Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1875 (18. évfolyam, 1-52. szám)

1875-05-30 / 22. szám

PROTESTÁNS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. Szerkesztő- és Kiadó­hivatal: VIII. Ker. Mária-utca 1O-dik sz. első em. Előfizetési dij s Hely­ben házhozhordással , vidékre postai küldéssel félévre 4 ft. 50 kr, egész évre 9 frt.Előfizethetni min­den kir. postahivatalnál; helyben a kiadóhivatalban Hirdetések díja : 4 hasábos petti sor többszöri beiktatásnál 5 kr., egyszeriért 7 kr. sorja. — Bélyegdij külön 30 kr. Gróf Mikó Imre megnyitó beszéde az erdélyi ev. ref. egyházkerület 1875. máj. 23-iki első illésén. Tisztelt egyházkerületi közgyűlés ! Az az erkölcsi meggyőződés, hogy az emberi­ség hatásaiban nagyszerű, benyomásaiban tartós, ered­ményeiben termékeny tettek végrehajtására csak úgy alkalmas és képes, ha valamely nagy eszme lelke­síti, oly eszme, melynek valósításában hiszen­­ ez az erkölcsi meggyőződés nem oly új keletű, mint a­hogy sokan hiszik. Meglehet, hogy a­ki végb­e akarna járni annak, hogy mikor vált e meggyőződés öntu­datossá az által, hogy valaki szóval kimondta, azt fogja találni, hogy még nem nagyon rég történt. De a­ki végig lapozgatja a történelem évkönyveit, csakhamar rá fog jönni, hogy e meggyőződés úgy­szólván ösztönszerűleg megvolt minden kor vá­lasztott elméinek eszejárásában, mert a­hol valamely nagy mozgalomban vezérférfiakat látunk szerepelni, egy kis figyelemmel szemlélvén a dolgot, ki tudjuk mutatni, hogy az illető vezérférfiúnak bár­mi ki­tűnő személyes tulajdonságai csak másodrendű tényezők a vezérkedhetésre okvetlenül szükséges közelismerés kivívásában. A fő- és alaptényező mindig és min­denütt a vezéreszme,­­ a­melyet a vezérférfiú zászlójára tűzött. Ámde a­mily bizonyos, hogy vezéreszme nélkül a siker kivívására megkívántató lelkesedés erélye soha sem fejlődhetik ki, éppen oly bizonyos az is, hogy ez erély gyengítetlen és állandó fentartására, tehát a siker biztosítására a vezéreszme magára nem elég­séges. A vezérek köré a vezéreszme tén­nyé változ­tatása céljából összesereglett sokaság emberekből, tehát egyéni sajátságaik által egymástól különböző elemekből alakul, melyek szabadságra és független­ségre irányzott ösztönszerű törekvéseik következtében inkább versengésre és vitára, mint idegen vélemények és nézetek feltétlen elfogadására, önálló akaratjuk más akaratának alárendelésére hajlandók. Nem szükség alkotmányos államban, és külö­nösen a mi alkotmányos életünk mai vajúdásai közt élő embernek apróra elmondanom, mennyire nyilat­kozik e tény abban a tapasztalatban, hogy dacára az­ alkotmányosság elméletileg elvitázhatlan első alap­elvének, mennyi ellenszenvvel, mekkora ellentállás­sal enged még ma is az egyes ama kényszerűségnek, hogy egyéni meggyőződését a meggyőződéssé vált vezéreszme követelményeinek alárendelje, magán­érdekeit a közérdek által háttérbe szoríttatni engedje, nem szükség kimutatnom, miként alakulnak pártok az egy célra törekvő testület, az e­g­y vezéreszméért lelkesülő társadalom keblében ; mint küzdenek e pártok egymás ellen, még pedig — fájdalom — nem is mindig a legnemesebb fegyverekkel és eljárásokkal, és még — nagyobb fájdalom! — gyakran nem annyira a valódi cél — a testület közjava — ér­dekében, mint inkább pártbeli, néha éppen csak egyéni hiúságok érvényesítéséért; mint válik az esz­mék tisztázására célzó, az egymást felvilágosítás végett megindított vitatkozás elkeseredett tusává, melynek szenvedélyes hevében már nem annyira a vezéreszme létesítése, mint az ellenpárt leküzdése válik főcéllá, a­melyet minden áron, még a közjó károsítása árán is egyedül tartanak szem előtt a neki tüzült harcosok, a­kik az emberi lélek egy sajátsá­gos gyarlóságánál fogva sokszor annál szenvedélye­sebben küzdenek, mentől lényegtelenebb az a véle­ménykülönbség, mely őket elválasztja. Mindez ismert dolog, annál ismeretesebb, mivel ez egyik fő oka annak, hogy néha a legüdvösebb céljai az emberi­ségnek meghiúsulnak. Számítsuk még ehez, hogy voltaképpen vala­mely mozgalmat megindító vezéreszme csaknem min­dig két alkatrészből áll: egy tagadólagos és egy 26

Next