Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1847 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1847-11-21 / 47. szám

földön, lényege szerint csak egy lehet, mégis tör­ténelmi idomzataiban szükségesképen többféle. A' tapasztalati és eszmei egyház közti viszony különböző felfogása alapítja a' kathol. és prot. egyház közti különbséget, miszerint amaz a'tekin­tély, veszteglés — ez a' szabadság, haladás egy­háza. A' kathol. egyház elvénél fogva kirekesz­tőséget, egyedül­ idvezítőséget követel magának : a' protestantismus pedig a' kathol. egyházban is elismer egy idomzatát a'keresztyénségnek, 's en­nek erényes híveivel, mint a' láthatlan vagy esz­mei egyház társtagjaival, összekapcsolva érzi ma­gát kölcsönös szeretet és türelem által.­­ A­ pro­testánsok a­ régi egyház ellenében tehát a­ sze­mélyes és nemzeti szabadság jogát igényelték és védték, melly midőn nekik az 1529-iki spirai gyűlésen megtagadtatott, az azt megtagadó vég­zés ellen ünnepélyes óvást tettek, mivel a' római kath. egyház igényeit visszautasítván, el nem is­merhetők azt, hogy valamelly egyház vagy em­beri tan bírhasson egyedül­ uralkodói joggal. — Midőn azonban a'reformátorok a' személyes sza­badságot és meggyőződést védelmezték, akkor akármiféle önegi véleménynek és önkénynek nem nyitottak még tárt kaput, mivel a' hit zsinórmér­tékét a'sz. írásban találták,—melly sz. irást szor­galmasan és lelkismeretesen kutatni minden ke­resztyénnek kötelességévé tették. — Az egyes­nek hite tehát, a' protestantismus szerint, csak a' szabad vizsgálás és meggyőződés eredménye, 's az egész egyház hite csak tagjai szabad meggyő­ződésének kifejezése, a' mint a' közös vallástéte­lekben nyilvánították. A' személyes szabadság, az önegyesség elvé­vel a' prot. egyház képviseli a' haladást, melly a' tapasztalati és eszmei egyház viszonyának fel­fogásában találja azon mozgató erőt, melly a'pro­testantismust elmerevedéstöl megóvja. A' szemé­­lyes szabadság és önegiesség elvével továbbá adva van a'protestantismus azon jelleme, misze­rint a' külsőséggel meg nem eléged­ve, bensőséget követel, a' tétszenteskedést utálja, csak szabad és belső hitté vált meggyőződésből fakadt tette­ket helyesel; végre ebből foly, hogy a' hivők nagykorúak, nincsenek gyámság alatt, közbenjáró rend nincsen, hanem mindenki közvetlenül járul az Istenhez; senkit bűnétől idegen fel nem oldoz­hat, hanem a­ megbocsáttatásra belső javulás és igazulás szükséges. Annak, mi tárgyias,külső pro­testáns ember szemében nincs érdeme, — csak mit magának sajátjává tesz, bír becscsel. — A pro­testantismus azért több műveltséget­­ s nagyobb szellemi fejlettséget igénylő, tisztább és magasabb felfogása a' keresztyénségnek, mint a' katholici­smus. — „A' protestantismus, mint Jürgens mondja, bir tényleges és nemleges tartalommal, kiván mind hitet, mind vizsgálást, engedelmességet, mint sza­badságot, követését az isteni ige világos határo­zatainak mind, épen azért, ellenmondást minden más tekintély ellen az ismeret, hit — mint az ész szabad használata által közvetített igazság — dol­gában ; összevág tehát az igazi jámborságra és humanitásra való képeződést feltételező elvével a' haladásnak, tökélyesedésnek, türelemnek ama magasb értelemben, hol mint elismerése minden idegen jogkörnek mutatkozik, az igazi keresz­tyénség szellemével, gondolkozási és szellemi szabadsággal; magában foglalja végre, mivel a' felszabadított gondolat semmi egyes megyére nem szoríttathatik, a' szükségességet, hogy az egész élet, mint a' tudomány, szabadon fejlődjék, — a* protestantismus egyszersmind feltétele, kezdete 's erős talpköve a' tudományi és polgári szabadság­nak." Hunfal­vy J­án­os­ i Honi protestáns egyházunk fögondnokai, `s azok­nak jutalmuk. *) Honi protestáns egyházunkban a­ főgondnok a­ protestáns nép vallásos ügyek körüli részvé­tének képviselője és rendes hivatalnoka. A­ pro­testáns népnek ezen vallásos ügyek körüli rész­véte a­ protestantismus természetében mélyen gyökerezik. Mert ez a­ vallást ég legdrágább kincsének tekinti minden ember boldogítására ; 's tudja , hogy Jézus annak minden népek közötti hirdetése végett küldé szét apostolait. Immár a­ protestáns nép ezen legnemesebb kincsét féltéke­nyen őrzi, 's hogy annak tiszta s jézusi­ szellemű fényét hitvány salakok szen­foltokkal ne homá­lyosítsák , kezelése körül mindent tudni és látni szeret, miszerint tiszta sugarai folyjanak életereire. Tiszteletben tartja tehát az egyházi szolgálatot,­­s örömmel nyitja meg keblét annak üdvös okta­tásai előtt , de azért maga is vizsgálja az Íráso­kat , — önerejével is kiván meríteni a' hit és er­kölcsi égbe-emelö tanok forrásából; mivel tudja, hogy azon vallásos vigasz leginkább balzsamozza gyógyitólag a' szívsebeket, mellyet maga is me­ríthet a' zavartalan kútfőből, 's bizonyosan onnan szivárog az élet elevenítésére. Csak e' derül jó­tevöleg reményegén, ez emeli bizalmát. Nem szenvedi hát, hogy gyámszalagon hordoztassák a' lélek szabad vidékein , hanem a' gondolkozó 's itélőtehetséget, a' lelket tökéletesítő é s boldogító vallás körül ama kifejezése szerint a' szent-irás­nak — ugy szólok, mint eszesekhez, Ítéljétek meg ti, a' mit mondok — szabadon kivánja használni. A' honnan előtte e1 szellemi kincsért csekély ál­dozat valának annyi elfolyt vér's kivívott küzdel­mek, mellyek fölött a1 lelki szabadság felvirágozék. Mi is volna természet-ellenibb, mint a' lelket a' neki teremtett szabad működés mezejéről leszorító **) Töredéke egy gyászbeszédnek, melly néhai b. e. méltóságos kóji Comáromy I­s­t­v­á­n k. tanácsnok, 's abauj-egyh.megyei segéd-főgondnok urnak, 1846-ik évi jan. 14-én a' gönczi ref. egyházban tarlatott gyász­ünnepélyére esperesi meghagyásból készíttetett, de idő­kímélés miatt el nem mondatott.

Next