Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1863 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1863-09-27 / 39. szám

legyen, hogy azon előnyön kivül, melylyel hit­beli tudományos belátása ön saját hivatalának szolgál, egyszersmind mintegy letéteményese le­gyen a tudós ismereteknek, melyeknek kell hogy általa a gyülekezetben is terjesztessenek. Csak­ugyan a gyülekezet a theologusok bibliafordí­tása, bibliamagyarázata által, vallástételek, pré­dikációk és káték által részesül a theologiának exegeticai, hittani, erkölcstani, történelmi és kri­tikai tanulmányaiban. Így hát a laicus is, ki a bibliai iratok hitelessége felől egyenként magát tájékozni akarja, vagy ellenfelei előtt védekezni kiván, kénytelen lesz a theologiai itészet kutatá­sait segítségül venni. Láttuk fölebb, hogy a bibliai történelem hi­telessége felőli ítélet jobbára attól függ, mi ered­ményt szült a vizsgálat a történelmi könyvek szerzőire nézve. Vannak esetek, hol a szerző neve közömbös; némely esetben kettő közül akármelyik egyformán közel állott a történtek­hez s igy egyformán hitelre méltók. Igy például semmi jelentőséggel nem bir a hitelességre nézve, hogy az apostolok cselekedeteit Lukács irta-e vagy, a mint többen vélekednek, Timotheus, miután mind a kettő Pál barátja és kísérője volt. Máskép van a dolog, midőn valamely történelmi előadás szerzőjét oly késő korba kell tenni, hol az események egyenes biztos tudomása nehézzé vagy épen lehetetlenné lesz. Így, ha Baur Ke­res­z­t­é­l­­­lyel azt kellene hinnünk, hogy a Má­ténak tulajdonított evangélium jelen alakjában csak az első század második felének végén, a többi evangéliumok még későbben keletkeztek. A­mi az ó­szövetség történelmi könyveit il­leti, melyeknek szerzőiről hiteles tudomásunk nincs, azoknak szereztetését az ujjabb ítészek­ legtöbbjei benső érveknél fogva évszázadokkal az események utánra teszik. Mindenek közt leg­több történelmi jellemet tulajdonítanak Sámuel könyveinek. Igaz, hogy a Pentateuchusban, a bí­rák könyvében, a királyok és a krónikák köny­veiben is, még a legtagadólagosb kritikusok is régi, részben azon kora kútfőket ismernek el, de egyszersmind későbbi többszörös átdolgozásokat vesznek fel, mely alkalommal az anyag részint a dicsőítő monda befolyása, részint vallásbeli prag­matismus és az átdolgozóknak más, személyes nézetei folytán átalakulásokon mentek keresztül. De W­ette a Pentateuchus utolsó szerkeszté­sét a hetedik, E­wald a nyolcadik századba te­szi Krisztus előtt. Ezen itészeti nézetek az ó­szövetségi történelmi iratok felett, a mint eddigi változékonyságuk bizonyítja, nem biztosak, fel­tételesek ugyan, de, miután a följegyzések egy­koruságát is egész biztossággal vitatni nem lehet és más régi népek történetírása mutatja, hogy a hol följegyzések egykorusága hiányzik, ott a mult idők egy későbbi kor szempontjából fel­fogva többé kevésb­é módosult subjectiv jelle­met nyernek, akkor ezt itt is meg kell enged­nünk. (1. Ewald, „Geschichte des Volkes Israel" (Göttingen 1844) 1. 15 fg. és Hauff munkáját: „Offenbarungsglaube und Kritik der biblischen Geschich­tsbücher"­ (Stuttgart 1845), mely, ha nem is kielégitőleg, az itészet igényeit a hit jogo­sultságával összeegyeztetni törekszik.) — Leg­hátrányosabban alakult az Ítélet Eszther és a Krónikák könyveinek hitelessége felől. De, hogy Eszther könyvének adatai, ha nem is egyáltalá­ban, de mindenesetre sok tekintetben a persa ré­giségekkel és történelemmel egybehangzók a negatív ítészek is elismerik. (1. De Wette, „Lehrbuch der historisch kritischen Einleitung in die Büch­er des alten Testaments" (6. Aufl. Berlin 1845) §. 198. a 199.). A­mi ellenben a Krónikák könyveit illeti, orthodox theologok is megengedték, hogy nemcsak szóbeli hagyomá­nyok, hanem a szerző subjectiv szempontja a ré­gibb okmányok tudósításait sokszorosan megmá­sította, a­mit itt könnyű bebizonyítani, ha az em­ber összehasonlítást tesz Sámuel valódi történet­könyveivel. (1. a katholikus Ítész Movers ítéletét: „Kritische Untersuchungen íiber die Bücher der Chronik" (Bonn 1834) 279. l. és az orthodox pro­testáns Meyer F.-ét a lai­osok számára irt ily című munkában: „Inbegriff der christlichen Glau­benslehre" (Kempten 1832. 24. 1.) Egészen máskép mint az ó­szövetségi törté­nelmi okmányokkal, áll a dolog az uj szövetsé­geivel. Itt már nem feküsznek évszázadok az ese­mények s az ezekre vonatkozó iratok szerkesz­tése közt. Krisztus és az apostolok életének tör­ténelménél határozott, a keresztyén régiségből ismert nevek neveztetnek: a kérdés tehát csak a körül forog, váljon hitelt érdemlők-e amaz ada­tok ? Ha igen, akkor az új szövetségi történelmi

Next