Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1875 (18. évfolyam, 1-52. szám)

1875-08-01 / 31. szám

Szerkesztő- és KIADÓ­HIVATAL: VIII. ker. Mária-utca 10. sz. I. em. PROTESTÁNS ÉS ISKOLAI Előfizetési díj: Helyben házhozhordással s vidékre postai küldéssel félévre 4 ft. 50 kr., egész évre 9 frt. Előfizethetni minden kir. postahivatalnál, helyben a kiadóhivatalban. 4 hasábos petit sor többszöri beiktatásnál 5 kr., egyszeriért 7 kr sorja. — Bélyegdij külön 30 kr. Hirdetések dija: A lelkész socialis állása, a jelenkorban. A svejci lelkészi kör utóbbi gyűlését Zürich­ben tartá. Ez alkalommal a többek közt a fentebbi thema is a discussio tárgya volt. Hosszabb értekezést olvasott felette Zün­del, bisch­ofszelli lelkész. Felelt rá Bitzius (tranni lelkész, Bern kantonban, a Bernben megjelenő „Reform" segéd szerkesztője) szokása sze­rint szabad, erőteljes beszédben. Ő a konkrétot sze­reti. Áll­am, egyház, hivatal fogalom és más ily ab­stractiók ismeretlenek előtte. Ő neki az élő ember, jogaival és szükségleteivel, minden. Az ő véleményei egyszersmind érzelmek és szemléletek. Innen van ori­ginális nyilatkozatainak elevensége, meglepősége, gyakran paradoxsága. Beszédjének alapjául az előtte szóló értekezésén kivül a központi bizottságnak a fentebbi thema feletti utasitását is fölvette. Azt hiszem a t. szerkesztő ur fog adni egy kis helyet, hogy e jeles s korszerű kérdéssel foglalkozó beszédből a főb­beket közölhessem e lapok t. olvasóival. A központi bizottság — kezdő szónok — az ő utasításában jogosan jegyzi meg, hogy a lelkészek­nek sociális állása nagy változást szenvedett „a hi­vatalfogalom megszűnése" következtében. A középkor lelkésze feltétlenül három fegyver felett rendelkezett. Ezen fegyverek voltak: benedictio, ab­solutio, excommunicatio. Jóllehet a reformatio ezen hatalomnak nagy részét megsemmisítő, de mégis ma­radt valami a régi tündérfényből, és a­mit hatalom­ban vesztett, azt jövedelmének fényében és biztossá­gában nyeré meg. De ime napjainkban, úgy hivata­lunknak minden magasabb hatalma, mint jövedelmünk biztossága elvétetik. Sorainkat azon érzelem fogja el, mely érzelem egy álló és régóta nyugvó várőrséget fog el, midőn egy kitörendő háború hire szárnyalja be a fegyvergyakorló helyeket, kaszárnyákat és tiszti lakokat. A nyugalom a nyugtalanságnak, a bizonyos­ság a bizonytalanságnak enged helyet, félelmére az egyiknek, örömére a másiknak. Ugy az anyaginak, mint az egyéninek alapos megvizsgálása vétetik elő. Sokféle megszokott hadi eszközök megtették szolgála­tukat a béke idejében, de a háborúra nem alkalma­sak már, rögtön újakkal pótolandók. A ki, midőn szolgálatba lépett, csak a békét és nem a háborút is tartá szem előtt, elbocs­áttatásáért folyamodik, az újonckodás nehézségekkel jár — innen a theologus­hiány. Itt-ott olykor mégis egy kimagasló erő is felcsap a seregbe, mely ép ott keres munkát és pályát „Das Schlachtross steigt und die Trompeten klingen." — Ez helyzetünk! Kérdezik tán uraim, szerencse-e ránk, a jelenkor lelkészeire nézve, hogy háborúba és nem békébe kell élnünk ? Erre nincs feleletem, közülünk azonban azoknak, a kikre nézve a harc a valódi élet, minden nehézség egy-egy élvezet, és kikre nézve lehetetlenség egyszerűen nincs, — azoknak megadatott a kivánt felelet. Azt kérdezik továbbá: minő harcba megyünk ? Körülöttünk a világ megújult és mi alig vettük észre. De mi lett máskép mint azelőtt volt ? Az utasítás azt mondja: a lelkiek és any­ag­iak elválasz­tása napjainkban csekélyebb, mint az­előtt volt. Én azonban jóval tovább megyek és azt mondom : az aristokratia a demokratia által el­nyeletett, a társadalomnak osztályok és rendek, hi­vatalok és kasztokba való széttagoltsága, — melyen századok építettek — összeomlott, és most egy de­mokratiának megyünk elébe, melynek a mi szavunk csupán egy barátságos előhírnöke. Itt azonban nem csupán a politikai térre szorítkozom. A fejsze min­den aristokratiának, minden kasztnak és céhnek gyökerére vettetett. Vegyék csak a jogi pályát. A halál­ítélet megszüntetése megvonja tőle az élet feletti hatalmat; az eskünek tervben levő elvetése, az emberek lelkiismerete feletti hatalmat. A formális

Next