Polgári fiúiskola, Pestszenterzsébet, 1930
3X-0S nagyítással. Mágnes vasérc. Mágnes acélrúd. Elektroszkóp. Szigetelőzsámoly. Declinatorium, inclinatorium egyúttal galvanoszkóp. Grenet-féle 4 elemből álló bemártási telep Ritschi-féle elektromos Geissler-cső. Geissler-cső flureszkáló folyadékkal. Geissler-cső foszforeszkáló porral. Morse-féle telegráf billentyűvel óramű nélkül. Drótháló 2 elektromos ingával. Kisütő csuklóval. Akkumulátor-telep 4 Volt 24 Ampère-órás faszekrényben. Volt-méter 6 Volt. Mikrofon, egyszerű, Indukciós tekercs, szaggató kerékkel. Bell-féle telefonpár, szétszedhető. Elektromos csengő és tapintó. Bariumplatincyanus ernyő fakeretben 9X12 cm. Leydeni-palack 26 cm, szétszedhető. Hoffmann-féle vízbontó-platina elektródokkal. Szikrainduktor 40 mm átütőképességgel. Ci'Ookes-cső foszforeszkáló anyagokkal töltve. Crookes-cső mágneses eltérés bemutatására. Crookes-cső almniniumkereszttel. Röntgen-lámpa antikatóddal. Röntgen-lámpaállvány. Marconi-téle drótnélküli távíróberendezés. I. A pesterzsébeti magyar királyi állami Gróf Széchenyi István polgári fiúiskola 1930—31. tanévének története. A történelmi nehéz idők mindenkor áthatják az iskola belső tevékenységeit is. A gazdasági válságos küzdés a családi szeretet otthonait is mélységesen sújtja. Megrázó jelenség az, hogy a munkanélküliség okozta nyomor utolsó segítségekért jajdul fel és a gyermeksorsot is áldozatul követeli. Amikor a szülők az iskolánál is bejelentik, hogy Gyermekvédő Ligának kellett átadni a fiút, mert a család nem bírja táplálni és ruházni, avagy nem jöhet a polgári iskolai tanuló az iskolába, mert elrongyolődott cipőjét nem tudja a család megtalpaltatni : ilyen napjainkban két kézzel nyújtsa a segélyt mindenki, akinek szíve a jótékonyságot ismeri és ünnep legyen az a nap, amikor segítséget nyújthatunk ínséges embertársainknak. Tanévünk első felében szeretetadományokat nyújtottunk a munkanélküli családok gyermekeinek és bizonyítványukra való tekintet nélkül részesítettük őket tandíjsegélyben, hogy az ínséggel küzdő családok iskolánk második félévére is gondjainkra bízhassák szegénysorsú fiaikat. Mikor aztán a segélyalap készlete kifogyott egy-egy heti szabadságot adtunk a szegénysorsú tanulónak, hogy rokonsági és társadalmi jótékonysági fillérekből szerezhesse meg tandíját. Legkedvesebb eredményül jegyezzük fel, hogy voltak fiaink, akik egy-egyheti szabadságuk alatt kezük munkájával keresték meg a tandíjhátralékuk pénzösszegét. A jeles és jó előmeneteli tanulóinknál erre szükség nem volt, mert azok — szegénységi bizonyítványuk alapján — mindnyájan tandíjmentességben részesültek. Elsősorban tehát szellemi munkájával — jó tanulással — szerezheti meg a fiú a saját tandíjmentességét, amivel az ínséges család küzdelmében szülei számára édes örömet is szerezhet. Tanévközben is hangoztattuk a szülők előtt, hogy a népnevelés helyi ellátásában a nyolcosztályos elemi iskola kiváló alkalmat nyújt arra, hogy általános ismeretekkel adja át a gyakorlati életnek a 14 éves fiúgyermekeket. Pesterzsébet fiait a reálgimnázium az egyetemi és főiskolai, a polgári fiúiskola a középfokú szakiskolákra, a nyolcosztályos elemi iskola pedig közvetlenül a gyakorlati életpályákra készítse elő, mert szervezetileg is ez a hivatásuk. Beiratások és tanévnyitás, átcsoportosítás. Az 1930/31. tanévi beiratásainkat június hó 27., 28. és 30. napjain, a pótbeiratásokat szeptember 2-án és 3-án tartottuk meg. A tanévet szeptember 4-én nyitottuk és 5-én a rendes tanítást kezdtük meg. Tíz osztályba csoportosítva a tanév alatt beiratkozott összesen 475 tanuló, és pedig I/a. osztály 55, I/b. osztály 50, I/c. osztály 57, I/d. osztály 55, II/a. osztály 59, II/b. osztály 58, Ill/a. osztály 37, Ill/b. osztály 39, IV/a. osztály 32, IV/b. osztály 33 létszámmal.