Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1871 (14. évfolyam, 1-53. szám)

1871-11-19 / 47. szám

PROTESTÁNS S ISKOLAI LAP ELOFIZETÉSI DIJ: Helyben házhozhordással és vidékre postai kül­déssel félévre 4 frt, egész évre 8 frt. Előfizet­hetni minden kir. postahivatalnál, helyben a kiadóhivatalban. HIRDETÉSEK DIJA: 4 hasábos petit sor többszöri beiktatá­sánál 5 kr., egyszeriért 7 krajcár sorsa. Bélyegdij külön 30 kr. SZERKESZTŐ- és KIADÓ­HIVATAL, Mária-utca 10-ik szám, első emelet. Felhívás a magyar­országi protestan­s­egylet tagjaihoz. Kedves tagtársak ! Az egy év előtt kezdeményezett egyházi reform­egyleti mozgalom élénk figyelmet ébresztett hazánknak nemcsak protestáns, hanem más vallású lakosaiban is, s a jelentékeny számú csatlakozások által az új egylet annyira erősödött, hogy első indítványozói lehetséges­nek tartották az alakító közgyűlést folyó évi október 3 dikára Pestre összehívni, és ezen az egylet jövő sorsát annak összes tagjai kezébe letenni. Nevezett közgyűlésen reformegyletünk megállapította alapsza­bályait, s véglegesen megalakult „Magyarországi protestánsegylet" név alatt. A mozgalom kiindulási pontja azon általános tapasztalat volt, hogy a vallás-erkölcsi élet népünkben meglankadt, s a közöny és hidegség a vallási intézmé­nyek iránt naponként nagyobbodó kiterjedést vesz. Ebből, valamint az egyes ember lelkében, ugy az egész társadalom életében is ellentétek és szakadások fejlőd­nek ki, s társadalmi viszonyaink nem egy betegsége áll a terjedő vallási hidegséggel oly szoros összekötte­tésben, hogy csak­is akkor szüntethető meg, ha egész népünk mindenik osztályában a vallás erkölcsi élet felébresztése, megújulása eszközöltetik. E szempontból a megalakult protestáns egylet a keresztyénség ere­dti alapjával és egész történelmi fejlődésével szoros össze­köttetésben, célul tűzte „a valláserkölcsi életnek Jézus szellemében és az összes mivelődéssel öszhangzásban való megújulására törekedni.” Céljából kitűnik, hogy nem akar új felekezetet alakítni, hanem megújult vallásos-erkölcsi életet, s épen azért nem is alkotott uj dogmákat, azon erős meggyőződésben, hogy a keresztyénség súlypontját nem egyik vagy másik dogmatikai rendszer alkotja, hanem azon vallás-erkölcsi életközösség, mely Jézus életében és az ő örökkévaló evangéliumában nyilvánult. E körben jogosítottnak ismer el a vallási téren is min­den komoly és erkölcsi irányú tudományos kutatást, mely a történeti fejlődés folyamában, az igazságra törekvés útján létre­jött, ha őszinte, és nem törekszik kizárólagos uralomra. Sőt tehetsége szerint igyekezni fog előmozdítani a tudományos kutatást a vallásban, a vallástudományi irodalomnak az eddiginél nagyobb mérvű felkarolása és támogatása által. Ilyen magasztos célok többé nem egyik vagy másik felekezet magánügyei, hanem összes társadal­munk közös érdekei, s épen azért alapszabályaink 8-ik pontja értelmében: „az egylet tagja lehet a magyar királyságnak minden lakosa, ki a fennebb kijelölt célok előmozdítására közreműködni kész.” Egyletünkből hittani meggyőződései által senki kizárva nincs, ha szabadságot enged másoknak az övétől eltérő meggyő­ződésben élni és munkálkodni isten országa terjeszté­sén. Csak az zárja ki innen önmagát, ki a bágyadt vallás-erkölcsi élet megújulását, a szabad vizsgálódást, az egyház-kormányzásban a képviseleti elv érvényü­lését, a humanismus terjedését, a különböző felekezetek tagjai közt a kölcsönös szeretet előmozdítását, s átalá­ban a nép értelmi, erkölcsi és vallásos fejlődésének elősegítését, melyek együttvéve képezik a protestáns­egylet célját, szükségtelen vagy káros törekvéseknek tekinti. Bátran és önérzettel hivatkozunk hazánk összes polgárainak józan eszére és lelkiismeretére, hogy célunk szent és nemes, hogy törekvésünk: a vallás­erkölcsi élet megújítása, társadalmi életünk épségét, egészségét fogja eredményezni! Különösen bizalommal fordulunk önökhöz kedves 93

Next