkal a férfiakkal szemben, akiken ke­resztül a nemzetet az utóbbi napokban oly méltatlan megalázás érte. Az ilyen tünteté­sek mindig jogosak és szabad országban nem is lehet őket megakadályozni. Azonban a szo­ciáldemokraták, meggondolatlan hevességgel beleizgatván magukat abba a felfogásba, hogy minden küzdelmet abba kell hagyni, minden megalázást el kell viselni, mert először az ál­talános titkos választói jogot kell megvaló­sítani, kiadták a jelszót, hogy a koalíciót, amely az ő felfogásukat nem volt hajlandó magáévá tenni, nem szabad ünneplésekkel meg­tisztelni. Az erőszak terére léptek és mint a legutóbbi véres összeütközések mutatták, na­gyon is komolyan vették jelszavukat. Most is azzal fenyegetnek, hogy az októ­ber 3-ikára tervezett fáklyás menetet megza­varják és hogy fenyegetésüknek komoly színt adjanak, ma délelőtt a polgárok bejelentése után ők is bejelentették a főkapitánynak, hogy ugyanabban az időben és majdnem ugyanazon az útvonalon ők is fáklyásmenetben fognak felvonulni a szocialista pártlap szerkesztősége elé. Ennek a fáklyásmenetnek nyilvánvalóan nincs más célja, mint az, hogy megzavarja a polgárok ünnepét. Épp azért már csak ebből az okból sem szabad megengedni, hogy ez a felvonulás megtörténjék. Formailag különben sem­ lehet megengedni, mert a polgárság előbb jelentvén be a maga menetét, első­sorban neki van joga arra, hogy az útvonal számára biz­­­tosíttassék. Az ellen­fáklyás menet, amelyet a szocialisták terveznek, semmiképpen sem en­gedélyezhető, illetve nem vehető tudomásul,­­hacsak a főkapitány nem­ akarja valósággal előmozdítani annak­ a lehetőségét, hogy megint vér folyjon a főváros utcáin. Mert hogy annak, ha egyazon időben, egyazon útvonalon két ilyen­ ellenséges tömeg fog ellenkező céllal felvo­nulni, megint csak verekedés, öldöklés, gázo­­lás és pusztulás lesz a következménye, abban kételkedni sem lehet. Semmiféle cél és semmiféle szempont nem­ lehet oly nagy, amelynek szolgálatában ez az áldozat meghozható volna. Annál kevésbbé, mert maga az ügy, amelyet szolgálunk, egy­ lépést sem jut előre, ha fáklyafény mellett szónoklatokat tartunk. Ellenben mindenesetre az ország, a város és sok család fog káro­sodni, ha a fáklyák fénye mellett mi a mentők­nek adunk dolgot. Mindenképpen meg kell akadályozni tehát, hogy a két ellenséges tábor egymás ellen felvonulhasson. Az elsőség joga a polgárságé, tehát az engedély is őt illeti. Ha a főkapitány jog szerint határoz... De ha­ nincs bátorsága a jogot alkalmazni, vagy más utasítása van felülről, és csupa félelemből mindkét felvonulást akarja engedélyezni, mi úgy hiszszük, a polgárságnak az volna az ér­deke, hogy akkor inkább semmiféle fáklyás­menet se legyen. Mert ha a főkapitány mind­két pártnak engedélyt ad, akkor nyilván nem­ a békét keresi, hanem az összeütközést akarja előmozdítani, amit, úgy látszik, Kristóffyék is akarnak.­­ E harcias készülődés közepette Hangzik el a szocialisták részéről a béke megajánlása. Azt­ mondja ma a szocialisták lapja első he­lyen: «Még egyszer felkérjük a koalíciót. Mondja ki, hogy az általános, egyenlő, és titkos választói jogot követeli és azt lehető leghamarabban megvalósítja. És ennek az elhatározásnak a következményeképpen vállalkozzék parlamentáris kormányalakításra. Vál­lalkozzék a magyar vezényszó ideiglenes kikapcso­lásával is___ Tessék hát kimondani azt az egy szót! Ma mint halálos ellenség állunk szemközt­ a koalícióval. Mondja ki azt a szót és holnap melléje állunk és Budapest népe mint egy ember fog vele küzdeni az igazi alkotmányosság és ezzel együtt az európai Magyarország, a nagy Magyarország meg­teremtéséért.» Ez — minden nagyzási hóbort mellett is — nyilván béke-ajánlat, amely azonban Háború­val feny­ege­­t. Mi a béke leghalványabb su­garait is örömmel üdvözöljük, és ha minden osztály és minden réteg együttműködése biz­tosítható volna a nagy nemzeti cél érdekében, ezt igen értékes eredménynek tartanák. A szo­ciáldemokraták azonban sehogy sem akarnak kijutni abból a zsákutcából, amelybe a választói jog minden ügy elé való helyezésével beleerő­szakolták magukat. Nem akarják tudomásul venni, hogy az egész ország nyakig benne van egy küzdelemben, amelyet nem lehet és nem szabad máról holnapra lefújni. Ezt a küzdel­met végig kell harcolni, és legfeljebb arról le­het szó, amint ezt illetékes tényezők is több­ször kijelentették, hogy ezzel a küzdelemmel egyidejűleg elintézzük a választói jog kérdé­sét is. Elvégre itt csak sorrendi kérdésről van szó, amelyért maguknak a szocialistáknak sem szabad mindenüket kockára tenni. A fő mégis csak az, hogy célhoz jussanak, és csak békés megegyezéssel juthatnak célhoz. Verekedés­sel egyáltalában nem. Intézzük el a nemzeti küzdelmet, és akár aztán, akár vele egyidőben, intézzük el a választói jog kérdését is. Ez ész­szerű, ez — ma még — lehetséges megol­dás. Más nem. És amíg a szociáldemokraták ezt nem akarják belátni és amíg nem akarják észrevenni, hogy itt csak sor- és időrendi kér-

Next