Progresul, ianuarie-iunie 1869 (Anul 7, nr. 1-48)

1869-01-22 / nr. 5

. »0 No. 5. ANUL VII. PROGRESUL FOAIA PUBLICAŢIUNELOR OFICIALE DIN RESORTUL CURTEA DE APEL DIN IAŞI IN IASSI prenumeraţiunea se face la Tipografia n. Goldner, uliţa Primăriei. Cianul se publică de la 1—2 coaie pe septâmânâ. Abonamentul pe an 3 galbeni, pe patru luni 1 galbenă. Iaşii, Mercuri 22 Ianuarie 1869 In districtele României, prenumeraţiunea se face la biurourile postale. Inserarea unui rând de 35 litere, costa un loc cursul fiscului. Iaşii 22 Ianuarie. Depeşe Telegrafice. ^ MADRID, 26 Ianuarie. Guvernatorele civilă de la “Burgos“ ’ a fost asasinată în catedrala din acel oraşu, pe cândă era ocupată a priimi inventarulă arhivelor. Mare indignaţiune. Autorităţile civile au încredinţat puterea în mânăle autorităţilor mil- i litare. Ancheta a început. 1 VIENA, 26 Ianuarie.Cţitarulă „la Presse“ afirmă că Poarta a dat instrucţiuni agenţiloră se! din streinătate, ca să declare ca exagerate aserţiunele în privinţa armărilor, ce să fac în Turcia. Poarta n’aă luată de cât numai nişte măsuri de precauţiune, comandate de situaţiune. MADRID, 27 Ianuarie.— Un credită al lui Zovilla am ordonat - o luarea în posesiune a tuturoră arhivelor, bibliotecelor şi colecţiunelor, care se află prin edificiile religioase şi în monastirî; biblio-t tecile din seminare o se remână tot în mânăle clerului. „Gazeta oficială“, confirmândă cele petrecute la Burgos,zice că prin toate celelalte părţi luarea în posesiune a bunurilor bisericeşti s’aă făcută fără nici o opunere. PARIS, 27 Ianuarie.— Diatura oficială, desminţindă aserţiune“le mai multoră 4 care,Jice că Grecia n’aă putută încă trimete nici tit un respunsă la depeşa conferinţei. el MADRID, 27 Ianuarie.— Eri s’aă făcut o mare demonstraţiune popolară contra nunciului apostolică, pentru asasinatul de la Burgos. S’aă dat josă și s’aă arsă armele papale de la otelul Nunciaturei. S’aă strigată: Josă nunciulă, trăească libertatea cultelor ! Nunciulă aă fugită în otelulă ambasadei francese. Se spune din Burgos că guvernatorul ă aă fost asasinată chiar în catedrală, şi că cadavrulă seu măcelărit într’ună chipa oribilă, aă fost târâtă pe uliţe. Administraţiunea eclesiastică a catedralei aă fost faţă la acest actă de barbarie, şi cu toate acestea n’aă făcut nici o încercare pentru al opri. Decanulă, provisorii şi cei doi egudmeni sunt arestaţi. Di FLORENZA, 27 Ianuarie.— în Camera deputaţilor ă aă fostă vii discuţiuni pentru impositură asupra măcinatului. Asupra interpelaţiuneloră făcute, D. Ricasoli aă cerut să se treacă la ordini nea cjileî, (Jicâodă că guvernulă s’aă făcut datoriea, esecutând cu rigorisitate legea. D. Menabrea aă acceptat această declarațiune. Camera aă adoptată ordinea de di cu 207 voturi contra 157. PARIS, 27 Ianuarie. — Asupra interpelărei relative la eveni- C mentele din insula Reuniunei, Camera deputaţilor a aă trecută la I ordineazilei cu 225 voturi contra 195. V LENA, 27 Ianuarie — Ziarulă „La Prese“ face ca informa - 111 ţiuni particulare din Constantinopole autorisă a se crede că resul punsulă cabinetului elenică o să fie împăciuitură și că în curând : o să fie o schimbare de ministeră la Atena. (Monitorul 2) MADRID, 27 Ianuarie. Cu ocasiunea asasinatului comisă la Burgos s’au fâcut la Madrid o mare manifestare contra nunciului papale. Armele (marca) nunciature au fost aruncate jos. Nunciul se refugiase la ambasadorele Franciei. Redactorele şi mai mulţi impiegaţi ai chiarului „Pensamiento Spaniol“ au fost arestaţi de administraţiune. BERLIN, 27 Ianuarie. Reischlagul se va deschide în 5 Martie. MADRID, 28 Ianuarie. Un manifest al ministerului, publicată în urma evenimentelor de la Burgos, promite o pedepsire grabnică și esemplariă. PARIS, 28 ianuarie. Ziarele „France“ și „l’Etendard“ desmint că Rusia ar fi făcut Franciei propuneri de a remănui carta Europei. ţiarul „Libertatea“ menționeată sgomotul că guvernul Spaniolă ar fi părăsit candidatura ducelui d’Aosta, adoptând definitivă p’a ducelui de Montpensier. ( Românul.) BUCUREŞTI. Prin decretă cu data 13 Ianuarie 1869, Colegiulă I-iă electorală pentru senatori, de la judeţul Dorohotă, şi Colegiulă Universităţei din Iaşi, suntă convocate în apoa 1 Fevruarie viitoră, spre a împlini vacanţăle declarate în Senată. Colegiul al 2-lea electorală pentru senatori, din judeţul Dorohotă, este convocată în 4'ha de 10 Fevruarie viitoră, spre împlinirea vacanţei declarată în Senată. l’â — -----------------------------------------------------------------călit. I-ea 18 lei, a 2-a 17 lei 33 bani; Orză călit. I-ea 15 lei 3 bani, a 2-a 13 lei 3 b.; Mala cal. I-a 16 lei 66 b.; Fâncarul 8, 9 și 10 lei; Boul de mijlocă consumativ 172 lei 50 bani. Vaca 100 lei; Carnea de vacă oca 76 bani. Jemna oca 41 bani. Pâne oca 26 bani. Rachiulă se vinde oca 1 leă 33 bani. Vinulă din 1867, se vinde oca 67 bani pănă la 1 leă, iar vinul noă să vinde vadra 2 lei pănă la 3 lei. tr ŞTIRI AGRICOLE ŞI ECONOMICE.  IAŞII, 18 Ianuarie 1869. Relaţiunele asupra timpului şi a preţurilor curente septămânale, de la 11 a curentei luni Ianuarie di 1869, pănă astăzi suntă: Frigul 3 grade, epizootie nu ecsistă, iar în comunele Icuşenii, Stânca, Cârnicenii şi Probota stau sub carantina feritoare. Preţurile curente sunt: Grâu ceacâră calitatea l-iă, chila 49 lei 36 bani; a 2-a 43 lei 70 bani; Popuşoi calitatea I-iă 18 lei, a 2-a 17 lei 33 bani; * Sacară calitat. I-ea 29 lei, 97 bani, călit, a 2-a 27 el; Ovăsă PUBLICAŢII ADMINISTRATIVE, Prefectura Imfeţ. Iaşii. No. 358. La 15 a viitoarei luni Fevruarie urmând a se ţine la această Prefectură licitaţie pentru vânzarea unor obiecte vechi, din Mitropoliea locală, se publică aceasta spre generala cunoştinţă. No. 364. La 3 a viitoarei luni Fevruarie urmând a se ţine în Camera acestui oficiu licitaţiune pentru vânzarea materialului gheţeriei din ograda bisericei Sf. Sava din acest oraş, se publică aceasta spre cunoştinţa amatorilor. Sub-Prefectura plasei Copou, judeţ. Iaşii. No. 116. Conform adresei D. Judecătorii plasei Copou sub No. 7, se publică din nou vânzarea Imiiativă în Camera acestui oficiu, la cea întâi Zi după împlinirea terminului de 15 Z00 de la data Foaei, a 11 stoguri fân aflătoare pe moșiea Răclul lui Tatară, secvestrate de la evreul Moisa Zilberman, spre îndestularea D. Gheorghe Vasiliu cu o sumă bani, fiind că la împlinirea terminului de 20 Zile publicată prin Foaea cu No. 74 din 21 Septemvrie 1868, din împrejurări nu s’au putută efectua vânzarea mencionatului fană. Primariei comunei laşii. No. 427. Din petiţiunea înregistrată la No. 514, luându-se încredinţare că s’au perdută procesele verbale în numeră de 2, dresate de acest ofieră sub No. 114 şi 113, unul relativă la data naşterei D. Ovidă Buteanu, şi unul a reposarel părinfiloră sei; se publică nulitatea aceloră procese verbale, fiind că s’au încheiet altele spre înlocuirea lor. Primăriea de Dorohotă. No. 14. Regulamentulă formată de Consiliul comunală în şedinţa de 27 Noemvrie anul trecut 1868, relativă la treptata înfrumuseţare a oraşului, prin curăţirea lui de baratce şi alte clădiri primejdioase, aprobată şi de onorabilulă Comitetă Permanentă cu adresa No. 949, se publică aicea mai josă în toată a lui cuprindere, împreună cu lista de baratcele ce s’au decisă spre desfiinţare, pentru deşteptarea proprietariloră loră, cu termin de 5 luni socotit de la 1 Ianuarie curent 1869, acel termin să le desfiinţa pe însuşi, şi ne desfiinţindule, după espirarea terminului se voră dărâma de Primărie. 2.) Dărâmarea loră se va face totdeauna primăvara, afară de acele ce ar fi ună cază gravă, care se voră dărâma ori în ce timpă, iar retererile vechi şi murdare ce ar infecta aerul, se voră strica totudeauna, ca pentru ună interesă de salubritate publică, după o publicaţie de 10 700 prin afipte arătătoare a cui simtă. Art. 2. Despre cladire. 1. ) Orice clădiri de case de locuită şi cuhne, în centrală oraşului, afară de a locuitorilor de suburbie, nu vor fi permise de câtă de peatru şi cărămidă, acoperite cu şindilă, dacă nu va fi putinţă cu oale şi table de feră, şi după ună plană dată de arhitectură oraşului. 2. ) Grajdiurile şi şurile câtă se va pute n^emenia» din timpă în timpă, se va sili a se face şi a celea, mai alesă pe la desimi, din materială ne supusu focului şi în o lăture din uliiţă. 3. ) Asemenea nu se va îngădui în centrul orbului facere de garduri cu inele, ce numai ziprză de scânduri şi ostreţe. Art. 3. Despre reperapiî. 1. ) Nici o cârpire de acoperemânte nu voră fi permise de câtă dacă păreţi! ar fi de zidă tare, după o constatare a arhitectului, se va învoi facerea din noă a acoperemântului pe păreţi vechi, precum şi facerea a unuea sau mai mulţi păreţi noi de zidă, când cineva ar ave nevoe de a’şî lărgi casa. 2. ) Regulamentul de faţă se va pune în aplicaţie de la 1 Ianuarie viitoră 1869, şi D. Primară este însercinat cu esecutarea lucrărilor. (Iscăliţi) Ioan Tăutu Primară, Budişteanu, Nicolai Martin, Al. Grigoriu, S. Anania Mihailescu. (L. S.) Secretară, V. Teodorescu. No. 1643. 1868 Noemvrie 29. ROMÂNIA. Văzută şi aprobată de noi Preşedintele Comitetului judeţului Dorohotă, în şedinţa de 10 Decemvrie anul curent. P. Preşedinte, M. Ţugulea. (L. S.) Secretară Consiliului, C. Băloşicu. XII S . A. de barat cele ce au a se desfiinţa în anul curent şi în anul viitorii 1809. REGULAMENTE pentru înfrumuseţarea şi asigurarea oraşului Dorohoia, potrivit art. 71, aliniatul al 7-lea din legea comunală. Art. l-1. Despre dărâmări. 1.) De către o comisiune însărcinatâ de Consiliulă comunală, în care va fi şi un membru a Comitetului Permanentă, în fiecare an la 1 ianuarie, formând b ună tabloă de baratcele ameninţătoare ce vor urma a se dărăma în acel an, pentru interesă de asigurare publică, se va trimete la Comitet, şi după ce va capata aprobarea, pe o parte se va însemna acele baratce câte cu o placă neagră de tinicerie, ce va purta pe ea No. acelei casă şi No. curent a baratce! de dărâmată, iar pe de alta lista se va publica cu termină de 5 luni prin Progresă şi afipte, spre deşteptarea proprietariloră baratceloru, ca în I». 1868. Uliţa B u h a i n. No. casei 543, a lui Herşcu Dulapă, un grajdiu şi moară de stofă şi nuele. 542, Calman Botoşineanu, dugheana cu vălătuci. 489, Talic Croitoriu, atenanţa No. 489. 598, Doctorul Gale, un grajdiu, o şură şi o cuhne cu nuele. 574, Gh. Diaconescu, casă cu pae. 571, Tudurachi a lui Iancu, idem. 570, Ionică a Casandrei, idem. 603, Mihalachi Tăutu, cuhnea. 567, Lelba Iosâp Ghilian, o casă veche. 608, David Casapu, idem. 607, Herscu Ile Hersi, idem. 563, Halm Pascariu, idem. 564, Avram sin Lelba, idem. 612, Matăs Cîubotrîu, idem. 407, Iancu Bocser, idem. 409, Iosâp Dascalu, idem. 410, David, idem. 411, Vadana Rahlea, idem. 412, Mehăl sin Marcu, idem. 413, Hala Vadana, idem. 415, Mochîu Ceauşu, idem. 416, Nahman sin Marcu, idem. 417, Ştolm Halm, idem. 418, Leib Dascalu, idem. 419, Moscu a Negruţei, idem. 423, Strul Formagiu, idem. 424 şi 425, Alecu Răutu, idem. 426, 427 şi 428, Vadana Bulumâşoaea, idem, 403, Iosâp Cîubotarîu, idem, 402.