Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1871 (14. évfolyam, 1-53. szám)

1871-03-26 / 13. szám

888 887 más, mint az, mely századok előtt atyáinknak is vilá­gított. A tudomány eloszlatta a fellegeket, melyek annak fényét elborították, s ha mindamellet sugarai mindenhová el nem hatnak, ezt egyfelől a százados előítéletek fátyola, másfelől ezen előítéletek elleni küzdelemben kifejlett szenvedély okozza, mely a tiszta látást mindig akadályozza. Boldogok mi, hogy a nagy reformátorok nyom­dokit követve, tört uton haladhatunk célunk felé; nem kell njitanunk, nem kell holmi Saint Simoni utópiákat alkotnunk, melyek ma születnek, s holnap meghalnak, hanem építhetünk azon fundamentumra, „amely egy­szer vettetett, mely a Jézus Krisztus.” — Igenis, amire korunknak szüksége van, az nem egyéb, mint azon vallás helyreállítása és felelevenítése, melyet Jézus tanított, s melynek fényes példányképét maga életében állította szemünk elébe. E tanításnak veleje következő három igazságban központosul: 1. hogy lényege szerint isten az emberiségnek jósá­­gos atyja, ki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön; 2. hogy minden ember tehetségében áll a lel­kében nyilatkozó isteni szózatnak engedelmeskedve, igazság, jóság és bölcseség által magának a menyei atya szeretetét biztosítani, más szóval: tehetségében áll isten fiává lenni; 3. hogy az igazság, jóság és bölcseség terjesz­tése és általánossá tétele végett szükséges, miszerint a jobb emberek kölcsönös szeretetben egyesülve, a nagy emberiségi művet vállvetve munkálják. Az emberek testvériségén, s az istennek igaz tiszteletén alapuló ily nemű társadalmat nevezett Jé­zus istenországának, melynek eljöveteléért imádkozott, dolgozott, szenvedett és halálba ment. A vonások, melyekkel Jézus a maga beszédeiben ez ország társadalmát festi, oly eszményi állapotokat feltételeznek, melyek egész valóságukban aligha fognak létesülhetni. De épen e sajátságnál fogva válik az isten országának eszményképe különösen alkal­massá arra, hogy abban a vallás örök eszméje legmegfelelőbb kifejezését találja; mert amint egy nagy író szépen megjegyzi, az isten országának a bibliában olvasható képe, „a mi sok ügyf>lel elhal­­mozott polgárosult századunkban oly hatással van, mint egy más világról átszálló illat, mint a Hermon hegyének harmatja, amely meggátolja azt, hogy a szárazság és köznapiság az istennek földét teljesen el ne pusztítsák." Mily diadala az örök igazságnak! A hiedelmek, melyek az emberi gondolkodásnak századokig irányt adtak, elhomályosodtak, a formák, melyek közt az emberek nemzedékeken keresztül mozogtak, lassan­ként elmállottak és ma már azokat semmi egyéb nem tartja össze, mint azon kevesek pillanatnyi érdeke, kik azok közt még egy ideig kormányozhatni hisz­nek. Csak egy maradt fenn, a­mire bizton építhetünk, Krisztus élete és beszéde, mely ma ugy, mint tegnap, az elméket megragadja, az érző szívet megindítja és ugy hat ránk, mint az ég balzsamos levegője, melynek befolyását alig észlelhetjük, mégis üdít és fenntart. Ne tévesszük szem elől, hogy valamint nincs példa arra, miszerint puszta speculatív alapon, a gya­korlati élet igényeinek megfelelő vallási közösség valaha megalakult volna, úgy jövendőben is aligha lesz lehető a hitigazságok fogalomszerű tudományos fejtege­tése útján a nagy közönség lelkéhez férkőzni. A mai társadalom nagy része szellemi műveltségére nézve cseppet sem áll magasabban, mint állott az a nép, melyhez Jézus intézte beszédeit. Ámde közel kétezer éves történelem tanúskodik a mellett, hogy a vallás igazságok azon alakban, melyet Jézus használt, az utat a lelkekbe mindég megtalálják. Ha ezek ellenében a túlsó tábor emberei a vallás lényegét kizárólagos dogmákba helyezik és az egyház, mint a kegyes élet előmozdítására alakult társaság fenállását, a zsinatok által alkotott hitcikkek codificá­lása nélkül lehetetlennek állítják , akkor azokat figyel­meztetnem kell, hogy nézetekben vagy nagy tisztelet­lenség foglaltatik Krisztus ellen, állíttatván, hogy Krisztus műve magában elégtelen­­ volt az emberiség vallás-erkölcsi üdvözítésére, s csak a későbbi zsinatok igazítása folytán vált sikeressé, vagy az van hallga­tagul nézetekben kimondva, hogy Krisztus maga az egyház alakulását nem akarta, s ennélfogva fenállása Krisztus akarata ellen történik. Mert azon tényt, hogy Jézus beszédeiben a zsinatok által alkotott dog­mák világosan nem taníttatnak, a legmegátalkodottabb orthodox is kénytelen bevallani. Meglehet — mondják tovább, — hogy elmélet­ben nekünk van igazunk, ámde a gyakorlati élet mást igényel, az be nem érheti a puszta evangyéliumi esz­mén­nyel, a gyakorlati életnek szabatosan körülírt po­zitivum kell, ez pedig csak dogmákon alapuló vallás­ban található fel. E szerint hát az, amit Jézus maga tanított, ami minden emberi kebelben visszhangzik, egyesit, egy-

Next