Pro Minoritate, 1996 (1-4. szám)

1996 / 1. szám - Tóth István: Szomszédság

Viszonyunk talán csak Ausztriával, Szlo­véniával és Horvátországgal, s megszorítá­sokkal Ukrajnával mondható rendezettnek. (Utóbbival ugyan van alapszerződésünk és kisebbségvédelmi egyezményünk, ám mind­ezek ellenére a kárpátaljai magyarok helyze­te nem mondható rózsásnak: önmegtartásu­kat az általánosnak mondható ukrán gazda­sági válság mellett esetenként politikai fo­­gantatású rosszindulat is akadályozza.) Az pedig - cselekedeteiket szemlélve - nyilván­való, hogy a román és a szlovák politikai elit a magyarellenességet tekinti egyik igen fon­tos legitimációs eszközének. Eleinte készsé­gesen felhasználva, napjainkban azonban immár sarokba hajítva az MSZP-nek azt a választási kampányfogását, amely az előző parlamenti ciklus kormányát nacionaliz­musban marasztalta el, önmagát pedig a történelmi megbékélés letéteményeseként kínálta föl. Látnivaló ugyanis, hogy a ma­gyarságpolitikában a lépésegyeztetést nem is leplező bukaresti és pozsonyi vezetés re­torikájában a Horn-kormány ugyanolyan ir­redenta és revizionista, mint - állítólag - elődje volt. (Elmondható tehát, hogy Hornék azonos politikai kultúrán szocial­izálódott partnerei most azzal „jutalmaz­zák" a tízmillió magyar miniszterelnökének kormányát, amivel az Antall-kabinetet bün­tették.) A gyakori meghátrálások és a ritkáb­ban előforduló karakteres megnyilvánulá­sok visszatérően ezeket a reakciókat váltják ki Bukarestben és Pozsonyban. Röviden: a tárgyalópartnerekből éppen a megbékélés­hez szükséges politikai akarat hiányzik. A jelenlegi román és szlovák politikai kur­zusnak ugyanis egészen másak a szándékai; számos jel mutat arra, hogy Magyarország időrendben esetleges gyorsabb euroatlanti integrációját provokatív lépésekkel is haj­landóak lennének megakadályozni. Ebben kitűnő eszköz lehet a kezükben a kezelésük­ben lévő magyar kisebbség, amely egyszer­re lehet a provokáció tárgya és a politikai manipuláció eszköze. Az említettek miatt határozottabbá és egyértelműbbé kell tenni a magyar szom­szédság- és kisebbségpolitikát. Nem szeren­csés például, ha az autonómia kérdésében eltérő álláspontot képvisel a kormányfő, a külügyminiszter, a miniszterelnöki államtit­kár, a külügyi államtitkár és a köztársasági elnök. Föl kell hagyni a sokat emlegetett, s előbb-utóbb a közönyös tétlenséghez vezető „eszköztelenség" emlegetésével. Rendkívül fontos, hogy a magyar-magyar kapcsolatok­ból száműzettesenek végre a hiszterizáltság elemei, s a róluk szóló döntésekben - még ha alapszerződésről is van szó! - hallattat­­hassák hangjukat a kisebbségek is. Addig is­ nem ártana arra törekedni, hogy egyre több olyan konkrét döntés szülessék, amely al­kalmas a határon túli magyarok közérzeté­nek javítására. Tóth István

Next