Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1867 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1867-06-30 / 26. szám

jogossága és célszerűsége fölött tett legszigorúbb nyilatkozatait, gondosan elhallgatva a régibb egyházi atyák számos ellenkező mondásait. Azon kor volt a keresztyénség legsötétebb időszaka. A papok teljes mértékben tudatlanok, az egyház történelmében járatlanok voltak, s még a theoro­logusok között is általánosan uralkodott azon szo­kás, hogy az egyházi traditiókat csak a Gratian által felhozott adatokból álliták össze. Igy fejlő­dött ki és terjedt el az a téves tudat, hogy Augus­tinus nézete uralkodó volt az egész ős­egyházban s már az apostolok kora óta jogosnak és szüksé­gesnek tartották a máskép hivőket üldözni. Ehez járult később az uj scholastika az ő tu­datlanságával a történelem és exegesis mezején. Mindenféle allegoriai és symbolikus mesterfo­gásokkal elferdítették a biblia szavainak va­lódi értelmét, s borzasztó következtetéseket von­tak belőle. Pl. „a szentirás az eretnekeket tol­vajoknak és farkasoknak nevezi; már pedig a tolvajokat felakasztani, és a farkasokat agyon­verni szokták." Vagy: „a hamis tan terjesz­tője olyan a szellemi téren, mint a hamis pénz­verő és a méregkeverő a polgári életben; mint­hogy pedig az állam ezeket halállal bünteti,­­ tehát ezen büntetést az eretnekekre is joggal le­het alkalmazni. Vagy az egyház tanától való el­térést az isteni felség megsértésének bélyegezték s alkalmazták rá a római jogból a felségsértési törvényt. „Az eretnekek, — vélték továbbá — a sátán fiai, tehát illő hogy atyjok sorsában még e földön részesüljenek, t. i. hogy égjenek. Aquinoi Tamás az eretnekek iránt való türelemmel és sze­líd bánásmóddal szembe állította az apostolnak már többször érintett szavait (Tit. 3, 10) s hozzá tette végül még azt, hogy legbiztosabban el lehet őket kerülni, ha megöletnek, sőt a­kik az eretnek­ségbe ismételve visszaesnek, azokra nézve felesle­ges minden tanítás, hanem csak a legrövidebb processus után meg kell őket égetni. A 11-ik században csaknem észrevétlenül húzódott át egy idegen tan keletről Itáliába, s on­nan tovább északi irányba. Egy bizonyos töre­déke volt az a­gnosticismusnak, mely a korábbi időkben pogány és keresztyén eszmék zavarából fejlett ki. Követőit nevezték manichaeusok­n­a­k, patarenusoknak, katharenusok­n­a­k. A nép ezek felett rögtön büntető törvény­széket tartott, máglyára hurcolta, míg a püspö­kök és a clprus kezdetben gyakran igyekeztek őket a tömeg kezeiből kiszabadítani. 1179-ig­ már annyira elszaporodtak déli Franciaországban, hogy Ill­ik Sándor fegyveres expeditiot, rendelt ellenök; a formaszerű vallásos háborút III. Inno­centius szervezte, miután legátusát Castelnau Pé­tert megölték. A pápa rendeletéből Arnold cite­auxi abbás keresztes háborút prédikált, s csakha­mar keresztes csordák tódultak a szerencsétle­nekre, felizgatva a pápai bűnbocsánat ígérete és a gazdag zsákmány reménye által, mel­lyel a vi­rágzó tartomány kínálkozott. Ezerek hullottak el az idegen tan vallói közül, és az egyház mégis kénytelen volt belátni,­ hogy az eddigi eszközök­kel nem lesz képes az eretnekséget kiirtani. Így állította fel az i­n­q­u­i­s­i­t­i­ó­t, mint állandó hit­törvényszéket. Az inquisitiónak legelső alapjait már Ill­ik Lucius letette, midőn 1184-ben rendeletet bocsá­tott ki, mely szerint ugy a püspökök, mint a vi­lági hatalom kezelői az eretnekeket mindenütt puhatolják ki, és állítsák törvényszék elé, s a nya­kasokat adják át a világi hatóságnak, hogy hajtsa végre rajtuk a halálos ítéletet. Ezen rendeletet újította fel később Ill­ik Innocentius, s kibő­vítette az által, hogy az eretnekek vagyoná­nak elkobzását is megparancsolta, s tőlök min­den törvényszéki védelmezést megtagadott. Ele­jén a püspökökre volt bizva az eretnekek ki­puhatolása és elitélése, de IX-ik Gergely vé­lekedése szerint igen szelíden és hanyagul jár­tak el tisztekben, s azért tehát­­ 1232-ben és 1233-ban az inquisitio ügyét az ujon alapitott dominicanus szerzetrendre bízta. Ezen könyör­telen szivü barátok, mint a pápai szék delegá­tusai, korlátlan hatalommal ruháztattak fel, s csak a pápának voltak felelősök. Nem volt semmi állandó hazájok és birtokok, tehát egészen más­nemű buzgósággal és kegyetlenséggel vették mun­kába az eretnekek kiirtását, mint a püspökök, kiknek kezeit hivatalok, és társadalmi összekötte­téseik gyakran lekötve tartották. — Az egész in­tézmény IV-ik Innocentius által érte el teljessé­gét (1234—54) a ki körülirta annak szervezetét, és az eljárás finormértékét. Azon jellem, melyet ő ezen emberietlen intézményre nyomott, érintet­lenül megmaradt a mostani időkig, — utódai ré- 51* /

Next