Polgári fiúiskola, Pestszenterzsébet, 1930

3X-0S nagyítással. Mágnes vasérc. Mágnes acélrúd. Elektroszkóp. Szige­telőzsámoly. Declinatorium, inclinatorium egyúttal galvanoszkóp. Gre­­net-féle 4 elemből álló bemártási telep Ritschi-féle elektromos Geissler-cső. Geissler-cső flureszkáló folyadékkal. Geissler-cső fosz­­foreszkáló porral. Morse-féle telegráf billentyűvel óramű nélkül. Drótháló 2 elektromos ingával. Kisütő csuklóval. Akkumulátor-telep 4 Volt 24 Ampère-órás faszekrényben. Volt-méter 6 Volt. Mikrofon, egyszerű, Indukciós tekercs, szaggató­ kerékkel. Bell-féle telefon­­pár, szétszedhető. Elektromos csengő és tapintó. Bariumplatincyan­us ernyő fakeretben 9X12 cm. Leydeni-palack 26 cm, szétszedhető. Hoff­­m­ann-féle vízbontó-platina elektródokkal. Szikrainduktor 40 mm átütő­képességgel. Ci'Ookes-cső foszforeszkáló anyagokkal töltve. Crookes-cső mágneses eltérés bemutatására. Crookes-cső almninium­kereszttel. Rönt­gen-lámpa antikatóddal. Röntgen-lámpaállvány. Marconi-téle drótnélküli távíróberendezés. I. A pesterzsébeti magyar királyi állami Gróf Széchenyi István polgári fiúiskola 1930—31. tanévének története. A történelmi nehéz idők mindenkor áthatják az iskola belső tevé­kenységeit is. A gazdasági válságos küzdés a családi szeretet otthonait is mélységesen sújtja. Megrázó jelenség az, hogy a munkanélküliség okozta nyomor utolsó segítségekért jajdul fel és a gyermeksorsot is áldozatul követeli. Amikor a szülők az iskolánál is bejelentik, hogy Gyer­mekvédő Ligának kellett átadni a fiút, mert a család nem bírja táplálni és ruházni, avagy nem jöhet a polgári iskolai tanuló az iskolába, mert elrongy­olőd­ott cipőjét nem tudja a család megtalpaltatni : ilyen nap­jainkban két kézzel nyújtsa a segélyt mindenki, akinek szíve a jótékony­ságot ismeri és ünnep legyen az a nap, amikor segítséget nyújthatunk ínséges embertársainknak. Tanévünk első felében szeretet­adomán­yokat nyújtottunk a munkanélküli családok gyermekeinek és bizonyítványukra való tekintet nélkül részesítettük őket tandíjsegélyben, hogy az ínség­gel küzdő családok iskolánk második félévére is gondjainkra bízhassák szegénysorsú fiaikat. Mikor aztán a segélyalap készlete kifogyott egy-egy heti szabadságot adtunk a szegénysorsú tanulónak, hogy rokonsági és társadalmi jótékonysági fillérekből szerezhesse meg tandíját. Legked­vesebb eredményül jegyezzük fel, hogy voltak fiaink, akik egy-egyheti szabadságuk alatt kezük munkájával keresték meg a tandíjhátralékuk pénzösszegét. A jeles és jó előmeneteli­ tanulóinknál erre szükség nem volt, mert azok — szegénységi bizonyítványuk alapján — mindnyájan tandíjmentességben részesültek. Elsősorban tehát szellemi munkájával — jó tanulással — szerezheti meg a fiú a saját tandíj­mentességét, ami­vel az ínséges család küzdelmében szülei számára édes örömet is szerez­het. Tanévközben is hangoztattuk a szülők előtt, hogy a népnevelés helyi ellátásában a nyolcosztályos elemi iskola kiváló alkalmat nyújt arra, hogy általános ismeretekkel adja át a gyakorlati életnek a 14 éves fiú­gyermekeket. Pesterzsébet fiait a reálgimnázium az egyetemi és főiskolai, a polgári fiúiskola a középfokú szakiskolákra, a nyolcosztályos elemi iskola pedig közvetlenül a gyakorlati életpályákra készítse elő, mert szervezetileg­ is ez a hivatásuk. Beiratások és tanévnyitás, átcsoportosítás. Az 1930/31. tanévi beira­­tásainkat június hó 27., 28. és 30. napjain, a pótbeiratásokat szeptember 2-án és 3-án tartottuk meg. A tanévet szeptember 4-én nyitottuk és 5-én a rendes tanítást kezdtük meg. Tíz osztályba csoportosítva a tanév alatt beiratkozott összesen 475 tanuló, és pedig I/a. osztály 55, I/b. osztály 50, I/c. osztály 57, I/d. osztály 55, II/a. osztály 59, II/b. osztály 58, Ill/a. osz­tály 37, Ill/b. osztály 39, IV/a. osztály 32, IV/b. osztály 33 létszámmal.

Next