Pesti Napló, 1910. április (61. évfolyam, 77-102. szám)

1910-04-01 / 77. szám

ú Budapest, péntek PESTI NAPLÓ 1910. április 1. 77. szám. Ú sabb. És mindaz, ami azóta tltkint, csak megerősítette ezt a gyanút. A kor­mány sohase nyilatkozik őszintén, Tisza mindig nyíltan az általános választói jog ellen szónokol és a miniszterelnök mégis csak egyre azok barátságát keresi, akik éppen Tiszával vannak a legrosszabb viszonyban. Vagy Tisza fog tehát pórul járni, vagy az általános választói jog barátai fognak csalódni. De hogy mind­abból, ami e kényes probléma körül a kormány részéről szakadatlanul történik, csak valami ilyesfélére lehet következ­tetni, az úgy látszik, egészen kétség­telen. Vasárnap a főváros polgársága gyű­lésezik a Vigadóban, három hét múlva országos nagy­gyűlés lesz ott, s mind a kettőt az általános, egyenlő és titkos választójog hívei rendezik. Jós­tehetség nélkül biztosra lehet venni, hogy sok kö­­zö­ség, zsúfolt terem lesz ezeken a gyűléseken, s nagyobbrészt diplomás emberek. A március 19-iki emlékezetes gyűlés rendezésénél, amely a „választójog nemzeti reformja“ jelszavával hi­vatott össze, egy és más hamisság történt a közvélemény igaz megnyilatkozása ellen. A mű­velt polgárok ezrei jól teszik, ha ilyen csala­fintaságokra megadják a választ. De ez nem elég. Ne állapodjunk meg a külső siker beszé­des jelenségei mellett. A közvéleménynek ki­sebbik, bár még mindig súlyos része ugyanis fascináló okoknak tudja be az egész választójogi mozgalmat. Ilyen ok­ ennek a kiszámíthatatlan hatású reformnak valóságos misztériuma, s hogy a tömegek az általános választójogban „a poli­tikai irányzatoknak nagy loteriáját“ látják, ez kelti fel a lázas érzést, ez hozza működésbe az érvek kifogyhatatlan sorának megtalálásában a fantáziát és eleven leleményességet, amivel a természet ilyen lelkiállapotban az új dolgok iránt való nyugtalan hajlamot felruházza. Amily mértékben bízóvá teszi a nagyközönséget a rej­télyekbe burkolt igazság láza, épp olyan mérv­ben teszi bizalmatlanokká és tartózkodókká azokat az embereket, akik gondolataikkal az előkelő magányba szoktak visszavonulni. E féltő tartózkodás leküzdése végett tehát az általa­eséstől. Mert imádja az asszonyt, aki őt már nem szereti,­­ a gyermeket, aki nem az övé. És eltűr mindent inkább, semhogy a drága két lény folytonos jelenlétéről lemondjon. A férj gazdag, — Berthelin szegény. S a férj nem kíván egyebet a haláláig­ csak látni, érezni a nő, a gyermek jelenlétét. Pedig halála nem fog soká késni, — mert sokat — retteneteset, foly­tonosan szenved. Aztán . . . Berthelin azt te­teti, amit akar. Érti-e már, miért nem szabad tertheliinnek megnősülni? Érti-e, hogy a házas­ig bűn volna és három ember szerencsétlen­­igét vonná maga után. Érti-e már, miért ad­ni a tanácsot: — Mindenkit inkább, csak Ber­­n­ellnt nem! — Értem. És ön . . . ilyen mértékben bi­­zalmasa e három embernek? — Igen. — S azt a nőt . . . ösmerem? — ösmeri. — Milyen szomorú, rejtélyes, rettenetes irama! Szegény emberek . . . szegény asz­­szony! Ugyan hol találkozhattam vele. Talán önök­nél .. .? — Igen. Nálunk. — És az ön szelíd, komoly felesége szintén ösmeri e titkot? — Igen, ösmeri. — A gyermeket is? A meggyötört ember torkából ekkor kínos, zokogó hang tör elő, és Mme. Férel zavarodot­tan, ámulva látja, hogy székében hátrahanyat­­­ik és mint egy szívén sebzett oroszlán, fel­hördül: — Ne kínozzon tovább! Hiszen tudja, hogy gyermeket Jaques Cernisnek hívják!­ s Konzervatív szempontok. Budapest, március 31. nos választójog kérdését ki kell ragadni a lé­lektani káprázatok köréből. A konzervatív felfo­gásnak úgyszólván félhomályába kell helyezni. Akkor talán az urak előtt is szabatosan fognak mutatkozni az igazság kontúrjai. A etikai fordulatok most legutóbb, néhány év .V­­ ogy váratlan gyorsasággal érlelték meg a kl­ist, hogy most már konzervatív szem­pont­ból is meg lehet okolni az átmenet szük­séges voltát. A magyar konzervatív politika té­tele az, hogy rendületlenül kell ragaszkodni a magyar jogrendhez, hagyományokhoz, a ma­gyarság létének követelményeihez, a politika ál­landóságához. Egy életképes állami individuali­tásnak s rendszernek — ez életképességről ezer esztendő beszél — éppen az állandósága teremti meg a gyarapodás feltételeit. Már­pedig az esz­tendők óta tartó helyzet teljes korhadtságban mutatja be egész közéletünket, a parlamentet és ami a legfőbb ok: választási rendszerünket. Mentsük meg tehát azt, ami menthető állami, nemzeti, faji individualitásunkból. Ha korhadt a törzs, vissza kell menni a gyökerekhez. Ma­gyarország sem kerülheti el ezt a sorsát. Mert mindenütt, ahol a közélet dekadenciában volt, ahol a politikai jogokkal felruházott osztályok nem teljesítették híven az állam iránt tartozó kö­telességüket, vissza kellett térni az állam ős­erejének tartalékához, a munkálkodó, a birtok­­talan és bizony jobbára nem teljes műveltségű néphez. Mostani választási rendszerünkkel a rég­múlt banderiális szervezet jelenségei élénken mutatkoznak. A választók száma kerületenként csekély, azt a latifundiális hatalom, megyei vagy városi klikk-rendszer, a községbírói tekintély szövevényei többnyire elég biztonsággal fel tudják ölelni. Történelmi nevek kultuszával öve­zett országos urak köré csoportosulva, így vo­nulnak fel a vidéki hatalmasságok bandériumok­kal a politikai küzdőtérre, és végül minden küz­delem aszerint dől el Magyarországon, hogy íz­lése, hangulata és pártérdeke szerint az urak kö­zül ki érkezik meg és ki késik Mohácsnál? Nem a magyar jogszellem tüzeli a választó­jog „nemzeti“ reformjának legtöbb szószólóját, hanem senki sem engedi magát közlegénynyé lefokozni, érdeke és hiúsága folytán minden kor­tes a csapata élén akar a hadba lovagolni és félti a közjogi különállását. A képviselő pedig szívesebben ragaszkodik a mostani állapothoz, amikor meglevő, talán éppen örökölt összeköt­tetéseire támaszkodhatik, és nem pusztán a propagáló tehetség, nem a népérdekek őszinte védelme szabják meg a képviselői kvalifikációt. E különcködő rendszer ellenében, amelyből az egyeseknek túlságos hatalmi érzete és a ma­gyarság pártos szelleme táplálkozik, melyre visszavezethető politikánk állandó bizonytalan­sága, a folyton megújuló „kigombolhatatlan“ helyzetek — a nagy néptömegek egyetemesebb belátásához és az állami s népérdekeknek ösz­­szefoglaló erejéhez kell folyamodnunk. Az általános választójog az egyesek és cso­portok szeszélye ellen igazán azt a széles ala­pokon nyugvó bizonyosságot nyújtja, amivel a biztosító társulatok szolgálnak, amelyek a koc­kázatoknak óriási számát vállalják el. Az egye­sek véleménye a milliónyi összeségben ugyan­azt az állandó és idők folyamán csekély válto­­zású igazságot produkálja, amelyet például a statisztika szokott létrehozni. Az állami élet mai fejlettsége mellett az ügyeknek menetében ál­landóságot egyáltalában csak úgy teremthetünk, ha más irányban is lehetőleg ellensúlyozzuk s megszüntetjük bizonyos választópolgári szub­jektivitásoknak az államra való zavaró hatását. A politika régebben néhány irányelv alkal­mazásából telt ki, ezekben mindenki, kinek vá­lasztójoga volt, felfogása és ízlése szerint köny­­nyen állást foglalhatott A gazdasági kérdések­nek mai túltengése, e kérdéseknek nehezen át­tekinthető vonatkozásai, és általában a modern állami élet fokozódó bonyolultsága olyan tájé­kozottságot követelnek, amelynek a választók igen csekély töredéke tud megfelelni. Mekkora minuciózus érzés volna még szükséges ahoz, hogy a választó felismerje a hangzatos, de a lényegre alig kiható elvek mellett a javaslatok­ban a látszólag csekély, de döntő jelentőségű részleteket. A kormány és a törvényhozás igen könnyen tetszetős formával tévesztheti meg a közönséget, de ténye közgazdasági vagy köz­jogi szempontból az országra káros. Hovato­vább oda jutnánk, hogy a választóknak ellenőr­zése s az egész parlamentáris alkotmányrend­szer csődöt mondana, s hogy a nehéz s szinte megoldhatatlan kérdések a korrekt politikusokat a szereplés teréről leszorítanák és ügyes szem­fényvesztők vennék át a feladatok megoldását. Lássuk be, hogy nem az elv, nem az egyes ténykedés a fontos, hanem a kormány által kö­vetett politikának összhatása, és az a lényeges, hogy miként észleli a választó a maga exiszten­­ciájában az ország közgazdasági viszonyainak javulását vagy rosszabbodását s a maga kör­nyezetében a közigazgatás, a magyar kultúra, vagy külső vonatkozásaiban az ország poli­­kai súlyának fejlődését. Az igazi jó választó a maga személyében és anyagi létében eleven fok­mérője, barométere az általános politikai hely­zetnek. Az ilyen sohasem lesz bolondja a hamis jelszavaknak vagy a felforgató irányzatnak. Magyarországon mi a választóknak a politika esszenciális dolgai iránt gyakran valami érthe­tetlen, fonák állásfoglalását látjuk. Miért van ez? Szavazóink túlnyomó nagy tömege kisbirtokos. Adója a politika minden változásával szemben változhatatlan, mert földadót fizet. A külügyi politika nem érdekli, mert a közös vámterületen belül van terményeinek a piaca. A közigazgatás­ból csak a községi birót és a szolgabirót látja, s ezeket sem az állam tartja. Egyáltalában az ő léte és boldogulása nem az állam eleven tes­tében, hanem az örök állandósága és érzéketlen anyaföldben gyökerezik. Mialatt ezek az embe­rek csökönyös elfogultsággal szemlélik és döntik el az ország dolgait, közel két millió ipari és me­zőgazdasági munkás az állami életre semmi in­­gerenciával nem bír. Munkások, akiket egy ked­vező politikai szél sok-sok munkanaphoz és emelkedő munkabérhez juttat, akiket a rossz po­litika keresetüktől megfoszt. Kiknek exiszten­­ciáját a politikai zűrzavar, a hitelviszonyok rosz­­szabbodása, a vállalkozás csökkenése kenyér­­keresetükben károsít meg, az állandóság és a nyugodt fejlődés pedig gyarapítja. A független­ségi párt politikája, melyet az önálló bank kér­désében folytat, azt involválja, hogy közös vám­területen az elkerülhetetlen magasabb kamatte­her mellett versenyezzünk az osztrák gazda­sági tényezőkkel. Arról a képviselőjelöltről, aki ilyen handicap-et követelne a programmbeszé­­dében, az általános választójog közönsége egy szomorú igazságot suttogna egymás fülébe. Az irni-olvasni tudás szigorú megkövetelé­sével az alkotmányos szereplést a népnek azokra a rétegeire szorítottuk, amelyeknek meg­van a politikai események helyes érzékelésére az átlagos képessége. A statisztika két és fél millión felül mutat ki írni-olvasni tudó nagykorú férfit. Jól ismerjük az ilyen felvételek felületes­ségét, és bizonyos, hogy ezeknek jelentékeny része olvasni alig tud és nevét is csak fogya­tékosan tudja leírni. Éppen ez okokból nem vé­letlen és nem csodálatos dolog az, hogy a trón közelében, ahol a konzervatív felfogások leghí­vebb reprezentálóját szoktuk keresni, az általá­nos választójog legerősebb meggyőződésű hívét találjuk. De legfontosabb feladatunk talán a parla­menti morál szorosabb megkötése, különös köz­jogi helyzetünk miatt azonban ezt az alkotmány­­jogi kockázatot csak egy széles alapokra lefek­tetett választási rendszer biztosítéka mellett vi­selhetjük. Ettől a reformtól tehát senki sem zár­­kózhatik el, aggodalmak csak az értelmiség be­folyásának és a magyarság szupremáciájának fentartása érdekében vannak. Hogy a választói inteligencia mit ér, azt már láttuk. De az állam magyar jellegét biztosítani kell a választói re­formban, jobban, mint ma. Most a magyar vidé­ken az adócenzus ötször meg tízszer, a válasz­tók száma kétszer-háromszor akkora, mint a nemzetiségi kerületekben, és színmagyar váro­sok vannak nemzetiségi községekkel majori­­zálva. Nyilvánvaló, hogy a kormány is ter­vez alapos biztosítékokat, s nemcsak a nemzetiségi hanem a másfajta demagógiával szemben is. De hát akkor miért késik ezeknek a közlésével? Hiszen­ tudhatja a dramaturgiából,­­ hogy a jól előkészített szituációban van az igazi, mélyen járó hatás titka és a közönséget megle­petés elé állítani nem szabad. Dr. Székely Troll. 1

Next