Prágai Magyar Hirlap, 1927. augusztus (6. évfolyam, 174-198 / 1508-1532. szám)

1927-08-02 / 174. (1508.) szám

i * S­b­ii , — ■ ;V._ Mai isámHRk 19 oldal Előfizetési év: évente 300, félévre 150, A szlovenszkói eS­zUSzijlSzkói ellenzéki pártok sz^remefet9 Tetefon- M3U -^ad" negyedévre 76, havonta 26 Ke; külföldre: . .» . 12, II. emelet, telefon. JüJl 1 mad­o évente 400, félévre 200, negyedévre 100, Főszerkesztő: pontiKoll TraplLCLpICL Felelős szerkesztő: hivatab Prága II., Panská ul 12/111.­-Te­havonta 34 Ke. Egyes szám­ára 1*20 Ke ■ CZURÁNYI LÁSZLÓ FORGAGH GÉZA iefon: 30311. —Sürgönyeim: Hírlap, Praha Károly extrónörökes: Kész vagyok a román nép hívószavának eleget tenni Károly szenzációt keltő nyilatkozata sik­erhez — A párisi sajtó a­­ trónfoglalás lehetőségéről és esetleges következményeiről Paris, augusztus 1. (A P. M. H. eredeti távirata.) A párisi sajtó tele van Károly ro­mán extrónörökös szenzációs nyilatkozatával, amelyet az extrónörökös a Ferdinánd király halála alkalmával mondott gyászistentisztele­ten megjelent román küldöttség előtt tett. Ferdinánd király temetése napján ugyanis­­ az extrónörökös kijelentette, hogy elhatározását csak akkor fogja közölni, amikor a temetést követő gyászszertar­tások véget értek. E pillanat most elérkezett s a királyi herceg most a világ nyilvánossága elé lép elhatáro­zásával, amely szerint, ha­ a román nép hivni fogja, úgy köte­­lességének kintot a román nép hívó szózatának eleget tenni. A nyilatkozat A trónörökös nyilatkozatát valamennyi párisi lap hozza. A legrészletesebben mégis a párisi Matin foglalkozik vele, amelyben a nyilatkozat a következőképpen látott nap­világot: — Hogy annak idején jogaimról lemon­dottam — kezdi az extrónörökös nyilatkoza­tát —, azért történt, mert komoly körülmé­nyek között erre olyan személyek s olyan eszközökkel kényszerítettek rá, akikről , amelyekről itt most nem akarok ítéletet mondani. Fájlalom ennek az elhatározásnak minden következményét. Nem áll szándé­komban bármi néven nevezendő forradalmi mozgalmat szítani, de ma a helyzet Romá­niában megváltozott. Románia jövője komoly aggodalmakat ébreszt bennem. Atyám ko­moly örökséget hagyott hátra és két nemze­dék nagy munkájának nem szabad veszendő­be mennie. Mint románnak s mint atyának, véleményem szerint, jogom van Románia nagyságán és fiam érdekein őrködni és sze­mélyesen közbelépni. Leghőbb vágyam or­szágommal közölni, anélkül, hogy bármi nyugtalanságot keltsek, hogy kész vagyok a román nép hívó szavának eleget tenni. — Rendkívül fájdalmasan érint, hogy nem engedtek atyám­ halálos ágyához, jól tu­dom, hogy a haldokló királynak az volt a leghőbb óhaja, hogy még egyszer láthasson s nem igaz az, hogy atyám tiltotta volna meg, hogy meglátogathassam és a temetésén részt vegyek. Meg kell cáfolnom azokat a szentimentális legendákat, amelyeket a trónöröklési jogomról való lemondásommal kapcsolatban terjesztettek. Ezen legendák és az én elhatározásom között semmiféle összefüggés nincsen. Most egyelőre azon őr­ködöm, hogy Mihály fiam, mihelyt annak ideje elérkezett, csorbítatlanul és érintetle­nül kapta meg királyi örökségét. A keleti szlovákok válasza Hlinkának írta Fodor Miklós nemzetgyűlési képviselő Aki Rothem­ere lord békeakcióin­ak nyomán a néppárt hivatalos lapjának, a Slováknak megjelent cikkeit és a lap vezérének, Hlinkának,­­ aki csak nemrég kapta meg a protonotáriusi méltóságot, mégpedig a szepesi püspök előterjesztésére „mint szent életű, apostoli türelmű, minden nemzetnek békét és felebaráti szeretetet hirdető, szerény, cselekedeteiben példaadó pap“ — beszédeit ol­vassa, szinte azt hinné, hogy a szlovák nép fellá­zadt és kapát, kaszát kézbe ragadva nekimegy a határoknak, sőt ezeken jóval túl, egészen a Daily Mail redakciójáig! Pedig szó sincs róla! A mi szlovák népünk vallásosságánál és békés természeténél fogva soha­­sem volt gyűlölködő és igazságtalan. Mindennapi kenyerét megkereste még a jég hátán is: a sziklás hegyek közt pásztor­­kodással, az erdős vidékeken tutajozással, a gabo­natermő lapályokon aratással; fiait a „világba" k­üldte, hogy talmijainak, tapasztaltjának s igy az élet iskoláját megjárva, hasznos tagjaivá váljanak kicsiny nemzetüknek. Az egyik szlovák fiúból püspök lett, sőt hercegprímás, a másikból biró, professzor, magasra­ngu hivatalnok, még minisz­ter is, de lett egyszerű drótos tőt is. Kinek mihez volt lehetsége, és mind érvényesülhetett a maga nagy, vagy kicsiny körében. A prevrat felszabadította járomiból és azóta megszűnt őket az „ezeréves a fatutajozás, az alföldi aratás, a világtapasztalás, még a drótos tót is"szegre akasztotta tarisznyáját. A megelégedett­séget a nyomor váltotta fel, mert bezárultak a gyárak, műhelyek, megszűntek a kereseti forrá­sok, — ellenben a terhek annyira emelkedtek, hogy immár nem csak tyúk, de még egy tojás sem főhet, a szegény szlovák nép fazékjában vasárna­ponként. És szülőföldjéről menekül­t Argentí­nába. Szlovenszkó rohamos elszegényedését most már nem csak az ellenzéki politikusok, de a kor­mánytól függő szervek is, mint például a pozsonyi iparkamara beismerik. Kétszázezer munkás he­lyett ma már csak harmincezer dolgozik, a föld­művesek nem bírják a terheket, mert ha egy év­ben két termést is hozna a föld, még az is kevés volna arra az 53 féle adóra, mely alatt egész Szlovenszkó roskadozik, az ipar 80%-ig le­építve s a nagy pénzszűke miatt az ősi kisipar is teljesen tönkremegy. Mindezeket a Pozsonyban öszahivott ankéetin is — amelyen a szlovák minisz­tereken kívül számos közgazdasági kapacitás is részt vett — megállapították és egyhangúlag ki­mondották, hogy itt sürgősen segíteni kell, még pedig­­ a többtermeléssel! Honnan várják a többtermelést? Várjon az elparcellázott nagybirtokokról, amelyek politikai szolgálatokért kormánypárti titkároknak, vagy az­­ idegen telepeseknek jutottak, akik azt nyereséggel tovább adják; avagy a sok mérföldnyi területre kiterjedt árvízsúiította vidékekről, vagy talán a Magura kavicsos hegyeiről, ahol ez idén még a krumpli is csirájában elfagyott? A mi szlovák népünket az éhségtől­­ csak egyetlen egy mentheti meg és ez: a határok meg­nyitása a nagy alföld felé! Ha ez nem történik meg, akkor nem is igen hosszú idő múlva a szlo­vák nép ki nem kerülheti sorsát: vagy Argentí­nát, vagy az éhenhalást! A szerencsétlen szlovák nép egyedüli, reménye volt­­ az autonómia. Ezen jelszóval csoportosultak Hlinka zászlaja alá,, meg­­hoz­va minden áldozatot, mert az ígéretek szerint az autonómia az, amely meghozza­­ a jólétet és biztosítja a szlovák nép exisztenciáját. Hlinka azonban­­ az autonómiát nem csak elejtette, de az új közigazgatási reformmal már meg is ölte.­­ Ezt a nép tudja s ezért elfordul tőle és pártjától, s H­­inka, aki megszavazta az összes terhes adó­­j­­­kat, a koldusbotot hozó adóreformot éppen úgy,­­ mint a jogi osztó Pnn­gelpatentet, azért, hogy né­hány rokona, atyafia és segítőtársa a húsos fazék­­­­hoz juthasson, már nem tud hatni az eddigi de­magógiával, tehát a szlovák nép vallásos érzületé­re akar hatni. Egymás után rendezi az egyházi­­ jellegű ünnepségeket és a katolikus diákgyűlése­­­­ket. A kassai katolikus tanulóifjúság számára rendezett gyűlésen izgató beszédet mondott, hogy­­ nem lett volna csoda, ha a hallgató ifjúság átko­­­­­­zódásai nyomán mindjárt gyilkolni ment volna.­­ : Ez alkalommal már nem csak a magyarokat és a jó magyar papságot támadta, hanem mindazokat a szlovákokat és szlovák papokat is, akik a pártjá­hoz nem tartoznak. Megtámadta az egész magyar püspöki kart, „kancsukás" karnak nevezte, amely a szlovákok hátát ostorozta! Vak haragjában és bosszúvágyában olyanra ösztönözte és izgatta a fogékonylelkü ifjúságot, ami miatt másutt bűnvádi eljárás indulna ellene. Meg vagyunk győződve afelől, hogy a meg­sértett magyar és szlovák papság ezt a beszédét két díszpéldányba kötteti s az egyikét elküldi a szepesi püspöknek, hogy lássa, milyen „szentlel­­kű, felebaráti szeretetből áthatott példás pap"-ot ajánlott kitüntetésre; a másikat pedig egyenesen Rómába küldi, hadd lássák ott is, hogy kire bíza­tott Krisztus tanainak hirdetése az „egy akol és egy pásztor" szellemében. A m­éltóságos protonotárius úr kezében még a meg sem melegedett a pásztorból, máris szétütött katolikus nyájon , és durván ráütött arra a fenkölt gondolkozásai püspöki karra, amelynek kiválóságai voltak többek közt Fischer- Colbrie Ágoston, Prohászka Ottokár, C­sernoch Já­nos is. Meggya­lázta ezeknek az emlékét is és meg­bélyegezte Rómát, amely „kancsukás" püspököket nevez ki a saját híveinek ostor­ozására. Féktelen gyűlöletében annyira ment, hogy a piszkos politika­­ hullámaiba beledobta Babnics püspök nevét is, aki állítólag amiatt panaszkodott, hogy fáj a szíve, ha szlovák községekben is kell hallania magyar beszédet. Bubmics püspök ezt nem mondta és nem mondhatta, mert hiszen tiszta magyar nemzetiségű székhelye van , hívei becsülik és szeretik éppen azért, mert mindenkivel egyforma szeretettel bá­nik. De feltéve — hangsúlyozom­, sohasem hisszük el —, hogy Bubnics püspök azt akár tréfából, akár komolyan, vagy bármi más kényszerítő okból mon­dotta volna, illi­k-e azt kortescók­ból felhasználni? A püspököt a nyilvánosság elé úgy odaállítani, mint aki szintén gyűlöli a magyart, vagy legalább­is pusztulását kívánja, mert hiszen fáj neki az, hogy magyar szót hall? A m­éltóságos protonotárius úr nem kimél senkit és semmit, ha határtalan buszújának a ki­elégítéséről van szó. Igazán főpapi méltóságához és krisztusi szeretetéhez méltó ez? Kassán a lábával dobbantott és odaharsogta az ifjúságnak: ,j Egy betűt­ sem engedek Trianon­ból!" És amíg a bősz vezér ilyen nagy védelmezője Trianonnak, hogy ebből egy betűt sem enged, ad­dig a szlovák népet megváltó autonómiáiból már az egész aibe-ét engedte el. Rotiherméréről leki­­csinylőleg úgy ír, mint „akyei" , „valami" lord­ról, aki hiába „van megfizetve". Hát akkor mit fél és ijedezi­k tőle, hiszen mint „szentéletű" papinak és méltóságos protonotáriusnak tudnia kellene a­­ szent Írásból, hogy ami az Istentől van, azt senki­­ sem tudja lerombolni, ami pedig az emberek gyarló gonoszságán épült­ fel, az előbbjutóibb ös­­­szeroppan. Szintén ráillik a saját idézete: ,,mái­ ae vasé namáhanie, profi nám su vzteky". Hlinka jól tudja, hogy a szlovák népet félre­vezette és az ígéretek földje helyett­ a Prágel pa­tent mezejére vitte. És ez a nép örökre el volna veszve, ha nem volnánk mi, keleti szlovákok, akik a sárba dobott autonómista zászlót nemcsak fel­vettük, de meg is tisztítjuk a gyűlöletet terjesztő sovinizmus igazságtalanságai­tól.­­ . Mi is szlovákok vagyunk, ha nem is ülünk a húsosfazéknál. Hlinka nevezhet bennünket magya­rónoknak, irredentáknak, vagy ami épp neki tet­szik, mi mégis kitartunk a nép mellett, a népért és Szlovenszkó autonómiájáért. Hlinka — amint azt Micsura Márton jól mon­dotta­­— aláásta­ a katolikus egyház tekintélyéi, megbontotta egységét, a katolikus hívőket,­­pedig koldusbotra juttatta, miát­a még csirájában,így tette tönkre az autonó­Az eperjesi kereszt­ényszocialist­a gyűlés fáj neki, mert erre széles környékről a papság és a szlovák nép tömegei jöttek el, holott előtte való héten a néppárti gyűlést hallgatóság és érdeklő­dés hiányában meg sem lehetett kezdeni. És ez mindenütt igy lesz, mert a népet többé sem üres A párisi lappig agoodpali Romániáért Az egész párisi sajtó rer­m­­ixál nagy je­lentőségei­­­ tulajdonít Károly extrónörökös lenti nyilatkozatának. A Jourpal véleménye szerint Károly ex­­tróniörökös nyilatkozatát a legnagyobb ko­molysággal kell megítélni, mert Romániában a kormányon levő liberális pártnak, amely a trónöröklés jogának megváltoztatását inspirálta, még mindig nagyon sok ellensége van. A lap óva inti az extrónörököst attól, hogy újabb krízisnek tegye ki Romániát most, ami­kor a volt dunai monarchia területein úgyis minden forrongásban van, amint ezt az utóbbi napok eseményei igazolják. Az Echco de Paris nagyjából ugyanezt a gondolatot fejti ki, hozzáfűzvén még, hogy a Bratianuval való viszály végered­ményben vagy a köztársaság kikiáltásá­hoz vagy pedig diktatúrához fog vezetni. A mai viszonyok között nem szabad Bratianu helyzetét súlyosbítani — mondja a lap —, mert Bratianu külpolitikája ma az egyetlen lehetséges román külpolitika, amelynek alapja minden kétséget kizáróan a kis­­antant-államszövetségnek a fentartása és a nyugati hatalmakkal való r­öv­etkezés. Mind­amellett, annak az óhajának ad kiH­é­l a lap, hogy Bratianu enyhítse kissé eljárásának szigorát, de emellett gondoskodjék Románia stabilitá­sáról Mihály király nagykorúságáig. „Ha elnyeri a trónt...“ Az Oeuvre ugyancsak nagy jelentőséget tulajdonít az extrónörökös nyilatkozatának és hasábos nagy cikkben megjegyzi, hogy amennyiben Károly valóban elnyerné Románia trónját, ennek minden zavar nélkül szabad csak megtörténnie s ak­kor Károlytól követelni kell azoknak a liberális eszméknek a gyakorlatba való átültetését, melyeket Bratianu rezsimje lábbal tipor. A Journal des Débats azon a vélemé­nyen van, hogy a dolgok további folyása at­tól függ, vájjon bizonyos politikai körök a mostani alkalmat nem akarják-e felhasználni arra, hogy Románia belső helyzetét meg­zavarják. A román hazafiaknak nem szabad megfeledkezniük arról, hogy a dinasztikus viszályok különösen veszedelmesek olyan viszonyok között, mint amilyenekben jelen­leg Románia van.

Next