Radio şi Radiofonia, iulie-septembrie 1930 (Anul 3, nr. 94-106)

1930-07-06 / nr. 94

nul ///. Ho. 94 20 paginiIO LEI rector: Pr. Ing. E. PETRAŞCU Abonamente: Lei 400 pe 1 an. Lei 200 pe 6 luni HMjwePHEffi I, str. C. Miile, (Sărindar) 7-9-b Telefon 307/69 şi 306/67 Duminică 6 Iulie 1930 „MISCHONZNIKT Societate Anonimâ Români Bucureşti I, Str. Coltel 7 Mare depozit de aparate şi piese detaşate Vă oferă în schimbul oricărui aparat de radio cu lămpi, un aparat superior de RADIO DIRECT LA PRIZA CEREŢI DETALII. Catalogul nostru No. 14 de piese detaşate şi aparate se expediază la cerere IN MOD GRATUIT. Redacţia: BUCUREŞTI Str. C. Miile, 7-9*11 şi Str. General Berthelot. 60 ^ --------ao=4 c=eo. Radio în cazărmi ,(imitând, prin imposibil, că răze nii vor mai exista — trebue să cunoaştem, totuş, că instrucţia mili- Vă prezintă o utilitate remarcabilă, nu în ţară colţuri uitate de Dumnei, în cari locuitorii trăesc ca în vrehile patriarhale obsedaţi exclusiv nevoile materiale; nici vorbă să le citească vreodată în minte ideea că parte dintr’un stat faţă de care oarecari îndatoriri, violent, că asemenea viaţă, posibil du câteva mii de ani în urmă, astăzi poate dăinui fără să pericliteze sens existenţa unui stat; toţi membrii estuia trebue să aibă bine conturată e ideea colectivităţii. Dezideranta însă rămâne un ideal către гЬие să năzuim; ca să ne aproe acest ideal trebue să ne gândims la primitivii de care voriai sus; nu trebue să pierdem prilej pentru a le lărgi prizonierii. '.castă direcţie aportul servi militar poate fi preţios. Stagiul lui este ocazia, unică de multe care o are cetăţeanul — cetăde drept, dacă nu de fapt — ca propie de semenii de cari îl sute de kilometri. Aci — în ca— locuitorul pierdut în viaţa chim ştie ce sat de frontieră are să vadă că pe pământul care îl d e pe el se mai găsesc semeni de cari—toţi—vorbesc aceeaşim trese aceleaş simţiminte. Dar ceva. In cazul cel mai fericit ecrutul s’a împărtăşit cu oarenoştinţe în cursul a câtorva rimare — aceasta s’a întâmplat puţin zece ani în urmă. De a! până în momentul când intră ’.rta regimentului n’a cunoscut пипса fizică — o muncă istovie multe ori, care i-a luat gânla orice preocupare sufletească, urnea este într’un continuu proi cei zece ani scurşi de când rost părăsit şcoala, au fost date la multe lucruri noi pe care el nu tinde să le cunoască. O a doua lacună pe care nu-i în cazărmi o poate umple. Zic şi subliniez cuvântul — operacare am făcut-o şi mai sus — ,ce, ar fi copilăresc să ne facem tari iluzii asupra unei campaturale conduse de sergentul vir sau plutonierul major. Câte ori, două-trei indicaţii referitoarembrii familiei regale şi la su-i ostaşului — iată la ce se reduducţia culturală în cazărmi; şi el, nimeni nu poate cere mai late fiind mijloacele disponi'u a nu se irosi zadarnic acest — repet, de multe ori unic — Marii Societăţii de Difuziune au leciziune demnă de toată lauda, prima şedinţă a comitetului de ne, s'a hotărît ca, odată pe săptămână — mai târziu de două ori — să se difuzeze un program potrivit instrucţiunii generale pe care urmează s-o primească ostaşii în cazărmi. Găsim extrem de interesantă această inovaţie care va avea darul să dea o mână de ajutor preţioasă instructorilor militari; în acelaş timp va însemna o fericită îmbinare de distrac- 64 ?i util pentru aceia chemaţi să trăiască unul sau mai mulţi ani în cazarmă. Cred că pe tot întinsul ţării nu este nimeni care să nu dorească înfăptuirea cu un ceas mai devreme a ultimei hotărîri luate de conducătorii postului românesc. Ing. L C. FLOREA In faţa microfonului Baritonul МША1 SEVERIN, a cărui voce a stârnit senzaţie In străinătate, înapoiat in ţară pentru scurt timp, va cânta la radio in seara de Miercuri 9 Iulie la orele 21.45. FESTIVITĂŢILE DIN SALZBURG LA RADIO Staţiile de emisiune ale Europei Centrale vor transmite la radio evenimentele mai de seamă ale festivităţilor din Salzburg. Astfel s-a proectat retransmisiunea serenadelor de pe piaţa Domului din Salzburg (7 August), concertul simfonic al filarmonicei vieneze, (10 August) şi reprezentaţia operei „Don Pasquale“ sub conducerea, lui Bruno Walter (31 August). Intra Ce mai aşteptăm de la undele scurte Undele scurte, denumire sub care înţelegem astăzi oscilaţiile herţiene sub 100 de m. lungime de undă, au dovedit că posedă, ca vehicul de transmisiune radio-electrică, următoarele avantajie deosebit de preţioase şi aproape miraculoase : 1) Permit o bătaie enormă cu o putere de emisiune minimă şi cu instalaţiuni extrem de simple. 2) Suprimă aproape cu desăvârşire paraziţii atmosferici şi industriali. 3) Fac posibilă într’un interval restrâns de lungimi de undă, rânduirea unui număr considerabil de emisiuni distincte, fără să se stânjenească între ele. 4) Pot fi dirijate în propagarea lor, întocmai ca undele luminoase. 5) Exercită în raza lor imediată, puternice efecte fiziologice. Să examinăm pe scurt aceste cinci calităţi esenţiale ale undelor scurte, şi să vedem ce avantagii am putea să tragem din folosirea lor integrală. Faptul că undele scurte posedă o bătaie de transmisiune aproape fantastică, faţă de puterea lor de emisiune şi că pot fi recepţionate cu aparate mici şi simple, ne îndreptăţeşte să credem că viitorul radiodifuziunei este pe unde scurte. Intr’adevăr problema esenţială a technicei este şi va rămâne întotdeauna realizarea dispozitivelor, a căror funcţionare dă loc la un randament maxim. Or, în transmisiunile radio-electrice, această condiţie este satisfăcută tocmai de undele scurte. In locul instalaţiilor de emisiune, greoaie, complicate şi costisitoare, cum sunt actualele staţiuni de radiodifuziune, vom avea în viitor aparate de emisiune mici, uşor de instalat,eftine şi ocupând un loc neînsemnat. Pe de altă parte, posturile de recepţie vor putea fi reduse la un număr minim de lămpi, eventual la o singură lampă. Ba chiar, într’o rază mai apropiată, dar suficient de întinsă, în jurul centrului de emisiune, vom putea folosi numai umilul aparat cu galenă. Este inutil să insistăm asupra avantagiilor ce ar rezulta din această posibilitate, care ar permite adevărata popularizare a radiofoniei în masse. A doua calitate a undelor scurte, aceia de a atenua considerabil şi aproape a suprima, paraziţii recepţiei, reprezintă un avantagiu uşor de înţeles şi de apreciat pentru orice profan al radiofoniei. Inchipuiţivă fericirea unor audiţii netulburate de nici un fel de sgomot. Vă asigur că la această perspectivă strălucită nu vă veţi putea sustrage unui avânt de entuziasm şi admiraţie pentru noul instrument al radiotechnicei. In ceia ce priveşte al treilea punct, anume posibilitatea de a plasa într’un interval suficient de redus de lungimi de undă, un număr considerabil de emisiuni deosebite, care să nu se tulbure intre ele, este sigur că el reprezintă deasemenea un avantagiu considerabil. Intr’adevăr, în acest caz problema stabilirii unei ordine în eter, problemă atât de anevoioasă în ultimul timp, din cauza înmulţirii excesive a staţiunilor de emisiune, care interferează între ele, ar fi dintr’odată rezolvată. Ceea ce n’au putut face truda atâtor congrese şi conferinţe internaţionale de radiofonie, ar reuşi s’o facă foarte uşor undele scurte. Pe de altă parte, radio ar putea fi utilizat în acest caz nu numai în scopuri de radiodifuziune, ci şi pentru uzul unor convorbiri particulare. Dat fiind că instalaţiunile de emisiune pe unde scurte sunt pe de o parte eftine şi uşor de executat, iar pe de altă parte, pot fi înmulţite într-o scară destul de mare, fără teama unor stânjeniri reciproce, rezultă că ele vor alcătui într’un viitor apropiat un instrument comod de comunicare între amatorii de pe glob şi între diferitele instituţiuni care deşi depărtate între ele, au, însă, nevoe de un serviciu prompt şi direct de informaţiuni reciproce. Aparatul de radio, de emisie şi recepţie, permiţând comunicări cu tot globul, va deveni atunci o fericită realitate. Tot această calitate a undelor scurte, de a putea introduce un număr mare de emisiuni distincte într’un interval minim de lungimi de undă, va furniza probabil şi soluţia definitivă a televiziunei, în care principala dificultate actuală constă în necesitatea de a transmite un număr enorm de impulsiuni radio-electrice într-o fâşie îngustă de frecvenţe. A patra calitate a undelor scurte, aceea de a putea fi uşor îndreptate intr’o anumită direcţie, dă loc deasemenea la aplicaţiuni foarte utile. Se ştie că undele hertziene se răspândesc în văzduh în toate direcţiile, sub forma unor sfere concentrice având centrul în punctul de emisiune. Dinaceastă, cauză, se pierde in zadar o cantitate enormă de energie, iar posturile da recepţie captează numai o porţiune neînsemnată din energia emisă. Randamentul este astfel derizoriu. Orientarea" firidelor—ratr-o anumită direcţie, în felul cum se face cu proectoarele luminoase, se izbeşte de dificultăţi de neînvins, atunci când e vorba de undele mari şi mijlocii. In cazul undelor scurte însă, Marconi a reuşit să rezolve problema, realizând dispozitive speciale adecvate, pentru emisiunea undelor într’o anumită direcţie determinată. In chipul acesta se pot stabili legături de radiofonie bilaterale pe o anumită linie, ceea ce permite, pe lângă un randament superior, o mai bună asigurare a secretului convorbirilor, avantagiu foarte preţios mai а1ез la caz de război. Pe de altă parte, îmbunătăţirea aestui randament al transmisiunilor radio-electrice, prin dirijarea undelor scurte ne va îngădui în viitor să transmitem la mari depărtări energii considerabile. Nu vor mai exista atunci nici cabluri subterane, nici fire aeriene. Vom avea un mic număr de centrale electrice uriașe, în câteva puncte ale globului, alimentate de energii naturale continue : căderi de apă, mareele, etc. , iar transmisiunea tuturor energiilor pentru luminat, industrie, traciune şi alte aplicaţiuni se va face numai prin unde electrice. Perspectivă măreaţă,desigur! A cincea calitate a undelor scurte, aceea de a exercita puternice efecte fiziologice, este deasemenea foarte bogată în perspective îmbucurătoare. Intr’adevăr, din experienţele recente ale unor specialişti americani, germani şi francezi, s’a constatat că undele foarte scurte au o acţiune foarte intensă asupra organismelor vii. Această acţiune poate deveni chiar ucigătoare pentru unele bacterii şi insecte mici. Rezultă deci că terapeutica medicală câştigă astfel o armă preţioasă în crâncena luptă contra agenţilor patogeni. Deasemenea o serie de încercări recente făcute in America, au dovedit că undele scurte reuşesc să stârpească uşor şi repede o sumă de insecte vătămătoare, rezultat desigur foarte îmbucurător pentru gospodine. Tot acţiunea prelungită a undelor scurte poate să conserve multă vreme laptele în stare nealterată. Şi cu această enumerare suntem încă departe de a epuiza seria tuturor aplicaţiunilor posibile ale undelor scurte. Aşa de exemplu, este sigur că problema atât de pasionantă a comunicaţiei cu alte planete prin semnale de radio, va fi realizată tot prin undele scurte. Intr’adevăr, singurele radiaţiuni herţiene, care refolşesc, să străbată toate straturile înalte şi ionizate ale atmosferei, s’au dovedit a fi tot undele scurte. Să aşteptăm deci cu încredere viitorul, care desigur nu ne va amăgi speranţele noastre. " Ing L ŞERBAN