Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1871 (14. évfolyam, 1-53. szám)

1871-01-29 / 5. szám

Tizennegyedik évfolyam. 5 . PROTESTÁNS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI Pest, Január 29. 1871. SZERKESZTŐ- és KIADÓ­HIVATAL: Mária-utca il-ik szám, első emelet. ELŐFIZETÉSI DIJ:­­ HIRDETÉSEK DIJA: Helyben házhozhordással és Vidékre postai Jrül­ . , ,, ... .. • v^ím­ o­déssel félévre 4 frt., egész évre 8 frt Előfizet- 4 hasabos petit sor többszöri beik­n­delni minden kir. postahivatalnál; helyben a í tasanal *k­r­. egyszenert 7 kr. sorja, kiadóhivatalban. Belyegdíj külön 30 kr. Kossuth Lajos legújabb levele a val­lásügyről. Ha visszatekintek a múltba, ha átadom keblemet az emlékezetnek, mely feledni nem tud, s magam elébe állitom a férfi fennséges alakját, ki 1848-ban „merész alakot beszédnek eresztvén, a riadó vak mély­séget fölverte szavával" ; lelkem elborul azon gondo­latra, hogy ma 1871-ben, mily érzelmekkel találkoz­nak a nagy hazafinak szavai a honfiak igen nagy részénél. Kossuth ama bölcs mondatát, hogy „a politika az exigentiák tudománya”, a többség ma épen ő el­lene fordítván, még azt is kétségbe vonja, illetékes-e e ma szót emelni a hazai ügyek miképi intézésében, és nem egy szabadelvű férfi találkozik hazánkban, ki ke­reken állítja, hogy ugy a hazára, mint Kossuth régi dicsőségére sokkal előnyösebb lett volna, ha a kiegyez­­kedési mű befejezése után, a hazai dolgokra nézve többé szavát sem hallatja. Huszonkét év óta — igy szól­­­nak — távol a haza földétől, idegen emberek és vi­szonyok közt élvén, elvesztette az Ariadné-fonalat, mellyel magát nemzetünk mai életének tömkelegében tájékozhatná ; ő előtte az 1848-iki Magyaroszág állt azon áthidaló kapcsolat nélkül, melyet az események logikája 22 év alatt szőtt; ma itt egészen más világ van, más szükségek és igényekkel; más exigentiák pedig más politikát parancsolnak. De hátha épen abban rejlik K, szavának nagy je­lentősége, hogy ő távol a párttusák színhelyétől a percenetnyi érdekek tévesztő hatásától menten, nem­zeti létünk exigentiáit a jövő szempontjából és tán helyesebben látja, mint mi, kiknek látását személyes érdekek a jelen szük határain túl hatni nem engedik? E kérdésre felelni, nem a mi lapunk feladata; annyi bizonyos, hogy vannak közjogi kérdések, melyek leendő megfejtésénél nem annyira tényleges nemzeti viszo­nyainkból, mint az európai polgárosodás igényeinek általános szempontjából kell kiindulnunk; ily kérdések aztán azok, melyeknek taglalása és fejtegetésében Kossuth magasztos geniusa teljes eredeti fényében fel­ragyog, s a költő szavai szerint: „regit dictis animos, et pectora mulcet." Ez alkalommal is ily kérdést tár­gyal, hatalmas logikával és az igazság mindent legyőző erejével, a mint ezt t. olvasóink az itt következő levél töredékéből látni fogják. B­a­ll­agi Mór. Hogy a törvény akármely vallásnak „uralkodó vallási” állást adjon , s hogy ezen uralkodó vallás egyháza, javadalmakkal, szabadalmakkal, hatalommal felruházott valóságos állami intézmény erejével bírjon, ez annyira sérti az emberi szabadság legérzékenyebb oldalát, a lelkismeret szabadságát, annyira ellenkezik a polgári társadalom, s az állami szuverenitás alap­fogalmaival ; és e mellett hazánkban annyi szenve­désnek, annyi szerencsétlenségnek, annyi viszálynak, annyi szivháboritó botránynak volt forrása ; — hogy eltökélettük magunkat e borzasztó eszmét a magyar közjogból kitörülni, s helyébe az éjszak-amerikai jog­nyilatkozat (Declaration of rights) azon bölcs, igazsá­gos és jótékony axiómáját iktatni törvénybe, hogy „semmi egyház, semmi vallásos felekezet nem bírhat fölén­nyel a törvény előtt mások felett.” Az egyenlőség és viszonosság elvének valósítá­sára csak egyetlen egy alternatíva képzelhető.­­­ Vagy az , hogy az állam, semmi egyháznak semmi vallásfelekezetnek nem ad semmit. Vagy az, hogy minden vallásfelekezet egyházi és iskolai szükségeit az állam fedezi,

Next