Pesti Napló, 1929. március (80. évfolyam, 50–73. szám)

1929-03-01 / 50. szám

3 Péntek" PESTI NAPLÓ 11:29 március 1 Báró Clemens Pirquett a világhírű bécsi orvostanár feleségével együtt megmérgezte magát és meghalt Bécs február 28. Báró Clemens Pirquet egyetemi tanár, udvari tanácsos és felesége ma tragikus körülmények között széngázmérgezés áldoza­tai lettek. A híres bécsi orvost és feleségét este­­/­10 órakor a szén-, gázzal teli lakás hálószobájában holtan találták. Pirquet tanár a bécsi egyetem gyermekklinikájának vezetője, 54 éves volt. Nevét Ausztria ha­tárain túl is világszerte ismer­ték. Pirquet tanár a legnagyobb élő gyermekgyógyász hírében ál­lott. Nagy szerepet játszott a bécsi társaságban is, úgyhogy halálhíre az osztrák fővárosban álta­lános részvétet kelt. A késő esti órákban Pirquet tanár lakásában megjelent rendőri bizottság megállapította, hogy a szerencsétlenséget az okozta, hogy a szobában álló folytonégő vaskályha füstcsöve eldugult és ezáltal a kályhában keletkező szénoxidgáz meg­töltötte a szobát. A cselédség már tegnap tudott arról, hogy a kályha rosszul működik. Amidőn a cselédleány este gazdájának kisfiával hazatért, a csöngetésre senki sem nyitott ajtót. Lakatost hi­vattak, aki a lakás ajtaját felfeszítette. Pirquet tanár és felesége a hálószobában a földön feküd­­­tek. A rögtön előhívott orvos már csak a beállott halált állapíthatta meg. Mint emlékezetes, Pirquet professzort egyidő­ben osztrák szövetségi elnöknek is emlegették. Öngyilkosság Pirquet Kelemen tanár halálos balesetéről a Pesti Napló bécsi szerkesztősége a késő éjjeli órákban a­­következőket jelenti: Csaknem teljes bizonyossággal megállapítot­ták, hogy Pirquet Kelemen és felesége öngyilko­sok lettek. Az öngyilkosság okára nézve a hozzá­tartozók többféle okot mondanak. Az egyik ok az lenne, hogy Pirquet professzor felesége két hó­nappal ezelőtt súlyos beteg lett és úgy a profesz­szor, mint a felesége tudták, hogy betegsége gyó­gyíthatatlan. A másik ok­ az volna, hogy a tudós professzor esztendők óta nehéz pert folytatott, me­lyet a múlt héten elveszített és melynek következ­tében 36.000 c­sillinget kellett volna megfizetni. Külső jele az öngyilkosságnak az, hogy a pro­fesszort és feleségét kéz­ kézben fogva egymás mel­lett találták holtan az ágyban. A professzor fele­ségének a nővére, aki velük együtt lakik, csütörtö­kön délután moziba ment. Amikor este hazatért, nővérét és sógorát holtan találta az ágyban. Nyom­ban orvost hivatott, aki azonban már csak a be­állott halált tudta konstatálni. A rendőri bizottság a késő éjjeli órákig kuta­tott Pirquet professzor lakásán. Megállapította, hogy a lakásban nincs gázkályha, állandóan égő szénnel fűtött kályha melegíti a lakást. A leg­nagyobb rejtély, hogyan fejlődött ki széngáz, , amely a világhírű tudóst és a feleségét megölte. Bécsben, ahol főleg orvosi körökben Pirquet tanár nagy szerepet játszott, a tragédia legna­gyobb megdöbbenést keltett. Pirquet a világhírű bécsi orvosi iskolának volt egyik legnevezetesebb képviselője. Messze földről jöttek hozzá beteg gyermekekkel, akiket a tudós professzor meggyó­­­gyított. Pirquet ismételten járt Amerikában is, ahol az egyetemeken előadást tartott a gyermek­gyógyászatról. Báró Pirquet professzor étete Báró Clemens Pirquet 1874 május 12-én szül­letett Wien-Hirschstettenben, mint báró Peter­ Pirquet von Desenatio negyedik fia. Édesapja a­­ma ki de­ián nagy szerepet játszott az osztrák képviselőházban, ahol a nagybirtokosok érdekeit képviselte. A család Lötzteből származik. 1742-ben­­ kapták m­eg a birodalm­i nemességet és 1818-ban az uralkodó bárósította a családot. Báró Clemens Pirquet Bécsben és Kalksb­ourg­ban végezte a középiskoláit, majd az innsbrucki, löweni, bécsi, könig,obertrt és gráci egyetemeken orvostudományi tanulmányokat végzett. 1960-ban lett doktor s rövidesen dr. Escherisch asszisz­tensévé fogadta a bécsi egyetemen Mint fiatal orvos felfedezte a tuberkulózis egyik reakcióját, amelyet az ő­ nevéről neveztek el Pirquet-rea­kció­nak. Később a bécsi egyetemen a g­yermekgyógyás­­zat magántanára lett. 1908-ban a bolt­nnei Johns Hopkins egyetem orvosprofesszorának hív­ták meg.­ A rotimoreben eltöltött éve után két évig a breslaui egyetem tanára volt, a következő évben a bécsi egyetemen prof. Eschersch örökébe lépett. Bécsben a maga nemében páratlan gyer­mekkórházat és laboratóriumot teremtett. A há­ború utáni éhínségek idején az amerikai gyermek-Chinlons f­liquet segélyakció-egyik vezetője volt és sokban hozzá­járult Ausztria talpraállásához. A Pirquet által megalkotott táplálási rend­szer, amelyet­­MEM-rendszernek« nevezett el, a gyermekgyógyászat terén azóta közhasználatba ment át. Az utóbbi időben Pirquet biometrikai-statisz­tikai tanulmányoknak szentelte idejét. Nemrégi­ben az »Union Internationale de Secouxs aus en­fants«, elnökévé választotta. A Népszövetség köz­egészségügyi bizottságának is tagja volt. A róla elnevezett tuberkulózis-reakciót a 12 éven aluli gyermekeknél abszolút biztonsággal használják s új táplálkozási MEM-rendszere is korszakalkotó a csecsemőgyógyászatban. HÓVIHAROK S ÚJ FAGYHULLÁM EURÓPASZERTE AKADÁLYOK, KÉSÉSEK A VASÚTI FORGALOMBAN - ÁRAD A DUNA AZ ORSZÁGUTAK FELSŐ-MAGYARORSZÁGON JÁRHATATLANOK BUDAPEST ÉS BÉCS KÖZÖTT ÚJRA MEGSZAKADT A VASÚTI ÖSSZEKÖTTETÉS (Saját tudósítónktól.) Csütörtök reggel nap­fényes idő váltotta fel az esőzést. A lehűlés az országban az elmúlt éjjel néhol —10 fokot is elért. Budapesten a hőmérő éjszaka —2, csütörtökön dél­előtt pedig —1 fokot mutatott. A hidegebb idő­járás miatt az olvadás megállott. Az árvízveszély éppen ezért elvesztette aktualitását. Az éjszakai hideg szél és a hófúvás új forgalmi zavarokat okozott az államvasutak néhány tonalán. Több vonat elakadt és hómunkások dolgoznak a vona­tok kiszabadításán. A szerdán éjjel Budapestről indított bécsi gyorsvonat, amely Hegyeshalomnál elakadt, tovább indult, de az első osztrák állomáson ismét megrekedt és nem folytathatta, útját. Az a bécsi gyors, amely reggel 7 órakor indult Buda­pestről, szintén megakadt Hegyeshalomnál. A MÁV igazgatóságának közlése szerint a forgalmi zavaroknak az az oka, hogy az osztrák vonalon az elmúlt éjszaka havazott. Hegyeshalom és Zu­rány között mind a két vonalon forgalmi akadály van. Elakadt a budapest"prágai "gyorsvonat is, amelynek csütörtökön reggel kellett volna Po­zsonyba érkeznie. Csak hatórás késéssel futott be a gyorsvonat Pozsonyba. Csütörtökön délután végleg megszakadt Bécs­csel a vasúti összeköttetés. Az Államvasutak igaz­gatóságának jelentették Hegyeshalomról, hogy Zárány és Bruck között a­ hófúvás miatt olyan akadályok támadtak, hogy egyelőre nem ih­ei ezen a szakaszon a vasúti forgalmat lebonyolí­tani. Az a gyorsvonat, amely­ szerdán éjjel félti­zenkettőkor indult Budapestről, csütörtök este még mindig Zurány előtt a nyílt pályán veszte­gel A gyorsvonat kiszabadításán nagyon sok hó­­­munkás dolgozik, de az eddigi jelentések szerint még mindig nem folytathatta útját Bécs felé a gyorsvonat. Az a két személyvonat, amely csütörtökön reg­gel Győrből indult, nem jutott túl a határon és Hegyeshalom állomáson vár­ja, a hótorlasz eltaka­rítását. Ugyancsak Hegyeshalmon vesztegel a Budapestről reggel indult 2. számú­ bécsi gyors­vonat és a 12. számú személyvonat. Minthogy az osztrák vasút egyelőre vonatot­ nem vesz át, csütörtökön délután az egyórai bécsi gyorsvonatot nem indították el Budapestről. 4 óra 25 perckor Budapestről induló bécsi gyors viszont elindult, de csak Hegyeshalomig ment, ahol vissza­fordították és elindult­ vissza Budapest felé, mintha a­ bécsi gyorsvonat volna, amelynek 0 óra 40 perckor kellene Budapestre megérkeznie. A gyorsvonat azonban csak éjjel egy óra után futott be a Keleti pályaudvarra. Csütörtökön este egyáltalán nem indították az éjszaka féltizenkettes bácsi gyorsvonatot és így megint nagyon sok külföldi rekedt Buda­pesten, aki nem tudott elutazni. Az Államvasutak igazgatóságától kapott ér­tesítés szerint a győr—szombathelyi vonalon hó­akadályok miatt csak korlátolt mértékben bonyo­lítható le a forgalom. A hegyeshalom—portác— oroszvári és a páva—bánhida—csornai, továbbá a zalabér—sárvár—visi vonalakon a hófúvásban el­akadt vonatok miatt a forgalom szünetel. A hó­akadályok elhárításán mindenütt erősen dolgoz­nak. Az erős szélvihar azonban felkavar­ja­ a szer­dán esett friss havat és erősen hordja a régi havat is. Ilyen körülmények között csak nagy nehezen haladhat a munka. FORGALMI ZAVAROK ÉS HÁROMÓRÁS KÉSÉSEK A DÉLI VASÚTON A Déli vasút igazgatósága közli, hogy hófúvá­sok miatt a Nagykanizsa Ságfalva országhatári, vonalán Szombathely és Sopron között a személy­szállító vonatok csak hóeke előreküldésével köz­lekedtek, aminek következtében a személyszállító vonatok fél órától három óráig terjedő késést szenvedtek, Így a bécs—nagykanizsa—zágrábi gyorsvonat­ három órát késett. A Székesfehérvár— komáromi vonalon a Komáromból 12 óra­­15 perc-­ kor elindult 713. számú vonat Ászár és Kisbér ál­lomások között a hóban elakadt. A kiszabadítási munkálatok folyamatban vannak. Ennek követ­l­és­éüt '^tíranWlffytr'Kisbér és Komárom között a 226. és 715. számú vonatok elmaradtak. A vasút­társaság többi vonalain semmiféle forgalmi aka­­dály­ nincs. Éjszaka jelentik hogy az Ászár és Kisbér kö­zött­ elakadt 713. számú vonalot a­­folyton tartó orkánszerű vihar, miatt nem tudják kiszabadítani s ezért az utasokat a közel lévő Kisbér állomásra szénákon viszik el s ott a készenváró különvonat­ba fognak átszállani, amely­eiket Székesfehérvárra szállítja.­­ NEHÉZSÉGEK AZ ORSZÁGÚTI AUTÓFORGALOMBAN A Magyar Touring Club közli, hogy az uta­kon a bekövetkezett enyhülés folytán legtöbb he­lyen már nem ütköznek legyőzhetetlen akadályba a gépkocsik. Rendszeres gépkocsiközlekedés még csak egyes útszakaszokon indult meg. A Budapest—Cegléd—Szolnok, valamint Szol­nok—Nagykőrös és Budapest—Lajosmizse—Kecske­mét vonalakon az utak egy kocsinyomszélességben járhatók, a kikerülés azonban az olvadó havon lehetséges. Budapest—Vác, valamint Budapest— Nagykáta—Jászberény útvonalakon a kitérés nem mindenütt lehetséges. A kalocsai út csak Duna­harasztiig, a székesfehérvári csak Érdig járható. BORZALMAS HÓFÚVÁSBAN MISKOLC ÉS SÁTORALJAÚJHELY KÖZÖTT MEGSZŰNT MINDEN FORGALOM Miskolc, február 28. (A Pesti Napló tudósítójának telefonjelentése.) Felső-Magyarországon olyan borzalmas hófú­vás van, amilyenre még az idei rettenetes télen sem­ volt példa. A hófúvás következtében Miskolc és Sátoraljaújhely között az országúton is telje­sen megszűnt a­ forgalom. Onga és Bekecs közsé­gek határában olyan hatalmas hóhegyek vannak az országúton, hogy lóháton sem lehetett átvágni rajtuk. A hófúvás következtében teljesen megszűnt a közlekedés Miskolc—Hidasnémeti, Miskolc—Tor­navádaska, Miskolc—Szerencs és Miskolc—Sátor­aljaújhely között. Ez utóbbi vonalon Tiszalucnál egy tehervonat megakadt a hóban. Miskolcról este 8 óra 20 perckor Indították az utolsó szerelvényt Budapest felé. Több vonatot az állomás­örökség nem mer indítani, mert nem tartja valószínűnek, hogy a vonatok elérik célju­kat. A forgalom beszüntetése folytán a miskolci pályaudvaron rekedtek azok a vidékről Miskolcra reggel bejött diákok, akiknek este kellett volna ha­zatérniük. Ezeket a pályaudvari kirendeltségen szállásolták el és a pályaudvarfőnökség látja el őket élelemmel. ERŐS ÉJJELI LEHŰLÉS -DERÜLT IDŐ A Meteorológiai Intézet jelenti február 28-án este 10 órakor. Az időjárási helyzet annyiban vál­tozott, hogy a nagy légnyomás­­terjedelemben még növekedett, maximuma Anglia és a Csatorna felett van. A kis légnyomás valamivel délebbre húzódott; minimuma Dél-Olaszország fölött is­merhető fel. Az Alpok és a­ Kárpátok vonulata mentén, nemkülönben Felső-Olaszországban és az Adria keleti partjain a légnyomási különbségek igen nagyok, minek folytán e tájakoil viharos északias szelek fújnak A Balkán felső részén ál­talánosan havazik A legnagyobb hideg. Északke­let-Európától eltekintve, Lengyelországban van (—15 fok körül). Klánikban az esti órákban az ország nagyobb részében viharos északi szál-Mi amely helyenként a havat is feltépi A hőmérpüzet északkelet felől süllyed. Debrecenben este —10 fok. Prognózis: A­ szelek gyengülése, erős éjjeli lehűlés és túlnyomóan derült idő várható.

Next