Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1866 (9. évfolyam, 1-52. szám)

1866-02-25 / 8. szám

is, de későbben sok képen áldásossá nőhetné ki magát. S a terv lenne: egy „káplánokat s­e­gélyző egylet" alakítása. Hogy mily üdvös intézet lenne az, mindenki beláthatja. A tüzetesebb tájékoztatás tekintetéből azonban — mi engem illet — különösen három sarkpontra igyekeztem fektetni nézeteimet. Ez egylet mellőzhetlenül szükséges általában az egyház,­ különösen pedig 1) az egyének-, 2) a n­evelésügy- , 3) a társadalmi élet tekintetéből. 1) Az egyénekre nézve, hogy az egyháznak méltó és hű szolgái lehessenek, fődolog a foly­tonos haladás, tökélyesbínlés. Minden haladhatásnak azonban legközvetlenebb kívánalma az, hogy a haladni akaró birtokában legyen azon eszközöknek, melyek pályájának sine qua non-jai. Ilyenek már a segédlelkészeknél a könyvek. S vajjon van-e módjukban azokat megszerezni? Leg­több esetben inkább nem, mint igen, s főleg már állomáson. Az iskolai életben vajmi kevés ifjúnak jut a szerencse, oly kis könyvgyűjteményre szert te­hetni, melynek darabjai célos és alkalmas eszkö­zei lehetnének további önképzésének; onnan ki­jőve pedig — főleg ha közvetlen kápláni állomást foglal el — még kevésbé lesz birtokában oly pénzforrásnak, melynek erejével magát kellőleg fölszerelje. — E mellett kérdés, hogy főnöke — hasonló körülmények közt érve céljához — birja-e azon közegeket s folyóiratokat, melyek által a kezdő hiányai pótoltathatnának ? kérdés — mon­dom, — miután igen sok oly egyszerű lelkészi állomásunk van, melyeken épen nincs okunk cso­dálkozni, ha a legszükségesebb szószéki köny­veknél többet alig találhatunk s melyeken, ha a család megalakulása előtt e hiány be nem töltte­tett, s töltethetett, még csak kívánnunk sem lehet, hogy azután a tudománynak áldoztassanak fel az elélhetés — különben is szűk mérvű — esz­közei. Szükséges tehát az egylet, hogy segélyezése által szellemi munkálkodhatásra képesítse a s. lelkészeket addig, mig az iskola tanai eleven em­lékükben vannak, s mig a lélek rugalmassága meg nem lazul; mert később a tett és tudvágy lehűl, s előáll a szolgai utánzás, mely semmi téren nem épit, s nem hoz elő önálló gyümölcsöt; s igy lesz a szószék pusztán a szó széke, mely magában még nem élet; mert csak lélek az, mely megele­venit, pangó lélek pedig soha sem fog elevenséget előidézni. De mondhatná valaki, hogy hiszen minden ifjú lelkésznövendék előtt nyitva áll az itt tanító­ságot elfoglalni, s igy csekély összegre szert tenni. Épen ide vág a második pont, melyben azt igyekszem megmutatni, hogy az egylet még ki­áltóbban szükséges. 2) a nevelésügy érdekében. Ősi szokás szerint mind e mai napig azon egy mód van fölhagyva az ifjúnak némi vagyon gyüjthetésére, hogy tanulmányait bevégezve, nép­tanítói állomást foglalhat el. Bizony, bizony szerencsétlen egy mód! Soha egyházunk elöljárósága a nevelés ügyé­vel nagyobb áldozatot nem hozatott, s ma sem hozat, mint midőn a néptanítói fontos állomásokat a s. lelkészek megélhetésének közegéül fölajánlá s fölhasználni engedi. Mert hány ifjú van, ki mily hivatott a lelkészi pályára, ép oly alkal­matlan a néptanítóságra. De mit tegyünk? Az elöljáróság kénytelen gondoskodni a lelkész­növendékekről, hogy a gyülekezetekben az ige hirdetése föl ne akadjon; az ifjú pedig szinte kénytelen e gondoskodást megragadni, hogy eljuthasson a célhoz, melyért már 16 — 18 évet átküzdött, s így történik meg, hogy a nevelés ügye neki, ő pedig annak lesz kipótolhatlan ká­rára — a legjobb akarat esetében is. Önkénytele­nül eszembe jut itt Las Casas spanyol pap, ki­nek egy jóakaratú terve az emberi méltóságot századokon át megalázó rabszolga kereskedésre nyitott utat. Ily formán vagyunk mi is a nép­tanítóságnak eszközzé lealacsonyítása által. Mind­kettőt boldogítani akarjuk, s mindkettőnél valósá­gos lelki deficit áll elő az egyház rová­sára. Nagy dolog ez uraim! Korunk a haladás kora, ugyanazért ma kell tennünk, nem holnap, mert különben a mivelt nemzetekkel egy polcra soha nem emelkedhetünk. Nem, mert míg mi a régi épület réseit vagyunk kénytelenek töltögetni, addig amazok uj csarno­kot emelnek, melyre aztán hiába tekintünk bá­mulva és irigyen. Meg kell mentenünk a nem hi­vatottakat a nevelés terhétől, s ennek szent ügyét

Next