Politikai Ujdonságok, 1860 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1860-02-23 / 8. szám

114 külügyminiszterhez intézett jegyzékében jelenté , hogy Ausztria nem akar Szardíniával együtt ülni a kongresszusban; Napóleon császár pedig kijelentette, hogy ha az ausztriai csapatok a Po fo­lyamot átlépnék, Francziaország azt hadüzenetnek tekintené. Nov. 26-án Russell lord angol külügyminiszter Cowley lordhoz intézett sürgönyében értesül adja, hogy Anglia Középolaszország­­nak Szárdiniához csatoltatását óhajtja. Azonban ha e csatlakozás kivihetlen volna, abba is beleegyezik, hogy Toskana és Modena a szárdiniai királyi­ vagy más uralkodói házból új fejedelmet vá­laszthasson, csak azt nem engedheti meg, hogy e választás az európai öt nagy­hatalom valamelyik uralkodó házának tagjára essék. Ha Toskana Modenával külön államot fogna képezni, Par­ma, Piacenza, Massa, Carrara, Szardiniához lesz csatolandó. Dec. 9-én Bloomfeld lord berlini angol követ az angol kül­ügyminiszterhez irá . A­mi azon kérdést illeti : lehet-e a trónjaik­tól megfosztott olasz fejedelmek javára, fegyveresen beavatkozni, vagy a pápát a romagnai tartományok birtokába fegyveres erővel visszavezérelni? válaszolhatom lordságodnak, hogy ha bár a po­rosz kormány e részben kötelezettséget vállalni nem akar, minda­mellett épen nem hajlandó, ily lépést pártfogolni, ha netán Ausz­tria ily indítványt előterjesztene. Dec. 15-én Rechberg gróf ausztriai külügyminiszter Apponyi grófhoz, Ausztria londoni követéhez srá , hogy a bécsi kabinet a toskánai ideiglenes kormányban az állandóság és életrevalóság jeleit nem találhatja fel, miután a szardiniai küldöttek és katona­tisztek a közvéleményt hatalmukba keríték, a nagyherczeg hívei pedig szigorú rendszabályok és terrorismus által leigázva vannak. Dec. 25-én Sir James Hudson, angol követ a turini udvarnál, a Londonba intézett levelében tagadja, hogy Középolaszországban terrorismus uralkodnék, erősítvén, hogy Toskanában a piemonti biztosok eltávozása után, a nép még inkább kivonja a csatlako­zást Piemonthoz. A nyilvános építkezések, s a nagy tőkepénzekkel eszközlött anyagi javítások bizonyítják, mily elégedettség uralko­dik e tartományokban. Jan. 1-én (1860) Cowley lord értesíti az angol kormányt, „hogy a kongresszus el van halasztva, mert Francziaország nem akarja magát Ausztria s a pápa irányában lekötelezni arra, hogy a kongresszusban a ,,Pápa és a kongresszus czimű­ röpiratban foglalt eltek tárgyalás alá ne kerülhessenek.“ Ezzel meg van fejtve a kérdés, miért maradt el a kongresz­­szus? egyszersmind a sokszor emlegetett röpirat honnan származása felől a kétségnek legutolsó nyomai is eltűntek. Thou­venel báró diplomatikai jegyzékei. A franczia külügyminiszter ismét hivatalosan szólalt fel a ró­mai ügyben. Ezúttal a frankfurti franczia lap részesült azon kitün­tetésben, hogy a kérdéses fontos okiratot napfényre hozhassa. A múlt év óta a­ hírlapolvasók gyakrabban tapasztalhatók, hogy ha a franczia kormány csak egy pár hétig is újabb nyilatko­zatot nem ten, a „minden áron béke“ barátai azonnal híresztelni kezdék : „Napóleon császár enged, visszalép, egyezkedni akar, elha­lasztja ismert terveinek végrehajtását.“ Az ily beszéd azonban csak­hamar üres hírgyártásnak bizonyult be, mert a franczia kormány időközönként nem mulasztá el barátait figyelmeztetni, hogy ég még a szövetnek Párisban, mely Európában a pártok nézete szerint reménynyel biztat, vagy félelemmel és rettegéssel tölti el a szí­veket, így történt most is. Már-már túlnyomóságra emelkedének a hírlapokban a hangok, hogy Napóleon, visszarettenve a pápa szel­lemi fegyvereitől, maga keresi az utat, mint meneküljön a kelep­­czéből, melybe önként bonyolíta magát. De ugyane pillanatban a párisi külügyminisztérium irodáiból két külön diplomatikai jegy­zék kelt útra, s azok tartalmából meggyőződhetünk, hogy a kérdés ma is megtartó korábbi veszélyességét, s most is csak arról van szó, hogy a pápa mondjon le a felkelésben levő tartományok birto­káról ! Thouvenel báró körjegyzéke, Francziaország összes külföldi képviselőihez szól, s tartalma lényegileg így következik : „Uram. Ön ismeri azon körirat tartalmát, melyet a pápa a kath. egy­ház érsekeihez, püspökeihez, s az összes hívekhez intézett, s a melyben ő szentsége a romagnai tartományok helyzetéből folyó nehézségekre utalva felszólítja a katholikusokat, hogy ezek megfeszített erővel munkálódjanak a szentszék jogainak védelmében. „Nem akarom a pápai körlevél azon részeit tárgyalni, melyben a szent­szék a császári kormánynak szemrehányásokat tesz. A történet egykor párt nélkül fogja megítélni, kit sújt a felelősség terhe az események miatt? A császár oka-e mindennek, a­ki meg akará akadályozni a történteket vagy azok, kik minden engedménytől és reformoktól idegenkedvén, addig tétlen­kedtek, míg a baj orvoshatlanná lett. „A császár kormánya fájdalommal tapasztalja, hogy a pápa e fontos ügyet, mely világi kérdést foglal magában, jónak látta a vallási térre vinni át, sajnáljuk, hogy a szentatya a papsághoz s a hivek buzgalmához intéző felszólítását, holott e kérdést csak a kormányok között kellett volna tár­gyalni. „Azonban szó sincs arról, hogy valakinek eszébe jutna, a pápa egyházi hatalmát és függetlenségét megcsorbítani. A romagnai kérdés most is, mint más időben, a politikai térre tartozik; ezen szempontból kell azt megítélni, ezen szempontból kell keresni az eszközöket a bajok megorvoslására, nem pedig a rövidlátók módjára magukra hagyni az eseményeket, mások taná­csára pedig nem hallgatni. „Bármit erősítsen a pártszellem, mely nem szégyenli a vallási buzga­lom álarczához folyamodni, bár mint akarják némelyek elhitetni, hogy a val­lás érdekei veszélyben forognak . Istennek hála, a pápa és a császár között pusztán csak világi kérdés forog fenn. „Kételkedés nélkül állíthatom, hogy a római szentszék nem jó tanács­csal élt, a midőn körlevelében bebizonyítani igyekezett, hogy a pápa világi hatalma s a vallási érdek között elválaszthatlan összefüggés létezik. Igaz, hajdanában igy volt ez, midőn az államok is szintén vallási alapokon nyug­vának; a világ aggodalom nélkül fogadá el ezen elvet, mert az megfelelt a kor szellemének. De vizsgálva a történeteket, átlátandjuk, hogy a pápa nem­csak azért lett világi fejedelem, mert isteni küldetésének feltételei úgy kí­vánók, hanem inkább majd a népek, majd a fejedelmek segítségével történt, hogy a római kúria Olaszország egy részének ura jön. Elismerjük, hogy azon időkben, a­midőn a világot a fejetlenség veszélyei fenyegetők, a pápák, a­mi a bölcseséget, felvilágosultságot illeti, a világ legjelesebb uralkodói közé tartoztak, s a népek, politikai hatalmuk egyik lényeges feltételét talá­lók fel ezen uralkodás alatt. „Nem vitatom tovább e tárgyaimért azt gondolná valaki, hogy a régi idők felhozása által a mostani viszonyokra akarok czélzásokat tenni. Ez nem c­élom. Azonban nem mellőztem el megemlíteni, hogy napjainkban a vallási rend a politikai és birtoklási kérdésektől külön választható. Következőleg a szentszék nemcsak a kor szellemével, hanem a nemzetközi szabályokkal is összeütközésbe jött, a midőn oly érdek javára, mely pusztán világi jellemmel bir, a hit nevében a népek lelkiismeretéhez intézte fölszólítását. „A szentszék ezen eljárásához hasonló példákat hasztalan keresnénk a történetekben. A romagnai tartományok birtoka nem ma van először kérdés alatt. 1799-ben, oly események miatt, melyekért a felelősséget a pápa, mint világi fejedelem, kénytelen volt elvállalni, e tartományok a Tolentinói szer­­ződvények értelmében, Francziaországhoz csatoltattak, egyúttal a szentszék lemondott Francziaországban fekvő avignoni birtokairól. „Két hónappal később, amint ezt Ausztria és Francziaország között Leobenben kötött békeelőzmény pontjai is bizonyítják, a bécsi udvar e tárgy­ban Francziaországgal egyformán gondolkodott. A bécsi udvar ugyanis, mi­után a háború alatt a római kúriával szoros összeköttetésben állott, a béke alkalmával megegyezett, hogy a velenczei tartományok egy részét kapja; a velenczei köztársaság pedig Romagna, Ferrara, s Bologna megnyerésével kártalaníttatott. „A campoformiói és lunevillei szerződések más módon határoztak e tar­tományok elszakítási kérdéséről, és mégis soha elő nem fordult, hogy a ha­talmak e kötvények tárgyalásakor egyszersmind a szentszék előjogaival s a vallási érdekek fontolgatásával lettek volna kénytelenek foglalkozni. „Tudjuk e történetekből, hogy a jelen század elején a papi területek a salzburgi püspökség, a berchtesgadeni prépostság a trienti, brixeni és eich­­stadti püspökségek, Ausztria kivonatára e birodalomhoz csatoltattak, hogy ezáltal az Olaszországban birtok nélkül maradt főherczegek kárpótoltassa­nak. E változások alkalmával, valamint a Mainzi (érseki) választófejedelem­ség megszüntetésekor is, csak a politikai tekintetek határoztak, a birtok urai és a vallás érdekei között elválaszthatlan összeköttetést senki sem keresett. „A bécsi udvar részvéte az itt említett egyezségekben bizonyítja, hogy ezúttal Francziaország nem valami új elvet akar feltalálni, hogy azt saját hasznára fordíthassa. „A­midőn VII. Pius pápa visszatért Rómába, újólag visszafoglaló vi­lági hatalmát, I. Ferencz ausztriai császár, 1814-ben, jn. 1­1-én Nápolyban, Joakhim (Murat) királyt a Francziaország elleni fegyveres szövetség ügyé­hez csatolni kivánván, arra kötelezte magát, hogy Nápoly számára erős ka­tonai határvonalat fog szerezni, s erre nézve 400,000 léleknyi birtoknagyob­bodást ígért az Egyházi államok területéből , egyszersmind kötelező magát, hogy a szent atyának beleegyezését e birtokátengedésre nézve kinyerendi. „Tehát a romagnai tartományok, sőt Umbria részeinek birtoklása felett is, Nápoly és Ausztria között egyezkedések folytak. Ezért a következő évben, (1815) a midőn a Bourbon ház a nápolyi trónt visszanyerő, a király megkí­sérlő, ha netán az előbbi kormánynyal kötött szerződések pontjait újabb ér­vényre emelhetné. „A mi Ausztriát illeti, e hatalom szerencsésb volt, mert a szentszék ro­vatára a Ferrarai kerület egy részét, mely a Po bal partján fekszik, és nem

Next