Postás Dolgozó, 1980 (25. évfolyam, 1-12. szám)
1980-10-01 / 10. szám
6 POSTÁS DOLGOZÓ Szociálpolitikai tárgyú felszólalások a választó Ezúttal a szociális kérdéseiket gaival, az üdültetés helyzeteérintő felvetésekre adunk rá- vel és lehetőségeivel, a segélyszt. Foglalkozunk a munka- , körülményekkel, a munka- és kezessel, a nyugdíjasokkal és egyenruha-ellátás hiányossá a betegekkel való törődéssel. kérdése, amely a több mint 10 éve rendszeresített szolgálati egyenruhával kapcsolatban felmerült. A bevezetés időszakában széles felméréssel, a dolgozók véleményének figyelembevételével alakították ki a szolgálati egyenruhát. Időközben az érintett dolgozók munkakörülményeiben lényeges változások következtek be. Megváltozott a dolgozók szemlélete az öltözködési kultúrával kapcsolatban, igényesebbek lettek a külsőségekre is. A jelenlegi egyenruha minősége, formája ma már nem tekinthető korszerűnek, ezért joggal kérik a dolgozók megváltoztatását. A posta és szakszervezetünk a korszerűsítés mellett foglalt állást, s meghatározta a szükséges intézkedéseket. Az új egyenruha kialakításánál figyelembe kellett venni, hogy jobb minőségével és megjelenési formájával kellően reprezentálja a Magyar Postát, megfeleljen rendeltetésének és nem utolsósorban elnyerje a dolgozók tetszését is. Az OKISZ-labor által tervezett mintadarabok elkészültek, vezetői jóváhagyás után a próbaviselés is megkezdődhet. Ezt jó tapasztalatok esetén fokozatos bevezetése követné, előreláthatólag 1982—83-ban. A távirat-kézbesítők formaruhával való ellátása régi gondot old meg. Azt kívánták, hogy a motoros és kerékpáros távirat-kézbesítők jó mozgáslehetőséget nyújtó, farmer anyagból készült öltönyt kapjanak. A mintadarabok szintén elkészültek, az új egyenruha fokozatosan bevezethető. További indokolt észrevétel tárgyát képezi a szolgálati egyenruhák méretezése. Jelenleg 22-féle méretben készülnek, ezek azonban a postás dolgozók nagy részének nem felelnek meg. Sokszor a dolgozók saját pénzükből kénytelenek átalakíttatni az öltönyöket. Ezért a kereskedelemben használatos mérettáblázat alkalmazását szorgalmazzuk, ez mintegy háromszoros választási lehetőséget nyújt az érintetteknek. Az egyenruhagondok közé tartozik még az is, hogy az érintett postás dolgozók több esetben nem kapják meg határidőre az időjárásnak megfelelő ruházatot. Ezen a jövőben változtatni kell, még akkor is, ha tudjuk, hogy a pontos szállítás csak részben a postán múlik. Jelenleg is komoly gondok vannak az idei téli egyenruhák szállításával. Anyaghiány miatt a Jászsági Ruhaipari Szövetkezet a vállalt szeptemberi szállítás helyett a megrendelt ruhákat részben az év végén, részben csak januárban tudja szállítani. Az új egyenruhák mindemellett korszerű anyagokból készülnek, reméljük, használatbavételükkel megszűnnek az eddigi gondok. Az átdolgozott és újból kiadott egyenruha-szabályzat hatályba lépése pedig — megítélésünk szerint — a ma még érezhető szállítási nehézségeket is megszünteti. A taggyűléseken gyásztól árintézkedések következtében emelkedtek az üdültetés költségei is. Az idei térítési díjak megállapításánál csak az élelmezési nyersanyagnorma emelkedését vették számításba. Figyelembe kellett azonban venni az energiaárak emelkedését is, ezért a SZOT elnöksége a térítési díjakat újból emelte. Mindemellett a felemelt térítési díjak az üdültetés teljes költségének mindössze 30 százalékát teszik ki. A jövő évi térítési díjak: az I. kategóriába sorolt üdülőkben 14 napra 840, a II. kategóriában 630, a III. kategóriában 476 forint. A balatoni üdülőkbe szóló beutalók térítési díjai elő- és utóidényben (szeptember 5-e és június 5-e között) nem emelkednek. A családos üdültetésben részt vevő, 15. életévét még be nem töltött gyermek után 14 napra 392, a nyári csoportos gyermeküdültetésben részt vevő gyermekek után pedig 308 forintot kell téríteni. A munkaviszonyban nem álló házastárs, valamint a 15. életévét betöltött, gyermek beutalásához szükséges kiegészítő szelvények ára 150, 300, illetve 112 forintra módosul. A SZOT-üdülőszanatóriumi beutalójegyek ára 476 forint. A vállalati felnőtt- és gyermekkiegészítők térítési díja a SZOT-beutalójegyekéhez fog igazodni. A szakszervezeti szerveknek a térítési díjak változása miatt is különös gondot kell fordítaniuk az alacsony jövedelmű munkások, nagycsaládosok és nyugdíjasok üdültetési kedvezményére. Fejlesztés Az üdülői férőhelyek számának növelésére az elmúlt időszakban csak korlátozott mértékben volt lehetőség. Az V. ötéves tervben központilag kezelt üdülő csak egy épült, Siófokon, 54 alapférőhellyel. Ez év júliusában adták át. A postaszervek — lehetőségeik szerint — kibővítették, korszerűsítették saját üzemeltetésű üdülőiket, például Zsórifürdőn, Zánkán, Galyatetőn. A tervidőszakban több létesítmény építése kezdődött el, különös tekintettel a gyógyüdülőkre és a családos üdülőkre, mivel leginkább ezeket igénylik a dolgozók. A SZOT- tal közösen épülő hévízi gyógyüdülő újabb 100 férőhelyes épülete 1981 végén, a boglárlellei 400 férőhelyes családos üdülő pedig 1983-ban fogadja első vendégeit. (Itt a postát a férőhelyek 50 százaléka illeti meg.) A postás üdülők fejlesztése során 1982-re készül el a balatonfenyvesi üdülő bővítésének II. üteme, de ez elsősorban az új konyhaüzem, étterem és a közösségi helyiségek építését tartalmazza. Ugyancsak ekkor készül el a balatonarácsi 50 üdülőszoba is. Az elmúlt években sikerült lényegesen előbbre lépni a gyermeküdültetés fejlesztésében. A balatonszabadi üdülő korszerűsítése mellett szerződés alapján Vasváron és Fonyódon is teremtettünk üdülési lehetőséget postás szülők gyermekei részére, így mintegy 1300 gyermek üdülhetett évente saját szervezésű üdültetés keretében, nyugodt körülmények között, szakképzett pedagógusok felügyelete alatt; ez majdnem kétszerese az 1975. évinek. A beutalójegyek elosztása A SZOT-beutalójegyeket ez év végéig csak a budapesti postás dolgozók szakszervezeti taglétszáma alapján kaptuk, így ebből a keretből csak a budapesti postaszervek részesültek. A vidéki postaszervek az szmt-k révén kaptak SZOT-beutalókat. A SZOT elnökségének június 30-i határozata alapján 1981-től a szakmai szakszervezetek kapják meg a beutalójegyeket, és ők osztják szét országosan. Megítélésünk szerint ez az elosztási rendszer sokkal kedvezőbb. Több észrevétel hangzott el a beutalójegyeknek az alapszervek közötti elosztásával és összetételével kapcsolatban, ezért ezzel a kérdéssel külön foglalkozunk. A beutalójegyeket elsősorban a szervezett dolgozók arányának megfelelően, az előző évi taglétszám alapján osztjuk el a szakszervezeti szervek között. Az arányok kialakításakor, megállapításakor figyelembe vesszük az egyes postaszervek sajátosságait, a foglalkoztatás szerinti megosztást, az egészségre ártalmas munkaköröket, valamint azt, hogy mely postaszerveknek van üzemi üdülőjük, illetve hogy kik vettek részt SZOT-kooperációban, és ebből kifolyólag hány férőhellyel rendelkeznek. A szakszervezeti szervek közötti elosztást az elnökség hagyja jóvá. A SZOT-beutalókat minden év decemberének elején, a vállalati jegyeket pedig április elején bocsátjuk a középszervek és az elnökségi alapszervek rendelkezésére. Tény viszont az, hogy egyes középszervek a beutalókat késve osztják el az alapszervek között. Ebből adódik az, hogy a beutalójegyek kiadására az alapszerveknél rövid idő marad. Ezen a gyakorlaton változtatni kell, ezért fokozni fogjuk a központi ellenőrzést. A tagság részéről indokolt bírálat tárgyát képezi az is, hogy az üdültetésben, részesülő személyek kiválasztásánál nem mindig érvényesül a bizalmiak egyetértési joga, a beutalások nyilvánossága, és az, hogy az üdülés a jól végzett munka jutalma. Az üdültetés politikai jellegét a jövőben erősíteni kell. Jobban érvényt kell szerezni a demokratizmusnak, az igazságos elosztásnak, hogy a lehetőségek határain belül valóban az arra legérdemesebb dolgozók részesüljenek kedvezményes üdültetésben. Munkakörülmények A munkakörülményekre a dolgozók számos észrevételt tettek, felhívták a figyelmet a korszerűtlen, zsúfolt munkahelyekre, indítványozták a rossz állapotú kishivatalok és körzetmesterségek felszámolását. A dolgozók észrevételei indokoltak. A felmérések szerint jelenleg még mintegy 600 olyan postaépület van, amelyekben a munkakörülmények igen erősen kifogásolhatók. Ebből több mint 20 postaház életveszélyes állapotú. Ezen felül körülbelül 800 zsúfolt, korszerűtlen, rossz munkakörülményeket nyújtó postaépület van. Szakszervezetünk és a posta vezetése is jól ismeri ezeket a gondokat és az ebből adódó nehézségeket. Sajnos, a helyzet javítására erőteljesebb fejlesztés csak mintegy 10 éve indult meg. A felszabadulás után a postahivatalok és műszaki épületek nagyon rossz állapotban voltak. A körzetmesterségek létrehozásával csak tovább romlott a rendkívül kedvezőtlen körülmények között dolgozók száma, mivel már az amúgy is zsúfolt épületekben helyezték el dolgozóikat. A legtöbb helyen hiányoztak a legalapvetőbb szociális és egészségügyi feltételek is. Hosszú évekig, mondhatni évtizedekig nem tudott a posta annyi pénzügyi fedezetet teremteni, hogy a korszerűtlen épületeket gyorsabb ütemben felszámolja, enyhítse a zsúfoltságot és ezáltal javítsa a munkakörülményeket. Számottevő javulás csak a IV. ötéves tervben következett be, amikor is 181 postaépület épült meg, ebből 135 kis, 30 közepes és 7 nagy postaház. Hogy csak a nagyobbakból egy néhányat említsünk: Miskolc 10, Mezőkövesd 1, Nyíregyháza 2, Fonyód. A posta igen nagy erőfeszítéseket tett, hogy az V. ötéves tervben folytassa a hivatalok és műszaki épületek rekonstrukcióját. A tervidőszakban eddig 251 postaház épült meg, ebből 182 kisebb, 53 közepes és 16 nagyobb létesítmény. A nagyobbak közül például kiemeljük a debreceni, a győri műszaki épületet, a Járműtelep munkacsarnokát és új szociális, egészségügyi épületét. Mindezeket azért mondjuk el, hogy érzékeltessük az eredményeket. Meg kell azonban mondani azt is, hogy a több évtizedes elmaradást még az erőteljesebb fejlesztés mellett sem lehetett behozni. Szakszervezetünk a kongresszusra készülve, a határozattervezetében megfogalmazta a következő tervidőszakban a postás dolgozók élet- és mnkakörülményeinek javítására elvégzendő feladatokat. Ezek összhangban vannak a posta VI. ötéves tervének koncepciójával és az elnökségnek ehhez fűzött, a szociális ellátás fejlesztésének fő feladatait és tartalmazó állásfoglalásával. A rendelkezésre álló fejlesztési forrásokat elsősorban a balesetveszélyek és ártalmas környezeti tényezők csökkentésére, illetőleg megszüntetésére kell irányítani. A közvetlen veszélyeztetettség megszüntetése igen sürgős intézkedéseket igényel, ezért felelősségünk tudatában kimondjuk a kongresszuson, hogy fel kell számolni az életveszélyes postaépületeket. Az ezek kiváltásához szükséges pénzügyi fedezetet mindenképpen elő kell teremteni. Folyamatosan munkálkodunk azon is, hogy a mostoha körülmények között foglalkoztatott forgalmi dolgozók és a műszaki végrehajtó szolgálat (körzetmesterségek, szállítási üzemek) dolgozói jobb körülmények között végezhessék feladataikat. Szakszervezetünk részéről azt is szóvá tesszük és kifogásoljuk, hogy például egyes budapesti nagyhivataloknál rendkívüli módon elhúzódnak a rekonstrukciós munkálatok, ezáltal még az eddigieknél is rosszabb munkakörülményeket kell a dolgozóknak elviselniük. Az a célunk, hogy a tervezett intézkedések tételesen fogalmazódjanak meg a VI. ötéves szociális tervekben, s végrehajtásuk kimutatható és számon kérhető legyen. Világosan látni szeretnénk, hogy a tett intézkedések hatására milyen mértékben javultak az érintett dolgozók munkakörülményei, mennyire fejlődött szociális helyzetük. Munka- és egyenruha-ellátás Évek óta visszatérő gond a munka- és egyenruhák rossz minősége, a méretek megbízhatatlansága és a szállítási késedelmek. A dolgozók mielőbbi megoldást várnak. Munkaruha A munka- és egyenruha-ellátás olyan gond, amelynek megoldásában az elmúlt időszakban, bizony, nem tudott a posta jelentősen előbbre lépni. Igaz, az egyes postaszervek közötti indokolatlan és méltánytalan különbségek megszüntetésére — a dolgozók jogos észrevételeinek és kifogásainak alapján — országosan egységesítették a munkaruha-ellátást, így azt ma már a posta kollektív szerződése tartalmazza. Ez a szabályozás azonban a munkaruha minőségében nem hozott lényeges változást. A gyakorlat igazolta, hogy a postás dolgozók munkaruha-ellátásának központi, egységes szabályozása — bár az átállás sem volt zökkenőmentes — helyes volt, a többségnek kedvezett. A kollektív szerződés módosításai során az indokolt igények alapján bővült a jogosultsági kör, és egyes ruhadaraboknál csökkent a kihordási idő. A minőségi hibák és beszerzési nehézségek azonban változatlanul fennállnak, ezeket a postás dolgozók méltán és egyre türelmetlenebbül teszik szóvá. Szakszervezetünk a posta vezetőitől egyre sürgeti a hathatós intézkedéseket, de a teljes igazsághoz az is hozzátartozik, hogy sokszor a postán kívül álló okok miatt nem tudnak a minőségen változtatni. Akadálya ennek a választékhiány, a beszerzés nehézsége, valamint az, hogy a gyárak sem érdekeltek a jobb minőségű ruhák előállításában. Rossz az anyagok mérettartása, az elfogadható 2,5 százalék helyett 10—16 százaléknyit is zsugorodnak. Mindemellett a postaszervek sem maradhatnak tétlenek, a helyi szakszervezeti bizottságokkal együttműködve keresniük kell jobb megoldást a dolgozókat jogosan megillető munkaruhák beszerzésére, hiszen erre a kollektív szerződés lehetőséget ad. Egyenruha Melyek a gondok az egyenruha-ellátás terén? Elsősorban a korszerűség Üdültetés Az üdültetés — különösen a főidényre szóló családos és gyógyüdültetés — szűkös lehetőségei majdnem minden választási taggyűlésen, küldöttértekezleten felmerültek. Szóvá tették a dolgozók azt is, hogy későn érkeznek az alapszervezetekhez a beutalójegyek, ilyenkor azok felhasználása nehézséget okoz. Lehetőségek Valóban, kicsi a főidényre szóló családos és gyógyüdültetés lehetősége. A választási gyűléseken elhangzott hozzászólások is rámutatnak arra, hogy az üdültetés, főleg pedig a családos beutalók iránti igények megnövekedtek. Évek óta gondunk, hogy a megnövekedett igényeket csak részben tudjuk kielégíteni. Milyen lehetőségekkel is rendelkezünk jelenleg? A SZOT, a vállalati és az üzemi üdülőkben évente több mint 12 ezer postás dolgozó, illetve családtag üdülhet. Szakszervezetünk a taglétszám arányában részesül a SZOT beutalójegyeiből. Évenként mintegy 6300 belföldre szóló beutalójegyet kapunk, együtt felnőttek és családosok részére. Ennek körülbelül 12 százaléka szól főidényre, és 350 körül van a családos beutalójegyek száma. A postás üdülőkbe évente központilag 2600 beutalójegyet adunk ki. Ezeknél már lényegesen nagyobb a főidény aránya, mivel a posta csak nyáron, illetőleg késő tavasztól kora őszig üzemelteti balatonfenyvesi, balatonalmádi és siófoki családos üdülőjét. A vállalati üdülőkbe évente átlag mintegy 300 családot lehet beutalni. A 2 ágyas szobákban (Balatonfenyvesen és Siófokon) — amennyiben ezt a családok előzetesen igénylik — egy gyermek számára pótágyat állítanak be, így további 90—100 család vehet részt az üdültetésben. A családos beutalóval általában 1—2—3 gyerekes családok üdülnek, de az idén előfordult, hogy 5—6, sőt egy 8 gyerekes család számára is lehetővé tettük a beutalást, természetesen a házaspárok terhére, több szobát lefoglalva. A nagycsaládosok üdültetése azonban még nem válhat általánossá, mivel ennek még nincsenek meg a feltételei. A rendelkezésünkre álló mintegy 650 családos beutalójegy — az alapszervek számát figyelembe véve — azt jelenti, hogy egy-egy szakszervezeti szervre nem több, mint átlag évi két beutalójegy jut. Az alapszervek taglétszáma azonban különböző, van 1800 és van 20—30 fős is, így elképzelhető, hogy egy kisebb létszámú szakszervezeti szerv csak két-három évenként kap családos beutalót. A nagyobb postaszervek többségének is van kisebb-nagyobb üzemi üdülője vagy bérleménye, amelyekben családtagokkal együtt évente mintegy háromezren tölthetik szabadságukat. Az a gond, hogy az étkezés feltételei nincsenek meg mindenütt, és kulturáltságban, felszereltségben többségük elmarad az igényektől. Ezen a jövőben változtatni kell. A gondtalan pihenés kellékeit ezekben a kisebb üdülőkben is fokozatosan meg kell teremteni. Gyógyüdültetés Igen sokan felvetették, hogy a dolgozók között nagyon keresettek a meleg vizes gyógyüdülőkbe szóló beutalójegyek. Ezeket elsősorban a fizikai dolgozók — kábelszerelők, csomagraskodók, kézbesítők — és a nyugdíjasok igénylik. Annak ellenére, hogy Hévízen, Hajdúszoboszlón és Harkányfürdőn évente több mint 2000, az egyéb SZOT-üdülőkben pedig 2500 dolgozó gyógyüdüléséről gondoskodnak, mégsem tudják kielégíteni az igényeket. Térítési díjak A beutalójegyek térítési díjaival kapcsolatban felmerült kérdésekre az alábbi tájékoztatást adjuk: az elmúlt évi fo Segélyezés, a nyugdíjasokkal való törődés A tagság azt igényli, hogy a nyugdíjasokkal és a beteg dolgozókkal többet és rendszeresebben foglalkozzanak az alapszervetek. Az észrevételeknek helyt adunk. A választások során is tapasztaltuk, hogy egyes alapszerveknél a nyugdíjasokkal és a munkahelyüktől tartósan távol levő betegekkel nem törődnek kielégítő módon. Pedig a szakszervezeti mozgalomnak ebben a tevékenységében nagy hagyományai vannak. Ezúton is felhívjuk a figyelmet arra, hogy az alapszervezetek vizsgálják felül ez irányú érdekvédelmi munkájukat, és javítsák a színvonalát. Rendszeresen és folyamatosan ellenőrizzék a nyugdíjazások előkészítését, a nyugdíjastalálkozók megrendezését, a beteglátogatást és figyeljenek jobban a rászorulók anyagi támogatására, segélyezésére! A bizalmiak legyenek ennek kezdeményezői, a társadalombiztosítási tanácsok, szb-k pedig szervezzék, irányítsák az aktívahálózat ez irányú munkáját! Németh Istvánné Kiss László Simon Attila Cser István