Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1858 (1. évfolyam, 1-52. szám)

1858-04-08 / 14. szám

noka legyen megbízva a közügyekbeni levelezések­kel, körlevelek kibocsátásával, beadványok elfoga­dásával stb., melyek szoros értelemben nem elnöki attribútumok, nem elnöki jogok, sőt terhek és köte­lességek, melyeket teljesítni több tagja is lehet ké­pes a testületnek. 22. A megbízott időközi intézkedő minden el­járásairól tartozzék a testület következő ülésének je­lentést tenni, hogy eljárásai s minden tettei tudomá­sul szolgáljanak, szükség­ igényelte intézkedései pedig pro re nata helyeseltetvén, jegyzőkönyvbe vezet­tethessenek. Ilyen, a 14—­22. pontok alatt kifejtett, értelem­ben vétetvén a felelősség, elvesz annak azon falánkja, mel­lyel a kettős elnökség eszméjét meg akarják bé­nítani. 23. Az időközileg megbízott intézkedő, s álta­lában az elnökök, jegyzők, pénztárnokok, egyszóval minden egyházi hivatalnokok számára, sőt a conven­tek- és tanácsszékeknek, a külső módszert illetőleg, utasításokat — instructiót — kell zsinatilag készíteni s kiadni,hogy az amabilisnek gúnyolt confusio lehetőleg elháríttassék; sőt 24. Egyházi peres ügyeink szabályosabb ki­dolgozása és intézketése tekintetéből, egy rövid,, vilá­gos, prot. egyházi perrendtartást is szükséges volna zsinaton kidolgozni s megállapítni, mely még szük­ségesebb lenne, ha rendezett consistoriumainknak a házassági ügyek intézése visszaadatik. 25. A kettős elnökség részére történelmi alapul több mint elegendő az 1735-dik év óta fenálló gya­korlat, és így 123 esztendő. A Carolina-Resolutiót megelőzött abnormis időkbeli gyakorlatát, sőt néha épen nem is gyakoroltatását egyházi kormányzatunk­nak, nem vehetjük mintájául mostani békés korszak­beli kormányszervezetünknek. Hogy azonban az e. kerületi és e. megyei gyűléseken hajdan is már mind a két elem egyenlő számmal vett részt a kormány­zatban , elég adat rá Száki János, szenei pap és su­perintendens 1658-dik évi körlevele, melylyel Far­kasdra egyházkerületi gyűlést hirdet, s a papokat és egyházak választottait a régi jó szokás szerint meghívja, — és a hajdani ürményi egyházmegye jegyzőkönyve 1712-dik évről, melyben a gyűlésen jelen volt egyházak küldöttei név szerint elsorolvák. Mind a két adat látható a hajdani somorjai, más név­vel csalóközi vagy komáromi egyházkerület jegyző­könyvében, felső dunai egyházkerületünk levéltá­rában. Ezek nézetim, állításim. — Indokolásukat szé­lesbítenem a szükséges rövidség nem engedte, ki­pótolhatja azt a jóakarat és megfontolás. Csak azt fejezem ki végül, hogy nagyobb szüksége van egy­házainknak a kettős elnökségre, s a világiak egyen­súlyos közremunkálására, mint a világiaknak az egy­házi dolgokba való befolyásra; s ehez képest a ki cáfoland, csak azt kérem ki tőle, hogy jelen pont­jaimat egyedül a prot. anyaszentegyház virágzása iránti önzéstelen érdekeltségemből származottaknak irigyje, melyet eddig — mondhatom sírom széléig folyvást ápoltam keblemben. M. D. Készüljünk a zsinathoz. „íme­­ az ajtó előtt állok és zörgetek." Ján. Jel. 3, 20. Ezelőtt mintegy 15 vagy 16 évvel a prot. lap egyik ér­demes vezére, nt. Török Pál úr, azon indítván­nyal lépett fel lapjában: „Készüljünk a zsinathoz,­ s bár annak szük­séges voltát be is bizonyítja, mégis találtattak mosolygók s tán gáncsolok is, kiknek sehogy sem mehetett fejőkbe, hogy annyi leélt idő után, nem lennének készek a zsinathoz. Mi­ként fogják tehát némelyek megítélni az én igénytelen vé­leményemet? midőn most 16 év lefolyta, s a prot. rende­zet minden oldalróli megvitatása , s minden esperességek általi tárgyalás után, azon indítván­nyal merek fellépni . Hogy miután még most sem vagyunk minden tárgyak iránt tisztában, és hogy az 1791-kinél sokkal tökélyesbet tud­junk felmutatni,—készüljünk a zsinathoz! Már pedig, kedves rokonim az Úrban ! ítéljetek meg a hogy akartok, de ne­kem most is csak az a hitem és szent meggyőződésem, nem csak bővebb megfontolás, hanem egyházi törvényeink foly­tonos tanulmányozása után, miként ha valami tökélyest akarunk létre­hozni, a zsinat megtartása előtt, okvetlen el kell ahoz készülnünk. E tárgybani szorgalmas tanulmá­nyozásom eredményét, bátor vagyok ez igénytelen közlésem­mel, következőkben összpontosítni: 1. Minden törvényhozás, már magába is oly nagy­fontosságú , káros és hasznos következményire nézve an­nyira kétséges , tökélyére oly kimeríthetlen, miként nincs, s világ kezdetétől nem alkottatott oly törvény, — bár sok híres tudósok munkálkodtak rajta, — mely az emberiség igényeit, nem mondom örök, hanem bizonyos korszaki idők­re is kielégítette volna. 2. Ennél még nagyobb fontosságú az egyházi törvény­hozás, mely már nem csupán az anyagról, hanem kell hogy a szellemről is gondoskodjék, mivel két életre ki és beható,—­e földire és a sírontúlira; ennek össze kell kötni e világot a men­nyel, Istent az emberrel, államot az egyházzal; megalapítania a testi és lelki szerencsét, a síron inneni és túli békét, a földi és mennyei boldogságot, s az örök üdvöt. 3. Legnagyobb fontosságú s egyszersmind legnehe­zebb is, a protestáns, főleg magyar prot. egyház törvényho­zása. Általában a prot. egyháznak, mint ilyennek, nem lehet és nem szabad oly korlátolt törvényeket alkotnia, melyek a biblia e tana szerint: „Ti mindnyájan egyek vagytok a J. Krisztusban," a szellemi egyenlőség és szabadság kifej­lődését akadályozhatnák, de olyakat sem , melyek határ­talanságuknál fogva, bár­hol és bár minő­a­r­c­h­i­á­t, vagy a kiendőkben fensőbbségi megmásolhatlan tekintélyt — még a symbolicus könyveket sem véve ki —— szülhetnének. A magyar prot. egyháznak még ezen felül is meggyűltek nehézségei a törvényhozásban. Ide már csillagot akartam beszúrni, hogy ez alatt elmondjam észlelt elveimet a ma­gyar prot. egyházról, annak fogalmáról, és az istenészeti pesti főiskoláról; mivel ezek ujabb időben gyanúsításnak s a külföld előtt is mystificatiónak valának kitéve, azonban csakhamar feleszméltem, látván, miként csillagom terjedne magával a cikkel vetekednék , s olyakat is kellene elmondanom, melyek nem egészen tartoznának a zsinati készülethez, —azért ezeket egy más cikkemben h­ondom meg, ha szükség leend, most pedig csak azt mondom, ha van skót, német, angol, stb. prot. egyház, ugy van magyar protestáns egyház is, mely bár hitbeli elvekben, s a vallás lényegében egy ugyan a többivel, mégis nemzetiségére nézve — nem csak nyelvileg, hanem­­­­ a jog és törvény,

Next