Rakéta Regényújság, 1982. január-június (9. évfolyam, 1-26. szám)

1982-01-05 / 1. szám

gő szóáradatot, elszomorodva figyelt a szob­rászra. Az apró asszony éppen hogy férje karjához ért, s a férfi egyszerre megcsöndesedett, bár a melle még továbbra is zihált, a vissza nem parancsolható indulatok műhelyeként. Egy-két másodpercig ott állt a szobrász hí­vatlan látogatói előtt, majd a hántás szándé­ka nélkül hátat fordított nekik, s a hab­ból ve­zető falépcső hosszan és folytatólagosan föl­jajgatott súlyos léptei alatt. - Az uram éjjel-nappal dolgozik - szó­lalt meg a törékeny asszony, és arcán az átélt sérelem kifejezésével közelebb lépett az ide­genekhez. - Az uram igen nagy művész, so­kat teremtett az életében, sok múzeumban ott vannak a művei... Csakhogy most nem ez a divat - lágy mosoly húzódott át keskeny, fehéren sápadt arcán. - Maguk, ugye, párt­tagok, gondolom ... Persze én senki előtt nem titkolom a véleményemet: az uramat egy idő óta mellőzik, pláne az úgynevezett júniusi program óta! Nem tudom, értik-e? - De hiszen, kedves elvtársnő - Vend La­jos arca verítékes lett az izgatottságtól, mert gyűlölt minden állásfoglalást, s egész szívével, idegrendszerével a tartós alkalmazkodásra rendezkedett be -, de hiszen most éppen ar­ról van szó, hogy központi vezetőségünk, mint az tudott, kérlelhetetlen harcot hirdet a jobb­oldali elhajlások ellen mint a legfőbb veszély ellen.­­ Természetes, ez így van - az előbbi keserű mosoly helyén az elnézés kontúrjai raj­zolódtak ki -, ezt én is jól tudom, de sajnos, a művészet ebből a harcból kimaradt. Mintha a felső vezetés figyelme nem terjedne ki a művészetben tapasztalható jobboldali oppor­tunizmusra, holott szerintem ez itt a fő kérdés! A gazdasági helyzet, az úgynevezett életszín­vonal, mind-mind a kulturális szilárdság függ­vénye. Nem a kispolgárok és ellenséges ele­mek szatyordemagógiáját kell kiszolgálnunk, azt hiszem, ebben egyetértünk. Az öntudatos munkásokra kell figyelnünk, és nem a locso­gó háziasszonyokra. Egyébként miben lehetek a segítségükre? Vend Lajos, a közgazdász néhány szóval elmondta jövetelük okát. - Körzeti szinten? - ,az asszony keskeny arca ismét mosolyra húzódott, de ezúttal megint másfajta mosolyra. Ugyanolyan sére­lem járta át, mint előbb a férjét. - Körzeti szinten? - ismételte egyre hervadóbb arcki­fejezéssel. Vend Lajos nem fogta föl teljes mérték­ben a körzeti szint meghatározás pejoratív je­lentőségét, de ettől csak növekedett benne a zavar és bizonytalanság. Szíve szerint azt mondta volna a szobrász feleségének: elvtárs­nő, kérem, melyik szobrát állítsuk föl kedves férjének az Országház előtt? Mert ő és a mel­léje osztott proletárelem ezt pillanatok alatt elintézheti... De sajnos ilyen hatalom nem adatott meg neki. - Az én uramnak mint harcosnak és mű­vésznek azelőtt nem körzeti szinten, de a leg­felsőbb helyen kérték ki a véleményét elvek­ről, személyekről, mindenről. Üljenek le. Kis röppenő mozdulat, amely egyszerre volt megalázó és nyájasan előzékeny. . A lány, Jakab Júlia, zavarában állva ma­radt. - Maga is - bólintott feléje külön, szinte egy neki szóló mosollyal -, egész nyugodtan, tessék. Ő is leült. Égettbarna pongyolát viselt, s csak most húzkodta le keskeny kezéről az el­­rongyolt szarvasbőr kesztyűt. - A takarítás - magyarázta a kesztyűket, és megint csak mosolygott. - Mi nem tar­tunk jobbágyokat. Meg aztán ... - a hangját most átszínezte a mulatságos önirónia - nem is kapni valami rendes háztartási alkalmazot­tat, aki minden tekintetben megbízható len­ne. És ki győzi pénzzel? örülök a heti két­szeri bejárónőnek. És a műterem amúgy is ta­bu. Még nekem is. De most már az utca lakóiról beszélt. Na­gyon élesen, kritikusan körülhatárolta őket. Ha összegezik a véleményeit, az derül ki, való­jában mindenkit gyűlöl, még az úgynevezett jó elvtársakat is.­­ Hanem ha már körzeti szinten nézzük a dolgokat, itt van a lakótársunk, ez­ a Széll Árpád. Itt laknak alattunk, a földszinten. A férfi és három gazdátlan gyereke. Itt valóban katasztrofális a helyzet. Itt segíteni kell, még­pedig gyorsan. Igaz, Széll Árpádon nehéz se­gíteni. Építészmérnök, és talán nem is tehet­ségtelen ember, de hiányzik belőle valami.. . a felelősség, na! Politikailag, a múltja ellené­re, hebrencs. Pesten dolgozott egy nagy vál­lalatnál, de mindenkivel összekülönbözik. Ti­pikus anarchista. Elkezdte irtani a legjobb ká­dereket. Persze hogy vidékre nyomták, de ott is, ahogy hallom, bajok vannak vele. Ez az egyik része a dolognak. A másik az, hogy ez­zel majdnem egyidejűleg a felesége is ... - az asszony lányosan elpirult - megmondhat­juk nyíltan: megcsalta. Sajnos, a pletyka sze­rint, egy igen fontos elvtárssal érték rajt. De lehet, hogy ezt csak Széll Árpád terjeszti. Tény, hogy egészen megvadult, elvesztett min­den mértéket. Hétszámra vidéken, a gyerekei pedig - mint a dudva, magukra hagyva. Én ezt felső helyen már jelentettem. Főleg a férfi züllése szempontjából. Igaz, a nő a közízlés szerint szép­ asszony, sőt: gyönyörű egy asz­­szony! Egy időben átjárt hozzánk, a férjem­hez, hogy mintázza meg. De a férjem vala­hogy nem bízott az arcában. Pontosabban az arckifejezésében. Túl pisze. Képzeljék, ha nem hallgat az ösztönére, most itt állnánk, és ő volna nekünk az Anya a barikádon. Ami a Munkásmozgalminak készül. Hozzájuk föltét­lenül be kell menjenek. És aztán készítsenek alapos jelentést. Segítenek vele. Fölállt, s most, hogy elmondta a magáét, látszott az arcán, már unja is a látogatóit. Kes­keny kezét nyújtva jelezte a búcsúzást. De ugyanakkor tatárvágású, világos szemén át­húzott egy gondolat. - Ismerik az uram műtermét? Most is ren­geteg műve készül. Mert ő aztán termékeny, sőt olyan az alkata, minél szűkebb helyre szo­rítják, annál tevékenyebb. - A falépcső felé mutatott. - Talán megnézhetünk valamit... - Nem kell! - ordított az emeleti mell­véd mögül a művész, aki bizonyára ott hallga­­tódzott egész idő alatt. - Körzeti szinten semmit! Egy nyavalyát! 2. Széll Árpádék harmadmagukkal lakták a há­zat, egy úgynevezett Kocsis-villát, amely egyébként stílusának kialakítóját, az ügyesen jó ízlésű és üzletiesen leleményes építész nevét örökítette meg a Dombon és másutt is a bu­dai hegyvidéken. Ezek a tágas Kocsis-villák a harmincas évek derekán épültek, iparmág­nások, bankárok, színésznők, kitartottak, po­litikusok és fezőrök pénzéből. Közös jellemző­jük a barokk kastélyt imitáló stílus, belülről angolos tágasság, kivitelben a sznobizmus túl­hajtott pompakedvelése szecessziós beütések­kel. Ezek a nagy épületek mindenképpen meg­feleltek egy bizonyos ízlés és civilizáció kö­vetelményeinek, de hamarosan kiütött szép­séghibájuk: másolatban szaporodtak a budai villanegyedekben. A háború elültével a Kocsis-villák java ré­szébe, az elmenekült tulajdonosok helyére új lakók, beutaltak és önkényes lakásfoglalók ke­rültek, míg azután a mindinkább erősödő közigazgatás rendet teremtett ebben a káosz­ban. A valóban reprezentatív épületeket hely­reállításuk után fontos személyiségek részére sajátították ki, a többi villában pedig törvé­nyesítették a kialakult helyzetet. Széll Árpád építészmérnök 1945 áprilisá­ban egy pesthidegkúti barlangodúból költö­zött ide fiatal feleségével és két, ötödik évé­ben járó ikerlányával. A földszinti, háromszo­bás lakrészt vette birtokba. A beázott szute­­rénlakást­ ekkor már egy Péntek István nevű hivatali altiszt felesége és hároméves kisfia foglalta el. A családfőről még semmi hír, csak három év múltán került haza a Kauká­zusból az elbocsátott hadifogoly. A szobrász és felesége csak 1946 tavaszán költözött a romokból helyreállított lakásba. A földszinti szárny egy részéből alakították ki a hallt, s az emeletre került a két lakószoba meg a műterem. Széll Árpádéknál nem működött a csengő, és az ajtó is csak hosszas kopogtatásra nyílt; egy szökkenően nyurga, bátor tekintetű, sőt élesen vizsgálódó kamasz lány állt a küszö­bön. A kislány szemének visszautasító pillan­tása és arcának porcelánsápadtsága, amely vi­szont szelídséget sugallt, ellentmondott egy­másnak. Iparikék szeme mint két fémszilánk. „Mint a nefelejcs” - gondolta erről a szem­ről a közgazdász, aki lírai hasonlataival min­dig mellétalált. Juliskán ez a gondolat húzott át: „Madárszeme van!” De ennek ellenére, sőt talán éppen ezért, vonzalmat érzett a­ kislány iránt. ”

Next