Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1865 (8. évfolyam, 1-52. szám)

1865-01-22 / 4. szám

frank egy­háznagyokat is a pápa feltétlen hatalma alá hajtsa. Majd II. Károly lépett a frank trónra te­remtő s szervező szellemével, ki azon nagy befo­lyásnál fogva, melyet részint ő, részint a körében levő püspökök, tudósok, az általa s alatta ala­píttatott iskolák nyugotnak nemcsak politikai, de egyházi ügyeire, s magára a pápai székre is gyakoroltak, a gallo-frank nemzeti egyház ezen önállóságát nemcsak megőrizé, de capitu­lareiban oly tisztán kifejté, hogy Károly ezen intézkedéseiben, az egyház szabadságának későbbi védelmezői, a szabadabb szellemű királyai s püs­pökei Franciaországnak egy eszményképet nyer­tek. Ez eszménykép a francia nemzet egész tör­ténelmén keresztülhúzódik. Igaz hogy e kép nem állt mindenkor egyenlő fényben az egyházi tudat előtt, s a nemzeti szellem nem védelmező jogait Róma ellenében mindenkor egyenlő erél­lyel, sőt a századok viharai között hol a király, hol a püs­pökök hátráltak ez önállóság védelmezése mellől, de valahányszor a francia trónra erélyes fejede­lem lépett, vagy valamely szabadszellemű püs­pök tű­nt fel, valahányszor a nemzet képviselői törvényesen együtt gyűléseztek, hivatását érző parlament ült össze, ez eszménykép teljes eleven­ségében előtűnt mindannyiszor. Elég legyen itt csak megemlítenünk Hinkmar rheimsi érseket, ki a pápák, többek közt a hatalmas I. Miklós el­lenében (860 körül) oly erél­lyel, merész bátor­sággal, s ritka kitartással küzdött, midőn ezek a korlátlan pápai hatalmat a francia egyház felett is gyakorolni kezdették. Vagy a vallásos 9-ik vagy szent Lajos királyt, ki a Hohenstaufe­nekkel a legszenvedélyesebb küzdelmet folytató 9-ik Gergely pápa ellen is a frank egyház sza­badságát híven megőrizte, sőt azt három rend­beli (1229, 1239 és 1270-ben kelt) rendeletében újra biztosította. Az első rendelet bevezetésében ugyanis kifejti Lajos a gallikán egyház szabadsá­gait és kiváltságait (Libertés et immunités de l'Eglise gallicane); a másodikban az excommuni­cálhatási jogot szűkebb korlátok közé szoritja, s polgári ügyeikben a papokat is világi biróságok alá veti ; a harmadik a pragmatica sanctiot tartal­mazza, mely a püspöki legfőbb hatalmat, és a frank egyház egyetemes gyűléseinek mégha A következő század elején azon eszménykép még tisztábban visszatükröződik. Ekkor ugyanis a pápai széken a nagyravágyó 8-ik Bonifacius (­­-1303) ült, ki azt ugyan a hatalom s fény tető­pontján találta, de az idők szellemét már változva új irányt váltva, ki azonban ezt megállítani és a pápai hatalmat nemcsak fenntartani, de kiebb ter­jeszteni törekvék, többek közt Franciaország fölé is. Itt a királyok régebb idők óta a megüre­sült főpapi székek jövedelmét, ezek betöltéséig „regalia" cím alatt húzni szokták, valamint a fő­papi varanciák alatt megüresült papságok betöl­tési jogát is élvezék; másrészt az állam, a pápák által tőle „annata" cím alatt évenként kapott nagy összeget kezdé megtagadni. Bonifác e kirá­lyi jogok, illetőleg a francia államnak ezen sza­badabb irányú mozgalma ellenében legtúlzóbb hierarchiai követeléseivel lépett fel, s úgy a ki­rályt, mint a gallikán egyházat a pápai minden­hatóság járma alá hajtani, többek közt mindazo­kat, kik nem hiszik, hogy a király mind egyházi, mind világi dolgokban a pápának alattvalója, eretnekeknek nyilvánitja. Melyre a király még nyersebben felel, eszteleneknek és hazugoknak nyilvánítván mindazokat, kik a francia királyt világi dolgokban valaki alattvalójának gondol­ják; másrészt a parlament s a legtehetségdúsabb egyének léptek sorompóba a pápai hatalmaskodás ellen, s a frank egyház szabadságát papi, tanári szószéken, zsinatokon döntő érvekkel bizonyítgat­ták, s sáncolták újra körül. Valamint a következő évtizedek s a 15-ik század folytán is, míg egyfe­lől a pápai curia tett a gallikanismus ellen ujabb és ujabb kísérleteket, addig másfelől a francia fe­jedelmek, parlamentek, püspökök, a francia egye­temek, élükön a sorbonne, vagyis a párizsi theolo­giai facultás annál lelkesebben küzdöttek az egy­ház szabadsága mellett, sőt a pisai (1409), con­stanci (1414) és baseli (1432) nevezetes zsinatok­nak szabadszellemü határozatai, és azon több­ségre emelkedett u. n. episcopalis pártnak meg­alakulása, mely a pápát az egyetemes zsinatok alatt állónak vallotta, jórészben Frankhon szabad­szellemének köszönhetők. Csak a 16-ik század elején történik e sza­bad szellemtől némi, legalább látszólagos elpárto­lás. I­ ső Ferenc ugyanis Nápolyra, mint a pápa­zási jogát a királyság részére biztosítja. álla­ neki ajándékoztatni reményit hűbérre való PÁPA m

Next