Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1884 (27. évfolyam, 1-52. szám)

1884-01-13 / 2. szám

35 PROTESTÁNS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. 1 r. értelmi központjává vált. Midőn 1­5­1­8-ban Melanch­ton Wittenbergbe megy, hogy görög nyelvet ta­nítson, Luther lángoló buzgalma csak újabb lel­kesedéssel töltötte el az ifjú humanistát megkez­dett tanulmányai irányában; s jóllehet a klassik. és jogtud. stúdiumokat folytatták az ifjak, az egye­tem főiránya még­is theologiai, sőt mondhatni bibliai volt. 1508-ban Luther odamenetele évében csak 179 volt a tanulók száma, de e részben az egyetem arculata rövid időn nagyot változott. 1521-ben már 1500-nál többre rúg a tanulók száma, kik közül majd mindenik hóna alatt bib­liával jár-kel, írja egy akkori egyet, tanuló. Közép-Európa minden részéből sereglettek oda az ifjak, hogy hallgassák Luther felolvasásait a biblia kü­lönböző részeiről. Maga a reformátor a helység működését egy hangyabolyhoz hasonlítja. Luther, midőn a scholastikusok ellen fellázadt, nagy mestereket Aristotelest sem kímélve, rá nézve a szentírás volt az egy igaz philosophia, s minden oly igazságnak, mely abban nem foglal­tatott, csak másodrendű értéket tulajdonított. Évek multán mind jobban-jobban belemerült a bibliába, s elvégre annyira ment, hogy azt mondá, ha va­laha a bibliát mindenki a kezébe venné, vége lenne minden emberi könyvírásnak, minden könyv helyett elegendő lenne. Isten igéje Luther a józan észt a bibliával egy sorba hely­ezi, a mint ez kitetszik abból, hogy midőn élete legünnepélyesebb pillanatában a császár és az összegyűlt rendek jelenlétében kérdezték, hogy visszavonja-e, a­mit írt, azt felelte, hogy nem te­heti, ha csak a szt.-írással, vagy más meggyőző okoskodással meg nem cáfolják. Luther és a többi reformátorok egyaránt azt tartották a bibliáról, hogy abban a credibilitas a priori criteriumai meg­­ annak és hogy a bibliai ítéletek és fogalmak absolut érvényűek. Ezt a tant merőben felfor­gatta a 3 száz óta folyvást növekedő kritikai szel­lem : az a magasabb kritika, mely az ó-class­ iro­dalom körében fejlett ki (Bentley Rich. Phalaris leveleiről irott értekezése 1699 ben; WolfYr. A. Homérhoz irt prolegomenái 1795-ben és Niebu­hr Róma tört. I -so köt. 181­1-ben, mely a Livius rakta könnyű épület-alapot halomra döntötte,­ egyesülve a philos. speculatióval és a természet tanulmányozásával — a maga irodalmi és philos­ módszerével merőben uj canonjait állítja fel a credibilitásnak, melyeknek a bibliai iratokat szin­tén aláveti, s kimutatja, hogy a­ biblia szerkezete, történelme és vallásos alkotmánya nem bír többé az emberi hittel oly viszonyban lenni, mint a­melybe azt a reformátorok helyezték. A kritika pozitív következménye volt, hogy a bibliai történelmet kellő viszonyba hozta az em­beriség általános fejlődésével. Többé már nem kell az ember nem létek­ kezdetét ezelőtt hat­ezer évvel az Éden kertjében keresnünk, vagy a földgömb benépesedését Noé családja szétszóró­dásával kapcsolnunk össze, hiszen ma a régi cos­mogoniának e világteremtési dátumai előtt jóval régebb fennállott birodalmakban rendezet civilizált életről és haladásról tanítunk. A nomád­ törzsnek, mely számban jelentéktelen vala, de sorsában nagy jelentőségű lőn, sokkal hatalmasabb és ci­vilizáltabb szomszédokkal, egyszersmind vérszerinti atyafiaival való összeköttetését nyomozhatjuk. Tör­ténelme többé nem az emberiség történelme , cos­mogoniája, bármely fenséges is költészetileg, csak egyike a dolgok keletkezésére vonatkozó talál­gatásoknak; mythusaihoz és legendáihoz, melyek­hez történelme szálai fűződnek, nagyon közeli ana­lógiákat olvasunk le a babyloni téglákról. Valóban Izraelnek saját materiális nagyságá­ról való felfogása és a világban elfoglalt helyzete közt a történelmi kutatás hova­tovább mind kü­lönösebb kontraszot tüntet fel. Azt képzeli Izrael népe is, mint minden régi nép, hogy ő áll leg­közelebb a dolgok kezdetéhez s a teremtés tit­o­kának kulcsa az ő kezében van, holott gal csak egy jelentéktelen törzs, bezárva valóság­ Ázsia egyik szögletébe, s egyetlenegyszer jutva s akkor is csak másodrangú polit. jelentőségre és a me­sopotamiai és egyptomi birodalmak bukásakor sem­mit sem számítva. Mindez azonban csak élénkebb világításban tünteti fel Izrael hivatásának nagysá­gát. Míg t. i. ókori Indiát, Assyriát, Persiát, Egyp­tomot majd mindenki elfelejtette s csupán azok a tudósok nem, akik történelmi emlékeiket fá­radságosan betűzgetik. Izrael az emberek emlé­kezetében Görögországgal és Rómával együtt él. Nem volt elég erős a világhóditóknak ellent ál­lani, de megboszulta magát azzal, hogy rájuk kényszeritette vallásos eszméit. Neki jutott Görög­országgal együtt az a kitüntetés, hogy az embe­riség tanítója legyen. A kritikához járult a philosophia a maga rati­onalismusával s a természettudományok az ő vív­mányaikkal, hogy az emberi gondolkodás nagy forradalmát eszközöljék. A modern természettudományok azzal a nemzedékkel kezdődik, melyhez hajnallata Luther is tartozott. A világ csak akkor bővült ki három nagy utazó: Kolumbus (1492), Vascode Gama (1498 Jóreményfok) s Magellan (1­522) fölfedezésével. Ne­vezetes, hogy Melanchton erősen hitt az astrolo­giában, figyelt a csillag-ómenekre, s mind ő, mind Luther hittek kísértetekben és csodatünemények­ben. Luther halála előtt, három évvel jelenik meg Copernicus műve: De Revolutionibis Orbnim Coe­lestium; továbbá teleskopot; ugyanőt Galilei 1609-ben találja fel a 1616-ban ítéli el az inquis-

Next