Pesti Napló, 1925. április (76. évfolyam, 74–97. szám)

1925-04-19 / 88. szám

[Vasárnap Németh Mária a Trubadurban A Trubadur előadásán ma az Operaházban Né­meth Mária énekelte Leonóra szerepét. Ami a ha­ng­anyago­t illeti, ez a Leonóra valóságos beteljesedése volt Verdi ideáljának, sőt bizonyos értelemben, nagyszerű túlságban több is volt­ a kívánatosnál. Né­meth Mária hangjának nagyszerű fénye, egészem rendkívüli szárnyaló ereje szinte kissé beárnyékolta a kiváló művésznő nem közönséges drámai kifejező erejét. Verdi dallamainak vonalát és a pompázó hangszínt két külön dolognak éreztük, hol az utóbbi inkább elhalványította, mint megvilágította az előbbit. De ha egyrészt a dallamvonal szellemi tar­talmát még nem is meríti ki teljesen Németh Mária hangja, másrészt már gyönyörűen simul­­a melódia kótavonalához. Most láttuk csak igazán, mennyit f­ej­lődött a­­külföldi tartózkodás folyamán művész­nőnk énekkultúrája. A ritmus határozottabb, a legátó szervesebb, az árnyalatok olykor bámulatosan finomak, a nagy­vonalú összefoglalásokkal immár mesteri részletraj­zok váltakoznak. De ami Németh Mária Leonórájá­ban a leglebilincselőbb, az, ismételjük, a hangmatéria kongenialitása a szereppel. A magas, drámai kolo­ratur-szoprán eszményi megtestesülése , így esz­ményi alapja lehet egy nagy zenedrámai Leonnóra­alakításnak. A zsúfolt nézőtér ezúttal is mámorosan szívta magába a színpadról diadalmas erővel kiáldó hanghullámokat s minden zárókadencia után felzú­gott az egyhangú lelkesedés tapsvihara.­­ Az elő­adás egyébként meg sem közelítette a tegnapelőtti »Sába királynője« nívóját. Az organizálatlan ensembleoknál csak a ritmustalan, kidolgozatlan s így jellegtelen kórusok voltak rosszabbak. Verdi­operában ez főbenjáró bűn. Apropos, mi van a karmesterkérdéssel?! (Tóth) Első látogatás és Boubouroche A Kamaraszínház szombati bemutatója. Dumas fils Első látogatás című egyfelvonásos víg­játékát s Courteline Boubouroche című kétfelvonásos tragikus bohózatát mutatta be szombaton este a Kamaraszínház. Miután sajtófőpróbát a színház nem tartott, premier utáni beszámolónk csak pár sorra szorítkozhatik. Derűs és meleg estét szerzett a Ka­mara közönségének mind a tót mulatságos, finom és kedves darab, amelyen az idő nem hagyott nyomo­kat. Különösen meglepő ez Duma?v vígjátékánál. Az Első látogatás olyan friss, mintha ma íródott volna. Még inkább áll ez Courteline bohózatára, amelynek burleszk jelenetei ellenállhatatlan erővel fakasztják­­ki a nézőből a harsogó nevelést. Persze hozzájárul ehez a kitűnő előadás is. A Dumas-darabban Petheő Attila, Ughy Erzsi, Cs. Aczél Ilona és Nagy Ador­ján művészetük legjavát adták, míg a Boubourache­ban a nagyszerű Horváth Jenő, Pethes Sándor, Cs. Aczél Ilona, Garamszeghy, Gabányi és Gyergyai kel­tettek teljes illúziót. A bemutató közönsége sokat és hálásan tapsolt mindkét együttesnek. Fiatal színészek „Pethes Imre- társasága" drámai előadást ren­­dez a Városi Színházban Ismeretes, hogy a fővárosi színházak fiatal mű­vészei nemrég megalakították a Pethes Imre-társa­ságot, amely azt tűzte ki céljául, hogy egyes alkal­makkor­ drámai előadásokat rendez, amelyek során a fiatal színészek közreműködésével bemutatják az új drámairodalom termékeit. Úgy értesülünk, hogy a társaság első előadása május elején lesz a Városi Színházban, ahol bemutatják Strém István »Az elásott óriás« című drámáját, amely a háború utáni időket viszi színpadra. A darabot Szőke Kálmán ren­dezi és főszerepeit Tőkés Anna, Béla Miklós, Sugár Károly, Mihályfi Károly, Sitkei Irén, Szabados Pi­roska, Baló Elemér, Harasztos­ Gusztáv, Makláry Zoltán játssza. Itt említjük meg, hogy a Pethes Imre-társaságnak ezidőszerint hatvanöt tagja van. Ír Színészszövetségben nem esett szó a színészsztrájkról Abban a harcban, amely a színigazgatók és színészek között a kollektív szerződés miatt kitört, nem állott be semilyen fordulat. A színigazgatók, mint azt annak idején jeleztük, elküldötték felmondólevelüket a színészeknek, ezzel is dokumentálva, hogy a jövőben csupán egyéni szerződéseket akarnak kötni. A Színész­szövetség ezzel szemben változatlanul ragasz­kodik ahoz az álláspontjához, hogy kollektív szerződés nélkül semmiféle tárgyalásba nem bocsátkozik. A két félnek merev álláspontjából egyenesen arra következtettek, hogy a színé­szek a végső eszközhöz fognak nyúlni és sztrájkba lépnek, hogy a színigazgatókat elha­tározásuk megmásítására bírják. Jól informált helyről szerzett értesülésünk szerint a Színész­szövetség kebelében egyáltalán nem merült fel a sztrájk gondolata, inkább az a hangulat, hogy a súlyos helyzetre való tekintettel a fe­leknek kölcsönös megértésre kell törekedni és lehetőleg elkerülni a komolyabb súrlódásokat. A Színészszövetségnél bizonyosra veszik, hogy rövid időn belül sikerülni fog létrehozni a meg­egyezést. VIGYÁZZ! IRETŰ,TAJTa jön MONTY BANKS és szól: N­EM AKAROK AUTÓT LÁTNIT« PESTI NAPLÓ 1925 április 19­17 Somogyi Nusi mint Csibi A nagy ugrás az operettszínpadról a drá­mai színpadira, ezúttal teljes mértékben sikerült. So­mogyi Nuisi szombat esti bemutatkozását a Csibi címszerepében­­a közönség meleg tapsa kísérte. Ezeket a tapsokat Somogyi Nusi nagyon is kiérde­melte. A kedves francia vígjátékinak az ő pompás karikírozóképessége, csintalansága, ötletessége, tem­peramentuma új színt és életet adott. Az előadást­­sokszor félbeszakította a felzúgó taps. Durigo Ilona Durigo Ilona, a világhírű magyar énekművésznő, tegnap a Zeneakadémiában dalokat énekelt. »Dalokat énekelt«, ehelyett talán több igazsággal mondhat­magukat«. Mert Durigo Ilona valóságos önkéntes rab­magokat«. Mert Durigo Iona valóságos önkéntes rab­szolgája annak a műnek, amelyet énekel. Az előadó­művészek között a dalirodalom hatalmas szolgáinak sorában alig találunk még egy-kettőt, aki olyan töké­letes pontossággal követi urának, a műalkotásnak minden parancsát, aki teljes emberségével annyira feloldódik ebben a nehéz szolgálatban, min­t Durigo Ilona. Nehéz ez a szolgálat, ha meggondoljuk, hogy az »úr«, a zeneszerző, rideg scótafejekbe rejti paran­csát s a szolgának mindent ezekből a holt­pontok­ból kell kitalálnia: "a­­formái klső birodalmán ke­resztül meglátni a költői tartalom belső országát s annak parancsait ismét is. külső formák, a melódiák, harmóniák, ritmusok segítségével megérzékíteni. A külső formák sorai között ma talán egyetlen ének­művész sem tud jobban olvasni Durigo Ilonánál. Pon­tosan kitalálja, mit akar minden egyes kotával a zeneszerző, tudja mit jelent a Haendel-ariózó hol nagy hangközökben méltóságosan szárnyaló, hol pergő koloratúrákban száguldó elementáris diatóni­kája, tudja, mit jelentenek a Schubert-álus. hirtelen harmonikus fordulatai, a híres mollból-durba-odódás földerülése, az egyszerű népies hang és annak melan­kólikus szubjektív elborulása, tudja mit jelent Liszt dallamvonalainak hol teátrális, hol szalonkultúrá­tól vezetett ívelése, vagy Kodály súlyos parlando­ruballója, széles, nagyvonalú melódiarajza, a m­épdal tempó giustoját idéző hatalmas táncritmusa. Ezt a tudást nevezzük intelligenciának, elég helytelenül, ment, ehez a tudáshoz ösztön kell, intuíció. Ezért mi­­kor Durigo Ilonáról megállapítjuk, hogy a legnagyobb előadóművészi intelligencia birtokosa, nem az érte­lem hidegségét, hanem az öntudatalatti, érzelmi élet ösztönös fogékonyságát takarja megállapításunk. Amit a formákon keresztül megéreztünk, azt a formákkal kifejezni olyan feladat, melyet csak a külső formák tökéletes mestere oldhat meg tökélete­sen. Durigó Ilona, hihetetlenül komplett muzikali­tásával, rendkívüli technikai kultúrájával, valóban, a zenei formák legmeredekebb tájain is szédületes biztossággal mozog. A kultúra, a »stílus« legbizto­sabb ismertető jele,­­a sportemberek ezt sajnos gyak­ran jobban tudják, mint a muzsikusok, a mozgás terének legteljesebb, maradéktalan kiaknázása: a nagy kultúra tulajdonosai hihetetlen kis felületre képesek koncentrálni magukat. Durigó­n Hona alig változtat valamit a melódia zenei rajzán, a ruba­tókkal, a dinamikai árnyalatokkal sohasem él vissza ; szinte észre sem vesszük a zenei formák tágulását, amint a művész beléjük önti egyénisége éltető elixirumát. Mert egy hatalmas, erőteljes költői egyéniség szól hozzánk Durigó énekéből. A külső formákat­­ csak az előadó egyénisége varázsolhatja át a belső tartalom zengő szócsövévé. Ez talán az előadómű­vészet legnagyobb titka, s ez a titok még rejtélye­sebb Durigó Ilona művészetében, hol az egyéniség szinte észrevétlenül hatja át az interpretációt, nem veri a mellét, nem terpeszkedik elénk, s mégis mint lenyűgöző igézet teljes határozott plasztikájával áll előttünk; legteljesebben, legplasztikusabban a Schu­bert-dalokban jelent meg: itt bontakozott ki lírikus bája, finom humora, természetes, lendülete, eleven ritmusa, mely mögött valami igazi Schubert­ »Schwermut« lappang. A Kodály-dalokban, az »Élet életem bölcs melankolikus pátosza,­ a »Búsan csörög« szenvedélyes férfias bánata talán még több belső súlyt kíván, mint amennyit a nagyszerű művésznő­ben találunk, de Durigo ragyogó intelligenciája, megértése itt is csodádat művelt. A »Jöjj te hoz­zám...« elsuhanó és a szívben mégis sokáig tovább, rezgő élményét senki sem plántálhatja közvetleneb­bül lelkünkbe. Bámultuk, hogy Durigo, aki a most kifejlődött magyar Kodály-kultúrát aligha ismer­hette meg második hazájában, Svájcban, teljesen magától ennyire megközelítette a legnagyobb élő vokális zeneszerző költészetét. Durigó Ilonát tegnapi hangversenyén saját fia, Kassics Ti­bor kísérte zongorán. Gazdag fiamtáziájú, pompás pianista-sklé­zsá­gű művészemíbar, csupa, zeneiség és fiatalos tem­peramientum. A na­gy mű­vésznőt, aki sajnos, már csak vendég saját hazájá­ban, a Zeneakadémiát­­az utolsó helyig megtöltő­ közönség lelkesen ünnnepelte és virágokkal hal­mozta el. Tóth Aladár Dolly (Ír Városi Színház szombati operett újdonsága) Végre egy trükkmentes, az operettbanalitá­sok béklyói alól felszabadult librettó, amely mint vígjáték is megállná a helyét. Érdekesen, ötletesen és kedvesen mondják el Arnold és Bach urak a kis Dolly históriáját, amely a fél­reértések mulatságos bonyodalmain keresztül vezet a kiengesztelő házasság révébe. Ennek az operettnek derűs hangját, tiszta színpadi leve­gőjét nem zavarják bosszantó primadonna-túl­tengések, erőltetett szerepnagyítások, itt nem kell unatkozni, amíg a szerző témáját rétestész­tának kezelve, egészen az elszakadásig húzza mondanivalóját, csakhogy a komponista kedvé­ben járjon. Nagyon ügyesen alkalmazkodnak egymáshoz a szövegírók és Hugó Hirsch, az operett komponistája. A zeneszerző neve nálunk még ismeretlen, de Berlinben már nagy sikerei voltak és nem egy tánczenéjére bizonyára már Budapesten is táncoltak. A Dolly muzsikája tetszetős,­­dallamos, igényt tarthat a gyors népszerűségre és külön meg­ kell említeni ötle­tes hangszerelését. A Városi Színház szerencsés szereposztás­ban és igen jó előadásban mutatta be az újdon­ságot. A címszerepben a fiatal Molnár Vera, az operettszínpadnak ez a szép ígérete, üde meg­jelenésével, mesterkéletlen játékával és közvet­lenségével nagy sikert aratott. Pompásan tán­col és­ hangjával is ügyesen bánik. Vigh Manci, a színház kitűnő szubrettje csengő énekével és temperamentumos táncaival erőssége az elő­adásnak. Sziklai Józsefnek egyéni charmeja, táncai, ötletei szereztek tapsokat. Nagy sikere volt egy művészien megrajzolt figurában Fe­renczy Károlynak, akit oly soká nélkülöztünk az operettszínpadon és aki ma újból egyik leg­jelesebb komikusunknak bizonyult. Szirmai Vilmos, Érczkövy László, Hamvas Józsa, Sík Rezső nevét kell még dícsérőleg megemlíteni. Horti Sándort a rendezésért, Stefanidesz Ká­rolyt pedig a zenei rész betanításáért illeti elismerés. A közönség sokat tapsolt és a pre­mier sikeréből meg lehet jósolni, hogy a Városi Színház megtalálta tavaszi kasszadarabját. (K. I.) KIMERÜLT VAGY Könnyen szabadul e bajoktól, ha az idegrendszert erősítő, a szer­vezetet üdítő és a munkaképességet fokozó Ovomaltinet rendsze­resen használja. Egy csésze tejben 3 kávéskanál Ovomaltine táp­lálja az idegszöveteket, felfrissíti a szellemi és testi energiákat, mentesíti az izgalmaktól. Ára dobozonként 37.400 és 64.60 korona forgalmi adóval együtt kapható gyógyszertárakban, drogériákban, fűszer- és csemege kereskedésekben. Mintát és ismertetést ingyen küld a Dr. Wand­a gyógyszer- és tszpszergyár Rt. Budapest 100, postahivatal

Next