Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1865 (8. évfolyam, 1-52. szám)

1865-11-19 / 47. szám

A DEISMUS TÖRTÉNETI FEJLŐDÉSE, IRÁNYA ÉS HATÁSA A THEOLOGIÁRA. (Vége.) XXII. Berkeley után ismét más szaka kezdődik a deismusnak, mennyiben átmegy a szkepticismus terére. Ezen irány első képviselője Dodwell Henrik ily címü munkájával: „a keresztyénség nem bebi­zonyításon alapszik." (Christianity no founded on argument etc.) E munkát levél alakban irta Dodwell egy, az oxfordi egyetemen tanult, ifjú barátjának (1742) ki úgy vélekedik, hogy ha az ember ésszerű hithez akar jutni, vetkőzzék le minden előítéletet, kétkedjék, bírál­jon és vizsgálódjék. Szerző ellenben már magát az okos hit (rational faith) fogalmát hamisnak tartja, s biztosítja barátját, hogy ha a ,,mindeneket megvizsgáljá­tok" elvéből indul ki, utoljára „semmit sem fog megtartan­i." Munkájának első részében igyekszik bebizonyítani barátjának, hogy az ismerő tehetség nem viheti az embert igaz hitre; ellenben maga az írás kimutatja, hogy az isteni igazság megszerzésére melyik a legalkalmasabb eszköz. Nézete szerint legyen a hit általános, és mindenki­nél mindig ugyanaz. De annyi különféle észjárás mellett a vizsgálódás eredménye mindenütt külömböző. Az evan­gyeliom evidentiája pedig ép mint nagy szerzője „tegnap ma és mindörökké ugyanaz marad." Már maga az, hogy a hit, az embernek kötelességévé tétetik, kizárja az ész munkásságát, mert ha szabad vizsgálódni és kétkedni a hit dolgaiban, ki áll jól érte, hogy vájjon a vizsgálódás hitet, vagy hitetlenséget eredményez-e? Hiszen akkor a bölcs és jó Isten azt kívánná, hogy helyesen ítéljünk oly dolgokról, melyeknek megítélésére nem adott tehetséget. Ha már a hit általában kötelesség, mindenesetre szükséges az élet minden idejében, még a gyermekkor­ban is. A gyermekeket korán hitre kell vezetni, ámde ha ehhez megkívántatik az okos belátás, nem felfordult dolog-e a gyönge lelket megkábítani, mielőtt okos tehet­ségeit használni tudná ? Ha a vallás megengedné a vizs­gálódást, meg kellene engedni a hitetlenséget is, és akkor az észszerű keresztyénnek eredetileg kétkedni kellene az evangyeliom igazságáról. Tegyük föl, hogy a vizsgálódás­nak eredménye csakugyan hit leend. Vajjon ez lesz-e ama hit, mely hegyeket helyekből kimozdít és jár a vizek fölött? Mihelyt okoskodni kezdünk azonnal eltűnik a szent tiszte­let, mel­lyel eddig a valláshoz ragaszkodtunk. A­ bölcsé­szeti hit nem adhatja meg nekünk a valódi hit lélek­nyugalmát, nem uralkodhatik szenvedélyeinken, nem tehet oly bátrakká, hogy ha kell készek legyünk a vér­tanúságra is, most folytonos válságnak van kitéve, mert a történelmi okmányokat emberek hitelesítik. Nekünk valósággal kell látnunk a megnyilatkozott egeket, és az embernek fiát saját szemeinkkel szemlélnünk, nem pedig a történelem és hagyomány homályos távcsöveivel. Fennebbi állításait támogatja az Isten-ige terjedé­sének történetével. A Megváltó nem bizonyítgatott, ha­nem tanított, mint égből jött mester. Az apostoloknak szintén nem volt idejük vitatkozni, mert ők prédikálás végett küldettek szét, s gyakran egyetlen beszédre egész községek lettek keresztyénekké. Mi tehát valódi forrása, alapja a hitnek, ha nem az ésszerű meggyőződés, se nem okoskodás ? A bizony­ságtétel, úgy­mond, melyet a szentlélek nyújt a mi lel­künknek. Senki sem nevezheti Jézust Úrnak, hanem ha a szentlélek által. Ez az elv elsőben egyetemes, mert a kegyelem mindeneknek megjelent, másodszor a megki­­sértések ellen eléggé hatályos, harmadszor közvetlen ha­tású. Ez absolut bizonyságot tesz Istenről, ezenkívül nincs szükségök csudák és hajdankori okmányokra, mert ez egy keblünkben levő folytonos csuda, élő tanú, mely nem csalódik, s megmarad mind a világ végeztéig. A vallásnak alapja — így folytatja — hit és ön­megtagadás, a filozófiáé kételkedés, és gyanú. E külön­böző álláspont miatt régóta ellenségeskednek egymással a két fél emberei. A bölcsész erkölcsi viszonyokkal mér minden tant, neki még maga a kijelentés is gondolat kö­rébe esik, és elfogult minden iránt a mi nem tartozik a természettörvények alá; ellenben a hivő, a keresztnek felvilágosult tanítványa, tudván, hogy mindent bír a mire szüksége van, megvetéssel tekint (és jogosan!) minden alantabb álló tudományra, mely őt csak szórakoztatná. Mindazon bölcsészeti kísérletek, melyek által a vallási igazságokat felvilágosítani, bebizonyítani törekedtek, ren­desen az ellenkezőt eredményezték. Ezen irány volt fő­oka a jelenleg uralkodó hitetlenségrehajlásnak is. El­lenben a­hol az észt gondosan elnyomják, ha mindjárt polgári hatalommal is, ott nincsen indulatoskodás és meg­hasonlás. Azok fogták föl igazán a vallás lényegét a kik a hitetleneket, és azoknak dögvészes iratait lángok közé dobták, a lelkek általános biztonságának áldozatául. Codwell iratára több a ker. vallást védelmező és cáfirat jelent meg. Benson, Eddridge, Leland, Chubb, és püspöki részről Randolp : ,,az oxfordi ifjú felelete'' cím alatt felelt állításaira. Jelesen azon tételre, hogy a ker. hit föltétlenül szükséges, ugy, hogy a mely erkölcsi cselekedetet nem hitből származik : bűn ; ezt feleli, hogy nem igaz, hogy az erény teljesen a hittől függ, maga az evangyéliom sem állit ilyesmit. Oly ember is félheti az Istent és cselekedhetik jól, ki Istenről semmit sem tud, mint Cornelius, s az irás azt tanítja, hogy az ilyen is erény Isten előtt.­­ De sem ez, sem a többi iratok meg nem akadályozhatták, hogy fönn ne maradjon ez irány, melyet Dodwell kifejtett. XXIII. Hume (olv. Jum) D­á­vi­d (1711-1776) edinburgi régi nemes család ivadéka. Elsőben a jogot kez­dette tanulni, de hamar beleunván, a bölcsészetre adta ma­gát. 23 éves korában Franciaországba ment, s három évi ottani tanulmányainak gyümölcsét részint Londonban, ré­szint Edingburgban kiadta (1739—42) habár a közönség­nek nem igen izlett. Későbbi irataival azonban magára

Next