Rakéta Regényújság, 1994. július-december (21. évfolyam, 26-52. szám)

1994-07-01 / 26. szám

ersánszky J. Jenő: NAG Kaffka Margit Megint csak a Palermo-kávéház­­nak Kabos-páholyába visz a kép­zeletem legelőször, ha Kaffkára emlékezem. Egy délután, mint ez nem szo­katlan, hölgyek is ülnek a páholy­ban. A szokás szerint a bemutatko­zásnál hölgyek nem mondják meg a nevüket. A kor fölfogása az, hogy kilétükről kötelessége tudni egy gavallérnak. Férfiszomszé­dom tájékoztat róla, hogy: Kaffka Margit írónő kartárssal ülök szem­ben! Szintén a Nyugatnak ír, sőt már a Kis József lapjában, a Hét­ben is jelentek meg írásai. Meg a Bródy Sándor Fehér Könyv című folyóiratában is. Nos, részint hogy irodalmi mű­veltségemmel, illetve jólértesültsé­­gemmel kérkedjem, részint hogy ficsúrosan rögtön egy bókkal ked­veskedjem a kortársnőnek, így kezdem Kaffkának:­­ Igen édes és magvas költemé­nyét olvastam, gondolom, a Hét­ben még. A címe Undine volt. — Hogyne! A Hétbe írtam! - biccentett élénken Kaffka. - De hogy ilyen című versem jött volna ott...? Hogyan? Un... Un... Máris kettőződött zavarom az­zal, hogy nem tudtam, ez az ide­gen név görög-e, amit Undinének ejtsek, vagy francia, hogy Unden­­nek mondjam, vagy angol talán, és Jundinnak tituláljam...? Hát azt makogom kitérőleg: - Tévedhetek a címben. De jól emlékszem a vers remek tartalmá­ra. - Vagyis? - vizsgáztat Kaffka. - Vagyis, hogy az egy vízitün­dérről szól, egy sellőről, aki korall­­villájában él, és egy tritonba sze­relmes... - Hohó! Édesem! - szakít félbe Kaffka Margit. - Ez a költemény az Erdős Renéé. Átok és pokolvar! Ostobábban nem viselkedhettem, ha nem itt rögtönzöm ezt a bókot, hanem hu­zamosan kotlom rajta, és úgy talá­lom ki, mivel bánthatok meg legsi­kerültebben egy írónőt első talál­kozáskor, hogy a vetélytársnőjét dicsőítem előtte. Ez a Kaffka Mar­git nem fogja ezentúl köszönése­met fogadni, ahogy a hölgyeket is­merem! Joggal tévedeztem így magam­ban. De hát tévedtem. Kaffka, azzal hogy kinevetett, és kinevettetett a társasággal is, megbocsátotta ügyetlenségem. Soha jobb női ba­rátom nem akadt nála. Igazán ér­demetlen halmozott el mindig gyöngéd, anyás szeretetével.­­ Kaffka Margit is azok közé az íróművészek közé tartozik, akiket a legjobb kevesek meg az iroda­lomtörténet értékelt nagyra, sőt írónő társai közül legnagyobbra. Ezzel szemben műveinek példány­száma, a nagyközönség érzéket­lensége okából, messze maradt közepes vagy éppen tehetségtelen írónők férjei mögött. Ady maga, sokat emlegetett mondásával, úgy jellemezte Kaff­kát: - Maga, Margitkám, olyan nagy tehetség, hogy már nem is számít nőnek. De hát nőibb nőt és furcsábban nőies tulajdonokkal bíró nőt el nem lehet képzelni, mint Kaffka volt. A hiúság mint uralkodó elem, a szeszély, a változékonyság, ami kiismerhetetlen melléknevet adja a szépnemnek, Kaffkával valahogy a kirakatba rakva, készen, megszö­vegezve volt szemlélhető. Kaffka rögtön megfogalmazta a legröp­kébb érzését is. Hirtelen hangulat­­változását vagy visszaszívott meg­állapítását a legremekebb fogas­okoskodás kötéltáncával igazolta és alkalmazta helyzetről helyzet­re... hogy bárkit elkápráztatott szellemi szemfényvesztésével. Csacsogás közben vagy éppen vita közben meg lehetett jól figyel­ni, hogyan esik egyszerre önkívü­letféle, termékeny átszellemülésbe. Ilyenkor önmagának is meglepe­tés, hogyan válik csodálatosan öt­letkésszé. És rögtön hasznosítja is ezt a lelkiállapotát. A Kaffka leg­közönségesebb mondata volt: - Mindjárt! Ezt meg fogom ír­ni! És egyidejűen a legközönsége­sebb mozdulata volt, hogy retikül­­jéből kikapja noteszét, és gyorsan belefirkálja azon melegen fogant eszméjét. Kell adnom itt ízelítőt ezeknek a táv­eszmefuttatásoknak lefolyá­sáról és jellegéről. Összevontan és nevek kiírása nélkül próbálom, de azért valóhűen, megérzékeltetni, az egyik ilyen vitát, amelyiknek befejezésére, majdnem csattanójá­ra azért emlékszem, mert főszerep­lője voltam. Tehát a Kabos-páholy rendkí­vül vegyes asztaltársaságában ott ül, bámulatos, lexikont megszé­gyenítő értesültségű tudósunk. Az irodalom főleg társadalomtudomá­nyi alapon van a kisujjában. Ne­vezzük őt Könyvmolynak. Erős ve­­télytársa mellette kávézik. Ez kife­jezetten a műbírálatot vallja hiva­tásának. Hívhatjuk őt Szobatudós­nak. Szomszédjuk a Festő és Szob­rász. Mind a kettő természetesen úttörő a pályán. Ugyancsak jelen van a Költő és a Költőnő is. A Ze­nész és Zeneszerző szintén. Az író a Szerkesztővel mint a haladó szel­lemiség élharcosai és Kaffka Mar­git-Kezdi a képzőművészek egyi­ke, a Festő. - Szerintem a művészet már a modoroknak olyan végtelen töme­gét tenyésztette ki, hogy szinte le­hetetlen egészen újat csinálni. De hát akármelyik fölvett modorban lehet nagyot és úgyszintén gyatrát alkotni. Az még eredeti is lehet, egyéni is lehet... Maga marha! A társaság majdnem belenyu­godna ebbe a megítélésbe. Csak a Könyvmoly rázza a fejét gúnyosan: - Azért szaladsz te ki átlag évenként Párizsba, hogy a divatos modorba helyezkedve alkosd meg a magad eredeti művét az itthoni­aknak! Ez nem azonos azzal, amit egyéninek tartanak! A Szerkesztő azt véli: - Az eredetiségnek önmagában semmi értelme, ha nem szervesen kapcsolódik a zajló életbe. Minde- 2 RAKÉTA

Next