Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1859 (2. évfolyam, 1-52. szám)

1859-11-08 / 45. szám

tisztéhez mért alkalmas voltával. A­nélkül, hogy vak imá­dói volnánk akár a francia, akár az amerikai szervezet­nek, világosnak gondoljuk, mikép a polgárok személye és vagyona jobban van védve Franciaország s Ut Angliában, mint csaknem mindenik mostan (t. i. 1839) létező vagy létezett társadalomban , s bizonyosan sokkal jobban mint a római birodalomban Konstantin és Teodos orthodox kor­mánya alatt. Ámde sem a francia sem az uj-angol kor­mányzat nincs ugy szervezve, hogy vallásos tanok terjesz­tésére alkalmatos legyen. Sőt azt sem gondoljuk valószi­nütlennek, hogy a legkomolyabb vallásos tévtanok vehet­nek erőt oly államban, mely csupán világi céljaira vonat­kozólag tekintve, minden valaha ismert államoknál inkább megközelítheti azt az eszményt, a­minőnek egy államnak lennie kellene. Azonban hagyjuk el ez elvont kérdést, s nézzük a világot ugy a minőnek tapasztaljuk. Azon utmód, mely szerint a kormányok, általában véve hatalmukat nyerik, teszi-e általában hihetővé, hogy kedvezőbbek leendnek az orthodoxiának, mint a heterodoxiának ? Egy barbár nem­zet kiözönlik valami gazdag s harcolni nem szerető biro­dalomra, rabszolgává teszi a népet, felosztja a földet, s öszrevegyíti a városokban talált intézményeket azokkal, melyeket az erdőből hozott. Egy maroknyi, de merész ka­landor csapat kiindul valamely polgárosult nemzet kebe­léből, elbolyong valami vadon vidékre, és meghódítja an­nak összármazatú népét. Egy szerencsés tábornok , fegy­vereit épen azon állam ellen fordítja, melynek szolgálatá­ban áll. Egy társadalom, melyet a sanyargatás elvadított, örjöngve támad urára, elseper minden régi törvényeket, szokásokat, s midőn dühének első láz­rohamán túl van, tétlenül süllyed bármily alakú kormányzat alá, mely a zűr­zavarból kél. Egy pártfőnök, mint Florencben is észrevét­lenül fejdelemmé és dynastia alapítójává válik. Egy zsol­dos vezér, mint Milanóban , elfoglal valami várost, s kard­dal teszi magát annak kormányzójává. Egy választott senatus, mint Velencében, bitorolja az állandó s örökség­szerinti hatalmát. — Ilyenféle eseményekből erednek, álta­lalában véve, a kormányok; és — mi az eféle események­ben semmit sem látunk, a­mi támogatná azon hiedelmet, miszerint az ily módon létrejött­ kormány, különösen al­kalmas leend a vallásos igazság és eretnekség között kü­lönbséget tenni. Ha továbbá a megalapított kormányok szerkezetét te­kintjük is, nem nagy biztosítást találunk a kormányok ortho­doxiája iránt. Egyik tisztviselő azért jut hatalomra, mert az ő neve húzatott ki sorsszerűleg valami zacskóból; másik azért, mert már ő előtte az apja is azon hivatalban volt. Vannak mindenféle képviseleti rendszerek alkotmányozó nagy testületek, alkotmányos kis testületek, egyetemes szavazat, magas pénzbeli képesség. Látjuk, mikép ezen al­kotmányok közül némelyek , a kormányzat világi céljaira nézve, igen ügyesen vannak szerkesztve, s hogy a legro­szabbik is elibeteendő a fejetlenségnek. Látunk némi kap­csolatot, a társadalom világi jólléte és a legroszabbik al­kotmány között is. De túljár értelmünkön azt felfogni, minő öszveköttetése lehet akármelyiknek is a hittani igazsággal. fct mikép áll a dolog tényleg? Nem hibáztak-e szinte minden kormányok a világon, vallásos tárgyakat tekintve? Gladstone ur ugy képzeljük, az mondaná, hogy kivéve Konstantinnak Joviának s utódaik közül egykettőnek ko­rát, és történetesen Angliát a reformátió óta, egy kormány sem volt őszinte barátságos indulattal Krisztus tiszta apostoli egyházához. Ha tehát igaz az, hogy minden kor­mányzó köteleztetik lelkies méretében, felhasználni hatal­mát tulajdon vallásának terjesztésére, a következmény ez fog lenni, hogy azon egy helyett, ki lelkiesmeretében az igazság terjesztésére köteleztetett felhasználni hatalmát ezer volt, ki lelkiesmeretében a hamis tanok terjesztésére köteleztetett hatalmát felhasználni. Bizonyára oly következ­tetés, melytől józan ész visszaborzad. Bizonyára ha a ta­­­pasztalat mutatja, hogy egy gép, midőn bizonyos eredmény előidézésére használtatik, ezen eredményt, ezer közül egy izben sem idézi elő, de roppant sokkal több esetben épen ellenkező eredményt idéz elő, nem lehet hibáznunk azt mondva, mikép e gép nem alkalmatos arra, hogy ily célra használtassék. Igen, ha a tisztviselőség megelégednék azzal, hogy saját véleményeit s­okall a népnek, és pedig félelem vagy remény által meg nem vesztegetettnek , elibe terjeszti, s akkor a népre magára hagyná az ezek feletti ítéletet: ke­vés okot látnánk aggódni, hogy a tévtan javára tett köz­benjárása ártalmas lenne az igazság érdekeinek. Nem is el­lenezzük mi, mint később meglátszik , hogy ily irányt ne vegyen, ha ez öszvefér kötelességeinek sikeres teljesí­tésével. De ez nem elégíti ki Gladstone urat. Ő azt akarná, hogy a tisztviselők oly eszközökhöz folyamodjanak, me­lyeknek nagy hatályuk van, az embereket elégedetlenekké képmutatókká, semmivel sem gondolókká, névszerénti con­formistákká tenni; de semmi hatályuk sincs bármely be­csületes és észszerű meggyőződést létesíteni. Előttünk tisz­tán világosnak látszik, mikép egy oly vizsgálódó, kinek nincs más kívánsága, csak az igazság ismeretére eljutha­tás, sokkal valószínűbben eljut az igazságra, mint egy má­sik vizsgálódó, a­ki tudja, hogy ha ez utat választja jutal­mat, ha amatt büntetést kap. Már Gladstone úr a kormá­nyokkal úgy terjesztetné véleményöket, hogy a polgári tisztségekből minden különböző véleményn­ek kizárassa­nak; azaz, ő a kormányokkal oly eljárás szerint terjesz­tetné véleményeiket, mely eljárás semmi viszonyban sincs azon vélemények igaz, vagy hamis voltával, önkényesen egyesítvén bizonyos világi előnyöket eme tan­cikkekkel, bizonyos hátrányokat amazokkal. Az okerősség, valódi természeténél fogva, szolgál az igazság érdekének, de ha az igazság érdeket jutalmak s büntetések is pártolják, amaz csak mellesleges. Sokkal könnyebb érveket találni az evangyéliom isteni hitelességére mint a koráméra, azon­ban épen oly könnyű egy zsidót megvesztegetéssel s erő­szakkal a mahomedanismusra rá­téríteni, mint a keresz­tyén­ségre. Az igaz, hogy Gladstone ur emberséges szelleme bor­zadva vonul vissza az erőszakoskodástól, s minden bünte­téstől, mely az eretnekek személye, vagyona és szabadság­ellen van irányozva. Ő csak ennyit állít, hogy az államval­láshozi alkalmazkodás nélkülözhetlen kellék legyen a tiszt­ségre ; és ő, — hacsak nagyon félre nem értettük — köte­lességének tartaná, ha ő bírna hatalommal, feléleszteni a Test-Adót, azt szigorúan erőbe léptetni s kiterjeszteni je­lentékeny osztályokra, melyek az előtt ki voltak annak hatása alól véve. Ez az igaz törvényes következménye az Ő elveinek. De miért megállapodni itt? Miért meg nem sütni lassú tű­zön az eretnekeket? Mind­azon általános okoskodások melyeken ez elmélet alapult, világosan vezetnek vérengző üldözésekre. Ha a vallásos igazság terjesztése egyik fő elve a kormánynak, mint kormánynak, ha a kormánynak kötelessége felhasználni alkotmányos hatalmát ezen célra ; ha a kormány alkotmányos hatalma kiterjed, a mint hogy kérdésen kívül kiterjed, törvényt hozhatni az eretne­kek megégetése iránt; ha a megégetés sok esetekben a legsikeresb mód, a mint hogy kétségen kívül az vélemé­nyek elfojtására: — hát miért ne égetnénk ? Ha a viszony, melyben a kormánynak a néphez állania kell, Gladstone ur mondata szerint, atyai viszony: ellen­állhatlan vitetünk ezen következtetésre, hogy az üldözés igazolható. Mert a­­ véleményeknek büntetés általi terjesztésének joga, épen úgy körébe tartozik az atyai hatalomnak, mint a taníttatási jog. A gyermek kényszeríttetik a családi isteni tiszteleten jelen lenni; meg van neki tiltva vallástalan könyveket ol­vasni; ha nem akarja megtanulni katekhismusát, vacsora nélkül küldik feltünni; ha a templomi időt elkorheskedi, dolgot szabnak rá büntetésül. Ha tehetségeinek kora éret­ségét azzal mutatná ki, hogy fi- és nő­­vérei előtt istente-

Next