Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1842 (1. évfolyam, 1-39. szám)

1842-06-30 / 13. szám

14? legum, historiarum et multarum artium , quasi nutricula quaedam est ,u általa ama' grammatika a' régiek' összes stúdiumának, életük', erköl­cseik', történetük' értelmében vétetett, 's ki ta­gadhatná, hogy az mai összes műveltségűnknek, már csak történeti szempontból is , alapja nem volna. A' tudós a' jelennek teljes ismeretéhez , melly munkásságának hatásköre, csak akkor ju­tand, ha a' régiséget megérté, az eszmét mint a' kor' vivőjét felfogá 's azt minden kifejtéseiben 's alakváltozásaiban a' jelenig vizsgáló és philoso­phiai szellemmel követé, h­ol világlott neki azon­ban ezen eszme der­übbleg­át, mint épen a' ré­giek' irományaiban. Minden tudománynak, melly a' jövendőt szilárd következetességgel mintegy elő­készíti, philosoph-történeti kezdete a' régiségben találtatik , 's valamelly tudomány' leírásával épen nem dicsekhetünk, a­­nélkül hogy történeti for­rásából ne merítettünk , születése' 's gyermek­sége' bölcsőjéhez el ne jutottunk volna. Még a' mostani művészet is a' régiek' műveiben leli fel szabályait. Azért jelszavunk : valódilag tudós a' classicitas' legbuzgóbb, legalaposb studiuma nél­kül senki nem lehet. Az igazi tudományosság nem áll az életnek ellen, 's hol a' tudósok illy valódi tudományos­ság'jellemét megőrzik, nevendékeket is képeznek, kik távol attól, hogy magokat az életben fel nem lelnék, inkább hivatvák azt tovább is kifejteni 's a' felfogott eszme szerint valósítani. A' szellem' ezen fensőbb munkálatára azonban kevesek a' vá­lasztottak ; a' több szám közvetlen viszonhatásban áll az élettel. De azt czéljaik szerint használni ezek is éreznek kénytelenséget, mi többé nem könnyű feladás. Ki magának korunkban önállást akar kivíni, műveltségre kell szert tennie, melly egykor tán­ szellemi pazarlásnak tartatott. Ali ezen változás név szerint a' polgári rendről, mennyiben személy- és iparérdekeken csakugyan túl kell ma­gát orientálnia Szintolly ingatag a' kereskedő', jövedelembérlő" állása, midőn hatáskörének na­gyobb kiterjedést akar adni, ha a' jelennek po­litikai, társulati és kereskedési szövevényességeit és alágazatait biztosabb szempontból vizsgálni nem képes, melly szempontnak utolsó elvei és törvé­nyei ismét csak mélyebb ügyismeret által világlanak ki. De nem tekintve illy viszonyokat, puszta kéz­műtani ügyességgel mai nap a' kézműves be nem érheti. Eszméletlen kezelés' ügyessége nem elég Mert egy részről a' vevők' igényei mindig növe­kedének, más részről a* túlzó versenyzés az árt leszállítá, mig az élet, mivel tőle több kívántatik mint előbb, mindig drágább. Több oldalról kény­szerítve , a' kézműves ezen sokszen'í igényeknek csak úgy felelhet meg, ha magának a' munkát megkönnyíti 's a' készítés' költségeit megkímélni törekszik. Az elsőt csak úgy képes, ha az esz­méletlen ügyességei, mivel dolgozik, eszméle­t munkásságra emeli. Mig ő csak a' neki hagyott kézfogásokat alkalmazás, mivel ép' igy és nem mésként tanulá; mig neki a' miért felel teljes vi­lága nincs, sorsa legfelebb csak történetességből javulhat , mire sajátlag számolni nem lehet..Fel­tétele minden haladásnak a'jelen állapot'szabatos és ér­telemteljes ismerete, 's a' kézműves' szeren­cséjét egyéb mi szinte nem feltételezi. Ez által teend a' vevők' kiványainak, készítményei' haszna­vehetőségét és szépségét illetőleg, eleget. De ki kell e' mellett a' versenyzést (concurrentiát) is tartania. A' készítmény' költségei a' ráfordított időtőkének a' megkívántató anyaghozi viszonyá­ban állnak. Itt kímélni lehet, ha vagy kevesebb időt alkalm­azand, vagy az anyagot ügyes bánás­mód által sikeresebbé teszi, vagy a' drágábbat és bajjal szerezhetőt olcsóbbal pótolja ki. Ez utolsó viszonyban a'tudomány felette termékenynek mu­tatkozott, 's az életnek nincs egyéb hátra, mint meghódításait birtokba venni. A' számtalanszerü gépelyeket, mellyek idő- és munkakímélés végett találtattak fel, nem érintve, a'vegy-, természet­'stb. tanokból majdnem naponként keletkezének felfedezések elő, a' gyakorlatot közvetlen elő­mozdítandók , 's mindig olcsóbb készítményeket eszközlendők. Mind erre azonban a' lehetőséget csak értelmes kiművelés nyújthatja. De hol szerezze azoknak nagy tömege, kiket a' tudós pályára sem hivatás,­ sem hajlam nem vonz, a' szükséges egyetemi és különösb kimű­velést? Ez előtt csak tudósokat képző intézetekben. Azonban bármilly jótékony hatással van csak némi elkezdett tudományos műveltség is a' szellemerők' kifejtésére , melly szerint balgatagság állítani, hogy a' ki csak egy két évig járt úgynevezett tudós iskolákba, idejét vesztette légyen ; más részről csakugyan nem tagadhatni, hogy az alaki művelt­ség elérhető oktatási terv által, melly e' mellett a' nevendékek' közvetlen anyagi igényeit is szem­mel tartja és kielégíti. Illy oktatási terveket lelünk a' reáliskolákban, mellyek' czélja nem egyéb , mint a' polgári életre szükséges előképzést adni. Mondjuk előképzést, mert a' gyakorlati kiműve­lés egyes és meghatározott szakokra nézve itt sem érhető el, sem nem hrányoztatik, az iskola­beli kilépés után az itt is fensőbb tanulási pá­lyára , vagy magára az életre bizatik. A' reáliskolák , mellyek' eszméjét már Herder adák­, a' fensőbb szellemművelés' és szellem­gyakorlat' anyagiáúl, a'­­régi nyelvekbeni kizáró oktatás helyett, a' mér-és természettant, a' tör­ténetet és földiratot 'stb. veszik. Ilol valamelly fensőbb tanodával vagy polytechnikai intézettel összekapcsolvák, két osztályra szakadnak. Az alsóbb osztályban az oktatás' tárgyai leginkább az elemi ismeretekre, a' honi nyelv' grammatiká­ján kívül még egy vagy két külhoni éra, péld.: Ezen herderi eszméhez a­ berlini reáliskola leg­közelebb áll. Taubner.

Next