Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1876 (19. évfolyam, 1-53. szám)

1876-03-26 / 13. szám

dékei azokat a vizsgálatokat és szigorlatokat állják ki, melyeket a Cambridgei egyet, tanulók. Egynémelyikek­épen kiváló sikerrel állotta ki a vizsgálatokat. A fent említett „Union" mult februárban tartotta évi közgyűlését, mely alkalommal Müller M. az oxfordi egyetem hírneves tanára, s a nevelésügy buzgó apos­tola egy érdekes beszédet tartott, mely — pár helyi érdekű megjegyzés kihagyásával — íme itt következik : H. Nagyon kellemes dolog olyasmit indítványozni, a­miről mindenki előre tudja, hogy senki sem lesz ellene; mert bármennyire eltérők is egyben-másban a jelenle­vők nézetei, abban bizon­nyal mindnyájan egy nézeten vagyunk, hogy a­kik ezt a mi társulatunk hajóját útnak indították, és az utóbbi években vezették, t. i. a hajós­kapitányok, alkapitányok, kormányosok és hajókalauzok , mind egy szálig derékül megállták helyöket. Jó­részt ismerik Önök azt a régi történetet, mely szerint két matróz azon tanakodik, hogy váljon Nelson az égbe jut-e vagy a pokolba ? Abban mindketten egyek voltak, hogy Nelson nagy tengerész és bámulatos férfi volt, miből kiindulva így szólt az egyik: „no már azt épen nem tudom , hogy hova jut, de azt merem állí­tani, hogy a hová akar, oda okvetlenül bejut. " Úgy hiszem, hogy mi szintén elmondhatjuk ezt a mi társulatunkról , a­míg a mi mostani elnökünk , alel­nökeink, előülőinkkel, titkárainkkal és a hajó egyéb derék személyzetével dicsekedhetünk. A­hova ők be a­kar­nak menni, oda be is jutnak. Tapasztalásból beszélek. Mindannyian úgy tartottuk, hogy a nő­nevelés ügyében Oxford a bevehetetlen helyek közé tartozik. Társulatunk elnökei és titkárai évek óta minduntalan zaklattak, hogy váljon nem lehetne-e alap­elveink értelmében Oxfordban felső-leányiskolát állítani? A felelet mindig ugyanaz a kérlelhetlen : „lehetetlen" volt. Azonban egyszerre, mintegy varázsütésre megvál­tozott a viszony, s többé nem volt a kérdés : hogyan szorítsa ostromtűzbe társulatunk Oxfordot, hanem az : hogyan nyerje meg Oxford társulatunk szivét, hogy oda mentől hamarább felső leányiskolát állítson. Ez az intézet ezelőtt kevéssel nyilt meg ugyan , de a tanulók száma egyre nő és saját tapasztalásomból mondhatom, hogy méltán. Vasárnaponként a gyermekek szorgalmával alig lehet bírni , s a szülőknek kell magu­kat kerékkötőül körbevetni. A gyermekek nagyon szeretnek dolgozni, és ez, mint önök jól tudják, félig nyert csata, de mint mon­dok, még annál is több. Sokan csodálkoznak ezen , én még inkább a mondó vagyok, hogyan lehet, hogy a gyer­mekek a tanulást ne szeressék, ha a tanítás olyan, mi­lyennek lenni kell. Jó tanításra, derék tanító kell, a ki tárgyával merőben tisztában van ; s a kinek a tanítás élve­zet, nem pedig izzadságos munka. Ha az ily tanítónak gyönyörűség a tanítás, tanítványának is öröm ám a tanulás. A tanításnak olyannak kell lennie, mint a madár­nak a dalolás, de ilyesmit minő lélekkel várhatunk egy nevelőnőtől? Nincs ellenvetésem a nevelőnők (gou­vernanteok) ellen , ismertem köztük nem egyet jóra valót; ámde a­mit mi tőlük kívánunk, az a lehetetlen­séggel határos. Senki sem bírja ki, hogy mindent és a mellett egész nap­­ tanítson mindent. Teljességgel nem az a csudám, hogy a nevelőnők oktatása a háznál oly silány eredményű, hanem inkább az, hogy nem sokkal roszabb még annál is. ságnak Az észszerűen szervezett iskolában efféle nyomoru­hire helye sincs. Meghiszem, hogy mindenhez értő tanítónőt nem lehet találni; de igen is lehet olya­kat, kik egy-két tárgyat alaposan értenek , melyeket nemcsak eszek, hanem szivök szerint is tanulmányoztak, s a kik repesnek az örömtől, ha azokat taníthatják is. A legöregebb hiba oly tanítónők után kérdezősködni, kik mint egy „megszűrt" mindentudás birtokában legyenek , de ennél semmivel sem kisebb hiba, egy osztályban, mindennek tanítását egyre bízni. Tanítónőkkel egy isko­lát sem volna szabad vízirányos, hanem csak függőleges vonal irányában ellátni, s nem kellene soha elfeledni, hogy valamely tudomány elemeinek tanítására soha sem lehet fölötte jó tanítóra szert tenni. S ha egyszer aztán derék a tanító , hogyan lehetne a tanulás más , mind gyönyörűséges ? Avagy mi egyéb a tanulás a gyerme­keknek, mint színházba menés , hogy a mi világunknak legbámulatosabb csodáit lássák ? Nincs-e a gyermekek­ben újság­vágy ? Nem ostromolnak-e folytonosan min­ket kérdéseikkel ? Nem öri-e őket a kedvetlenség, ha nincs mit tegyenek ? Nem azt akarom mondani teljességgel, hogy a tanulásra egyáltalában nem kell erőfeszítés, de ez az erőfeszítés is lehet mulatság. A mi tekintélyes tudományainknak : a mathemati­kának, gramatikának, botanikának, vagy bármi névvel nevezendő tudománynak igen egyszerű volt a kezdete. Alapjukat oly emberek vetették meg, a­kik a tudás te­rén merőben gyermekek voltak. Minden következő em­beröltő adott hozzá, javított, egyszerűsített valamit ; az épület ezalatt emelkedett fokról-fokra, s ma már a tudo­mányok magas tornyokként állanak előttünk, melyeknek — ugy látszik — mintha senki sem bírna a tetejében hágni. Miben áll már a valódi tanítás, hanem abban, hogy az a tanítványt fokról-fokra vezeti a csiga-lép­csőn, föl egészen a torony-gombig. Ámde tudjuk, van­nak tornyok, melyeknek oly menedékes a lépcsőzete, hogy a felmenetel alig kerül fáradságba. Vannak ismét tornyok, melyeknek ha szabálytalan, kihull­adozott és sikamlós lépcsőin egy darabig botorkáztunk , utoljára kétségbe esve hagyjuk abba a verejtékes fölhágást. Szint­úgy van a dolog a tanítással. Ha valaki egy tárgyat fokozatosan bír tanulni, s lehetőleg ugyanazon történelmi fokon tud fölvezetni, melyeken maguk a torony építői is felmásztak: az őt nyomon kísérő tanítványok homloka nem nagyon fog verejtékezni, s mint a velencei campanile toronyban, előbb

Next