Progresul, ianuarie-iunie 1864 (Anul 2, nr. 1-89)

1864-03-26 / nr. 39

No. 39. ROMANIA. ANUL II. FOAIA PUBLICAŢIUNILOR OFICIALE DIN RESORTUL CURTEA DE APEL DIN IAŞI. IN IASSI prenumeratiunea se face la Tipografia Minervel uliţa hiriatigiei. Olarul se publicâ de la 3—6 coaie pe septâmânâ. Abonamentul pe an 111 lei, pe patru luni 37 le. Iaşii Joi 26 Martie 1864 In districtele României, pi enumeratunea se face la tiurourile postale. Inserarea unul tfind de 35 literi costă un leu, cursul fiscului. ? 1 ■ Iaşii 26 Martie. Depeşă Telegrafica. Bucureşti 25 Martie. M 'am informat câ pe la unele locuri s’au luat în rea înţelegere art. 29 din proiectul de lege ruralâ, creţindu-se câ dupâ acesta articol obligaţiile rurale ar fi a se da creditorilor amanetarî în moşii drept însuşi banii şi cu curs silit. Acesta nu resultâ nici din testul nici din simţul acelui articol. Este cu totul din contra. Obligaţiile resultând din moşii epotecate şi prin urmare ca parte de un total epotecat, trebue neaparat ca sâ fie date în mâna creditorilor epotecari drept gaja epotecar, şi acesta pânâ la acoperirea creanțelor epotecare. Ministru de Interne M. Cogălniceanu. PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Ministerial Cultelor şi Instrucţiunei Publice. 2) No. 7727. Fiind câ la zilele de 25, 26 şi 27 ale trecutei luni Fevruarie, când s’au ţinut licitaţia pentru rearendarea moşiei Ciornohalu proprietatea Statului, cu deficitul pe conta actualului arendaşiu, nu s’au oferit preţuri avantagioase, Ministeriul publica din nou spre generala cunoştinţă, câ mencionata moşie este sâ se arendeze pe termin de 4 ani, cu începere de la 23 Aprilie anul curent 1864, şi pânâ la aceeaşi datâ anul 1868, cu aceleaşi condiţiunî, cu care au fost râmase la licitaţia din anul 1862, asupra actualului arendaşiu D. Miltiade Sturza. Licitaţia are a se ţine tot în localul Prefecturei districtului Botoşani, la zilele de 8, 9 şi 10 ale viitoriului Aprilie, şi toţi DD. doritori sânt invitaţi a se prezenta însoţiţi de garanţiile prevăzute de chiar condiţiunile publicate şi cunoscute generalemente, cu care au fost arendată această moşie şi altele de natura ei, în anul trecut 1862. 2) No. 8194. Fiind ca nici la zilele de 12, 14 şi 15 ale ecspiratei luni Fevruarie, când s’au ţinut licitaţia în localul Prefecturei districtului Iaşii, pentru arendarea moşielor Aron-Vodu, pentru aceea numita Girovul şi Avereşti I, nu au eşit preţu avantagios. Miniteriul publică din nou spre generala cunoştinţă, ca la ziua 10 a viitoarei luni Aprilie, se va ţine licitaţia cu oferte sigilate pentru angajarea acestei moşii, la residenţa Curţii Apelative civile din Iaşi, conform jurnalului de la 11 Ianuarie anul curent, al Onor. Consiliu de Miniştri, publicat prin Monitorul No. 40 an. c, cu condiţiile publicate prin Monitorul No. 145 an. c, şi modificările următoare, aduse acestor condiţiuni : 1) La art. 17, se suprimă cuvântul „herâstrâe,“ tâmâind a se regula în condiţiunele pentru ecsploatarea pădurilor de pe proprietăţile Statului, ce se dau în priimirea acelora câtra care se vor adjiudeca pădurile, şi 2) A se înlocui la art. 13, cuvântul de 3000 pogoane, de 4000 pogoane, de 5000 pogoane, cu până la 3000 pogoane, pânâ la 4000 pogoane, pânâ la 5000 pogoane, sânt dar invitaţi toţi DD. doritori de a lua această moşie, ea sâ’şî depue ofertele D-lor, însoţite de garanţiile prevăzute de sus mencionatele condiţiunî, fără care nici o ofertă nu va fi admisă. 3) No. 7436. Moşia valea-Sacâ cu cotunele ei, muntele Vârşescu, Corlâţelele şi Vornicenii sau Tolova, precum şi Cornu-lungu sat Stânileştiî, eespirându-le terminul de arenduire la 23 Aprilie viitor, se publică, câ sunt a se arenda pe un alt viitor termin de 5 ani începâtoriu de la aceiaşi datâ pânâ la 23 Aprilie anul 1869, cu condiţiunile jos arătate. în acest scop* se va ţine licitaţia de o Comisiune ad-hoc cu oferte sigilate la 10 ale viitoarei luni Aprilie, în cancileria Onor. Curţi Apelative Civile din oraşul Iaşi1. DD, amatori de a lua acestâ moşie în arendă, sunt rugaţi sau a se fi esenţa în persoană la Onor. Curte Judecătorească Apelativâ din Iaşi, spre a’şi depune ofertele D-lor, sau a face sâ fie primite aceste oferte de D. Prefect al aceluiaşi district cel mult pânâ în ajunul licitaţiei, îngrijind tot de-odatâ, ca în ambele caze, ofertele sa fie însoţite de garanţii, sau hypotecare averi sicare constatate legalmente, valabile de galbeni 1160, sau în numerar, suma de 580 galbeni, înse fieşcare în osebit plic, adecă: oferta de o parte şi garanţia de alta, ambele sigilate osebit şi purtând data şi titlul subiectului pentru care se ţine licitaţia, şi apoi puse într’un alt plic pe care persoanele ce’şî vor trimite prin poşti sau alt mod ofertele, sâ le adreseze D. Prefect al districtului Iaşii. Condiţii. Intre Ministerial Cultelor şi Instrucţiune Publice a Unitelor Principate Moldova şi România, pentru moşia Valea-Stca cu toate cotunele alăturate, ca împosesuitor de o parte şi între .............................. ca posesor de altă parte, sub urmâtorele condiţiunî s’au alcătuit şi s’au încheiet: 1) Ministeriul Cultelor şi Instrucţiune! Publice a Unitelor Principate Moldovei şi României, dă în antrepriză moşia în Bucovina lacâtoare, anume Valea- Sacâ cu cotunele alăturate, adepâ, cu muntele Văiişescu, Corlâţelele şi Vornicenii sau Tolova, precum şi Cornul-lungu sau Stânileştiî, cu toate pământurile de arâturâ, fânaţui, imaşîi şi grădini, cu acaretele de locuit şi de gospodărie, cu toate ogrăzile, morile şi pâscâriile, cu dritul proprinaţiei cu venitul acaretelor Statului aflate de pe moşia Cornul-lungu (Stânileştii), într’un cuvânt, cu totul ce se află pe ele producător venit, întru atâta în cât pânâ acum posesorului D. Nicolai Negură era împosesuite, și în câtu n’ar fi fost deosebit escepuite D-lui................... pe 5 alți curgători ani, adecă de la 23 Aprilie curent 1864, pânâ la 23 Aprilie anul 1869, cu câștiul posesiei pe anul care la mezatul din .... 1864, a resultat, adecă de ... . galbeni austrieceşti în aur cu zimţi, seu . . . lei, aşa dar pe toţi 5 ani cu deplin aşezat câştiul posesiei de ... galbeni austrieceşti în aur cu zimţi, seu . . . lei. 2) Posesorul se îndatoreşte a depune la Ministerul de Finanţe bani gata câştiul posesiei la I, punt aşezat , pe fiecare jumătate an înainte, adecă întâiul căştin cu 10 zile înaintea Sf. Gheorghie, adecă, la 13 Aprilie, şi cel de al 2-le cu 10 zile înaintea Sf. Dimitrie, adecă la 16 Octomvrie a fiecărui an de posesie, fără nici un pretect de compensaţie sau pretenţie, şi lui nu este ertat sub nici un cuvânt sau pretecst internetet sau închipuit una sau altă parte câştumilor a’şi opri, sau la judecătorie a depune. Câştiul pe jumătate de an adecă de la 23 Aprilie pânâ la 23 Octomvrie 1864, de lei................... sau galbeni austrieceşti în aur cu zimţi, au depusu posesorul la iscâlirea acestui contract................... 3) Posesorul peste acea depute la depositul Ministeriului, o cauţie care va sta la Departament, fârâ veni-o pretenţie pânâ dupâ espirarea acestui contract şi îndeplinirea a tuturor condiţiilor sale, fârâ restricţie de prescripţiune, dupâ care numai ’i se va libera. 4) Posesorul se îndatoreşte în timpul posesiei de la 23 Aprilie 1864, pânâ la 23 Aprilie 1869, a purta cu de la sine pentru aceastâ moşie, acaretele şi toate ale sale, toate dările împărăteşti comunale şi alte greutâţî, cum şi pentru pâdurea ce are aceastâ moşie, care sunt sau se vor aşeza în viitor, şi chiar dajdiele pentru propinaţie şi mori, şi asicurate echivalente (equivalente), danii pentru mânâtura (supas) şi forspant, din averea sa. Pentru dajdii şi danii, care posesorul la Someşie şi perceptorat în sorocu regulat este dator a plati, este dator a trimite cuvenitele adeverinţe pe fiecare jumătate de an la Ministeriul sub numit, căci la din contra va fi respunzetoriu. 5) Posesorul este îndatorit în fiecare an a posesiei a da preoţilor localnici locuinţa pentru şidere şi gospodărie, sau în natura său chirie, cum și toate cele legiuite pentru dânşii în acea localitate, fârâ a cere pentru aceasta veni o despăgubire. 6) Aşișderea este posesorul îndatorit ţinerea cerdacurilor de-a lungul graniței fârâ a pretenda o despăgubire de la Ministerie. 7) Ministeriul are drit ca toate acaretele boereşti, precum: case, crâşme, mori sau alte edificate, cazurî, vii, livezi sau altele ce ar fi în starea în care se vor afla, sâ le predea cu inventariu D, posesor, dând și din partea I multi asemenea Ministeriului. Posesorul este îndatorit, în tot cursul posesiei a le ţine cu a sa cheltueala, și la espirarea contractului a le trada în ceamai buna stare, fârâ nici o despăgubire, pentru acesta Ministeriul este îndrituit cu 6 luni înainte de espirarea contractului a se adeveri de starea acaretelor, caselor etc. şi când acestea n’ar fi în bunâstare, sau a le face orice întocmiri şi reperaţii pe socoteala posesorului, sau a preţui administrativ valoarea stricâciunelor şi a se despâgubi din productele aflătoare pe moşie, sau din orice altâ avere a lui. 8) Decâ în timpul acestei posesiuni ar veni la aceastâ moşie vechilul Ministeriului, sau ori cine din partea proprietâtel pentru trebuinţele el, este posesorul îndatorit a’l priimi şi a’i da hrana trebuitoare şi furajul pentru caii sei ; de asemene decâ în timpul acestei posesii ar veni orice commisie locale, fie politicâ, sau judecătorească, este posesorul îndatorit pe persoanele comisiei la sine sau la alţii a le priimi adecâ: gazda, hrana pentru acele persoane, cum şi furajul pentru caii lor, fârâ a putea cere de la Ministeriu veri o despăgubire sau scădere de câştiuri. 9) Posesorul are a apăra hotarele moşiilor ca sâ nu se impresare prin nâvâlirea unuia din megieşi, şi la aşa întâmplare, va fi dator îndatâ a cere prin a sa stăruinţă la cuvenita ocârmuire K. K. austriecescâ respingere samovolniciei şi mărginirea stâpânirei în statul-quo ; totodatâ are posesorul de acesta pe Ministeriul a însciința, câci la neurmare va fi respunzâtor câtrâ proprietate pentru tot venitul acelui loc pe totâ vremea, pânâ ce el singur cu a sa cheltuealâ şi stâruinţâ îl va scoate de sub împresurare. 10) Pâdurea aflâtore pe acestâ moşie în totâ întinderea ei, râmâne în singura despoziţie Ministeriului şi sub paza pădurarilor aşezaţi de la Ministeriu, neavând posesorul nici un drit a se atinge întru cât de puţin de pădure, şi fiind cu totul oprit de a păşuna vite pe ea. 11) Acestâ moşie şi deosebitele lor pârţi cu veniturile lor se vor trada posesorului îndeobșite, adecâ, așa precum ele se gâsesc fârâ numer și mâsurâ; de aceia Ministeriul nu garanteazâ pentru lipsâ sau pentru întâmplâtore scâdere a deosebitelor pârți, pentru care și toate întâmplările provenite din causa elementelor, precum și toate alte întâmplări eestraordinare, sau fortuite, vor privi numai pe posesorul, fârâ a’l râmâne verl-un drit sâ cerâ scâdere din câștiu, sau altâ despăgubire, nici la casurile specificate mai sus, nici la întâmplare de ridicare de câtre ocârmuire a verl-unul din driturile ce are astăzi proprietatea; erâ despăgubirea ce ocârmuirea K. K. austriacâ ar încuviinţa în contra ridicarel unor asemene drituri, va râmâne în singur folosul Ministeriului. 12) în toamna anului dupâ urmâ de se vor luâ aceste moşii de alt posesoru, acela va fi slobodit a’şî face dupâ plâctrea âa arâtura șî asemânâtura de toamnâ, fârâ a fi împiedecat și de la pâșunarea boilor de plug dupâ strângerea rodurilor anului acelae. 13) Posesorul este dator a da Ministeriului sau vechi-