Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1843 (2. évfolyam, 1-52. szám)
1843-09-16 / 37. szám
37. • 1843. PESTEN, . PrsOTESTANS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP JÍásodik évi folyamat• September 16-bán. Nisi utile est quod facimus, stulta est glória. Tartalom. Egyházi látogatás. Barsmegyei. • Paphivás és elbocsátás. Édes János. — Ág. hitv. egyetemes — ; és bányakerületi közgyűlés. D. — Bölcsészeti irodalom. Svehla Pál. — Vegyes közlemények. Dgyházi látogatás. Fáyak szegény agg levitájának avíz és korhadó posta-csétájában csak mint ötödik kerék fordul meg az egyházi látogatás, amúgy darázsosan körülbúgva ugyan, de mégis kevéssé fulánkozva. Mert hihető, gondolá: ha tengely, kerekek 's egyéb részek jó akarat- 's költséggel korhadtságukból kiépülendnek, az is kijavul, vagy a cséta tán nélküle is — természetesen jó úton — kényelmesen halad. De nem úgy uram! ha a rozzant szerkezeten javítni akarunk : minden részeit jól vizsgáljuk meg, a' jót és czélszerüt tartsuk meg, hibáit igazítsuk, vagy dologhoz értők által igazíttassuk ki! mit pedig nélkülözhetünk, mint gondos gazdák , abban erőt é s erszényt kíméljünk meg ! Többször eldöczögvén már mellettünk is a tisztelt cséza, mióta ön szemünkkel szeretünk nézni, e' Fáynk által személyesített rendszerünkben vele együtt mi is — bár sokban más szempontból — sok bajt rótunk meg. De híjában nekünk a' veszedelmes darázs-fészektől tartani több okunk volt mint neki, noha ő is sok helyütt — 's tán méltán tartózkodva nyúlt bele. Most azonban már ránk világosodván: kötelességünknek tartjuk e' lapokban, mellyek egyházi átalakulásunk' organuma is — kimondani: nemcsak hogy látunk, de azt is mit látunk, 's mint becsületes prot emberhez illik „ egyházunk 's a' hon'javára, csekély erőnkkel e'részben is, mit mondani akarunk, közre munkálni. A' keresztyén egyháznak ez agg szokása, az egyházi látogatás, melly — tán az apostolok' idejéből növe ki, kikről hasonlót olvasunk — a' később keletkezett felekezeteken szerte elágazott, tán sehol sem annyira tisztelt ereklye, mint nálünk magyar reformáltaknál, kétségkívül rendszeretet, törvénytisztelet, közjóra törekvés, vagy még magyar természetünket jellemző ős szokáshoz ragaszkodás által szentesítve. Phaedrus: A' reformatio' hősei a' keresztyén tanok' eredetiségét kiküzdve, az egyházi látogatásnak is apostoli czélt tűztek ki: a' tiszta hittan melletti őrködést, a'hitben gyengék'erősítését, atyai tanácscsal vezetését a' még kiskorú vallási társulatoknak 's ezek'közjavaik feletti felügyelést; és erra volt irányozva nemes munkálkodásuk azon férfiaknak is, kik honunkban a' reformatio' hajnalán vezércsillagként tűntek fel, 's ha valahol, itt volt szükség e' buzgóságra, kitürésre serkentő intézetre, hol a' prot. egyháznak olly soká kelle vallási és politikai viszonyok miatt önállásáért küzdenie ? Ez oka, miért kánonaink az egyházi látogatást püspökeink's espereseinktől annyira megkívánták, hogy kivált ez utolsók azt minden évben legalább egyszer véghez vinni kötelesek. Azonban, miután az idők, mellyekre szomorúan emlékezünk, letűntek, és útunkban sem pogány sem keresztyén nem áll, hogy kül- és beléletünk fejlesztésének hatalmas gátat vessen; ügyeink'saját magunk általi kezelésére pedig egyházvidéki's kerületi gyüléstermeink minden évben néha többször is nyitvák; a' kor' igényei megváltoztak, 's ránk nézve is magasultak; bátran kérdezzük: czélszerü 's igy szükséges-e még ma is az egyházi látogatás, legalább azon alakban mellyben eddig történt — egyházi rendszerünkben ? Állítsuk elébünk ez egyházi eljárást amúgy pusztán leplezetlenül, 's a'hideg ész' bonczkésével, csak minden nagyító üveg nélkül fejtegessük ki sodros fodrait! az eredmény kész felelet lesz kitűzött kérdésünkre. Az egyházi látogatásnak cánonaink 's az ezeken épült egyházkerületi utasítások'nyomán, tárgyai: egyház és iskolák; egyházban: lelkész, hallgatók, közgazdaság; iskolákban: tanítók, tanulók ; 's mindkettőt illetőleg : felsőbb rendeletek' meg-vagy nem tartása felőli értesülés, így bonczolgatásunk is ezekre vonatkozik. A' lelkész'tiszta tudománya, hivatali ügyessége és pontossága, ennek's a' hallgatók' vallásos erkölcsi magukviselete'kitudását tűzik ki cánonaink az egyházi látogatás első kötelességeül. Nem czé^