Polgári Élet - Székely Újság, 2011. július-december (8. évfolyam, 26-41. szám - 1. évfolyam, 1-10. szám)

2011-07-15 / 28. szám

Elszigetelődni vagy fejlődni? Autópálya kell a Székelyföldnek ► Az autópálya közelsége egy térség számára létfontosságú, mert a gazdasági élet fellendüléséhez elengedhetetlen a közlekedési infrastruktúra. A jelen helyzetben Székelyföldet sikerült elszigetelni. A vasúti közlekedés nincs kihasználva, a közutak minősége pedig továbbra is rossz. ► 5. oldalon POLGÁRI ÉLET ► szerkesztoseg@polgarielet.ro I ►SZÉKELYFÖLD Baráti strand-ügy Az idén már biztosan nem lesz meg, legfennebb a jövő évben vágnak szalagot, a választási kampány­­ hevében. * ››• oldalon ► SZÉKELYFÖLD Kossuth rádió A minap, pontosabban július elsejétől újra Kossuth rádió, Budapest, csak így simán, vége hát az emer­­egy­ merevegy korszaknak. ► 8­ oldalon ► GAZDASÁG Irtani kell a parlagfüvet Székelyföldön is megjelent az allergiát okozó par­lagfű, s bár irtják, mindenhol egyre szaporább. ► 13. oldalon J A N­­­O 948489 A tanügy csődjének okai ► A tanügyi rendszer csődjéért hibás a tanuló, aki nem tanul, a szülő, aki nem követi gyermeke tevékenységét, a tanár, akinek méltóságát beletaposták a földbe, és emiatt nem lelkiismeretesen tanít, valamint hibás az egész rendszer. FÜLÖP D. DÉNES fulop.denes@polgarielet.ro Teljes egészében hibás a jelenlegi oktatási rendszer, amely ma is a tanulók „mago­lására” alapoz, ezért kellene sürgősen a „farkától pucolni”, mondja a szakszerve­zeti vezető, aki elsősorban (40%-ban) a tanulókat tartja felelősnek az idei érett­ségi kudarcáért, ami viszont nem mente­síti a többi felsorolt érintettet. Köztudott, hogy évek óta a tanulók puskáznak a vizsgákon, és szembekacagják a tanárt. a 9. oldalon E­Z­É­R­C­I­K­K ► FÁBIÁN LAJOS Észak-erdélyi pályaoperat H­ivatalosan észak­erdélyi autópályá­nak nevezik. Az EU or­szágaiban minimum 60, maximum 130 km/óra sebességgel közlekedhet­nek az autók a nekik épített autópályán. Utaztam az észak-erdélyi pálya elsőnek el­készült, 42 km-es szakaszán. Közben el­szundítottam, és ijedten rebbentem föl: azt hittem, Nyugat-Európában járunk, ahol fegyelmezetten közlekednek a számukra fönntartott sávokon a személygépkocsik Nem fogom untatni a kedves olvasót A romániai autópályák című szappanopera előző részleteinek ismertetésével. Románi­ában jelenleg 300 km autópálya van hasz­nálható állapotban, 310 km van épülőben, a többi meghaladja az egyszerű szappan­­opera kereteit, ugyanis ígérgetésekre épülő mese. Amikor épülni kezdett az autópá­lyák észak-erdélyi szakasza (2004-ben), a román kormányzás hősszerelmese, Emil Boc még kolozsvári polgármester volt. És összevesztek a szappanopera szereplői a színhelyen: Észak-Erdély fontos, de Havasalföld és Moldva sem maradhat ki a játékból. Tudjuk, hogy e balkáni szappan­­opera főhőse, Traian Basescu is a regiona­­lizálás híve. Egy régió sem maradhat ki ebből, az EU-s pénzekből finanszírozott monumentális szappanoperából, tehát 2007-ben elkezdték a Bukarest-Ploiesti közti szakasz építését. A Ziarul Financiar (Pénzügyi Újság) román napilap szerint akár 70 évig is elhúzódhat az évtizede megígért szappanopera - bocsánat, au­tósztráda - kivitelezése Romániában. Ad­dig tessék hátradőlni a fotelben és élvezet­tel fogyasztani a tévéhíradókban közölt baleseti híreket, melyekből kiderül, hogy nálunk sok az autó, kevés az autópálya, még kevesebb a ráfordítható pénz (tudják politikusaink, hová lett el), és majdnem semmi a közlekedési kultúra! ▲

Next