Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1843 (2. évfolyam, 1-52. szám)

1843-09-16 / 37. szám

37. • 1843. PESTEN, . Prs­OTESTANS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP J­Íásodik évi folyamat• September­ 16-bán. Nisi utile est quod facimus, stulta est glória. Tartalom. Egyházi­ látogatás. Barsmegy­ei. • Paphi­vás és elbocsátás. Édes János. — Ág. hitv. egyetemes — ; és bányakerületi közgyűlés. D. — Bölcsészeti iroda­lom. Svehla Pál. — Vegyes közlemények. Dgyh­ázi látogatás. Fáyak­ szegény agg levitájának avíz és korhadó posta-csétájában csak mint ötödik kerék fordul meg az egyházi látogatás, amúgy darázsosan körül­búgva ugyan, de mégis kevéssé fulánkozva. Mert hihető, gondolá: ha tengely, kerekek 's egyéb ré­szek jó akarat- 's költséggel korhadtságukból ki­épülendnek, az is kijavul, vagy a­ cséta tán nél­küle is — természetesen jó úton — kényelmesen halad. De nem úgy uram! h­a a­ rozzant szerke­zeten javítni akarunk : minden részeit jól vizsgál­juk meg, a' jót és czélszerüt tartsuk meg, hibáit igazítsuk, vagy dologhoz értők által igazíttassuk ki! mit pedig nélkülözhetünk, mint gondos gaz­dák , abban erőt é s erszényt kíméljünk meg ! Többször eldöczögvén már mellettünk is a­ tisztelt cséza, mióta ön szemünkkel szeretünk nézni, e' Fáynk által személyesített rendszerünk­ben vele együtt mi is — bár sokban más szem­pontból — sok bajt rótunk meg. De híjában­­ ne­künk a' veszedelmes darázs-fészektől tartani több okunk volt mint neki, noha ő is sok helyütt — 's tán méltán tartózkodva nyúlt bele. Most azon­ban már ránk világosodván: kötelességünknek tart­juk e' lapokban, mellyek egyházi átalakulásunk' organuma is — kimondani: nemcsak hogy látunk, de azt is mit látunk, 's mint becsületes prot emberhez illik „ egyházunk 's a' hon'javára, cse­kély erőnkkel e'részben is, mit mondani akarunk, közre munkálni. A' keresztyén egyháznak ez agg szokása, az egyházi látogatás, melly — tán az apostolok' idejéből növe ki, kikről hasonlót olvasunk — a' később keletkezett felekezeteken szerte elágazott, tán sehol sem annyira tisztelt ereklye, mint ná­­­lünk magyar reformáltaknál, kétségkívül rendsze­retet, törvénytisztelet, közjóra törekvés, vagy még magyar természetünket jellemző ős szokás­hoz­ ragaszkodás által szentesítve. P­haedrus: A' reformatio' hősei a' keresztyén tanok' ere­detiségét kiküzdve, az egyházi látogatásnak is apostoli czélt tűztek ki: a' tiszta hittan melletti őr­ködést, a'hitben gyengék'erősítését, atyai tanács­csal vezetését a' még kiskorú vallási társulatoknak 's ezek'közjavaik feletti felügyelést; és erra volt irányozva nemes munkálkodásuk azon férfiaknak is, kik honunkban a' reformatio' hajnalán vezér­csillagként tűntek fel, 's ha valahol, itt volt szükség e' buzgóságra, kitürésre serkentő inté­zetre, hol a' prot. egyháznak olly soká kelle val­lási és politikai viszonyok miatt önállásáért küz­denie ? Ez oka, miért kánonaink az egyházi láto­gatást püspökeink­'s espereseinktől annyira meg­kívánták, hogy kivált ez utolsók azt minden évben legalább egyszer véghez vinni kötelesek. Azonban, miután az idők, mellyekre szomo­rúan emlékezünk, letűntek, és útunkban sem po­gány sem keresztyén nem áll, hogy kül- és bel­életünk­ fejlesztésének hatalmas gátat vessen; ügyeink'saját magunk általi kezelésére pedig egy­házvidéki's kerületi gyüléstermeink minden évben néha többször is nyitvák; a' kor' igényei megvál­toztak, 's ránk nézve is magasultak; bátran kér­dezzük: czélszerü 's igy szükséges-e még ma is az egyházi látogatás, legalább azon alak­ban melly­ben eddig történt — egyházi rend­szerünkben ? Állítsuk elébünk ez egyházi eljárást amúgy pusztán leplezetlenül, 's a'hideg ész' bonczkésé­vel, csak minden nagyító üveg nélkül fejtegessük ki sodros fodrait! az eredmény kész felelet lesz kitűzött kérdésünkre. Az egyházi látogatásnak cánonaink 's az eze­ken épült egyházkerületi utasítások'nyomán, tár­gyai: egyház és iskolák; egyházban: lelkész, hallgatók, közgazdaság; iskolákban: tanítók, ta­nulók ; 's mindkettőt illetőleg : felsőbb rendeletek' meg-vagy nem tartása felőli értesülés, így bon­czolgatásunk is ezekre vonatkozik. A' lelkész'tiszta tudománya, hivatali ügyes­sége és pontossága, ennek's a' hallgatók' vallásos erkölcsi magukviselete'kitudását tűzik ki cánonaink az egyházi látogatás­ első kötelességeül. Nem czé^

Next