Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1845 (4. évfolyam, 1-52. szám)

1845-02-23 / 8. szám

nyaink rendezgetésére nézve is; mi abból fogna állani, hogy zsinat-tarthatásunk idököze (cyclusa) törvény által mondatnék ki, 's annak köze 10 — 12­ évre határoztatván el, ezen idököz multával, minden további folyamodás és akadály nélkül, egyedül feljelentés és ö Felsége föfelügyeleti jogának fentartása mellett, mulhatlanul meg kelle­ne tartani zsinatainkat. Miként maradhatott ki ezen pont az 1840. és 184­. országgyűlés vallástárgyi felirataikból és törvény­javaslataikból ? alig megfogható. Én en­nek okát különösen abban találom, hogy a­ prote­stánsok, miként rendesen szokott az emberi gyar­lóság, egyedül másban, t. i. más felekezetekhez, viszonyaikban, nem pedig önmagokban, t. i. bel­rendez­éseik hiányaiban is keresték bajuk alapját, és így természetesen egyedül ama viszonyokat sürgették kiegyenlítetni, akként gondolkozván, hogy önmagukkal majd csak könnyen tisztába jövendnek ők; a' kormány pedig és catholicus Rendek,—kik ha lelkesek valának megadni a'töb­bet , kétségen kivül nem vonakodtak volna meg­adni a* kevesebbet, mi azon felül ő ket nem is ér­dekelte, hanem csak önmagunkat,— nem tudhatták bajunk egyik főalapját hiányos canonainkban és berendezésünkben gyökeredzni, — nem ismerték ennek főgyógyszeréül a­ zsinat-tartásnak szükségét és fontosságát. Azt vélték továbbá ezek, hogy zsi­nat-tartásunkról az 1790: 26. törvényczikknek 4dik szakasza már teljesen gondoskodott. Akként valánk mi protestánsok e­ részben, miként azon beteg, ki csak patikai szerekért eseng az orvos előtt, és mellőzi maga éleibe szabatni az élet­rend­szert, minek megszegései okozák tán fő­ baját. Kormány és törvényhozás nem avatkoznak ugyan közvetlen belső élet-rendszerünkbe,—ez sajátunk, de ezen belélet-rendszerünknek eszköze, a' zsi­nat-tartás, nincs jelenleg kezünkben, 's az az 1790.26. t. cz. 4-ik szakaszánál fogva sem ada­tott kezünkbe; 's ez az, mit sürgetnünk kell, ha örökös zavar és gyámság alatt sínleni nem aka­runk. És én minél tovább elmélkedem a dolog felől, annál fontosabbnak, sőt belrendezkedésünk egyet­len eszközének tekintem a­ zsinati köridőnek törvény általi elhatároztatását. Ugyanis: 1-szer. Axióma már az, hogy örök időkre törvényt alkotni nem lehet, sőt fél vagy egész századra is ritkán. Korszakok és emberei, ’s ezeknek kivánatai és eszközei időnként változnak, 's ez okból a' törvényhozás forgó kerekét, miként 1741:8. törvényczikknek sorsa is bizonyítja, bár­mi óvással is, megkötni lehetetlen. Már mostani, csak kéreményes helyzetünkben ki áll jót nekünk, hogy csak minden fél vagy egész században is nyerendünk zsinatot? és az alatt végtelen­ számu és fontosságú hiányainkat csak statutarius jogon, vagy kérelmi úton, palliative leszünk kénytelenek kuruzsolgatni;! 2-szor: Miden prot. egyént vagy testületet könnyebben megnyugtatandnak ki nem elégitő törvények is, mihelyt bizonyosok abban, hogy az okozott sérelem, vagy mellőzött hiány, csak né­hány évig tart 's ekkor az orvoslás ideje és esz­köze utólag bekövetkezik. 3-szor: Mert ha a­ természetben szökellés nem létezik, még kevésbbé létezhetik a­ közvéle­ményekben és polgári vagy egyházi átalakulások­ban , és ha történik, azt csak erőszakoltatás szül­heti,­­s az életben és kivitelben rendesen meg­hiúsult az. Innen a­ józan törvényhozók nem es­nek kétségbe, ha egy vagy más teendőben egy­szerre el nem érhetik a­ kitűzött fő­ fokot. Egyhá­zi dolgainknál, miknél még rögzöttebbek, idősül­­tebbek az előítéletek, mint bár­hol, 's gyakran még az alap­eszméknél is zavar, sőt ferde fo­galmak uralkodnak, még óvatosabbaknak szükség lennünk a­ törvényhozással. Egy zsinat nekünk bizonyosan nem fogja megadhatni mindazt, mire szükségünk van, nem fogja megszülhetni a* kí­vánt idvet, hanem koronkénti több zsinat szüksé­ges erre, mik fokonként víjják ki számunkra azon idvet, minek jelenleg még annyi anyagi és erkölcsi gát áll ellen. 4-szer: Egyházunk papi és világi férfiai, kiket a­ zsinati törvényhozás nagy munkája fogna illet­hetni, előre tudván pályájuk idejét, kellőleg elő­készítendik magokat arra,hogy szintén az egyb.­megyék, kerületek is megbízásaikat, mi minden esetre, erőben, időben és egyértésben, némi köz­pontosulásra fog vezethetni. 5-ször: Egyházunk egyéneinek és testületei­nek számos botránkoztató­­ s nem ritkán egyhá­zunk szégyenére való felterjesztéseik, felsőbb helyrei folyamodásaik, bevadlásaik és gyámko­dásrai felszólításaik nagy részben el fognának ma­radni , mert részint a' koronkénti zsinatokon ho­zandó törvények és alkotandó rend megritkítnák azoknak alkalmait, részint magok a" zsinatok in­­tézhetnék el a' sérelmes eseményeket. És ne vélje senki, hogy a' kiszabandó koron­kénti zsinat­tartás hiányát ki fogják nekünk pótol­hatni, bármi más, különben idves vallási törvények, sőt még a' catholicusokkal teljes kölcsönösségre állítandó viszonyaink is ! Mert a' belrendezkedés alig kisebb­ fontosságú a'külné'í; azonban ha hiá­nyos, naponként nyomasztó. Se az ne remegtes­sen közölünk senkit, hogy a' nemzet 's annak képviselői tán idegenek leendnek pártolni ezen zsinati kérelmünket. Nem adták-e azok 's különö­sen catholicus rokonunk, élő példáját azon lelkes* ségnek, mellyel kényesebb­ viszonyú ügyünket felfogták é s eredményre vezették ? Hiszen most nem kérünk egyebet, mint rendet, vagyis rendnek eszközét, 's nincs-e a­ nemzetnek legszorosabb érdekében az, hogy több milliókból álló egyik testülete, melly egyszersmind a­ honpolgár kikép­zésének, nevelésének eszközeit, az iskolákat, is

Next